CYTAT(Cream @ 11:36 16.06.2008)
Nie jest to prawda. Robie ³uk z dêbu z bielmem na grzbiecie i dzia³a normalnie. To mit.
Szczerze mówi±c nigdy nie u¿ywa³em drewna dêbowego. Z t± biel± gdzie¶ tak s³ysza³em. Ciekaw jestem jak oceniasz ten materia³ i jakie osi±gi ma ³uk dêbowy.
CYTAT
Z t± biel± gdzie¶ tak s³ysza³em
Ludzie czêsto powtarzaj± to co "gdzie¶ s³yszeli" a sami nie sprawdzili. I zwykle okazuje siê to bzdur±, wiem z w³asnego do¶wiadczenia.
Twardy, ale dobrze siê go struga, na bardzo g³adk± powierzchniê. Do¶æ sztywne drewno, niewiele potrzeba aby zrobiæ silny ³uk. £adny kolor brzu¶ca, je¶li jest robiony z ciemniejszej czê¶ci. £atwo siê poleruje. S³aby w kompresji, lepszy w rozci±ganiu (trudniej z³amaæ, choæ jeden dêbowy ju¿ poszed³ w drzazgi).
ja zrobi³em ³uk z akacji i strzela na ok 130m
akacje polecam, ale jesli chcecie lepsze to dobry z jesionu(w mojej okolicy nie rosnie)
smiesznie sobie czytaæ ile siê pierdó³ pisa³o
siemka
Jestem ca³kiem zielony w temacie robienia ³uków, moje poprzednie do¶wiadczenia polega³y na zrobieniu ³uku z jakiej¶ biednej ga³êzi i sznurka ;/. Teraz chcia³bym zrobiæ dobry angielski longbow i chcia³em siê dowidzieæ jak to zrobiæ i jakiego drewna do tego u¿yæ ;]. Chcia³bym siê jeszcze dowiedzieæ takich rzeczy jak :
1.£atwiej robi siê ³uk z deski czy z jakiej¶ ga³êzi albo k³ody
2. z czego jest najlepszy ³uk
3.jak zrobiæ dobra ciêciwê
4.jakie powinny byæ wymiary tego ³uku skoro mam 15 lat i 175 cm wzrostu
a i mia³bym jeszcze jedna pro¶bê czy móg³ by kto¶ daæ parê zdjêæ ? ;]
Nie ty pierwszy i nie ty ostatni
zapraszam na to forum
http://www.forum.arcus-lucznictwo.pl/index.php
Mam pytanie. Je¿eli wy³upiê z k³ody wycinek ko³a (taki klin od rdzenia do powierzchni bocznej k³ody), to która strona ma byæ w ³uku rozci±gana, a która ¶ciskana. Ta od rdzenia czy od zewnêtrznej powierzchni k³ody ?
zewnêtrzna powierzchnia(ta z pod kory) ma byæ grzbietem ³uku
Lub po wy³upaniu takiego klinu grzbietem mo¿e byæ jego powierzchnia boczna.
A ja siê spotka³em z tym, ¿e w d³ugim ³uku by³o odwrotnie.
To Ci chyba ktos niez³± g³upote wcisnos³ pewnie jeden z takich Frehowych rzemie¶lników co w zyciu nie miele struga w rêce a takich tu nie brakuje
Je¶li chcesz porozmawiaæ powaznie na temat robienia ³uków dowiedzieæ siê wa¿nych rzeczy to zapraszam na forum Arcus link jest podany powy¿ej przez Mumina
A tu siê nie da powa¿nie ?
Mnie nie interesuj± ³uki o przeciêtnym naci±gu, tylko te o du¿ym. I to daleko strzelaj±ce, czyli o lekkich ³êczyskach. Tam jest temat o budowie takiego ³uku, ale jak widaæ ten, który chcia³ pobiæ rekord, wymiêk³. Ciekawe dlaczego.
Magia tego pierwszego s³oja. Rok wcze¶niej drugi by³ pierwszy.
Rozumiem, ¿e strugaj±c klocek mo¿na staraæ siê uzyskaæ przebieg osi obojêtnej na granicy bieli i twardzieli. Mo¿na wtedy t³umaczyæ: biel siê lepiej naci±ga, twardziel lepiej ¶ciska.
Ale w drewnie s± jeszcze naprê¿enia reliktowe, zmieniaj±ce siê radialnie od ¶rodka, i je uwzglêdniaj±c, odwrócenie kierunku zginania klocka powinno daæ dobry wynik.
szczerze mówi±c nie mam pojêcia o czym mówisz , ale je¶li ty wiesz to próbuj , moze ci wyjdzie co¶ ciekawego.
Postaram siê najkrócej i najpro¶ciej.
D³ugie ³uki wytwarzano z pnia cisa, nie ga³êzi.
Chodzi o to, ¿e pieñ niesie koronê, a ta co¶ wa¿y. Oznacza to, ¿e pieñ jest ¶ciskany ciê¿arem tego co ma nad sob± (pomijam zginanie od wiatru). Je¿eli jest ¶ciskany, to s± w nim naprê¿enia ¶ciskaj±ce, które w sumie, na ca³ym przekroju pnia, musz± daæ ³±czn± si³ê odpowiadaj±c± ciê¿arowi z góry.
Ale z mechaniki wiadomo, ¿e jak s± naprê¿enia, to te¿ s± odkszta³cenia, powi±zane liniowo modu³em sztywno¶ci E z naprê¿eniami. W przypadku ¶ciskania s± one ujemne, czyli oznaczaj± skracanie siê pnia.
Z pocz±tku korona wa¿y ma³o, wiêc mimo ma³ego przekroju s± ma³e.
Gdy drzewo ro¶nie, korona siê rozrasta, pieñ siê wyd³u¿a (rosn±c), ciê¿ar z góry ro¶nie. St±d powierzchnia pnia te¿. Lecz nacisk z góry sprawia, ¿e pieñ ¶ciskany staje siê minimalnie krótszy o w/w odkszta³cenia sprê¿yste.
Ale jest jeden szkopu³. Kolejne przyrosty nie wiedz± o tym, przyrastaj±c na d³ugo¶ci odpowiadaj±cej aktualnej (¶ci¶niêtej) d³ugo¶ci pnia. I tak co roku.
St±d w pniu rosn±cego drzewa naprê¿enia nie s± roz³o¿one równomiernie, tylko s± najwiêksze w ¶rodku pnia, a najmniejsze, bo zerowe, pod kor±.
Ale jak drzewo zetniemy, to znika dociskaj±cy ciê¿ar i w k³odzie wyciêtej z pnia, ¶ci¶niêty ¶rodek siê rozprê¿a i zaczyna rozci±gaæ warstwy zewnêtrzne.
Procesem który zmniejsza te naprê¿enia jest pe³zanie, czyli wzajemne przemieszczanie siê naprê¿onych warstw materia³u, w tym wypadku s³ojów drewna, a¿ do zanikniêcia naprê¿eñ. Proces zachodzi tym trudniej, im suchsze jest drewno. (dlatego drewno suszy siê wolno i d³ugo). Ale mo¿na go te¿ przyspieszyæ zwiêkszaj±c temperaturê (np. przez gotowanie drewna). Ale mo¿na te¿ spowolniæ, szybko susz±c drewno.
St±d charakterystyczne pêkanie szybko suszonych desek rdzeniowych, pêkaj±cych wzd³u¿ rdzenia i rozchylanie ich koñców, wywo³ane (jak w bimetalu) przez rozci±gane rozprê¿aj±cym siê rdzeniem warstwy przykorowe.
Przejd¼my do ³uku.
£êczysko ³uku zginane pêka gdy odkszta³cenia drewna przekrocz± maksymalne dla danego materia³u. W ³uku przy zginaniu s± one w skrajnych zewnêtrznych w³óknach ³êczyska.
Je¿eli we¼miemy klocek bez naprê¿eñ wewnêtrznych, to z³amie siê on przy pewnym wygiêciu.
Je¿eli we¼miemy klocek o naprê¿eniach wewnêtrznych zmieniaj±cych siê liniowo od osi obojêtnej do zewn±trz to mo¿liwe s± dwie sytuacje:
- w przypadku gdy naprê¿enia (rozci±gaj±ce) reliktowe s± po stronie rozci±ganej
(w grzbiecie) ³uk pêknie szybciej
- w przypadku gdy naprê¿enia (rozci±gaj±ce) reliktowe s± po stronie ¶ciskanej
(od ciêciwy) ³uk pêknie pó¼niej, bo najpierw zginaj±c ³uk musimy "wybraæ"
odkszta³cenie reliktowe ¶ciskaj±ce, dopiero pó¼niej te sprê¿yste rozci±gaj±ce.
Sytuacja pierwsza to opisywany tu sposób wykonania ze s³ojem zewnêtrznym rozci±ganym.
Sytuacja druga to ³uk o jakim piszê. Z tego wzglêdu teoretycznie ³uk zginany na odwrót powinien byæ trwalszy i mocniejszy, jednak¿e pod warunkiem, ¿e szybko wysuszyliby¶my materia³ na ³uk, by nie wyst±pi³o zbyt du¿e pe³zanie.
Mam nadziejê, ¿e nie ma za du¿o fizyki.
pewnie pod wzglêdem fizyki jest tak jak mówisz ale do praktyki nie ma siê dobrze. Budowa cisa jest taka nie inna i najlepsze ³uki s± z biel± na grzbiecie. Drewno innych gatunków w okolicy rdzenia jest miêkkie i s³abe , mo¿na robiæ ³uk umiejscawiaj±c jego grzbiet nie centralnie na ¶rodku przeciêtej k³ody ale w miejscu pomiêdzy ¶rodkiem a powierzchni±.
Fizyka musi siê zgadzaæ z praktyk±. Mnie interesuje dlaczego wybrali taki a nie inny fragment pnia i dlaczego tak go obracali. Bo wybranie fragmentu biel± go grzbietu ma te¿ zalety. To co wcze¶niej napisa³em tyczy odkszta³ceñ.
Gdyby zaj±æ siê naprê¿eniami, to ³uk z pierwszym s³ojem jest konstrukcj± wstêpnie naprê¿on±. Zatem wprawdzie pêknie przy mniejszych odkszta³ceniach, ale za to ma za przy nich od razu wiêksze naprê¿enia. Czyli ³uk z biel± u grzbietu bêdzie siê mniej wyginaæ, lecz przy takim wyginaniu bêdzie mieæ wiêksz± si³ê ni¿ ³uk z kawa³ka drewna bez naprê¿eñ reliktowych.
Zatem ³êczysko przy tej samej sile naci±gu mo¿e byæ trochê l¿ejsze.
Wracaj±c do naprê¿eñ reliktowych. One nie s± specjalnie du¿e. Nie wiem czy kto¶ je mierzy³, ale jakie¶ s±. Poza tym ten przebieg w pniu od rdzenia do powierzchni wcale nie jest liniowy, a raczej krzywoliniowy, silnie zmieniaj±cy siê przy powierzchni zewnêtrznej pnia. Drzewo ro¶nie lata i tym czasie ¶rodku pnia równie¿ wystêpuje pe³zanie je wyrównuj±ce. Ale niew±tpliwie na zewn±trz w pierwszym s³oju jest zero, a w ¶rodku ju¿ jaka¶ warto¶æ ró¿na od zera.
Zatem po ¶ciêciu pod wzglêdem naprê¿eñ reliktowych kawa³ek z pierwszym s³ojem jest najlepszy.
Mam w tym momencie pytanie: Czy dawne ³uki d³ugie bez za³o¿onej ciêciwy mia³y same z siebie lekkie wygiêcie odwrotne ?
jasne ¿e nie mia³y. We¼my tez pod uwagê klimat angielski . Mo¿na sobie wyobraziæ jak trudno by³o dosuszyæ drewno do zalecanej wilgotno¶ci , a wiadomo jak wilgoæ dzia³a na odkszta³canie ³uku. To czy uzyskasz refleks w ³uku zale¿y w g³ównej mierze od kszta³tu wyj¶ciowego , oraz wykonania. Nie s±dzê ¿eby te sprawy o których mówisz mia³y bardzo du¿y wp³yw na dzia³anie gotowego ³uku , ale nie mówiê ¿e jest to niemo¿liwe , sam zaobserwowa³em wiele dziwnych rzeczy je¶li chodzi o robienie ³uków. Wiêc próbuj , je¶li zrobisz ³uk z rdzenia który bêdzie mia³ refleks to stawiam ci dobre wino ;). W tym momencie w Europie nie u¶wiadczysz drewnianych longbowów z przeciwnym wygiêciem , nie daj± rady najlepsi angielscy rzemie¶lnicy , w tym momencie jednym z nielicznych które umie je zrobic jest Marc st Louis z Stanów , wg mnie najlepszy w tym momencie bowmaker na ¶wiecie je¶li chodzi o drewniane ³uki.
W³a¶nie o to mi chodzi. Chcia³bym przebadaæ problem wp³ywu naprê¿eñ reliktowych na parametry ³uku. A temat zacz±³em, bo mam ku temu pewne mo¿liwo¶ci. Konkretnie jest to jesion ponad 40 cm ¶rednicy, o prostym pniu, który 15 lat temu oberwa³ du¿± przewracaj±c± siê lip± i siê trwale przechyli³ o 25 stopni od pionu, nie przestaj±c nadal rosn±æ. W rezultacie odziomek ma na obwodzie wszelkie mo¿liwe proporcje naprê¿eñ od zerowych po maksymalne ¶ciskanie. Posiadam zgodê na jego wycinkê.
Lecz zastanawiam siê nad suszeniem. Czy w ¶redniowieczu stosowano metodê rzymsk± wycinki, tzn wcze¶niejsze okorowanie drzewa u nasady by siê zasuszy³o stoj±c ?
nic o tym nie wiem , natomiast je¶li chcesz suszyæ drewno w k³odzie to uzbrój siê w cierpliwo¶æ. Kiedy¶ mia³em drewno sezonowane w k³odach 20 lat i by³o zbyt wilgotne. Drewno tzw powietrzno - suche ma 12 - 15 procent wilgoci a to za du¿o. trzeba rozszczepiæ i suszyæ w szczapach a nie wiem jak to siê ma do tych naprê¿eñ które chcesz zbadaæ
Z tym suszeniem chcê zrobiæ eksperyment. Rzymianie przed ¶ciêciem podcinali korê na obwodzie, a nawet usuwali j± na szerszym pasie i pozostawiali tak drzewo na rok, a¿ zaschnie. Ale tam jest suchy klimat, w naszym latem by zaraz z³apa³o jakie¶ grzyby czy szkodniki. Wiêc ja chcê go teraz podci±æ, a nastêpnie ¶ci±æ wiosn±, ko³o marca i po tygodniu po³upaæ na szczapy.
Przeczyta³em, ¿e Tobie uda³o siê zrobiæ d³ugi ³uk z refleksem z cisa. Trzyma³e¶ go podczas suszenia pod obci±¿eniem, czy w prawidle ?
a czy takie co¶ sie czasem cyrlowaniem nie nazywa?
Nie wiem, s³ysza³em te¿ nazwê g³odzenie. Drzewo staje siê mniej smaczne dla robali, bo przed wycink± zu¿ywa zapas bia³ek i minera³ów, schowany w pniu.
Mam pytanie czy kto¶ co¶ takiego próbowa³. Bo nie chcia³bym przesadziæ z tym eksperymentem. Jesion wed³ug opisów powinien byæ szybko suszony i to zim±, bo inaczej zostaje szybko pora¿ony. Wiêc rozwa¿am te¿ wariant szybko ¶ci±æ, od razu po³upaæ i niektóre szczypy obci±¿yæ w po³owie, a niektóre nie.
Znalaz³em ciekaw± stronkê po¶wiêcon± drewnu jesionowemu, gdzie s± podane jego w³asno¶ci fizyczne i mechaniczne.
http://www.drewno.pl/index.php?pid=info_ar...mp;pname=JesionJak widaæ, wytrzyma³o¶æ mechaniczna drewna mo¿e ró¿niæ siê czterokrotnie !!!!
A gêsto¶æ pozorna jedynie dwukrotnie !!
Oznacza to, ¿e by zrobiæ dobry ³uk z jesionu trzeba jakiego¶ ma³ego laboratorium, mo¿e nawet prymitywnego, do oceny parametrów drewna. Samo pój¶cie do lasu z siekierk± nie wystarczy.
Zestawienie modu³u sprê¿ysto¶ci z wytrzyma³o¶ci± pozwala wysnuæ wniosek, ¿e odkszta³calno¶æ drewna jesionowego jest prawie taka sama dla wszystkich jego rodzajów.
Ale najbardziej szokuje, ¿e wytrzyma³o¶æ na ¶ciskanie wzd³u¿ w³ókien jest czterokrotnie mniejsza od wytrzyma³o¶ci na rozci±ganie wzd³u¿ w³ókien.
Bo je¿eli tak jest, to ³uk z jesionu powinien mieæ profil trójk±tny, cienki w grzbiecie, a szeroki od ciêciwy.
rozci±ganie w ka¿dym gatunku jest wy¿sze ni¿ ¶ciskanie , nie przejmuj siê. Laboratorium tez nie trzeba wystarczy popatrzeæ na szeroko¶æ s³ojów i grubo¶æ ciemnych przyrostów. Im szersze s³oje tym drewno lepsze , im mniejszy udzia³ ciemnych przyrostów tym drewno lepsze. Ale prawda to ¿e w³asciwo¶ci jesiona w obrêbie gatunku s± bardzo skrajne , wyró¿nia siê tym na tle innych drzew ;). Bardzo ciekawa uwaga je¶li chodzi o przekrój , o ile wiem ³uk wawelski pod±¿y³ w tym kierunku - p³aski brzusiec i pó³okr±g³y grzbiet. Dobra teoria je¶li chodzi o odkszta³calno¶æ w ³ukach nie p³askich, ale nie mo¿na przeceniaæ rozci±galnosci drewna - grzbiet ³uku jest nara¿ony na bardzo du¿e si³y rozci±gaj±ce i dlatego wytrzyma³o¶æ ³uku jest priorytetem a wierzcho³ek trójk±ta na grzbiecie by³by nara¿ony na bardzo du¿e obci±¿enie. Grzbiet pó³okr±g³y wg Traditional B . Bible jest bardzo dobry ze wzglêdu na wytrzyma³o¶æ i na zachodzie obecnie najczê¶ciej stosowany w ³ukach longbow . Ja jednak wci±¿ preferujê wysoki przekrój D i nieco ostrzejsze krawêdzie z p³askim grzbietem. Bardziej tradycyjny mi siê zdaje ale pewnie owalny bardziej wytrzyma³y.
Co do laboratorium. Ja wiem, ¿e Ty masz du¿e do¶wiadczenie i bezb³êdnie wybierzesz dobre drewno. Ale je¿eli dla jesionu rozrzut modu³u odkszta³calno¶ci jest czterokrotny, to z jesionu mo¿na wykonaæ dwa identyczne wymiarami ³uki, z których jeden bêdzie mia³ naci±g 24 kg, a drugi tylko 6.
Je¿eli gêsto¶æ drewna mo¿e ró¿niæ siê dwukrotnie, to prêdko¶æ pocz±tkowa strza³y z ³uku wykonanego z ciê¿szego drewna bêdzie mniejsza.
Powy¿sze zasady streszczaj± siê w podanych przez Ciebie zasadach - du¿e s³oje, ma³o ciemnego (ciê¿kiego) drewna, czyli drewno w miarê lekkie i mocne. (Wiêc parametry drewna powinny byæ takie "¶rodkowe".)
Jest jeden k³opot. Najlepszy jesion "budowlany" czy stolarski to w³a¶nie ten ciê¿ki i zbity i z nim raczej spotkamy siê na rynku. St±d przeciêtny wytwórca ³uku wybrawszy drewno mo¿e byæ skazany na sukces lub pora¿kê zaraz na pocz±tku.
Dlatego uwa¿am, ¿e odrobina najprymitywniejszego laboratorium nie zaszkodzi. W koñcu oszacowanie gêsto¶ci drewna mo¿na w prosty sposób wykonaæ w domu. Je¿eli bêdzie du¿e, lepiej nawet siê za klocek nie zabieraæ.
niekoniecznie ³uk wykonany z ciê¿szego drewna bêdzie wolniej wyrzuca³ strza³ê. Najszybsze ³uki jesionowe wykonywa³em z samej twardzieli jesionu która jest bardzo ciê¿ka ale wraz z ciê¿arem drewna w jesionie bardzo gwa³townie wzrasta jego twardo¶æ st±d czêsto ³uk wykonany z ciê¿kiego twardego drewna o naci±gu przyk³adowo 20 kg bêdzie wygl±da³ jak cieniutki patyczek przy 20 kg wykonanym z miêkkiego , lekkiego jesionu i de facto bêdzie wa¿y³ mniej. Dlatego wbrew pozorom lekkie , miêkkie , gêstos³oiste drewno jesiona jest gorsze ni¿ szerokos³oiste , twarde i ciê¿kie. Inaczej rzecz ma siê w cisie np . waga drewna jest w ka¿dej opcji zbli¿ona.
Tu mnie za¿y³e¶. Zawsze my¶la³em, ¿e drzewo o gêstszych s³ojach jest bardziej zbite, a przez to ciê¿sze.
Co do ³uku z ciê¿kiego drewna i prêdko¶ci strza³y. Z tablic nie wynika jaka jest zale¿no¶æ miêdzy gêsto¶ci± drzewa a modu³em sprê¿ysto¶ci. Je¿eli drugie ro¶nie z wzrostem pierwszego, to tym bardziej warto sprawdziæ gêsto¶æ, bo bêdzie jak piszesz, ³uk cienki jak patyczek bêdzie mia³ niesamowit± si³ê (E ros³oby szybciej ni¿ gêsto¶æ). Ale si³a naci±gu zale¿y te¿ od kszta³tu i wysoko¶ci profilu i to w trzeciej potêdze. Wiêc droga do super³uku jesionowego wiedzie przez l¿ejszy materia³ i wy¿y³owany, subtelniejszy profil przekroju ³êczysk, by ³uk by³ l¿ejszy od prostok±tnego o 1/3.
Nie tyle jest istotna waga ca³ych ramion co koñcowego odcinka ok 20 cm . Teoretycznie wysoki przekrój longbow powinien sprawiæ ¿e bêdzie on znacznie bardziej dynamiczny od p³askiego , poniewa¿ ¿eby osi±gn±æ wymagan± si³ê naci±gu potrzebuje znacznie mniejszej masy ³uku jednak wcale tak nie jest. P³aski przekrój lepiej oddaje zmagazynowan± energiê i ³uk mimo czêsto wiêkszej masy ramion jest bardziej dynamiczny. Teoria teori± a praktyka swoje. Po 4,5 latach intensywnej pracy i zrobieniu wielu setek ³uków jestem w stanie zrobiæ ³uk jesionowy o dowolnym przekroju z dowolnie beznadziejnego drewna który bêdzie mia³ zerowe u³o¿enie po profilowaniu i du¿a dynamikê. Jednak o super ³uku jesionowym nie jestem sk³onny teoretyzowaæ bo nie darzê jesionu wielkim powa¿aniem. W tym momencie jestem sk³onny stwierdziæ ¿e jedynym krajowym drewnem poza cisem który mo¿e mu dorównaæ lub siê choæby zbli¿yæ jest klon , oczywi¶cie je¶li chodzi o szybko¶æ ³uków. Dystansuje on w znacz±cy sposób jesion , wi±z, robiniê. Choæ wi±z i robinia maj± inne zalety - wi±z plastyczno¶æ pod wp³ywem gor±ca, robinia wytrzyma³o¶æ.
Wiem ¿e jeste¶ w tym fachu kim¶, z którym ja teoretyk nie mogê siê równaæ i bardzo jestem ukontentowany, ¿e chce Ci siê ze mn± dyskutowaæ. Ale teoriê chyba mam opanowan±.
Klon jawor
W³a¶ciwo¶ci fizyczne:
Ciê¿ar w³a¶ciwy
- suchy 480...590...750 kg/m3
- 12-15% 530...630...790 kg/m3
- mokry 830...970...1040 kg/m3
W³a¶ciwo¶ci mechaniczne:
Wytrzyma³o¶æ na ¶ciskanie 29...49...72 N/mm2,
Wytrzyma³o¶æ na zginanie 50...95...140 N/mm2,
Znalaz³em w³a¶ciwo¶ci klonu, no có¿ jedynie klona jawora
Jak widaæ klon j. jest trochê l¿ejszy od jesiona, jakie¶ 15 % czyli bez ró¿nicy.
Z w³asno¶ci mechanicznych ma podobne ¶ciskanie - klon (29-72) jesion (23-80)
Natomiast w zginaniu dobry jesion bije klon o po³owê - klon (50- 140) jesion (58-210), z czego wniosek, ¿e wytrzyma³o¶æ na rozci±ganie klonu jest du¿o, du¿o mniejsza od dobrego jesiona.
Wniosek: z klonu bêd± dobre ³uki p³askie i longbowy, o profilu nie wykorzystuj±cym na maksa rozci±gania.
Bynajmniej nie jawor ale klon pospolity który ma znacznie lepsze parametry mechaniczne ni¿ jawor . Zarówno w zginaniu jak i w twardo¶ci dorównuj±c jesionowi ma drewno l¿ejsze o ok 15 %. Te 15 % to nie jest trochê . Jak mówi± reklamy trochê robi wielk± ró¿nicê , to jest akurat tyle ile odró¿nia ³uk bardzo dobry od znakomitego. A dyskutowaæ o ³ukach bardzo lubiê bo czasami pozwala mi to wpa¶æ na dobry pomys³ ;). Wiem ze wiêkszo¶æ danych podawanych jest w bardzo szerokich zakresach , warto znale¼æ tabele warto¶ci które wystêpuj± najczê¶ciej, ja kilka takich odnalaz³em. Najczêstszy ciê¿ar jesionu suchego to 750 , twardo¶æ 760 , zginanie 99 . Odporno¶c na ¶ciskanie która nie tylko odpowiada za sk³onno¶c do uk³adania siê ale bezpo¶rednio wi±¿e siê ze sprê¿ysto¶ci± .U jesiona 47. Klon pospolity :
ciêzar 620 , tw 750 , zginanie 117 , sciskanie 53. Nie podajê jednostek bo du¿o pisania a sa standardowe dla wszystkich instytutów drewna
Te dane siê zagadzaj±. Popatrz na podane przeze mnie warto¶ci ¶rodkowe klona jawora dla wilgotno¶ci 12-15 %
gêsto¶æ - 630, odpowiednio 620
wytrz. na zginanie 95 , odpowiednio 117 (czyli k. pospolity jest lepszy od jawora o 23 %)
wytrz. na ¶ciskanie 49 , odpowiednio 53 ( 8 % wiêcej)
Przyjmuj±c dane przeciêtne masz racjê, ale zobacz o ile lepsze od przeciêtnych s± najlepsze rodzaje drewna obu gatunków:
dla klonu przy zginaniu (140 - 117)/117 = 0,196 = 20 %
dla jesionu przy zginaniu (210 - 99)/99 = 1,12 = 112 %
dla klonu uwzglêdniaj±c tylko moje dane:
przy zginaniu (140 - 95)/95 = 0,47 = 47 %
Wiêc jesion ma zapas ponad 100 %, a klon jedynie 20 % (47%).
St±d jak siê cz³owiek przy³o¿y i poszuka po lesie tego superjesiona o wytrzyma³o¶ci 210 MPa, (a nie przeciêtnych 99 MPa), mo¿e mieæ ³uk dwa razy lepszy od wykonanego z przeciêtnego jesiona. Z klonem w ten sposób uda siê wycisn±æ tylko 20 %, ewent. po³owê.
Wiêc droga do super³uku tradycyjnego wiedzie przez jesion nie klon. (Nie wiem jak z cisem.)
Ale to wymaga chocia¿by minimalnego, prymitywnego laboratorium, pozwalaj±cego okre¶liæ parametry drewna przed robot±.
znalaz³em je kiedy¶ na jakiej¶ stronie producenta jachtów drewnianych i gdzie¶ w USA ale ju¿ nie wspomnê gdzie
Ja wzi±³em moje ze strony polskiego wytwórcy parkietu.
http://www.google.pl/url?sa=t&source=w...d1fwYvxvYUn10eQCzy wiadomo ci co¶ o parametrach cisa. Ma podobno inne parametry dla twardzieli i inne dla bieli.
niestety o cisie nie mam. Rozmawia³em mocno na temat badañ z inst tech drew z Poznania , mia³em im dostarczyæ ró¿ne belki ale co¶ tam siê pozmienia³o w administracji i pomys³ upad³ a przyda³o by siê bo nie spotka³em siê z badaniami z podzia³em na biel i twardziel , ogólne badania nie maja sensu.
przewa¿nie s± inne warto¶ci dla bieli i twardzieli...
jak wiadomo twardziel jest bardziej sprê¿ysta,twardsza,wytrzymalsza...
MagicWojtek napisa³:
jak wiadomo twardziel jest bardziej sprê¿ysta,twardsza,wytrzymalsza...
Je¿eli tak, to powinno siê robiæ ³uki z samej twardzieli cisowej. Tymczasem robi siê je na granicy bieli i twardzieli.
Biel jest po stronie rozci±ganej, twardziel ¶ciskanej, przy czym twardzieli "na szeroko¶æ" jest mniej.
Taki przekrój cisowego longbowa sugeruje, ¿e w ten sposób uzyskano naturalny kompozyt dwóch materia³ów o ró¿nych w³a¶ciwo¶ciach. Twardziel cisa powinien byæ ciê¿ki, o du¿ym module sprê¿ysto¶ci i bardzo wytrzyma³y na ¶ciskanie. Biel powinna byæ lekka i wytrzyma³a na rozci±ganie.
wytrzyma³o¶æ na zginanie statyczne która jest u niektórych jesionów bardzo wysoka nie wi±¿e siê bezpo¶rednio ze sprawno¶ci± ³uku tylko z jego wytrzyma³o¶ci± na z³amanie , czyli niektóre jesiony s± niezwykle elastyczne. Na szybko¶æ ³uku maj± najwiêkszy wp³yw - waga drewna , twardo¶æ i wytrzyma³o¶æ na ¶ciskanie. Z cisem jest ciekawa sprawa . Nie wiem jak wyt³umaczyæ to ¿e ³uki p³askie z cisu z zachowaniem równych proporcji bieli i twardzieli s± du¿o bardziej podatne na z³amanie ni¿ longbow z wysokim przekrojem i z wiêkszym udzia³em twardzieli ni¿ bieli. £uki z samej twardzieli cisa obojêtne czy robione ze zdjêt± biel± czy w poprzek s³ojów równie¿ nie s± zbyt wytrzyma³e. tymczasem klasyczny longbow z cisa jest w zasadzie nie do z³amania.Mo¿na nawet swobodnie przekraczaæ s³oje bieli na grzbiecie. Zaobserwowa³em to ju¿ parê lat temu i obecnie wreszcie potwierdzaj± to rzemie¶lnicy ze Stanów , bo jak im mówi³em ¿e mo¿na przekraczaæ s³oje na bieli cisa parê lat temu to siê ¶mieli.Dopiero jak ich miejscowy guru to potwierdzi³ to uwierzyli.
Tu najpierw warta³oby u¶ci¶liæ pojêcia. Konkretnie twardo¶æ. Bo twardo¶æ ma sens potoczny i techniczny. A ten techniczny, podawany w tabelach, nie jest wielko¶ci± decyduj±c± o w³asno¶ciach ³uku.
Twardo¶æ w sensie technicznym to odporno¶æ na wbijanie czego¶ w powierzchniê danego materia³u.
Okre¶la siê je w stopniach wyra¿anych w ró¿nych systemach.
Natomiast nas interesuje twardo¶æ w sensie potocznym, okre¶laj±ca jak ³atwo materia³ poddaje (odkszta³ca) siê pod wp³ywem si³y. I tu jego miar± jest modu³ Younga E, zwany te¿ modu³em sprê¿ysto¶ci, okre¶laj±cy jak zale¿± naprê¿enia w materiale od jego odkszta³ceñ.
W tabelce na zamieszczonej przeze mnie stronie o jesionie jest on podany jako Ed (4400 - 18 100 MPa).
Im wiêkszy modu³, tym wiêksza si³a jest potrzebna do wytworzenia takiego samego odkszta³cenia (przy tym samym przekroju poprzecznym).
W tym momencie dziwne zachowanie drewna z cisa jest wyt³umaczalne.
Je¿eli zginamy prostok±tn± (p³ask±) listwê z jednorodnego materia³u, to o¶ obojêtna (gdzie ¶ciskanie przechodzi w rozci±ganie) jest dok³adnie w po³owie wysoko¶ci przekroju. Zatem wtedy obie skrajne warstwy materia³u - grzbiet i brzusiec - s± tak samo odkszta³cone.
Ale jak materia³ jest niejednorodny, o ró¿nym E, to o¶ obojêtna przesuwa siê w stronê materia³u "twardszego", o wiêkszym E. I wtedy odkszta³cenia brzu¶ca i grzbietu s± ró¿ne. Materia³u o wiêkszym E mniejsze, o mniejszym E wiêksze.
Je¿eli twardziel cisa ma du¿e E przy ¶ciskaniu, wiêksze ni¿ E bieli przy rozci±ganiu, to o¶ obojêtna przekroju, który ma tyle samo bieli i twardzieli, jest przesuniêta stronê twardzieli. St±d biel jest bardziej rozci±gana.
Je¿eli jest odwrotnie, twardziel cisa ma ma³e E przy ¶ciskaniu, mniejsze ni¿ E bieli przy rozci±ganiu, to o¶ obojêtna przekroju, który ma tyle samo bieli i twardzieli, jest przesuniêta stronê bieli. St±d twardziel jest bardziej ¶ciskana.
Jak sobie z tym poradziæ. W pierwszym przypadku trzeba zmniejszyæ ilo¶æ twardzieli, tak, aby o¶ obojêtna wróci³a na miejsce w po³owie.
Je¿eli jest odwrotnie, a wytrzyma³o¶æ na ¶ciskanie twardzieli cisa jest wiêksza od wytrzyma³o¶ci bieli na rozci±ganie, (a wytrzyma³o¶æ bieli na rozci±ganie wiêksza jak twardzieli na rozci±ganie) ³uk zasadniczo powinien byæ kszta³towany jak opisujesz. (I decyduj±ca bêdzie wytrzyma³o¶æ na ¶ciskanie).
Przyda³yby siê dane do¶wiadczalne co jest "twardsze". Z Twoich do¶wiadczeñ wynika, ¿e cis ma ³atwiej odkszta³calny twardziel, o du¿ej wytrzyma³o¶ci na ¶ciskanie i twardsz± biel o mniejszej wytrzyma³o¶ci na rozci±ganie, (ale wiêksz± ni¿ wytrzyma³o¶æ twardzieli na rozci±ganie).
Na ch³opski rozum wydaje siê. ¿e jest odwrotnie. Ale mo¿e w³a¶nie na tym polega wyj±tkowo¶æ cisa ?
Witam. Mam pytanie odno¶nie zewnêtrznej strony ³uku (akurat p³askiego lub longbowa) Czy bezwzglêdnie konieczne jest, aby by³a to akurat czê¶æ drewna za raz pod kor±? Rozumiem, ¿e z przodu musi byæ jeden, nienaruszony s³ój. Ale czy nie zdarza siê Wam, robiæ z drewna które nie by³o za raz pod kor±? Czy jest to trudne, aby osi±gn±æ jeden s³ój z przodu, czy czêsto Wam siê to zdarza?
Mnie siê zdarzy³o robiæ nie z pierwszego s³oja, ale z trzeciego. Podczas zdejmowania kory mocno uszkodzi³em dwa pierwsze, postanowi³em je zdj±æ. Dalej by³ to s³ój bieli. Nie by³o trudne, ale pracoch³onne, bo to zabawa dla starannych.
Nie jest te¿ tak, ¿e zawsze musi byæ ten "jeden, nienaruszony s³ój" - mo¿na zdecydowaæ siê na prostopad³y uk³ad s³ojów.
Smutny post na forum: wyprofilowany ³uk strzeli³ - 5 razy, za 6 pêk³ w dwuch miejscach. Jaka mog³a byæ przyczyna? Wyprofilowa³em zgodnie z zaleceniemia ksi±¿ki Jankowskiego. Wilgotno¶æ ok 10-12% Czy przyczyn± jest niedostateczny trening (rozci±ganie) ³uku?
odwied¼ forum arcus i poczytaj, na pewno nastepny bêdzie lepszy
Ja polecam ³uki z klonu lub topli najlepsze
Z topoli to robi sie najlepsze chodaki a nie ³uki.
CYTAT(braciszek Boullii @ 19:48 19.02.2012)
Z topoli to robi sie najlepsze chodaki a nie ³uki.
przepraszam za offa ale zaintrygowa³e¶ mnie braciszku. A dlaczegó¿ z topoli a nie np dêbu? nie czepiam siê, pytam z ciekawo¶ci
Mój ojciec mi mówi³, ¿e topola siê do tego nadaje bo ze wzglêdu na miêkn± strukturê ³atwo siê ja obrabia ale odró¿nia j± to od innych miêkkich drzew (np. lipa), ¿e nie powoduje odparzania stóp. Innymi s³owy nowe chodaki nie "pij±" i nie „piek±” go³ej stopy, ma to co¶ wspólnego z w³óknista struktura tego drzewa. Zapewne wie co mówi bo pamiêta jeszcze czasy, gdy na buty skórzane nie ka¿dego by³o staæ a chodaki by³y bardzo popularne i sam takie robi³/struga³.