CYTAT
Nies³ychanie odmienne jest jak widzê kyudo.
To prawda. Zmieni³o siê te¿ znacznie od czasów ³ucznictwa bojowego (kiedy g³ównym celem by³o jednak trafianie). Po wej¶ciu broni palnej "pierwiastek duchowy" odgrywa wiêksz± rolê ni¿ kiedy¶. Ale zawsze ³uk w Japonii wi±za³ siê z bosko¶ci± (zajrzyj tu:
http://www.japonia.org.pl/?q=pl/node/51) wiêc ten pierwistek duchowy to nie jaka¶ wspó³czesna nowinka. W wielu ceremoniach ³uk bierze i bra³ udzia³ (w ¶wi±tyniach shinto s± specjalne ceremonie noworoczne a np. na zakoñczenie turnieju sumo zwyciêzca wykonuje specjalny "taniec z ³ukiem"). Oprócz tego oczywi¶cie (jak to w japoñskich sportach walki) istnieje wiele odmian (szkó³) ró¿ni±cych siê nieco (no i yabusame czyli ³ucznictwo konne - zupe³nie inna bajka). Wszystkie szko³y (nie-konne) ³±czy jednak to, ¿e u¿ywa siê tego samego sprzêtu: specjalnej rêkawicy (yugake), która pe³ni rolê zekiera, d³ugiego ³uku (do yabusame s± krótsze) i d³ugich strza³ (d³ugo¶æ zale¿y od ³ucznika, ale ró¿ni± siê te¿ wag± i kszta³tem piór w zale¿no¶ci od dystansu i si³y ³uku).
CYTAT
Powiedz jak to jest mo¿liwe ¿e chowa siê ³uk z ciêciw± do pokrowca czyli yumibukuro.
Do transportu ciêciwê zawsze zdejmuje siê z ³uku wiêc jest wtedy do¶æ prosty. Standardowo ciêciwa jest robiona tak, ¿e jeden koniec ma "na gotowo" zrobiony w pêtelkê (to jest zawsze górny koniec ciêciwy zak³adany na urahazu, czyli górny koniec ³uku i zawsze ma kolor czerwony). Drugi koniec (nie-czerwony) ³ucznik musi sobie (jednorazowo) zawi±zaæ sam w takim miejscu, ¿eby d³ugo¶æ ciêciwy by³a odpowiednia (po za³o¿eniu odpowiedni kszta³t ³uku i odleg³o¶æ od ³uczyska). Mo¿e siê to oczywi¶cie lekko zmieniaæ (ciêciwa siê wyd³u¿a, ³uki mog± byæ minimalnie inne itd.). Zatem po zdjêciu ciêciwy pakuje siê go tak jak opisa³em. Czasem ³uk zostaje naprê¿ony (ale nigdy do transportu) np. w dojo (wtedy stoi sobie w specjalnym stojaku (yumitate). Przechowywanie ³uku (szczególnie bambusowego) to znowu osobna opowie¶æ (czasem np. zak³ada siê ciêciwê wyginaj±c go w odwrotn± stronê albo zak³ada specjalne drewniane klocki (yumigata-kyouseiki) które pozwalaj± prostowaæ (lub wyginaæ) odpowiednio czê¶ci ³uku).
CYTAT
My¶lê ¿e dobrze by by³o jakby¶ zosta³ rzecznikiem kyudo na freszce, bo raczej pytam z ciekawo¶ci. I choæ raczej nie zajmê siê kyudo to wstyd by³oby nie wiedzieæ wielu rzeczy na ten temat.
Z przyjemno¶ci± odpowiem na pytania je¶li tylko bêdê w stanie (jak nie to spytam kolegów
)
CYTAT
Wiem ¿e z kyudo wi±¿e siê specyficzna filozofia. Co¶ w stylu "zanim ³ucznik pu¶ci ciêciwê, to strza³a jest ju¿ w celu". Przybli¿ o co chodzi je¿eli masz tak± wiedzê.
Filozofia zwi±zana z kyudo (moim zdaniem) zawsze mia³a i ma na celu poprawê koncetracji, tak± zdolno¶æ "wy³±czenia siê" (co by³o szczególnie wa¿ne w zgie³ku bitwy) i umiejêtno¶æ przeniesienia tego na nie-³ucznicz± czê¶æ ¿ycia. Temat jest bardzo ciekawy, ale za obszerny na krótk± odpowied¼. Zaiteresowanych zapraszam
do ksi±¿ki Earla Hartmana w której sporo wyja¶nia.
CYTAT
Jak wygl±do ³ucznictwo w Japonii, bo chyba jest to "kawa³" historii ³ucznictwa.
¯e to kawa³ historii to prawda. Jedna z najstarszych (obok iaido) sztuk walki. W Japonii do¶æ popularna sztuka (jest wiele kyudojo i klubów, prawie przy ka¿dej wy¿szej uczelni) do tej pory i ciesz±ca siê uznaniem. Jednak ¿eby wej¶æ na poziom hanshi (czyli Mistrza) trzeba po¶wiêciæ siê temu chyba na max. Nie ma ¿adnego hanshi poza Japoni±. W Europie najwy¿sze stopnie to 7 dan kyoshi (np. Liam O'Brien z Londynu). Ale mia³em mo¿liwo¶æ obserwowania jak strzelaj± 8 dan hanshi i niestety w porównaniu z "reszt± ¶wiata" to jest raczej przepa¶æ (oczywi¶cie ka¿dy mo¿e mieæ lepszy czy gorszy dzieñ, mówiê o ogólnym poziomie). Ale wynika to m.in. z tego, ¿e ci Mistrzowie robi± to w zasadzie zawodowo, codziennie i od lat (pozna³em takiego, który kyudo uprawia 60!!! lat)
CYTAT
Jakich strza³ u¿ywa siê do tego rodzaju ³uku?
Du¿o zale¿y niestety od zamo¿no¶ci
Klasyczne strza³y to oczywi¶cie bambus. Jednak nie on (g³ównie) decyduje o cenie - a lotki (bo w Japonii bambus akurat nie jest drogi). Najdro¿sze oczywi¶cie s± z ptaków drapie¿nych, te tanie to zwykle indyki. Nie stosuje siê na lotki tworzyw sztucznych. Obecnie popularniejsze s± szafty aluminiowe (np. Easton 2015 lub 1913) lub karbonowe. S± trwalsze i tañsze, ale niestety nie pracuj± tak jak bambusowe. Wynika to z faktu, ¿e s± "ca³e". Strza³a bambusowa (prawie) zawsze ma na swojej d³ugo¶ci 4 "kolanka", które podczas lotu pe³ni± rolê wêz³ów drgañ stra³y. Dlatego strza³a bambusowa leci bardzo prosto i stabilnie (wszystkie inne maj± tylko 2 wêz³y "wirtulane" wiêc wyginaj± siê znacznie bardziej). A im d³u¿sza strza³a tym to zjawisko wyra¼niejsze. Napisa³em, ¿e "prawie zawsze 4 kolanka" bo moje miewaj± 5 ze wzglêdu na d³ugo¶æ (powy¿ej 100 cm...) Oczywi¶cie ka¿de takie kolanko, piórko itd. ma swoj± nazwê
CYTAT
Znasz jakie¶ fakty militarne dotycz±ce u¿ycia tych ³uków w historii ¶redniowiecznej Japonii? Czy ³ucznik mia³ porównywalny status spo³eczny(najczê¶ciej najni¿szy) do ³ucznika z Europy?
Z tego co mi wiadomo, to ka¿dy samuraj uczy³ siê strzelania z ³uku (nie wiem czy by³y wy³±cznie ³ucznicze oddzia³y - chyba nie). Zatem status ³ucznika raczej nie ró¿ni³ siê od innych. A niektórzy bardziej biegli w tej sztuce przechodzili do historii jak np.
Minamoto TametomoCYTAT
Oczywi¶cie jestem równie¿ ciekaw jaki¶ fotek z bliska ³uków do kyudo (chocia¿by twojego), gryfy, ta specyficzna rêkoje¶æ oraz sposób trzymania strza³y.
Zapraszam do dzia³u Galerie na
www.kyudo.org.pl. Gdyby¶cie chcieli jakie¶ konkretne ujêcia - dajcie znaæ to popstrykam i gdzie¶ wrzucê.
CYTAT
Wiem ¿e charakterystycznym motywem tych ³uków jest asymetryczno¶æ. Jak to wp³ywa na dynamikê oraz w ogóle zachowanie siê ³uku(przy za³o¿eniu ¿e strzela³e¶ równie¿ z p³askiego czy refleksa).
Mechanika ca³ego uk³adu ³ucznik-³uk-strza³a jest inna (np. specyficzne obracanie siê ³uku w d³oni podczas strza³u czyli yugaeri, znacznie d³u¿sze naci±ganie). Wykorzystuje siê przy strzale nie tylko energiê ³uku ale te¿ cia³a ³ucznika (dlatego japoñskie ³uki nie s± a¿ tak "twarde" - mocno zaawansowani ³ucznicy u¿ywaj± naci±gu 25-35 kg, do treningu raczej nie u¿ywa siê wiêcej ni¿ 15-18 kg (¿eby móc skupiæ siê na poprawno¶ci ruchów a nie na "walce si³owej"). Standardowy dystans strza³u w kyudo to 28 m lub (rzadziej) 60 m. Tarcza ma odpowiednio 36 cm lub 150 cm ¶rednicy. Przy strzelaniu na krótki dystans (czyli kinteki) strza³a leci w zasadzie poziomo. Jak strzela³em pierwszy raz enteki (czyli 60 m) to my¶la³em, ¿e muszê sporo podnie¶æ ³uk. Ale wystarczy³o zaledwie 2-3 cm (zale¿y to oczywi¶cie od naci±gu ³uku - ja mówiê o 17 kg).
Praca samego ³uku sporo ró¿ni siê w zale¿no¶ci od konstrukcji i materia³ów (ile ma warstw i czê¶ci, czy ma wk³adkê karbonow± czy inn± itd.). Ja strzelam zaledwie 4 lata, wiêc nie czujê jeszcze wszystkich niuansów, ale mam w tej chwili 3 ró¿ne ³uki (i dostêp do kilku nastêpnych) i ró¿nicê widaæ.
No i znowu wysz³o strasznie d³ugie...
Sorki!
Janusz