Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Wykroje z XIIIw.
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Inne ubiory wczesno¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Hyginus
Niestety, Micha³ku, jako i innym zostaje Ci cierpliwe szukanie.. Co do butków - zajrzyj najlepiej na http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/shoe/SHOEHOME.HTM. A ze wszystkim to siêdziem ze Saszkiem i innymi, i pogadamy jak po wakacjach wrócisz...
Trzym siê pijacy.gif
KhaToo
Pomogliby¶cie mi jako¶ z wykonaniem kiecki XII/XIIIw? Nie umiem siê dokopaæ wykrojów poza jednym (http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/virgin.htm). Mam te¿ sukniê od matulsa -kole¿anka naby³a-, nie wiem natomiast jak z jej "historyczno¶ci±". Suknia jest szyta z 4cze¶ci, ma szwy z przodu, z ty³u i po bokach +oczywi¶cie rêkawy, do tego g³êbokie sznurowanie z przodu i sznurowane rêkawy. Na to zak³adana jest suknia wierzchnia -taki surcot.
Czy kto¶ z was dysponuje fotami na tyle precyzyjnymi, ¿ebym móg³ odgapiæ krój? Lub mo¿e mi przes³aæ szkice? Bêe nader wdzieczny.

Mam te¿ problem z rozgryzieniem wykroju http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/moselund.html Co z czym szyæ i co to s± te na dole i u góry...?
Lord_W
Witam,

<<W "BM" czê¶æ ubrañ jest przedstawianych w ten sposób, ¿e maj± ciemny kontur i na krawêdzi bia³y pasek: na koñcach mankietów, przy szyji, na spodzie i w rozcieciach materia³u. Czy jest to jaki¶ haft, czy mo¿e tak jak mi siê wydaje to poprostu szyj±c we³nê podwiniêta na krawêdziach do ¶rodka gdy j± przeszyjemy ja¶niejsz± nici± to powstanie taki ¶lad. Ciekawi mnie czy jest to w³a¶nie taki trik jednocze¶nie szew "konstrukcyjny" i dekoracja. Mo¿e jednak jest to tylko zabieg artystyczny by lepiej pokazaæ kontur - ale nie ka¿da postaæ tak ma, wiêc pierwsza wersja wydaje mi siê bardziej realna.
Co o tym my¶licie?>>

Niestety, ¿adne z powy¿szych. Czarny kontur postaci to nic innego, jak efekt pewnej konwencji technicznych ¶redniowiecznego miniatorstwa. Innymi s³owy, z ubraniami, jakie wówczas noszono, nie ma to nic wspólnego.
Pozdrawiam
Lord_W
Bartosz
Hej
Czarny pasek to ja o nic nie podejrzewa³em:) A tak na seroi chodzi mi o bia³y. To jest dla mnie ciekawa sprawa, gdy¿ nie ka¿dy ubiór w BM takowy posiada. W niektórych przypadkach np. przy szyi widaæ miêdzy konturem a tym ajsnym paskiem kolor materia³u co wskazywa³oby na to, ¿e jest to rodzaj przeszycia ja¶niejsz± nitk±. To by mog³o jednoczesnie byæ ¶ciegiem konstrukcyjnym i dekoracj±. Inaczej to chyba pozostaje odwrócenie ciuszka na lew± stronê i przyszycie podszewki - nastêpnie wywróciæ na praw± i przeszyæ krawêæ gdzie pozosta³ otwór, przez który siê wywraca³o.
Poza tym tak± jasn± obwódkê widiza³em tez w przedstawieniach poza BM. Postaram siê co¶ takiego wyselekcjonowac z BM i z innych i tu podac. Z drugiej strony prrzy niczym siê nie upieram:) poprostu mnie to ciekawi. Mo¿e to i rzeczywi¶cie tylko taka stylistyka.
Pozdrawiam i dzieki za odpowied¼.

Do sukni an XII wiek powinno byæ o nich u gutkowskiej - o ile pamiêtam to o nich czyta³em, rze¼by z Reims i Amiens tez chyba mog³yby pomóc.
Gdzie¶ tu podawano link do galerii dzie³ sztuki (by³ dzia³ z rze¼b± gotyck± - tam by³o co¶ na XII wiek na pewno:)
Pozdrawiam
Ludka
Witam!

Trafilam na ta dyskusje i mam pytanko dlaczego tylko na Maciejowskim lecicie? A co z Kodeksem Manesse wiem, ze to poczatek XIV wieku ale stroje XIII to wieczne dunno.gif
A co do konstrukcji strojow z XIII wieku zarowno damskich jak i meskich to polecam Mary. G. Houston "Medieval Costume in England and France".

Ludka Excalibur
Gunnila
Khatoo - to s± dodatkowe kliny wszywane na ¶rodku przodu i ty³u.
Suknia od Matulusa jest sukni± mieszczañsk± na konic XIV/XV wiek. Suknia damska spodnia jest szyta idealnie tak samo jak mêska tunika, poza d³ugo¶ci±. Nie spotka³am siê jeszcze z odszywaniem strojów XIII w z 4 czê¶ci... - raczej przód i ty³, plus odpowiednia liczba klinów.
KhaToo
Dziêki:) Czy z racji biustu ma³e kliny pod pachami by³u u¿ywane? Kliny z przodu i z ty³u wszywaæ od pasa? Z boku ¿adnych klinów nie ma? ¯adnych elementów sznurowanych te¿ nie by³o, czy tak? Jak± szeroko¶æ tego "cote" przyj±æ dla kobiety majacej 94cm w biu¶cie, ¶rednio po 50cm starczy? Czy otwór na g³owê zrobiæ w kszta³cie "dziurko od klucza" -zaczerpniête z anglojêzycznej strony-, czy okr±g³e na tyle szerokie by przesz³a g³owa -w Maciejowskim s± okrag³e, na stronach zachodnich bractw maj± rozciêcie z przodu? Noi co do d³ugo¶ci. W Maciejowskim suknie wrêcz ci±gn± siê po ziemi. Chyba jednak nie bêdzie strasznym mrokiem, je¶li zrobiê j± tak prawie do ziemi, na wysoko¶æ kostek -czy kto¶ ma inne sugestie?
I jak mia³a by wygl±daæ konstrukcja surcotu? Surcoty damiskie, tak jak mêskie, noszono nieprzepasane?
Chêtnie zobaczy³ bym ikonografiê dotycz±c± odzie¿y damskiej. Grzeba³em tu i tam, ale mo¿e jeszcze co¶ kto¶ ma...?
A! I co do przepasania. Pasek skórzany czy krajka (na prze³om wieków XII/XIII)?
Bartosz
Hej

KhaToo - cote damskie ejst wykruj u Gutkowskiej. Cote moze mieæ rozciêcie przy szyi i na guziczki tam - jak w BM. Surcoat damski widzia³em w przedstawienie z Hiszpanii - wygl±da³ bardoz podobnie do modelu pojawiaj±cego siê np. w XV wieku w malarstwei niderlandzkim.

do Ludki:
no có¿ BM rz±dzi i w³ada - jest mnóstwo ilustracji pokazuj±cych niemal ka¿dy aspekt ludzkiego zycia wiêc czemu mieliby¶my tego nie doceniæ i nie korzystaæ. Codex Manesse oczywi¶cie przejrzany dok³adnie ale to ju¿ XIV wiek. W zwi±zku z tym, ¿e to sam pocz±tek to mo¿na conieco siê wzorowaæ, ale bêdzie to na powiedzmy koñcówke XIII wzór dostepny. Poza tym BM pochodzi z 1250 czyli jest ¼ród³em bardziej adekwatnym do omawianego tu okresu. Poza tym s± jeszcze ikonograficzne przedstawienia w "Ospejach". Rze¼ba gotycka francuska, niemiecka i angielska te¿ ¶wietnie siê spisuje jako ¼ród³o wiedzy o ubiorze XIII wiecznym - dostêp do nich jest jednak marny, trochê w sieci, trochê w albumach dotycz±cych dziejów sztuki i tyle. Poza tym pieczêcie - ale to g³ównie uzbrojenie - rozmowa o he³mach XIII garnczkowych w tym dziale forum. Wiêkszo¶æ innych kodeksów z XIII wieku nie przedstawia tak eielkiej warto¶ci jak BM. Najczê¶ciej nie widaæ róznic w stroju do tego pokazanego w BM a w BM jest on dokladniej przedstawiony (czêsto w kilku ujêciach i pozycjach). Poza tym jest mnóstwo przedstawieñ naczyñ, sprzêtów ró¿nych, których w innych XIII ¼ród³ach niesposób dojrzeæ.
Dochodzi do tego twórczo¶æ Pani Gutkowskiej - ale jak dla mnie to to jest bardzo pobie¿nê.

Niestety Giotto pojawia siê dopiero pod koniec XIII wieku, nie wspominaj±c o pó¿no¶redniowiecznych malarzach niderlandzkich:)

Ale nie narzekamy i tak jest "bosko":)
Do poleconej ksi±¿ki spróbuje dotrzeæ.

Pozdrawiam serdecznie
Ludka
Witam!

Dzieki Bartosz za wyjasnie dlaczego tak bardzo na BM lecicie smile.gif .
Moim zdaniem Gutkowska w swej analizie strojow XIII to w wiekszej mierze opiera sie na Kodeksie Manesse niz na BM.Dokladnie to pamietam bo jak pierwszy raz mialam stycznosc z datowaniem KM to sie zdziwilam, ze to poczatek XIV wieku, tak mi ta analiza Gutkowskiej w glowie utkwila. W kazdym razie KM to tez stroje XII wieczne a nie XIV.

Do Kha Too w cytowanej przeze mnie Houtson na rysunku konstrukcyjnym tuniki (zarowno damskiej jak i meskiej) sa male kwadraty pod pachami. W miejscu zetkniecia sie kwadratow z materialem zaczynaja sie kliny. Wyciecie pod szyja polokrgle. Ale moze byc tez dziurka od klucza spiea owalna lub podkowiasta brosza.

Ludka Excalibur
KhaToo
Kwadraty...Ale zrobi³em wielkie oczy...A jak one s± wszyte -mo¿e jaki¶ rysuneczek schematyczny w paincie by kto¶ machn±³? Bo mo¿liwo¶ci wszycia kwadratu jest ca³a masa. Niestety, ja, ma³y boroczek nie dysponujê Gutkowsk± -mimo szczerych chêci:( Bêdê nader wdzieczny za podes³anie mi skanu czy linka do tej pracy.

Tak siê zastanawiam... Moja dziewczyna ruchem rycerskim interesuje siê ¶rednio, do bractwa nale¿eæ nie chce, ale z przyjemno¶ci± spêdzi³a by ze mn± czas na turniejach itp. Suknia to b±d¼ co b±d¼ nie tania sprawa. Na ile mroczne bedzie zrobienie wdzianka uniwersalnego? Takiego ¿ebym i ona mog³a w tym chadzaæ na imprezach? Taka uniwersalna suknia siê przyda. Jakie s± ró¿nice miêdzy cote mêskim a damskim? Czy istotne jest miejsce/strona wszycia klinów dolnych? Zak³adam tutaj, ¿e nie bêdzie klinów pod pachami i wykoñczenia bêd± te¿ uniwersalne. Oczywi¶cie nie bêdê robi³ nic na si³ê, chcia³em poznaæ ró¿nice miêdzy odzie¿± damsk± i mêsk± -potem podejmê decyzjê co zrobiæ.
Bartosz
Hej
Do Ludki:) - rzeczywi¶cie u Gutkowskiej przyk³±dowe obrazki pochodz± z Codex Manesse:) Nie wiem czemu - moda siê tak szybko niezmienia³a w tedy poza tym rok 1300 nie by³ granic± gdy ludzie zrzucili jedne stroje i za³o¿yli zupelnie inne. CM warto znaæ i przegl±daæ co jaki¶ czas. Dla po³owy XIII jednak bardziej adekwatne ¼ród³o to BM:)
Taka jest moja filozofia:)

Do KhaToo - surcoat damski w sumei nie ró¿ni³ siê niczym od mêskiego (s± bez rêkawów i z rêkawami- normalka) s± te¿ takie z kosmicznie wielkimi wciêciami na wyjêcie r±czek - to ju¿ tylko u kobiet - mam gdzie¶ przedstawienie tego z Hiszpani z koñca XIII wieku
coat - ró¿ni siê - przynajmniej u Gutkowskiej widac inny krój ni¿ ten, który my stosujemy (ch³opcy). Zdaje siê, ¿e kliny nie wychodza z korpusika a od rêkawa (hm jakby to ppowiedzieæ klin zaczyna siê na rêkawie z 10 cm - na oko - od miejsca ³±czenia rêkawa z korpusem). Poza tym stosowano jaki¶ patent, ¿e siê materia³ pod pach±, przy piersiach specyficznie marszczy³ - Gutkowska to pokazuje na rysunku i widac to na rze¼bach.
Zajrzyj tu:
https://www.rycerze.pl/modules/xoopsgallery...d=08g_1250_1245
ta fotka pochodzi z galerii internetowej - zmaie¶cili¶my na naszej stronie bo jest "pogl±dowa" - jak klikniesz na ni± pojawi siê jeszcze wiêksza wersja

Pozdrawiam
Robert Bagrit
Wykrojów cote by³a ca³a masa. Zreszt± jak i dzi¶ wykrojów sukienek i garniturów. Sprawdziæ to mózna na stronie:
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/bockhome.html
Wykroje podobne ale inne smile.gif Mêskie kliny mam od pasa w dó³ i wygl±dam jak go¶cie w BM bigsmile2.gif
Kliny od pachy to raczej wierzchnie szaty.

Co do sukni uniwersalnej... podró¿uj±c w czasie uszyj sukienkê uniwersaln± by pasowa³a na pocz±tek XX wieku, ¶rodek i koniec...

Pozdrawiam
Owen
Witam
Ja to tak chy³kiem tylko smile.gif
Co do charakterystycznego poziomego marszczenia tych kobiecych sukienek pod piersiami, to widzia³em gdzie¶ ¿e by³o to spowodowane ¶ci±ganiem rzemykami tych sukienek po bokach.
Ale nie wiem czy w sumie mówimy o tym samym marszczeniu smile.gif
Pozdrawiam
KhaToo
Nie jarzê tego o podru¿owaniu w czasie. To siê tyczy³o mojego pytania o sukniê uniwersaln±? Bo mi chodzi³o o to, ¿eby ona by³a na tyle damska, ¿eby kobieta w niej nie by³a mroczna, jednocze¶nie ¿ebym ja móg³ w niej chadzaæ. Czyli taka mêska suknia do po¿yczania kobiecie w razie konieczno¶ci. Fakt faktem, nie doda³em nic o datowaniu, mój b³±d. Najfajnie by³o by co¶ z koñca XIIw. -idealnie co¶ z trzeciej krucjaty.

Link zaproponowany przez Roberta przegl±da³em wcze¶niej. Tylko po czym poznaæ, co jest mêskie, co damskie -tam nie pisze, albo mi na oczy pad³o-?. Jedyna suknia damska na interesuj±cy mnie okres to 'Most Holy Virgin's Dress". Poza ni± chyba same mêskie
Robert Bagrit
No to¶my siê nie zrozumieli smile.gif My¶la³em, ¿e chodzi o sukniê damsk± uniwersaln± na czasy ró¿ne. Natomiast mêska suknia i damska w jednym... teoretycznie mo¿esz spróbowaæ ale w praktyce... Mêskie cote ma rozciêcia z przodu i z ty³u. Rêkawy od ³okcia do nadgarstka powinny byæ bardzo ciasno dopasowane. No có¿, ja bym nie ryzykowa³.

Pozdrawiam
KhaToo
Tak to ju¿ bywa;) Puki co zastanawiam siê nad tym i zbieram informacje. Widywa³em czasem cote mêskie bez rozciêæ. Dopasowanie na odcinku przedramienia faktycznie zdaje siê byæ problemem, nie zwróci³em na to uwagi wcze¶niej.
Trzeba to bêdzie zrobiæ "po bo¿emu", bez kombinowania. Jedna suknia dla dziewczynki, jedna dla ch³opczyka;)

Za³apa³em siê na kawa³ek we³ny na garniturki. Doskona³a jako¶æ, cienka, lekka... Jest granatwoa w delikatne paseczki koloru be¿owego. Chcia³em ni± obszyæ krawêdzie surcotu -zielona we³na flauszowa z czerwon± podszewk±. Czy taka kompozycja bêdzie poprawna -chodzi mi o kolory? Noi ewentualnie je¶li tak, to jakiej szeroko¶ci powinny byæ te pasy na koniec XIIw? W jaki sposób je naszywaæ?
Sokó³
KhaToo
Hmmm, ja polecam hafty. Bardzo dostojnie siê prezentuj±, a wzory mogê ci podrzuciæ. Jedyny szkopu³ to konieczno¶æ haftowania.
Je¶li chodzi za¶ o dopasowanie rêkawu, to nie jest to taki problem, wystarczy za³atwiæ formê rêkawa. Ja osobi¶cie korzystam ze sposobu z TMTA. Oczywi¶cie jestem ¶wiadom, ¿e na widok skrótu TMTA (MTA) niektórym skóra zielenieje. Owszem, ale konstrukcja rêkawa jest genialna, a z wykroju na szew z ty³u mo¿na w kilku zgrabnych ruchach przej¶æ na szew pod pach±. I co ciekawsze ich sposób pozwala na do¶æ precyzyjn± modulacjê szeroko¶ci rêkawa, g³êboko¶ci pachy czy spadzisto¶ci (hmm, dopiero napisawszy to zdanie zauwa¿y³em s³owo 'modulacjê', wybaczcie, w³a¶nie wróci³em z wyk³adu z sygna³ów). Co ciekawsze, metoda jest rachunkowa, co uwalnia nas raczej od konieczno¶ci stosowania metody prób i b³êdów, a ca³y wykrój powstaje w mgnieniu oka.

Gwyn udziela³ mi kiedy¶ informacji na temat wprowadzenia w rêkawach szwu z ty³u. Chcia³bym poszerzyæ swoj± wiedzê na ten temat, a mianowicie, czy zdarza³o siê to przy cote?
Ponad to s³ysza³em o jakim¶ cote wykopanym gdzie¶ (jak zwykle plotki), który mia³ rêkawy na bazie prostok±ta (lekkiego trapezu raczej). Czy pog³oski o kroju prostok±tnym nie s± jak±¶ plotk± usprawiedliwiaj±c± szycie obwis³ych prostok±tnych rêkawów przez ludzi którym siê po prostu nie chce postaraæ?
KhaToo
Jeszcze jedno co do stroju damskiego. Ogólnie wiadomo, ¿e kobietom jest zawsze zimno;) Co w takim razie z kapturami? Nosi³y, czy nie, a jesli tak, to jakie? Nie widzia³em nic takiego na ikonografiach, ale m³ody jestem, ma³o widzia³em... Je¶li nie kaptury, to mo¿e czapki jakie kolwiek -co¶ poza "chustami" na g³owê -nie znam poprawnej nazwy, chêtnie siê dowiem.
Bartosz
Hej
Do KhaToo - za³±czniki z BM plus. U Gutkowskiej tez s± przedstawienia nakryæ g³owy dla kobiet.

Do wszystkich:) maj±cych strój z podszewk±. Jak wszywaæ podszewkê?
Moje dumania:
1. szyjemy cote z we³ny i drugie z lnu/ wywracamy na lewe strony/ zak³adamy jeden na drugi/ zszywamy np. przy nadgarstkach i szyi/ wywracamy na praw± stronê i zszywamy na dole otwór, który pozosta³ (miejsce nie po³±czone przez które wywracali¶my na praw± stronê) - wady: przy nadgarstkach gdzie jest rozciêcie na dopasowanie (zszycie po za³o¿eniu na siebie) dziwnie mog³aby siê we³na podwin±æ
2. bierzemy ka¿dy kawa³ek cote (rekaw, korpusik i kliny) i na lew± stronê ka¿dej czê¶ci przyszywamy len i wywracamy na praw± stronê/ takie cze¶ci (ka¿da oddzielnie podszyta) wywracamy na praw± stronê i zszywamy w ca³o¶æ (widaæ trochê szwy "konstrukcyjne ale co tam:)
3. szyjemy cote z we³ny/ zaginamy wszelkie zakoñczenia (mankiety, spód, pod szyj±) do ¶rodka i zszywamy (czy przeszywamy:)/ potem wycinamy kawa³ki cote z lnu odpowiadaj±ce rêkaw± itd i wszywamy jak kto umie ³adnie i piknie - wada - widaæ wszystkie szwy konstrukcyjne, zaleta - jak pó¶ci szew konstrukcyjny to ³atwiej go naprawiæ ni¿ w poprzednich wersjach

szew konstrukcyjny to szwy w cote we³nianym:)
szyje rêcznie wiêc chcia³bym to zrobiæ raz i porzadnie, do tej pory wszystko podszywali¶my jak w punkcie 1 ale nie wiem czy jest to s³uszna technika
powiedzcie jak wy podszywacie

dostêpna jest w £om¿y tylko niæ lniana w kolorze naturalnym (i to trzeba taka grub± jak dratwa rozwarstwiaæ by andawa³a siê do szycia tkanin), czy ko¿ystacie z kolorowych nici lnianych - je¶li tak z jakiego miasta i jakiej pasmanterii je bierzecie?

z góry dziêkuje
bêdê wdziêczny za sugestie, odpowiedzi itd.

pozdrawiam
Bartosz
KhaToo
Dziêki wielkie smile.gif czyli jednak na co¶ bardziej "kapturowatego",¿eby jej ciep³o w g³owê by³o nie mo¿na liczyæ...?
Jeszcze taka sprawa mnie interesuje. Ubra³em moj± dziewczyna w mój pierwszy surcot (dwa zszyte prostok±ty o szeroko¶ci 50cm, bez klinów, we³na p³aszczowa). Okaza³o siê, ¿e wdzianko nie ³adnie fa³duje siê na plecach (ze wzglêdów oczywistych). Tu pojawi³a siê koncepcja, by "przód" wykonaæ z kawa³ka d³u¿szego ni¿ "plecy". Natomiast surcot mojej kole¿anki porzyczony dla przymiarki (wykionany przez Matulsa, z jednej warstwy lnu) uk³ada siê przyzwoicie, ten ma ju¿ kliny, ale od pasa dopiero. Nie wiem teraz, czy szyj±c surcot z we³ny z klinami od pach u¿yæ prostok±tów ró¿nej d³ugo¶ci, czy nie jest to konieczne. Je¶li kto¶ ma do¶wiadczenie w tej sprawie, bêdê wdziêczny za pomoc.
Bartosz
Witajcie
Specjalnie dla KhaToo - za³±cznik z kobieta w kapturze.
Mam nadziejê, ¿e jeste¶ szczê¶liwy:)

Pozdrawiam
Bartosz
KhaToo
Jestem nader szczê¶liwy:) Moja dziewczyna mniej, bo okaza³o siê, ¿e nie lubi br±zowego kolory kiedy kaptur by³ ju¿ gotowy... W ka¿dym razie teraz na tapecie mam zrobienie kobiecego "cote" -sukni wierzchniej. Ma 100% we³enke w kolorze jagodowym. Jak± podszewkê -lnian±- do tego dobraæ pod wzglêdem koloru, ¿eby by³o historycznie -mo¿e kto¶ trafi³ na ikonografiê, gdzie widaæ podobne zestawienie? Nie jestem pewien dalej, jaki wykrój powinna mieæ suknia wierzchnia, damska, mieszczañska (powiedzmy ¿ona/córka kupca lub rzemie¶lnika) z koñca XIIw, pomo¿e mi kto¶? Chcia³ bym uzyskaæ praktyczne rady, bo moja wiedza -skromna jeszcze- w dziedzinie strojów mêskich nie wystarczy do uszycia wygodnego stroju ¿eñskiego. W zasadzie to nie znalaz³em jeszcze ¿adnego wykroju typowo kobiecej sukni na interesuj±cy mnie okres, mo¿e kto¶ pomorze i wszystkie k³opoty bêdê mia³ rozwi±zane.

Patrzcie co w³a¶nie znalaz³em. Przydatny sznurek: http://www.cs.dartmouth.edu/~wittie/sca/ga...garb/#12English
Bartosz
Hej
fajny link
mam pytanko
http://www.cs.dartmouth.edu/~wittie/sca/ga...rb/statues.html
sam dó³ - Strasburg - kole¶ na tym ja¶niutkim zdjêciu - pierwszy z lewej
u Gutkowskiej szata wierzchnia kolesia tego to jest cotardie i datowany chyba na co¶ ko³o 1270 (czy 1280 - nie mam przy sobie ksi±¿ki ale tak na druga po³owê XIII a raczej ju¿ na koñcówkê) tu za¶ na stronie 1230..... ja wiem, ¿e katedrê to w rok siê nie buduje ale ma kto¶ jakie¶ pewne dane odno¶nie datowania tej rze¼by?

do KhaToo - ja do jagodzianki da³bym bia³± podszewkê, czerwon± lub ewentualnie zielon± (patrz tak jak do tkanin niebieskich) ale ja tam na XIII mówiê a Ty co¶ tam w XII pomieszkujesz:)

hej
jakby kto¶ mi z tym Strasburgokolesiem pomóg³ - datowanie
Dzieki z góry
pozdrawiam
Sweet
posiada kto¶ morze wykruj nogawic jester.gif
LuCK
CYTAT(Sweet)
posiada kto¶ morze wykruj nogawic jester.gif


Proszê uprzejmie. Nie wiem kto jest autorem (nie ja smile.gif, ale da siê uszyæ z tych wykrojów nogawice, sam próbowa³em smile.gif
KhaToo
Zastanawiam siê, czy "surkot bojowy" powinien byæ uszyty tak, jak zwyk³y. Chcê sobie sprawiæ takie wdzianko siêgaj±ce pó³ ³ydki, z rêkawami do ³okcia, ale nie jestem pewien co do klinów. Wszedzie widujê takie bez, ale czy to na pewno jest poprawne? Niedoszuka³em siê nigdzie wykrojów dotycz±cych dok³adnie tego zjawiska, natomiast w BM pojawiaj±ce siê surcoty czy te¿ cote sprawiaj± wra¿enie szerokich na dole, jka gdyby mia³y wszyste kliny.
jasmin
W BM rysownik nie przedstawial linii szwow za bardzo a wyobrazenie, ze surkot byl z jednego kawalka tkany na gotowca (jak skarpeta) jest mylna. Przejrzyj zreszta zbiory tzw "utulsa" - linki wczesniej byly. Klinow i wszewek wszelakich jest calkiem sporo. W BM wiekszosc owych jak to okresliles bojowych surkotow wystrepuje raczej bez rekawow i z rozcieciami przod/tyl - pozatym to juz XIV wiek, lepsze przedstawienia okresu krucjat znajdziesz w kodeksie z mannesse - jego datowanie jest wczesniejsze - wybitnie XIII wiek. Tak mi sie bynajmniej na moj prosty umusl przegladacza wyglada.

Ja osobiscie mam taki "surkocik" do noszenia normalnego i na zbroje - z dekla sie rozciagnal i siega polowy przedramienia i do polowy lydki - ruchow nie krepuje, dobrze wyglada - szycie proste - prostokaty same, kliny plus musowe kwadraty pod pache.

Mimo wszystko przejrzyj se jeszcze raz zrodelka, bo mniemam, ze masz do nich dostep ...

Pozdro
Robert Bagrit
CYTAT(jasmin)
... W BM wiekszosc owych jak to okresliles bojowych surkotow wystrepuje raczej bez rekawow i z rozcieciami przod/tyl - pozatym to juz XIV wiek, lepsze przedstawienia okresu krucjat znajdziesz w kodeksie z mannesse - jego datowanie jest wczesniejsze - wybitnie XIII wiek. Tak mi sie bynajmniej na moj prosty umusl przegladacza wyglada...


Ja¶minku troszkê Ci siê pokie³basi³o. Odwrotnie smile.gif BM - po³owa XIII, CM - koniec XIII pocz±tek XIV smile.gif

A co do klinów to i owszem. Tak jak cote albo surcoat.

Pozdrawiam
jasmin
wlasnie jak to pisalem, to sie zastanawialem, czy czasem nie pokielbasilem kolejnosci:) W Legnicy sie spotkamy, to w koncu pogadamy:)
Willow
Witam:)
Przejzalam BM ostatnio bardzo dokladnie i znalazlam surcoaty bez rekawow i te z rekawami i dziurami na rece,w nich widzialam i mezczyzn i kobiety, ale bardzo podobaja mi sie te, w ktorych w BM wystepuja (chyba) wylacznie panowie, z rozszerzanymi rekawami. Pasuje mi to co napisal Bartosz ("surcoat damski w sumei nie ró¿ni³ siê niczym od mêskiego (s± bez rêkawów i z rêkawami- normalka) s± te¿ takie z kosmicznie wielkimi wciêciami na wyjêcie r±czek - to ju¿ tylko u kobiet")-znaczy, ze moglabym taki miec blinkie.gif - ale czy ktos moglby potwierdzic, ze kobiety rowniez nosily takie?

Pozdrawiam
Kasia
Bartosz
hej
o ile dobrze pamiêtam to chodzi³o mi o surcote z du¿ymi wyciêciami na wyjêcie rak - pokazuj± du¿o cote
widaæ to dobrze w jakim¶ przedstawieniu XIII wiecznym z Hiszpanii
nie mam BM pod rêk± ale te szerokie rekawy u mê¿czyzn z aplikacjami na ich koñcach (bo chyba o nich mówisz) to zdaje sie zwi±zane z ich pozycja czy rol± spo³eczn± - powinno byæ w podpisie do danej strony BM

pozdrawiam serdecznie
Willow
Dzieki za odpowiedz:)
Uprzedzam, ze to jeszcze nie koniec moich pytan smile.gif

W BM surcoat z rekawami maja otwory na raczki na klatce piersiowej, ale widzialam gdzies(niestety nie pamietam gdzie angsad.gif ) takie, ktore te otwory maja w okolicy lokcia. O ile dobrze pamietam rekawy w nich byly dluzsze. Czy ktos wie jak to sie ma do damskiego stroju XIIIwiecznego i jeszcze moglby mi przypomniec gdzie ja to widzialam? Bylabym bardzo wdzieczna

Wspomniano wczesniej o wersji sukni wierzchniej z kapturem i tu znowu musze sie zapytac czy ktos widzial tak zakapturzona kobiete?

Wreszcie ostatnie pytanie. W BM znalazlam damskie nogawice w zielone paski. Czy byly szyte z pasow roznokolorowego lnu czy tez len byl tkany w pasy?

Z gory dziekuje
Pozdrawiam
Willow
jeszcze jedno
czy ja dobrze widze, ze na tym zdjeciu sa wlasnie takie rekawy o jakich mowilam przed chwila? :)milo by bylo smile.gif
Robert Bagrit
Co do rysunku to za s³abo widaæ, potrzebne szczegó³y. Bo mo¿e to byæ po prostu p³aszczna ramionach. Takie rêkawy by³y zazwyczaj w p³aszczach podró¿nych, a te p³aszcze mia³y kaptury, co odpowiada Ci na dwa pytania na raz bigsmile2.gif

Przedstawienia takich p³aszczy jest pe³no w CM

Pozdrawiam
Willow
Dziekuje slicznie. Poszukalam i znalazlam rzeczywiscie w CM smile.gif

W zalaczniku zamiszczam ilustracje przedstawiajaca wczesniej wspomniane przeze mnie ponczoszki moze komus cos przyjdzie do glowy

Pozdrawiam
Kinia
Jak dla mnie jest to z tkanego tak materia³u. Ale g³owy sobie uci±æ ie dam. Gdzie¶, kiedy¶ o tym czyta³am ale gdzie i kiedy? dunno.gif Pozatym id±c na logikê. Zszywane paski nie bêd± ³adnie le¿eæ, znaczy uk³adaæ sie... Chyba ¿e z czasem. £atwiej by³o tak utkaæ ni¿ zszywaæ. Ale to logika Kini i mo¿e byæ b³êdna bigsmile2.gif

Pozdrawiam

Kinia
Willow
no niby tak...logicznie myslac lepiej takny w pasy niz szyty z kawalkow. Tu kolena sprawa skad taki tkany wytrzasnac,ale to juz inna historia smile.gif
Kinia
Jest na freha pan który ma tak ³adnie tkan± br±zow± we³enkê w sprzedarzy tanio.
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=6192
Len nie wiem a chcialabym bigsmile2.gif

pozdrawaim

Kinia
Brahdelt
CYTAT(Willow)
Dziekuje slicznie. Poszukalam i  znalazlam rzeczywiscie w CM smile.gif  

W zalaczniku zamiszczam ilustracje przedstawiajaca wczesniej wspomniane przeze mnie ponczoszki moze komus cos przyjdzie do glowy

Pozdrawiam


A mo¿e to jest dziergane z w³óczki we³nianej w dwóch kolorach? Na przyk³ad stopa grub± ig³± metod± naalbinding a wy¿ej sprang, jak w wiekach wcze¶niejszych.
Pozdrawiam,

Brahdelt
Tunia
a ja mam pytanie dotyczace bardzo popularnej ryciny z BM :D ( w za³±czniku)

na rycinie jest ta sama pani w tej samej sukni, z lewej strony ma rekawy a z prawej - nie ma - a pytanie dotyczy tych nieszczêsnych rêkawów - czy s± one rozwi±zane tak jak w przypadku me¶kich wierzchnich strojów? wydaje mi siê, ¿e widaæ tam rêkaw co sobie zwista z ty³u
ale nie wiem :D

wiêc siê zapytuje

ps
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ima...eaf4/otm4rb.gif
tutaj mamy pania co ma w sukni rozciêcia pod pach±... wiêc mo¿e mam racjê? :D
Willow
A wiesz, ze patrzylam na te rycinke wiele razy i nigdy nie zwrocilam na to uwagi smile.gif teraz wyraznie widze tam zwisajace rekawy. Kobiety - jak juz wczesniej napisano w tym temacie- nosily takie same stroje wierzchnie jak mezczyzni. W BM znalazlam jeszcze dwie ryciny przedstawiajace kobiety tak ubrane.

Pozdrawiam
Tunia
o w³a¶nie, te¿ na to wpad³am przegl±daj±c przed chwil± BM
ale narodzi³ siê kolejny problem ;(
bo na tych rycinach panie maj± pod spodem bia³e rêkawy - giez³o z d³ugim rêkawem?? czy jasna suknia spodnia???
Kinia
Heh.

Co do tych dziwnych rêkawów to jest z tego co mi wiadomo cote z rozciêciami przedniej czê¶ci rêkawów na szwie tak kawa³ek pod pachê (sama sobie teraz takie uszy³am icon_wink.gif By³o to bardzo wybodne zw³aszcza dla kobiet hmm ni¿szego stanu gdzie podczas pracy wyci±ga³y rêce z rêkawów, rêkawy wi±za³y na plecach. Tego spodniego co pytasz Tuniu to jest giez³o, i tak z d³ugimi rêkawami. Dziwn± rzecz± dla mnie by by³o giezlo z krótkimi rêkawami lub bez... dunno.gif

pozdrawiam

Kinia
Tunia
CYTAT(Kinia)
Co do tych dziwnych rêkawów to jest z tego co mi wiadomo cote z rozciêciami przedniej czê¶ci rêkawów na szwie tak kawa³ek pod pachê (sama sobie teraz takie uszy³am   icon_wink.gif By³o to bardzo wybodne zw³aszcza dla kobiet hmm ni¿szego stanu  gdzie podczas pracy wyci±ga³y rêce z rêkawów, rêkawy wi±za³y na plecach.  


no to takie sobie te¿ zrobiê :D
a pytanie dotyczy³o tego czy to giez³o - bo mam sk±d¶ ideê, ¿e powinno byæ giez³o (z d³ugimi rêkawami), suknia spodnia (mam tak± z cieniutkiej we³ny) i w³a¶nie suknia wierzchnia z podszewka, na przyklad z takimi rekawami
a te ryciny z BM mnie trochê konfuduj± smile.gif

CYTAT
Tego spodniego co pytasz Tuniu to jest giez³o, i tak z d³ugimi rêkawami. Dziwn± rzecz± dla mnie by by³o giezlo z krótkimi rêkawami lub bez...  :-?


mam na rami±czkach, ale o jakie¶ 200 lat pó¿niejsze :D
Kinia
CYTAT(Tunia)
a pytanie dotyczy³o tego czy to giez³o - bo mam sk±d¶ ideê, ¿e powinno byæ giez³o (z d³ugimi rêkawami), suknia spodnia (mam tak± z cieniutkiej we³ny) i w³a¶nie suknia wierzchnia z podszewka, na przyklad z takimi rekawami
a te ryciny z BM mnie trochê konfuduj± smile.gif


No czyli giez³o, cote i surcote. Surcoty z rêkawami o ile wiem by³y z szerszymi ale ciut którszymi ni¿ przy cote (na rycinach CM takie widaæ kilka razy i widzialam taki jeden na rycinach "The life of King Edward the Confessor" gdzie oprócz tego pokazane s± surcote noszone na angielsk± mode czyli przepasane w pasie - mowa ca³y czas o kobiecych surcotach) oraz co¶ w stylu podró¿nych surcotów gdzie rêkawy by³y d³u¿sze i na wysoko¶ci ³okcia by³y "dziury" tak by by³o wygodniej rêce wyj±æ. Siê to jako¶ inaczej nazywa ale nie pamiêtam jak. Ogólnie kobiece surcote by³y bez rêkawów.

polecam sobie w³a¶ nie przejrzeæ "The life of King Edward the Confessor" mo¿na tak kilka ciekawych rzeczy siê dopatrzeæ. A na stronie internetowej jest taki plus ¿e mo¿na powiêkszaæ obraz bez zniekszta³cenia go do baaaardzo du¿ych fragmentów.


pozdrawiam

Kinia
Bartosz
Hej
giezez³o to w BM chyba wy³±cznie z d³ugim rêkawem - choæ wiele przedstawieñ nie ma
u kobiet widaæ wyra¼nie, ¿e cote mo¿e byæ z rozcieñciem przy pasze - czego nie ma u mê¿czyzn
co za tym idzie pozycja klinów - poni¿ej pachy
tak w po³owie odleg³o¶ci miêdzy pach± a pasem - tak doradzam dziewczynom z mojej kompaniji:)
swoj± droga tez kilny ma nie od pachy a z tego po¶redniego punktu

mi tez siê wydaje,¿e tkane tkanieny we³niane by³y w tedy w paski dostêpne - nie wiem czy u Gutkowskiej o tym nie by³o pisane przypadkeim 0- ale to grzebanie w mej pamiêci g³êbokiej

pozdrawiam serdecznie
Borg
mam pytanie do surcoat
czy byl podszywany caly od srodka futrem czy tylko brzegi
i od kiedy obszywano stroje futrem po brzegach
gdzies na forum czytalem ze dopiero koncowka XIII ale moze ktos umialby to sprecyzowac
chyba podszycie futrem w Bibli Maciejowskiego widzialem ale to jest chyba
pozdrawiam
Freya
Witam... Pod koniec XIIIw zaczêto obszywaæ surcoaty futrem po brzegach. Nie podszywano ich ca³ych od ¶rodka:)
Pozdrawiam i równie¿ polecam ksi±¿kê Marii Gutkowskiej- Rychlewskiej

My¶lê,¿e istnieje ³atwiejszy sposób na uszycie poñczoch, ni¿ ze specjalnie tkanej we³ny. Szyje siê je z takiego samego wykroju jak XIIIw nogawice ze stop±. Materia³ kroi siê po przek±tnej a do kolana przyczepia za pomoc± skórzanych pasków. Ostrzegam, ¿e o uszyciu dobrej poñczochy decyduje tutaj bardzo dok³adne wymierzenie ³ydki (w wielu miejscach)

Je¶li mowa o wygodnych i ³adnych surcoatach to polecam francuzk± sukniê corse. Charakteryzuje sie ona bardzo du¿ymi wyciêciami pod pachami, do pasa(co¶ w rodzaju takiego fartuszka) kliny w niej nie s± wszywane od pasa. Pod spodem obcis³a, o w±skich rêkawach i kontrastuj±cym kolorze suknia spodnia. Jest bardzo wygodna, efektownie wygl±da i by³a w modzie przez bardzo d³ugi okres a mianowicie ju¿ od XIIw W³a¶nie na niej siê zatrzyma³am w rozmy¶laniach na temat obszywania futrem, ale wydaje mi siê, ¿e w niej takie obszycia wprowadzono równie¿ dopiero w XIIIw
Suknie spodnie nie koniecznie mia³y rozciêcia pod pachami, zda¿a³y siê równie¿ sznurowania na plecach.
Kliny od pach s± zawsze mile widziane, w koñcu to one dodaj± XII-XIIIw strojom fa³dzisto¶ci(sama takie mam)
Trzeba braæ pod uwagê to, ¿e kroje surecoatów by³y bardzo ró¿ne, a za tym idzie zmiana samego coatu:)
pozdrawiam
Tunia
Freya :D ale tu chodzi³o o nogawice w paski, a nie o to jak uszyæ nogawice smile.gif naprawdê devil.gif
co do wymierzenia ³dki - osobi¶cie preferuje ¿mudn± pracê spinania skrojonej nogawicy szpilkami na nodze delikwenta/delikwentki :D efekty piorunuj±ce
i nie polecam skorzanych podwi±zek - dziewczyny dbajmy o swe nogi, kr±¿enie to podstawa :D
sama mam podwi±zki skórzane, ale z bardzo miêkkiej i elastycznej skóry, wiêc nie obciskaj±, ale nastêpne bêd± ju¿ z miêkkiej i elastycznej krajki
Freya
Dziêkujê za poprawê, w sumie to z tymi paskami masz racjê, ja mam skórzane paski- obciera:)
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.