rozumiem, a czym watowano dublety lniane?
Ok to teraz moje pytania
Wspominali¶cie wielokrotnie, ¿e dublet jest tylko czym¶ spodnim, na to dopiero k³adziemy ciuchy wierzchnie. Co mo¿e na taki dublet po³o¿yæ przedstawiciel klasy ¿o³nierskiej? Czy my¶lê dobrze ¿e arming dublet - takie sformu³owanie siê tak¿e tu pojawi³o, mam wyobra¿enie co do takiego ubrania.
Czy mogliby¶cie mi daæ jakie¶ wskazówki co do szycia takiego arming dubletu? Jakie¶ wykroje? Z czego i jak?
Arming doublet to chyba raczej na 2 polowe XV wieku. Wydaje mi sie ze to jest pewnego rodzaju przeszywalnica, bufkami na ramionach.
http://republika.pl/warsztat_eon/ <- tutaj jest kilka fajnych przedstawieñ i rekonstrukcji arming doubletu
Hmm w takim razie co¶ na pó¼ne XIV i wczesne XV? Co¶ zastêpczego na dublet?
Ale chodzi Ci o ubranie wierzchnie bojowe ? To przeszywka. A ubranie wierzchnie codzienne i "cywilne" to jak ka¿dy - roba, plaszcz itp
Hmm czyli z wygl±du cywilnego ¿o³nie¿e nie wygl±dali inaczej ni¿ mieszczanie?
Chodzi mi o co¶ takiego co podre¶la t± profesjê ¿o³nie¿a - ³ucznika
Wspó³cze¶ni ¿o³nierze po cywilnemu te¿ nie wygl±daj± inaczej ni¿ inni :].
Normalny strój cywilny. Vide purpoint, jacquet, proste robe etc. Poroszê poszukaæ po forum, jest troszkê tego. Pozdrawiam
Gwyn
Pytanie: czy w dublecie z prze³omu XIV i XVw jest mo¿liwe po³±czenie cienkiej skóry i materia³u? Mam kilka p³atów miêkkiej skóry ale nie wystarczy na rêkawy. Czy mog± byæ z materia³u
Dublety skorzane? Moooze, ale jezeli w ogole to bardzo rzadkie. Lepiej uszyc dublet z tkaniny (caly) a skore wykorzystac do innych celow
Pozdrawiam
Gwyn
Dziêki serdeczne za cenn± radê.
Pozdrawiam
Izyda
Witam
Przeczyta³em uwa¿nie ca³y temat niestety nie znala³em odpowiedzi na nurtuj±ce mnie pytanie, a mianowicie czy w dublecie z drugiej po³owy XV bufki moga mieæ inny kolor niz reszta rêkawa i kamizelka ????
Z góry bardzo dziêkuje za odpowied¼
Osobiscie nie spotkalem sie. Wielokolorowosc pojedynczego elementu ubioru byla juz passe (poza nielicznymi wyjatkami). Odradzam taki patent - najpierw jednak polecam intensywne poszukiwania ikonograficzne
Pozdrawiam
Gwyn
spotyka sie cale rekawy (bez bufki) i np. kolnierz w kolorze innym niz korpus doubletu. Zabieg raczej nie z biedy i braku materialu lecz celowe dzialanie w celu osiagniecia efektu estetycznego:) Dwukolorowosc wraca jako moda gdzies od lat 50-60tych XVw. i pojawia sie pozniej co kilka lat. Szczegolnie ulubiona w doubletach powtarzajacych wrazenia estetyczne strojow "z wielkimi pachami" znane od pol. XIVw. (konstrukcja ubioru zmieniona zostala przez te 100 lat ale ogolny efekt wizualny pozostal).
Rozwiazania np. w podreczniku Mistrza Hansa Thalhofera:)
Witam
Na pocz±tku bardzo dziêkuje za odpowiedzi i za tytu³ ksi±¿ki
i pozwole sobie w takim razie zadaæ nastêpne pytanie które mi sie nasune³o czy prawo bytu maj± ró¿nokolorowe nogawice z saczkiem ( spodnie - mam nadzieje ze nie mylê pojêæ), i drugie pytanie czy w latach 60 -80 XV wieku mo¿na by³o nosiæ nogawice (rozumiem tu klasyczne nie ³±czone nogawki dowi±zywane) do krótkiego dubletu np. po obozie, albo pod szatê wierzchni± jesli takowa wymaga ubrania dubletu pod spód ???
Przepraszam ¿e nie w temacie ale pomy¶la³em o tym jak ju¿ napisa³em
nogawice mi-parti w latach 80-90tych XVw. w zalaczniku podobnie jak 2-barwny doublet z bufkami.
nogawice rozdzielne tego typu spotykane w ikonografii wloskiej, na pn. od Alp dalabym sobie spokoj z rozdzielnymi nogawicami dla zolnierza/rycerza/mieszczanina w 2 pol. XVw.
Bardzo dziêkuje za odpowiedzi
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikMam jeszcze pytanko odno¶nie dubletu zapinanego na guziki. Natn±³em siê ostatnio na rekonstrukcjê takiego dubletu na stronce Medieval Design. Datuj± oni taki dublet na 1360-1410 ale bez podania regionu i ¼ród³a. Mam w zwi±zku z tym pytanie: czy wogóle takie zapinanie dubletów istnia³o czy to tylko takie mroczne u³atwienie dla wspó³czesnych weekengowych rycerzy?
Tak, jest taka niemiecka/austriacka rycinka z budowy Wiezy Babel gdzie robol ma doublet na guziki zapinany, datowanie cos 1340-1360r.
jaka powinna byc d³ugosc matria³u w dublecie ,mianowicie od dziur na wi±zania nogawic w dó³... czy ta d³ugo¶c jest jako¶ okre¶lona stosunkowo do d³ugo¶ci dubletu??
z góry dziêkuje za odpowied¼ pzdr...
to zale¿y jak dublet ma byæ datowany
CYTAT(lewa @ 13:24 19.02.2007)
to zale¿y jak dublet ma byæ datowany
na 1380-1400
Przeczyta³am ca³y temat, ale chwilami trochê siê gmatwa³am i ju¿ nie jestem pewna w niektórych kwestiach, dlatego mo¿e moje pytania pokryj± siê z odpowiedziami ju¿ tu udzielonymi (b³agam o wybaczenie, po prostu siê zamota³am : ) ).
Chodzi mi o dublet na okres 1380-1420.
Jaka by³a wtedy najmodniejsza d³ugo¶æ dubletu? Czy bufiaste rêkawy by³y wtedy ju¿ modne, bo z tego, co zrozumia³am, im pó¼niej tym wiêksze bary byæ powinny. Czy takie rêkawy by³y wypychane, czy wystarczy³o odpowiedni krój i po³±czenie z korpusem zrobiæ? No i w ogóle czym wypchaæ? Mo¿e byæ runo owcze, czy lepiej czym¶ innym? No i jak w³a¶ciwie wypychaæ klatê? Czy ten:
http://img341.imageshack.us/img341/1469/doublet02dh3.jpg dublet jest dobry na owy okres? Tzn. sznurki, rêkawy, guziki przy nadgarstkach i ilo¶æ dziurek? Jak powinny byæ przymocowane sznureczki do dubletu? No i na koniec: jak w³a¶ciwie powinny byæ przymocowane nogawice do dubletu? Tzn. wiem, ¿e sznurkami, dziurki w dublecie, ale tak w³a¶ciwie jak to wygl±da?
Jestem zielona w tym temacie, to moje pierwsze szycie ¶redniowieczne i chcê, ¿eby by³o naprawdê dobre. Bêdê wdziêczna za ka¿d± radê : ) i z góry dziêkujê!
Doublet na lata jakie poda³a¶ jest zupe³nie inny ni¿ ten co wys³a³a¶
ten jest o wiele pó¼niejszy. Bufki to pó¿niejsze lata i nie musisz siê z nimi mêczyæ
Doublet jaki chcesz uszyæ, jest d³u¿szy tak w okolicach pupki siê koñczy
(ciê¿ko powiedzieæ, a nie mam zdjêcia przy sobie-jak znajdê to wy¶lê) odciêty w pasie jak wiadomo. Dziurki nie s± parami tylko przez ca³± d³ugo¶æ - od szyji a¿ po pas
i wi±zany w drabinkê (te¿ postaram siê co¶ przes³aæ) Przy nadgarstkach nic nie kombinuj, bo z tym ró¿nie - jedni mówi± ok, inni nie, a bez niczego nikt siê nie doczepi. Nogawice dowi±zane si± jak napisa³a¶ sznurkami, jest to tak no powiedzmy na wysoko¶ci bioder, mo¿e troszkê nad. Z przodu para dziurek (po dwie na ka¿dej stronie), po bokach i z ty³u (te¿ co¶ postaram siê znale¿æ)
Czy sznurowanie dubletu na aqillites w okresie Grunwaldzkim przejdzie? Czy koniecznie musi byæ drabinka? A je¶li ona to jak j± siê sznuruje i ile dziurek trzeba porobiæ? Czy jest jaka¶ ustawowa ilo¶æ tych dziurek? I lewa czy mog³aby¶ dok³adniej rozpisaæ ilo¶æ dziurek i ich rozmieszczenie na dowi±zywanie nogawic? Z góry dziêki.
Pewnie nikt Cię nie będzie ścigał ale "w drabinkę" najlepiej.
Dziurki powinny być co jakieś dwa centymetry (tak więc ich ilość zależy od wzrostu i nie jest ustalona odgórnie).
Dziurek do wiązania nogawic wychodzi 8 (4 pary, dwie z przodu i dwie z tyłu). Najlepiej umieścić je na wysokości intymnej. Rysunek 67 wszystko Ci wyjaśni:
http://www.bagrit.pl/artykuly/artykuly.php...lg=pl&str=6Tam też masz wykrój dubletu, pamiętaj tylko, że to wycięcie z tyłu to późny wynalazek (powinna być sama stójka).
Pozdrawiam
Warto wspomnieæ - do zapiêcia dubletu mog± tu byæ i knefliki - unikniesz tych sakramenckich sznurówek.
Rzecz warta rozwa¿enia - w sytuacjach :
a.) upojenia wyskokiem
b.) uniesienia Amorem
c.) a ssso, nie wolllno...?
Jako ¿e powy¿sze sytuacje wystêpuj± powszechnie izolowane, a i w koniunkcjach zdarza im siê pojawiæ, warto pamiêtaæ o wy¿szo¶ci zachowañ utrwalonych i koordynacyjnie pewnych ( któ¿ guzika nie rozepnie ?), ni¿ ryzykowaæ zarzyganie swej ultraskiej odzie¿y spodniej lub mi³osne zapasy w tej¿e.
We³nianej z podszewk±.
K³aniam.
CYTAT(Andrzej z Sielca @ 20:10 25.03.2007)
Dziurek do wi±zania nogawic wychodzi 8 (4 pary, dwie z przodu i dwie z ty³u). Najlepiej umie¶ciæ je na wysoko¶ci intymnej.
Andrzeju a po bokach?
Z tego, co czyta³am kiedy¶ tam w sprawie dubletu, do którego da³am link w poprzednim po¶cie, nie ma tam jako takich buf zrobionych tylki zaszewki, coby odrobinê podnie¶æ ramiona. No ale w takim razie co z wypychaniem klaty? Te¿ w tym okresie jeszcze nie by³o praktykowane?
Bêdê wdziêczna za wizualne przedstawienie przede wszystkim wi±zania w drabinkê, bo jako¶ tak ¶rednio do mnie to trafia. Czy to znaczy, ¿e by³ taki jeden d³ugi sznureczek i wi±za³ ca³y dublet czy jak? ^^" no i to wi±zanie nogawic, my¶lê, ¿e pojmujê ideê, ale bêdê pewniejsza, kiedy zobaczê to na w³asne oczy : )
CYTAT(Achu @ 19:10 26.03.2007)
No ale w takim razie co z wypychaniem klaty?
W doublecie - ale po co?
CYTAT(Achu @ 19:10 26.03.2007)
Czy to znaczy, ¿e by³ taki jeden d³ugi sznureczek i wi±za³ ca³y dublet czy jak? ^^" no i to wi±zanie nogawic, my¶lê, ¿e pojmujê ideê, ale bêdê pewniejsza, kiedy zobaczê to na w³asne oczy : )
Dok³adnie tak
Nadal nie mam materia³ów - nie ma mnie w domu. Jak tylko siê w nim znajdê co¶ prze¶lê
pozdrawiam ciep³o
Wypychanie klaty to chyba dla ukszta³towania modnej sylwetki. Ludzie widaæ lubili sobie co nieco poprawiæ
A ja mam jeszcze pytanie co do V-kszta³tnej stójki. Ona by³a po prostu wycinana w V czy jako¶ specjalnie szyta ¿eby po za³o¿eniu ukszta³towa³a siê w takie w³a¶nie V? I kiedy stosowano tak± stójkê?
Po kolei:
Po pierwsze miêdzy 1380 a 1420 rokiem w dubletach do¶æ sporo siê zmienia³o. Np. watowanie, które na pocz±tku tego okresu by³o jeszcze do¶æ wydatne, pod koniec niemal nie istnia³o. Zmienia³ siê krój stójki (od zwyk³ej "okr±g³ej" po wszywan± klinem na plecach). Dla koñca tego okresu nie widzê te¿ problemu z wi±zaniem "parami", choæ najpopularniejsze by³o w "drabinkê" oraz guziki (tak jak to ju¿ zauwa¿y³ Rabiega). Zmienia³a siê te¿ d³ugo¶æ, choæ akurat ta cecha w tych czasach trochê mniej drastycznie ni¿ wymienione wcze¶niej, bo ju¿ w 1480 dublet by³ do¶æ krótki.
Co do wi±zania nogawic, to par dziurek mog³o byæ du¿o wiêcej. Zazwyczaj s± 3 pary na stronê plus centralnie z ty³u (przy nogawicach ³±czonych). Wi±zanie powinno byæ na wysoko¶ci stawu biodrowego (nie ko¶ci miednicy!). Poni¿ej wi±zania, dubletu zostaje ju¿ niewiele i czêsto "æwiartki od tego miejsca nie s± zszyte i siê lekko zwê¿aj± (vide traktat "Gladiatoria", troszkê pó¼niejszy, ale ikonografie ma nieco "retro"
- mam nadziejê, ¿e nie przekrêci³em nazwy traktatu...)
Rekawy nie mia³y w tym czasie ¿adnych bufek i innych podobnych wynalazków. By³y szyte ze szwem "po ³okciu" oraz z klinem u³atwiaj±cym podnoszenie rêki bez ci±gniêcia ca³ego stroju w górê, co w po³±czeniu z przywi±zanymi nogawicami by³oby do¶æ problematyczne. Oczywi¶cie zadbaæ te¿ nale¿y o mo¿liwie niewielki otwór na rêkaw, czyba ¿e w kroju "a grandes assiettes", ale to ju¿ inna bajka. Przy nadgarstku rêkaw zapinano zazwyczaj na 2-3 guziki. Pod koniec rzeczonych 40 lat bywa³o ich nieco wiêcej.
CYTAT(Szymon de Conti Sarré @ 19:57 26.03.2007)
Oczywi¶cie zadbaæ te¿ nale¿y o mo¿liwie niewielki otwór na rêkaw, czyba ¿e w kroju "a grandes assiettes", ale to ju¿ inna bajka.
Witam!
Czy w omawianym datowaniu mo¿na mówiæ o dwóch szko³ach/modach wszywania rêkawów w dublecie? Czy w oby przypadkach dublet jest podobnie obcis³y? No i czy krój "a grandes assiettes" jest lepszy dla, powiedzmy, wy¿szych warstw spo³ecznych?
Pozdrawiam
W tym datowaniu pojawia siê wiele ró¿nych strojów z rêkawam "a grandes assiettes", zarówno krótkich i d³ugich. Sprawa nie dotyczy wiêc jedynie mody doubletowej. Doublet musi byæ obcis³y, bo inaczej straci swoje podstawowe cechy i walory, a je¶li chodzi o to czy efekty s± porównywalne, to... sprawa nie jest przes±dzona. Ju¿ t³umaczê dla czego tak s±dzê. Krój "a grandes..." daje mo¿liwo¶æ takiego manewrowania klinami i przebiegiem nitek takniny w nich, ¿eby idealnie dopasowany rêkaw (niemal jak "druga skóra") by³ ruchomy w pe³nym zakresie. "Zwyk³y" krój, kiedy jest dobrze wykonany nie ustêpuje mu znacz±co. St±d trudno powiedzieæ, czy "lepszo¶æ" strojów krojonych "a grandes..." polega³a bardziej na mo¿liwo¶ciach kroju, czy mo¿liwo¶ciach lepiej op³aconego krawca (taki wykrój jest charakterystyczny raczej dla strojów "z górnej pó³ki"). Ikonografia jest zbyt ma³o precyzyjna, a zabytki zbyt ma³o liczne, ¿eby to rozstrzygn±æ.
Pozdrawiam,
Ostatnio przegl±daj±c malunki Piera della Francesca natkn±³em siê na co¶ takiego.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ancesca_021.jpgW centrum znajduje siê postaæ odwrócona ty³em i trzymaj±ca tarcze w czarno-bia³± szachownicê.
Zainteresowa³y mnie dwie rzeczy w tym dublecie (chyba, ¿e to jakie¶ nakrycie wierzchnie,a le nie wydaje mi siê), a mianowicie po na rêkawach s± widoczne troczki. Zastanawia mnie ich funkcja. Raczej nie s± to odwi±zywane rêkawy, bo wysoko¶æ na jakiej s± te sznurki to neguje. Elementy pancerza chyba by³yby za ciê¿kie, aby je dowi±zywaæ. Co o tym s±dzicie? Drug± spraw± s± nad wyraz lu¼ne rêkawy w tym stroju. Nie spotka³em siê jeszcze z tego typu dubletem. Mo¿e posiadacie jakie¶ zdjêcia wspó³czesne tego typu stroju, a jakby kto¶ posiada³ dodatkowo wykrój to nie ukrywam, ¿e by³bym z tego powodu niezmiernie rad.
Pamiêtaj po pierwsze, ¿e jest to strój w³oski, wiêc inny ni¿ pó³nocnoeuropejskie. Farsetto, czyli tamtejszy dublet, mia³o lu¼ne, siêgaj±ce ³okcia bufki. Mimo, ¿e nie widaæ przedramion, co da³oby 100% pewno¶æ co do konstrukcji rêkawa, uwa¿am, ¿e to w³a¶nie co¶ takiego.
Mimo wszystko uwa¿am za prawdopodobne zastosowanie tych troczków do podtrzymania jakich¶ elementów uzbrojenia ochronnego. Pozdrawiam
Gwyn
Mo¿e mi kto¶ powiedzieæ(najlepiwj zamie¶ciæ jakie¶ zdjêcie) jakie ¶ciegi by³y by odpowiednie na dublet datowany na pocz±tek XV?
Re: Arwald
Czyli, ¿e takie
co¶ ?
Pozdrawiam
CYTAT(Agrael @ 14:32 04.05.2007) [snapback]188070[/snapback]
Mo¿e mi kto¶ powiedzieæ(najlepiwj zamie¶ciæ jakie¶ zdjêcie) jakie ¶ciegi by³y by odpowiednie na dublet datowany na pocz±tek XV?
Zachêcam do przeczytania w dziale Stroje-> Ogólne-> Jak szyæ?
Tam znajdziesz m.in. poni¿szy link:
http://heatherrosejones.com/archaeologicalsewing/index.htmlDo szwu konstrukcyjnego polecam back stitch - jest opisany w "Less common stitch types".
Pozdrawiam
Marta
Witam
Szyje dublet z 2 po³owy XV wieku. Chcia³bym prosiæ o ocenê moich planów bo chce zrobiæ wszystko dobrze ¿eby nie musieæ poprawiaæ. Planuje dublet krótki, zapinany na 5 par wi±zade³ plus wi±zania do spodni, z V kszta³tna stójk± wchodz±c± klinem w plecy, rêkawy proste, dopasowane, przy nadgarstku zapinane na 3 guziki.
Jaka powinna byæ d³ugosc takiego dubletu? Ja planowa³em mniej wiêcej do ko¶ci miednicowej.
Je¶li co¶ w moich planach nie pasuje to prosi³bym o radê.
Buster
Burgundzki? Niemiecki? Pozdrawiam
Gwyn
Raczej niemiecki
Re - Buster :
Krój w porz±dku.
Co do d³ugo¶ci - przejrzyj tematy i ikonografiê, informacji znajdziesz mnóstwo. "Krótko¶æ" dubletu proponujê dopasowaæ do kontekstu, czyli do rodzaju odtwarzanej postaci. Czy¶ szary mieszczuch, czy¶ rymcerz, czy lansuj±cy siê modni¶ ? No i wreszcie - gdzie mieszkasz ?
Pamiêtaj o jednym - w przesz³o¶ci nie by³o katalogów mody ani obowi±zuj±cych i powszechnych odzie¿owych kanonów. Nie wspominaj±c ju¿ o odrêbno¶ci mody po³udnia, specyfiki zachodu itd.
Czyli - co kraj, to obyczaj.
K³aniam.
Na ikonki patrze zawsze kiedy czego¶ szukam ale jednak uwa¿am je za trochê przeidealizowane. Gdybym szy³ stroje jakie s± tam pokazane najpewniej bym siê udusi³ i nie móg³ siê ruszyæ. Po prostu malarze pokazuj± tam obraz idealnego cz³owieka który ma ogromne wciêcie w tali i extra dopasowane nogawice.
A "odtwarzam" bogatego mieszczanina. Takiego co to na zbytnie luksusy sobie nie pozwala lecz na wszystko prawie go staæ.
W takim razie, co do d³ugo¶ci - proponujê taki, ¿eby ci ledwo imponderabilia zakrywa³
Heh zawsze my¶la³em ¿e dublety na pó¼ny XV to sie zaczyna³y tam gdzie sie spodnie z saczkiem koñczy³y
Dlatego te¿ wcze¶niej wspomnia³em o kontek¶cie i lokalizacji.
Mieszczanin i Niemcy, tak ?
Moja sugestia nie jest dogmatem.
A ja raczej nie jestem ortodoksem.
Sapienti sat
.
Typowy niemiecki na drug± po³ówkê to: otwarta klatka sznurowana zygzakiem, równie¿ rozciête rêkawy, na troczki, stójka czêsto ju¿ w U. Zasadniczo jest krótszy ni¿ burgundzki, czyli Twoja d³ugo¶æ jest OK. Rêkawy jak najbardziej proste, do¶æ czêsto wystêpuje tam krój a grandes asiettes (choæ nie tak wyolbrzymiony jak w XIV - ale te¿ do¶æ g³êboki, z klinami z ty³u). Pozdrawiam
Gwyn
http://www.matuls.pl/sklep_zdjecia/60.jpgA taki dublet tyle ¿e bez bufek by³by dobry? Bo sobie go ju¿ wcze¶niej upatrzy³em i obra³em jako wzór do moich poszukiwañ
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.