CYTAT
Tak jak wspomina³em pomo¿e jakie¶ ikonograficzne przedstawienie cotehardie, które odpowiada Twojemu rozumieniu tego stroju.
Akurat jak na z³o¶æ nie mogê znale¼æ konkretnej ikonografii, ale to co zwykle siê nazywa cotehardie/jopula itd. zwyk³a terminologia tak jak (pyry, ziemniaki i kartofle :P) Przyk³ad w za³±czniku(obcis³e na korpusie rozkloszowane ni¿ej):
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikCYTAT
Dublet=pourpoint jest strojem noszonym przez wy¿sze warstwy spo³eczne. Cotehardie w pocz. XV wieku wychodzi³o z mody wiêc nie by³o noszone przez zamo¿nych obywateli. Przez to konflikt z tymi strojami nie istnia³. Natomiast s±dzê ¿e cotehardie z II po³. XIV wieku by³y zak³adane bezpo¶rednio na koszulê.
Cotehardie wychodzi³o z mody? Mo¿e Jagie³³o siê tak bardzo nie stroi³... Ale na jego nagrobku ma ewidentnie cotehardie. (lata 20 XV w., nawet do lat 40 spotyka siê w ikonografii cotehardie) Wszyscy w RR siê odnosz± do mody zachodu, a wed³ug mnie to inaczej trochê wygl±da³o bo u nas by³y te¿ wp³ywy, ze wschodu, Kraków by³ wrêcz takim stykiem wielu kultur. Dlatego te¿ w pó¼niejszych wiekach, s± u nas ¿u³pany i szable, a nie dubleciki i rapiery/szpady itd.
CYTAT
Która to lu¼na bombka mo¿e zostaæ zgnieciona przez ciuch wierzchni. Ja jestem zdania, ¿e dublet na klacie powinien byæ dopasowany.
Co do nadmiernego pikowania/watowania - proponuje popatrzeæ na krucyfiksy z tego okresu - Jezus ma na nich klatê wypuk³± jakby mia³ na sobie baaaaaardzo mocno watowany dublet. Taka konwencje po prostu.
Inna sprawa, ¿e jest watowanie i watowanie. Marynarki te¿ s± watowane, a jako¶ nie daj± efektu bombki na klacie.
Dok³adnie, taki styl w "malarstwie"? nie wiem jak to nazwaæ. Co do watowania, kolejny raz zaznaczam, ¿e pourpoint jest watowany/pikowany w ka¿dym miejscu na klacie jednakowo, wiêc nie daje to nam efektu bombki tylko poszerzenia ca³ego korpusu.
Czasami nawet ciê¿ko udowodniæ, ¿e dublet by³ pod spodem... równie dobrze mo¿e w³a¶nie dublet te¿ by³ ubiorem wierzchnim? i po prostu jak by³o zimno to zak³adano dodatkow± szatê na to. Jedne przedstawienia pokazuj± wystaj±cy dublet inne nie. Wiêc watowanie wtedy w ogóle nie wchodzi w grê. Teraz mo¿na poruszyæ kwestiê dlaczego mog³o go nie byæ?
Otó¿:
-w wiêkszo¶ci przedstawieñ ikonograficznych jest pokazany dublet, który zas³ania przód i ty³, gacie nie wisz±, jakby kto¶ narobi³... dodatkowo nogawice NACHODZ¡ na po¶ladki, nie to co wiêkszo¶æ w RR lata z takim bia³ym wielkim fragmentem z ty³u, w dodatku ludzie odtwarzaj±cy zamo¿niejsze warstwy spo³eczne.
- po co guziki w dublecie, którego nie widaæ? zauwa¿my, ¿e je¿eli szata wierzchnia ma krótki rêkaw w dublecie s± guziki na rêkawie, mo¿na wysun±æ wniosek, ¿e guziki by³y trochê na pokaz.
-do dubletów krótszych dowi±zywano nogawice ³±czone.
-w wielu ikonografiach nie widaæ zewnêtrznego wi±zania, wiêc albo gacie albo troczki od ¶rodka.
Osobi¶cie uwa¿am, ¿e kto¶ zamo¿niejszy nie lata³ z bielizn± na wierzchu, nawet jak by³ tylko w dublecie.
Co dalej z tym wi±zaniem rêkawa?
-opcja zszywania raczej odpada
-wykrojenie po skosie jest lepszym rozwi±zaniem
-no i jeden guzik tak nie wadzi jak np siedem :P
Mi te¿ zale¿y na tym wi±zaniu w³a¶nie(wiem ubzdura³em sobie)
Kolejne pytanie siê zrodzi³o w mojej g³owie, czy ma kto¶ przedstawienie ikonograficzne/p³askorze¼bê, pomnik itp. które przedstawiaj± szatê wierzchni± bez stójki, i wystaj±c± stójkê dubletu? czyta³em parê razy o takim rozwi±zaniu, widzia³em na pó¼niejsze lata 30/40 wzwy¿ oczywi¶cie XV w., ale mnie interesuje, tym razem na okres oko³o-grunwaldzki.
Pozdrawiam,