A to temu drogi kolego ze nie wiadomo kto ma beknac
jak potencjalnemu 17 latkowi oko wylupia lub palucha przetraca.
Ale to nie miejsce na takie dywagacje.
Pozdrawiam
w zasadzie to masz racjê ale w ten sposób ciê¿ko zachêcic m³odych do takiej zabawy zwykle na pocz±tku najatrakcyjniejsza wydaje siê walka a je¶li siê do niej nie dopuszcza ze wzglêdu na wiek to taki cz³owiek mo¿e siê szybki zniechêciæ i skoñczy zanim na dobre zacznie
"Zachêcanie m³odych" to jak dla mnie jest temat na zupe³nie inn± dyskusje.
Od siebie dodam tyle ¿e uwa¿am i¿ m³odych wcale nie nalezy do niczego zachêcaæ, je¿eli sami nie bêd± chciaeli, je¿eli sami siê nie zainteresuj± i nie wyka¿± inicjatywy, nie bêd± chcieli rozwijaæ siê w innych dziedzinach ni¿ walka. Tylko po zabronieniu im walki zrezygnuj± to oznacza ¿e po prostu nie "byli warci" ca³ego "zachêcania"
Nic na si³ê wszystko m³otkiem
CYTAT(Jakub Zieliñski)
Jak masz 17 lat to zapomnij o bitwie. A je¿eli ju¿ 2 razy poszed³e¶ to daje to do my¶lenia jak nieodpowiedzialne osoby bywaj± dowódcami chor±gwii.
Mo¿e warto pomy¶leæ o kupieniu pojedynczego, drogiego ale zrobionego porz±dnie elementu uzbrojenia ni¿ skupowaæ komplet ¶mieci od ludzi którzy siê ich chc± pozbyæ? [taki sobie offtopic]
Taaa prosze Pana! Ma Pan racje to nie w±tpliwie daje do my¶lenia ale akurat mi w troche innej sprawie...dla sprostowania w tym roku 18 latek stuka wiêc na grunwald bêde pe³noletni
Je¶li nie zostane dopuszczony do bitwy trudno, zrozumiem... Rycerstwo dla mnie to nie tylko walka to idea, równie¿ styl ¿ycia... a czy jestem wart tego by dalej braæ udzia³ w tym ruchu czas poka¿e...
Co do sprzêtu to finanse na nowy juz s± prawie uzbierane, "komplet ¶mieci" musze Pana rozczarowac nie zosta³ mi sprzedany lecz podarowany... [równie¿ taki offtopic]
Pozdrowienia!!
Troche w temacie nieletnosci. zdarzylo mi sie juz kilka razy pisac opinie medyczn± na temat uszkodzeñ cia³a u nieletniego w czasie imprezy sportowej lub innej (muzycznej) na ¿yczenie rodziców i, niestety nie ma czegos takiego na imprezie jak "opiekun". Nieletni ma jednego prawnego opiekuna- rodzica lub s±downie przyznanego innego. Potem niestety, przed s±dem, ktos kto dopuscil nieletniego do potencjalnie niebezpiecznego sportu/ zajêcia bez zgody prawnych opiekunów; poinformowanych o konsekwencjach; jest winny przestêpstwa/ wykroczenia. Wiem ze to troche moze smiesznie brzmiec, ale mo¿e po porstu nieletni powinni miec zgode rodziców (pisemn±) na takie zabawy i po sprawie. Bo przed sadem to naprawde moze potem paskudnie wygladac; a rodzice, jak ich dziecku ktos z³amie np rêke moga przestacpatrzec tolerancyjnie na ca³± impreze i zapytac "kto dopusci³ mojego syna do takiej r±banki". Z do¶wiadczenia wiem ze czasem to sie tak moze skonczyc i zdarza siê ¿e rodzice 17tolatka po imprezie sportowej potrafia pój¶æ do s±du.
CYTAT(Madeleine)
Troche w temacie nieletnosci. zdarzylo mi sie juz kilka razy pisac opinie medyczn± na temat uszkodzeñ cia³a u nieletniego w czasie imprezy sportowej lub innej (muzycznej) na ¿yczenie rodziców i, niestety nie ma czegos takiego na imprezie jak "opiekun". Nieletni ma jednego prawnego opiekuna- rodzica lub s±downie przyznanego innego. Potem niestety, przed s±dem, ktos kto dopuscil nieletniego do potencjalnie niebezpiecznego sportu/ zajêcia bez zgody prawnych opiekunów; poinformowanych o konsekwencjach; jest winny przestêpstwa/ wykroczenia. Wiem ze to troche moze smiesznie brzmiec, ale mo¿e po porstu nieletni powinni miec zgode rodziców (pisemn±)
Taka zgoda tez zosta³a wystawiona przez moich szanownych rodziców na pi¶mie ju¿ sporo czasu temu
Zaraz,zaraz, mo¿e mi siê poczosnkowa³o ale by³em dot±d ¶wiêcie przekonany, ¿e warunek ukoñczenia 18 lat przy dopuszczeniu do inscenizacji BpG jest wymogiem organizatora. Wiêc nawet je¶li kto¶ jest osprzêcony i wyszkolony jak nie wiem co a 18-tki nie skoñczy³ to
!
He, he, skoro s± problemy ze sprawdzeniem z jak± ludzie broni± ida do bitwy, to co dopiero mówiæ o sprawdzaniu dowodów osbistych
Witam Szacowne Grono
Moje zdanie na temat pelnoletno¶ci: je¿eli cz³owiek ma powy¿ej 16 lat i mam PISEMN¡ zgode rodziców na jego udzial w walkach to spoko, oczywi¶cie najpierw trzeba popatrzeæ na regulamin imprezy, czy organizator tego nie zabrania. Ludzi niepelnoletnich, je¿eli nie mog± uczestniczyc w inscenizacji jako walcz±cy zawsze mozna uzywaæ jako statystów. ( ile to razy po obstrzale ³uczników chr±giew wychodzi bez strat
) Nikt jednak nie zagwarantuje, ¿e czlowiek ow padnie po obstrzale.
Pozdrawiam
A wogóle to gdzie¶ jest dostêpny taki regulamin?
Przed chwil± rozmawia³em z Krzysztofem Góreckim. Regulamin ma byæ lada moment na FREHA i na stronach dowódców chor±gwi o ile takie posiadaj± (moja w budowie).
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Uwaga !!
Regulamin uczestnictwa w Bitwie Pod Grunwaldem juz dostepny oraz spis chor±gwi i ich dowodcow w pierwszym poscie tego tematu.
czyli tu : http://www.freha.pl/viewtopic.php?p=34078#34078[/size]
pozdrawiam
Watcher
No tak wszystko fajnie ale gdzie do tego przepisy wykonawcze!
Regulamin jest ale tak naprawde nic nie wnosi do poprawy bezpieczeñstwa górnolotne s³owa których nie bardzo wiadomio jak przestrzegaæ.
Co z tego ¿e napisane ¿e jest to inscenizacja ale co nalezy pod tym has³em rozumieæ.
W jajki sposób mamy siê inscenizowac - naparzanka do puad³ego czy kulturalna wymiana ciosów?
Pójde dalej za regulaminem napisane jest odpowiednie zachowanie co organizator przez to rozumie?
Jaki zakres kompetencji justycariuszy co mog± a co nie i zaco moga mnie wyzuciæ z pola?
W jakich sytuacjah moga interweniowaæ?
Jakei coisy dozwolone a jakie nie z tego co wyczyta³em nigdzie nie jest napisane ¿e nie wolno stosowaæ sztychów albo ude¿en w plecy ba jak mam rozumieæ to nawet wolno 2 na jednego stosuj±c zasadê co nie jest zabronione to jest dozwolone takie wyciagam wnioski.
bedzie okrutnie w tym roku mie wiadomo czego suiê spodziewac ale có¿ mo¿e czas by rycerstwo zasiad³o na kocach i ogl±d³o turystów którzy t³umnie przybêd± to tez rozwi±zanie nio i nie trzeba biegaæ z mieczem bo i poco gdy nie wiadomo jakie sa zasady gry.
PZDR Radek
eee... mo¿e ja jestem nieu¶wiadomiony ale co rozzumiesz przez przepisy wykonawcze (nie chce wywo³ywac k³ótni tylko siê dowiedzieæ)? osobiste zastrze¿enia do regulaminu to dopuszczalno¶c kapalinów i he³mów w ogóle bez zas³ony to jest po prostu niebezpieczne i nie chodzi o s³ynny sztych w twa¿ z zessz³ego roku. po prostu na grunwie jest kocio³ i mo¿na oberwaæ przypadkiem znam historiê kiedy cz³owieka: walczy z kim¶ dostaje odbitym pó³torakiem zupoe³nie od kogo¶ przypadkowego kto tylko bi³ sie obok i gdyby nie zas³ona to dosta³by w oko i pó³ twarzy. a co do walki 2 na jednego... tego nie nale¿y siê czepiaæ to jest naprawdê niez³y i skuteczny sposób (patrz bia³orusini) ta taktyka jest skuteczna ale trzeba przy jej u¿ywaniu utrzymaæ szyk i je¶li to siê uda to ¶wiadczy tylko o wyszkoleniu i warto¶ci danej formacji
My¶lê ¿e chwalebne i godne podziwu jest to, ¿e po raz kolejny kto¶ przysiad³ do tego aby stworzyæ choæby koncepcje ucywilizowana tego czym jest Grunwstock +-1410 . jeszcze bardziej godne podziwu jest to ¿e ktos da³ siê wmanewrowaæ w pe³nienie funkcji milicji obozowej i miecznika.
Powiedzia³bym, ¿e zgolê siê na ³yso jak to zafunkcjonuje ale lepiej ryzykowa³ nie bêde bo akurat siê uda (czego zyczê organizatorom) i co bêdzie ?!
Chcia³bym tylko wiedzieæ jak takowe Brygady Tygrysa bêd± dzia³a³y (dosz³o ju¿ do mnie okre¶lenie Z.O.M.O czyli Zorganizowane Oddzia³y Milicji Obozowej) . Czy dajmy na to gdy zaci±gne jak±¶ przemi³± blondynkê na nocn± przechadzkê po obozie
to mam siê spodziewaæ w najmniej oczekiwanym i odpowiednim momencie zaskoczenia s³owami "...rêce do góry auswais bite !" ???
No i jak bêd± wygl±da³y te identyfikatory bo jak to maj± byæ plastikowe plakietki to wolê chyba daæ sie wytatuowaæ ...
Czy dla niepokornych zamierza siê zorganizowac jakie¶ klatki na odsiadkê lub dajmy na to choæby dyby ?
Nie jest moim zamiarem sianie defetyzmu bo daj wma Boze aby¶cie dali radê , jednak bazuj±c na marnych dotychczas efektach kontroli miecznikowskiej itp na mniejszych i zamkniêtych prawie imprezach mam powa¿ne w±tpliwo¶ci. Wprowadzono m±dre i rygorystyczne zasady tylko czy id± one w parze z równie m±drymi i sprawnymi Narzêdziami do ich egzekwowania? Nie zamierzacie chyba po raz kolejny odgrzewac "Czarnej Listy", która to mia³a byæ rozsy³ana do organizatorów imprez. Wiecie co robi± z takimi listami ? Wiecie ....
pozdrówka
Pewnie i tak bedzie jak co rok, kto chce ten sie stosuje do zalecen i obostrzen a reszta ma to w nosie, moja nadzieja jest to ze moze w tym roku w koncu da sie cos wyegzekwowac.
Zastanawia mnie tylko wyjatkowe traktowanie obcokrajowcow, dlaczego oni sa wyjatkowi, a my znowu bedziemy traktowani po macoszemu??????????????
Pogratulowac pytania zachar co to przepisy wykonawcze !
Przepisy wykonawcze to odpowiedzi na co niektóre pytania zadane w moim po¶cie
czyli w jaki sposób organiazator chce wegzekwowaæ to i owo od uczestników.
Czy podczas zabaw z panienka bêdzizesz proszony o gleit?
a mo¿e przyjdzie ten moment i sztywniej±c w bez ruhu na g³os justycariusz gleit
wpore niezd±¿ysz i konsekwencje na ca³e ¿ycie hoæ znam takich co twierdza ¿e przerywany jest niezdrowy.
Mia³em okazje byæ w justycji i wiem ¿e bez tego ¿adna s³u¿ba ne mo¿e funkcjonowac
nie ¿ebym siê czepia³ szczegó³ów ale je¶li mam byæ w jystycji to musze chocia¿by wiedzieæ w jakich przypadkach mam interweniowaæ.
Ludzie za¶ musza wiedzieæ zaco moga byc poci±gniêci do odpowiedzialno¶ci.
Niby b³achostka ale jak wchodzisz pomiêdzy walcz±ce horagwie zeby wypatrzæ delikwenta który robi no w³a¶nie co robi ¿le- wg regulaminu wszystkie ciosy dozwolone.
Ja tam nie mia³bym nic przeciwko specjalnemu traktowaniu obcokrajowców gdyby tylko przedstawiali sob± odpowiedni poziom.... np taki :
http://www.company-elefant.com/ , galeria zdjêæ na tej stronie pozwoli³a mi zaznaæ bardzo wielu pozytywnych wra¿eñ.
Nie spotka³em chyba w sieci grupy na tak wysokim poziomie z okresu ok. 1400 r.
zgadzam sie z tob± ale tylko co do juastycjariuszy w czasie bitwy bo to co proponujesz (mam nadziejê ¿e mi siê tylko zdaje) to po prostu czepianie siê (chodzi o okazywanie glejtu na ka¿dym kroku) w³a¶ciwie powinna byæ na grunwie s³u¿ba porz±dkowa np. justycjariat ale obawiam siê ¿e niektórym mo¿e odbiæ w dróg± stronê niby w regulaminie jest zakaz spo¿ywqania alkoholu ale jak przyjada jomsborczycy to i tak ak¿dy bêdzie vchodzi³ z miodowym u¶miechem i tak 3/4 ludzi za to wyrzucisz? ten regulamin daje wiêcej luzu decyzyjnego a jak siê dobrze przypatrzysz to jest tam napisane za co mo¿na ludzi z bitwy wyrzuciæ a zreszzt± na oszo³oma nie ma rady czy przepisy s± czy nie on i tak zrobi jak chce pozdraawiawm
CYTAT
7. CH. ¦L¡SKA
Piotr Olejnik 692/933 967
poszewc@wp.pl
To tak w prezencie dla tych co uwa¿aj±, ze potoczne nazywanie Chor±gwi Konrada VII Bia³ego "¶l±sk±" nie jest szkodliwe.
Otó¿ jest bo jak widaæ sam organizator poprawi³ historiê i wprowadzi³ co¶ tak kompletnie bezsensownego jak "Chor±giew ¦l±ska". Si³± rozpêdu zapewne.
Nie by³o takiej chor±gwi, a wywodz±cy sieê z przeró¿nych ¶l±skich ksiastewek wojownicy walczyli po obu stronach.
W spisie dowódców b³êdnie podano mój nr. telefonu. Prawid³owo: 58/ 304 74 46.
Maciej Reihl dow. CH ¦w Jerzego (polskiej)
W kwestii przepisów wykonawczych. Napisane zosta³o, ¿e dowódca chor±gwi odpowiada za swoich ludzi. Nie tylko na bitwie ale równie¿ w obozie. To oznacza, ¿e jak kto¶ z moich nabroi to ja bêdê decydowa³ co z nim zrobiæ. W przypadkach wymienionych w regulaminie (narkotyki, ochlej przed bitw±, strzelanie) bez lito¶ci wywalê na zbity ryj
. I takiego podej¶cia ¿yczê pozosta³ym dowódcom.[/u]
Pytanie w sprawie regulaminu
W punkcie 7. regulaminu czytamy : "Zakaz poruszania siê z broni± d³ug± poza terenem obozu".
Proszê sprecyzowaæ pojêcie "broni d³ugiej" .
Pozdrawiam
Je¶li miecz jest broni± i to d³ug±...
Wogóle wwie¼c tego nie mo¿na na teren obozu :-) nie tylko kupowaæ.
hmm czy skoro miecz jest bronia d³ug± to halabarda te¿? no i w takim razie jak j± ukryæ? Jedyn± mo¿liwo¶æ widzê w uproszeniu go¶ci aby przechowali j± w tym czasie i dopiero w czasie bitwy podrzucili do rêki..(oczywiscie w celu odniesienia organizatorom... bo skoro s± specjalnie traktowani..a w³a¶nie.. moze to specjalne traktowanie polega na tym ¿e tylko im wolno mieæ broñ..hê?..
To i bitwa bêdzie wspania³a...
Ja mam pytanie co do prasy.
Gdzie mo¿na dowiedzieæ siê co¶ o wej¶ciu dla prasy i tym podobnym czy mo¿e nie ma czego¶ takiego i ka¿dy tam wchodzi bez wzglêdu na cel?
Przepraszam je¶li to pytanie siê powtarza co roku
albo jest to dla wsyztskich "oczywiste". Mo¿na powiedzieæ, ¿e tak na powa¿nie bêdê tam pierwszy raz (ale nie w celach bitewnych).
CYTAT(Horhe)
No tak,jak co roku obozowisko pokryje siê przede wszystkim historycznymi iglo namiotami,zobaczymy "rymcerzy" z plastykowym kubeczkiem oraz stertê pokomercyjnych ¶mieci.Te wspó³czesno¶ci strasznie k³uj± w oczy
Na szczê¶cie jeszcze je¿d¿± tam ludzie,którzy co¶ sob± reprezentuj± i podnosz± poziom imprezy.
Wybacz, ale nie ka¿dy mo¿liwo¶ci finansowe i techniczne do kupna i przewozu historycznego namiotu ( nad czym takowe osoby z pewnosci± ubolewaj±) . Nie znaczy to jeszcze, ¿e taki bedzie biega³ po polach Grunwaldu w stroju równie histerycznym co jego iglo. Dla tego widaæ podzia³ na obóz historyczny i na plasticcamp.
W³a¶nie te nieszczêsne namioty... Jako Kompania dzia³am z moimi lud¼mi dopiero od roku. W tamtym roku byli¶my na polach Grunwaldu z iglo i jako¶ nikt nie robi³ nam wymówek. Nie staæ nas na wywalenie 6 tysiêcy na porz±dny namiot typu "cyrk" - i nas niewiele, i nie ¶pimy na pieni±dzach.
Rozbili¶my siê w wyznaczonej strefie dla namiotów niehistorycznych i by³o ok. Moi ludzie mieli nakaz u¿ywania tylko rzeczy historycznych (kufle, misy, drewniane ³ychy etc.) i chodzenia tylko i wy³±cznie w strojach historycznych. Wszystko.
Nie bêdê siê ju¿ wypowiadaæ o mega-wypasiasto-histerycznych dresach, którzy mieszkali "przez miedzê" i non stop s³uchali revu, rapu i techno, co tak pasowa³o do klimatu jak do mnie kom¿a :P ale po kilku dniach kulturalnego i cierpliwego t³umaczenia, ¿e nam to przeszkadza ¶ciszyli niemediewaln± muzê. Chwa³a im za to.
Ale te¿ spotka³am mnóstwo ludzików, którzy w du¿ym powa¿aniu mieli jak±kolwiek historyczno¶æ i przyjechali na Grunwald bez ¿adnego stroju historycznego - ³azili po obozie w glanach, bojówkach i t-shirtach i mieli wszystko gdzie¶ (to nie jest o organizatorach, którzy byli ubrani podobnie!).
Bojê siê tego, co bêdzie w tym roku pod Grunwaldem...
Wymagam historycznych strojów od swoich ludzi, dla siebie i mê¿a szyjê ubiór wzorowany na ksi±¿kach, rycinach etc. po prostu siê wszyscy staramy, ¿eby byæ na poziomie. Mo¿e oka¿e siê na miejscu, kiedy przyjedziemy, ¿e nie nadajemy siê, bo namiot nie taki, bo kocio³ek na zupê nie z tego materia³u... i powie siê nam "Won!"....
Przepraszam, mo¿e siê czepiam, ale zbyt pozytywnych wspomnieñ nie mam, a wci±¿ ³udzê siê nadziej±, ¿e nastêpnym razem bêdzie lepiej. Jednak przyje¿d¿aj±c okazuje siê, ¿e nie chce byæ lepiej... i to nie z winy organizatorów, oni robi± wszystko, co mog±, ¿eby jako¶ to "buja³o"...
Chodzi mi o warcholstwo co niektórych panów "rycerzy", których maniery s± poni¿ej godno¶ci nawet kmiecia...
Przepraszam, za tak d³ugi post, ale trochê goryczy siê we mnie zebra³o + brak doinformowania... i tak wysz³o...
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Po pro¶bie zamieszczam wypowied¼
Krzysztofa Góreckiego - Organizatora Bitwy Pod Grunwaldem
CYTAT(Krzysztof Górecki)
Specjalnie dla Pana Radka cz³onka Konwentu Kapitu³y Rycerstwa Polskiego, do regulaminów dopisujemy to o czym mniemam wszyscy wiemy (aczkolwiek nie wszyscy przestrzegamy, a mo¿e to takie Freudowskie pomy³ki), o czym na kapitu³ach i konwentach by³o, sta³o siê jasne, normalne (po interwencji Pana Radka wnioskujê, ¿e tylko dla nielicznych „dinozaurów”). Sztychów nie wolno, w jaja (a mo¿e w czosnek nie wiem macie dziwny ¿argon na Freha - przepraszam) nie wolno, od ty³u
(to chyba nie to samo co w plecy - prawda ?) nie wolno.
Ale ¿eby stworzony szyk mia³ siê rozsypaæ, bo æwiczy³, bo chodzi³, a teraz na swojej drodze spotka Pana Radka?
No chyba, ¿e Pan Radek ka¿demu po kolei bêdzie rzuca³ rêkawicê (chwila skoczê do hurtowni,
- zrobiê kasê).
Pójdê dalej Panie Radku s³owa „odpowiednie zachowanie”, to s³owa wyrwane z kontekstu, a ca³o¶æ powinna brzmieæ:
„K³adzie siê szczególny nacisk na to i¿ impreza organizowana na polach Grunwaldu to inscenizacja a nie bitwa co zobowi±zuje wszystkich jej uczestników do odpowiedniego zachowania w trakcie inscenizacji.” - jest to punkt regulaminu stworzony na Konwencie przez Konwent i nam jako organizatorom przed³o¿ony do przyjêcia. Panie Radku „czosnkujesz w Swoje gniazdo” - czy przet³umaczyæ na Polski? Atakujesz to co stworzy³e¶ razem z Konwentem na Konwencie.
Poza tym to Konwent zapewnia³, ¿e na Swoich imprezach wyegzekwuje w koñcu ... znowu czosnkujesz.
A poza tym Panie Radku z tego co mi wiadomo jeste¶ cz³onkiem Konwentu i to taka brzydka przypad³o¶æ, ¿e jeste¶ osob± publiczn±. I dopóki bêdziesz cz³onkiem Konwentu Twoje wypowiedzi nie s± traktowane jako wypowiedz Pana Radka Kazimierczaka, a jako cz³onka Konwentu.
Wiêc co tu robisz?
A mia³em siê nie wdawaæ w Wasze polemiki, a tu proszê taki po¶cik Pana Radka i nie wytrzyma³em, na staro¶æ s³abnie mi charakter.
Mo¿ecie sobie teraz pofolgowaæ do woli, postaram siê ju¿ wiêcej nie wtr±caæ.
papa Robaczki.
Papa.
CYTAT(tatsu)
W³a¶nie te nieszczêsne namioty... Jako Kompania dzia³am z moimi lud¼mi dopiero od roku. W tamtym roku byli¶my na polach Grunwaldu z iglo i jako¶ nikt nie robi³ nam wymówek. Nie staæ nas na wywalenie 6 tysiêcy na porz±dny namiot typu "cyrk" - i nas niewiele, i nie ¶pimy na pieni±dzach.
Rozbili¶my siê w wyznaczonej strefie dla namiotów niehistorycznych i by³o ok. Moi ludzie mieli nakaz u¿ywania tylko rzeczy historycznych (kufle, misy, drewniane ³ychy etc.) i chodzenia tylko i wy³±cznie w strojach historycznych. Wszystko.
Nie bêdê siê ju¿ wypowiadaæ o mega-wypasiasto-histerycznych dresach, którzy mieszkali "przez miedzê" i non stop s³uchali revu, rapu i techno, co tak pasowa³o do klimatu jak do mnie kom¿a :P ale po kilku dniach kulturalnego i cierpliwego t³umaczenia, ¿e nam to przeszkadza ¶ciszyli niemediewaln± muzê. Chwa³a im za to.
Ale te¿ spotka³am mnóstwo ludzików, którzy w du¿ym powa¿aniu mieli jak±kolwiek historyczno¶æ i przyjechali na Grunwald bez ¿adnego stroju historycznego - ³azili po obozie w glanach, bojówkach i t-shirtach i mieli wszystko gdzie¶ (to nie jest o organizatorach, którzy byli ubrani podobnie!).
Bojê siê tego, co bêdzie w tym roku pod Grunwaldem...
Wymagam historycznych strojów od swoich ludzi, dla siebie i mê¿a szyjê ubiór wzorowany na ksi±¿kach, rycinach etc. po prostu siê wszyscy staramy, ¿eby byæ na poziomie. Mo¿e oka¿e siê na miejscu, kiedy przyjedziemy, ¿e nie nadajemy siê, bo namiot nie taki, bo kocio³ek na zupê nie z tego materia³u... i powie siê nam "Won!"....
Przepraszam, mo¿e siê czepiam, ale zbyt pozytywnych wspomnieñ nie mam, a wci±¿ ³udzê siê nadziej±, ¿e nastêpnym razem bêdzie lepiej. Jednak przyje¿d¿aj±c okazuje siê, ¿e nie chce byæ lepiej... i to nie z winy organizatorów, oni robi± wszystko, co mog±, ¿eby jako¶ to "buja³o"...
Chodzi mi o warcholstwo co niektórych panów "rycerzy", których maniery s± poni¿ej godno¶ci nawet kmiecia...
Przepraszam, za tak d³ugi post, ale trochê goryczy siê we mnie zebra³o + brak doinformowania... i tak wysz³o...
Witam
z tego co zrozumialem regulamin to w tej sprawie decyduje dowodca choragwi w ktorej jestescie, wiec pierwsze kwestie powinny byc zapewne z nim wyjasniane. taka moja propzycja, skontaktujcie sie z dowodca swojej choragwi i z nim to ustalcie. Z tego co zrozumialem bez przydzialu do Choragwi nie ma co sie na Grunwaldzie naawet pokazywac
Pozdrawiam
Przemili organizatorzy pisz±c to i owo nie wystêpuje jako cz³onek konwentu, ale jedynie jako szary cz³owieczek uczestnik inscenizacji grunwaldzkiej.
Nie wstydzê siê moich wypowiedzi i dla tego nie bêdê siê pod pseudonimami ukrywa³.
Do dzi¶ mam ta chwile w pamiêci, gdy mój cz³owiek helikopterem odlatywa³ z pól Grunwaldu a w obozie czekali jego rodzice, którzy przyjechali kupê kilometrów zobaczyæ jak bawi siê ich syn.
To ja musia³em siê im t³umaczyæ im, dlaczego siê tak sta³o niewiedz± czy bêdzie on widzia³ do koñca ¿ycia. Wierzcie mi nie jest to mi³e uczucie zabieraæ kogo¶ na imprezê by bawi³ siê ze wszystkim a odbieraæ go ze szpitala.
Nie zwa¿am na to czy moja uwaga bêdzie uszczypliwa czy poniosê konsekwencje z ze strony kapitu³y czy organizatorów grunwa, gdy o bezpieczeñstwo idzie.
Trudno mo¿ecie mnie nie zaprosiæ na nastêpny grunw.
Wa¿ne by ta uwaga odnios³a skutek i owszem skutek jak zosta³o w koñcu powiedziane sztychów nie stosujemy
ciêcia w plecy niedozwolone
to ju¿ co¶ ma³y krok do przodu.
Zasady musz± byæ jasne i przejrzyste dla wszystkich po to siê je pisze.
Chcia³bym zwróciæ uwagê na fakt, ¿e najwiêcej nieporozumieñ, dotycz±cych zasad panuj±cych w bitwie powstaje na p³aszczy¼nie ró¿nego pojmowania pojêæ, je¶li tego jasno nie okre¶licie to proszê nie liczcie na to, ¿e ka¿dy bêdzie siê domy¶la³, co wolno a co nie.
Dlatego tak bardzo chce by zasady by³y jasne i przejrzyste dla wszystkich i tu liczy³em na organizatorów by uszczegó³owili to i owo.
Rados³aw Ka¿mierczak szary cz³owiek pierwszy na czarnej li¶cie za krn±brno¶æ III stopniaIII
tatsu napisala
Nie staæ nas na wywalenie 6 tysiêcy na porz±dny namiot typu "cyrk" - i nas niewiele, i nie ¶pimy na pieni±dzach.
bosze prze najswietszy u kogo wy namioty szyjecie
tatsu napisala i non stop s³uchali revu, rapu i techno
no i co niech sluchaja czego chca porzynajmniej bylo mlodziezowo a nie sztywno ile mozna sluchac orlow i sokolow i innych pijackich quasi historycznych melodii
Moje pytania co do regulaminu (http://www.freha.pl/viewtopic.php?p=34078#34078).
CYTAT
11. Do bitwy zostanie dopuszczona broñ:
a) Broñ sieczna – dopuszcza siê:
& Miecz 1 i 1,5 rêczny ( tzw. wielki miecz o, g³owni do 100 cm i dwurêcznej rêkoje¶ci. W
sumie d³ugo¶æ tego miecza nie mo¿e przekroczyæ 130 cm.
Czy nie rozs±dniejsze by³oby kryterium wagowe? (bo zapewne o "bezpieczeñstwo" a nie historyczno¶æ chodzi w tym punkcie). Co z tego, ¿e mam "pó³torak" zula, który spoko, na d³ugo¶æ siê ³apie, ale wa¿y tyle, ¿e Hulk Hogan nie by³by w stanie go kontrolowaæ?
CYTAT
& Ki¶cieñ jednorêczny zakoñczony ³añcuchami z kulk± o ³±cznej d³. nie przekraczaj±cej 30
cm, kule nie mog± posiadaæ kolców ani guzów.
Ale kulka wa¿yæ 4 kilo mo¿e, co nie? Je¿eli mo¿na wnie¶æ to, to czemu nie mo¿na krótkiego cepa z drewnianym bijakiem? Przecie¿ kulka ma du¿o wiêksz± penetracjê.
CYTAT
UWAGA: organizator ro¶ci sobie prawo bezwzglêdnego wykluczenia danego egzemplarza broni bez wyja¶nieñ.
Niejasne zasady dot. kwalifikacji broni pozwalaj± na du¿± dowolno¶æ decyzji hehehe "organizatora" (czyli kogo tak w³a¶ciwie?).
CYTAT
DO INSCENIZACJI DOPUSZCZONE BÊD¡ TARCZE NA BAZIE DREWNIANEJ.
v Tarcza trójk±tna – z powodu na niedostatek ¼róde³ nie mo¿na uznaæ tej tarczy za ju¿ nie stosowan±.
Metodologia le¿y...
CYTAT
Zbroje 1380 – 1410 znacznie odbiega³y swoim wygl±dem od zbroi „ Gotyckiej”. Jednak¿e zdajemy sobie sprawê z kosztów ju¿ poniesionych w latach ubieg³ych, a tak¿e niemo¿no¶ci posiadania przez jedn± osobê zbroi pasuj±cej i do „Bitwy pod Grunwaldem” jak i do wojny 13-to letniej, czy te¿ koñca XV w. Jednak¿e prosimy a¿eby zbroje nie posiada³y rogów, k³ów, kolców itp.,
Czy s³uszne jest moje mniemanie, ¿e Twórcy Regulaminu uznali, ¿e charakterystyczne dla zbroi gotyckiej s± rogi, kopyta, pazury, czerwone skarpetki, alufelgi, ciemne szyby, Matka Boska w klapie, taczanka na stepie, plasma rifle, i takie drobne, ró¿owe koronki??
I.
CYTAT
4. Bezwzglêdny zakaz spo¿ywania alkoholu od godziny 0 w dzieñ inscenizacji, a¿ do jej zakoñczenia.
II.
CYTAT
Z£AMANIE ZASAD OBOWI¡ZUJ¡CYCH PODCZAS „ DNI GRUNWALDU” A W SZCZEGÓLNO¦CI :
& zakazu spo¿ywania alkoholu (...) SPOWODUJE NATYCHMIASTOWE WYDALENIE Z IMPREZY ORAZ PRZEKAZANIE DANYCH DO MIECZNIKA
To rozumiem ¿e jest zakaz bezwzglêdny i mniej bezwzglêdny/ wzglêdny/ taki tyci. Po co tworzyæ zasadê (II) która z za³o¿enia bêdzie przez wiêkszo¶æ ³amana? To tylko powoduje lu¼niejszy stosunek do pozosta³ych.
Mo¿e po to, ¿eby kilka osób mog³o odczuæ swoj± wa¿no¶æ ?
Jak ¶wiat ¶wiatem nakazy i zakazy dotycz±ce akloholu na turniejach by³y ³amane i podobnie bêdzie na Grunvie. Nie piszê tutaj o chlaniu takim, ¿e cz³owiek nie mo¿e prosto ustaæ na nogach, ale piwko do ¶niadania, czy te¿ puchar wina jeszcze niekomu nie zaszkodzi³y.
Poza tym oczyma wyobra¼ni widzê ju¿ co bardziej "twardych" kierowników oddzia³ów, którzy o 23.45 przechadzaj± siê po obozach i niczym w brytyjskich pubach krzycz± "Last calls !!!"
O co mi chodzi w ca³ym tym pieniactwie ? O to, ¿e przyjad± jacy¶ m³odzi ludzie, pierwszy raz na Grunvie, z testosteronem lej±cym siê uszami i oni zakaz bêd±mieæ w g³êbokim powa¿aniu, a jak znam ludzi to nikomu nie bêdzie siê chcia³o w±chaæ ka¿dego nieznanego sobie osobnika...
To tyle.
Pozdr.
M.
Witam!
Jestem rycerstwo niekapitularne i nie czuje sie poszkodowana w sprawie drewna i uczty, moze dlatego, ze 2km od obozowiska jest tartaki gdzie drewno mozna kupic calkiem tanio a sklep w okolicy tez jest imozna jedzenie zamowic coby na uczte bylo OK + poczestunek od organizatorow. Pamietam wielka uczte 2002 i poranek po niej gdzie ani jedno naczynie historyczne i kociolek nie zostalo na swoim miejscu a raczej wyparowalo w magiczny sposob
w trakcie nocy.
Iglaki owszem draznia moje ultrahistoryczne oczy
grin ale na terenie obozu Choragwi w ktorej jest moje bractwo jest dla nich wyznaczone miejsce zamaskowane.
Tak ze nie widac ich od strony glownego wejscia do obozu.
Namiot historyczny za 6 tys to duzo, ale sa rozni producenci my za nasze nigdy nie zaplacilismy wiecej niz 3 tys. Jak ktos jest zainteresowany do zapraszam na priva podam namiary na producenta.
Ludka Excalibur
CYTAT(Cedric)
no i co niech sluchaja czego chca porzynajmniej bylo mlodziezowo a nie sztywno ile mozna sluchac orlow i sokolow i innych pijackich quasi historycznych melodii
Mnie i moim znajomym jednak to przeszkadza³o, bo tu¿ obok dwie dziewczyny bardzo wdziêcznie wygrywa³y mediewalne,
historyczne melodie na dwóch fletach (sopranowym i altowym) brzmia³o to ¶licznie, dodawa³o klimatu obozowi, ale szybko zag³uszone zosta³o ow± m³odzie¿ow± muzyk±, któr± mam na codzieñ. I w³a¶nie to nam siê nie podoba³o, a ¿e najlepiej przy piwie, wódce i ró¿nych napojach wysoko procentowych w³asnej produkcji najlepiej siê "¶piewa" przy¶piewki typu "Hej soko³y", tego siê nie czepiam.
CYTAT(Ludka)
Namiot historyczny za 6 tys to duzo, ale sa rozni producenci my za nasze nigdy nie zaplacilismy wiecej niz 3 tys.
Dla nas - niestety - na razie ¿adna ró¿nica, czy jest to 6 czy 3 tysi±ce.
Dziêki Ludko za propozyjê podania namiarów, zaraz napiszê priva
Dane na pewno siê przydadz± na pó¼niej, bo na ten rok ju¿ mamy zaplanowane wszystkie wydatki, a ¿eby uzbieraæ chocia¿ te 3 tysi±ce z³otych, mo¿e tak ze dwa lata nam zejdzie :P
Ciekawi mnie fragment o tym ¿e szable dopuszczone s± tylko po stronie polsko-litewskiej. O ile dobrze wiem to po stronie zakonu czynny udzia³ w bitwie brali go¶cie z Wêgier, a tam szabla w u¿yciu od XIVw. Wiêc jej obecno¶æ w chor±gwi ¶w.Jerzego ma chyba potwierdzenie historyczne.
Siewka!!!
Regulamin jest dla mnie przezabawny w wielu miejscach - powolywanie sie, ze zostal ustalony z kapitula, to tak samo, jak podpisanie cyrografu przez diabla.
Kapitularnych bractw jest paredziesiat zas na Grunwladzie bedzie bractw roznych kilkaset. Ludzi z ekip niekapitularnych malo interesuje kapitula i zasady w niej panujace. Do od organizatorow Grunwaldu - min. pan Krzysztofie wymaga sie klaryfikacji zasad.
Wsrod wielu ekip sztychy sa dozwolone - patrz liga baronow, czy slowianskie ekipy. Jesli w regulaminie nie ma "sztychy zabronione" to beda sztychowac.
Kolejny przyklad: kapitula wyznaczyla sobie "szefa od artylerii" oraz zezwolila na strzelanie z broni czarnoprochowej na "strzelnicy" celem jej wczesniejszego przygotowania i rozgrzania przed bitwa ... Przykladow niespojnosci owego regulaminu z ustaleniami poczynionymi miedzy org. Grunw a Kapitula mozna by mnozyc. dlatego nie dziwie sie wcale licznym pytaniom min. Radka n.t. tej imprezy.
Jako, z regulamin zostal poddany tutaj pod dyskusje, sadze, ze jeszcze nie jest ostatecznie zamkniety.
1. bron na drzewcu z lancuchem i kula na koncu - osobiscie uwazam ja za najniebezpieczniejsza bron, ktora bedzie na Grunwie - wole miec naprzec iwko siebie regiment nadrenskiej z berdyszami niz chlopakow z gniewu z takimi kulami (jak mieli w roku ubieglym). widac ubiegloroczne doswiadczenia i dziury w tarczach na wylot wielkosci glowy ludzkiej nikogo nic nie nauczyly ...
2. niedopuszczanie kobiet do bitwy bez wyjasnienie i podania przyczyny - szczegolnie jak organizator podkresla jest to inscenizacja a nie rzez jest najzwyczajniej w swiecie lamaniem ich konstytucyjnych praw. to tak, jakbyscie napisali, ze murzyni i grekokatolicy nie moga brac udzial w inscenizacji bo nie. Zreszta - i tak beda walczyly i tak ...
3. jezeli dopuszcza sie zbroje gotyckie to proponuje takze dopuscic slowian i wikingow - latwo sie moga przerobic na mongolow i tatarow czy rusinow. Wielu z nich wymogi bezpieczenstwa n.t. opancerzenia spelnia. Zas ich wyposazenie bedzie lepsze i blizsze historii niz zbroje z gothamcity.
4. zwrocilem uwage, ze od dowodcow choragwi wymaga sie wystawienia kamerzysty na bitwe. Proponuje takze dodac: minimum dwu wyksztalconych sanitariuszy z apteczka, zapasem wody itd w strojach mnichow. Moga pomagac, podawac wode itp i nie beda sie swiecic jak choinki w niebieskich szmatach;
5. nie potrafie skumac, czemu nie moge miec dodatkowej broni za pasem? Co zrobie, jak zlami mi sie miecz, czy topor gdzies wypadnie? Mam latac i go szukac? Od tego wlasnie byla dodatkowa bron za pasem ...
6. Proba generalna - nie ma ani slowa, czy bedzie w pancerzach i przy okazji przeglad sprzetu i who is who - czy tez bez?
7. alkohol - czy beda wyznaczone miejsca, gdzie ow trunek mozna spozywac? Czy tylko w sklepiku kolo stembarka;)
Brak mi informacji, co w sumie zapewnia organizator na miejscu ... bo w regulaminie sa tylko wymagania. Czy tez dowodca choragwii a w raz z nim jego grupa o wszystko sie martwi? toitoie, woda, prad, jedzenie, drewno, siano, wybudowanie kramow na handel, pozwolenie od gminy na rozstawienie obozwoiska/wynajecie ziemi na obozowisko ... wyznaczenie miejsc parkingowych, gdzie jaka choragiew sie rozbija ... Pozwolenie na palenie ognisk, zgloszenie do sanepidu, policji , szpitala, strazy pozarnej itd grupy na obozowisku ponad 100 osobowej przebywajacej w jednym miejscu ponad tydzien ...
Pozatym - w regulaminie jest punkt, ze na temat grunwaldu w mediach moze sie wypowiadac tylko rzecznik prasowy organizatora - rozumiem, ze mamy skierowac dziennikarzy z naszego miasta do niego, by udzielil im wywiadu n.t. grunwaldu oraz naszego udzialu w nim?
Ale mimo wszystko i tak sie ciesze, ze w koncu powstal jakis zarys regulaminu. Bedzie ciutke latwiej (mam nadzieje, ze na Grunwladzie bedzie w paru punktach tez rozwieszony, bo nie kazdy ma internet - a jest to wymagane na imprezy masowe).
Pozdrawiam
Jasmin
O ciesze sie, ze moj pomysl filmowania bitwy bedzie realizowany, proponuje mowic o tym duzo, czesto i glosno, zeby kazdy swir mial swiadomosc, ze bedzie go mozna potem scignac i pociagnac do opowiedzialnosci, nawet karnej.
Co do rzecznika, to tez dobry pomysl, po zeszlorocznej bitwie jedynie Zycie W-wy nie napisalo o straconym oku, a to nie chwalac sie dlatego, ze ja do tego nie dopuscilem. Musi byc jedno zrodlo informacji, zeby dziennikarze nie opierali swoich newsow na plotkach. To tez trzeba oglosic prasie, ze wazne sa tylko informacje od rzecznika, a takie bzdury o straconych oczach podpadaja juz pod sprostowanie. Nie moze byc tak, ze glownym newsem bo bitwie nie byla ilosc bioracych udzial i widzow i ze impreza byla udana, ale ze byly duzo rannych a jeden to nawet oko stracil. Uczestnicy tez powinni ograniczyc swoje jezyki i nie gadac co popadnie byle dziennikarzynie, moze opowiedziec, ze lubi biegac w zbroi, ale niech moze sie nie chwali ile to razy mial zlamane palce i ile szwow zakladaja mu po kazdym pokazie czy treningu.
a jaki z tego bedzie pozniej super material
ja sie zglaszam na kamerzyste
CYTAT(Smok Migu¶)
po zeszlorocznej bitwie jedynie Zycie W-wy nie napisalo o straconym oku, a to nie chwalac sie dlatego, ze ja do tego nie dopuscilem.
Witam.
Je¶li w tym roku dojdzie do jakikolwiek g³upich tekstów na temat Grunvy, to nale¿y od razu wysy³aæ do redakcji sprostowanie. Zgodnie z prawem prasowym wydawca ma obowi±zek wydrukowaæ potwierdzone sprostowanie na takiej samej stronie, na jakiej by³o prostowana informacja (czyli je¶li tekst na ok³adce, to sprostowanie te¿) oraz nie mniejsz± czcionk± i wyra¼nie zaznaczyæ od kogo sprostowanie pochodzi.
Mam nadziejê, ¿e te informacje nie bêd± potrzebne, ale przecie¿ Smok nie bêdzie móg³ byæ wszedzie.
A swoj± drog± dziennikarze szybko olej± rzecznika i zaczn± szukaæ informacji na w³asn± rêkê. Informacje oficjalne zawsze s± olewane, zonk polega na tym, ¿e np. repo z GW mo¿e zapytaæ kogo¶ m³odego wiekiem i sta¿em w RR, ten siê to tego nie przyzna, a pó¼niej naopowiada bzdur, ¿eby tylko zobaczyæ swoje nazwisko w dzienniku t³ustym drukiem...
Pozdr.
M.
Pozdrawiam!
Do Wotawy: My na ¦l±sku wiemy, ¿e to by³a chor±giew ksiêcia Konrada Ole¶nickiego, ale wiele osób nie wiedzia³oby z czym to zje¶æ, ale dziêkuje za czujno¶æ.
W najbli¿szym czasie pojawi siê temat dotycz±cy udzia³u "¶l±skiej" na Grunwaldzie.
witka
ja mam takie pytanie wynikajace z ciekawosci czyli ile mniej wiecej bedzie ludzi w poszczegolnych choragwiach w tym roku, u nas w nadrenskiej raczej tyle samo co ostatnio a jak w pozostalych??
p.s. to nie jest szpiegostwo przemyslowe
CYTAT(Piter z Chojnika)
Do Wotawy: My na ¦l±sku wiemy, ¿e to by³a chor±giew ksiêcia Konrada Ole¶nickiego, ale wiele osób nie wiedzia³oby z czym to zje¶æ, ale dziêkuje za czujno¶æ.
Proszê, na ile mo¿emy, Dbajmy o autentyczne nazwy.
Bardzo proszê. Sl±sk by³ tak róznorodny i bogaty wtedy, ¿e a¿ ¿al opowiadaæ nieprawdê o tych czasach. Bardzo proszê.
Niech inni te¿ wiedz±, zê to chor±giew Konrada, który zreszt± walczy³ dla odmmiany po polskiej stronie w kolejnej wojnie z Zakonem. To by³a ciekwa indywidualno¶æ, godna uwiecznienia.
Przepraszam, ale wychowa³em siê czê¶ciowo na Dolnym ¦lasku i wiem, ¿e to na prawdê ciekawy kawa³ek ¦wiata.
Opowiadajmy jego prawdziw± historiê.
Po prostu proszê.
CYTAT
...¿e pierwsza mazowiecka...
Skoro czepiamy ¶iê ¦l±ska, to i Mazowsza:
nie by³o takiego tworu jak 1sza mazowiecka, tylko x. Siemowita (2 chor±gwie) i x.Janusza.
U Siemowita bêdzie ok.20-30 osób, ale za to full koszer, bez barbutki ni saladki
grr... pury¶ci jêzykowi
ale niech wam bêdzie 80 os. na grunwie bêdzie liczy³a Chor±giew ks. Januszanusza (zwana niekiedy pierwsz± mazowieck±
CYTAT(jasmin)
3. jezeli dopuszcza sie zbroje gotyckie to proponuje takze dopuscic slowian i wikingow - latwo sie moga przerobic na mongolow i tatarow czy rusinow. Wielu z nich wymogi bezpieczenstwa n.t. opancerzenia spelnia. Zas ich wyposazenie bedzie lepsze i blizsze historii niz zbroje z gothamcity.
Do takiego manewru, w ramach Chor±gwi Podolskiej, rzetelnie przygotowuje siê Blotunga. Wszystko w imiê "uwschodnienia" Chor±gwi.
CYTAT(Zachar')
grr... pury¶ci jêzykowi :) ale niech wam bêdzie 80 os. na grunwie bêdzie liczy³a Chor±giew ks. Januszanusza (zwana niekiedy pierwsz± mazowieck±
Tak. Zwana. Wy³±cznie przez siebie. W oficjalnych dokumentach grunwaldzkich (tych wspó³czesnych, stowarzyszenia "bitwa pod grunwaldem"), od pocz±tku nazywana drug± mazowieck±... hehe.
Myslê, ¿e to dziwne przeinaczenie ma co¶ wspólnego z poczuciem presti¿u, czy czym¶ takim... :]
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.