Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Technika walki
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Szermierka
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Monika ksf
Wiele zachowanych egzemplarzy szabli to wymuskana broń ozdobna i ceremonialna, bardzo rzadko można trafić na tzw czarną broń. Nie znam się na tym, ale myślę, że na mocno skorodowanych głowniach ciężko dopatrzyć się 1-3 milimetrowych szczerb, część kling zreszta nawet nie zachowała się w całości. I mimo wszystko istotne są warunki walki. Gladiusem w bitwie głÃ³wnie pchało się zza tarczy. Na bawienie się w charakterystyczne dla pojedynków zasłonki i pracę dystansem nie było czasu i miejsca. Zresztą spróbój robić zasłony w walce nożem, nawet długim icon_wink.gif. Np lewakiem już mozna, bo oprócz głowni ma też długie jelce na które się łapie klingę. Tyle, że lewakiem się "wybiera" a nie odbija.
A walka konna w bitwie to zapewne jeszcze insza bajka.
Marcin Surdel
CYTAT(Jabol @ 16:12 27.06.2007) [snapback]193689[/snapback]
Gladius w najdu¿szej formie mia³ bodaj¿e 50 pare cm wiec ciê¿ko czym¶ takim skutecznie ci±c.

Bo ja wiem... trochê d³u¿sza ni¿ 50cm, prosta klinga ca³kiem spokojnie radzi sobie z podwójn± tatami, oczywi¶cie przy strzale prowadzonym z w³o¿eniem barku i krokiem. Z do¶wiadczenia w³asnego. Wprawdzie nie gladius, a kord, ale chodzi mi g³ównie o to, ¿e efektywno¶æ ciêcia nie zale¿y tylko od d³ugo¶ci klingi, ani nawet nie zale¿y g³ównie od niej.
Je¶li chodzi o materia³ ¼ród³owy, Polibiusz na przyk³ad pisze o skutecznych ciêciach gladiusem. Hopla na punkcie pchniêcia ma tylko Wegecjusz.

I ¿eby nie by³ ca³kowity OT: