Czy kto¶ dysponuje wykrojemu dubletu z drugiej polowy XV wieku (tzw Burgundzkiego)
Jak dokladnie wygladalo sznurowanie takich dubletow.
Na wielu obrazach i rycinach przedstawione jest sznurowanie ktore wyglada jakby bylo robione jednym "sznurkiem" w jaki sposob dokladnie to wiazanie wyglada? podobnie jezeli chodzi o wiazanie rekawow.
Pozdrawiam
Ale o jaki model ci chodzi? A'la Weyden? Lekko otwarty az do odciecia w pasie? O modnym wiazaniu takiego pisala Ewka na 5 stronie tego tematu.
Opcja nr 2, mniej modna, w typie dubletu 'Weyden', czyli jeszcze z wyraznym kolnierzykiem, mozna tez skorzystac z 2 par dziurek- jedna na wysokoscie odciecia w pasie (talii raczej) druga tuz pod kolnierzykiem. Wtedy starczaja dwa troki.
Jezeli chodzi ci o model 'Memling' wchodzacy juz w lata 1485+ to stojka zaczyna znikac i sprawa trochu sie komplikuje.
Sam zaczynam szyc 'Weydena', wlasciwie to 'Boutsa'. Normalny wykroj, talia w rzeczywistej talii, daleko wszyte rekawy, tylko zamiast zamykac toto na piersi, robi sie lekkie otwarcie, rozwartosc do 15cm pod szyja, prosto schodzi sie do wysokosci talii. Pozdrawiam
Gwyn
Chodzi o model "a'la van der Wayden"
A dokladnie chodzi o zakonczenia trokow
pierwsza sprawa, niestety na obrazach nie widac jak zakonczone sa troki (jakie maja skuwki)
druga sprawa jak zawiazane sa zakonczenia,
Wiem ze sznurowka biegnie zygzakiem ale jak zawiazac to cholerstwo na koncach ?
A co do kroju to chodzilo mi wlasnie o to rozwarcie.
Pozdrawiam
Jedna idzie koncowka idzie zygzakiem, druga prosto do gory po jednej stronie. Spotykaja sie w gornej parze dziurek, wiaze sie to na normalny klasyczny wezelek 'jedna petelka'- po zeglarsku rozkowy, ew. rozkowy na podstawie 'na krzyz'.
Skuwek (od 'kuc') jest pewnie kilka rodzajow, najtansze przypuszczalnie zawijane z kawalka blachy, drozsze pewnie odlewane i ladniejsze. Spotkalem sie z opinia, ze nie byly naszywane na trok a na nim nitowane, ale nie potwierdzilem jeszcze wylacznosci tej opcji. Pozdrawiam
Gwyn
Przepraszam oczywiscie masz racje skuwek
Dziekuje za informacje o wiazaniu natomiast mialem na mysli skuwki uzywane w drugiej polowie XV wieku czyli konkretnie przy tym modelu dubletu ;]
Czy sa jakies podstawy do sadzenia ze w danym okresie ktorys ze wzorow byl modniejszy, chetniej uzywany ?
Nie s±dzê. Raczej sz³o o materia³- br±z, mosi±dz, srebro. Zajrzyj na Web Gallery of Art i poszukaj sobie: Weyden, Bouts, Petrus Christus, Memling, Fouquet i inni, szczególnie portrety. Tam widaæ czêsto i wêze³ek i okucie. Nie zawsze hiperwyra¼nie, ale widaæ o co chodzi. My¶lê, ¿e mo¿na pozwoliæ sobie równie¿ na spojrzenie na Brueghela, choæ to sporo pó¼niej. Skuwki wygl±daj± w³a¶ciwie tak samo. Pozdrawiam
Gwyn
Skuwki sa w ksi±¿ce o wykopkach londyñskich "Dress accessories"-najprostszy model z mo¿liwych czyli kawa³ek zaklepanej blaszki. D³ugo¶æ od 5 do 3/2,5 cm oko³o. Skuwki s± mosiê¿ne/br±zowe. Daj± siê w miarê swobodnie przeci±gaæ przez dziurki/kó³eczka.
testowalem ta metode z blaszka i jest ok
tylko trzeba pamietac o przyszyciu skuwek, ja zapomnailem bo sie trzymaly same z siebie
do czasu
blaszka mosiezna miala grubosc moze taka jak ta z puszki po piwie
pozdrawiam
Zadam z pewno¶ci± dla wielu bardzo banalne pytanie, lecz bym by³ wdziêczny, gdyby mi na nie odpowiedziano. Ile potrzeba mniej wiecej metrów we³ny, by uszyæ dublet przeciêtnych rozmiarów? I przy okazji ile metrów we³ny potrzeba na nogawice bior±c pod uwage, i¿ s± wykrajane ze skosu?
Zrób sobie bloki z papieru, pouk³adaj te puzzle na ¶cie¿ce szeroko¶ci 1,5m i wszystko bêdzie jasne. Podobnie z nogawicami. Dla mnie ilo¶æ tkaniny jest inna ni¿ dla Cedrica, dla ciebie jeszcze inna. Pozdrawiam
Gwyn
poza tym trudno powiedzieæ jakie to s± "przeciêtne rozmiary", wszystko zalezy od szeroko¶ci materia³u, sposobu krojenia, szeroko¶ci delikwenta
etc, etc... Na nogawice powinny wystarczyæ 2m.
pozdrawiam
Dublet (jak i inne tego typu szaty) bardzo ³atwo wyliczyæ: d³ugo¶æ dubletu + d³ugo¶æ rêkawów = d³ugo¶æ potrzebnego materia³u. Nogawice i spodnie s± dosyæ specyficzne i tu nie obejdzie siê bez „wykroju” (zreszt± przed uszyciem czegokolwiek najlepiej zrobiæ wykrój, szkoda zmarnowanej we³ny, a wykrój zostanie nam na nastêpny raz).
Pozdrawiam
Witam wszystkich forumowiczy, jako ze jest to moj 1post :-) Zaczynam sie interesowac sredniowieczem (zwykle hobby:) mysle nad wstapieniem do bractwa w mojim miescie itp. Ale nie o tym. Chcialbym sobie uuszyc stroj (no rodzina mi uszyje:P) i moje pytanko jest takie czy moge gdzies w sieci poczytac o strojach XV wiecznych (najlepiej od polowy XV wieku i dalej do konca). Jak co sie nosilo i wykroje jest to dosc wazne (bez tego nie za duzo uszyje:P). Myslalem nad prostym stronem gacie+nogawice+dublet+robe lub zamiast dubletu suknie meska (nosilo sie tak, nie jestem pewien wlasnie:). Za wszelkie sugestie dzikuje. Szukalem troche w necie ale malo znalazlem postaram sie jeszcze to forum przeleciec(bez podtekstow:P). No i zalatwiam sobie wspomniana na tym forum ksiazke Medieval Tailor's Assistance.
Polecam przejrzec ten dzial forum i wiele powinno sie wyjasnic,
Coprawda bedzie to dosc dluga lektura ale moze okazac sie pouczajaca.
Ponadto mozesz przeczytac ten artykul:
http://www.bagrit.pl/stroje/artykul_06.php troche wykrojow, oraz ogolnie o kompozycji stroju, oraz o materialach z jakich go wykonac. No i oczywiscie lektura FREHy
Wielkie dzieki za link. Forum oczywiscie czytam, niby dluga lektura ale przydatna. No i mam jeszcze pomoc znajomych z bractwa (dzieki watman za czerwona ksiazke:P)
czy istnieje jakie¶ uzasadnienie w ikonografii dla dwukolorowych ( zmiana koloru na szwie pleców i rozciêciu przodu) dubletów na prze³omie XIV i XV wieku ??
Witam.
Jak bardzo mogê "wywatowaæ" dublet?S± jakie¶ granice rozs±dku?Chodzi o ciuszek dla ¿o³nierza z po³owy XV wieku.
Niewiele, je¿eli chodzi o modelowanie sylwetki, bo to by³o trendy w XIV. Po³owa XV? Znaczy 1450? Czy chodzi Ci o pierwsz± po³owê? Czy te¿ mo¿e do 1430? Je¿eli chodzi o modê, to im wcze¶niej, tym wyra¼niej na piersi. Ewentualnie mo¿esz delikatnie podpikowaæ ca³y, z uk³onem w stronê arming dubletu. Pozdrawiam
Gwyn
Dziêki za odpowied¼.
Chodzi o datowanie 1450-1470.
Je¶li dodrze rozumiem, to wystarczy wszyæ jedn± warstwê miêdzy wierzch i podszewkê? Tak ¿eby siê ca³o¶æ dobrze na ciele uk³ada³a?
Tak. I przeszyæ z podszewk± na przyk³ad, albo przeszyæ miêdzy 2 warstwy tkaniny, po czym dodaæ podszewkê i warstwê wierzchni±. Pozdrawiam
Gwyn
Pomó¿cie prosze. W tym temacie by³o o jednym sznurku w dublecie pó¼no XV-to wiecznym, ale od kiedy mniej wiêcej wystêpowa³? Je¶li tylko po 1450, to jak czêsto powinny byæ przyszyte pojedyncze sznureczki? Czy ma kto¶ jakie¶ przyk³ady?
Jakie pojedyncze sznureczki? Gdzie przyszyte? Nie rozumiem. Przewlekane przez dziurki, gêsto¶æ raczej klasyczna- zajrzyj sobie na Web Gallery of Art, pod Weydena jako przyk³ad stosunkowo wczesny, po Memlinga czy innego Boutsa. Widaæ. Pozdrawiam
Gwyn
Netka, chodzi ci o burgundzki dublet sznurowany "w drabinke" lub zygzakiem? Jesli tak to za Gwynem polecam Web Gallery of Art i prywatne przeliczenia na podstawie ikonografii.
Hmm, no w³a¶nie, ¼le zada³am pytanie...
Mam do wykoñczenia doublet na pierwsz± po³owê XV wieku (do 1430). Dot±d robi³am wi±zanie na kilka sznureczków. Ale nagle zacz±³ mnie nêkaæ problem, bo nie widzia³am takiej metody w ikonografii (wiem, ma³o jeszcze widzia³am
), a jest ona dosyæ popularna w RR. Zaczê³am siê wiêc zastanawiaæ od kiedy stosowano wi±zanie jednym sznurkiem na tzw. "drabinke", jak u wy¿ej wymienionych malarzy.
Je¶li za¶ mój problem z wi±zaniem na kilka sznurków jest nie potrzebny to utwierd¼cie mnie ¼ród³ami.
Witam
Czy wystêpowa³y dublety bez stujki? Czy jest to raczej konieczny element? Interesuje mnie wczesny XV w.
Bez stójki dublety bardzo wczesne, z samiutkiego pocz±tku swej kariery. Pozdrawiam
Gwyn
Witam
Mam pytanie w sprawie dubletu przedstawionego na tym obrazie van der Weydena
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/12st...john/3john1.jpg
Jak jest w tym modelu wszyta podszewka? Patrz±c na obraz wydaje siê ¿e jest ona doszyta tylko w przedniej czêsci dubletu, natomiast z ty³u jej nie ma. Chyba ¿e tylnia czê¶c podszewki jest zrobiona z materia³u takiego samego jak wierzchni.
Tak samo wydaje siê ¿e w rêkawach te¿ nie ma wszytej podszewki.
Pozdrawiam
Ja czytam dublet tego kata tak:
Podszewka z "zoltego" lnu jest wszyta w caly korpus ale nie tak jak poleca to MTA ani wspolczesne krawcowe szyta jako osobna warstwa i doszywana do wieszchu pod koniec szycia. Kroimy czesci dubletu z sukna i lnu w identycznym wymiarze.Do sukna dokladamy len i to wszystko zostaje polaczone szwami nosnymi idacymi i przez sukno i przez len. Naddatki sukniano-lnianego sandwich-a sa odszyte na boki, stad te dziwne czerwone wstawki biegnace wzdluz szwu na plecach. Kolnierz jest podszyty suknem nie lnem (len jest w srodku a sukno to dodatkowa warstwa?), Rekawy moga byc podszyte czarnym lnem lub to gleboki cien i nie sa wogole podszyte. Brzegi przodu gdzie biegnie sznurowanie utworzone sa z odszycia materialu. Odszycie mocowane jest prostym szwem "hem stich" czyli obrabkowym. Ocztwiscie zakladam, ze podszewka jest lniana ale moze byc tez jedwabna.
Czyli co? Muszê teraz odpruwaæ podszewkê i robiæ ca³y dublet od nowa?
W³a¶nie skoñczy³em podobny. Weso³a zabawa, ale jest fajnie, bo ca³o¶æ siê usztywnia. Pozdrawiam
Gwyn
Cze¶æ Chcia³bym zapytaæ, jakiej d³ugo¶ci powinien byæ mniej wiêcej ten doublet burgundzki ? Z tego, co mi wiadomo, to chyba do¶æ krótki, ale chcia³bym siê upewniæ Dziêki za pomoc
Dziêki Gwyn za odpowied¼.
Ech, a mog³em siê spytaæ wcze¶niej. Niewa¿ne. Teraz to wszystko trzeba przerabiaæ.
A ten burgundzki dublet to chyba powinien siêgaæ co najwy¿ej do góry nogawic. Ale wydaje mi siê, ¿e w Rocie ¶w. Jakuba to chyba trochê mniej modny powiniene¶ kolego robiæ. D³u¿szy znaczy siê powinien byæ.
Pozdrawiam.
He he, bez obaw, jest i inny, d³u¿szy
Po prostu chcia³em siê upewniæ, bo mój dublet - ten burgundzki w³a¶nie - jest strasznie krótki i mia³em pewne w±tpliwo¶ci Dziêki
burgundzki ma podniesiona linie pasa i jest krotki-od pasa do krawedzi dolnej dubletu jest mniej wiecej tyle ile wynosi szerokosc dloni czyli ok.15 cm-widac to u Boutsa w "Sprawiedliwosci Ottona" z 1473-1480r. Jest to i tak spora dlugosc bo w niektorych szkicach i miniaturach francuskich ukazujacych elegantow dworskich baskina ma wys. tylko polowy szer. dloni. Moda wymagala optycznej zmiany proporcji sylwetki wiec starano sie max. skrocic tlow, wydluzyc i wysmuklic nogi oraz rozbudowac barki.
Dziêki wielkie Teraz moje wszelkie w±tpliwo¶ci zosta³y ca³kowicie rozwiane
Proszê, podajcie choæ z dwa przyk³ady wi±zania na kilka sznurków, chocia¿ nazwy lub nazwiska resztê sama odnajde w sieci. Przeszuka³am ju¿ masê ¼róde³ i nic...
Netka, doublety w Tallhofferze sa na kilka wiazadelek:) Polecam
http://base.kb.dk/pls/hsk_web/hsk_vis.fors...=rel&p_lang=eng
Dziêki rzeczywi¶cie s±
, z tego co widzê to 1459 rok, a wcze¶niej? Ewa czy my¶lisz, ¿e mo¿na by to jako¶ nazwaæ - jaki rodzaj wi±zania w jakich latach wystêpowa³?
Ale jestem upierdliwa :P
A ja, chcia³am siê jeszcze dopytaæ o stójkê w dublecie. Czy napewno nie by³o dubletów bez stójki w pó¼nym XV ? Chcê zrobiæ taki lniany. Znalaz³am kilka dubletów bez stójki na obrazach Memlinga.
Pozdrawiam
Kasia
sluchajcie... chyba juz byl taki watek (tak cos slyszalam) ale nie moge go znalesc... haftowany dublet: tylko tam gdzie wystaje i bardzo delikatnie. byl? mogl byc? mi sie wydaje ze mogl bo spotykam obrazy na ktorych facetom cos wystaje spod spodu, kolorowe, i nie mam pomyslu co to moze byc innego...
i jeszcze cos w zalaczniku, ktos cos wie na temat tego obrazu? i co ma sobie ten facet na dole takie biale we wzorki?
Mam pytanie dotycz±ce pocz±tków dublety. Chodzi mi mianowicie o II po³. XIVw. CZy mogê jako podstawê do uszycia takiego dubletu przyj±æ ten z za³±cznika? Je¶li nie czy mogliby¶cie mi podaæ jaki¶ link na dublety z XIVw? I czy te metrowe sznurowanie w drabinkê mo¿na zast±piæ rzêdem ma³ych guziczków materia³owych (popularna moda w XIVw.)
do Adelheid
stawiam ze nie jest ten dublet haftowany tylko z odpowiedniego materialu np wzorzysty (wycinany) aksamit jedwabny czy brokat
tu jest tez rownie wypasny
http://www.ninyamikhaila.com/golddoublet.html
jesli cos tu w nazewnictwie pomylilem prosze o poprawienie
hmmm... no wlasnie tkie male nieporozumienie: ten moj dublet jest wyhaftowany tylko troszke, tak dosc skromnie, i ma byc na lata1380-1420, tylko ze z tych lat w ikonografii prawie wogole nie ma dubletow, jesli cos jest to tylko rekaw albo kolnierz wystaje, i to czasem jest wzorzyste. I zastanawiam sie czy taki skromnie haftowany dublet, moze byc biedniejszym odpowiednikiem dubletu z super wzorzystego materialu...
Chyba jest pewien zamêt w temacie
a ja nie chcia³abym wprowadziæ jeszcze wiêkszego
Je¿eli kogo¶ poratuje teki wzór jak w za³±czniku to prosze bardzo
a co to jest za wzor??? Do haftowanego dubletu? Do ciucha z pol. XIVw.???
Adelheid-Hafty byly rownie drogie jak zlotolita tkanina jedwabna i nie byly ozdoba-zawieraly dewizy, motta, godla wiec mowily wiele waznych rzeczy o noszacej je osobie. Hafty na 1380r. to troche zbyt wczesnie. Predzej to pol. XVw., dwor burgundzki lub dwory ksiazece na terenie obecnych Wloch wiec elita finansowa i polityczna jaka ciezko odtworzyc w wersji "biednego rycerza". Przedstawien dubletow z lat 1400-1420 jest juz sporo i wygladaja dokladnie tak jak na zal. Witko:) Jak chcesz aby bylo biednie to uzyj grubszego sukna o niejednolitym kolorze, nie folowanego.
Witko-dublety wczesne sa sznurowane w drabinke. Zero litosci-guziczki, wiazadelka to przynajmniej pol.XVw. i dalej. Poza tym guziczki od pol. XIVw. byly modne i na pokaz wiec noszono je w odzierzy wieszchniej a nie spodniej.
EwKo!
Dzieki za odpowiedz mam jeszcze takie pytanie:
Czy w dublecie na II po³. XIVw. który idzie pod cottehardie mogê rozci±æ rêkawy do ³okcia i zrociæ zapiêcie na drobne srebrne guziczki i czy ewentualnie takie rozciêcie powinno byæ z ty³u rêkawa czy z boku (po zewnêtrznej) czy wogóle mam sobie wybiæ z g³owy takie rozwi±zanie? w damskich cottehardie d³ugie w±skie rêkawy wystaj±ce spod krótkiego rêkawa z tippetem s± rozciête do ³okcia i ozdobione guziczkami. CZy w mêskim stroju mogê zastosowaæ podobn± nanalogiê?
Dublet z mojego za³±cznika wydatowa³a¶ na 1400-1420 czy bêdzie on odpowiedni tak¿e na II po³. XIVw? czy by³y jakie¶ ró¿nice w wykroju na ten okres?
A co do dubletu na 1400-1420 a mianowicie stójki: czy ma mieæ wciêcie wchodz±ce na plecy czy te¿ nie?
Przepraszam doczyta³em sie co do stójki ¿e " to zale¿y od materia³u z jakiego jest szyty dublet":
- z grubego - nie potrzebna
- z cienkiego - potrzebna
Ale pozostaje jeszcze jedo pytanie czy to nie by³a kwestia np. mody? ca³y czas interesuje mnie I æwiartka XV wieku.
Za informacje z góry dziekuje
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.