Celem uzupe³nienia powracam raz jeszcze do spraw ju¿ nadmienionych.
CYTAT(Hako @ 12:40 24.01.2007) [snapback]178679[/snapback]
...nawet wieki mistrz pod Grunwaldem u¿ywal litewskiej sulicy zamiast kopii.
Czy¶by WM taki g³upi aby walczyæ chcia³ z dzid±/w³óczni± "dwukrotnie" mniejsz± od kopii, w które uzbrojona by³a polska ciê¿ka jazda? Nie chce mi siê wierzyæ w to.
Ja mam wiadomo¶æ o tym, ¿e WM zu¿y³ 3 kopie, bo tyle razy szar¿owa³ w ramach manewru oskrzydlaj±cego na szeregi polskie, zanim utkwi³ w nich.
CYTAT
Tam, g³ównie u¿ywano broni siecznej. St±d potrzeba wzmocnienia ¶rodka tarczy grubym klocem, który zwiêkszal ¿ywotno¶æ tarczy.
To nie mo¿e byæ t³umaczeniem. Wszêdzie, gdzie walczy³o rycerstwo r±bniêto mieczem w tarcze. Wiêc zapotrzebowanie by³oby wszêdzie, nie tylko w Prusach.
Nastêpny b³±d tkwi w klocku. Nie ma czego¶ takiego. ¦rodkowa czê¶æ od tylnej strony jest pusta. Z góry ma to wiêc kszta³ litery "U". W muzeum w Norymberdze wisz± nawet takie pawê¿e o kszta³cie otwartej ksi±¿ki. Tzn., ¿e dwie deski po³±czone s± ze sob± pod k±tem prawie prostym.
CYTAT
W bitewnym starciu na kopie nie chodzi³o o skruszenie kopi na tarczy przeciwnika jak w turniejowych pojedynkach rycerskich...
Nikt nie stwierdzi³, ¿e w bitwie ktokolwiek by siê bawi³ wy³±cznie w celowe kruszenie kopii. Z reszt± taka dyscyplina turniejowa z odpowiednio przygotowanymi kopiami powsta³a dopiero do¶æ pó¼no. Kopia kruszyæ siê mo¿e jednak i tak wtedy, kiedy trafia solidnie na tarczê przeciwnika, po której nie mo¿e siê ze¶lizn±æ. Natomiast przymuj±cy cios kopi± nie ma interesu w tym (oprócz w turnieju), aby ca³a si³a uderzenia zbiera³a mu siê na tarczy, co grosi wywaleniem go z siod³a. W jego interesie jest zmniejszenie si³y uderzenia przez skierowanie jej po skrzywionej powierzchni tarczy trójk±tnej w bok (rozk³adanie na 2 wektory). Taka "blokada" po ¶rodku uniemo¿liwia jednak takie postêpowanie. Jeszcze gorzej. Kiedy wroga kopia trafia na praw± po³owê tarczy i zamiast tylko utkwiæ na ¶rodkowej wypuk³o¶ci ze¶lizguje siê po lekko skrzywionej czê¶ci prawej w stronê ramienia prowadz±cego w³asn± broñ drzewcow± wy³±czy³aby trafionego z dalszej "gry". Z racji tej mam te¿ nieco problem z uzasadniemiem tarcz typu "
Tartsche" (to ten z tym wyciêciem) na polu bitwy.
CYTAT
Bracia zakonni nie tylko bronili siê tarcz± ale równie¿ wspomnianymi, l¿ejszymi od kopii sulicami podbijaj±c ciê¿kie kopie do góry. Wyczytasz to zarówno u D³ugosza jak i w Kronice Konfliktu.
Chêtnie bym poczyta³. Problem tylko w tym, ¿e nie mia³em jeszcze okazji zajrzeæ w ow± kronikê (mo¿e masz czas i mo¿liwo¶æ przes³aæ mi ten fragment e-mail’em). Co do D³ugosza mam pewne w±tpliwo¶ci (patrz byki w "Banderia Prutenorum"). Ciekaw jestem, czy kto¶ ze wspó³czesnych "prawdziwych" rycerzy dokona³ ju¿ próbê odtworzenia tego sposobu walki.
CYTAT
Przecie¿ paw꿱 te¿ mo¿na by³o podbiæ kopiê by siê po tarczy ze¶liznê³a.
Tak, mo¿na podbiæ w górê. W tym celu trzeba jednak ods³oniæ siê i w dodatku pu¶ciæ lejce. Nie wspomniaj±c ju¿ o mo¿liwo¶æ zas³oniêcia sobie widoku przy takim ruchu ramieniem.
CYTAT
Powiesz pewnie, ¿e ikonografia przedstawia wy³acznie pieszych...
Dok³adnie w tym tkwi mój problem. Wiem, ¿e rycerz, jak jego nazwa (tj. w³a¶ciwie "
Ritter") mówi - walczy konno. Tak samo wiem, ¿e tzw. ma³a pawê¿ ("
Handtartsche") wym¶lono na potrzeby
piechoty - o czym ¶wiadczy m.in. jej imacz (<
My Armoury>).
CYTAT
...¦wiêty Jerzy, który swojê tarczê przewiesi³ przez ramiê i tym sposobem mia³ dwie rêce wolne a tarcza dalej chroni³a jego lew± stronê.
I tu jest b³±d powsta³y przez nie¶cis³o¶æ jêzyka polskiego. W jêzyku nm. rozró¿niamy miêdzy "
Pavese" i "
Tartsche". Przy czym to pierwsze jest tym czym¶ po Prusach a to drugie to co¶ z tym wyciêciem na kopiê (nm. = "
Speerruhe", ang. "bouche"). (patrz <
Bildindex Berlin>).
CYTAT(Marcin Surdel @ 21:43 04.02.2007) [snapback]179685[/snapback]
Zaraz. Masz dwie pawê¿e, o identycznym ok³adzie punktów mocowania w "Y", bez ¶ladów po innych paskach np. do przypinania do ramienia, i odrzucasz je jako u¿ywane do wieszania pawê¿y na ¶cianie?
W jaki zatem sposób, wed³ug Ciebie, te dwie konkretne by³y noszone?
Patrz poni¿ej, mo¿e to wyklaruje nieporozumienie.
CYTAT(Marcin Surdel @ 13:16 28.01.2007) [snapback]178973[/snapback]
...tu masz zdjêcia ty³ów dwu orginalnych pawê¿y z których ¿adna nie ma uk³adu pasków o którym piszesz, plus pó¼niejsz± grafikê z "Triumphzug" cesarza Maksymiliana...
Marcinie, i tu my¶lê, ¿e jest b³±d w rozumieniu moich zdañ (niekiedy tak bywa) i w interpretycji zdjêæ. Zdjêcie <06-507879-2.JPG> nie przedstawia ty³y w oryginalnym stanie. Zielonymi kó³kami oznaczy³em miejsca, w których mocowano górn± czê¶æ dzi¶ ju¶ tam nie istniej±cego imacza. W miejscu niebieskiego kó³ka znalaz³oby siê dolne mocowanie imacza, gdyby nie by³o zas³oniête skórzanym pasem i jego wêz³em. Ten lu¿no wisz±cy pas s³u¿y³ zapewne do niczego innego ni¿ do wieszania tarczy na ¶cianê. Dosztukowano go w okresie, w którym nie korzysta³o siê ju¿ z tarcz tak samo, jak to mia³o miejsce przy tarczach w katedrze w Marburgu. Proszê zwróciæ uwagê na te ¿ó³te kó³ka. To s± zachowane do dzi¶ dzieñ punkty mocowania uprzê¿y transportowej.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikCYTAT(Marcin Surdel @ 21:43 04.02.2007) [snapback]179685[/snapback]
Dwa, cesarz Maksymilian zmar³ w 1519, urodzi³ siê w 1459.
Odno¶nie tych dat powiem to samo co do Dürer’a poni¿ej.
CYTAT
Zdajesz te¿ sobie oczywi¶cie sprawê, ¿e wybiórcze traktowanie ¼róde³ i odrzucanie tego, co Ci nie pasuje do teorii, ³agodnie rzecz ujmuj±c, prowadzi donik±d.
¬ród³a nie s± Bibli±. Wymagaj± oceny wiarygodno¶ci i przyporz±dkowania do w³a¶ciwego okresu. Przy tym nale¿y pamiêtaæ kto namalowa³ co w jakim celu i z jak± znajomo¶ci± rzeczy.
CYTAT(Marcin Surdel @ 13:16 28.01.2007) [snapback]178973[/snapback]
...plus Duerera dwu walcz±cych pieszo pawê¿ników - polecam uwadze tego po lewej. ...
Na zjêciu <max-triumph-pavices2.JPG> dopisa³em, co o tym s±dzê. Z reszt± "Niemco-Wêgier" Albrecht Dürer urodzi³ siê dopiero w Maju 1471r. a umar³ za¶ w roku 1528. Wiêc epoka jego twórczo¶ci le¿y ju¿ poza okresem ¶redniowiecza i jest zaliczana do czasów humanismu i reformacji (czyli renesans). Mo¿na powiedzieæ, ¿e spokojne ca³y wiek (100 lat) po Grunwaldzie.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikCYTAT
...zachowane materia³y szermiercze, dotycz±ce pojedynków s±dowych - zw³aszcza te odnosz±ce siê do walki tymi ogromnymi tarczami o fantazyjnych kszta³tach, oraz te z lud¼mi w pe³nych zbrojach, wyposa¿onymi we w³óczniê, miecz, pugina³ i tarczê. Te pierwsze jako pokazanie sposobu kontrolowania takiej tarczy jedn± rêk±, te drugie - dla zbadania uk³adu imaczy i sposobu operowania pieszo tarczami zwykle klasyfikowanymi jako "je¼dzieckie"...
Moje w±tpliwo¶ci nie dotycz± zastosowania pawê¿y w walce pieszej (jak puklerz), lecz podczas walki z kopiami na wierzchowcach.
CYTAT
...Codex Wallerstein, na przyk³ad...
Wg. definicji rok 1470, to jeszcze okres ¶redniowiecza. Jest to jednak granica na tyle umowna, ¿e nastêpuj±cy po nim okres renesansu nie definiuje siê przez wojskowo¶æ, lecz kulturê (n.p. sztuka) i sprawy spo³eczno-polityczne. Wojskowo¶æ dozna³a znacz±ce zmiany jednak ju¿ o wiele wcze¶niej. Jest ona bowiem zwi±zana z ekonomi±, przez co zmiany spo³eczno-polityczne odczuwalne s± w niej wcze¶niej, zanim manifestuj± siê ostatecznie w prze³omach spo³eczno-politycznych. Taki powa¿ny prze³om w wojskowo¶ci jest zastêpowanie wojska rycerskiego wojskiem najemnym (pojawienie siê broni ogniowej i czê¿kiej piechoty). Spowodowa³o to upadek rycerstwa (w sensie "
RitterTUM" – obejmuje sopsób ¿ycia, ¶wiatopogl±d i kodeks honorowy europejskiego rycerstwa ¶redniowiecznego promienuj±ce na ca³oksta³t szlachty a nie w sensie "
RitterSCHAFT" – wspólnota rycerska) a co za tym idzie i rycersko¶ci. Z tego powodu wszelkie sprawy wojskowe po tym czasie nie traktujê ju¿ jako rycerskie a zarazem ¶redniowieczne, skoro rycerz by³ kwintesencj± (uosobieniem) ¶redniowiecza (tj. feudalizm, lennctow, gospodarka naturalna).
CYTAT(Marcin Surdel @ 21:43 04.02.2007) [snapback]179685[/snapback]
W Kalendarium z roku 2005 proponujê poszukaæ.
Stosowa³em siê do Twych poleceñ. Przegl±da³em a¿ wszystkich 9 stron tematu "[Sierpieñ] Wojna Stuletnia na ¯ywo-Azincourt 2005 ok 5-7.08" i nic. 2 dzia³aj±ce filmiki nie przedstawiaj± tego o czym by³a mowa.
CYTAT
Grunwald, Thomasie, to taka ma³a wioska w Polsce obok Stêbarku...Rozumiem, ¿e sobie jaja robisz.
A niby dlaczego? Skoro bywam ju¿ od 7 lat na tej imprezie wiem gdzie siê odbywa i wiem przez to równie¿, ¿e biwak pod Grunwaldem ma takie kapitalne rozmiary i jest tyle obozów sporej ilo¶ci grup, ¿e nie sposób wyczuwaæ, w którym miejscu rozbijasz swój namiot.
CYTAT(Borg @ 12:23 04.02.2007) [snapback]179650[/snapback]
to ja dopowiem ze to bracia van Eyck i Trzy Marie u Grobu okolo 1426 roku
I dopowiem ze w Bellifortis Kondrada Kyesera tez jest paaaaawez z wycieciem na kopie:
http://h-u-m-rueegg.li/images/bellifortis.gifNo to mi pokasz, jak z tak± paw꿱 dosi±dziesz konia.
CYTAT(robert w. Wielki @ 16:35 12.02.2007) [snapback]180432[/snapback]
Czy wiecie,jakie by³y minimalne wymiary pawê¿y piechociarzy?
Tu masz miary zdobyte przez ze mnie w muzeum w Norymberdze.
- W971: ok. 60 x 30 cm (wisi za szyb±, dlatego nie mog³em zmierzyæ dok³adnie)
- W974: ok. 120 x 55 (góra) i 50…52 (dól) cm
- W3009: ok. 60 x 30 cm
- W2556: 97 x 42 cm
(h po ¶rodku = 97, h bocznych krawêdzi = 65, b = 42, g³êboko¶æ = 20, l jednej dolnej krawêdzi = 34, boczna krawêd¼ zaczyna siê dopiero 20cm powy¿ej dolnego koñca ¶rodkowego grzbietu/granu)
- W2811: 90 x 38 cm, g³êboko¶æ = 13 cm
CYTAT(S³odziutki @ 11:41 26.03.2007) [snapback]184654[/snapback]
...idealna waga pawê¿y to taka, któr± da siê uzyskaæ przy u¿yciu drewna lipowego jako surowca. Osobi¶cie nie spotka³em siê z u¿yciem innego drewna...
No to popatrz, co znalaz³em:
- W971: drewno ¶wierkowe
- W974: drewno bukowe
- W3009: drewno ¶wierkowe
z p. - Thomas