Ave!
Ok. Ju¿ rozumiem co mia³e¶ na my¶li... Biodro bywa czasem "pojemnym" okre¶leniem
.
Wci±¿ wracaj±c do ewolucji (a w zasadzie powstania) dubletu... Jak nazwa³by¶ szatê spodni±, nied³ug± (pó³ uda, mo¿e ciut krótsz±) dopasowan± (wzglêdnie), do której nie przywi±zywano nogawic (bo te trzyma³y siê gaci)? Nie jest to konstrukcyjnie dublet, ale jakby jego pierwowzór. Ci±gle mnie frapuje moment przej¶cia od jednej formy do drugiej. Kawa³ czasu temu przewin±³ siê przez moje rêce wyrys z jakiego¶ oryginalnego malunku (wiem... tylko wyrys
), na którym jegomo¶æ mia³ nogawice (ewidentnie niskie) przypiête do d³ugiej szaty dubletopodobnej za pomoc± dwu okr±g³ych zapinek (do¶æ du¿ych). Ciekaw jestem, czy to by³o dopiêcie dodakowe (np. zabezpieczaj±ce szate przed podci±ganiem), czy mia³o utrzymywaæ nogawice? Na ile mo¿na to traktowaæ jako "brakuj±ce ogniwo ewolucji"? Ja widzê w tym pewien sens, ale brak mi dodatkowych ¼róde³ do weryfikacji.
Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré
Witam,
Mam problem, bo uszylem sobie nogawice, oddzielne, a ich gorny koniec siega mi prawie do wciecia w talii. Rozumiem ze dziurki na takiej wysokosci nie sa historyczne. Czy w takim razie powinienem skrocic nogawice od gory, czy zostawic takie jakie sa, tylko dziurki w samych nogawicach zrobic nizej ??
Pozdrawiam.
Czy sa jakies okreslone kolory jakie powinien miec dublet. Moze to byc kolor ciemno granatowy? A nogawice w tym samym kolorze?
Jesli chodzi o dlugosc nogawic to tak jak napisano wczesniej w innym poscie, dlugie maxymalnie do konca posladka...
Jesli chodzi o kolory i ich polaczenia, to rzecz jest raczej dowolna dla wiekszosci klas (procz pewnych wyjatkow, jak np zakony rycerskie). Dodatkowo nalezy pamietac iz niektore kolory (i odcienie) byly trudniejsze do uzyskania od innych wiec tez stanowia o kosztownosci stroju a wiec i o zamoznosci wlasciciela... (wiecej opisane jest w tematach traktujacych o kolorach).
p.s. Te same kolory dubletu i nogawic
czasami moga byc zbyt "smutne"
ale to moja osobista uwaga
z jakiego materia³u mo¿na uszyæ dublet? ¿eby by³ naturalny i ³adny i dostêpny w wielu kolorach (konkretniej w ¿ó³tym lub z³otym i bia³ym lub srebrnym - chodzi mi o barwy rodowe). podszewka (to wiem!!) powinna byæ lniana ale reszta...
i jeszcze jedno z czego zrobiæ nogawice?
jakie by³y dostêpne kolory (znaczy jakich siê u¿ywa³o) jakie rodzaje wi±zañ s± najmilej widziane w XV wieku i w XIII wieku...
ja poprostu wiem niewiele na ten temat a chcia³abym siê dowiedzieæ
z góry dziêkujê za odpowied¼
CYTAT
Mam pytania odnoscie sznurowania rekawow w dubletach. Mianowicie jak to bylo przywiazywane, ja mam dwie koncepcje na ten temat nie wiem ktora bardziej wlasciwa:
1. leci sobie jeden dlugi sznureczek, raz przez dziurke w kamizelce, raz przez dziurke w rekawie przepleciony i zawiazany na koncu.
2. tak jak zapinanie dubletu z przodu, w kilku miejscach dac po dwie dziurki, do kazdej pary sznureczek razem ze skowkami.
Obie formy s± w³a¶ciwe, druga ma jednak pewna wadê – wiêcej skuwek. Mnie osobi¶cie bardziej podoba siê drugi wariant (ale niektórzy mówi±, ze jestem narcyzem
).
Pozdrawiam
Dear S³oneczko!
Dublet szyjemy z grubego lnu, warstwami, czasem podwatowuj±c miejscami, b±d¼ te¿ (popularniejsza i prostsza wersja) z we³ny (sukna) mile widziane lekkie spil¶nienie. Dublety w barwach heraldycznych, bêd±c ubiorem spodnim, nie bywa³y. Co wiêcej, w ubiorze codziennym motywy heraldyczne w wieku piêtnastym raczej rzadko, u co wiêkszych wielmo¿ów. I to raczej jako motyw w³a¶nie, drobno a masowo haftowany na jakiej¶ szacie. Co wiêcej, chêtniej god³o ni¿ herb. Wiêc, ¿eby mieæ czyste sumienie, najlepiej po prostu unikaæ. Heraldyka raczej bojowo-turniejowo. Wiek XIII to ju¿ inna historia, o to proszê pytaæ we Wczesnym. Jest te¿ temat o tkaninach ('Materia³y historyczne' siê nazywa), trafiaj± siê tematy o konkretnych tkaninach. Mi³ego szukania i czytania. Pozdrawiam
Gwyn
A ja widzia³em ostatnio takie co¶- dublet od góry do wciêcia w pasie zapinany na guziki, od wciecia w pasie do do³u wi±zany... Katedra ¶w. Barbary, Kutna Hora-> 1463 r. Dodam ¿e dublet ten nosi w³och pracuj±cy w mennicy.
moje pytanie- czy dublet taki to co¶ normalnego? Czy mo¿e s³u¿y³ zaakcentowaniu tego, ¿e to b³ cudzoziemiec? A mo¿e taka moda by³a we w³oszech?
Hough!
Pozwólcie, ¿e rozkopê ten temat gdyz nie mogê sie doszukaæ konkretów - z uwagi na upalne lato w naszej Polsze interesuj±ce s± dublety lniane, tylko jak to dok³adnie mia³oby wygl±daæ (uszyte z jednej warstwy materia³u, czy podszewka i wierzch z lnu i czy co¶ jeszcze jako wype³nienie) - a mo¿e "wolna amerykanka"??
...i jeszcze jedno pytanie- co to ten barchan (bo jakie¶ lniano-bawe³niane tkaniny s± w ogólnej sprzeda¿y, wygl±da to tak, ¿e krzy¿uj± siê nicie lniane z bawe³nianymi) - to toto jest??
..........jeszcze jedno pytanie czystotechniczne - do czego ma s³u¿yæ wyciêcie w okolicach piersi w wykrojach dubletów (pytam, bo ojciec przepracowawszy kopê lat na krojowni uwa¿a za fanaberiê),
A i wogóle dlaczego czteroczê¶ciowy a nie np. trzyczê¶ciowy wykrój korpusu tego¿ (trzy to by by³o plecy +lewy i prawy przód,) ??
Pozdrawiam
CYTAT(Michal)
A i wogóle dlaczego czteroczê¶ciowy a nie np. trzyczê¶ciowy wykrój korpusu tego¿ (trzy to by by³o plecy +lewy i prawy przód,) ??
Przede wszystkim, wykrój dubletu jest zgodnie z histori± o¶mioczê¶ciowy (jak zapewne zauwa¿y³e¶ czytaj±c ten temat). S³u¿y to dopasowaniu stroju do sylwetki, ¿eby przylega³ na ca³ej powierzchni. Odciêcie w pasie s³u¿yæ ma te¿ zniwelowaniu naprê¿eñ wywo³anych przez nogawice.
Polecam zajrzeæ do literatury i ikonografii. Vide wcze¶niejsze posty w tym temacie.
Pozdrawiam,
S³odziutki.
Czy wystêpowa³y w dubletach pod koniec 15 wieku(taki ju¿ wcze¶niutki renesansik) rozciêcia na ³okciach, przez które widaæ by³o koszulê? i czy je¶li istnia³y to mog³y te dublety mieæ dowi±zywane rêkawy?
Tak± formê w tym okresie przybieraj± rêkawy w sukniach ale z dubletem siê jeszcze nie spotka³am a chcia³am tak zmodyfikowaæ dublet mojego lubego)³adny by by³,oj ³adny).
Je¶li kto¶ ma jaki¶ obrazek albo wzmiankê to proszê
Tak, tak Panie S³odziutki ja wiem - troszke siê czepiam gdy¿ z dostêpnej mi "ikonografii" nie widaæ szycia w talii.. czyli ca³y ciuszek ma byæ mocno przylegaj±cy.
Poni¿ej rysunek z mojego ¼róde³ka:
Troche doubletow z 1490r. dla Slowianki...
Uwaga dla Michala 'te wciecia w okolicach piersi" to zaszewki pomagajace uzyskac forme bardzo uwypuklonej klaty (oczywiscie efekt koncowy uzyskuje sie watujac ubranie wata bawelniana i warstwami plotna). Powiedz tacie, ze to nie fanaberia a istotny element konstrukcji doubletu.
Jak powinien wygladac facet w takim stroju masz w zalaczniku.)
Jesli nie mozesz znalezc zrodel dla takiegi doubletu to polecam malarstwo z 2 pol. XIVw.
A kiedy mniej wiêcej pojawi³y siê rozciêcia w rêkawach dubletów ?
Nie chodzi mi o siêgaj±ce a¿ pod pachê jak na Twoich za³±cznikach EwKo, ale takie rozcinane np. prawie do ³okcia ???
Do Micha³a: za³±czony przez Ciebie rysunek czasem powstania "troszeczkê" mija siê ze ¶redniowieczem, nie traktuj go jako ¼ród³a.
Pozdr.
M.
Serdeczne dziêki za wszelkie sugestyje.
...a to¶ mnie panie Michale zbi³ z panta³yków - po czym to poznaæ?? (i robimy podtemacik!)
Po tym, ¿e to, co za³±czy³e¶ jest XIX-wiecznym przerysowaniem ¼ród³a XV-wiecznego. Niestety, takim przerysom ufaæ nie mo¿na. Mam przed sob± orgina³. Rzeczywi¶cie, chyba nie ma odciêcia (ale nie na pewno, jako¶æ taka sobie), natomiast bardzo pomaga ono w kszta³towaniu sylwety i jest bardzo czêsto spotykane. Mo¿na powiedzieæ, ¿e jest norm±. Widzia³em chyba tylko jeden dobrze wykrojony dublet bez odciêcia- na strasznym chudzielcu.
Co do wyciêcia na piersi- jestem szczê¶liwym posiadaczem podpikowanego dubletu, uczestniczy³em te¿ czê¶ciowo w jego powstawaniu. Bez owej fanaberii nie da siê utrzymaæ w³a¶ciwej linii, poniewa¿ dublet bêdzie odchodzi³ od korpusu (jest za sztywny, by uk³ada³ siê sam). Poza tym rêkawy wszywa siê g³êbiej ni¿ w marynarce, co te¿ wp³ywa na zachowanie siê tkaniny. Pozdrawiam
Gwyn
Dobra - faktycznie nie jest stylizowany na malarstwo ¶redniowieczne... mea culpa
... (mogê jeszcze potruæ?)
je¶li dublet to odzie¿ spodnia s³u¿±ca podtrzymywaniem nogawic to po co go przepikowywaæ;
kto¶ pisa³ o dublecie lnianym - te¿ mia³ wype³nienie??
i ostatnie pytanie, czym wypchaæ (filcem)?
z góry dziêki (mam nadziejê, ¿e nastêpny mój wpis na tym temacie zawiera³ bêdzie zdjêcie mojego "rêkodzie³a")
Po co podpikowywaæ- jest napisane, parê postów wy¿ej. Dla uzyskania w³a¶ciwej sylwetki. Poza tym wtedy ³atwiej by³o dostaæ we³nê ró¿nistej grubo¶ci i gêsto¶ci. Co za tym idzie- cieplej albo przewiewniej. Pozdrawiam
Gwyn
Bryan (Mettivs Naevivs Corax)
Witam!
Nie doczytalem sie nigdzie, ani w ksiazkach, ani na Freha niczego konkretnego, zatem rozpoczynam dyskusje:
- Od mniej wiecej kiedy dublety zawiazywane na wiazadelka wyparly dublet wiazany na 1sznurókê (o ile takie wyparcie w ogóle nast±pi³o). Ja s³ysza³em, (ale tylko s³ysza³em) ¿e w latach 1415-1430. A Wy?
- Czy przyszywanie guzików na samym skraju ubrania by³o tylko jedn± z wielu mód, czy te¿ kanonem mody?
Rad by³bym, gdyby prawid³owa by³a pierwsza opcja, bo a¿ mnie mdli na my¶l i przeszywaniu tych wszystkich guziczków:)
Pozdrawiam, zapraszam do dyskusji i dziekuje za ew. porady!
Maciej
Niestety nie s³ysza³em dot±d o innym przyszywaniu guzików ni¿ na krawêdzi, ale cz³owiek uczy siê ca³e ¿ycie. Jednym wi±zade³kiem troczono w Niemczech do koñca XV, przy czym by³ to dublet o coraz mocniej otwartym przodzie. Pozdrawiam
Gwyn
W pol. XVw. w modzie burgundzkiej spotykamy wiazanie na 2 sznurowki:
1 sznurowka przechodzi przez 2 pary oczek srebrnych przyszytych po wew. stronie doubletu tuz pod miejscem wszycia kolnierzyka.
2 sznurowka jest dluzsza i biegnie od pasa do polowy klatki piersiowej "zygzakiem". Przechodzi takze przez oczka wszyte po wew. stronie doubletu.
Guziki wszywano na krawedzi-wydaje sie , ze sztuka krawiecka tego wymagala.
Tak wszyto guziki w pourpoint Karola z Blois, tak byly wszyte guziki w ciuchy znalezione w Londynie....
W latach 90-tych XVw. doublety zawiazywano na 2 sznurowki lub haftki i sznurowke.
grzebie za zalacznikami....
klasyczny burgundzki doublet musze zeskanowac...
zalacznik przedstawia lekkie odstepstwa od scislych regul mody dworskiej.
To i ja sie dolacze z pytaniem...
Czy mialo znaczenie z ktorej strony guziki sa przyszyte? W dzisiejszych czasach niby jest podzial na meskie i damskie stroje z racji tego czy maja one wszyte guziki z prawej czy lewej strony...
Pozdrawiam
lewa strona dziurki (ta gdzie przyszywa sie emblemy i przypina ordery), prawa strona guziki. Taki uklad zapiecia jest w ciuchach znalezionych na Grenlandii, w pourpoint Karola z Blois, w wamsach renesansowych i barokowych w opracowaniu Janet Arnold.
Nie wiem czy to Ewa kiedy¶ mówi³a, czy pani w muzeum (galopuj±ca skleroza), ale ten podzia³ pojawi³ siê chyba dopiero w XIX wieku. Wtedy kiedy wymy¶lono haczyk do guzików- panowie u¿ywali go sami, a panie ubiera³y pokojówki.
[/list]
Dzieki
Witam
Mam pytanie jak jest z dekoltami w drugiej polwoie XV wieku w dubletach
W ospreju znalazl sie taki rysuneczek jak w zalaczniku
Czy jest to poprawne?
Zalezy mi na odpowiedzi bo sam mam podobny tyle ze wczesniejszy
Jest podobno wzorowany na czyms wiarygodnym ale wole sie upewnic czy go nie przerobic
chyba cos znalazlem
co myslicie o tym?
No fartuch. I co dalej? Pozdrawiam
Gwyn
why?
ja sie o wyciecia na szyje w duletach pytam
czy moze byc takie glebsze jak dwa posty wyzej w zalczniku
bo bez stojek to kilka znalazem a z takim mocnym wycieciem to rzadko
w tych tu akurat sa moim zdaniem stosunkowo luzne te dziory na leb
pozdrawiam
Witam
A jak to by³o z d³ugo¶ciami dubletów? Kupi³em ostatnio dublecik, jednak wydaje mi siê trochê przyd³ugi (prawie do po³owy uda) i niewiem czy go poprawiaæ czy zostawiæ?
A na jaki okres kolega Nadir kupil ten dublet? jak na polowke XIV do pocz. XV w. to bardzo dobry. A nawet jak na murarza, stolarza czy ciesle budowlanego to dobry jest i do pol.XVw.
Wla¶nie na przelom XIV-XV, mysla³em ¿e napisa³em. Musia³o mi wypa¶æ z g³wki.
T± odpowiedzi± uratowa³a¶ mój portfel przed kolejnym wydatkiem:) Dziêkujê bardzo!
Mam pytanie, czy rozciêcia w rêkawach (przy nadgarstkach) w dublecie na II po³. XV w. to konieczno¶æ?? Jak przegl±da³em ikonografiê, to zauwa¿y³em, ¿e zdecydowanie dominuj± te z rozciêciami.
Czy historyczne s± dublety bez tych rozciêæ??
Pozdr
WR
Przy okazji jeszcze jedno pytanie, jak do dlugiego dubletu wiazac spodnie? Na ich wysokosci, powyzej, czy jeszcze jakos inaczej?
Wojtku, rozciecia przy nadgarstkach to wymog "konstrukcyjny" wynikajacy z mody na waskie i dobrze przylegajace rekawy. Rozpinany mankiet ulatwia tez podwijanie rekawow.
Nadir, do dlugiego doubletu sa nogawice "biodrowki" czyli takie nie dochodzace do pasa. Dziurki w dolnej czesci doubletu usytuowane sa w polowie lub w 2/3 wysokosci miedzy linia pasa a dolna krawedzia doubletu. Polozenie dziurek wynika z dlugosci nogawic.
Witam wszystkich!
A je¶li chodzi o dublety w kolorze czarnym na prze³om XIV-XVw.? Dozwolone czy powszechnie uznawane za oznakê mroku
w RR?
czarna we³na by³a, ale mia³a takie bia³e k³aczki, bo nie ma idealne czarnych owiec, co z p³ótna robionego z takiej we³ny zrobisz to juz twoja sprawa
O tym, ¿e m³odo umrzesz czy o rêcznym szyciu?
Dziêki za odpowied¼
, ale i tak przyda³yby mi siê jakie¶ bardziej szczegó³owe informacje na temat dubletów w tym kolorze. Ówczesnych... i jak to jest teraz przyjmowane.
Nie przesadzajmy z t± czarn± we³n± z owiec. O czerwonych owcach nie s³ysza³em, a ubiorów we³nianych w tym kolorze by³o mnóstwo. Czarny by³ szczytem elegancji gdzieniegdzie, nie by³ te¿ chyba najtañszy w produkcji.
Recepcja dzisiejsza- dublet i tak powinnien byæ w zasadzie niewidoczny, bo jest szat± spodni±. Jak kto¶ chce i go to zbawi (albo szatan mu ka¿e) to niech sobie szyje i ró¿owy. Kolory nieosi±galne to w zasadzie tylko industriale. Reszta by³a kwesti± ceny. Pozdrawiam
Gwyn
w³a¶nie mi o to chodzi³o. czarna owca by³a dostêpna a czerwona nie, jak kto¶ farbowa³ we³nê na czarno to p³aci³, tylko do tego trzeba dopasowaæ resztê stroju i sprzêtu.
Witam!
Moim zdaniem nie mo¿na sobie szyæ dubletu tylko jako strój spodni, bo "na co dzieñ" na powiedzmy turnieju nie biega siê w hopplenad'e lub robe, wiêc si³± rzczey go widaæ. Na obrazach widaæ dublety zielone, czarne, br±zowy chyba te¿, czerwone no i czarne ( jako¶ na niebieski nie natknê³am). W sumie noszone w tedy wszystkie kolory, które mo¿na by³o otrzymaæ barwi±c tkaninê naturalnym barwnikiem, wiêc by³y to nasycone barwy ( nie s³ysza³am o pastelach).
W sumie mi³o by by³o popytaæ siê o rodzaje naturalnych barwników i jakie¶ recepty na wyrób takowego, co Wy na to...?
Ania Bernadetta.
Ps: ró¿w± kieckê zniosê, w¶ciekle ró¿w± z trudem, ale ró¿owego dubletu mi oszczêd¼cie- nie powstrzymam od komntarza...
CYTAT(Anna Bernadetta)
Witam!
Moim zdaniem nie mo¿na sobie szyæ dubletu tylko jako strój spodni, bo "na co dzieñ" na powiedzmy turnieju nie biega siê w hopplenad'e lub robe, wiêc si³± rzczey go widaæ.
na turniejach ciagle powszechnym strojem jest 'dublet polski' czyli koszula i gacie... to, ze my nie nosimy, to nie znaczy, ze dublet nie byl strojem spodnim...
CYTAT
Na obrazach widaæ dublety zielone, czarne, br±zowy chyba te¿, czerwone no i czarne ( jako¶ na niebieski nie natknê³am).
w deberrrym na szybko znalazlem co najmniej 5 szat, ktore z duzym prawdopodobienstwem sa niebieskimi dubletami (kolnierze lub rekawy wystajace spod cotehardie czy robe) i cala mase takich nieco dyskusyjnych (czy to dublet czy robe)
CYTAT
W sumie mi³o by by³o popytaæ siê o rodzaje naturalnych barwników i jakie¶ recepty na wyrób takowego, co Wy na to...?
wystarczy uzyc funkcji 'szukaj' - takich rozmow juz kilka bylo :>
CYTAT
Ps: ró¿w± kieckê zniosê, w¶ciekle ró¿w± z trudem, ale ró¿owego dubletu mi oszczêd¼cie- nie powstrzymam od komntarza... :mrgreen:
w deberrym rozowego dubletu co prawda nie szukalem, ale jest kilka meskich robe w tym kolorku :>
a teraz troche czepiania sie:
a dzinsy na warsztatach tanecznych nie tylko ZNOSILAS, ale nawet NOSILAS
edycja: literowki poprawilem ;]
To i ja dorzucê sakramentalne trzy grosze. Dublet obowi±zkowo nale¿y szyæ jako strój spodni, bo strojem spodnim by³. Wspó³czesna popularna praktyka turniejowa nie jest ¿adnym wa¿nym punktem odniesienia. Parê lat temu prawie nikt nie mia³ 'historycznych' butów. I co, nie trzeba butów mieæ? Taka logika prowadzi wy³±cznie do zatrzymania w rozwoju.
W sprawie niebieskiego i ró¿owego nie mogê siê z Watmanem nie zgodziæ. Zreszt± napisa³em, ¿e ró¿owy to raczej albo w intencji zbawienia duszy albo z poduszczenia Z³ego, wiêc proszê nie traktowaæ tego jako zalecenia czy dobrej rady, a jedynie jak teoretyczn± mo¿liwo¶æ popart± materia³ami ikonograficznymi. Problem z niebieskim to ju¿ wy¿sza fantazja szlachecka. Pozdrawiam
Gwyn
Witam!
Tak wiêc prostujê: dublet jest strojem spodnim, jednak mimo tego nie mo¿na go traktowaæ na odczpnego, poniewa¿ kiedy¶ strój wierzchni zdejmiesz i nie bêdzie to tylko kawa³ek wystaj±cego rêkawa. Nale¿y go dobraæ do stroju wierzchniego, jak najbardziej. Natomiat koszylê ze spuszczonymi nogawicami widzê coraz rzadziej i niech tak dalej bêdzie
Rozwijajmy siê...
Odno¶nie szukania naturalnych barwników interesuje mnie metoda wykonania i wydajno¶c takiego procesu. Wiêc je¿eli takowe materia³y kto¶ posiada, bedê wdziêczna za udostepnienie, to mogê takie barwmiki zrobiæ.
D¿insy na warsztatach tanecznych w moim przypadku by³y z³em koniecznym, poniewa¿ wprowadza³am ca³a masê nowych kroków, a spod 2 sukien, koszuli i spudnicy nie wiele by¶ siê móg³ nauczyæ
Pozdrawiam- AB
Hej!
Ja jeszcze w kwestii zapinania, pierwsza polowa pietnastki, mniej wiecej 10-30. Konkretnie chodzi o guziki, bo wczesniej byla mowa o przyszywaniu na krawedzi, ale nie koniecznie dubletu. Wiele jest przedstawien wiazania na troczki, badz troczka, a guzikow jakos brak. I tu nasuwa sie pytanie, byly, czy raczej sobie odpuscic. Jesli byly to prosze o namiar na jakies zrodlo z tego wlasnie okresu bom ociemnialy w tym temacie dosc silnie...
...pozdrawiam
Pietrek
Nikt nie powiedzia³, ¿e dublet nale¿y traktowaæ na odczepnego, nadinterpretuje kole¿anka, podobnie jak ró¿owy
.
Trzyma³bym siê raczej wi±zade³ek, guziki by³y bardziej 'na pokaz'. Choæ oczywi¶cie trzeba by mocno poszukaæ. Nie da siê opcji wykluczyæ. Pozdrawaim
Gwyn
CYTAT(Anna Bernadetta)
Witam!
Tak wiêc prostujê: dublet jest strojem spodnim, jednak mimo tego nie mo¿na go traktowaæ na odczpnego, poniewa¿ kiedy¶ strój wierzchni zdejmiesz i nie bêdzie to tylko kawa³ek wystaj±cego rêkawa. Nale¿y go dobraæ do stroju wierzchniego, jak najbardziej.
no ale wlasnei o to nam chodzi, zeby dublet nie byl strojem wierzchnim, wiec niech bedzie cienki i dopasowany, ale dobrze zrobiony! :>
CYTAT
Natomiat koszylê ze spuszczonymi nogawicami widzê coraz rzadziej i niech tak dalej bêdzie
Rozwijajmy siê... :)
e no - czasami sie nie da wytrzymac w tej calej welnie - najlepszy przyklad - tegoroczny chudow, kiedy to po deszczowym dniu slonce zaczelo tak dawac, ze nawet w samej koszuli mozna sie bylo zapocic na smierc :>
CYTAT
Odno¶nie szukania naturalnych barwników interesuje mnie metoda wykonania i wydajno¶c takiego procesu. Wiêc je¿eli takowe materia³y kto¶ posiada, bedê wdziêczna za udostepnienie, to mogê takie barwmiki zrobiæ.
jeszcze raz odsylam do opcji 'szukaj' -> ten temat BYL przerabiany na fresze :>
CYTAT
D¿insy na warsztatach tanecznych w moim przypadku by³y z³em koniecznym, poniewa¿ wprowadza³am ca³a masê nowych kroków, a spod 2 sukien, koszuli i spudnicy nie wiele by¶ siê móg³ nauczyæ :devil:
ewie sie jakos udalo nauczyc ludzi tych kroczkow ;]
a oprocz mnie byla tam cala masa innych tanczacych inaczej
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.