" Grunwaldzki Turniej Bojowy Miecza D³ugiego "
Witam wszystkich zainteresowanych.
Turniej odbêdzie siê 14 lipca , tj.w ¶rodê.
Godz. 9.00 - zbiórka uczestników , losowanie , przegl±d uzbrojenia .
Godz. 10.00 - rozpoczêcie eliminacji
Godz. 17.45 - zbiórka uczestników
Godz. 18.00 - rozpoczêcie pó³fina³u i fina³u
(data i godziny mog± jeszcze ulec zmianie)
Organizatorzy:
Chor±giew Wielkiego Mistrza
Józef Majchrzak , Marian Wiszniewski - Piesza Dru¿yna Micha³a von Manteuffla (¦widwin)
Tel. 600 945 969
Tadeusz Ksi±¿k - Bracia Herbu Gryf (Bytów)
Adres na który nale¿y siê zg³aszaæ : gryfici@poczta.onet.pl
W zg³oszeniu proszê o podanie poni¿szych danych :
Imiê i nazwisko - obowi±zkowo
Nazwa do wywo³ania (pseudonim , tytu³ itp.) - wedle woli
Herb - wedle woli
Nazwa bractwa - obowi±zkowo je¿eli jest cz³onkiem takowego
Miejscowo¶æ - obowi±zkowo
Pesel - obowi±zkowo
REGULAMIN :
I. Uczestnikami turnieju mog± byæ tylko pe³noletni cz³onkowie chor±gwi inscenizacji grunwaldzkiej , którzy do dnia 14. 07. 2010r. zg³osz± swoj± kandydaturê . Zadeklaruj± pisemnie uczestnictwo w turnieju na w³asn± odpowiedzialno¶æ . Bêd± spe³niaæ wymogi tego¿ regulaminu.
Ilo¶æ uczestników ograniczona do 32 osób. Liczy siê kolejno¶æ zg³oszeñ.
II. Wszyscy uczestnicy turnieju , zobowi±zuj± siê do przestrzegania ni¿ej
opisanych zasad:
1. Organizatorzy powo³uj± piêciu sêdziów, którzy z po¶ród siebie wybieraj± sêdziego g³ównego. Poza tym jeden z organizatorów bêdzie mierzyæ czas.
2. Stosowany system klasyfikacji pucharowy - lub ka¿dy z ka¿dym , w zale¿no¶ci od ilo¶ci uczestników.
3. Czas trwania starcia - 1,5 min . Czas przerwy w starciu bêdzie dodany do czasu starcia
4. Uczestnicy walcz± w szrankach wielko¶ci ok. 10 x 10 metrów
5. Przeciwnicy bêd± ustalani drog± losowania , które odbêdzie siê godzinê przed rozpoczêciem turnieju.
6. Uczestnicy turnieju powiadomieni bêd± o kolejno¶ci swojej walki przez jednego z sêdziów.
7. Po og³oszeniu uczestników poszczególnego starcia - Walcz±cy niezw³ocznie udaj± siê w asy¶cie swoich knechtów w szranki .
8. Zbyt d³ugie oczekiwanie na uczestnika ,spowoduje Jego dyskwalifikacjê (maksymalnie 2 min)
9. Pojedynek rozpoczyna sêdzia g³ówny (krzycz±c - walka )
Ka¿dy z uczestników pojedynku , ma prawo do przerwania walki , problem z uzbrojeniem , kontuzja. Znakiem jest podniesienie do góry prawej rêki .Nie jest to równoznaczne z poddaniem walki. (nieuzasadnione przerwanie walki przez uczestnika karane bêdzie przez sêdziów odjêciem 1 punktu i/lub ostrze¿eniem)
Uczestnik poddaj±cy walkê klêka na kolana. Po upewnieniu siê przez sêdziego g³ównego o poddaniu walki, sêdzia g³ówny og³asza zwyciêstwo przeciwnika.
Sêdzia g³ówny ma prawo przerwaæ pojedynek ( krzycz±c - stój ) je¶li zauwa¿y :
- zakazane akcje , gro¼ne dla zdrowia i ¿ycia walcz±cych.
- nieregulaminowe zachowanie jednego z uczestników
- uszkodzenie uzbrojenia - umowna minuta na poprawê uzbrojenia (maksymalnie 2 min , w razie przekroczenia tego czasu walcz±cy dostaje 1 punkt ujemny i dodatkowe 2 min po up³ywie, których musi wznowiæ walkê. Je¶li tego nie zrobi , zwyciêstwo nale¿y do przeciwnika.)
- kontuzjê uczestnika , lub utratê broni.
- d³ugotrwa³e zwarcie , bez szans na rozwój wydarzenia (trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 15 sek.)
- przyparcie przeciwnika do szranków trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 15 sek. (wznowienie walki w ¶rodku pola )
W razie nieregulaminowego zachowania, sêdzia g³ówny udziela winnemu ostrze¿enia. Trzecie ostrze¿enie oznacza dyskwalifikacjê. Nieregulaminowe zachowanie powoduj±ce kontuzjê jest podstaw± do natychmiastowej dyskwalifikacji.
Zasady walki na miecze wielkie :
Zabrania siê :
- pchniêcia sztychem
- zadawania ciosów jelcem
- zadawania ciosów w wyniku których powstan± kontuzje ,w obszary dozwolone niepunktowane.
(³ydki,golenie,przedramiona,d³onie.)
- zadawania ciosów w stopy.
- zadawania ciosów w kark.
- zrywania he³mu przeciwnika i/lub otwierania jego zas³ony, szarpania za he³m przeciwnika, zak³adania d¼wigni na szyjê.
- ataku na przeciwnika pozbawionego broni.
- ataku na le¿±cego przeciwnika.
- ataku na krocze.
- zabrania siê kontynuowania walki po komendzie - stój, sêdziego g³ównego i po pro¶bie o przerwê zg³oszonej przez przeciwnika.
- wulgarnego zachowania w stosunku do przeciwnika.
Wulgarne zachowanie uczestnika turnieju w stosunku do sêdziów , karane bêdzie przez organizatora i/lub sêdziego g³ównego - natychmiastow± dyskwalifikacj±.
Zezwala siê na :
- r±banie.
- zadawanie ciosów g³owic±.
- przechwycenie miecza przeciwnika rêk± (w zastawie podczas zwarcia).
- chwytanie przeciwnika za rêce.
- chwytanie przeciwnika za nogi.
- zwarcie.
- odepchniêcie przeciwnika.
- rzuty zapa¶nicze.
- podstawienie nogi.
- kopanie w obszar dozwolony-wyj±tek stanowi g³owa i kolano od frontu.(Kopanie jest nie punktowane.)
- stosowanie metody "pó³miecza".
- rozbrojenie.
Przez sêdziów liczone bêd± ciosy broni± - silnie osadzone w pole punktowane. Pole punktowane to ca³e cia³o, oprócz:
- stref zabronionych: karku, krocza, stóp.
- stref niepunktowanych: ³ydek, d³oni, przedramion.
Zasady naliczania punktów:
- celne trafienie w pole punktowane 1pkt.
- rzut zapa¶niczy, pod warunkiem ¿e pozosta³o siê na nogach 2ptk.
- rozbrojenie 2ptk.
- cios g³owic± 1ptk.
Punkty ujemne :
- upadek b±d¼ utrata broni bez celowej akcji przeciwnika -1ptk.
Po zakoñczeniu walki ,czterej sêdziowie sumuj± przyznane walcz±cym punkty, i na tej podstawie sêdzia g³ówny wskazuje zwyciêzcê, odejmuj±c po 5 punktów za ka¿de ostrze¿enie. W razie remisu punktowego , sêdzia g³ówny wskazuje jako zwyciêzcê walcz±cego z mniejsz± ilo¶ci± ostrze¿eñ, a je¶li i ostrze¿eñ jest po równo , zwyciêzcê wskazuje siê przez g³osowanie piêciu sêdziów.
Uczestnik który uleg³ kontuzji w efekcie akcji dozwolonej, i jest niezdolny do dalszej walki, przegrywa. Niezdolno¶æ do walki ustalaj± sêdziowie.
Niezdolno¶æ do dalszej walki w wyniku kontuzji spowodowanej akcj± zabronion± powoduje automatyczn± dyskwalifikacjê winnego.
Wymogi uzbrojenia:
a. Uzbrojenie spójne historycznie,
datowane -okres oko³o Grunwaldzki 1380-1420
b. Os³ona tu³owia : Przeszywanica (nie mo¿e mieæ dziur pod pach± itp) , kirys (napier¶nik \naplecznik) , p³aty lub brygantyna
Przy czym w dwóch ostatnich przypadkach , nie mo¿e byæ przerw miêdzy blachami .wykonane z materia³ów stosowanych w ¶redniowieczu. Waga zbli¿ona do wzorców ¶redniowiecznych.
c. He³my z zas³on± Psi \ kreci pysk ,Klapwisier . Posiadaj±ce przegrodê w wizurze. Koniecznie z wy¶ció³ka, czepcem przeszywanym i kolczym chroni±cym kark i barki.
Krata polska, p³ug , ze wzglêdu na brak przegrody (zwany ¿abim pyskiem), kapalin z podbródkiem - niedozwolone
d. Os³ona r±k - w postaci rêkawic p³ytowych (klepsydry) lub zbrojnikowych (Wisby), narêczaki w postaci zarêkawi, ³okci i opach , oraz os³ona ramion w postaci naramienników.
e. Os³ona nóg - Pe³ne os³ony nóg ,w postaci nagolennic , nakolanków , nabiodrków - p³ytowych lub zbrojnikowych .(bez trzewików)
f. Os³ona krocza -Suspensor (ma byæ niewidoczny.)
g. Miecz - kszta³tem spójny historycznie ,jelec o stêpionych kszta³tach,
grubo¶æ krawêdzi g³owni co najmniej 2mm , zaokr±glona , bez zadziorów w¿erów i
rdzy , sztych stêpiony , zaokr±glony do ¶rednicy oko³o - 1.5cm
D³ugo¶æ rêkoje¶ci ma wystarczyæ na chwyt obur±cz
Waga co najmniej 1.5kg
Walcz±cych obowi±zuje przegl±d uzbrojenia .
Sêdziowie maj± obowi±zek weryfikacji uzbrojenia , podczas jego przegl±du.
Wynik przegl±du jest niepodwa¿alny.
Organizator zastrzega sobie prawo dokonania zmian w regulaminie.
Regulamin powsta³ dziêki pomocy :
- Marcina Surdela
- Martina
- £ukasza P³azy
- Igora Zelera
- Jana Chodkiewicza
- Mateusza z Grójca
- Radka Majchrzaka
- i wielu innych
Za co wszystkim serdecznie dziêkujê
Sêdziowie:
1. Tadeusz Ksia¿k
2. Marcin Waszkielis
3. Maciej Reihl
4. Przemys³aw Solecki
5. Marcin Surdel
(ka¿dy z sêdziów musi wyznaczyæ swojego zastêpcê , na wypadek niemo¿no¶ci osobistego sêdziowania podczas turnieju)
Sêdziowie zastêpczy:
- £ukasz Michalski
- Emil Guz
- Piotr Biñczak
- Marcin Wisthal
Mierz±cy czas :
- Bart³omiej Zielonka
Nagrody:
- miecz w pochwie z pasem
- miecz w pochwie
- skrzynka drewniana z zawarto¶ci± : naramienniki . skórzany buk³ak z rêcznie plecion± zawieszk± , impregnowany woskiem pszczelim , poj.ok.600ml ,kuty grot w³óczni
Darczyñcy:
- Dariusz Maciejko (ARMA)
- Jan Owsiak , Burmistrz miasta ¦widwin
- Marian Wiszniewski , herbu trzaska , kasztelan zamku ¦widwiñskiego.
- Andrzej Noga
- Piotr Kaczmarzyk (Mardinus)
- Jaros³aw Draws " More Maiorum,mieszczanie grodu Konitz"
- £ukasz Szczepañski (Einar)
- Miko³aj £ukasiewicz (Lotgar)
- £ukasz Lewandowski (Lorifactor)
-" Misiek "
Pozdro