Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Heraldyka
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Ludzie i spo³eczeñstwo
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Jaros³aw (Gêsik)
Dla wszystkich, którzy chcieliby zaprojektowaæ dla siebie znak herbowy lub dowiedzieæ siê czego¶ na temat heraldyki polecam artyku³ pt. Urodzeni herbowi, artyku³ ten oczywi¶cie nie wyczepuje tematu ale i tak jest bardzo dobry.
http://www.sapkowski.pl/article.php?sid=206
- po przeczytaniu zauwa¿y³em ¿e sporo wspó³czesnego RR ma nieprawid³owe znaki herbowe, oczywi¶cia ta czê¶æ, która je ma. bigsmile2.gif
Langus
Witam

Jako ¿e w kwestii znaków herbowych jestem zupe³nym ¿ó³todziobem pytam siê tych co siê lepiej na tym znaj± - czy informacje na tej stronce s± poprawne?

Pozdrowionka
Jaros³aw (Gêsik)
:-), rozumiem ¿e to autorstwo artyku³u budzi podej¿enia (A. Sapkowski), si³± rzeczy lizno³em troszkê heraldyki na studiach i w tym artykule nie zauwa¿y³em jaki¶ uchybieñ.
Eltanin
Tak z trochê innej beczki, na zdjêciach z tegorocznego Grunwaldu zauwa¿y³em w szale bitewnym tarczê z wymalowanym na niej herbem "DÊBNO" (to ten, którego mam w awatarze). Poniewa¿ jest on dosyæ rzadki (u¿ywa³o go tylko 30 rodów), to sprawa mnie dosyæ zainteresowa³a. Nie wiecie przypadkiem, kto (oprócz mnie) go u¿ywa??

Kolejna sprawa-dla wszystkich chc±cych zaprojektowaæ sobie herb. Na stronie http://www.heraldicclipart.com/catalog/index.html znajduje siê ca³a masa tarcz, koron, labrów, he³mów i symboli heraldycznych, z których przy u¿yciu prostych programów graficznych ( ja u¿ywa³em zwyk³ego Painta ) mo¿na zmontowaæ niemal dowolny herb.

A jeszcze jedno. Wiedzieli¶cie, ¿e obecne god³o Polski jest ca³kowicie niepoprawne z heraldycznego punktu widzenia ?? icon_wink.gif

Pozdrawiam
Jaros³aw (Gêsik)
CYTAT
A jeszcze jedno. Wiedzieli¶cie, ¿e obecne god³o Polski jest ca³kowicie niepoprawne z heraldycznego punktu widzenia ??


Nie wiedzia³em, dlaczego?
Borg
A no dlatego, ¿e w heraldyce nie by³o koloru bia³ego, mo¿e teraz jest a i tak nie mo¿na go umie¶ciæ na innym kolorze. Zasada jest taka kolor na kruszec ew na odwrót nigdy kruszec na kruszec lub kolor na kolor
wiec mamy co najwyzej srebrnego orla na czerwonym tle
Andrzej Siejeñski
Witam
CYTAT
w heraldyce nie by³o koloru bia³ego, mo¿e teraz jest a i tak nie mo¿na go umie¶ciæ na innym kolorze. Zasada jest taka kolor na kruszec ew na odwrót nigdy kruszec na kruszec lub kolor na kolor  
wiec mamy co najwyzej srebrnego orla na czerwonym tle

W zasadzie masz racjê, tylko, ¿e metale (srebrny i z³oty) tylko tak siê nazywa³y a przedstawiano je kolorami: bia³ym i ¿ó³tym.
Nataniel
Jaros³aw (Gêsik)
Oo... nieprawda.
Oczywi¶cie ¿e wed³ug zasad regu³ heraldycznych nasz orze³ jest srebrny na czerwonej tynkturze a to ¿e w mowie potocznej u¿ywa siê okre¶lenia "orze³ bia³y" to ju¿ zupe³nie inna historia. G³owê dam sobie uci±æ ¿e gdzie¶ musi byæ zapisane szczegó³owe blazonowanie naszego god³a narodowego i z pewno¶ci± nie ma tam nic o bieli.
Eltanin
Pomijaj±c kwestê barw ( bo biel mo¿na faktycznie uznaæ za odpowiednik srebra ) nasze God³o ma kilka do¶æ powa¿nych b³êdów formalnych. Najpowa¿niejszym jest trójwymiarowo¶æ or³a. Figury zarówno zaszczytne jak i zwyk³e powinny byæ p³aski i obwiedzione wyra¼nym konturem. W naszym wypadku nie do¶æ, ¿e konturu nie ma, to jeszcze orze³ jest ¶licznie cieniowany albo wrêcz przedstawiany jako p³askorze¼ba. Kolejnym b³êdem jest uzbrojenie figury. Z³oty dziób jest w porz±dku, ale na tym siê koñczy. Z³ote powinny byæ ca³e ³apy, a nie tylko szpony, oraz przepaska. Przepaska powinna zreszt± byæ zakoñczona trójli¶ciem a nie gwiazdkami ( a nie s± one wcale dzie³em epoki socjalizmu ) . No i na koniec korona. To ju¿ drobnostka. W koronie otwartej miêdzy kwiatonami powinny byæ widoczne prze¶wity.

Je¶li czego¶ nie wymieni³em to dajcie znaæ.
Na obronê naszego God³a nale¿y przyznaæ, ¿e jest najd³u¿ej u¿ywan± wersj±. Zosta³o wprowadzone 1927r. i dotrwa³o do dzi¶ z nieiwlkimi tylko zmianami.
Eltanin
CYTAT(Jaros³aw)
to ¿e w mowie potocznej u¿ywa siê okre¶lenia "orze³ bia³y" to ju¿ zupe³nie inna historia.


Okre¶lenie "Orze³ Bia³y" nie jest wcale potoczne. Tak brzmi jak najbardziej formalna nazwa tego herbu. Tak jak np. ¦lepowron, Boñcza itp.
Jaros³aw (Gêsik)
Potocznie znaczy siê w odniesieniu do zasad heraldycznych...
Ale faktycznie, odk±d do stylizowania god³a wziêli siê arty¶ci to ju¿ troszkê zaczêli go dopieszczaæ
Andrzej Siejeñski
Witam
CYTAT
Figury zarówno zaszczytne jak i zwyk³e powinny byæ p³askie i obwiedzione wyra¼nym konturem. W naszym wypadku nie do¶æ, ¿e konturu nie ma, to jeszcze orze³ jest ¶licznie cieniowany albo wrêcz przedstawiany jako p³askorze¼ba.

Je¶li pisz±c p³askie masz na my¶li to, ¿e maj± byæ jednego koloru bez ¿adnych bajerów, to w zasadzie masz racjê ale w praktyce wygl±da³o to nieco inaczej. Czêsto dodawano na zwierzêtach dodatkowe elementy (jak wspomniana przepaska i trójlistne zakoñczenia) oraz np. zarys ³usek, czy piór. Oczywi¶cie nie wygl±da³o to tak jak nasz obecny, piêknie cieniowany orze³ek.

CYTAT
Z³ote powinny byæ ca³e ³apy, a nie tylko szpony, oraz przepaska.  

Tu masz oczywi¶cie racje (tak zreszt± jest na naszym pierwszym historycznym herbie pañstwowym).

CYTAT
No i na koniec korona. To ju¿ drobnostka. W koronie otwartej miêdzy kwiatonami powinny byæ widoczne prze¶wity.

O co chodzi z t± koron± nie bardzo zrozumia³em.

Pozdrawiam
Nataniel
Eltanin
Polski Orze³ ma na g³owie koronê otwart±. W takim wypadku kwiatony umieszczone na jej obrêczy powinny byæ od siebie wyra¼nie oddzielone, nie za¶ tworzyæ, tak jak w tym wypadku, jednolit± ca³o¶æ.
Andrzej Siejeñski
Witam
CYTAT
Polski Orze³ ma na g³owie koronê otwart±. W takim wypadku kwiatony umieszczone na jej obrêczy powinny byæ od siebie wyra¼nie oddzielone, nie za¶ tworzyæ, tak jak w tym wypadku, jednolit± ca³o¶æ.

Dziêki za odpowied¼.
Pozdrawiam
Nataniel
Eltanin
Wiecie mo¿e czy kto¶ graweruje sygnety za rozs±dn± cenê, bo ci których do tej pory znalaz³em podawali takie ceny, ¿e w³osy stawa³y dêba....?
Pozytywny
Je¿eli chodzi o herby polecam ta oto stronehttp://genealog.home.pl/
posiada du¿± baze danych na teamt herbów.

Pozdrawiam
Kwas
ave!
b.d.b i wcale nie tak drogo(co nieznaczy tanio!)graweruje koles na starowce warszawskiej ul.swietojanska4/6 przy Katedrze sw.Jana. facet naprawde robi ladne rzeczy.tak poruwnujac to jest to jedno z najtanszych miejsc w warszawie o tak dobrym warsztacie.grawerujr w kamieniu lub w stali(to drugie tansze)
Krzysztof
Co znaczy tanio a co drogo? Mój z³otnik wykonujê sygnety srebrne z herbami do pieczetowania (20 gramów srebra) za 300-400 - je¶li ja zamawiam. Grawerowanie na p³askim srebrze to koszt oko³o 120-200 z³otych
Andrzej Siejeñski
Witam
Moi drodzy znawcy herbów wszelakich mam bardzo wielk± pro¶bê.
Poszukujê herbu Bodzanty, arcybiskupa gnie¼nieñskiego od 1382 (to ten co ochrzci³ i koronowa³ Jagie³³ê). Wiem ¿e tytu³owa³ siê herbem „Szeliga”, nie wiem tylko czy jego oryginaln± wersj± czy jak±¶ wariacj± (mówi siê „tytu³owa³”, czy mo¿e po prostu „u¿ywa³”?).
Przyda³y by mi siê te¿ podobne informacje (a w³a¶ciwie to one s± wa¿niejsze) o niejakim Piotrze zwanym Piotrem z Siedlca (Sielca, Siedlcza) lub Piotrem z Mys³owic (wcze¶niej), by³ to bratanek Bodzanty (jako jego bratanek prawdopodobnie te¿ u¿ywa³ herbu „Szeliga,” ewentualnie za innym ¼ród³em „Poraj”).
Je¶li kto¶ posiada takowe informacje to bêdê bardzo wdziêczny za wszelk± pomoc.
Pozdrawiam
Nataniel z zamku Siedlec
Dru¿yna Grodu Bêdziñskiego
Szymon de Conti Sarré
Ave!

SZELIGA (zawo³anie: Szeliga) - w polu czeronym z³oty ksiê¿yc barkiem ku podstawie z takim¿e krzy¿em ³aciñskim zaæwieczonym po¶rodku.
Najstarsza pieczêæ z 1366 r.(Bodzanty wielkorz±dcy krakowskiego [Ma³ecki: Studia II s. 136]) W ¼ród³ach pisanych pojawia siê pierwszy raz w 1395 r.(Die grosspolnischen Grodbücher, II s. 53 nr 424)

Ikon.: Polaczkówna: Stemmata, s. 224; rêkopis Biblioteki Uniwersytetu Jagielloñskiego 1255 z koñca XIV w.: Breviarium, k. 83; J. Zamoyskiego notaty, s. 69 nr 623 (1436 r.); pieczêæ Bodzanty prepozytora u ¶w. Floriana w Krakowie z 1375 r.; abpa Bodzanty z 1385 r. i z 1388 r. (wiele, wiele innych).
___________________________

PORAJ (ROSA, ROSA ALBA, RÓ¯A, UNA ROSA, zawo³anie: Poraj) - w polu czerwonym srebrna ró¿a piêciop³atkowa o dnie z³otym i z listkami miêdzy p³atkami. He³m z labrami z pokryciem czerwonym i podbiciem srebrnym. Klejnot: ró¿a jak w tarczy.
Pojawia siê pierwszy raz w ¼ród³ach pisanych w 1386 r.

Ikon.: Fryz w L±dzie z 1357/72 r.; Herbarz Z³otego Runa; Kronika soboru w Konstancji; borduria Missale cum calendario z ok. 1471-84 r. w Bibliotece Kapitulnej w Gnie¼nie; pieczêæ Bodzanty biskupa krakowskiego z 1352 r.; Miko³aja sêdziego ziemskiego krakowskiego z 1365 r.; Zawiszy biskupa krakowskiego z 1381 r.; Krzes³awa z Chodowa kasztelana s±deckiego z 1383 r.; Dobies³awa z Kurozwêk z 1387 r.; Krzes³awa z Kurozwêk z 1387 r.; Miko³aja z Micha³owic wojewody sandomierskiego z 1420 r. i z 1428 r.; MIko³aja sêdziego krakowskiego z 1305 r. i z 1373 r.; (jeszcze 3 strony odniesieñ z XV wieku)

Informacje z "Herbarza ¦redniowiecznego Rycerstwa Polskiego" Józefa Szymañskiego.; PWN 1993; ISBN 83-01-09797-3

Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré
Ania Kryska
O u¿ywaniu herbów - mo¿e po prostu "pieczêtowa³ siê herbem"? To sformu³owanie chyba spotyka siê najczê¶ciej, podkre¶la zreszt± funkcjê herbu, jako podpisu.
Andrzej Siejeñski
Witam
Drogi Szymonie jeste¶ wielki. Bardzo Ci dziêkuje za te informacje. Bardzo mi pomog³e¶ i jeszcze bardziej namiesza³e¶ bigsmile2.gif . Z tego co napisa³e¶ wynika, ¿e w Krakowie siedzia³o dwóch Bodzantów, oboje byli dostojnikami ko¶cielnymi i mieli ró¿ne herby. Wszystkie tytu³y wymienione pod „Szelig±” nale¿± zreszt± do jednej i tej samej osoby (facet zrobi³ niez³± karierê), natomiast pod „Porajem” jest biskup Krakowski. Teraz muszê „tylko” ustaliæ o którego chodzi. Je¶li uda mi siê to zrobiæ przed pani± historyk z zamku Sieleckiego to jej szczêka opadnie od kilku miesiêcy przygotowuje ksi±¿kê i nie mo¿e jej skoñczyæ bo ma ten sam problem co ja cool.gif . Mam jeszcze jedn± pro¶bê, czy we wspomnianej ksi±¿ce s± mo¿e jeszcze jakie¶ wiadomo¶ci o wymienionych panach?

krzy¿em ³aciñskim
**** Jak wygl±da krzy¿ ³aciñski

Informacje z "Herbarza ¦redniowiecznego Rycerstwa Polskiego" Józefa Szymañskiego.; PWN 1993; ISBN 83-01-09797-3
**** Czy w owej ksi±¿ce s± wizerunki owych pieczêci? Wiesz mo¿e czy ta ksi±¿ka jest powszechnie dostêpna w bibliotekach (w ksiêgarniach chyba ju¿ nie ze wzglêdu na datê), czy te¿ jest to jaki¶ niesamowity rarytas?

(jeszcze 3 strony odniesieñ z XV wieku)
***** Bodzanta o którym mowa to na pewno druga po³owa XIV w. Natomiast Piotr z Siedlca (Siedlec, Siedlecz b±d¼ nawet z Mys³owic) to prze³om XIV i XV w.

Sporo siê wyja¶ni³o i namiesza³o, czy kto¶ wie jak i gdzie mam dalej szukaæ (nie mam ju¿ pomys³ów)? Te poszukiwania spêdzaj± mi sen z powiek.

Pozdrawiam
Nataniel z zamku Siedlec
Dru¿yna Grodu Bêdziñskiego
Szymon de Conti Sarré
Ave!

Ta ksi±¿ka jest tylko i wy³±cznie herbarzem, wiêc nie ma w niej ani s³owa o "posiadaczach" tych wspania³ych symboli.

Krzy¿ ³aæiñski to taki nierównoramienny krzy¿ (przekrzy¿owanie u góry) i lekko rozszerzone koñcówki - jak po¶lê skany, to sam zobaczysz (w pi±tek bêdê mia³ nowy skaner).

Tak. Ten herbarz zawiera oczywi¶cie wizerunki herbów.
My¶lê, ¿e nie mo¿e byæ problemów ze znalezieniem tej ksi±¿ki w bibliotekach, pomimo to ¿e jest to efekt pracy badawczej prowadzonej na Uniwersytecie Marii Curie-Sk³odowskiej w Lublinie. Mo¿e to pomo¿e: Ksi±¿kê wydrukowano i oprawiono w Drukarni Wydawniczej im. W. L. Anczyca w Krakowie. Nie s±dzê, ¿eby by³a bardzo ¿adk± pozycj± (choæ nie mam pewno¶ci bo dosta³em j± jakie¶ 6 lat temu w prezencie).

Te dalsze trzy strony, dotycz± ju¿ tylko XV wieku. Te odniesienia s± podawane w miarê chronologicznie. Te które poda³em, mia³y Ci przybi¿yæ ewentualnych wspó³rodowców w tym samym okresie i co za tym idzie u³atwiæ poszukiwania.

Wiem, ¿e to cokolwiek miesza, ale chcê Ci wróciæ uwagê na jedn± rzecz. Tylko arcybiskup Bodzenta ciê interesuje, wiêc wszystko wskazuje na Szeligê. Jedno tylko jest dziwne, ¿e obie, ró¿ni±ce siê, pieczêcie biskupów krakowskich o imienu Bodzenta pochodz± z tego samego roku! Proponowa³bym poszukaæ w materia³ach Uniwersyteu Jagielloñskiego i ewentualnie w ¼ród³ach ko¶cielnych (chocia¿ wiêkszo¶æ z nich trafi³a ju¿ chyba do ¶rodowisk naukowych).

Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré
Jaros³aw (Gêsik)
Natanielu, proponuje sie wybraæ do Biblioteki ¦l±skiej, kierunek Czytelnia G³ówna, na wprost od wej¶cia, no troszke po prawej stronie znajdziesz ca³± pó³kê zawalon± ró¿nego rodzaju herbarzami. Jak tam nic nie znajdziesz to juz nie wiem gdzie by¶ musia³ tego szukaæ, mo¿e tylko jeszcze w Polskim S³owniku Biograficznym...
Wotawa
Jewdno ma³e sprostowanie - krzy¿ ³aciñski nie ma ¿adnych poszerzeñ (przynajmniej nie musi). To zwyk³y, prosty krzy¿ charakterystyczny dla chrzescijan zachodnich (katolików i protestantów).
Szymon de Conti Sarré
Ave!

W zasadzie tak, tyle ¿e nigdzie nie znalaz³em zaszczytnej figury heraldycznej nazwanej "krzy¿ ³aciñski", która nie by³aby w³a¶nie takim "lekko rozklepanym na koñcach". Wyj±tkiem w polskiej heraldyce mo¿e byæ "krzy¿ rozdarty opierzony" z herbu Rogow, który jest w³a¶nie krzy¿em ³aciñskim, ale bez tych "rozklepañ" i rozdwojonym u do³u. Wedle wszelkiej klasyfikacji s± to jednak dwie ró¿ne figury.
Kwestia w zasadzie czysto estetyczna, ale dla heraldyków ma jednak do¶æ istotne znaczenie.

Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré
Andrzej Siejeñski
Witam

Proponowa³bym poszukaæ w materia³ach Uniwersytetu Jagielloñskiego
***** Trochê daleko i szczerze mówi±c nigdy nie korzysta³em z ksiêgozbioru tak zacnej uczelni. Interesuj±ce mnie dokumenty s± raczej stare. Czy mo¿na je tak sobie ogl±daæ?

ewentualnie w ¼ród³ach ko¶cielnych (chocia¿ wiêkszo¶æ z nich trafi³a ju¿ chyba do ¶rodowisk naukowych).
***** W³a¶nie owe ¶rodowiska naukowe maj± ten sam problem co ja (ale mo¿e mnie siê uda pierwszemu rozwik³aæ tê zagadkê).

Jedno tylko jest dziwne, ¿e obie, ró¿ni±ce siê, pieczêcie biskupów krakowskich o imienu Bodzenta pochodz± z tego samego roku!
***** Co¶ chyba pomyli³e¶, albo mnie siê pomiesza³o. Pieczêæ Bodzanty biskupa krakowskiego jest jedna pod „Porajem” z 1352 r. Druga to pieczêæ arcybiskupa (nie krakowskiego, ale gnie¼nieñskiego) i jest pod „Szelig±” z 1385 i 1388 r.

Tylko arcybiskup Bodzenta ciê interesuje, wiêc wszystko wskazuje na Szeligê.
****** O moim Bodzancie wiem, ¿e by³ dostojnikiem ko¶cielnym (dla tego na pocz±tku przyj±³em, ¿e chodzi o arcybiskupa gnie¼nieñskiego, ale pojawi³ siê drugi biskup pod herbem „Poraj”, który to herb te¿ by³ brany pod uwagê tylko nie wiedzia³em sk±d siê wzi±³, a teraz wiem i mam dwóch Bodzantów). Problem w tym, ¿e kiedy Bodzanta „Poraj” by³ biskupem krakowskim (1352) Bodzanta „Szeliga” w tym samym roku by³ kanonikiem krakowskim (kto to jest kanonik?). Potem by³ m.in. zarz±dc± dóbr królewskich, ¿upnikiem, prepozytem (kto to jest prepozyt?) parafii ¶w. Floriana na Kleparzu (wci±¿ w Krakowie oczywi¶cie). I b±d¼ tu m±dry. Muszê to sobie wszystko uporz±dkowaæ i na spokojnie przemy¶leæ.

Krzy¿ ³aæiñski to taki nierównoramienny krzy¿ (przekrzy¿owanie u góry) i lekko rozszerzone koñcówki - jak po¶lê skany, to sam zobaczysz (w pi±tek bêdê mia³ nowy skaner)
**** Tak wiêc mam ju¿ dwa wizerunki tego herbu (a mój skaner poszed³ w³a¶nie na serwis).

Te dalsze trzy strony, dotycz± ju¿ tylko XV wieku.
**** Mo¿esz Szymonie sprawdziæ czy s± tam Wis³aw albo Piotr (bratankowie Bodzanty)? W XV mo¿e siê te¿ pojawiæ jeszcze jeden Bodzanta, który by³ synem Piotra z Siedlca, który jak wspomnia³em by³ bratankiem Bodzanty dostojnika ko¶cielnego (istny serial brazylijski). Gdybym odnalaz³ tego Bodzantê to wtedy wszystko by siê wyja¶ni³o. Dodam, ¿e ten Bodzanta z XV w. zwany by³ „rycerzem Jagie³³y” mo¿e wiêc jest wymieniony w herbarzu (chodzi mi oczywi¶cie o sprawdzenie zarówno herbu „Poraj” jak i „Szeliga”).

Pozdrawiam
Nataniel z zamku Siedlec
Dru¿yna Grodu Bêdziñskiego
Tomasz z £añcuta
Dokumenty przegl±da siê w fotokopiach, chyba, ¿e masz dobre uk³ady to i orgina³ ujrzeæ mo¿esz icon_cool.gif
Szymon de Conti Sarré
Ave!

Masz racjê! Pomiesza³o mi siê! Ja to porównywa³em w herbarzu, a tam te herby dzieli wiele stron i w dodatku te przypisy z odwo³aniami ikonograficznymi s± drobnym druczkiem i bardziej obfite, bo opatrzone informacjami o komentarzach literaturowych do tych pieczêci... crazy.gif

Je¶li chodzi o Szeligê:

Bodzanty prepozytora szukaj u Piekosiñskiego - (Pieczêcie Polskie s. 268 ryc. 326 i Heraldyka, s. 158 ryc. 254, Rycerstwo polskie wieków ¶rednich T. III. Kraków 1901 s. 424)
Bodzanty arcybiskupa szukaj - pieczêæ z 1385 r. (Gumowski: Handbuch der Siegelkunde, nr 343); pieczêæ z 1388 r. (Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, sygn. 207)
Jana (znane tylko imiê) - pieczêæ z 1464 r. (Haisig: Sfragistyka szlachecka s. 53 ryc. 136)
Wiêcej pieczêci nie ma. S± jeszcze takie wyobrazenia:
1. Dwie tarcze z XIV w. w katedrze w Gnie¼nie (Katedra gnie¼nieñska. I. Poznañ 1970 r. s. 114 il. 86 i 87)
2. Kafel z Raci±¿ka z XV w. (K. Nadolska: Un poele gothique du chateau des éveques de W³oc³awek a Raci±¿ek en Cujavie. "Fasciculi Archeologiae Historicae" T. 2: 1987 r. s. 72 ryc. 3)
3. Zwornik w Stopnicy z XIV w. (Piekosiñski: Heraldyka, s. 158 ryc. 255)
4. Zwornik z 1370-80 r. w Wi¶licy (KZS III z. 9 s. 97, £ojko: Herby Polskie, s. 105 ryc. 69)

Je¶li chcesz przybli¿yæ sobie ¿ywot w³a¶cicieli Poraja, to szukaj u Kozierowskiego: Ród Porajów-Ró¿yców, s. 178 nr 2;

Nigdzie nie znalaz³em tych panów o których pisa³e¶... Bodzantowie s±, ale tylko w XIV wieku. Jeden (Szeliga) wydaje siê byæ najpierw prepozytem u sw. Floriana, a potem wystepuje ju¿ jako arcybiskup. Tyle wynika z herbarza. Drugi (Poraj) wystepuje jako biskup krakowski, ale wcze¶niej (ponad 20 lat) ni¿ Bodzanta-Szeliga jako prepozyt. Poniewa¿ w 1381 r. biskupem krakowskim by³ niejaki Zawisza h. Poraj, ów Bodzanta arcybiskup prawie na peno nie móg³ byæ wcze¶niej biskupem krakowskim. crazy.gif

Kanonik, duchowny w Ko¶ciele katolickim - cz³onek kapitu³y. Instytucja kanonika zosta³a wprowadzona w IV w., celem ¶ci¶lejszego podporz±dkowania duchowieñstwa biskupom.
prepozyt (³c. praepositus ‘prze³o¿ony’ od praeponere ‘stawiaæ na przedzie’) religiozn. w Ko¶ciele katolickim – wy¿szy duchowny kieruj±cy kapitu³± katedry; tak¿e proboszcz kolegiaty lub zastêpca prze³o¿onego zakonu.

Z innych ksi±¿ek dowiedzia³em siê, ¿e biskup Bodzenta-Poraj pozostawa³ w opozycji do Kazimierza Wielkiego razem z bpem Janem Grotem. Przed abp Bodzant±, w latach 1342-1371 abpem gnie¼nieñskim by³ Jaros³aw Bogoria ze Skotnik.

Z encyklopedii:
Bodzanta, Bodzêta (ok. 1320-1388), z rodu Szeligów, arcybiskup gnie¼nieñski od 1382. Od 1352 kanonik krakowski, 1372-82 prepozyt parafii ¶w. Floriana na Kleparzu w Krakowie. 1357-1382 (z przerwami) zarz±dca dóbr królów Kazimierza III Wielkiego i Ludwika I Wêgierskiego, oraz ¿upnik krakowski od 1373. Wprowadzony na tron arcybiskupi dziêki zabiegom Ludwika I, który uwiêzi³ Dobrogosta, wybranego na tê godno¶æ przez kapitu³ê. Zwolennik wprowadzenia na tron Polski Marii starszej córki Ludwika I, nastêpnie Zygmunta Luksemburskiego, pó¼niej ksiêcia mazowieckiego Ziemowita IV i Jadwigi. 1384 koronowa³ Jadwigê na króla Polski, 1386 ochrzci³ i koronowa³ W³adys³awa Jagie³³ê. Wy¶wiêci³ pierwszego biskupa nowopowsta³ej diecezji wileñskiej Andrzeja Wasi³o. Dobry gospodarz diecezji, fundator licznych ko¶cio³ów.

Bodzanta, Bodzêta (ok. 1290-1366), z rodu Porajów, biskup krakowski od 1348. Od 1320 dziekan krakowski, broni³ 1329-31 interesów biskupa krakowskiego Jana Grota na dworze papieskim w Awinionie. 1348 osadzony na tronie biskupim w Krakowie wbrew woli Kazimierz III Wielkiego, toczy³ z królem ostry spór o immunitety, rzucaj±c na niego kl±twê, zdjêt± dopiero przez papie¿a Klemensa VI. Spór zakoñczy³ siê porozumieniem w 1352, zawartym dziêki mediacji arcybiskupa gnie¼nieñskiego J. Bogorii. Ukoñczy³ budowê katedry wawelskiej, któr± konsekrowa³ w 1364. Utworzy³ 20 nowych parafii, dba³ o gospodarczy rozwój biskupstwa, za³o¿y³ miasto Bodzentyn. Obdarowywa³ licznymi beneficjami swych krewnych, przyw³aszcza³ sobie dochody ko¶cielne.
Andrzej Siejeñski
Witam
Wielkie dziêki za wszystkie informacje (Szymonie jeste¶ wielki) bardzo mi pomog³y. Wiem ju¿ w miarê dok³adnie który Bodzanta kim by³ i jaki posiada³ herb, teraz muszê „tylko” zweryfikowaæ którego z nich byli bratankami Piotr i Wis³aw i moje ¶ledztwo siê zakoñczy.

biskup Bodzenta-Poraj pozostawa³ w opozycji do Kazimierza Wielkiego
**** £agodnie powiedziane, rzuci³ na niego kl±twê.

Przed abp Bodzant±, w latach 1342-1371 abpem gnie¼nieñskim by³ Jaros³aw Bogoria ze Skotnik.
**** By³ on zreszt± bratem Bodzanty („Poraj”).

Pozdrawiam
Nataniel
Szymon de Conti Sarré
Ave!

Poniewa¿ mam ju¿ nowy skaner, w za³±czniku wysy³am wyobra¿ania reczonych herbów, pochodz±ce z cytowanego przeze mnie herbarza.

Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré

P.S.
To co na skanie wysz³o tak brudno - br±zowo, to jest z³ote smile.gif !
Andrzej Siejeñski
Witam
Poniewa¿ mam ju¿ nowy skaner, w za³±czniku wysy³am wyobra¿ania reczonych herbów, pochodz±ce z cytowanego przeze mnie herbarza
***** Dziêki za skany. I kolejne zagadki.

Poraj: Ró¿a z 4, 5 lub 6 listkami (my¶la³em, ¿e jest ich 5).
Kombinacje barw (bia³a ró¿a na czerwonym polu i na odwrót, oraz z³ota ró¿a na czerwonym polu).

Szeliga: Tu tylko jeden problem – krzy¿. Na przes³anym herbie jest tzw. krzy¿ ³aciñski, ja spotka³em siê jeszcze z krzy¿em prostym (bez ozdobnych koñcówek).

Jako, ¿e na 99,99 % chodzi o „Szeligê” mam jeszcze jedno zapytanie. Czy w owym herbarzu s± wizerunki wymienionych wcze¶niej pieczêci? Je¶li tak to prosi³bym o skany tych trzech pieczêci:
pieczêæ z 1366 r.(Bodzanty wielkorz±dcy krakowskiego)
pieczêæ Bodzanty prepozytora u ¶w. Floriana w Krakowie z 1375 r.
abpa Bodzanty z 1385 r. i z 1388 r.
To by rozwi±za³o ostatecznie kwestiê wygl±du owego herbu.

Pozdrawiam
Nataniel
P.S. Przepraszam, ¿e tak mêczê ale zacz±³ siê sezon ¶wi±teczny a w gazecie oznacza to absolutny brak czasu prywatnego i niestety nie mam jak siê wybraæ na poszukiwanie herbarzy po bibliotekach, a sprawa mnie strasznie gnêbi.
Tomasz z £añcuta
Jak w³±¶ciwie wygl±da³ ten krzy¿, gdy¿ znam 2 opcje -
1 pocz±tkowo by³a to linia pionowa przekre¶lona dwoma liniami poziomymi tej samej d³ugosci, dopiero z czasem przyj±³ formê 5 krzy¿y - du¿y równoramienny, a miêdzy ramionami 4 mniejsze te¿ równoramienne
2 - od razu mia³ t± rozwiniet± formê
Podobno w czasie krucjat by³a to forma pierwsza, a zwiêkszenie ilo¶ci krzy¿y nast±pi³o po podziale Chrze¶cijañstwa po okresie reformacji, ale to nie s± potwierdzone dane - wiem, ¿e dzwonili, ale proszê o naprowadzenie mnie w którym ko¶ciele...
godfrid
CYTAT(Tomasz z £añcuta)
Jak w³±¶ciwie wygl±da³, gdy¿ znam 2 opcje -  
1 pocz±tkowo by³a to linia pionowa przekre¶lona dwoma liniami poziomymi tej samej d³ugosci, dopiero z czasem przyj±³ formê 5 krzy¿y -  du¿y równoramienny, a miêdzy ramionami 4 mniejsze te¿ równoramienne
2 - od razu mia³ t± rozwiniet± formê


Nie znam tej pierwszej formy, mo¿esz podaæ jakie¶ namiary na ikonografiê?
Tomasz z £añcuta
Postaram siê znale¼æ - choæ gdybym mia³ pewn± ikonografiê nie zadawa³ bym tego pytania, gdy¿ mia³bym odpowied¼ bigsmile2.gif
Elsiv
Znacie mo¿e jak±¶ strone z herbami? Najlepiej polsk±. Szukam herbu na wiek XIII.
Pozytywny
Niewiem mo¿e to g³upie ale polecam poszukaæ www.gogle.pl tu napewno znajdziesz jak±¶ strone.

Pozdrawiam
Owen
Witam
Dobra rada Poczytaj Herbarze, jest ich od .... i jeszcze trochê a herbów w nich jeszcze wiêcej bigsmile2.gif
Pozdrawiam
Elsiv
A czy istnia³ jaki¶ herb, w którym by³ pegaz?
Owen
Ave
Pegaz jak dla mnie to odpada, je¶li chodzi o polski herb, wogóle w±tpliwe dla mnie czy jakikolwiek ¶redniowieczny herb u¶wiadczysz z t± mityczn± poczwar± smile.gif . Nie wiem czy sam pegaz nie jest pó¼niejszym wymys³wem, poniewa¿ nigdzie siê z tym nie spotka³em (jak co¶ koniecznie w tym klimacie to mo¿e jednorozca poszukaj bigsmile2.gif ).
Pozdrawiam
Elsiv
Je¿eli chodzi o jednoro¿ca to jak najbardziej jest taki herb...ale nie bardzo pasuje do mojego wieku face4.gif Moge mieæ te¿ herb "gryf", ale mam nadzieje ¿e przypadkiem nie by³by za popularny bigsmile2.gif
Rudy
Po 15 min szczerba.gif poszukiwañ znalaz³em dosyæ ³adny herb z jednoro¿cem: BOÑCZA, Goworo¿ec, Jednoro¿ec

W polu b³êkitnym srebrny jednoro¿ec (wg Szymañskiego: "krocz±cy", wg Kochanowskiego: "wspiêty", wg Ostrowskiego: "w biegu"). W klejnocie nad he³mem w koronie pó³ jednoro¿ca srebrnego.
Odmiany:
- Boñcza II - W polu b³êkitnym srebrny jednoro¿ec przeciêty pó³ksiêzycem z³otym rogami w prawo, nad zadem jednoro¿ca trzy gwiazdy z³ote. W klejnocie nad he³mem w koronie pó³ jednoro¿ca srebrnego.
- Boñcza III - W polu czerwonym srebrny jednoro¿ec. W klejnocie nad he³mem w koronie pó³ jednoro¿ca srebrnego.
- Miaskowski - wg Niesieckiego - Boñcza II; wg Ostrowskiego - podobnie, ale bez ksiê¿yca.

Pierwsza wzmianka w ¼ród³ach pisanych z 1396 roku

http://www.heraldyka.to2.pl/polska.html
Wotawa
Czemu pegaz - nie?
Konkretnie.
Hildr
hm.. a czy w XIII wieku u¿ywano ju¿ tu herbów?
Owen
Witam
Napisa³em ¿e jak dla mnie to odpada bo siê z nim w ¿adnym polskim herbarzu ¶redniowiecznym nie spotka³em, choæ oczywi¶cie mog³em co¶ pomin±æ, je¶li Wotawo znasz jaki¶ przyk³ad to spoko.
Pozdrawiam
Elsiv
W XIII wieku zaczêto u¿ywaæ herbów. Nie pamiêtam na jakiej stronie, ale przeczyta³am tam, ¿e podczas krucjat rycerze zaczêli ozdabiaæ kropierze i tarcze herbami.
Wotawa
Herbów zaczêto u¿ywaæ w wieku XII. Nie s±dzê by to mia³o co¶ wspólnego z krucjatami. Nie mozemy ka¿dego pomys³u jaki siê pojawi±³ wywodzic od razu z krucjat icon_wink.gif.
W Polsce pojawiaj± siê w XIIIw.

Co do pegaza, rzeczywiscie Owen ma racjê, nie wystêpuje w polskiej heraldyce ¶redniowiecznej, ale nie wystepuje w niej tak¿e np. smok, zwierz±tko lubiane i czêsto u¿ywane. Nie by³o u nas czego¶ takiego jak lew krocz±cy, mielismy tylko spiête. Jednak my¶le, ¿e nie by³oby niczym zdro¿nym u¿ywanie takiego lwa.
Rzeczywi¶cie nie koja¿ê tak¿e przedstawienia w ¶redniowiecznych znakach europejskich. Jednak je¶li tam wystepowa³, to równie dobrze móg³ siê pojawiæ i u nas.
Tak jak jednoro¿ec, który nie jest niczym specyficznie polskim.
Specyficznie polskie s± inne, proste figury sztuczne (np. ³êkawica, krzywa¶ñ, pom³o¶æ).
No chyba, ¿e komu¶ zale¿y na tym, by u¿ywaæ znaków tylko takich jakie pojawia³y siê u nas. Jednoro¿ec potwierdzony jest u nas pod koniec XIVw jak ju¿ tu zauwa¿ono.
Na XIIIw zostaje chyba do¶æ niewiele znaków potwierdzonych.

Przy wymy¶³aniu herbu uprasza siê o odróznienie go w jaki¶ sposób od konkretnego, historycznego wzoru.
Szymon de Conti Sarré
Ave!

Witaj Natanielu! Przepraszam, ¿e dopiero po ¶wiêtach, ale od tygodnia nie dotyka³em komputera (na codzieñ pracujê za jego pomoc± wiêc ¶wiêta by³y odpoczynkiem).

CYTAT(Nataniel)
Witam
Dziêki za skany. I kolejne zagadki.

Poraj: Ró¿a z 4, 5 lub 6 listkami (my¶la³em, ¿e jest ich 5).
Kombinacje barw (bia³a ró¿a na czerwonym polu i na odwrót, oraz z³ota ró¿a na czerwonym polu).

Szeliga: Tu tylko jeden problem – krzy¿. Na przes³anym herbie jest tzw. krzy¿ ³aciñski, ja spotka³em siê jeszcze z krzy¿em prostym (bez ozdobnych koñcówek).


Poraj mia³ bardzo wiele odmian. W herbarzu Szymañskiego s± trzy: 1. Ta uznana za g³ówn± i najw³a¶ciwsz± (w polu czerwonym ró¿na srebrna piêciop³atkowa o dnie z³otym i z takimi¿ listkami pomiêdzy p³atkami); 2. Z fryzu w L±dzie (w polu srebrnym ró¿a czerwona sze¶ciop³atkowa); 3. Z obrazu w Iwanowicach (w polu czerwonym ró¿a z³ota czterop³atkowa).

Ogólnie:
- pole czerwone: Herbarz Z³otego Runa; D³ugosz Opera, Historia, Klejnoty; Kronika soboru w Konstancji; Polaczkówna; Piekosiñski; obraz z Iwanowic.
- pole srebrne: fryz w L±dzie.
- ró¿a piêciop³atkowa srebrna: Herbarz Z³otego Runa; D³ugosz Opera, Historia, Klejnoty; Kronika soboru w Konstancji; Polaczkówna; Piekosiñski.
- ró¿a sze¶ciop³atkowa: fryz w L±dzie (czerwona); chrzcielnica w Kurzelowie i wizerunek z S³upcy (bez barw).
- ró¿a czterop³atkowa z³ota: obraz w Iwanowicach.
- listki miêdzy p³atkami: fryz w L±dzie; Herbarz Z³otego Runa; Kronika soboru w Konstancji; Polaczkówna; Piekosiñski.

Opisy labrów i klejnotu na podstawie pieczêci z drugiej po³owy XV wieku.

Szeliga u Szymañskiego jest w jednej odmianie.

- pole czerwone: rêkopis Biblioteki Uniwersytetu Jagielloñskiego; D³ugosz Opera i Klejnoty; Polaczkówna.
- z³oty ksiê¿yc i krzy¿ ³aciñski: rêkopis Biblioteki Uniwersytetu Jagielloñskiego; ksiê¿yc na podstawie dokumentacji ikonograficznej i D³ugosza Historii.
- zaæwieczenie krzy¿a i jego pozycja: W herbarzu Z³otego Runa opisany jest jako Szeliga herb Ratu³t.

CYTAT(Nataniel)
Jako, ¿e na 99,99 % chodzi o „Szeligê” mam jeszcze jedno zapytanie. Czy w owym herbarzu s± wizerunki wymienionych wcze¶niej pieczêci? Je¶li tak to prosi³bym o skany tych trzech pieczêci:
pieczêæ z 1366 r.(Bodzanty wielkorz±dcy krakowskiego)
pieczêæ Bodzanty prepozytora u ¶w. Floriana w Krakowie z 1375 r.  
abpa Bodzanty z 1385 r. i z 1388 r.
To by rozwi±za³o ostatecznie kwestiê wygl±du owego herbu.

Niestety nie ma tam zdjêæ, wyrysów pieczêci ani kopii dokumentacji ikonograficznej, wiêc nie pomogê w tym wzglêdzie.

CYTAT(Nataniel)
Pozdrawiam
Nataniel
P.S. Przepraszam, ¿e tak mêczê ale zacz±³ siê sezon ¶wi±teczny a w gazecie oznacza to absolutny brak czasu prywatnego i niestety nie mam jak siê wybraæ na poszukiwanie herbarzy po bibliotekach, a sprawa mnie strasznie gnêbi.


Mam nadziejê, ¿e trafiê na jeszcze jaki¶ trop. ¯yczê Ci powodzenia w dalszych poszukiwaniach. Jak dowiesz siê czego¶ ciekawego to siê podziel... bêdzie mi³o i porzytecznie.

Pozdrawiam serdecznie!
Szymon de Conti Sarré
Andrzej Siejeñski
Witam
CYTAT
Witaj Natanielu! Przepraszam, ¿e dopiero po ¶wiêtach, ale od tygodnia nie dotyka³em komputera

Nc siê nie sta³o w miêdzy czasie szpera³em sobie w innych dokumentach.

CYTAT
(na codzieñ pracujê za jego pomoc± wiêc ¶wiêta by³y odpoczynkiem).
Ja te¿ pracujê przy kompie ale jako¶ nie mogê siê z nim rozstaæ nawet w domu (takie zboczenie bigsmile2.gif )

CYTAT
Mam nadziejê, ¿e trafiê na jeszcze jaki¶ trop. ¯yczê Ci powodzenia w dalszych poszukiwaniach. Jak dowiesz siê czego¶ ciekawego to siê podziel... bêdzie mi³o i porzytecznie.

Niestety jak na razie mam dwie sprzeczne wiadomo¶ci i jestem w duuuuu¿ej kropce, ale jak siê uda to na pewno siê pochwalê. Jeszcze raz dziêki za wszystko.
Pozdrawiam
Nataniel
Zio
Witam

Poszukujê wszelkich informacji na temat herbu Jakubowski. Jest to odmiana herbu Topór.

Gdyby kto¶ posiada³ jakiekolwiek ilustracje/ikonografie/zdjêcia (niepotrzebne skre¶liæ), to prosi³bym o przes³anie mi owego na priva, albo o ogóne udostêpnienie.

Z góry dziêki za wszelk± pomoc

pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.