Witam
Jakie zespo³y wg Was s± najlepsze w odtwarzaniu muzyki ¶redniowiecznej? I co my¶licie o przeróbkach tpu "Era"?
Pax:)
Je¶li chodzi o polskie zespo³y to wg. mnie - Decameron.
A Era ma jaki kolwiek zwi±zek z muzyka dawn±???
pozdrawiam
No ma.. Ameno to przerobiony jaki¶ gregoriañski hora³? Mo¿e siê myle, nie wiem...
W wykonawstwie muzyki dawnej mo¿na, moim zdaniem, wyró¿niæ dwa podstawowe nurty: klasyczny i (co jest logiczne) nieklasyczny.Pierwszy to takie zespo³y jak np. Ars Nova, Jordi Savall ze swoimi zespo³ami (np. Hesperion XX), Unicorn. Mo¿na go scharakteryzowac pokrótce jako d±¿enie do wiernego rekonstruowania tego jak grano przed wiekami, w oparciu o ró¿ne archiwalia, wykopaliska etc. Drugi nurt podchodzi do sprawy w sposób luzacki, wykorzystuje np. wspó³czesne instrumenty,nie stroni od czysto rock 'n' rollowej ekspresji. Przyk³ady: Stary Olsa, Odpust Zupe³ny, Corvus Corax z ich wcze¶niejszego okresu,Blackmore's Night.
I te kapele mogê z czystym sumieniem poleciæ.
Pozdrawiam
Witam wszyskich forumowiczów serdecznie!Jestem nowym zrejestrowanym i muszê powiedzieæ ¿e a¿ serce ro¶nie jak widze ile jest ludzi zainteresowanych histori± w naprawde pe³nym tego s³owa znaczeniu.
Mnie samego najbardziej fascynuje....hmm....tak naprawde to wiele okresów:kolonializm,Azja ¶rodkowa,tatarzy,¶redniowiecze równie¿...w zale¿no¶ci od nastroju.Staram siê mieæ styczno¶æ z histori± oczywi¶cie równie¿ poza ksi±¿kowo
Zbieram monety ze ¶wiata(kolonie bryt. ,II wojna ¶wiatowa i in.) ale piszê ten post g³ównie ze wzglêdu na muzykê dawna,co uwa¿am za naprawde zywe i rozwijaj±ce sie wci±¿ ¶wiadectwo minionych stuleci.Mam do Was zasadnicze pytanie,a mianowicie:jakie zespo³y mi polecacie?Jakie p³yty?Uwielbiam szczególnie muzykê ¶redniowicza,niektórzzy zaliczaj± do muz. dawnej,równie¿ Barok jednak mi chodzi raczej o X-XV wiek.Znam Ars Novê oczywi¶cie,Dekameron,mam p³ytê z muzyk± ¶redniowiecznej Hiszpanii,hymny rodem z Bizancjum ze ¶wiêtej Góry Athos,muzykê z wypraw krzy¿owych.Co jeszcze jest godne polecenia.Bardzo lubie kontratenory,gdy¿ brzmi± naprawde ¶redniowiecznie,a dzi¶ nie s³yszy sie ich tak cz±sto,skoczne tañce dworskie,chora³y gregoriañskie.Mam te¿ pytaniê o muzykê Wikingów(ale nie folk-metal).Kto naprawde stara siê doj¶æ do ¿róde³ tej jak¿e ma³o dzi¶ udokumentowanej muzyki?I znowu czy znacie jak±¶ p³ytê-podstawê,p³ytê-matkê.
Pozdrawiam!
Agatko, pominê³a¶ megapotêgê muzyki neodawnej - Medieval Dudes!!!
przykro a¿ siê robi.
PS, szykuje siê reaktywacja, ale nie chcê zapeszyæ. Ale na Miko³ajach Folkowych chyba zagramy po 2 latach przerwy ;)
Witam
CYTAT
niektórzzy zaliczaj± do muz. dawnej,równie¿ Barok
Do muzyki dawnej zalicza siê ¶redniowiecze, renesans i barok z czego ten ostatni okres jest najbardziej rozpowszechniony bo najwiêcej siê z niego zachowa³o i uwa¿am ¿e jest tak samo piekny jak i inne okresy w muzyce dawnej tylko ¿e po prostu inny. Wystêpuj± tam inne, a raczej "zmodyfikowane" instrumenty, nieco inne formy wyrazu i ca³a masa ozdobników
.
Co do zespo³ów to bardzo polecam polski zespó³ Lege Artis, oczywi¶cie Ars Nove pana Urbaniaka (wszystkie p³yty - od ¶redniowiecza do renesansu); Open Folku -Branle i Bretonstone (to te¿ muzyka dawna na kopiach instrumentów dawnych tylko interpretowana "z polotem"
).
CYTAT
Jordi Savall ze swoimi zespo³ami (np. Hesperion XX), Unicorn
tak¿e polecam - zw³aszcza p³ytê Unicorna - Carmina Burana.
z renesansu moje ulubione to:
Philip Pickett i New London Consort - wszystkie p³yty (g³. Praetorius- Terpsichore i Danserie - Susato) - ogromne instrumentarium, ¶wietna interpretacja i takowe wykonanie. A nale¿y dodaæ ¿e w epoce renesansu powsta³o najwiêcej ró¿norodnych instrumentów, szukano nowych brzmieñ i niektóre naprawdê zadziwiaj±
.
p³ytka pt. Terpsichore z wydawnictwa Archiv- zawiera utwory od ¶redniowiecza do baroku, jest wersja 1 i 2 p³ytkowa:)
zespó³ Piffaro i p³ytka A flemish Feast
Jak kto¶ lubi wokalne polecam zepó³ Il Canto Cezarego Szyfmana, King Singersów.
Poza tym jest ca³a masa przeró¿nych zespo³ów zagranicznych dostêpnych w sklepach internetowych.W Polsce ca³e szczê¶cie powstaj± nowe grupy i to ca³kiem dobre. Niektóre nagraj± kasetê czy p³ytkê i siê rozpadaj± a muzycy dogaduj± siê z innymi z bran¿y i tworz± nowe dlatego czasem trudno dostaæ starsze nagrania takowych.
Jednym s³owem cokolwiek znajdziecie w sklepie muzycznym czy przegracie od kogo¶ bêdzie ju¿ dobre
pozostaje tylko ocena wykonaia i "s³uchalno¶i":) . Bo szmiry tez sie zdazaj±.
Pozdrawiam i owocnych poszukiwañ
Radowan, pyta³e¶ o odtwarzanie muzyki ¶redniowiecznej...
S± w³a¶nie takie zespo³y jak: Stary Olsa, ale jest te¿ Stara Lipa
, jest Drewo, jest Kulgrinda, Orkiestra ¶w. Miko³aja (chocia¿ mo¿e nie jest to takie ¶redniowieczne, jak mia³e¶ na my¶li zadaj±c pytanie o zespo³y), moze to te¿ nienajlepszy przyk³ad, ale pierwszy album zespo³u "Skyforger" te¿ jest do przyjêcia. Na razie nic innego nie przychodzi mi do g³owy....
Ja najbardziej lubiê Drewo i polecam ka¿demu. Dlaczego? To ju¿ kwestia gustu...
Jest te¿ taki jeden zespó³ z Francji, ale to ju¿ nie jest muzyka taka dok³adnie ¶redniowieczna, za to ma niesamowity klimat... polecam, pos³uchajcie- Stille Volk. Moim zdaniem s± ¶wietni. Sa cztery albumy "Hantaoma", "Ex-uvies" ( z gitarami elektrycznymi), "Satyre Cornu" i "Maudat". Je¶li kto¶ zna ten zespó³, chêtnie zapoznam siê z jego opini± na jego temat.
Dziêkuje Joanno za bardzo wyczerpuj±c± odpowiedz!
Jeszcze jakby kto¶ wiedzia³ co z t± muzyk± wikingów to by³bym wdziêczny.
Z baroku bardzo pilecam G. P. Telemanna - jak dla mnie geniusz!!
No i jeszcze Ars Cantus Tomasza Dobrzañskiego... cudnych maj± chórzystów.
Witam,
byæ mo¿e wsadze kij w mrowisko - ale ja nie lubiê Ars Novy.Mam ich kilka p³yt, i wymieni³am ten zespó³, bo nie wypada go nie znaæ, ale IMHO w ich grze, jak dla mnie, jest za du¿o naukowego podej¶cia, takiego jakiego¶ sztywniactwa, a za ma³o polotu. Czasami sil± siê na luz, ale im to nie bardzo wychodzi (np. kawa³ek "Breve Regnum" z p³yty "Muzyka Jagiellonów"). S³uchaj±c innych kapel jako¶ nie mam takiego wra¿enia.
Ptacku - Miko³ajki czekaj±!
Pozdrawiam
hmmm...a co s±dzicie o czym¶ takim jak "Espana antigua"? W³a¶nie Savalla...dobre to to?S³ysza³ kto¶?
Jeszcze jedno...a znacie jak±s p³ytkê skoczn± dosyæ..tañce jakie¶,taka jasna strona tego ziemskiego pado³u ¶redniowiecznego czy renesansowego ?
Hehe
Dziêki za odpowiedzi. W³a¶ciwie to ze swej strony po tym wszytkim co napisali¶cie mogê jesczze tylko do³o¿yæ Fidelius - zespó³ chyba niemiecki choæ nie dam sobie rêki uci±c ¿e nie Skandynawski.
Mam te¿ pytanie o festiwal muzyki dawnej w Starym S±czu. S± jeszcze jakie¶ inne podobne festiwale? W zesz³ym ju¿ roku mia³em okazjê na nim byæ i w sumie nie mogê powiedzieæ bo grali ( w³a¶ciiwe ¶piewali chórzy¶ci ) piêknie.
Pax:)
Witam!
Co do Ars Novy to jak dla mnie ich podej¶cie jest bardzo dobre, istrumentarium to kopie historycznych instrumentów, nuty z zachowanych ¼róde³, wykonanie wed³óg traktatów i mo¿liwo¶ci instumentów, pozatym nie wszystkie utwory da sie zagraæ czy opracowaæ tak by ³atwo wpada³y w ucho i podrywa³y z miejsca. Po prostu s± rózne kawa³ki, grane by³y w ró¿nych sytuacjach i nie zawsze do tañca, inaczej gra³o sie w karczmie a inaczej na dworze czy ko¶ciele.
Teraz du¿o zespo³ów stara sie opracowywaæ muzyke dawn± "pod publiczke" ¿eby ³atwiej sprzedaæ p³ytke, wybieraj± utwory skoczne i mi³e dla ucha ignoruj±c te które nie pasuj± do ich konwencji, czyli ca³± mase ciekawych kawa³ków bo te "szlagiery" stanowi± du¿o mniej ni¿ po³owê ca³o¶ci.
Ca³e szczê¶cie tych id±cych na ³atwizne jest mniej choæ s± one lepiej znane.
Mnie ju¿ szczerze mówi±c denerwuje s³uchanie kolejnego zespo³u z takim samym programem tylko troche inaczej opracowanym.
Co do festiwali:
7 lutego 2005 rozpoczyna siê w Kaliszu XXVII Ogólnopolski Festiwal Kameralnych Zespo³ów muzyki dawnej Schola Cantorum 2005 swoje umiejêtno¶ni na przes³uchaniach zaprezêtuj± zespo³y m³odzie¿owe z ca³ej Polski, przes³uchania bêd± trwa³y 2 ewentulanie 3 dni (zale¿y od liczby zespo³ów) oceniaæ ich bêd± eksperci w tej dziedzinie m.in. Tomasz Dobrzañski, Agata Sapiecha, Marcin Bornus-Szczyciñski Romana Agnel (taniec).
W pi±tek odbêdzie sie koncert galowy- wyst±pi± najleprze zespo³y i zostan± uroczy¶cie rozdane nagrody.
Przes³uchaniom bêd± towarzyszyæ liczne koncetry w Kaliszu i okolicznych miasteczkach, wystawy prac inspirowanych muzyk± dawn±, seminaria (ka¿dego roku inny temat) i miejmy nadzieje kolejne przedstawienie Baletu Dworskiego Ardente Sole.
ZAPRASZAM
Pozdrawiam
Droga Joanno, odnoszê wra¿enie ¿e opatrznie zrozumia³a¶ sens mojej wypowiedzi. Nie mam pretensji do Ars Novy o to, ¿e graj± na kopiach starych instrumentów, wykorzystuja dawne nuty etc. Nie o to chodzi, bo to akurat jest u nich, jak i u innych kapel, jak najbardziej w porz±dku. Nie szukam tak¿e muzyki prostej w odbiorze, bo gdybym jej szuka³a to by³abym fank± Britney Spears
Chodzi mi o co¶ innego - s³uchaj±c ich p³yt, mam wra¿enie ¿e obcujê z naukowym preparatem, czym¶ w rodzaju motyla na szpilce. Czynnik badawczy, rekonstrukcyjny wypar³ tu wszelk± emocjonalno¶æ... Nic nie poradzê, ¿e mam takie wra¿enie.
Ale to w koncu kwestia mojego indywidualnego odczucia.
Pozdrawiam
Ja osobiscie moge polecic Estampie , moze ich muzyka nie jest wierna kopia zapisow nutowych..ale .ludzie graja na zrekonstruowanych instrumentach , czyba wszyscy skonczyli jakies studia muzyczne.
A co do wczesniejszej wzmianki apropos Fideliusa..to juz bys reki nie mial ( to do Radowana ) bo sa z Niemiec ich siedziba zanjduje sie w Jenie.Ale ich granie mnie jakos nie przekonuje...
Jesli cos z klimatow wikinskich i do tego rekonstrukcji to proponuje Krauke i Sequetnie ( z czego ten drugi zespol odwazyl sie wykonac spiewana wersje Eddy w jezyku staroislandzkim) i plyte Savrta jordens saang(lub a z koleczkiem)Per-Ulf Allmo i Styrbjörn Bergelt , ktora niestety nie jest u nas do dostania.
Odetto dziêki za pprawienie ;) Mówi³em ¿e rêki uci±c sobie nie dam
O estampie nie s³ysz³em. Znasz jakie¶ strony z których mo¿naby ¶ci±gn±æ jakie¶ ich kawa³ki?? Czy opieraæ siê na strym, dobrym p2p w którym nigdy nie ma nic poza "ameno" ery...
Pax:)
No jasne ze zanm strony dyskografie tez posiadam wejdz poprostu na www.estampie.de
w dziale dyskografia przy kazdej plycie sa mp3 do przesluchania.Polecam Palastinalied.
Dziêki wielkie
a wogóle sk±d wiemy jaka by³a naprawdê muzyka dawna, np. w staro¿ytno¶ci ??
Przecie¿ takie opisy np. Horacego w stylu skoczna weso³a, nie wystarcz±...
A nawet sk±d wiemy jaka by³a w ¶redniowieczy dajmy na to XIII wiek ???
Pozdrawiam
Grzegorz
CYTAT(Tubular_bell)
a wogóle sk±d wiemy jaka by³a naprawdê muzyka dawna, np. w staro¿ytno¶ci ??
Przecie¿ takie opisy np. Horacego w stylu skoczna weso³a, nie wystarcz±...
A nawet sk±d wiemy jaka by³a w ¶redniowieczy dajmy na to XIII wiek ???
Pozdrawiam
Grzegorz
Witam ciekawy materia³ na ten temat
The Songs of the Vikings. Mo¿na powiedzieæ, ¿e wiedza jest "wtórna" - bardzo czêsto na zasadzie analogii i odtwarzana z fragmentów.
Zreszt± dotyczy to wiêkszo¶ci odtwarzanych zakresów m.in. wczesnego ¶redniowiecza jak strój, uzbrojenie, wyposa¿enie - gdzie ilo¶æ znalezisk jest bardzo ma³a w stosunku do wystêpuj±cych naprawdê w tamtych czasach. W wielu przypadkach odtwórstwa mamy do czynienia z kanonami, czy ustalonymi pogl±dami, a nie obiektywn± prawd±.
Hmm... no dobre pytanie. Vislav m±drze odpowiedzia³. Wydaje mi siê ¿e gdzie¶ na wsiach muzyka dawna ewoluowa³a. Muzyka dworska równie¿ by³a znana, bo mistrzowie przekazywali uczniom swoj± wiedzê itd a¿ do czasów bardziej "cywilizowanych" gdzie ju¿ zaisywano nuty. Poza tym chyba ¶wpiew ko¶cielny te¿ zbyt wiele nie ewoluowa³. Ksiê¿a do dzisiaj u¿ywaj± nut gregoriañskich ( takich "diamentów" w czterolinii )
No i chyba metod± skojarzania faktów i szperania po wsiach i innych zakamarkach mo¿na ta muzykê badaæ.
Pax:)
Witam!
Odtwórstwo muzyki dawnej nie jest takie trudne jak siê wydaje - mamy zachowane istrumenty, zapisy nutowe, opisy... wystarczy wzi±¶æ instrument i zagraæ nuty, popracowaæ nad ich interpretacj± w zale¿no¶ci od chrakteru utworu i ju¿
.
Mo¿e troche to uprosci³am ale tak to widze i znam z do¶wiadczenia, pozatym czy mog³y zaj¶æ jakie¶ znacz±ce zmiany przez te 500 lat?? Pomys³owo¶æ ludzka siê nie zmieni³a.
Pozatym muzyka dawna zmienia³a siê ca³y czas poprzez lata - od ¶redniowecza do baroku, w ka¿dej epoce by³a nieco inna, a¿ do obecnej muzyki klasycznej w któr± przesz³a muzyka dworska itd.
pozdrawiam
Joanno, a jakie s± ¼ród³a w których s± takie nuty???
Ewoluje do dzisiaj
"Ameno" to te¿ chora³ gregoriañski :D
A w jakim grasz zespole Joanno?
Je¶li napisa³a¶ wcze¶niej - wybacz, przeoczy³em
Pax:)
No czy ja wiem ?
Zauwa¿ ¿e w XX wieku, muzyka zmieni³a siê drastycznie w przeci±gu 50 lat !
A pozatym czy do okresów wczesnego ¶redniowiecza, czy staro¿ytno¶ci mamy nuty ??
Ja przynajmniej siê nie spotka³em...
Witam!
No co¿ czasy wspó³czesne i tak samo muzyka wspó³czwesna to zupe³nie inna bajka, mimo to wspó³cze¶ni kompozytorzy muzyki klasycznej trzymaja siê pewnych niezmiennych regó³.
Muzyka dawna jeszcze raz powtarzam obejmuje ¶redniowiecze,ale mniej wiêcej od XI- XIIw kiedy powsta³y pierwsze zapisy melodii, renesans i barok. Muzyka staro¿ytna czy wczesno¶redniowieczna - której zapisów nie posiadamy bo po prostu ich nie czyniono- nie jest uwa¿ana jako taka za muzyke dawn±. Oczywi¶cie nie mówie ¿e nie mo¿na tak tego nazywaæ, ale ja tak to widze.
Muzyk, a przynajmniej wszyscy specjali¶ci z którymi mia³am okazje sie spotkaæ, za muzyke dawn± uznaje ¶redniowiecze, renesans, barok.
Co do muzyki skandynawskiej - nie moge sie wypowiedzieæ bo ie mia³am z tym styczno¶ci.
Co do ¼róde³ to jest ich wbrew pozorom dosyæ wiele. Obowi±zuje zasada - im pózniej tym wiêcej zachowanych zapisów. I bêd± to np. rêkopisy (np. Rêkopis Po³ocki), cantiona³y (tu g³ównie muzyka sakralna), tabulatury (lutniowe, organowe np. tabulatura Jana z Lublina czy Miko³aja z Radomia), czy traktaty np. traktat Hieronima z Moraw, traktaty taneczne np. Th. Arbeau gdzie jest podana muzyka do tañców.
Te ¼ród³a sa oczywi¶cie opracowywane przez muzyków czy te¿ wydawane jako faxymilia, ja osobiscie korzystam z opracowañ.
Orygina³y s± przechowywane w bibliotekach narodowych w ca³ej Europie g³ównie na zachodzie.
Ameno - to nie ewolucja tylko przeróbka.
A mój zespó³ podany jest w opisie
.
Pozdrawiam
ps. w koñcu jaka¶ fajna dyskusja od paru miesi±cy w tym temacie
Wydaje mi sie, ze akurat przyk³ad tego, co sie sta³o w XX wieku, jest nietrafiony, poniewa¿ wtedy dosz³y doi g³osu wp³ywy muzyki pozaeuropejskiej, gdy tymczasem, w przesz³o¶ci wszystko kisi³o siê jednak we w³asnym sosie. O tym, jak bardzo zmienia siê postrzeganie muzyki, mo¿na sie przekonac s³uchajac przedwojennych interpretacji np. Chopina czy Vivaldiego. Ja nie znam siê na klasyce jako¶ rewelacyjnie, ale ró¿nica jest odczuwalna i dla mnie. Wszystkiego nie da siê zapisaæ w nutach.
Buzi
O dobre stwierdzenie - wszystkiego nie da siê zapisaæ w nutach:)
Ale Ameno to te¿ pewien rodzaj "ewolucji" - bo wyewoluowa³o to w³a¶nie z mieszanki ¶redniowiecznej muzyki i wspó³czesnych brzmieñ. To nie jest ewolucja?
Hmm... zauwa¿my te¿, ¿e muzyka by³a obecna zawsze. Od najdawniejszych czasów ludzie ¶piewali. Najstarszym przyk³adem s± Psalmy - te¿ ¶piewane. Ciekaw jestem czy muzyka do nich ( ¶piewana przez ¯ydów ) tak bardzo wyewoluowa³a? I w jakim to posz³o kieruku. Mogliby¶my wtedy przez analogiê zastanowiæ siê jak ewoluowa³a muzyka ¶redniowieczna. Heh - to abstrakcja
ale co tam ;)
Te¿ my¶lê, ¿e XX wiek przyniós³ zbyt wiele rewolucji we wszytkim aby porównywac go do wcze¶niejszych.
Muzyka dworska na serio da³a poczatek muzyce klasycznej? Hmm... przecie¿ dworska muzyka by³a weso³a, skoczna i wogóle mi³a dla ucha s³uchaj±cych. ¯ywa... a muzyki powa¿nej nie trawiê osobi¶cie. Wydaje mi siê dziwne ¿e a¿ tak± metamorfozê muzyka dworska przesz³a...
I odbiegaj±c nieco od tematu - co s±dzicie o w³a¶nie "Ameno". wg mnie to ¶wietna sprawa. Choæ oczywi¶cie nie mo¿na nazwaæ tego muzyk± "dawn±" ale mimo to baardzo mi sie podoba. A Wam?
Pax vobiscum
Wiesz, pewnie siê mylê, ale mi osobi¶cie muzyka dworska kojarzy siê z dumnymi powa¿nymi tañcami, a nie skocznymi melodyjkami. Jako¶ tak mi siê wydaje ¿e takie skoczne melodyjki królowa³y u ni¿szych warstw spo³ecznych, choæ ich pochodzenia nie mo¿na wykluczyæ i na dwoarch.
Co do Ameno
fajny mi siê podoba...
Chyba lubisz bardzo to Ameno, Radowan, bo je tak mêczysz od d³u¿szego czasu... ;) Szczerze powiem, ¿e mi Ameno siê nie podoba. Nie lubiê takiego ¶piewu w po³aczeniu z tak± muzyk±. Dla mnie jest to trochê "za p³ytkie". Bez urazy oczywi¶cie, takie jest moje zdanie.
Nie bardzo orientujê siê o jakiej muzyce teraz rozmawiacie, bo pojawiaj± siê ró¿ne komentarze. Barok? ¦redniowiecze?
Je¶li chodzi o takie spokojne, refleksyjne i smutne utwory to ja w³a¶nie spotka³am siê z ni± w tych ni¿szych warstwach.
Przyk³adem jest Drewo "dziwna na tym ¶wiecie".
Na fresze nie mo¿na chyba za³±czaæ mp3, przynajmniej nie umiem tego zrobiæ. Je¶li macie czas i ochotê zapraszam do znalezienia i pos³uchania.
Pozdrawiam
Witam!
Polecam poczytaæ jak± kolwiek ksi±¿ke na temat historii muzyki jesli kto¶ jest tym naprawde zainteresowany, da to na pewno szerszy pogl±d na muzyke dawn± ni¿ te dyskusje tu prowadzone.
pozdrowienia
Albo pos³uchania muzyki do tañców....... Na pewno zmieni to przekonania niektórych osob
Z reszt±- wystarczy przeczytaæ podpis Blondiego
Co do braku wp³ywów pozaeuropejskich w muzyce dawnej nie do koñca bym siê zgodzi³a. Szczególnie ¿e ju¿ w VIII wieku mamy na Pó³wyspie Iberyjskim Arabów, którzy nie wpadli na chwilê a wrêcz zostali na d³u¿ej(w Hiszpanii do XVwieku, w Portugalii do 13 wieku). Muzyka sefardyjska. Potem odkrycia geograficzne ju¿ od pocz±tków 15 wieku. S± wp³ywy. Owszem, nie we wszystkich krajach równie silne, nie tak silne jak dzisiaj, ale s±.
Witam!
Ja osobiscie bardzo lubiê i polecam takie zespo³y jak Dekameron,Pressus,Alienor,The Newberry Consort i takie jak Drolls, Open Folk.
Ma³e pytanie do Agaty. Czy Blackmore's Night to grupa Ritchiego Blackmoora, gitarzysty Deep Purple?
Piotr.
Ps. Joanno, kiedy znów zagramy?
CYTAT(Piotr £uniewski)
Czy Blackmore's Night to grupa Ritchiego Blackmoora, gitarzysty Deep Purple?
Tak.
A jakiej muzyki s³uchacie poza ¶redniowieczn±????
Tak dla podtrzymania tematu zada³em o pytanie... nie wpowiem, z ciekawo¶ci te¿ :D
Pax:)
witam!
Chcia³abym wszystkim zainteresowanym i nie tylko
polecic p³ytke z muzyka Hildegardy z Bingen zespo³u SEQEUNTIA pt ,,Ordo virtutum".To by³a moja pierwsza p³ytka z muzyka sredniowieczna w mojej kolekcji i zrobi³a na mnie przeogromne wrazenie, w³asciwie po w³aczeniu jej porazi³a mnie do tego stopnia,ze mia³am autentyczne dreszcze,s³uchajac tego cudownego brzmienia kobiecych g³osow,ulatujacych niemal do nieba...
Do dzis jest moja ulubion± i goraco kazdemu ja polecam.Jest to chora³ gregorianski wykonywany bardzo, hm,paradoksalnie dla tego gatunku ,emocjonalnie...Najlepiej w³aczyc ta p³ytkê,zapalic swiece i ¶redniowieczny klimat jak w banku,Ja tak robie czesto i zaprawde jest cudownie!
Pozdrawiam
CYTAT
A jakiej muzyki s³uchacie poza ¶redniowieczn±????
Taki temat ju¿ by³, nawet z ankiet± i na sze¶æ stron:
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=5711
pozdrawiam
Robak czyli Bianka
AAA faktycznie
Dziêkujê
Nie pad³y jeszcze tutaj nazwy w³oskich zespo³ów La Reverdie i Micrologus. Graj± PORYWAJ¡CO! Zw³aszcza daje siê to odczuæ na koncertach. Dziêki nim muzyka sprzed 700 lat jest wci±¿ ¿ywa i to nie wa¿ne, czy ¶piewaja laudy, czy Cantigas, czy nawet chora³. Oczywi¶cie s± to wykonania poparte badaniami muzykologicznymi co bardzo ceniê. Dla mnie s± wzorem grania koncertów.
Witam!
A ja chcia³bym wszystkim gor±co poleciæ pewien zespó³ (nie wiem czy s³yszeli¶cie... ?). Podaje link do stronki na której mo¿na sobie pos³uchaæ wybranych utworów (d³ugo siê ³aduj±, ale warto poczekaæ
)
Stary Olsa
Pozdrawiam
Jeszcze chcia³abym ustosunkowaæ siê do kwestii muzyka dworska - muzyka powa¿na. Kto¶, kto wczesniej napisa³ ¿e ta pierwsza kojarzy mu siê z czym¶ powa¿nym i dostojnym, bardzo siê pomyli³. Zasadnicza ró¿nica pomiêdzy muzyk± dworsk±, a t±, uprawian± przez ni¿sze warstwy, polega³a na tym, ¿e muzyka i tañce na dworach rz±dzi³y siê okre¶lonymi regu³ami, tañce sk³ada³y sie z wielu skomplikowanych kroków i uk³adów, podczas gdy na wsi grano g³o¶no, ha³a¶liwie, nierzadko na ¼le strojonych instrumentach, a ka¿dy tañczy³ jak chcia³. Do prze³omu XVI/XVII wieku wiejski taniec w sztuce pó³nocnej ( w ramach wiêkszej ca³o¶ci - ludowego festynu) by³ synonimem ba³aganu i rozpusty - patrz za³±cznik.
Muzyka dawna i klasyczna to jedno i to samo - jeszcze w XIX wieku kompozytorzy byli utrzymywani przez w³adców, co dopiero wczesniej. Radowan, nie pisz ¿e nie trawisz muzyki klasycznej, bo mi siê nó¿ w kieszeni otwiera. Po prostu jej nie znasz. Zarêczam, ¿e tam kazdy moze znale¼æ co¶ dla siebie.
CYTAT(Scandicus)
Nie pad³y jeszcze tutaj nazwy w³oskich zespo³ów La Reverdie i Micrologus. Graj± PORYWAJ¡CO! Zw³aszcza daje siê to odczuæ na koncertach. Dziêki nim muzyka sprzed 700 lat jest wci±¿ ¿ywa i to nie wa¿ne, czy ¶piewaja laudy, czy Cantigas, czy nawet chora³. Oczywi¶cie s± to wykonania poparte badaniami muzykologicznymi co bardzo ceniê. Dla mnie s± wzorem grania koncertów.
Tak...Zespó³ Muzyki Dawnej "MIcrologus" jest wzorem do na¶ladowania dla wielu m³odych artystów...by³am na ich jednych koncercie...by³o to zjawisko osza³amiaj±co pozytywne
..od tamtej chwili mam troszkê ich dyskografii
...NAPRAWDÊ, WARTO POS£UCHAÆ!!
Inne fajne zespo³y zagraniczne:
"Musica Vocantium" - z CZech
"Ostinato" - muzyka strunowa
"Andaro" - roszq mocna!
"Words" - co¶ jak Era
Pozytyw. zespo³y polskie:
"Rocal Fuza" - nic uj±æ!
"Pro Musica Antiqua" - obecnie nasz zespó³ z nimi wspó³pracuje!
"Bianco Fiore" - czêsto uczestnicz± na tych samych konkursach co my!
"Voci Unite" - bardzo fajny zespolik
....................
A co do muzyki dawnej...nie powinno sie jej zaliczaæ do Klasycznej (najwy¿ej Barok!)
Pro Musica Antiqua to nasza "starsza rodzinka" ;)
Hesperion XXI, Ensemble Unicorn (ich koncerty teraz bêd± podczas Wratislavia Cantans)
a tak¿e Micrologus, Accordone,Ensemble Accentus
CYTAT(Agata Witkowska)
Muzyka dawna i klasyczna to jedno i to samo - jeszcze w XIX wieku kompozytorzy byli utrzymywani przez w³adców, co dopiero wczesniej.
to nie jest to samo...mo¿e pod wzglêdem dotacji,ale nie na ka¿dej p³aszczy¼nie!
to przecie¿ ró¿ne instrumenty, ró¿na harmonia, utwory, sk³ady zespo³ów/orkiestr...
Rodzi siê tutaj niepotrzebny spór o s³owa. Po prostu przyjê³o siê rózró¿nienie na muzyk± klasyczn± (powa¿n±) i rozrywkow±. Rzuæcie okiem na próbê definicji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Muzyka_klasyczna
Mianem "muzyka dawna" okre¶la siê literaturê muzyczn± do ok. po³owy XVIIw. (do Baroku w³±cznie).
Barbara Thornton powiedzia³a kiedy¶, ¿e ka¿da muzyka jest w pewnym sensie muzyk± dawn±.
Zadaniem odtwórcy jest przywrócenie pewnej idei - chwili obecnej. Enri Michaux w eseju "O muzyce" rozwa¿a byt-niebyt muzyki. Rodzi siê ona w g³owie kompozytora, czy istnia³a zawsze jako pewna idea? Istnieje ona tylko gdy brzmi i powraca do niebytu w ciszy?
Na pewno zadaje sobie te pytania ka¿dy, kto odtwarza muzykê i przywraca j± ¿yciu - niewa¿ne, czy jest to Lutos³awski, Bach, czy Dufay.
W tym sensie spór o muzykê dawn±, klasyczn±, now±, star± i Bóg wie jeszcze jak±, moim zdaniem schodzi na plan dalszy.
A nikt nie powie o Madieval Babes ??
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.