Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Pawê¿e
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne > Ochronne uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Borg
W Muzeum Wojska Polskiego jest konkretna tarcza, ma czerwone pole, zielona obwódkê... na ¶rodku jest monogram IHS w aureoli, nad nim litera W otoczona skrzyd³ami... i potrzebujê zdjêcia tej konkretnie tarczy.
Ale dziêki za chêci smile.gif
robert w. Wielki
Hej!
Czê¶ciej spotyka siê skórê z wewnêtrznej strony pawê¿y zachodz±c± na p³ótno z frontu,
czy to p³ótno okleja krawêd¼ skóry?
Pzdr.
Johan
CYTAT(robert w. Wielki @ 17:29 05.04.2009) *
Hej!
Czê¶ciej spotyka siê skórê z wewnêtrznej strony pawê¿y zachodz±c± na p³ótno z frontu,
czy to p³ótno okleja krawêd¼ skóry?
Pzdr.



Hej,

jak na moje ¶lepe oko to stosowano oba sposoby; wrzucam ma³e zestawienie pawê¿y obklejanych w dwojaki sposób .


Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik


Pozdro
Borg
na tyle na ile widzia³em, to albo skóra z frontu zachodzi na ty³, albo tylko stykaj± siê kawa³ki skóry z ty³u i przodu, z czego przednia skóra nachodzi na ¶cianki boczne... mam nadziejê, ¿e do¶æ jasno to napisa³em... bo ciê¿ko mi siê wys³owiæ smile.gif
robert w. Wielki
Spoko, do¶æ jasno. Dziêki Wam obu.
Hako
witam...
....zrodzi³ sie u mnie problem. Zbieram materia³y w sprawie Krzy¿aków od wielu lat i na rosyjskojêzycznych stronach znalaz³em fotkê tarczy, o której zamieszczaj±cy j± forumowicz napisa³ w 2003 r., ¿e to tarcza "tewtonskawo ardiena" - (krzy¿acka). Pó¼niejsze posty jak i ten autorski nie wskazuj± ¿adnych bli¿szych danych Np. Jakie to muzeum? Gdzie ta tarcza jest? Gdzie ta tarcza by³a?

Czy kto¶ ma w swoich materia³ach co¶ na temat tej tarczy?
HaKo
Robert Diabe³
Witam

Jak dla mnie to wybitnie w³oska tarcza. Mo¿na na niej odnale¼æ m.in. herb Florencji.

Pozdrawiam
Laser
Go¶æ Zakonu?
Marek Hilgendorf
Raczej florencki milicjant. Go¶æ by³by konny, a ta mi nie wygl±da na konn± tarczê, heheh
Laser
No tak, powinienem czê¶ciej w³±czyæ my¶lenie.
Hako
CYTAT
Mo¿na na niej odnale¼æ m.in. herb Florencji.


Serdeczne dziêki za nadanie odpowiedniego kierunku.....Teraz bynajmniej wiem gdzie jadê.. icon_wink.gif
HaKo
Laser
Przepraszam bardzo, ale jestem na to uczulony.
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Helgy
Witam!
I przepraszam, je¶li moje pytanie jest zdublowany, bo nie mówiê po polski i nie mogê czytaæ ca³y temat.
Czy kto¶ mo¿e pomóc ¼ród³o artileriyskuyu Pavese 1385-1410, region - Polska?
Dziêki.
Gloria z Krakowa
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Czy posiada kto¶ zdjêcia powy¿szych pawê¿y w kolorze, b±d¼ przynajmniej ostro¶ci pozwalaj±cej na lepsze rozeznanie siê w szczegó³ach? Podejrzewam, ¿e stan trzeciego malunku musi byæ kiepski sam w sobie, ale i zdjêcie jest niezbyt wyra¼ne.
Razoslaw
To ta ostatnia, czy tylko podobna? Widaæ trochê inny stan zachowania ale przez te lata miêdzy zrobieniem jednago a drugiego zdjêcia mog³o siê trochê ukruszyæ
Viator
Nie, to nie ta sama (nawet szeroko¶æ otoka jest inna), ale za to znacznie lepiej zachowana. Ale bez ¶wiêtego Jerzego.
Lutobor ze Swarska
Potrzebujê ¶ci¶lejszego datowania pawê¿y wroc³awskiej wspomnianej 2 strony wstecz. XV wiek to 100 lat historii smile.gif

Istniej± mo¿e jakie¶ wcze¶niejsze analogie tego kszta³tu pawê¿y?
S³odziutki
Nawet na tabliczce w MWP jest "XV w.". Pokuszê siê o w³asn± próbê wydatowania: czerwony krzy¿ nad tarczk± z liter± "W" mo¿e oznaczaæ, ¿e pawê¿ u¿ywana by³a podczas krucjat przeciw husytom w latach 20 i 30 XV w.

Czy kto¶ ma inne pomys³y?

Pozdrawiam,
S³odki.
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Witam,
czy ma ma kto¶ mo¿e przypadkiem kolorowe i w miarê dok³adne zdj pawê¿y z za³±cznika??
Wszystkie przygarnê smile.gif
Razoslaw
Wystêpujê z nastêpnym problemem:
Co wiemy o malowaniu pawê¿y sprzed czasu wojen husyckich?
Szczê¶liwie zachowa³o siê bardzo du¿o tego typu tarcz, jednak datowanie wiêkszo¶ci to polowa XVw lub pó¼niej. Mamy ju¿ wtedy pawê¿e i pawê¿ki jako ma³e dzie³a sztuki. Napisy, ca³e postaci lub wrêcz scenki rodzajowe i masa drobniejszych szlaczków. Czasem nawet zdobienia wypuk³e.
Ale jak by³o wcze¶niej? Znam tylko przedstawienia z pieczêci ale có¿... to tylko dosyæ symboliczne, malutkie przedstawienia z pieczêci. I to z Mazowsza...
Zastanawiam siê od dawna, na ile mo¿na posi³kowaæ siê pó¼niejszymi zabytkami? Czy takie malowania by³y popularne i wcze¶niej czy w którym¶ momencie przysz³a moda na na takie cudeñka?
Indar
To akurat pieczêæ Siemowita II zdaje siê - pocz±tek XIV wieku. S± jeszcze wcze¶niejsze przedstawienia pawê¿ek z Mazowsza, praktycznie na wszystkich pieczêciach ksi±¿±t mazowieckich poza Konrada II i Janusza I widoczne s± pawê¿e. Czemu akurat na Mazowszu? Silne zwi±zki ze wschodem i Prusami, st±d sama funkcjonuj±ca nazwa "pawê¿ pruska". W której¶ pozycji o uzbrojeniu jest rozdzia³ po¶wiêcony unikalnej formie uzbrojenia rycerstwa mazowieckiego - "zbroja mazowiecka" czy jako¶ tak - du¿o siê tam wspomina w³a¶nie o owych pawê¿ach, mam to w domu i nie pamiêtam kto to opracowa³.
A co o nich wiemy? Praktycznie nic, ja osobi¶cie stawiam na proste wzory w rodzaju "krokwia", czy te¿ pasy - raczej nie heraldyka. Z pewno¶ci± nie w po³owie XIII.
Chyba bêdê musia³ przenie¶æ posty do odpowiedniego tematu.
I.
Razoslaw
Ale¿ ja siê nie pytam o XIII-wieczne uzbrojenie mazowieckie ale o pawê¿e i pawê¿ki w IIpo³ XIVw i na pocz±tku XV. Czyta³em trochê na temat "Zbroi mazowieckiej" zreszt± ale to trochê inna bajka. Pieczêci± zarzuci³em tak mimochodem - dla zlustrowania problemu.

By³bym te¿ wdziêczny za przypomnienie mi có¿ to za weso³ek jest zrysowany poni¿ej.
Indar
Przerys pieczêci konnej Trojdena I Czerskiego - równie¿ Mazowsze. Pieczêæ datowana jest na pierwsz± po³owê XIV wieku.
Viator
A w³a¶ciwie to teraz mówimy o pawê¿ce jazdy czy o pawê¿y pieszego pawê¿nika?

Bo te je¼dzieckie to musia³y byæ tak samo heraldycznie malowane jak i inne rycerskie tarcze - rycerz mia³ byæ rozpoznawalny.

Z kolei te wszystkie szlaczki i napisy wokó³ du¿ych pawê¿y plus portrety itp plastyczne elementy oraz kolory w odcieniach, a wszystko to wykraczaj±ce daleko poza regu³y heraldyki, zwi±zane s± z kontyngentami miast, nie z pocztami rycerstwa, je¶li o to pytasz, Razos³awie.
Indar
Siê z Tob± Andrzeju nie zgodzê.
Pawê¿e przedstawione na pieczêciach mazowieckich s± ma³e, widaæ ¿e s³u¿y³y one rycerstwu - czyli do walki konnej. Przynajmniej docelowo, bo i na piechotê przecie¿ te¿ jak przysz³a taka konieczno¶æ walczono.
Co do umieszczania wzorów heraldycznych na tych pawê¿ach to nie s±dzê by tak by³o, przynajmniej nie wyobra¿am sobie tego do koñca XIII wieku - zaznaczam ¿e mówiê tu o Mazowszu, jednak praktycznie tylko tam wystêpowa³y tego rodzaju tarcze (pomijaj±c Litwê, Prusy i wschód). Podkre¶lam - nie s±dzê by malowane by³y jedynie w jednolite kolory, ale z pewno¶ci± nie umieszczano na nich "herbów". Pasy, krokwie itd - to owszem. Nie wiem jak pó¿niej - i tu rodzi siê pytanie do kiedy na Mazowszu u¿ywano "Pawê¿y Pruskich". Muszê spojrzeæ do ksi±¿ek, nie pamiêtam wszystkich pieczêci z tej dzielnicy.
K.
Razoslaw
CYTAT
A w³a¶ciwie to teraz mówimy o pawê¿ce jazdy czy o pawê¿y pieszego pawê¿nika?
Znaczy siê mamy te¿ pewne przes³anki o u¿ywaniu pawê¿ek nie tylko przez je¼d¼ców ale i piechurów lub wo¼niców. Np pisze o tym kilka s³ów Tadeusz Grabarczyk w swojej ksi±¿ce o piechocie zaciê¿nej. Ni¿ej XVIw sztych, na którym Kole¿eñscy Knechci prezentuj± z dum± jakie to sposoby dzier¿enia tarczy uda³o im siê wymysliæ.
Dlatego te¿ pozwoli³em sobie poruszyæ temat pawê¿y i pawê¿ek na raz.

CYTAT
Przerys pieczêci konnej Trojdena I Czerskiego - równie¿ Mazowsze. Pieczêæ datowana jest na pierwsz± po³owê XIV wieku.

Dziêki wielkie!
Viator
No tak, Krzysiu, masz racjê, jako¶ mi wysz³o z g³owy ¿e chodzi o ziemie na pó³nocny wschód od ¶rodkowej i dolnej Wis³y; Mazowsze - to by³ w tym okresie, i jeszcze trochê pó¼niej te¿, osobny rozdzia³.

W sfragistyce tkwi chyba pewne niebezpieczeñstwo, bo rysunki na pieczêciach mog± byæ bardziej "konserwatywne" ni¿ realia - nie dam g³owy, czy akurat w tym okresie i rejonie te¿, ale i nie dam g³owy, ¿e nie. Najlepiej jak jednak zajrzysz do tych ksi±¿ek, jak ju¿ bêdziesz móg³.
Indar
W/g moich materia³ów ostatnimi pieczêciami na których wystêpuje "pawê¿ pruska" s± pieczêcie synów Boles³awa II - Wac³awa, Trojdena i Siemowita II. Ale ich panowanie koñczy siê przed 1350r - pó¿niej ta forma tarczy nie wyspêpuje. Przynajmniej na pieczêciach pochodz±cych z Mazowsza.
Interesuje mnie czy s± jakie¶ zród³a na tego typu pawê¿e z 2 po³owy XIV?
Lutobor ze Swarska
Pod³±czam siê pod pytanie Indara smile.gif Okrajaj±c zakres odpowiedzi do terytorium pó¼noczternastowiecznej Korony i Pañstwa Zakonu Krzy¿ackiego.
Boleslavius
Mam pro¶bê - czy kto¶ podzieli³by siê mo¿e informacjami na temat pawê¿y ze zdjêcia (eksponat z Bayerisches Nationalmuseum, o ile siê nie mylê) - w miarê dok³adne datowanie i sk±d ta tarcza pochodzi? Nie mogê, kurcze, odszyfrowaæ napisu z tabliczki a nie posiadam zdjêcia w wiêkszej rozdzielczo¶ci. Ani mo¿liwo¶ci udania siê do Monachium niestety ;)

Ewentualnie - od kiedy najwcze¶niej pojawiaj± siê pawê¿e z tego typu malunkami?
Borg
W latach 40. chyba najwcze¶niej tak skomplikowane w malunku.
http://www.tforum.info/forum/index.php?aut...si&img=2294
choæ mam w±tpliwo¶ci, bo znam tarcze o cholernie podobnym malunku powsta³± po 50tym roku
Prostszy ornament ro¶linny, pozbawiony herbów jest na pawê¿y z Rajhradskiego o³tarza (chyba muzeum w Brnie) z 1420. Gdzie chcia³bym zauwa¿yæ, ¿e Czesi chyba jednak przodowali w produkcji pawê¿y smile.gif
I zdjêcia:
http://img707.imageshack.us/img707/5233/p3150068.jpg
http://img693.imageshack.us/img693/9274/p3150069.jpg

Mam za to w³asne pytanie. Obi³o mi siê o uszy, ¿e imacze wykonywano z suszonych penisów byka. Czy kto¶ ma jakie¶ bli¿sze informacje o tym niesmacznym rozwi±zaniu?
Boleslavius
Dziêki Borgu. Niestety, wiêkszo¶æ pawê¿y z "ciekawymi" malunkami jakie znam pochodzi z II po³ XVw, nawet z okolic lat 80-tych. A ja szukam czego¶ na koniec XIVw, wiêc 100 lat wcze¶niejszego crazy.gif
vroobell
To chyba pawê¿e z trapezow± grani± sporo za pó¼ne na XIV. Nawet MWP datuje swoje wroc³awskie na po³owê XV. Jak znajdê ich opis to podrzucê.
Borg
Ogólnie pawê¿y w XIV wieku jest jeszcze ma³o, przebi¶niegi takie bardziej ni¿ co¶ powszechnego. Wiêcej jest ju¿ chyba p³askich du¿ych prostok±tnych tarcz, ale to nie u nas a bardziej w stronê Mediolanów etc.
Boleslavius
Zgadza siê co do pawê¿y z trapezow± grani± (z "ostrym" zakoñczeniem u góry takim jak w tarczach z MWP), ja natomiast chcia³bym sobie zrobiæ raczej co¶ w tym stylu, jak mi siê wydaje bardziej odpowiednim na koniec XIVw (a co tam, kryptoreklama, czekam na realizacjê zamówienia ;) :
http://www.calceator.pl/images/tarcze/m/Pawez-002a.jpg
http://www.calceator.pl/images/tarcze/Pawez-002c.jpg

Nota bene, dobra rekonstrukcja pawê¿y z MWP jeszcze 2 lata temu by³a na inscenizacji pod Grunwaldem szczytem lansu, o czym kolega Vroobell dobrze wie ;) (sam ukradkiem ogl±da³em Twoj± rekonstrukcjê i by³em pod wra¿eniem). Pewnie zreszt± w tym roku te¿ tak bêdzie. Nie chcia³bym jednak spêdziæ dwóch tygodni na malowaniu tarczy wiedz±c ¿e mój sprzêt bêdzie tak spójny historycznie jak zestaw zbrojników z Wisby w po³±czeniu z m³otem lucereñskim bum.gif

Ponawiam wiêc pytanie Razoslawa które pad³o kilka postów wcze¶niej - o informacje, ¼ród³a itd dotycz±ce pawê¿y u¿ywanej przez piechotê przed rokiem 1400.
Borg
Poczekasz sobie, u mnie to ju¿ 2 miesi±ce obsuwy.
Hoorn
Co¶ bli¿ej datowania jakie szukacie Germanischer Nationalmuseum w Nurnberg krzy¿acka pawê¿ konna (Andrzej Nowakowski Arms and Armour in the Teutonic Mediaval Order's State in Prussia) datowana na pocz±tek XV wieku. No ale niestety konna dunno.gif
Hoorn
Kiedy¶ szuka³em sposobów mocowañ w pawezach i zebra³em kilka przyk³adów zreszta z frehy te¿, w ka¿dym razie mo¿e sie dopatrzycie wspomnianych byczych wacków bigsmile2.gif bigsmile2.gif bigsmile2.gif
Borg
Dziêki za zdjêcia.
Co do tej z krzy¿em... to jest datowana na XV wiek, Niemcy nie precyzuj± na któr± czê¶æ... Oni j± maj± i maj± jej dokumentacjê, wiêc mo¿e bezpieczniej pozostaæ przy fiszce z bildindexu.

Na I po³ datowane s± te:
http://www.tforum.info/forum/index.php?aut...si&img=2120
http://www.tforum.info/forum/index.php?aut...si&img=2119
Z czego pierwsza po³owa to trochê wiêcej ni¿ Grunwald.
Mizi
Ale czy to s± piechotnê pawê¿e???
Znane s± gabaryty ???
Borg
Ja wiem, ¿e forum po rosyjsku, obrazek podpisany po w³osku, ale s³owo piccolo siê znajdzie w ka¿dym s³owniku no i cyfry maj± takie same jak my.
Prokop z Montmelian
Panowie,
Pisze wlasnie mala monografie pawezy, a niestety mam pare pytan na ktore do konca nie moge sobie odpowiedziec.
1/ Jakie znaczenie praktyczne miala pionowa rynna biegnaca wertykalnia przez srodek pawezy?
domniemywam ze usztywniale pawez w plaszcyznie pionowej,odgrywala role umba i stanowila "gniazdo" do podporki ew. przypalowania pawezy do gleby.
2/Z biegiem czasu rynna trapezoidalna wyparla zaokraglona fale. Dlaczego wydawaloby sie ze ta druga spelnia nawet lepiej zalozenia z pkt 1
3/ W gornej czesci rynny w jej trapezoidalnej wersji wystepuje "dziob" skierowany do zewnatrz. czy wedlug was do czegos sluzyl?
Bywajcie
PS
Sorry wczesniej wrzucilem tego posta nie tam gdzie trzeba

edycja
Nic siê nie sta³o - ju¿ skasowa³em /Indar
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
To ja ponownie zapytanie w kwestii pawê¿y z wizerunkiem ¦w. Barbary: http://img714.imageshack.us/img714/4849/wbarbara.jpg
mianowicie przeczyta³em w dokumentacji ¿e wizerunek jest malowany czarn± farb± na z³otym podk³adzie i tu jest nurtuj±cy mnie problem, jak w ¶redniowieczu uzyskiwali z³oty kolor farby??
Nikodem
To nie musi byæ koniecznie z³ota farba. Po prostu ca³a tarcza mo¿e byæ poz³ocona foli±, a na tym malowanie.
S³odziutki
To jak najbardziej mo¿e byæ z³ota farba:
http://www.noteaccess.com/Texts/Cennini/9TM.htm
Tu, w traktacie Cennino Cenniniego, nale¿y zwróciæ uwagê na podrozdzia³:
CLX How to Grind Gold and Silver for Use as Colors.[192].

Pytanie tylko, czy na danym egzemplarzu by³a farba, czy p³atki z³ota.

Christian, czy Ty masz jak±¶ fajn± dokumentacjê na temat tej pawê¿y? smile.gif

Pozdrawiam,
S³odziutki.
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Dokumentacje mi przys³ali z Muzeum Królewskiego w Brukseli (niestety w ichsiejszym jêzyku), niestety z braku funduszy nie posiadam zdj w wysokiej rozdzielczo¶ci ale z czasem i to uzupe³niê.
Gloria z Krakowa
Z tego, co mi oficjalnie wiadomo, w Polsce po raz pierwszy zacz±³ u¿ywaæ z³otej farbki Stanis³aw Samostrzelnik ko³o 1500 roku. Technika mielenia metali w celach malarskich by³a jednak znana i stosowana du¿o wcze¶niej, podobnie jak fa³szywki otrzymywane sztucznie, ze sproszkowanych minera³ów o z³otym po³ysku, lub w postaci "z³otych p³atków" z cyny. Mo¿na o tym poczytaæ na przyk³ad u niezawodnego Teofila Prezbitera. W malarstwie tablicowym cynowa folia pokryta ¿ó³tym laserunkiem bywa³a po prostu tañsz± alternatyw± z³ota.
Ciekawe jak to jest z trójwymiarowymi pawê¿ami przeznaczonymi do zbierania ciosów.

Ech... W³a¶nie doczyta³am, ¿e mój ulubiony br±zowy proszek zosta³ wynaleziony w XVIII wieku:(
jazzga7
witam
O¶mielê siê zadaæ pytanie: Jak wygl±da³a kwestia pawê¿y dla artylerzystów, czym ró¿ni³y siê od pozosta³ych, czym siê charakteryzowa³y, w jakich ksi±¿kach mogê znale¼æ jakiekolwiek informacje na ich temat?
robert w. Wielki
Czo³em! Przegl±dam sobie spisy rot, o tutaj
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent...31&dirids=1
(Górski, Historya piechoty polskiej ), i natrafiam na taki oto opis :,,pawê¿a srebrzona,,-
pojawia siê bardzo czêsto, i ciekaw jestem czy znacie odpowied¼ na pytanie,
jakie to , pawê¿e SREBRZONE? S±dzê osobi¶ci, ¿e mo¿e tu chodziæ o to, ¿e by³ bia³ego koloru, mo¿e nawet pozbawione dekoracji malarskiej-sam grunt bez farby. By³yby wówczas do¶æ tanie,
Co mog³oby t³umaczyæ ich du¿± popularno¶æ.
robert w. Wielki
A mo¿e jeszcze inaczej, srebrzona to znaczy pomalowana? dunno.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.