u mnie dzia³a
znalaz³am kiedy¶ na necie takie cosik:
http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles...s/Viborg/V6.jpg
ale ja szyjê to 3 szwami - czyli wszycie podszewki do ka¿dego kawa³ka i potem razem na okrêtkê.
Witam!!!
A czy posiada kto¶ krój na (najprostsze 13w gacie) ???
Ech i znowu powielanie w±tku
...szukaj a bêdzie ci dane...
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/bockhome.html by³o podane kilka stron wcze¶niej
Witam
Pelias I,
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=6258&start=15 , tu da³em wzór chyba.. nie wiem, jaki¶ dobry dzi¶ jestem.. spêdzi³em dzieñ z ig³± w rêku i jaki¶ dziwny siê zrobi³em
pozdrawiam
Ukasz.
Heh no zobacz ig³a czyni cuda :D ja dzi¶ ca³y dzieñ niemal z ig³± w rêku spêdzi³em i nawet linka poda³em
Parlan.. wiesz, przejrza³em wczoraj utulsê i szczerze to ja gaci tam nie znalaz³em
Czy aby na pewno jest tam jaki¶ wykrój? Chcia³em wiedzieæ czy ró¿ni siê od tego mojego...
CYTAT(Ela)
Poniewaz szyjê ju¿ od lat to przkona³am siê,¿e najlepszym patentem jest zszywanie po kawa³ku - najpierw podszewka z we³n±, potem po wywróceniu na praw± stronê ³aczenie gotowych kawa³ków: najpierw zszywanie we³ny z we³n±(na okretke) a potem maskowanie szwów od spodu zszywaj±c na styk podszewke. Jest to zmudne ale efekt jest bardzo dobry(jedyny problem pojawia sie przy grubych suknach). Ta metoda dobrze sie sprawdza zwlaszcza przy dlugich szatach bo jest wieksza kontrola nad ewentualnym wychodzeniem podszewki - co nagminnie sie zdarza przy wspolczesnej metodzie wszywania gotowej podszewki do gotowego ubranka.
Witam
Sta³e ³±czenie dwóch ró¿nych tkanin t.j. we³na i len zawsze wi±¿e siê z ryzykiem ich ró¿nego kurczenia siê po praniu. Niespodzianki mog± byæ niemi³e. Chyba, ¿e pó¼niej korzysta siê z bardzo historycznej metody - czyli pralnia chemiczna.
W ka¿dym b±d¼ razie napewno przy korzystaniu z opisanej metody warto jest obie tkaniny porz±dnie wypraæ przed szyciem.
Problem ten te¿ dotyczy równie¿ we³nianych krajek i haftów we³n± u¿ywanych przy wyrobach z lnu. Pranie w wysokiej temperaturze (jak dla lnu) mo¿e daæ "ciekawe" efekty.
pozdrowienia
Witam
I mo¿e pytanie z innej beczki: ile we³ny / lnu zu¿yjê mniej wiêcej na surcoat? Do¶æ obszerny, rêkawy do przedramienia, mo¿e troszkê dalej, d³ugo¶æ do pó³ ³ydki? Nie jestem jeszcze tak obeznany z szyciem, wiêc wolê zapytaæ, ¿eby za ma³o nie kupiæ. 3,5 m wystarczy?
pozdrawiam
Ukasz
Wystarczy, zak³adaj±c i¿ czego¶ powa¿nie nie zdiablisz przy wykrajaniu.
pozdrawiam
I.
3,5 metra to az nadto - tyle to wychodzi na dluga babska kiecke, wiec pewnie i na kapturek ci zostanie. Pamietaj ze welna dawniej jak i dzis to swego rodzaju luksus i kroic trzeba oszczednie i z pomyslem aby jaknajmniej skrawkow zostalo a moze nawet wcale. Poniewaz wykroje XIII wieczne to glownie prostokaty i trojkaty wiec latwo tak poskladac fragmenty aby tworzyly cala polac materii z przerwami na szwy jedynie. Powodzenia zycze
Witam
Indar,
Ela, bardzo dziêkujê
Gdzie¶ tu w tym temacie czyta³em, ¿e co surcoat najlepiej prostok±ty przy rêkawach.. nie wiem dok³adnie o co chodzi, czy jakie¶ wstawki maj± byæ, czy co. Bo ogólnie surcoat to trudny do zrobienia nie jest. Prostok±ty + trójk±ty na kliny, tak jak Ela powiedzia³a. I jeszcze pytania: czy ten tylni prostok±t ma byæ troche d³u¿szy, ¿eby wyszed³ "karczek"? Ponoæ wtedy lepiej le¿y i jest wygodniejsze. Czy takie co¶ jest dopuszczalne? Jeszcze jedno: ogl±daj±c wykroje do tunik najczê¶ciej jest tak, ¿e rêkawy wszywa siê prosto, w tych g³ónych prostok±tach nie ma wciêæ na rêkawy tak jak robi siêto w dzisiejszych czasach. Bez takich "pó³koli" le¿y to trochê gorzej. Jak z tym ma siê sprawa? Jak Wy to robili¶cie? Pytam, bo bêdê to szy³ pierwszy raz i nie chcê skopaæ tego. A przyda siê to te¿ troche na robienie coat.
Pozdrawiam
Ukasz.
pytanie odnosnie kobiecej sukni wierzchniej <surcote> z rekawami zwisajacymi na plecach :P
rekawy raczej luzne, prawda? z prostokata czy trapezu?
Poniewaz ten rekaw musi sie jednak zwezac do nadgarstka to w sumie jest to trapez ale mozna go uzyskac np. doszywajac klin od pachy do lokcia, trzeba tez wziac poprawke na to ze rekaw trzeba zdejmowac majac kiece na sobie wiec przy ramieniu musi byc tez odpowiednio szeroki
A w³a¶nie mam pytanie...
Jakie powinny byæ XIIIw nogawice??
Du¿o osób mówi mi ¿e powinny byæ lu¼ne (bez przesady).
A inni ¿e jak najbardziej obcis³e.
To ju¿ niewiem jak to jest
Prosi³ bym was o odpowied¼.
Z góry dziêkuje.
Witam...
Hmm, raczej takie.. cia¶niejsze moim zdaniem. Nigdzie nie widzia³em lu¼nych nogawic, ani na fotach, ani w ¼ród³ach.. Mo¿e kto¶ wie wiêcej o mnie, no ale ja twierdzê, ¿e raczej bardziej przylegaj±ce do cia³a, ale bez wielkiej przesady
Pozdrawiam
Ukasz.
PS. a kto¶ o karczku i wciêciach na rêkawy powie co¶?
jeszcze mam jedno pytanie <mam nadzieje ze ktos jest w stanie mi szybko na nie udzielic odpowiedzi bo troche mi pilno>
XIII wieczny kaptur meski. Ma ktos wykroj? Znalazlam cos takiego
http://www.virtue.to/articles/images/hood5.jpg ale nie mam pewnosci czy to to. W Macieju dokladnie nie widac. Ktos mi powiedzial dzis ze kobiety kapturow nienosily. Czy tak?
i jeszcze jedno: o plaszcze. Ile materailu wam zeszlo? jak uszyje z 1/2 kola to bedzie dobrze? i jak dlugi. 150 cm to troche malo. czy lepiej zszywac plaszcz z dwoch polowek <wycinac z beli lnu wzdluz czy w szerz?> nie wiem jak opisac to co mialam zamiar zrobic moze poprostu powiedzcie jak szyliscie,
pozdrawiam
jo³
kobiety nosi³y kaptury - patrz za³±czniki (mêski i ¿eñski)
Wykrój, który poda³a¶ jest ca³kiem ca³kiem. W mêskim zostaw tylko z przodu rozciêcie.
przejrzyj:
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...loth/hoods.html
warto znaæ, na tej stronie znajdziesz te¿ wykrój p³aszcza. 150cm to wcale nie ma³o jak na p³aszcz.
jo³
Z ca³ym szacunkiem Bartoszu, ale które to kobieta?
W oryginale na tej ilustracji ciê¿ko stwierdziæ.... W Maciejowskim je¶li pojawiaj± siê kobiety w nakryciu g³owy to w czepkach, chustach, z przepaskami. Mam niejasne wra¿enie, ze nie ma tam przedstawienia kobiety w kapturze. Niewa¿ne czy w podró¿y,przy pracy czy w domu. Niech mnie kto¶ poprawi je¶li siê mylê....
Zdrufko
Bartek
hej
za³±czam wiêc inaczej wykadrowany obrazek - wydaje mi siê, ¿e s± dwie kobiety z kapturami, jedna nie za³o¿y³a go na g³owê
Bart - s³usznie zauwa¿y³e¶, ¿e to raczej niespotykane zbyt czesto no ale chyba jest
tak ja to odczytuje ale te¿ mogê siê myliæ
pozdrawiam
i do zobaczenia na I³¿y
jo³
z ostatniej chwili:
dorzuci³em fragment z CM, tu tez mo¿na doszukiwac siê kapturów... tyle, ¿e pocz±tek XIV:)...
przejzalam Macieja po raz kolejny i jestem pewna juz ze to kobieta. Chocby dlatego ze na rysunkach wszyscy faceci przedstawieni sa w czepeczkach spod ktorych wystaja im pokrecone loczki na czole :P Kobiety maja gladko
nie widac wlosow spod chust. Moze to marny argument, ale jednak
Poza tym to co wystaje pod kapturem u tej kobiety w szarej sukni wyglada bardziej na chuste niz czepek bo jest pofaldowane. ...wyglada jak kobieta :P
Chce kaptur
dzieki Bartoszu
pozdrawiam i do zobaczenia na Ilzy
Nie wiem czy w XIII wieku kobiety nosi³y kaptury na codzieñ, ale je¶li by³a taka pogoda jak na I³¿y to na pewno :D
ju¿ pewnie za pó¼no, ale p³aszcze d³ugie s± do¶æ niepraktyczne - ja mam pó³kole o promieniu 1,5 m i dó³ jest ci±gle w b³otku :/ a historyczniej jest uszyæ p³aszcz z kawa³ków a nie z jednego du¿ego, ale to znacznie zwiêksza ilo¶æ czasu potrzebnego na uszycie... ja przynajmniej podszewkê mam z kawa³ków (bo jest z resztek
)
Mam pytanie nastêpuj±ce: jakie zmiany w ubiorze zasz³y miêdzy XIII a po³ XIV wieku z kiedy pochodzi ten mi³y cz³owiek, a dok³adniej jego ubranko
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/bockback.html
Poniewa¿ jestem kompletnym laikiem wiêc zadam pytanie wprost: czy XIV wieczny Szwed mo¿e byæ w XIII wiecznej Polsce akceptowany jako poprawny? Jesli nie to jakie zmiany zastosowaæ?
Ciuszek jest datowany na II po³owê XIV wieku. (chocia¿ podobno ró¿ne m±dre g³owy ci±gle nad tym my¶l±, ta tunika równie dobrze nadaje siê na XII wiek) Trochê informacji znajdziesz tutaj:
http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles...s/garments.html
a co do kapturów.... faktycznie kobita. Spod kaptura wystaje jej czepek/chusta na g³owie. Chocia¿ dla mnie to dalej pojedyncze przedstawienie.
Zdrufko
Bartek
mo¿e jest ma³o przedstawieñ ikonograficznych deszczu :P
ale to prawda, ¿e w tym okresie nie jest to typowe kobiece nakrycie g³owy, trzeba by jeszcze poszukaæ w przedstawieniach z podró¿y, pielgrzymek... mo¿e po prostu kobiety za du¿o nie podró¿owa³y i na codzieñ zwyk³e chusty wystarcza³y?
A ja mam takie pytanie, kiedy cote przyzdabiano krajkami a kiedy juz haftami?
Witam,
Mam pytanko dotycz±ce tuniki bojowej dla rycerze zakonnego (odpadaj± hafty itp). Mianowicie, czy ca³o¶æ zszywaæ z przodu ¿eby ³atwiej mo¿na by³o obszyæ rozciêcie z tej¿e strony, czy zszywaæ z boku, a je¿eli tak to jak obszyæ. Z góry dziêki za pomoc.
Pozdrawiam
No to jeszcze ja
Jak to jest z tymi rêkawami sukni wierzchniej? Je¶li d³ugie to czy koniecznie w±skie? Bo s³ysza³am, ¿e szerokie (rozszerzane) s± niepotwierdzone. No i jak w±skie? Zwê¿ane czy takie, ot, po prostu proste?
CYTAT(Ró¿ka)
Jak to jest z tymi rêkawami sukni wierzchniej? Je¶li d³ugie to czy koniecznie w±skie? Bo s³ysza³am, ¿e szerokie (rozszerzane) s± niepotwierdzone. No i jak w±skie? Zwê¿ane czy takie, ot, po prostu proste?
Chodzi ci o surkot? Je¶li robisz siê na BM, to najlepiej zwê¿ane do nadgarstka.
Gdzie¶ widzia³am surkoty z szerokim rêkawkiem mniej-wiêcej do ³okcia, ale to by³ raczej pocz±tek XIV wieku... No i nie pamiêtam gdzie to by³o...
Jesli chodzi o o kobieca sukniê wierzchni± to rzeczywiscie w XIIIw przewaza w±ski rekaw ale spotyka sie tez inne warianty- polecam w tym wzgledzie Cantigas De Santa Maria ewidentnie 13-sto wieczny
Dziêki za odpowied¼
Chyba zdecyduje sie w koñcu na w±ski rêkaw.
I jeszcze poszukuje rozwi±zania kolejnej zagadki: otó¿ gdzie i jak sznurowa³o siê suknie? Z ty³u, z przodu czy z boku? A je¶li z boku to czy tylko z jednej strony czy z obu? Bo sznurowanie wydaje mi sie konieczne je¶li suknia ma sie dobrze uk³adaæ... Chyba ¿e istniej± jeszcze inne rozwi±zania
XIIIw suknie uk³adaj± siê dobrze nie przez dopasowanie a przez swoj± workowato¶æ w³a¶nie. a po co sznurowanie je¶li wchodzisz w sukniê i bez niego?
A chyba ze tak
No to wszystko jasne. Dziêki
Witam ! Czy kto¶ móg³by mi szczegó³owo opisaæ strój mêski z XIIIw. Niestety nie mam dostêpu do ksi±¿ek tematycznych wiêc by³bym bardzo wdziêczny za odrobinê informacji
Witaj
Zarêczam Ci i¿ wszystko czego szukasz znajduje siê na tym forum. Nawet w tym temacie, jak dobrze poszukasz.
¯eby nie by³o ¿em niedobry:
http://www.medievaltymes.com/courtyard/mac...wski_images.htm
To do przejrzenia na pocz±tek, ale dok³adnie.
pozdrawiam
Indar
wiem ju¿ ¿e sk³ada siê z koszuli cote i surcote ale co to jest i jak wygl±da + podstawowe informacjê bardzo bym prosi³
koszula - wiadomo
gacie - rurkowate d³ugie do kolan (wykroje gdzie¶ s± na fresze w temacie o gaciach)
nogawice na jednym troczku ze stópk±
tunika spodnia - d³uga (przegl±dnij sobie zdjêcia np z i³¿y to siê dowiesz dok±d d³uga) koniecznie z klinami bez rozciêæ
tunika wierzchnia - krótsza od spodniej te¿ bez rozciêæ
Dziêki ¿e mi pomog³a¶ ale czy mog³bym jeszcze dostaæ jakie¶ kroje i fotki?I mam jeszcze jedno pytanko. Jakich materia³ów mo¿na u¿ywaæ?
Aha i czy koszula mo¿e byæ taka jak wczesno¶rednowieczna?
przejrzyj maciejowskiego a potem kombinuj z prostok±tów i trójk±tów. ewentualnie trapezy na rêkawy.
nie wiem co to wczesna koszula - odsy³am do BM tam s± na 100% przedstawienia panów w bieli¼nie to zobacz gdzie co i dok±d.
materia³y:
we³na
len
psst u¿ywaj opcji edytuj a jak czego¶ nie wiesz to wysy³aj prywatne wiadomo¶ci
zabijê, siekier±
za pisanie postów pod rz±d!!
zamordujê te¿ wyj±tkowo bole¶nie.
ostrze¿enie zasadniczo publiczne, jedyne i ostatnie.
eee je¶li mo¿na to wtr±ci³bym kilka poprawek...
CYTAT
koszula - wiadomo
gacie - rurkowate d³ugie do kolan (wykroje gdzie¶ s± na fresze w temacie o gaciach)
nogawice na jednym troczku ze stópk±
tunika spodnia - d³uga (przegl±dnij sobie zdjêcia np z i³¿y to siê dowiesz dok±d d³uga) koniecznie z klinami bez rozciêæ
tunika wierzchnia - krótsza od spodniej te¿ bez rozciêæ
tunika spodnia - czyli cote nazywajac to po imieniu byla z tego co mi wiadomo ktotsza od surcote czyli "tuniki wierzchniej" uzywana byla w sredniowiecznej europie jako podstawowy element ubioru. W samej koszuli siê nie biega³o, bo byla ona uznawana za czê¶æ bielizny. cote mia³a rozciêcia w kroku, i najczê¶ciej do¶æ d³ugie by umo¿liwiaæ swobodne poruszanie siê. (btw. cote by³a d³ugo¶ci mniej wiêcej [wiêcej niz mniej] tak z 10 cm od kolana w strone uda)
Tunika wierzchnia- czyli surcote - by³a u¿ywana raczej jako odzienie na bardziej oficjalne okazje... by³a nieznacznie d³u¿sza od cote i mia³a mniejsze rozciêcia. Surcote zazwyczaj siêga³a minimalnie za kolana, lecz królowie i mo¿now³adcy mogli nosiæ surcote a¿ do kostek.
P.S wklei³bym w tym po¶cie kilka zdjêæ popieraj±cych moje zdanie, jednak nie wiem jak to zrobiæ (tak w podpisie jakby...)
P.P.S pocz±tki cote i surcote datowane s± naoko³o XII wiek, i u¿ywano tych elementów ubioru chyba do XV wieku kiedy zaczê³y wchodziæ dublety o ile dobrze pamiêtam =)
Pozdrawiam Filip
Witam
Kilka s³ów koniecznego sprostowania, za du¿y mêtlik tu sie robi. Filip troszkê min±³ siê z prawd±.
"Cote" by³y d³u¿sze, odsy³am do ¿róde³ - w znakomitej wiêkszo¶ci tak w³a¶nie jest. Widaæ to dok³adnie, spód wystaje - wyra¿nie siê odznacza. Jego d³ugo¶æ (mowa tu o cote) zwi±zana jest niejako z pozycj± spo³eczn±, tu równie¿ odsy³am do ikonografii - krótkie posiada jedynie klasa ni¿sza, tak to przynajmniej wygl±da. I co jest wa¿ne, "ubrania wierzchnie" nie by³y oficjalnym odzieniem - a przynajmniej nie jedynie.
Np tutaj:
http://www.1186-583.org/IMG/jpg/rc1.jpg
http://www.1186-583.org/IMG/jpg/rc2.jpg
To ryszard Lwie serce podró¿uje (incognito) w zakapturzonym surkocie, zale¿y mu aby go nie rozpoznano - oficjalno¶æ odpada. To zwyczajna szata podró¿na.
Co do rozciêæ, i ca³ego standaryzowania, to by³bym ostro¿ny. Rodzajów "Surkotów" jest bardzo du¿o, z kapturami, rêkawami, z rozciêciami, bez rozciêæ, bez rêkawów...
Nie jest wiêc prawd± i¿ XII/XIIIw jest "monotematyczny" ubraniowo :)
Co do datowania to te¿ co¶ mi tu nie pasuje.
tyle tematem b³yskawicznego sprostowania.
pok³ony
Indar
Bardzo dziêkujê za pomoc panowie i przepraszam ¿e urazi³em damê dworu Tuniê i b³agam o ybaczenie
. Mam te¿ kilka pytañ. Czy koszula i gacie by³y bielizn±? Je¶li tak to mog± byæ takie jak wczesno¶redniowieczne czyli prosta koszula co¶ jak T shirt( fajne okre¶lenie) i gacie do kostek proste , obydwie rzeczy z lnu? I ostatnia pro¶ba (wiem ¿e mam i ch du¿o) czy móg³bym zobaczyæ jakie¶ wykroje lub jak wygl±da na kim¶ to ca³e ubranie ( nie na ikonografii?
http://www.familia-ministerialis.de/
Na górze masz Unsere Bekleidung. Pó¼niej klikniesz po lewej na Der Herr... tam znajdziesz to co Ciê interesuje...
Koszule zazwyczaj by³y do¶æ d³ugie i rozszerza³y siê do do³u.
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...th/stlouis.html
Co do tunik i surcotów to mia³y ró¿e d³ugo¶ci - czasem mia³y rozciêcia, czasem nie - sama d³ugo¶æ zalerza³a przede wszystkim od majêtno¶ci - ch³opi miaj± krótkie, siegaj±ce kolan tuniki, bo to ma³o materia³u schodzi i jest praktyczne. Jak kto¶ mia³ sporo kasy to mia³ d³ug±, bardzo szerok±.
Wykroje proponujê oprzeæ na tych ze strony:
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...oth/tunic2.html
s± one opracowane na podstawie zachowanych ¶redniowiecznych strojów. Tylko zwróæ uwagê, ¿e nie wszystkie szwy musza byæ konstrukcyjne (wp³ywaj±ce na kszta³t stroju), w ¶redniowieczu czêsto materia³y doszukowywano, lub gotowy ciuch dopasowywano, przerabiano.
gacie i koszula jak najbardziej z lnu
a fotki ca³ego stroju np. w galeraich z XIII wiecznych imprez
Witam!
Mam zapytanie, czy podszewka lniana pod cotesurcote itd. powinna byæ najpierw przyszywana do poszczególnych czê¶ci (rêkawy itd.) a dopiero pó¼niej wszystko zszywane razem (jak w dubletach)?
Wiem ¿e strasznie was zamêczam ale czy kto¶ mo¿e zaproponowaæ mi jaki¶ krój ( mo¿e taki który sam wypróbowa³) bo na tych angielskich stronach jest ich masa a ja po³owy nie rozumiem
Dobra, zamykamy t± sprawê:
Rolandd, odezwij siê na moje GG, albo PW, choæ preferujê GG. Pomogê Ci.
Pozdrawiam
Ukasz
Faktycznie... Indar i Korinka maj± racje... odgrzebalem na kompie troche info i tam pisalo, zreszta zdjecia z turnieji przegladnalem
przepraszam za wprowadzenie ciê w b³±d Rolandzie co¶ mi siê pokie³basi³o z t± dugo¶cia i wogule
Pozdrawiam Filip
Witam,
mam pytanie dotyczace damskiej zapaski/fartuszka w XIIIwieku (przepraszam jesli sie powtarzam ale naprawde szukalam).
Wyczyta³am, ¿e jako taka zapaske stanowi³y dwa kawa³ki materia³u zszyte na ramionach i przewiazywane w pasie krajk±. Czy dotyczy to równie¿ XIIIwieku? Czy mo¿na to przewi±zaæ czym¶ innym ni¿ krajka? I jeszcze jedno: czy pod taki fartuszek zak³ada siê tylko spodni± sukniê czy co¶ jeszcze?
Bêdê bardzo wdziêczna za odpowied¼
Pozdrawiam
ponawiam pytanie - kiedy krajki jako element zdobiacy zostaly wyparte przez chafty i czy moze wystepowaly w tym samym czasie?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.