Mam pytanie - jak jeszcze poza troczkami zapinano dublet,
czy istnia³y jakie¶ inne sposoby ? (guziki, haftki,...)
Chodzi o dublet z drugiej æwierci XV wieku.
No i jak dok³adnie wi±zano te troczki (nie chodzi o wi±zania dublet-nogawice tylko o zapinanie dubletu )- czy by³ jaki¶ specjalny sposób?
No i gdzie mo¿na dostaæ takie ³adne zakoñczenia do troczków
(te ma³e, metalowe, sto¿kowe)
Jak kto¶ ma zdjêcia to prosze s³aæ na priv
marcin_pyszno@interia.pl
Dziêki za odpowied¡
Marcin Pyszno
Konfraternia Rycerska
Np u mnie. Szeroka gama do wyboru.
Historic Enterprises Tu mo¿esz co¶ podejrzeæ. Guziki, koñcówki i inne rzeczy
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
CYTAT(Stanis³aw Kossakowski)
Napewno u Gzdacza z Poznania ale to wydatek rzedu 2-3 plln za jedna
Stanis³awie nie znêcaj siê nad Marcinem ... info, ¿e co¶ tam u G¿dacza z Poznania mówi niektórym tyle co Tobie, ¿e co¶ tam u Halinki z Mys³owic ...
A propos wspomnianych koñcówek (zwanych skuwkami) to za³±czam wyroby G¿dacza.
A dok³adniej mo¿na siê przypatrzeæ temu producentowi na stronie po¶wiêconej
jego wyrobom
Zawsze na stra¿y ....
Pozdrawiam Watcher
W zrodlach mi dostepnych (Gutkowska, Turska) nie moge znalezc
informacji o dublecie z przysznurowywanymi rekawami.
Jak datowaæ takie cudeñko ?
Hejka!
Mam dwa pytania:
1) czy dublety zawsze mia³y podszewki?
2) jak by³y robione bufaiaste rêkawy? Bufka by³a naszywana na prosty rêkaw czy jako¶ inaczej?
Pozdrawiam
Kori
a kuku!
z moich informacji (oczywi¶cie subiektywnych i w ogóle
) wynika i¿:
1) - dublet POWINIEN mieæ podszewkê - bez niej po prostu kiepsko bêdzie "dzia³a³" ("pracowa³"/etc) - poza tym je¶li mówimy o we³nianym dublecie to po prostu bêdzie bardzo nieprzyjemny po przepoceniu (bleeee...
)...
2)eee... nie za bardzo rozumiem pytanie... bufka z tego co wiem powstawa³a "spontanicznie":
a) po uformowaniu rêkawa - z jednego "wykroju" - tzn rêkaw nie jest odcinany na ca³ej swej d³ugo¶ci (z tzw. "g³ówki")
B) po uformowaniu górnej czê¶ci rêkawa (gdy jest odcinany - sk³±da siê z 2 czê¶ci)...
ale prawdê mówi±c nie wiem, czy o to ci chodzi³o, bo drugiegi pytania nie rozumiem... mo¿na ja¶niej????
Je¶li mam rozumeiæ literalnie to:
bufka powstawa³a (oczywi¶cie m.in.) z "g³ówki" - wyciêtej w górnej jego czê¶ci (jego = rêkawa)...
chyba tyle
papa
Z tego co widzia³em w "Medival Tailor`s Assistant" bufka jest naszywana na rêkaw. Pod spodem rêkaw ma normalny wykrój. Wype³niana jest warstwami materia³u gorszej jako¶ci (jak przeszywka).
Nawet jak wszywasz rêkaw bez specjalnie naszytej bufki, powinien on mieæ kilka zaszewek na szczycie aby uzyskaæ podobny efekt ale bez odciêcia. Górna krawêd¡ rêkawa niejako wystaje ponad ramiê
Podszewka to praktycznie mus. Po pierwsze: bo tak siê robi³o w ¶redniowieczu. Po drugie: bo jak napisa³ Tomaszek jest wygodniej. Podszewka powstrzymuje przed rozci±ganiem sie dubletu i dziêki niej ³adniej siê on uk³ada. Najlepsza do dubletu jest p³ócienna chyba ¿e chcesz zrobiæ co¶ bardziej wyszukanego (je¿eli chcesz uzyskaæ tanio efekt bogatego materia³u wykorzystaj adamaszek obrusowy, oczywi¶cie z naturalnej tkaniny). Pamiêtaj o zdekatyzowaniu!
Witam serdecznie!
Nie wiem czy moja informacja pomo¿e ale we wspomnianej ju¿ Medieval tailor's... jest nastêpuj±ca propozycja:
pozdrawiam
To temat podszewek pod dublety mamy juz chyba zalatwiony,))) Moze przejdziemy do wierzchow...
Ja mam takie pytanko do szanownych kolezanek i kolegow: Czy ktos z Was znalazl potwierdzenie informacji Gutkowskiej o letnich doubletach szytych z bawelny. Pisze o nich w rozdziale poswieconym modzie francuskiej 1 pol. XV w. O tym, ze przeszywki byly szyte z grubej bawelny to wiem ale te bawelniane doublety w stroju cywilnym to mnie zastrzelily.
Ewa
W takim razie mam stare wiadomo¶ci co do cen. Szczê¶ciara z ciebie Korinka.
W Dragonie nr 10 jest notka ¿e p³ótno bardzo rzadko u¿ywano na wierzchnie ciuchy choæ czasami siê zdarza³o ¿e robiono bogate ciuszki z czarnego p³ótna wysokiej jako¶ci.
W tym samym artykule jest informacja o materia³ach PARIS i DIAPER które s± tkane we wzór i wspó³cze¶nie nazywano by je "lnianym adamaszkiem" ale ¿e nale¿y pamiêtaæ ¿e prawdziwy adamaszek by³ z jedwabiu. Taka ciekawostka. Napisali te¿ w innym Dragonie ¿e wspó³cze¶nie jest ogromnie trudno znale¡æ materia³ idealnie "historyczny" zatem nale¿y u¿ywaæ materia³ów jak najbardziej zbli¿onego. Obrusówka?
Wiem, znowu zaczynam....
Januszu! Dragon ktorystam zawiera tez info o uzywaniu barchanu na robe, houppelandy i inne wieszchnie ciuszki w dodatku przez dworzan. Jakos nie znalazlam potwierdzenia w innych opracowaniach ani w zrodlach...
Co do wspolczesnych materialow...
1. wzor na tkaninie musi byc identyczny jak ten z epoki
2. Ciezar, sposob ukladania sie tkaniny na ciele,wyglad powieszchni tkaniny musi byc identyczny jak w orginalnych ciuchach.
3.Kolor musi byc zgodny z moda w danej epoce.
Ale to i tak tylko namiastka historii...
Kto dzis odtwarzajac postac mieszczanina ubierze sie w aksamit jedwabny-po prostu kogo bedzie stac na taki ciuszek! I nikt mi nie powie, ze bawelniany aksamit swietnie zastepuje jedwabny! Nie ta sztywnosc, miesistosc, rozciagliwosc tkaniny ze skosu!!!!
To jest swietny material na gorset albo na obicie kanapy ale na suknie burgundzka z dekoltem w "V" z 2 pol. XV wieku niestety nie.
Co do tych dubletow z bawelny, z moze takze z lnu, to tez czytalam. Nie wiem na ile to prawdziwe, ale trzeba pamietac, ze jest to ciuch spodni, a nie wierzchni i jego glowna funkcja jest "zeby nogawice nie spadly..."
Z tego co mi wiadomo to byl szyty z czterech czesci i ze stujka, a rekawy sa przysznurowywane na troki. Ogolnie rzecz biorac to wykroj jest taki sam jak zwyklego dubletu tylko nie przyszywasz rekawow.
Mam wlasnie taki dublet mozesz go obejzec na naszej stronie
www.rycerze.z.pl w galerii/turnieje/grunwald 2002/"Po godzinach" moze ladnie nie wyszedlem ale...
Hej
Skoro dublet jest ubiorem spodnim ( na prze³omie wieków XIV/XV) to czy osoba bez aspiracji do bycia diukiem normandii mo¿e mieæ ów z lnu. Pytam bo z braku we³ny zrobi³em sobie kamizelkê z 3 warstw lnu i nogawice takie¿. Nie wiem czy siê mogê w niej pokazaæ braci bez hañby.
I jeszcze co¶: co to dekatyzacja?( czy chodzi o wstêpne wypranie ¿eby siê warstwy ró¿nie nie zbieg³y?)
CYTAT
Skoro dublet jest ubiorem spodnim ( na prze³omie wieków XIV/XV) to czy osoba bez aspiracji do bycia diukiem normandii mo¿e mieæ ów z lnu. Pytam bo z braku we³ny zrobi³em sobie kamizelkê z 3 warstw lnu i nogawice takie¿. Nie wiem czy siê mogê w niej pokazaæ braci bez hañby.
I jeszcze co¶: co to dekatyzacja?( czy chodzi o wstêpne wypranie ¿eby siê warstwy ró¿nie nie zbieg³y?)
Dublety bywa³y podobno p³ócienne (len), z barchanu (bawe³niano - lniane)
tako¿ prawdopodobnie kamizelki ale nogawice by³y robione z we³ny. Ale nie sadzê by¶ móg³ biegaæ bez hañby tylko w p³óciennym dublecie, powiniene¶ miec co¶ na wierzch. Nogawice raczej powiniene¶ zmienic.
Dekatyzacja polega na wyp³ukaniu p³ótna w ciep³ej wodzie kilka razy. P³ótno siê skurczy i to ca³kiem znacznie. Je¿eli tego nie zrobisz po wypraniu ciuszku podszewka lniana (czy jakakolwiek lniana warstwa) mo¿e siê skurczyæ i ciuch nie nadaje sie do noszenia. Jezeli nie zdekatyzowa³e¶ pozostaje ci oddawanie do pralni chemicznej..
BTW: Hurtownia lnu o której ca³y czas pisa³em to w³a¶nie ta na Skarpowej...
Doublet z czego bysmy go nie robili moze byc noszony bez okrycia wieszchniego tylko w przypadku wykonywania ciezkich prac fizycznych np. rabania drewna, scinania glow, torturowania Swietych, karczowania lasu czy budowy murow.
Jak ktos ma cos do roboty w obozowisku to moze sobie chodzic w doublecie bez jaki na wieszchu. Dotyczy to sluzby obozowej albo rzemieslnikow robiacych cos na straganach.
Spotyka sie coprawda zestaw nogawice+doublet+ plaszcz spinany na ramieniu ale w 2 pol. XV wieku i tylko w przypadku elegantow szpanujacych zgrabnym tyleczkiem...Jak ktos lubi i moze to ja nie mam nic przeciwko,)))))
Co do "kamizelki" to spotkalam takowa na farbiarzu sukna i na kamieniarzu (oba przyklady z 2 pol. Xv wieku).
A nogawice to na przelomie XIV i Xv wieku szyto z sukna nawet dla chlopstwa. Mogly byc co najwyzej podarte i nie dopasowane tak scisle do nogi.
Co do kamizelek to bardzo polecam prace Breughl`a Starszego (ech pewnie znowu przekrêci³em nazwisko...). Co prawda malowa³ on w XVI wieku ale ³atwo zauwa¿yæ ¿e niderlandzkie ch³opstwo nosi³o przewa¿nie identyczne ciuchy jak mieszczañstwo w XVw. Jest tam sporo ³adnych kamizelek, ale nie podchod¼cie do tych prac bezkrytycznie. Mimo wszystko jest to niez³y mix i ³atwo uznaæ wzór du¿o pó¼niejszy za XV-wieczny.
Ewa! Obrazek.....
czemu nie da³a¶ tych przyk³adów kamizelek w z±³±czniku?!
Popraw siê dziewczyno i to zaraz....
Pozdrawiam wszystkich i na poczatek prosze was o wszelkie informacje na temat dubletu jak jest robiony jak najdok³adniej go odwzorowaæ z jakiego materia³u by³y robione dublety a zjakiego najlepiej teraz wykonaæ dublet i je¿eli macie jakie¶ wzory to bede wdzieczny za wszelakie wzory rysunki i omuwienia jak wykonaæ dublet.
Prawie wszystko odno¶nie stroju mêskiego, a napewno o gaciach, koszulach, doubletach, spodniach i kapturach znajdziesz na francuskojêzycznej stronie:
http://site.voila.fr/costumesXV/ .
/pozdrawiam/.........................Markus
Zapewne kto¶ z Frehowiczów orientuje siê, jak powinna wygl±daæ odmiana dubletu noszonego przez panie. Na czym polega jego specyfika? Czy ró¿ni siê czym¶ od "mêskiego" poza tym, ¿e zapewne nie posiada sznurkow do dowi±zywania nogawic?
generalnie niczym ( bo cos takiego jak damski dublet nie istnial ) jesli kobiety go nosily to raczej ,kiedy "pozycaly " go od panow - z tego co wiem ,to dublet Joanny d"arc mial podwojna ilosc trokow do spodni (ze wzgledow obyczajowych- ale samo pojawienie sie kobiety w spodniach bylo juxz ciezkim szokiem dla wspolczesnych.....
ale mysle ze z dubletem ,to tak jak z mundurami (a wlaciwie ich elementami) noszonymi przez markietanki w XVIII i XIX w .
Jak wygladala sprawa kolorow czy byly jakies granice ktorych przekroczenie konczylo sie
natychmiastowa dekapitacja polaczona z degustacja (czy dozwolone bylo mieszanie kolorow np. rekawy i "kamizela"
w roznych kolorach ? ponadto
jak wyglada³a sprawa haftow na dubletach ? jesli tak to jak to wygladalo ?
czy mogly to byc lilie, lwy, herby lub inne tego typu ustrojstwa ????
jedyne co o kolorach mi wiadomo , to to , ¿e kolor ¿u³ty oznacza³ dzeicie z nieprawego ³o¿a. A teraz t co widzia³em na zdiêciach... kolory dubletów by³y ró¿ne rêkawy ró¿ne od reszty, ty³ inny przód inny, lewa czê¶æ jeden kolr prawda drugi etc.
Dublet(jopula spodnia
- ludzie mówmy po polsku) to jest strój spodni(genialne zdanie, nie?). Raczej nie mia³o sensu umieszczanie na nim haftu. Nigdzie sie z tym nie spotka³em(Turska, Gutkowska), ale byæ mo¿e gdzie¶ w ikonografi...
Pozdrawiam
Janek
z tego co mi wiadomo nie by³o czego¶ takiego jak dublet dla pañ, jednak¿e je¿eli chcesz uszyæ dublet mo¿esz to spokojnie zrobiæ wzoruj±c siê na wykrojach stroju mêskiego, widzia³am ju¿ na kobiecie takowy i wygl±da³ ca³kiem fajnie.
Joa¶ka Darc nosi³a dublet. Ró¿ni³ siê od mêskiego tym, ¿e mia³ wiêcej dziórek do wi±zania nogawic.
Czo³em!
Chcia³am prosiæ wszystkich, którzy mog± mi pomóc o wykroje dubletów oraz koszul w XIV wieku. Ryciny i wszelkie obrazki czy opisy bêd± równie¿ bardzo pomocne. Z góry dziêki
A ja tak sie zapytam: do kiedy s± u¿ywane dublety z dowi±zywanymi rêkawami?!?
Pozdr. Rudy
Hmm... nikt nie odpowiedzia³ na moje pytanko wiêc wnioskuje ¿e by³y u¿ywane dosyæ d³ugo (na podstawie rysunków z jakiego¶ traktatu (BOG3 - Wierschin,Meister Johann Liechtennauers Kunst), ale nie by³em pewien, dlatego pyta³em).
A teraz jeszcze jedno pytanko: czy jako klasa ¶rednia (przeciêtny mieszczanin - ok 1475r ) musze nosiæ rêkawy z bufkami?!? Bo w w/w traktacie znalaz³em taki rysunek (patrz za³±cznik) i wydaje mi sie ¿e Ci panowie maj± rêkawy i dowi±zywane i rozcinane (tylko rozciêcie mi sie wydaje troche d³ugie bo a¿ do po³owy ramienia, chocia¿ ³adnie to wygl±da) bez bufek, wiêc pytam jak to z nimi by³o.
Pozdr. Rudy
Nigdy nie s³ysza³em, ¿eby bufki by³y obowi±zkowe. Pozdrawiam
Gwyn
Juz odpowiadam Ci Rudy...
Bufki dobrze wypelniaja rekawy robe dajac efekt modnych szerokich barow.
Jest to moda burgundzka czysto dworska i nie obowiazkowa dla rzemieslnikow ale jak kogos bylo stac to spoko...
Dowiazywane rekawy (nawet innej barwy) widac na miniaturze pokazujacej budowe ilustam katedr z 1485 roku czy jakos tam...Rekawy nie maja bufek, sa podarte a doublety sa jeszcze dlugie, zachodza mocno na zadek. Dowiazane sa do nich niskie nogawice. Jedne sa nawet rozdzielne.
A to co masz na ilustracji, to Talhoffer (proszê nie poprawiaæ mi pisowni, znam przynajmniej 3 opcje zapisu nazwiska
). Pozdrawiam
Gwyn
Te ludziska o co wy urzywacie jako ten "interlining" czy interfacing ?!? I to sie przyszywa do wierzchniej warstwy dubletu czy nie?!? Ca³y czas przegl±dam TMTA i tam jest wielkie g* napisane :/
Pozdr. Rudy
A wogóle u¿ywacie tego wype³nienia (interlining)?!? Czy mo¿e na samej podszewce?! I w pó¼niejszych ilustracjach zauwa¿y³em ¿e jest inne wykoñczenie ko³nierza (bez V- kszta³tnego wciêcia na plecach, tylko z takim "okr±g³ym" ) siak sie to robi?!
Rudy
To chyba kwestia tkanin u¿ytych do produkcji. Przy solidniejszych nie ma co wszywaæ nic w ¶rodek. Inna kwestia jest z modelowaniem sylwetki- watowanie klaty (a co!) i ramion, no i z delikatnymi tkaninami. Stójka: nielegalnie za³±czam link, mam nadziejê, ¿e Alex siê nie dowie
.
http://www.olofsgillet.org/doublet/collar_pattern.JPG £ukowaty krój ma dopasowaæ stójkê do szyi. Pozdrawiam
Gwyn
Witam! Mam pytanie do Szanownego Pañstwa. Jak powinien byæ skrojony przód kamizelki (przy szyi)? W "V" czy w "³ódkê"? Dziekujê za ewentualna pomoc...
CYTAT(Rudy)
A teraz jeszcze jedno pytanko: czy jako klasa ¶rednia (przeciêtny mieszczanin - ok 1475r ) musze nosiæ rêkawy z bufkami?!? Bo w w/w traktacie znalaz³em taki rysunek (patrz za³±cznik) i wydaje mi sie ¿e Ci panowie maj± rêkawy i dowi±zywane i rozcinane (tylko rozciêcie mi sie wydaje troche d³ugie bo a¿ do po³owy ramienia, chocia¿ ³adnie to wygl±da) bez bufek, wiêc pytam jak to z nimi by³o.
Pozdr. Rudy
W druiej po³owie XV wieku bufki po prostu by³y w modzie, Karol Zuchwa³y (¦mia³y) ksi±¿ê Burgundii zakazywa³ swoim ³ucznikom noszenia dubletów z duzymi modnymi bufkami, ¿eby bufki nie przeszkadza³y im (³ucznikom nie dubletom
) podczas strzelania
Pozdrawiam
Gwyn, zalacznik zamieszczony przez Ciebie a pobrany ze strony Gildii Sw. Olafa zbiezny jest z przepisem na szycie arming doubletu zamieszczonym w ktoryms z Dragonow wiec to chyba nie takie znow straszne "szpiegostwo przemyslowe",)
Co do reszty problemow:
"Interlining" czyli dodatkowa warstwa sztywnika z grubego plotna lnianego swietnie sprawdza sie w np. lnianych, bawelnianych czy jedwabnych ciuchach ale jest to jedynie kwestia bycia modnym lub nie. Jak komus nie zalezy na posiadaniu idealnie lezacego na nim ciucha to niech sobie da spokoj. Nie jest to czesc stroju wymagana obowiazkowo. ZERO DOGMATOW. Bieda nosi welniane sukno z biala podszewka.
Rekawy moga byc wszyte bez przymarszczania lub zaszewek, z zaszewkami lub z wypchanymi i kulistymi bufkami. Bufki bez wypychania nie sa charakterystyczne dla pn. Europy. Polecam Memlinga, np. "Sciecie Sw. Jana" z Tryptyku Sw. Janow-kat ma krotki doublet z prostymi rekawami-prosty, latwy, przyjemny.
Generalnie pod szyja z przodu dekolt krojony jest polokraglo a z tylu w bardziej lub mniej wyoblony szpic.
Ave!
Moi kochani! Poczyta³em o strojach ju¿ do¶æ sporo, FREHA(ê) wertujê do¶æ uwa¿nie, przeczyta³em jeszcze raz od pocz±tku do koñca temat "dublet" i nadal jego ewolucja, etc. nie s± dla mnie oczywiste. Wed³ug literatury, nogawice niepo³±czone, dowi±zywane do dubletu za pomoc± troczków przechodz±cych przez otwory w tym¿e, pojawi³y siê gdzie¶ pomiêdzy 1360 a 1400. To na moje potrzeby stanowczo za du¿y rozstrza³. Ja potrzebujê precyzyjnych danych dotycz±cych 1380-85 roku. Rzecz polega na tym, ¿e osobi¶cie przychylam siê raczej do tezy, ¿e takie rozwi±zania w interesuj±cym mnie okresie by³y extra nowo¶ci± o ile w ogóle w Polsce ju¿ sie pojawi³y. Co prawda "renesans" ubiorów i mody w Polsce przypada na lata rz±dów Kazimierza Wielkiego, kiedy ewidentnie dogonili¶my s±siadów, ale stroje nie by³y chyba jeszcze a¿ tak "perwersyjnie" krótkie, ¿eby widaæ by³o bieli¼niane "siedzenie" (jak to ³adnie nazywa Gutkowska). Pozostaje jeszcze niewyja¶niona kwestia wygl±du dubletu w czasach nogawic "krótko - przednich" dowi±zywanych do gaci.
W zwi±zku z powy¿szymi dywagacjami mam kilka pytañ:
1. Kiedy pojawi³ siê dublet jako element stroju spodniego i jak wygl±da³ (jakie funkcje spe³nia³)?
2. Czy by³ okres w którym do dubletu przywi±zywano/przypinano nogawice "bezdupne"?
3. Kiedy "podwy¿szono" nogawice do bioder i czy od razu zaczêto je wi±zaæ do dubletu?
4. Kiedy nogawice po³±czono w nogawico spodnie (i czy od razu z czym¶ saczkopodobnym)?
Teoretycznie na ka¿de z tych pytañ mo¿na sobie odpowiedzieæ bior±c do rêki dobr± ksi±¿kê o strojach, ale...:
1. Interesuje mnie Polska, wiêc zachodnie opracowania mo¿na traktowaæ pomocniczo.
2. Ró¿ne publikacje podaj± ró¿ne daty i informacje.
3. Nie mam przekonania czy moja wiedza jest wystarczaj±ca do uszeregowania powy¿szych pod wzglêdem wiarygodno¶ci i poprawno¶ci. Mam swoje przemy¶lenia, ale chcia³bym poznaæ zdanie osób, które robi± to od lat, czêsto nawet zarobkowo
, w ka¿dym razie "profesjonalnie".
Pozdrawiam i dziêkujê z góry za wszelk± pomoc!
Szymon de Conti Sarré
No w³a¶nie mam takie pomroczne pytanie:D Czym wi±zaæ dublet nogawice... czy musz± to byæ specjalne sznureczki(jak tak to z czego??) czy rzemienie s± mroczne?? I co powiecie na u¿ycie do dubletu zwy³ych... sznurowade³:D
Za wszelk± pomoc dziêki:D
troczki z materia³u na przyklad, rzemienie - no nie wiem, jak dla mnie to wyraz na M, poza tym bedzie farbowac przy praniu; sznurowadla ... no có¿... sa i bawe³niane....
ja polecam robótki reczne je¶li chce Ci sie bawiæ; ale ogólnie - troczki.
klaniam sie
eRe
Mam pytania odnoscie sznurowania rekawow w dubletach. Mianowicie jak to bylo przywiazywane, ja mam dwie koncepcje na ten temat nie wiem ktora bardziej wlasciwa:
1. leci sobie jeden dlugi sznureczek, raz przez dziurke w kamizelce, raz przez dziurke w rekawie przepleciony i zawiazany na koncu.
2. tak jak zapinanie dubletu z przodu, w kilku miejscach dac po dwie dziurki, do kazdej pary sznureczek razem ze skowkami.
Co jest wedlug was lepsze, a moze macie inne lepsze pomysly ??
Pozdrawiam.
CYTAT(Szymon de Conti Sarré)
W zwi±zku z powy¿szymi dywagacjami mam kilka pytañ:
1. Kiedy pojawi³ siê dublet jako element stroju spodniego i jak wygl±da³ (jakie funkcje spe³nia³)?
2. Czy by³ okres w którym do dubletu przywi±zywano/przypinano nogawice "bezdupne"?
3. Kiedy "podwy¿szono" nogawice do bioder i czy od razu zaczêto je wi±zaæ do dubletu?
4. Kiedy nogawice po³±czono w nogawico spodnie (i czy od razu z czym¶ saczkopodobnym)?
Ju¿ to kiedy¶ próbowa³em zrozumieæ. Je¶li chcesz informacje konkretnie z Polski to nie widzê takiej mo¿liwo¶ci i szczerze w±tpiê czy kto¶ w Polsce to wie.
Ja przyj±³em takie za³o¿enia:
- dublet od pocz±tku s³u¿y do dowi±zania nogawic
- s±dz±c z ilustracji przedstawiaj±cych modne, watowane sylwetki, krótkie ubiory i krótkie rêkawy ubiorów wierzchnich z pod których wystaj± inne barwne rêkawy, z pewno¶ci± istnieje w tym okresie (s±dzê ¿e w Polsce te¿, bo a¿ tak zacofani to wtedy nie byli¶my)
- nogawice jeszcze nie s± z³±czone i siêgaj± najwy¿ej do koñca po¶ladka (wi±zade³ka na biodrach to mrok
)
Takie dublety s± widoczne w traltacie Gladiatoria. To wprawdzie nie II po³owa XIV wieku, ale ponoæ te XIV wieczne przetrwa³y ca³y XV wiek.
Tak przestawiaj± siê moje ustalenia na dzieñ dzisiejszy i tak do tego podchodzimy w "Dru¿ynie ksiêcia opolskiego W³adys³awa" (FREHOWA inauguracja
). Z pewno¶ci± ni¿sze warstwy u¿ywa³y jeszcze nogawic dowi±zywanych do pasa i zero dubletu. Ale rycerze raczej ju¿ w dublecie chodzili. Jest tekst o ubieraniu rycerza w 1370 (angielski albo francuski) w którym mowa jest o dublecie.
A ja z innej beczki:
1. Czy kto¶ siê orientuje, czy to co za³±czam na ilustracji s³u¿y do wi±zania dubletu, ewentualnie przywi±zywania nogawic?
2. Z czego to jest zrobione?
3. Jak mo¿e byæ datowane?
4. Z jakiego ¼ród³a pochodzi ta ilustracja (póki co, to jest z francuskiej strony o strojach, ale to chyba wskanowane?)
Dziêkujê uprzejmie i pozdrawiam,
S³odziutki.
Skórzany troczek, datowanie jest widoczne, 1360, pewnie u¿ywano takich i pó¼niej, na pewno jeszcze w pó¼nym piêtnastym do sznurowania butów. ¬ród³o nieznane. Pozdrawiam
Gwyn
CYTAT(Jakub ze ¦widnicy)
- nogawice jeszcze nie s± z³±czone i siêgaj± najwy¿ej do koñca po¶ladka (wi±zade³ka na biodrach to mrok :) )
Ave!
Co masz na my¶li pisz±c "wi±zade³ka na biodrach"? Przecie¿ niepo³±cznone nogawice te¿ do dubletu wi±zano - równie¿ na biodrach, Jak pisa³ w innym temacie Gwyn (chyba), maniacy mieli po 10 troczków do jednej nogawicy. Trudno unikn±æ akurat biodra
.
Zastanawia mnie te¿ ewentualne istnienie formy po¶redniej pomiêdzy nogawicami dowi±zywanymi z przodu i takimi, które nie s± jeszcze po³±czone, ale s± wi±zane do dubletu na ca³ym niemal obwodzie. Czy raczej przywi±zywane do gaci w wiecej ni¿ jednym miejscu, czy przywi±zywane do dubletu, ale wy³±cznie z przodu?
Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré
CYTAT(Szymon de Conti Sarré)
Co masz na my¶li pisz±c "wi±zade³ka na biodrach"? Przecie¿ niepo³±cznone nogawice te¿ do dubletu wi±zano - równie¿ na biodrach, Jak pisa³ w innym temacie Gwyn (chyba), maniacy mieli po 10 troczków do jednej nogawicy. Trudno unikn±æ akurat biodra :) .
Mam na my¶li wysoko¶æ na jakiej przebiegaj± wi±zade³ka. Spójrz na obrazek, który zamie¶ci³em wcze¶niej i przyjrzyj siê gdzie jest biodro.
Dzisiejsi "maniacy rekonstrukcji historycznej", maj± tendencjê umieszczania wi±zade³ek jak najwy¿ej, a najlepiej w pasie. Innym ciekawym pomys³em jest robienie sobie lipnych dubletów, do których nogawice nie s± dowi±zywane - ot tak ¿eby by³.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.