Mblade, proszê ciê, zlituj siê - "technicznie dlaczego nie" jest wa³kowane od 6 stron. Ostatnio bodaj 11 stron z tego tematu pos³a³em na ¶mietnik, bo w kó³ko powtarza³y siê te same pytania, pomys³y, argumenty i nieporozumienia. Ile¿ mo¿na...
W ramach streszczenia dla tych, którzy bêd± zagl±daæ tu za rok czy dwa i nie przebij± siê przez te 6 stron:
Technicznie, czyli zupe³nie pomijaj±c
podstawowy fakt, ¿e materia³ ¼ród³owy z czasów, kiedy kolesie w Europie rzezali siê na skalê przemys³ow± mieczami wskazuje, ¿e preferowali tradycyjne zestawy - co¶ z tarcz±, co¶ z puklerzem, co¶ z krótszym cosiem, czy nawet woln± lew± rêkê ni¿ dwie klingi o jednakowych parametrach.
- problem w zwarciu i bardzo krótkim dystansie. Tradycyjne zestawy sobie radz± kantem tarczy, zapasami, czy te¿ krótsz± kling±. Dwa takie same miecze - le¿±. A w³a¶ciwie le¿y przynajmniej jeden, bo w zwarciu trzeba czym¶ tego z³ego z³apaæ i przytrzymaæ.
- problem w obronie. Albo trzeba siê broniæ rêk± dominuj±c±, albo ryzykowaæ posk³adanie siê obrony rêk± s³absz± przy konkretniejszym strzale. Znowu plus dla tradycyjnych zestawów - i tarcza, i puklerz, i krótka klinga lepiej sprawdzaj± siê w obronie s³absz± rêk±, ni¿ klinga taka jak w rêce dominuj±cej.
- problem w ataku. Niewielu rodzi siê oburêcznych, a ca³a reszta musi w³o¿yæ niewspó³miern± ilo¶æ czasu w prowadzenie dwu takich samych kling tak, ¿eby siê samemu w nie nie zapl±taæ. Plus dla tradycyjnych zestawów - s± ³atwiejsze do opanowani.
- problem z opancerzeniem na przeciwniku. Plus dla puklerza i go³ej rêki (w pó³mieczu)
- problem, je¶li du¿o ludzi naraz bêdzie czym¶ rzuca³o w stronê dwumiecznika. Plus dla tarczy.
- problem, je¶li nie ma sztucznych ograniczeñ co do pola trafieñ i repertuaru technicznego. Tradycyjne zestawy maj± szerszy wachlarz opcji, poniewa¿ role pe³nione w walce przez rêkê dominuj±c± i t± gorsz± siê nawzajem uzupe³niaj±, a nie tylko dubluj±.
Jedyne znane europejskie wyj±tki to dwa rapiery (w stylach wybitnie kolnych i w stosunkowo krótkim okresie czasu), sprzêt niektórych gladiatorów (ale ich trudno uznaæ za typowych - patrz retiarius z jego sieci± i trójzêbem), i kilka wzmianek o na wpó³ legendarnych postaciach bohaterów (sagi, czy legendy). Trochê ma³o ¶ladów, jak na tak fajn±, malownicz± i zabójcz± kombinacjê
Musashi zaleca³ u¿ywanie kling o ró¿nych d³ugo¶ciach.
FMA u¿ywa przede wszystkim pa³ek, nie mieczy. Mam powa¿ne w±tpliwo¶ci, czy w pierwotnej postaci dwie pa³ki by³y tak samo mocno akcentowane, co np. pa³ka i nó¿.
Na imprezach historycznych "sportowe" dwa miecze sprawdzaj± siê tylko w niektórych, wybranych regulaminach - przede wszystkim w punktówkach, i tych z ograniczonym polem trafieñ i repertuarem technicznym.
Pozdrowienia