Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Pawê¿e
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne > Ochronne uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Borg
to ja dopowiem ze to bracia van Eyck i Trzy Marie u Grobu okolo 1426 roku
I dopowiem ze w Bellifortis Kondrada Kyesera tez jest paaaaawez z wycieciem na kopie:
http://h-u-m-rueegg.li/images/bellifortis.gif
Marcin Surdel
CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
CYTAT(Marcin Surdel @ 12:16 28.01.2007) *
http://www.myarmoury.com/talk/viewtopic.ph...11&start=40 - tu masz zdjêcia ty³ów dwu orginalnych pawê¿y z których ¿adna nie ma uk³adu pasków o którym piszesz, plus pó¼niejsz± grafikê z "Triumphzug" cesarza Maksymiliana, plus Duerera dwu walcz±cych pieszo pawê¿ników - polecam uwadze tego po lewej. Dwa orgina³y plus przedstawienia, znalezione po pobie¿nym przegrzebaniu materia³u w sieci.
Ty³ pawê¿y <http://www.myarmoury.com/talk/download.php?id=9954> widzê po raz pierwszy. Wg. mnie rzemyk ¶rodkowy nie jest orygnaln± czê¶ci± sk³adow± imacza. Wydaje mi siê, ¿e ma to co¶ wspólnego z wieszaniem na ¶cianê (w celach wystawowych) jak przy tarczach "¶mierci" z ko¶cio³a ¶w. El¿biety w Marburgu. Punkty mocowania (3 w uk³adzie litery "Y") bowiem zgodne s± z reszt± pawê¿y tego typu. To co¶ po górnej i dolnej czê¶ci rowka wygl±da natomiast na to, przez co przechodzi³ wbity w glebê palik. Ju¿ od lat znam obrazy pokazuj±ce mocowania takiej ochronnej ¶cianki dla kusznika, lecz nigdy nie widzia³em takiego czego¶ z ty³u a ju¿ w ogóle nie w oryginale. Wydaje mi siê jednak, ¿e pokazana na owym zdjêciu pawê¿ jest zbyt ma³a, aby za ni± mie¶ci³ siê strzelec.


Zaraz. Masz dwie pawê¿e, o identycznym ok³adzie punktów mocowania w "Y", bez ¶ladów po innych paskach np. do przypinania do ramienia, i odrzucasz je jako u¿ywane do wieszania pawê¿y na ¶cianie?
W jaki zatem sposób, wed³ug Ciebie, te dwie konkretne by³y noszone?

CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
Wybacz stary, ale to co widaæ na zdjêciu <http://mailmaker.tripod.com/armor/max-triumph-pavices.jpg> nie ma nic wspólnego z ¶redniowieczem lub rycerstwem. Proszê popatrz, kiedy ¿y³ i dzia³a³ ów Maksymilian. To okres renesansu i lancknechtów. Z reszt± tarcza go¶cia po lewej jako jedyna nie ma typowego kszta³tu paw±¿y jak pozosta³e. Druga tarcza z prawej to wg. mnie te¿ tylko z³y ¿art. (tak jak to co nosz± ci trzej z prawej na g³owie)
A gdzie jest rysunek Dürer’a? (Dobrze przestrzega³e¶ pisanie „Umlaut’u“ bez kropek!)


Z ca³ym szacunkiem, nie jestem Twoim starym. To raz.
Dwa, cesarz Maksymilian zmar³ w 1519, urodzi³ siê w 1459. Zdajesz sobie oczywi¶cie sprawê, ¿e istnieje ci±g³o¶æ pomiêdzy sprzêtem u¿ywanym w pó¼nym ¶redniowieczu, a w pierwszej æwierci XVI wieku - taka sama, jak pomiêdzy sposobami jego u¿ywania. Zdajesz te¿ sobie oczywi¶cie sprawê, ¿e wybiórcze traktowanie ¼róde³ i odrzucanie tego, co Ci nie pasuje do teorii, ³agodnie rzecz ujmuj±c, prowadzi donik±d.
Trzy, rysunek Duerera jest stronê wcze¶niej w podanym temacie na tamtym forum.

CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
CYTAT
Polecam te¿ uwadze zachowane materia³y szermiercze, dotycz±ce pojedynków s±dowych...
Po¶wiêci³bym im moj± uwag± jak mia³bym jak.


To ju¿ Twój problem, nie mój. Znacz±ca ich czê¶æ jest dostêpna na sieci.

CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
CYTAT
...Codex Wallerstein
Co to za jeden? Z jakiego okresu?


Druga po³owa XV. Google i strona www. thearma.org Twoim przyjacielem.

CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
CYTAT
Gdzie¶ na forum jest link do filmików nakrêconych podczas ostatniej imprezy "Wojna Stuletnia"

A to gdzie? Pod jakim has³em lub tematem trzeba szukaæ? Has³o "Wojna Stuletnia" da³a zbyt du¿o mo¿liwo¶ci.


W Kalendarium z roku 2005 proponujê poszukaæ.

CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
CYTAT
Jak specjalnie nakrêcê pokazówkê, to od razu bêdzie...
Czekam z niecierpliwo¶ci±.


Proszê nie przekrêcaæ moich s³ów i nie cytowaæ fragmentów wyrwanych z kontekstu. Ca³o¶æ mojej wypowiedzi, w prostszym polskim, znaczy tyle, ¿e pokazówki nie bêdê krêci³, bo szkoda mojego czasu.

CYTAT(Thomas @ 06:23 04.02.2007) *
CYTAT
Bêdê te¿ na Grunwaldzie.
A to gdzie? Czy pêdziesz prowadziæ warsztaty?


Grunwald, Thomasie, to taka ma³a wioska w Polsce obok Stêbarku, gdzie w 1410 po³±czone si³y polsko-litewskie pod W³adys³awem Jagie³³± w bitwie pokona³y zakon krzy¿acki. Rozumiem, ¿e sobie jaja robisz.

Je¶li bêd± chêtni na takie warsztaty, to mo¿na siê dogadaæ.

Pozdrowienia
Tomasz Rajtar
CYTAT("Hako")
Po tym jak Tomasz Rajtar wytkn±³ mi oczywisty b³±d, ¿e Floriana zamieni³em na Maurycego spali³em siê ze wstydu. No có¿……. kogo chce Bóg ukaraæ temu wpierw rozum odbiera...


Bez przesady...
Od tego jest forum, ¿eby dyskutowaæ, "prostowaæ", wy³apywaæ b³êdy oraz równie¿ je pope³niaæ...

CYTAT("Hako")
S³usznie skarcony, bardzo cicho odezwê siê tylko, ¿e znalaz³em pawê¿ z wyciêciem na kopiê...
Pozdrawiam Hako


O, bardzo mi³o. Do tej pory nie spotka³em siê z takimi przedstawieniami.
Tym bardziej potwierdza to fakt, ¿e traktowano ten typ tarczy równie¿ jako tarcze konnych kopijników, nie wy³±cznie jako os³onê piechoty.

-
robert w. Wielki
Czy wiecie,jakie by³y minimalne wymiary pawê¿y piechociarzy?
Te które pojawi³y siê na forum reprezentuj± wysoko¶æ co najmniej metr dziesiêæ,trzydzie¶ci..
Tomasz Rajtar
Dziwnie zadane pytanie.
Nie s±dzê, aby istnia³y jakie¶ okre¶lone, minimalne rozmiary pawê¿y dla piechoty... Ka¿demu zale¿nie od potrzeb...

Przyk³ad - wroc³awska pawê¿ nr. inw. 1379x. z Muzeum WP w Warszawie ma 95cm wysoko¶ci.
Inna ze znanych mi wroc³awskich pawê¿y ma 105cm.

Wiêksza czê¶æ pawê¿y pokazywanych na myarmoury.com w temacie o tych tarczach ma co¶ w okolicach 50 cali wysoko¶ci. Niektóre mniej, jedna wybitnie "oblê¿nicza" - 80.

Mo¿na siê te¿ pobawiæ w próby "wymiarowania" egzemplarzy z ikonografii przyjmuj±c jak±¶ tam ¶redni± wzrostu przedstawionych postaci. Ale oczywi¶cie to bêdzie przybli¿enie, w dodatku polegaj±ce na niekoniecznie "pewnym" materiale. Choæ raczej nie ma sensu doszukiwaæ siê "haków" w przedstawieniach pokazuj±cych "dok±d siêga tarcza". Zazwyczaj mo¿na uznaæ, ¿e s± dostatecznie dok³adne aby z pewnym przybli¿eniem okre¶liæ rozmiary tarczy.

-
robert w. Wielki
Pytanie mo¿e dziwne,ale odpowied¼ mnie wystarczaj±co satysfakcjonuje icon_mrgreen.gif
Mizi
A ile wa¿± wasze pawê¿e? Moja, przy rozmiarach 110x56 cm wa¿y 8,5 kg. Czy to du¿o,czy ma³o, jak na tarcze takich rozmiarów?
S³odziutki
CYTAT(Mizi @ 19:59 24.03.2007) *
A ile wa¿± wasze pawê¿e?


Udzielê odpowiedzi troszeczkê wymijaj±cej, ale mam nadziejê przydatnej: idealna waga pawê¿y to taka, któr± da siê uzyskaæ przy u¿yciu drewna lipowego jako surowca. Osobi¶cie nie spotka³em siê z u¿yciem innego drewna (pawê¿e z MWP w Warszawie s± w³a¶nie z tego surowca - powo³ujê siê na materia³y z konserwacji tych¿e). Rozumiem to w ten sposób, ¿e pawê¿ powinna byæ jak najl¿ejsza.

Pozdrawiam,
S³odziutki.
Thomas
Celem uzupe³nienia powracam raz jeszcze do spraw ju¿ nadmienionych.
CYTAT(Hako @ 12:40 24.01.2007) [snapback]178679[/snapback]
...nawet wieki mistrz pod Grunwaldem u¿ywal litewskiej sulicy zamiast kopii.
Czy¶by WM taki g³upi aby walczyæ chcia³ z dzid±/w³óczni± "dwukrotnie" mniejsz± od kopii, w które uzbrojona by³a polska ciê¿ka jazda? Nie chce mi siê wierzyæ w to.
Ja mam wiadomo¶æ o tym, ¿e WM zu¿y³ 3 kopie, bo tyle razy szar¿owa³ w ramach manewru oskrzydlaj±cego na szeregi polskie, zanim utkwi³ w nich.
CYTAT
Tam, g³ównie u¿ywano broni siecznej. St±d potrzeba wzmocnienia ¶rodka tarczy grubym klocem, który zwiêkszal ¿ywotno¶æ tarczy.
To nie mo¿e byæ t³umaczeniem. Wszêdzie, gdzie walczy³o rycerstwo r±bniêto mieczem w tarcze. Wiêc zapotrzebowanie by³oby wszêdzie, nie tylko w Prusach.
Nastêpny b³±d tkwi w klocku. Nie ma czego¶ takiego. ¦rodkowa czê¶æ od tylnej strony jest pusta. Z góry ma to wiêc kszta³ litery "U". W muzeum w Norymberdze wisz± nawet takie pawê¿e o kszta³cie otwartej ksi±¿ki. Tzn., ¿e dwie deski po³±czone s± ze sob± pod k±tem prawie prostym.
CYTAT
W bitewnym starciu na kopie nie chodzi³o o skruszenie kopi na tarczy przeciwnika jak w turniejowych pojedynkach rycerskich...
Nikt nie stwierdzi³, ¿e w bitwie ktokolwiek by siê bawi³ wy³±cznie w celowe kruszenie kopii. Z reszt± taka dyscyplina turniejowa z odpowiednio przygotowanymi kopiami powsta³a dopiero do¶æ pó¼no. Kopia kruszyæ siê mo¿e jednak i tak wtedy, kiedy trafia solidnie na tarczê przeciwnika, po której nie mo¿e siê ze¶lizn±æ. Natomiast przymuj±cy cios kopi± nie ma interesu w tym (oprócz w turnieju), aby ca³a si³a uderzenia zbiera³a mu siê na tarczy, co grosi wywaleniem go z siod³a. W jego interesie jest zmniejszenie si³y uderzenia przez skierowanie jej po skrzywionej powierzchni tarczy trójk±tnej w bok (rozk³adanie na 2 wektory). Taka "blokada" po ¶rodku uniemo¿liwia jednak takie postêpowanie. Jeszcze gorzej. Kiedy wroga kopia trafia na praw± po³owê tarczy i zamiast tylko utkwiæ na ¶rodkowej wypuk³o¶ci ze¶lizguje siê po lekko skrzywionej czê¶ci prawej w stronê ramienia prowadz±cego w³asn± broñ drzewcow± wy³±czy³aby trafionego z dalszej "gry". Z racji tej mam te¿ nieco problem z uzasadniemiem tarcz typu "Tartsche" (to ten z tym wyciêciem) na polu bitwy.
CYTAT
Bracia zakonni nie tylko bronili siê tarcz± ale równie¿ wspomnianymi, l¿ejszymi od kopii sulicami podbijaj±c ciê¿kie kopie do góry. Wyczytasz to zarówno u D³ugosza jak i w Kronice Konfliktu.
Chêtnie bym poczyta³. Problem tylko w tym, ¿e nie mia³em jeszcze okazji zajrzeæ w ow± kronikê (mo¿e masz czas i mo¿liwo¶æ przes³aæ mi ten fragment e-mail’em). Co do D³ugosza mam pewne w±tpliwo¶ci (patrz byki w "Banderia Prutenorum"). Ciekaw jestem, czy kto¶ ze wspó³czesnych "prawdziwych" rycerzy dokona³ ju¿ próbê odtworzenia tego sposobu walki.
CYTAT
Przecie¿ paw꿱 te¿ mo¿na by³o podbiæ kopiê by siê po tarczy ze¶liznê³a.
Tak, mo¿na podbiæ w górê. W tym celu trzeba jednak ods³oniæ siê i w dodatku pu¶ciæ lejce. Nie wspomniaj±c ju¿ o mo¿liwo¶æ zas³oniêcia sobie widoku przy takim ruchu ramieniem.
CYTAT
Powiesz pewnie, ¿e ikonografia przedstawia wy³acznie pieszych...
Dok³adnie w tym tkwi mój problem. Wiem, ¿e rycerz, jak jego nazwa (tj. w³a¶ciwie "Ritter") mówi - walczy konno. Tak samo wiem, ¿e tzw. ma³a pawê¿ ("Handtartsche") wym¶lono na potrzeby piechoty - o czym ¶wiadczy m.in. jej imacz (<My Armoury>).
CYTAT
...¦wiêty Jerzy, który swojê tarczê przewiesi³ przez ramiê i tym sposobem mia³ dwie rêce wolne a tarcza dalej chroni³a jego lew± stronê.
I tu jest b³±d powsta³y przez nie¶cis³o¶æ jêzyka polskiego. W jêzyku nm. rozró¿niamy miêdzy "Pavese" i "Tartsche". Przy czym to pierwsze jest tym czym¶ po Prusach a to drugie to co¶ z tym wyciêciem na kopiê (nm. = "Speerruhe", ang. "bouche"). (patrz <Bildindex Berlin>).


CYTAT(Marcin Surdel @ 21:43 04.02.2007) [snapback]179685[/snapback]
Zaraz. Masz dwie pawê¿e, o identycznym ok³adzie punktów mocowania w "Y", bez ¶ladów po innych paskach np. do przypinania do ramienia, i odrzucasz je jako u¿ywane do wieszania pawê¿y na ¶cianie?
W jaki zatem sposób, wed³ug Ciebie, te dwie konkretne by³y noszone?
Patrz poni¿ej, mo¿e to wyklaruje nieporozumienie.
CYTAT(Marcin Surdel @ 13:16 28.01.2007) [snapback]178973[/snapback]
...tu masz zdjêcia ty³ów dwu orginalnych pawê¿y z których ¿adna nie ma uk³adu pasków o którym piszesz, plus pó¼niejsz± grafikê z "Triumphzug" cesarza Maksymiliana...
Marcinie, i tu my¶lê, ¿e jest b³±d w rozumieniu moich zdañ (niekiedy tak bywa) i w interpretycji zdjêæ. Zdjêcie <06-507879-2.JPG> nie przedstawia ty³y w oryginalnym stanie. Zielonymi kó³kami oznaczy³em miejsca, w których mocowano górn± czê¶æ dzi¶ ju¶ tam nie istniej±cego imacza. W miejscu niebieskiego kó³ka znalaz³oby siê dolne mocowanie imacza, gdyby nie by³o zas³oniête skórzanym pasem i jego wêz³em. Ten lu¿no wisz±cy pas s³u¿y³ zapewne do niczego innego ni¿ do wieszania tarczy na ¶cianê. Dosztukowano go w okresie, w którym nie korzysta³o siê ju¿ z tarcz tak samo, jak to mia³o miejsce przy tarczach w katedrze w Marburgu. Proszê zwróciæ uwagê na te ¿ó³te kó³ka. To s± zachowane do dzi¶ dzieñ punkty mocowania uprzê¿y transportowej.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
CYTAT(Marcin Surdel @ 21:43 04.02.2007) [snapback]179685[/snapback]
Dwa, cesarz Maksymilian zmar³ w 1519, urodzi³ siê w 1459.
Odno¶nie tych dat powiem to samo co do Dürer’a poni¿ej.
CYTAT
Zdajesz te¿ sobie oczywi¶cie sprawê, ¿e wybiórcze traktowanie ¼róde³ i odrzucanie tego, co Ci nie pasuje do teorii, ³agodnie rzecz ujmuj±c, prowadzi donik±d.
¬ród³a nie s± Bibli±. Wymagaj± oceny wiarygodno¶ci i przyporz±dkowania do w³a¶ciwego okresu. Przy tym nale¿y pamiêtaæ kto namalowa³ co w jakim celu i z jak± znajomo¶ci± rzeczy.
CYTAT(Marcin Surdel @ 13:16 28.01.2007) [snapback]178973[/snapback]
...plus Duerera dwu walcz±cych pieszo pawê¿ników - polecam uwadze tego po lewej. ...
Na zjêciu <max-triumph-pavices2.JPG> dopisa³em, co o tym s±dzê. Z reszt± "Niemco-Wêgier" Albrecht Dürer urodzi³ siê dopiero w Maju 1471r. a umar³ za¶ w roku 1528. Wiêc epoka jego twórczo¶ci le¿y ju¿ poza okresem ¶redniowiecza i jest zaliczana do czasów humanismu i reformacji (czyli renesans). Mo¿na powiedzieæ, ¿e spokojne ca³y wiek (100 lat) po Grunwaldzie.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
CYTAT
...zachowane materia³y szermiercze, dotycz±ce pojedynków s±dowych - zw³aszcza te odnosz±ce siê do walki tymi ogromnymi tarczami o fantazyjnych kszta³tach, oraz te z lud¼mi w pe³nych zbrojach, wyposa¿onymi we w³óczniê, miecz, pugina³ i tarczê. Te pierwsze jako pokazanie sposobu kontrolowania takiej tarczy jedn± rêk±, te drugie - dla zbadania uk³adu imaczy i sposobu operowania pieszo tarczami zwykle klasyfikowanymi jako "je¼dzieckie"...
Moje w±tpliwo¶ci nie dotycz± zastosowania pawê¿y w walce pieszej (jak puklerz), lecz podczas walki z kopiami na wierzchowcach.
CYTAT
...Codex Wallerstein, na przyk³ad...
Wg. definicji rok 1470, to jeszcze okres ¶redniowiecza. Jest to jednak granica na tyle umowna, ¿e nastêpuj±cy po nim okres renesansu nie definiuje siê przez wojskowo¶æ, lecz kulturê (n.p. sztuka) i sprawy spo³eczno-polityczne. Wojskowo¶æ dozna³a znacz±ce zmiany jednak ju¿ o wiele wcze¶niej. Jest ona bowiem zwi±zana z ekonomi±, przez co zmiany spo³eczno-polityczne odczuwalne s± w niej wcze¶niej, zanim manifestuj± siê ostatecznie w prze³omach spo³eczno-politycznych. Taki powa¿ny prze³om w wojskowo¶ci jest zastêpowanie wojska rycerskiego wojskiem najemnym (pojawienie siê broni ogniowej i czê¿kiej piechoty). Spowodowa³o to upadek rycerstwa (w sensie "RitterTUM" – obejmuje sopsób ¿ycia, ¶wiatopogl±d i kodeks honorowy europejskiego rycerstwa ¶redniowiecznego promienuj±ce na ca³oksta³t szlachty a nie w sensie "RitterSCHAFT" – wspólnota rycerska) a co za tym idzie i rycersko¶ci. Z tego powodu wszelkie sprawy wojskowe po tym czasie nie traktujê ju¿ jako rycerskie a zarazem ¶redniowieczne, skoro rycerz by³ kwintesencj± (uosobieniem) ¶redniowiecza (tj. feudalizm, lennctow, gospodarka naturalna).
CYTAT(Marcin Surdel @ 21:43 04.02.2007) [snapback]179685[/snapback]
W Kalendarium z roku 2005 proponujê poszukaæ.
Stosowa³em siê do Twych poleceñ. Przegl±da³em a¿ wszystkich 9 stron tematu "[Sierpieñ] Wojna Stuletnia na ¯ywo-Azincourt 2005 ok 5-7.08" i nic. 2 dzia³aj±ce filmiki nie przedstawiaj± tego o czym by³a mowa.
CYTAT
Grunwald, Thomasie, to taka ma³a wioska w Polsce obok Stêbarku...Rozumiem, ¿e sobie jaja robisz.
A niby dlaczego? Skoro bywam ju¿ od 7 lat na tej imprezie wiem gdzie siê odbywa i wiem przez to równie¿, ¿e biwak pod Grunwaldem ma takie kapitalne rozmiary i jest tyle obozów sporej ilo¶ci grup, ¿e nie sposób wyczuwaæ, w którym miejscu rozbijasz swój namiot.


CYTAT(Borg @ 12:23 04.02.2007) [snapback]179650[/snapback]
to ja dopowiem ze to bracia van Eyck i Trzy Marie u Grobu okolo 1426 roku
I dopowiem ze w Bellifortis Kondrada Kyesera tez jest paaaaawez z wycieciem na kopie:
http://h-u-m-rueegg.li/images/bellifortis.gif
No to mi pokasz, jak z tak± paw꿱 dosi±dziesz konia. smile.gif


CYTAT(robert w. Wielki @ 16:35 12.02.2007) [snapback]180432[/snapback]
Czy wiecie,jakie by³y minimalne wymiary pawê¿y piechociarzy?
Tu masz miary zdobyte przez ze mnie w muzeum w Norymberdze.
- W971: ok. 60 x 30 cm (wisi za szyb±, dlatego nie mog³em zmierzyæ dok³adnie)
- W974: ok. 120 x 55 (góra) i 50…52 (dól) cm
- W3009: ok. 60 x 30 cm
- W2556: 97 x 42 cm
(h po ¶rodku = 97, h bocznych krawêdzi = 65, b = 42, g³êboko¶æ = 20, l jednej dolnej krawêdzi = 34, boczna krawêd¼ zaczyna siê dopiero 20cm powy¿ej dolnego koñca ¶rodkowego grzbietu/granu)
- W2811: 90 x 38 cm, g³êboko¶æ = 13 cm


CYTAT(S³odziutki @ 11:41 26.03.2007) [snapback]184654[/snapback]
...idealna waga pawê¿y to taka, któr± da siê uzyskaæ przy u¿yciu drewna lipowego jako surowca. Osobi¶cie nie spotka³em siê z u¿yciem innego drewna...
No to popatrz, co znalaz³em:
- W971: drewno ¶wierkowe
- W974: drewno bukowe
- W3009: drewno ¶wierkowe

z p. - Thomas
Viator
CYTAT(Thomas @ 02:55 09.04.2007) [snapback]186094[/snapback]
CYTAT(Borg @ 12:23 04.02.2007) [snapback]179650[/snapback]
to ja dopowiem ze to bracia van Eyck i Trzy Marie u Grobu okolo 1426 roku
I dopowiem ze w Bellifortis Kondrada Kyesera tez jest paaaaawez z wycieciem na kopie:
http://h-u-m-rueegg.li/images/bellifortis.gif
No to mi pokasz, jak z tak± paw꿱 dosi±dziesz konia. smile.gif


No przecie¿ widaæ na tej ilustracji z Bellifortis, ¿e pawê¿ jest zaktniêta w ziemiê i podparta z ty³u. A ¿e akurat rycerz (spieszony) a nie piechur trzyma w jej wyciêciu swoj± w³óczniê? Konstrukcyjnie to jest mo¿e kopia, ale funkcjonalnie - pika.
robert w. Wielki
Thomas,ale,je¶li chodzi o te 60 na 30 cm, rozumiem, ¿e mia³aby to byæ pawê¿ki, jazdy?
Hako
Re..... Thomas......
CYTAT
"Czyśby WM taki głupi aby walczyć chciał z dzidą/włÃ³cznią "dwukrotnie" mniejszą od kopii, w które uzbrojona była polska ciężka jazda? Nie chce mi się wierzyć w to.
Ja mam wiadomość o tym, że WM zużył 3 kopie, bo tyle razy szarżował w ramach manewru oskrzydlającego na szeregi polskie, zanim utkwił w nich".....
Nie mnie oceniać stan głupoty wielkiego mistrza... ale chciałbym zobaczyć te źródła o trzech kopiach WMK....Ja swoje wiadomości czerpię z tego co napisali o bitwie grunwaldzkiej ówczesni kronikarze i autorytety historyczne Polski. Ale jak życie wskazuje autorytety innej nacji inną historię piszą......

CYTAT
To nie może być tłumaczeniem. Wszędzie, gdzie walczyło rycerstwo rąbnięto mieczem w tarcze. Więc zapotrzebowanie byłoby wszędzie, nie tylko w Prusach.

.....bo w Prusach i na wschodzie często używano kling podobnych do szabli ....więc stąd to określenie broń sieczna. Miecz też jest bronią sieczną ale również kłującą w odróżnieniu od siecznej......

CYTAT
...Święty Jerzy, który swoję tarczę przewiesił przez ramię i tym sposobem miał dwie ręce wolne a tarcza dalej chroniła jego lewą stronę.
I tu jest błąd powstały przez nieścisłość języka polskiego. W języku nm. rozróżniamy między "Pavese" i "Tartsche". Przy czym to pierwsze jest tym czymś po Prusach a to drugie to coś z tym wycięciem na kopię (nm. = "Speerruhe", ang. "bouche"). (patrz <Bildindex Berlin>).
Tu nie ma nieścisłości językowych tylko niezdolność postrzegania czegoś co wyrzeźbiono. Ten święty Jerzy nie jest opisany tylko to rzeźba jest......jakbyś nie zauważył.......

CYTAT
Przecież pawężą też można było podbić kopię by się po tarczy ześliznęła.
Tak, można podbić w górę. W tym celu trzeba jednak odsłonić się i w dodatku puścić lejce. Nie wspomniając już o możliwość zasłonięcia sobie widoku przy takim ruchu ramieniem.


Tak więc odsłaniano się i na dużej szybkości po odbiciu kopii przejeżdzano obok przeciwnika nawet ze zasłoniętymi oczyma. Starcie takie trwalo ułamki sekund lub sekundę.....A wektorów starcia kopijników z tarczami rysować mi sie nie chce bo po co przekonywać kogoś, kto wie już wszystko.....i przekonać sie nie da.......

i na koniec żadnych materiałÃ³w odemnie nie dostaniesz........bo masz dziwną tendencję gryzienia dłoni tych co ci pomagają......
HaKo
S³odziutki
CYTAT(Thomas @ 02:55 09.04.2007) [snapback]186094[/snapback]
CYTAT(S³odziutki @ 11:41 26.03.2007) [snapback]184654[/snapback]
...idealna waga pawê¿y to taka, któr± da siê uzyskaæ przy u¿yciu drewna lipowego jako surowca. Osobi¶cie nie spotka³em siê z u¿yciem innego drewna...
No to popatrz, co znalaz³em:
- W971: drewno ¶wierkowe
- W974: drewno bukowe
- W3009: drewno ¶wierkowe


Rzeczywi¶cie, wyrazi³em siê nieprecyzyjnie. Chodzi³o mi o te egzemplarze, które widzia³em w Polsce i co do których jestem pewien, z jakiego s± drewna.

W ramach poprawki: dopiero ostatnio spotka³em siê ze wzmiankami w niemieckiej literaturze, wskazuj±cymi tak¿e na drewno jod³owe, dêbowe i chyba nawet wierzbowe. Problem polega na tym, ¿e wszystkie znane mi polskie pawê¿e zrobione s± z du¿ych lipowych dranic, natomiast pawê¿e opisane przez niemieckiego autora (m.in. pawê¿e z muzeum w Bernie) zrobione s± z dwóch warstw deseczek: np. deseczki jod³owe u³o¿one pionowo od wewn±trz i giête deseczki dêbowe u³o¿one poziomo od zewn±trz. Wygl±da to jak jaka¶ prasklejka. Tytu³ artyku³u i autora podam wkrótce.

Thomas, je¶li opisane przez Ciebie pawê¿e bukowe i ¶wierkowe s± z du¿ych desek, a nie z ma³ych, to proszê napisz.

Pozdrawiam,
S³odziutki.
Thomas
CYTAT(robert w. Wielki @ 20:13 09.04.2007) [snapback]186132[/snapback]
Thomas,ale,je¶li chodzi o te 60 na 30 cm, rozumiem, ¿e mia³aby to byæ pawê¿ki, jazdy?
Moim zdaniem nie. Przemawia za tym imacz. Jest z ¶ciêgna w kszta³cie litery „Y”.


CYTAT(Hako @ 21:07 09.04.2007) [snapback]186140[/snapback]
... ale chcia³bym zobaczyæ te ¼ród³a o trzech kopiach...
¬ród³em jest ponoæ „Kronika Konfliktu” z pod pióra pisarza zakonnego. Osobi¶cie jej jeszcze nie widzia³em. Jest w posiadaniu mojego kolegi. Chyba mo¿na j± kupiæ. Jak Ciê interesuje dzie³o w jêzyku nm. mogê zapytaæ czy kolega mo¿e podaæ ISBN.
CYTAT
...Tu nie ma nie¶cis³o¶ci jêzykowych tylko niezdolno¶æ postrzegania czego¶ co wyrze¼biono. Ten ¶wiêty Jerzy nie jest opisany tylko to rze¼ba jest......jakby¶ nie zauwa¿y³.......
Szczerze mówi±c, nie do koñca rozumiem tre¶ci tego zdania. Ja w swoich zdaniach chcia³em wyraziæ, ¿e tarcza (nie pawê¿) nie mo¿e wisieæ lu¿na przez bark jedynie na rzemyku „transportowym”.
CYTAT
...bo po co przekonywaæ kogo¶, kto wie ju¿ wszystko.....i przekonaæ sie nie da.......
A kto tak powiedzia³? Gdybym wiedzia³ wszystko, to nie potrzebowa³bym uczestniczyæ w FREHA. Przekonaæ mog± mnie natomiast tylko mocne i logiczne argumenty. Pawê¿e które znam i które widzia³em mia³y wszystkie imacz o kszta³cie litery „Y”. Jak piechór z tego korzysta wiem i mogê sobie wyobra¿aæ. Jak jednak je¼dziec mia³by broniæ siê przed atakiem z kopi± tarcz± trzyman± jedynie w d³oni wyobra¿aæ sobie nie mogê. Z reszt±, nie czyta³em jeszcze nigdzie o czym¶ takim.
CYTAT
...bo masz dziwn± tendencjê gryzienia d³oni tych co ci pomagaj±......
Przepraszam, co¶ tu chyba nie tak! Nie widzê innego powodu na tak± konkluzjê ni¿ nierozumienie intencji moich s³ów. Jak na prawdê zamierza³bym komu¶ dokopaæ, to wygl±da to inaczej i w±tpliwo¶ci by nie by³o.


CYTAT(S³odziutki @ 13:25 10.04.2007) [snapback]186188[/snapback]
...Thomas, je¶li opisane przez Ciebie pawê¿e bukowe i ¶wierkowe s± z du¿ych desek, a nie z ma³ych, to proszê napisz.
Problem w tym, ¿e z owego muzeum nie sposób uzyskaæ takich szczegó³owych informacji. Nie maj± tam nawet chêci zmierzyæ dok³adnie miary pawê¿y w witrynie. Ponoæ nie posiadaj± tam katalogu eksponatów z opowiednimi informacjami. A ju¿ w ogóle nie w postacji cyfrowej.

z p. - Thomas
Owen
Hej
No to ¿eby zweryfikowaæ swoje pogl±dy poproszê o jakie¶ przyk³ady tych ¶wierkowych jod³owych i innych tarcz, ¿eby mozna by³o nad nimi podyskutowaæ. Tomasie te numery które poda³e¶ kompletnie nie daj± mi wyobra¿enia, Podaj zdjêcia tych pawê¿, sk±d wiesz z jakiego drewna s± zbudowane?? S³odki licze na ten artyku³ niemiecki albo jakie¶ szczegó³owsze informacje z niego??
Pozdrawiam
Thomas
CYTAT(Owen @ 13:52 15.04.2007) [snapback]186656[/snapback]
...Tomasie te numery które poda³e¶ kompletnie nie daj± mi wyobra¿enia, Podaj zdjêcia tych pawê¿, sk±d wiesz z jakiego drewna s± zbudowane??...
Cze¶æ Owenie!

Numery poda³em, bo zdjêæ nie posiadam. S± to numery identyfikacyjne (katalogowe) eksponatów w muzeum w Norymberdze. Z czego owe pawê¿e wykonano jest napisane na wywieszkach (karteczkach) do ka¿dego eksponatu. Jak ju¿ napisa³em, pracownicy muzeum (wszyscy z tytu³em doktor) nie wielce s± sk³onni do pomocy i udzielania bardzej szczegó³owych informacji. Nie wiem, czy to nie te¿ zwi±zane z tym, ¿e sami nie wiedz± niczego wiêcej o tym co wystawiane jest w ich muzeum.

z p. - Thomas
S³odziutki
bigsmile2.gif Owen, ja ten artyku³ mam skserowany od Ciebie! To ten o rekonstrukcji czternastowiecznej tarczy. S³u¿ê pomoc± w t³umaczeniu, w miarê moich skromnych mo¿liwo¶ci.

Pozdrawiam,
S³odziutki.
vroobell
Przedstawiam 1 odcinek serialu "The making of: pawê¿ wroc³awska z MWP".
Drewno lipowe, sezonowane. Dwie deski, wystrugane w miarê zgodnie z biegiem s³ojów, po³±czone na ko³ki drewniane z grani± wyd³uban± z jednego kawa³ka. Charakterystyczny wystêp na górze tarczy jest doklejonym kawa³kiem drewna (zgodnie z orygina³em).
Nastêpnym etapem bêdzie oklejenie drewna skór± oraz lnem, a nastêpnie zagruntowanie i malowanie.
Achi
Ja ju¿ siê nie doczekam na drugi odcinek, gratulacje pawê¿ jest piêkna. clap.gif
Buster
Vroobell móg³by¶ zdradziæ wagê tego cuda?
vroobell
Nie wa¿y³em jeszcze tarczy, ale pewnie zrobiê to nied³ugo i wrzucê wynik.
Hako
witam.....
odnoszê sie t± wypowiedzi± do postu Tomasza Rajtara ze strony 7 niniejszego tematu

CYTAT
Zawsze mi siê wydawa³o, ¿e pawê¿e akurat trójk±tne raczej nie by³y... (mo¿e z wy³±czeniem XVI wiecznych wêgierskich tarcz husarskich, które zdaje siê te¿ tu i ówdzie podci±ga siê pod pawê¿e, ale tu mnie pamiêæ mo¿e zawodziæ).


Przyznam siê, ¿e nie dawa³o mi to spokoju. Zacz±³em d³ubaæ po ikonografii i znalaz³em "Latopis Radziwi³owskij". Prawd± jest, ¿e rysunki tam zamieszczone s± raczej enigmatyczne, ale pieszy w pierwszym szeregu trzyma w rêku w³asnie pawê¿ trójkatn±....

Czyli trojk±tne te¿, chyba... raczej....mo¿e.... by³y..... smile.gif

Pozdrawiam HaKo
Tomasz Rajtar
A może trzyma tarczę z dwoma namalowanymi krechami? A może tak się rysownikowi ręka omsknęła... W końcu dokładność rysunku jest na tyle duża, że "krechy" przecinają również miecz...

Jeśli nawet dopatrywać się w tym migdale "pawężowego wybrzuszenia" - nie przeszkadza Ci, że nie jest w ogóle w osi tarczy? icon_rolleyes.gif

Półtora tygodnia temu widziałem w Royal Armouries Leeds coś, co można uznać za XV-wieczną odmianę migdała (tak na siłę trochę). Ale z pawężą to nie miało nic wspólnego (może po za tym, że w/g opisu miało służyć pieszym operatorom włÃ³czni/kopii/pik - tak samo jak małe pawęże tam prezentowane).

Szukaj dalej... icon_wink.gif

-
Jarek Przyby³o
Bardzo pocieszne jest wyci±ganie do¶æ szczegó³owych wniosków z tak nieszczegó³owych rysunków a w³a¶ciwie bochomazów. £uk o majdanie grubo¶ci 20 cm i he³m na g³owie zniekszta³conej jak u Inków to kolejne wnioski. A powa¿nie, kreski ³aczy³bym raczej z zaobserwowan± przez artystê sposobem konstrukcji tarczy z desek.
S³odziutki
CYTAT(Tomasz Rajtar @ 12:54 23.05.2007) [snapback]190052[/snapback]
Pó³tora tygodnia temu widzia³em w Royal Armouries Leeds co¶, co mo¿na uznaæ za XV-wieczn± odmianê migda³a (tak na si³ê trochê). Ale z paw꿱 to nie mia³o nic wspólnego (mo¿e po za tym, ¿e w/g opisu mia³o s³u¿yæ pieszym operatorom w³óczni/kopii/pik - tak samo jak ma³e pawê¿e tam prezentowane).


Inny XV-wieczny migda³ widzia³em 3 tygodnie temu w Victoria&Albert Museum w Londynie. Wybitnie paradny, bardzo ozdobny, z przestrzennym herbem rodziny, do której nale¿a³. Wydatowany na 1450. Z paw꿱 tak¿e nie mia³ nic wspólnego.

Kreski na tarczy to rzeczywi¶cie zbyt s³aba poszlaka.

No, ale mnie te¿ ten temat zaintrygowa³, wiêc z ciekawo¶ci do³±czam do poszukiwañ. smile.gif

Pozdrawiam serdecznie,
S³odziutki.
Hako
Witam…..
Przeczyta³em z uwag± Wasze posty….. i nie wiem zaiste jak zareagowaæ….
Obejrza³em z równ± uwag± obrazki z latopisu i podejrzewam, ¿e ich autor by³ malarzem do¶æ prymitywnym, co wcale nie znaczy, ¿e nie spostrzegawczym….

Stosuj±c Wasz± metodê analizy….
Na rysunku A tracza nie jest tarcz± je¼dzieck±, bo brakuje tam kreski przez ¶rodek..
Na rysunku B w basztach nie mog³y istnieæ tak wielkie strzelnice….
Na rysunku C atakuj±cy jest prawie tak wysoki jak baszta a w rêku nie trzyma ma³ej pawê¿ki….
Na rysunku D to nie du¿a pawê¿ tylko wieko od fortepianu. Gdyby to by³a pawê¿ to mia³aby przez ¶rodek charakterystyczne zgrubienie…..czyli dwie kreski idealnie w osi symetrii…
Rysunk E gdzie moim zdaniem bardzo piêknie acz prymitywnie wyrysowano rz±d koñski nale¿a³o by podwa¿yæ, bo nie istniej± konie z tak wielkimi tylnimi kopytami…
Rysunek F wykazuje natomiast, ¿e na wschodzie budowano bardzo niskie baszty wysoko¶ci± dorównuj±ce je¼d¼cowi za¶ jego miecz szeroko¶ci twarzy nie jest mieczem. Ma te¿ jakie¶ dziwne pêkniêcia….jakby kto¶ dwa miecze trzyma³ w rêku…?
Rysunek równie¿ wykazuje ma³o¶æ baszt w proporcjach do je¼d¼ca…..

Reasumuj±c…..
Nikofor nie malowa³ rzeczywisto¶ci, bo tak krzywych domów nie ma na ¶wiecie….
Picasso nie umia³ malowaæ go³êbi pokoju…
Salwador Dali by³ psycholem, bo ¿yrafy nie p³on± a zegarki nie s± z galarety….

Tak…. Pokazana w poprzednim po¶cie pawê¿ trójk±tna nie istnieje a pionowe kreski na niej to pêkniêcia miecza, które przenios³y siê na tarczê……

Naprawdê serdecznie pozdrawiam……HaKo
Tomasz Rajtar
A może by tak mniej spinania się?
Jak coś się bardzo chce zobaczyć, to się zobaczy wszędzie. I tu właściwie mógłbym zakończyć...

Kiedy oduczysz się wyciągania daleko idących wniosków na podstawie średniej jakości przesłanek? Jak widzę coś takiego, to ciągle przypomina mi się Twoje otwieranie zasłony w hełmie z płaskorzeźby przy pomocy Painta...

Masz tarczę ewidentnie wyglądającą na "migdała". Ma na rysunku dwie kreski - nawet nie w osi tarczy. I od razu pasuje Ci to do Twojej teorii o "trójkątnych pawężach".
No to gratuluję, hajda do warsztatu i rekonstruuj. Ja po prostu jestem ostrożniejszy w podejściu do ikonografii i nie wziąłbym takiego "rysuneczku" za podstawę rekonstrukcji. Dlatego napisałem "szukaj dalej". Tylko tyle.

P.S. Zauważyłeś, jak zaznaczone jest "wybrzuszenie" w pawęży pana "wysokiego jak baszta"? Nie niepokoi Cię, że nie wygląda zbyt podobnie do "kresek na "migdale"?

P.P.S. Nie twierdzę, że takie "pawężo-migdały" nigdy, przenigdy nie istniały. Zbyt wiele dziwnych rzeczy widziałem już po muzeach, żeby stwierdzać coś kategorycznie, na zawsze i amen. Twierdzę tylko, że póki co nikt do istnienia takich tarcz mnie nie przekonał.

-
Hako
witam.....
ja naprawdę nie jestem spięty.....i chciałbym Wasz do tego przekonać.....
Jeśli się obejży wnikliwie ten latopis jest tam wiele rzeczy, o istnieniu któych nawet byśmy wschodnich sąsiadów nie podejrzewali....Tarcze były kryte płÃ³tnem, skórą więc skąd tam te dwie kreski......O grubym łuku juz nie wspomnę....
Nie szukałbym jednak tarczy - pawęzy migdałowatych w muzeum londyńskim, amsterdamskim czy nowojorskim lecz raczej na wschodzie skąd pawęż się wywodzi.....

Na koniec przypomnę końcówkę mojego postu z "migdałowata pawężą"
Czy ja twierdziłem, że na podstawie tego nalezy coć rekonstruować..?????

CYTAT
Czyli trojkątne też, chyba... raczej....może.... były.....

i jest to chyba przyczynek do dalszych poszukiwań...

pozdrawiam...... HaKo
S³odziutki
CYTAT(Hako @ 15:05 25.05.2007) [snapback]190301[/snapback]
Nie szuka³bym jednak tarczy - pawêzy migda³owatych w muzeum londyñskim, amsterdamskim czy nowojorskim lecz raczej na wschodzie sk±d pawê¿ siê wywodzi.....


Szukajmy ich najlepiej we wszelkich dostêpnych ¼ród³ach i lokalizacjach. Dlaczego mieliby¶my siê ograniczaæ do wschodu, skoro ¼ród³a s± na zachodzie?

CYTAT(Hako @ 15:05 25.05.2007) [snapback]190301[/snapback]
i jest to chyba przyczynek do dalszych poszukiwañ...


Zdecydowanie tak smile.gif

Pozdrawiam serdecznie,
S³odziutki.
Von Hohenlohe
Witam.
Skoro mowa o oryginalach to polecam link do takowegoz forum:

http://www.myarmoury.com/talk/viewtopic.php?t=2711

Zdaje sie ze gdzies juz padl wczesniej ale jest na tyle interesujacy ze czasmi warto przypomniec icon_wink.gif
vroobell
Odcinek 2 serialu "The making of: pawê¿ wroc³awska z MWP".
Od wewn±trz skóra z cielaka, w³osiem do drewna. Z zewn±trz len 100%. Wszystko klejone na klej skórny.
Ca³o¶ci jeszcze nie wa¿y³em.
Viator
Wracaj±c na chwilê do migda³a z rysunku zapodanego przez Hako z dwiema tajemniczymi kreskami - a mi to wygl±da na herb widniej±cy na tej tarczy (nawet by³oby dziwne gdyby by³a niemalowana) - zw³aszcza ¿e gostek pierwszy z lewej ma taki sam herb (tzn. pionowy s³up zielony na ¿ó³tym tle) na swojej tunice. I na migdale jest pewnie to samo, tylko pokolorowaæ ju¿ siê malarzynie nie chcia³o (faktycznie, bogactwem barw i precyzj± detalu owa miniatura raczej nie ol¶niewa).
Zreszt± drugi z obroñców chowa siê za klasyczn±, stoj±c± paw꿱 (nie widaæ jego stóp) - która na ilustracji akurat nie ma jakiego¶ wyra¼nego wybrzuszenia tylko ca³± wi±zkê s³abych, równoleg³ych kresek (deski?). (Edit: przyjrza³em siê dok³adniej obrazkowi - drzwi s± wywa¿one i to drugie drewniane do samej ziemi to nie jest pawê¿ tylko w³a¶nie drzwi, tylko perspektywa kulisowa szwankuje i czê¶æ z wojowników którzy przez nie wpadli zosta³a narysowana za nimi zamiast przed - normalka).
robert w. Wielki
S³uchaj vroobell, mam pytanko odno¶nie szczegó³ów, tego jak naklei³e¶ p³ótno..:czy najpierw poci±gn±³e¶ deski klejem , nastêpnie po³o¿y³e¶ p³ótno i jeszcze raz klej?
(bo powiem szczerze ¿e nie jestem pewien jak pogodziæ naklejenie p³ótna z jego naci±gniêciem-zarazem..,).
vroobell
smarujesz klejem, nak³adasz p³ótno i smarujesz jeszcze raz, ale dociskaj±c szpachelk± aby wycisn±æ nadmiar kleju z tkaniny
Borg
Hej mam jeszcze dwa ciekawe obrazki z Latopisu
http://radzivil.chat.ru/p9.jpg (czerwona tarcza)
http://radzivil.chat.ru/p14o.jpg (zolto zielona)
Obie maja jakies dziwne wciecie na gornej krawedzi...
Jak dla mnie jest to proba przedstawienia ugiecia patrzac z lekkiego skosu...ale jak juz Tomek napisal na takim obrazku kazdy zobaczy co bedzie chcial ;)
Thomas
CYTAT(Hako @ 21:07 09.04.2007) [snapback]186140[/snapback]
...bo masz dziwn± tendencjê gryzienia d³oni tych co ci pomagaj±
CYTAT(Hako @ 11:04 25.05.2007) [snapback]190273[/snapback]
...i nie wiem zaiste jak zareagowaæ….
Salwador Dali by³ psycholem, bo ¿yrafy nie p³on± a zegarki nie s± z galarety….
Naprawdê serdecznie pozdrawiam...
Zastanawiam siê, co Ci siê sta³o. (Mo¿e przepracowanie.) Nie znam Ciê takiego. Normalnie znam Ciê jako spokojnie i rzeczowo pisz±cego cz³owieka. Wpierw doszuka³e¶ siê nie¿yczliwo¶ci z mojej strony, teraz tracisz spokoju z kolegami. Wnioskujê, ¿e potrzebujesz relaks. Mo¿e znajdziesz go pod Grunwaldem. Wtedy mo¿emy mo¿e te¿ wyja¶niæ sobie nieporozmienia miêdzy sob±. Nieraz stwierdzi³em w ¿yciu, ¿e mimo skorzystania z tego samego jêzyka ludzie siê nie dogadaj±.

CYTAT(vroobell @ 22:13 20.05.2007) [snapback]189691[/snapback]
Przedstawiam 1 odcinek serialu "The making of: pawê¿ wroc³awska z MWP".
Bardzo chwalê takie eksperymenty we w³asnym zakresie. Eksperymentalna archeologie pozwala niekiedy na taki wgl±d w temat jaki nie sposób uzyskaæ przez ksi±¿ki naukowców.
Dla mnie to jednak nie wchodzi w rachubê. Z tego powodu dalej poszukujê kogo¶, kto zajmuje siê tak± produkcj± raz na poziomie a dwa za rozz±dn± cenê. Mo¿e przyjedzie kto¶ na Grunwald z gotowymi wyrobami na sprzeda¿.

z p. - Thomas
vroobell
Odcinek 3 serialu "The making of: pawęż wrocławska z MWP".
Podkład z kleju skórnego zmieszanego z kredą. Na to tempera biała oraz czarna na brzegu. Dalszy malunek w planie.
Ad. Thomas
Nikt na G'07 nie przyjedzie z gotowymi pawężami lipowymi ze względu na pracochłonność takiej pracy. Na zamówienie to może by i ktoś się skusił wykonać, ale cena poniżej 200 Euro raczej nie zejdzie - to mnóstwo pracy.
Achi
A ile ona tak wa¿y ???
vroobell
Masê pawê¿y szacujê na lekko poni¿ej 5 kg (jest trochê l¿ejsza ni¿ bañka z wod±). Na pewno nie jest to tarcza ze sklejki 10mm, któr± mo¿na sobie machaæ do woli.
Mizi
A jakie s± jej wymiary?
Borg
Witam
Chcialbym zapytac czy ktos zna wymiary pawezy wroclawskiej tej czarnej bez grani?
Cieszylbym sie za wszelkie mozliwe dane na jej temat (wymiary, material, itp)
Z gory dzieki
Pozdrawiam serdecznie
vroobell
Chodzi Ci o tê czarn± pawê¿ z zygzakami na krawêdzi? Wymiarów nie znam, ale co do materia³u to:
- drewno lipowe
- od wewn±trz skóra z w³osiem, w³osie do drewna
- z zewn±trz p³ótno lniane, gruntowane klej+kreda
Tomasz Rajtar
Zgaduję, że prędzej chodzi o tą, z "półkolistą" górną krawędzią.
To trzeba by uderzać do Tomaszka, robił jej rekonstrukcję - może wie coś więcej niż widać na zdjęciach.

Jego interpretacja była/jest taka:



-
robert w. Wielki
Hej!wymiary tej pawê¿y to:wys.105 cm, szer.u góry 53, na dole 46 cm przy wadze 7,35 kg.
(na podstawie:Stara broñ w polskich zbiorach-Zygulski junior)

POZDRAWIAM;)
Mizi
Czy przy wadze 7.35 kg pawê¿ ta s³u¿y³a rónie¿ do walki, czy tylko jako ochrona dla strzelców? Jak w ogóle t± tarcze siê trzyma, bo to chyba nie jest uchwyt typu "Y" czy "X"?
robert w. Wielki
Sam siê nad tym zastanawiam..;)ja jedynie powtarzam fakty.Niemniej tak sobie my¶lê , ¿e gdyby mia³a s³u¿yæ jedynie do os³ony, jako ,,stacjonarna" os³ona by³aby wiêksza , to raz a dwa mia³aby
¶lady po jakiej¶ podpórce...to tyle moich dewagacji...no i mo¿e jeszcze dodam , ¿e imacz w powy¿szej rekonstrukcji, jest identyczny z orygina³em.POzdro;)
S³odziutki
To w ogóle jest dziwna sprawa z tą pawężą. Mam tu na myśli egzemplarz z MWP w Warszawie.

Nie jestem pewien, czy imacze powyższej rekonstrukcji są identyczne z oryginałem. Miałem okazję widzieć tamtejsze rysunki techniczne z pracowni replik. Na rysunku punkty zaczepienia imacza/imaczy rozłożone są na planie prostokąta, ale te dolne są znacznie wyżej. Skorygujcie mnie, jaśli się mylę, ale dwa poprzeczne imacze bliżej siebie wydają mi się trochę dziwne (niewygodne znaczy) i stawiałbym na to, że tam jest uchwyt typu "X". Są to oczywiście przypuszczenia.

CYTAT
no i może jeszcze dodam , że imacz w powyższej rekonstrukcji, jest identyczny z oryginałem.POzdro;)


Robercie, czy masz może zdjęcie oryginalnego imacza tej pawęży?

Z drugiej strony, mam wrażenie (ale nie miałem jeszcze czasu sprawdzić) że na zdjęciu we wspomnianej powyżej książce te punkty zaczepienia są w ogóle inaczej rozłożone, a więc albo przedstawiają inny egzemplarz, albo twórcy potencjalnej kopii trochę "poprawili" projekt. Jak będę w domu, to sprawdzę.

Wróbel, Ty chyba miałeś na myśli tę pawęż nie z granią, tylko z taką półokrągłą "rynienką"?

Pozdrawiam,
Słodziutki.
Mizi
No dobrze, ale czy móg³by kto¶ napisaæ do czego by³a ona przeznaczona podczas bitwy? Za ma³a na statyczn±, za ciê¿ka na bezpo¶redni± walkê.
vroobell
CYTAT(Słodziutki @ 14:53 05.07.2007) [snapback]194390[/snapback]
Wróbel, Ty chyba miałeś na myśli tę pawęż nie z granią, tylko z taką półokrągłą "rynienką"?

Tak, dokładnie o tej. Przy okazji: wariacja (sklejkowa) na temat tejże pawęży. Tempery jajeczne.
S³odziutki
CYTAT(Mizi @ 15:16 05.07.2007) [snapback]194392[/snapback]
No dobrze, ale czy móg³by kto¶ napisaæ do czego by³a ona przeznaczona podczas bitwy? Za ma³a na statyczn±, za ciê¿ka na bezpo¶redni± walkê.


Jak dla mnie, taka pawê¿ znakomicie nadaje siê do walki w szyku, a nie do walki jeden na jednego. Pawê¿nicy stanowili znaczn± czê¶æ sk³adu rot pieszych i to w³a¶nie oni u¿ywali pawê¿y tej wielko¶ci.

Pozdrawiam,
S³odziutki.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.