Bracia jestem nowy i potrzebujê jaki¶ wykrojow na strój templariusza wszystkiego co z Nimi by³o zwi±zane .Proszê je¶li kto¶ ma co¶ co mo¿e mi siê przydaæ to proszê o odpowiedz.z góry dziêkujê Patryk....
Z tego co sie orientuje to nikt nie wie jak dokladnie byli lub w co dokladnie byli ubrani Templariusze.Na poczatek moze polece przeczytanie fragmentow Reguly Templariuszy: Fragmenty Regu³y:
O ubiorze Braci
17. Nakazujemy, aby wszystkie habity braci by³y zawsze w jednym kolorze, to jest bia³e czarne lub br±zowe. I zezwalamy wszystkim braciom rycerzom, w zimie i w lecie je¶li mo¿liwe, bia³e p³aszcze, i nikomu kto nie nale¿y do wcze¶niej wymienionych Rycerzy Chrystusa nie jest pozwolone, aby mieæ bia³y p³aszcz, tak, ¿e ci, którzy opu¶cili ¿ycie w ciemno¶ci rozpoznaj± siê nawzajem jako bêd±cych pogodzonymi z ich Stwórc± przez znak bia³ego habitu, który oznacza czysto¶æ i ca³kowit± czysto¶æ moraln± (nieskazitelno¶æ). Nieskazitelno¶æ (dziewictwo) jest pewno¶ci± serca i dobrym zdrowiem cia³a. Bowiem je¶li jaki¶ brat nie z³o¿y ¶lubu czysto¶ci nie mo¿e do³±czyæ (osi±gn±æ) wiecznego odpoczynku ani zobaczyæ Boga, przez obietnicê (zapowied¼) aposto³a, który mówi: Pacem sectamini cum omnibus et castimoniam sine qua nemo Deum videbit. Co znaczy: Starajcie siê utrzymaæ (przynosiæ) pokój wszystkim, zachowajcie czysto¶æ, bez której nikt nie mo¿e zobaczyæ Boga.
18. Ale te szaty powinny byæ bez ozdób i bez oznak (pokazywania) dumy. A wiêc nakazujemy, (aby) ¿e ¿aden brat nie bêdzie mia³ kawa³ka futra na swoich rzeczach, ani niczego innego, co jest na u¿ytek cia³a, nawet koca (derki) o ile (chyba ¿e) nie jest to z jagniêcej we³ny lub owczej we³ny. My nakazujemy wszystkim posiadaæ takie same (to samo), tak aby ka¿dy móg³ w³o¿yæ i zdj±æ i za³o¿yæ i zdj±æ ³atwo jego buty. I sukiennik lub ten który jest na jego miejscu powinien pilnie dbaæ aby otrzymaæ nagrodê od Boga we wszystkich wy¿ej wymienionych rzeczach, tak aby oczy zawistne (zazdrosne) i z³e jêzyki nie mog³y zauwa¿yæ, ¿e szaty s± za d³ugie lub za krótkie, ale on powinien je rozmie¶ciæ tak aby one pasowa³y na tego, który musi je nosiæ wed³ug rozmiaru ka¿dego z osobna.
19. I je¶li jaki¶ brat poza uczuciem dumy i arogancji pragnie mieæ jako zap³atê (nale¿no¶æ) lepszy lub nowszy habit, niech mu zostanie dany najgorszy. A ci, którzy otrzymali nowe szaty, musz± natychmiast zwróciæ (oddaæ) stare aby by³y dane giermkom i sier¿antom a czêsto i biednym wed³ug tego, co wydaje siê temu który jest na stanowisku (piastuje je).
O koszulach
20. W¶ród innych rzeczy, mi³osiernie orzekamy to z powodu wiekiej intensywno¶ci upa³u który jest na Wschodzie, od Wielkiejnocy do Wszystkich ¦wiêtych ze wspó³czucia i z przymusu, p³ócienne (lniane) koszule powinny byæ dane ka¿demu bratu który zechce je nosiæ.
Zdaje sobei jednak sprawe,ze to nie wystarczy.I tu zaczynaja sie schody.Powinienes poszukac jakis rycin,plaskorzezby z wizerunkami Templariuszy i wykazac sie swoimi umiejetnosciami krawieckimi i "weso³± tworczosci±".Powinienes zainteresowac sie tez obecnie panujac± mod± w wybranym przez Ciebie okresie.Na pocz±tek wydaje mi siê,¿e powinno wystarczyæ.
Dorzuce co¶ jeszcze:
Dziêki wielkie dziêki ,ale chodzi mi terzo to w co siê ubieraj± w bractwach odtwaerzaj±cych Templariuszy.Czy mo¿esz mi z Tym ponóc?
Witam,
W ostatnim zalaczniku sa dwa obrazki. Na pierwszym z nich widzimy krzyzowca wyciagajacego miecz z pochwy. Uwage zwraca jego zbroja. Sa namalowane koleczka nie nachodzace na siebie, tylko jakby przyszyte po podkladu. Mysle ze nie wynika to z nieumiejetnosci artysty, ktory to malowal, poniewaz kolesie obok maja normalne kolczugi. Co o tym sadzicie, co to jest za zbroja ??
Pozdrawiam.
Brat Arkady (Qvintvs Arrivs Atellvs)
Salve frater !
W naszej komandorii ubieramy siê nastêpuj±co:
- gacie,
- dosznurowywane nogawice,
- buty (trzewiki nie wi±zane do chodzenia i d³ugie nie sznurowane do walki),
- koszula,
- tunika bojowa z rêkawami lub bez,
- p³aszcz kolor zale¿ny od funkcji (piechota czarne, serwienci czarne od spodu i bia³e na wierzchu, rycerze bia³e)
- pas z mieczem,
- sznur zakonny.
Natomiast wracaj±c do: Mysle ze nie wynika to z nieumiejetnosci artysty.
My¶lê, ¿e nie to jest tematem. Nie ka¿dy jest Szymonem Kobyliñskim
Pozdrowienia !
Salve Fratres!
Patryku, na stronie
http://www.lazarus.zp.pl/index.php?s=linki.html znajdziesz du¿± ilo¶c linków do bractw za wschodniej granicy. Znajdziesz tam wykroje oraz opisy jak zrobiæ dan± rzecz. Zajrzyj te¿ na strone
http://www.lazarus.zp.pl/index.php?s=he³m%...20sekretny.html znajdziesz tam informacje na temat ochrony g³owy w okresie krucjat, oraz na strone
http://www.lazarus.zp.pl/index.php?s=Ailettes.html gdzie przeczytasz o Ailettes oraz sposobie ich wykonania.
Pozdrawiam
Witam
CYTAT
Mysle ze nie wynika to z nieumiejetnosci artysty, ktory to malowal, poniewaz kolesie obok maja normalne kolczugi. Co o tym sadzicie, co to jest za zbroja ??
Ku³eczka mo¿na po³±czyæ ze sob± lub naszyæ na kaftan (tak te¿ robiono) i pewnie o ten drugi przypadek chodzi.
Pozdrawiam
Nataniel
Chcia³bym jeszcze dowiedzieæ siê czego¶ o strojach cywilnych templariuszy (nie bojowych)Prosze czy kto¶ wie jak wyglada³y habity Templariuszy?jaknaszyækrzy¿?czy zopoñcz± czy bez?To dlamniewa¿ne i prosze o odpowiedz.Pozdrawiam .
Nergal69, Witam dziêki za komentarz.ale mam pytanko dlaczego w rr Templariusze maj± na tunikach krzy¿e tylko na piersi?nierozumiem tego.Wkrótce skoñcze robiæ strone o naszym bractwie i bende prosi³ o uwagi.ale tym razem dziêki i prosze o odpowiedz.A i jak zrobiæ mitynki?
Witam !
Nie wiem czy dobrze zrozumia³em, ale mitynki (mittens) to przed³u¿enie kolczugi z d³ugimi rêkawami (hauberk), jak na za³±czniku poni¿ej. By³ to do¶æ czêsto spotykany rodzaj kolczugi w trzynastym wieku i z powodzeniem stosowany zarówno przez Joannitów jak i Templariuszy, czasami spotykaæ mo¿na rozciêcie w poprzek (to od spodniej strony mitynek).
Najpro¶ciej by³oby osobno zrobiæ rêkawice kolcze jednopalczaste i obszyæ skór± a na koniec po³±czyæ z kolczug±.
Istniej± te¿ ¼ród³a przedstawiaj±ce osobno i mitynki i kolczugê - co jest do¶æ wygodnym rozwi±zaniem.
http://www.man.poznan.pl/~ritter/Images/manessa1.html
Mocno uproszczony sposób zrobienia rêkawic kolczych (równie¿ nazywanych mittens) mo¿na zobaczyæ pod tym linkiem.
http://www.teksty.gildia.pl/qade/howto/jak...rekawice_kolcze
Niestey trzeba trochê pokombinowaæ z dopasowaniem wszystkiego. ¯yczê mi³ej pracy.
Pozdrawiam
Witam raz jeszcze
Co do stroju cywilnego templariuszy. Na obszarach Ziemi ¦wiêtej oczywistym jest fakt, ¿e najbardziej liczy³ siê wojownik, ale na ziemiach przekazanych Templariuszom w europie bardzo czêsto wiedli ¿ywot gospodarzy, aby zapewniæ przyp³yw gotówki na sfinansowanie walk na wschodzie.
Sama idea zakonu mia³a na celu stworzenie organizacji militarnej zdolnej broniæ ziemi ¶wiêtej w zamian za dobra im ofiarowywane.
Na pocz±tku istnia³ do¶æ ogólny podzia³ na rycerzy, serwientów, kap³anów i s³u¿ebnych.
Strój rycerzy opisany jest w regule, giermków równie¿. Je¶li chodzi o strój, regu³a nakazywa³a wszystkim skromno¶æ, tak, wiêc nie by³o mowy o krzykach mody - zabronione by³o noszenie wi±zanych butów. Nale¿a³o nosiæ skromne ubranie, bia³e, czarne lub nie barwione (br±zowe) - z tym, ¿e bia³e p³aszcze mogli nosiæ tylko rycerze. Niektóre ¼ród³a przekazuj±, jakoby templariuszom nie wolno by³o nosiæ nakryæ g³owy, w³osy mia³y byæ krótkie, nieczesane, a zarost nieogolony. Prawdopodobnie nosili p³aszcze wraz z kapturami, podobnie jak u joannitów, jednak zak³adali je tylko, je¶li nast±pi³a taka konieczno¶æ. Brat s³u¿ebny, poprostu mia³ byæ odziany skromnie, wiêc nale¿y siê doszukiwaæ strojów mieszczañskich z XII i XIII wieku (skromnych oczywi¶cie).
Brat kap³an odziany by³ nieco inaczej od braci walcz±cych trochê widaæ to na ok³adce ksi±¿ki pani Pernoud
http://wysylkowa.pl/o/d2/8/324388.JPG , postaram siê wkrótce zamie¶ciæ wiêkszy skan.
Dla osób znaj±cych jêzyk angielski chcia³bym jeszcze poleciæ, t± stronkê
http://hometown.aol.com/vonmeer/clairvaux.html , znajdziecie tam list pochwalny na cze¶æ Templariuszy. W li¶cie tym ¶w. Bernard g³osi chwa³ê nowego rycerstwa, przedstawiaj±c nieco mistyczny obraz templariuszy walcz±cych w znoju o wiarê z pe³nym po¶wiêceniem. Wspomina o Templariuszach, ¿e ich skóra jest pociemnia³a od kurzu i kolczugi - sugeruje to, ¿e bracia pe³ni±cy funkcje militarne, rzadko rozstawali siê z uzbrojeniem ochronnym, zw³aszcza w czasach niepokoju.
Pozdrawiam
Poni¿ej w za³±czniku zamieszczam obiecan± ok³adkê.
Musimy pamiêtaæ przy tworzeniu stroju, ¿e templariusze nie bez powodu nazywali siê ubogimi Rycerzami Chrystusa. Na pamiêæ tego, ¿e na pocz±tku jeden koñ przypada³ na dwóch rycerzy na ich pieczêci widniej± dwaj bracia na jednym wierzchowcu.
Nawet po "przydzieleniu" im czerwonego krzy¿a wielu braci niechêtnie siê nim afiszowa³o dlatego na pocz±tku by³ on tylko skromnym, prostym krzy¿em umieszczanym na sukni, czasami na p³aszczach (chocia¿ to nie napewno), dopiero w pó¼niejszym okresie nast±p³y zmiany w postaci krzy¿a, z jednej strony dlatego ¿e sta³ siê rozpoznawalnym znakiem zakonu, a z drugiej dlatego, ¿e joannici d±¿yli to wyra¼nego odró¿nienia w³asych krzy¿y, dlatego ¿e czêsto te zakony mylono w tamych czasach.
Pozdrawiam
O ile pamiêtam, to charakterystyczny czerwony krzy¿ zosta³ Templariuszom "nadany" dopiero ok po³owy wieku XII, chyba przez papie¿a Eugeniusza III. Co wcale nie musi znaczyæ, ¿e wczesniej go nie u¿ywano.
CYTAT
Prawdopodobnie nosili p³aszcze wraz z kapturami, podobnie jak u joannitów, jednak zak³adali je tylko, je¶li nast±pi³a taka konieczno¶æ.
Je¶li idzie o p³aszcze, to chyba w³a¶nie u pani Pernoud czyta³em, ¿e p³aszcze ubierano z okazji np spotkañ kapitu³y w danym domu, wyinika³oby z tego, ¿e nie noszono ich "ot tak sobie" ale w czasie "oficjalnych" okazji (z drugiej strony, skoro wg regu³y brat móg³ mieæ tylko dwa p³aszcze z czego jeden zimowy, to musieli nosiæ je ¿eby siê chroniæ przed zimnem...
kto¶ ma jaki¶ pomys³?).
Co do ok³adki do ksi±¿ki - Emeth, wiesz co¶ wiêcej na temat tej ilustracji? Kiedy dok³adnie powsta³a (spoko, wiem, ¿e to nie ¶redniowieczna ikonografia
)
pzdr
HEj
Co do mitynek wtr±ce tylko ¿e przed XIV wiekiem nie wystêpuj± w ikonografii oddzielne rêkawice od kolczej, o czym zreszt± ju¿ by³a dyskusja.
Pozdrawiam
Co do p³aszcza to chodzi³o mi o zak³adanie kaptura (i wogóle o sam kaptur), bo zak³adanie samego p³aszcza na wyprawy, podró¿e i uroczysto¶ci jest chyba logiczne i oczywiste.
A co do obrazka to postaram siê dokopaæ kto go stworzy³ i na jakiej podstawiê, za nied³ugo zamieszczê co uda³o mi siê znale¼æ.
Co do ikonografi i wystepowania rêkawic osobno to nie wiem, z rekawicami ogólnie jest problem, a¿ do czasu pojawienia siê p³ytowych, mo¿emy sie opieraæ na przypuszczeniach, ale popatrze po ikonografii i jej datowaniu.
Pozdrawiam
Rzeczywiscie o rekawicach kolczych by³a juz mowa, przytoczono tam, t± rycine z Codex Manesse I po³. XIV w. Kusznik po lewej stronie, ma na sobie najprawdopodobniej takowe. przepraszam za to powtórzenie.
A swoj± drog±, Emeth, rycina z ok³adki ksi±¿ki wyglada na nie¶redniowieczn±, jakie jest jej datowanie i zgodno¶æ z tym co wiemy na temat ubioru templariuszy ?? Wyobra¿enia potomnych czêsto bywa³y i s± nadal mylne.
Pozdrawiam.
Osobi¶cie wolê mittens po³±czone z hauberkiem (ich datowanie w niektórych pozycjach ksi±¿kowych przypada jednak XII wiek), a z rêkawicami kolczymi wystêpuj±cymi "samopas" zahaczy³em tak tylko, nie podaj±c ich datowania - z tego, co wiem wszyscy maj± z tym problemy, ale póki co wczesno¶redniowieczni u¿ywaj± ich, chocia¿by ze wzglêdów bezpieczeñstwa - niestety wertujê manuskrypty i póki co jeszcze niczego siê nie dokopa³em, ale ten temat mnie drêczy i chcia³bym na niego znale¼æ poprawn± historycznie odpowied¼ (poprostu potrzebujê nieco czasu).
Co do obrazka w ksi±¿ce to pewnie, ¿e nie jest historyczny - zosta³ stworzony przez pana Tomasza Bogus³awskiego i jeszcze nie dowiedzia³em siê na podstawie jakich ¼róde³ i interpretacji go stworzy³.
Je¶li chodzi o mnie to ja bym przejrza³ stroje kap³añskie z tamtego okresu i podci±gn±³ barwy pod Templariuszy - trochê to tr±ci niepoprawno¶ci± historyczn±, ale przy odpowiednim wykonaniu bêdzie wygl±daæ dobrze i historycznie dla publiki (swoj± droga podejrzewam, ¿e pan Tomasz tworz±c ok³adkê te¿ wzorowa³ siê na strojach ówczesnych kap³anów i to nie koniecznie templariuszy - no ale trzeba sobie jako¶ radziæ).
Oryginalna ok³ada wygl±da³a przecie¿ nieco inaczej, wiêc w Polskiej edycji zostali¶my zdani na widzimisiê wydawnictwa Marabut:
http://www.renneslechateau.com/librairie/l...ers/pernoud.jpg
Pozdrawiam
Mo¿e pomóg³by Osprey "Knight Hospitaller"..? Wprawdzie to o Joannitach, ale strój musia³ byæ podobny je¶li nie identyczny (oczywi¶cie inny kolor i kszta³t materia³u oraz krzy¿a), zw³aszcza w Palestynie.Jak kto¶ chce, to moge wys³aæ skany stron z tego Ospreya, bo tu nawet po optymalizacji do wymaganego rozmiaru nie chce siê dodaæ
Maila na priv, jak co¶.
Dysponujê tym Osprey'em, ale istniej± przekazy sugeruj±ce, ¿e Joannici nie lubieli byæ porównywani do Templariuszy i podobno "poczynili kroki" aby to zmieniæ.
A ja mam jeszcze pytanie dotycz±ce rysunku 5 (krzy¿owcy 1120-1200) z postu Nergala69 z 27.04.04 - z czego zrobione s± te "kaptury", które nosza pod he³mami dwaj rycerze?
Nie mog± to byæ kaptury kolcze (chyba) - czy by³ to rodzaj przeszywki, kaptura z materia³u? Czy mo¿e pod tym noszono elementy kolcze?
Postaci z okresów pó¼niejszych (s±siednie rysunki) maj± juz pancerz kolczy w tym miejscu.
Z drugiej strony postaæ na tym samym obrazku (ta, co do której pancerza toczy³a siê jaki¶ czas temu dyskusja) ma wyra¼nie pancerz w tym miejscu (inna sprawa, czy kolczy - nad tym siê w³a¶nie zastanawiano) - a cyfry pod spodem wskazuj±, ¿e pochodzi wrêcz z wcze¶niejszego okresu co tamte dwie postacie. Czyli najpierw os³ona okolic szyi, potem zaniechanie tego i znowu powrót?
Z góry przepraszam, je¿eli to oczywista sprawa, ale na ¿adnych innych dostêpnych mi przedstawieniach uzbrojenia z "okolic" tego okresu tego nie widzia³em (inna sprawa, ¿e mo¿e ma³o widzia³em...)
pzdr
Uwa¿am ¿e obaj wojownicy maj± równie¿ os³ony, ale sprawê mo¿na potraktowaæ na ró¿ne sposoby.
Na g³owê zak³adano czepiec kolczy, a na czepiec zanim zak³adano che³m zak³adano dodatkowo czepiec (z grubej skóry lub z sukna - chocia¿ to moje przypuszczenia, bo tego typu by³y bardziej popularne pó¼niej), a czasami he³my mia³y umocowany ju¿ ko³nie¿ kolczy, my¶lê ¿e pokrycie ich materia³em mia³o swoje walory - chocia¿by s³oñce nie nagrzewa³o kolczugi - a w ziemi ¶wiêtej trudno by³o o cieñ (to równie¿ jeden z powodów wystêpowania sukni herbowych na zbrojach - a nie samych zbroi jak wcze¶niej, ale tylko jeden bo by³o ich wiêcej - czasami na he³mach przymocowywano kawa³ek p³ótna z powodu promieni s³onecznych, co póxnej prze³o¿y³o siê na element ozdobny i herbowy).
http://www.thecyberfarm.com/templars/templ...ch/effigies.jpg
http://www.thecyberfarm.com/templars/templ...n%20waiting.jpg
http://www.thecyberfarm.com/templars/templ...sb/dscf0127.jpg
A to a propo cywilnych ciuchów i zakazie grania szachów przez templariuszy - bior±c pod uwage brak sukni herbowej z czerwonym krzy¿em mo¿na przypuszczaæ, ¿ê s± to stroje kap³añskie, albo, ¿e rycerze nie nosili na codzieñ sukni z krzy¿em na piersi. No ale ka¿dy niech zinterpretuje jak chce. Obrazek pochodzi z ok 1250 roku.
Oto kolejne materia³y dotycz±ce cywilnych ciuchów.
Nie przet³umaczê ca³o¶ci z braku czasu, ale wkleje tekst - trzecia postaæ to wed³ug opisu rycerz w ciuchach codziennych w obrêbie swojego "precetories" - czyli komandorii lub przydzielonego regionu.
Jak przet³umaczê to zamieszczê szersze informacje równie¿ z tekstu ksi±¿ki a nie tylko z opisu plansz.
B1: Knight Templar, c.1150
The Templars were granted permission by the Pope in 1145 to wear a white, hooded mantle similar to that of the Cistercians. This was replaced on active service by a white cloak, probably worn over a surcoat. From the time of the Second Crusade (1147) a red cross was worn on the left breast and on the shield; sergeants wore a brown mantle or cloak with the same cross on the left breast. The banner of the Templars was known as the Beauseant. The lance pennons of the knights were white, charged with the cross of the Order.
B2: Pilgrim
Contemporary accounts refer to pilgrims as wearing a grey-coloured, shaggy wool robe and a round felt hat with a brim; also as being barefoot, although sandals would have seemed an essential for the long distances covered on foot. Pilgrims usually vowed not to cut their hair or beard until their pilgrimage was accomplished. Other marks of the pilgrim were a staff, some five to seven feet long, with a hook for a water bottle or bundle, and a scrip or small bag for food and other necessities. The scrip shown here bears the scallop-shell badge of a pilgrim who has been to the shrine of St James at Compostella. The scallop-shell is a common charge in the arms of English knights, many of whom stopped off en route to the Holy Land to serve against the Moors in Spain under the banner of the Order of Santiago.
B3: Knight Templar, late 13th century
John of Dreux, who lived in 1275, is here dressed in the manner normal for knights within their preceptories. The detail is drawn from the effigy on his tombstone. Confrere knights were not allowed to wear the white mantle. Beards were cornpulsory in all three of the main military orders in the Holy Land - Hospitallers, Templars and Teutonic - and indeed, the warrior-monks took pride in a dishevelled appearance.
Pozdrawiam
Mam pytanie... czy na habicie musi znajdowaæ siê krzy¿?? Czy wystarczy tylko je¿eli jest na p³aszczu... bo w sumie to nie wiem czy na nowym moim sobie naszywaæ czy nie...
Emeth, wydaje siê, ¿e templariusze mogli te¿ na tarczach, zamiast krzy¿a, "nosiæ" barwy Beauseant. W ksia¿ce pani Nicholson, o której pisa³e¶ (Rycerze templariusze, wyd. Bellona) jest ilustracja zatytu³owana "Dwaj templariusze na jednym koniu" (niestety nie mam mo¿³iwo¶ci zamieszczenia za³±cznika, ale je¿eli kto¶ ma ksi±¿kê - jest to siódma kolorowa ilustracja).
Rycerze maj± tarcze w barwach Beauseant - ok 2/3 bia³e, u góry czarne.
Pytanie - kiedy u¿ywano takich tarcz? Czy zanim zaczêto "u¿ywaæ" czewonych krzy¿y?
Z jednej strony to by siê wydawa³o sensowne, ale z drugiej, w ksi±¿ce na tej samej stronie na ilustracji ni¿ej mamy wizerunek (wg opisu) atakuj±cego templariusza. Rycerz ten ma "klasyczn±" tarczê z czerwonym krzy¿em. Porównanie uzbrojenia wskazywa³oby jednak (wg mojej wiedzy, byæ mo¿e siê mylê), ¿e rycerze z bia³o-czarnymi tarczami to wizerunek pó¼niejszy (rycerze ci maj± cos co wygl±da jak he³my garnczkowe i krótsze tuniki, rycerze na ni¿szej ilustracji ma jedynie kaptur kolczy i he³m z nosalem (ja tam widzê os³onê nosa...). Tarcze bia³o-czarne s± krótsze i bardziej trójk±tne, tarcza z krzy¿em jest wyd³u¿ona i bardziej przypomina wcze¶niejsze "migda³y".
Pytanie - co z tymi znakami na tarczach?
Jeszcze raz sorry, ze nie zamieszczam ¿adnego za³±cznika z ilustracjami - ale nie mam takiej mozliwo¶ci
(z drugiej strony ilustracje s± dosyæ znane, mo¿e kto¶ je kojarzy, albo po prostu ma tê ksi±¿kê).
Pzdr
Przepraszam z góry, ¿e w dziale ze strojami... ale nie offtopic
Mam tak± propozycjê, jako, ¿e chyba ten temat przegl±da wiekszo¶æ templariuszy na tym forum... Co Wy na to aby usystematyzowaæ i uporz±dkowaæ nasz zakon w Polsce (oczywi¶cie chodzi mi o RR). Na zasadzie, ¿eby jasno i wyra¿nie podzieliæ na domy (czy komandorie) jakie¶ wa¿niejsze o¶rodki w których znajduj± siê osoby odtwarzaj±ce templariuszy. Oczywi¶cie pomijaj±c przynale¿no¶æ do ró¿nych grup poszczególnych zakonnych, ale na zasadzie, ¿e w jakim¶ okrêgu takim w którym jest jakie¶ ich zgromadzenie stworzyæ co¶ na zasadzie komandorii lub domu gdzie co jaki¶ czas mog³y by siê te osoby spotykaæ... wspólnie na imprezy je¼dziæ wymieniaæ siê do¶wiadczeniem (uniknê³o by siê w jaki¶ sposób, napewno nie do koñca, motywów typu, ¿e co bractwo to i komandoria bo siê znalaz³ jeden templariusz)... I ogó³em w miarê mo¿liwo¶ci znik³o by trochê osamotnionych templariuszy gdzie¶ w jakich¶ grupach... a "szefostwem" w poszczególnych domach by³y by najd³u¿ej zajmuj±ce siê tym tematem osoby z poszczególnych regionów... i zjednoczy³o by to zakon w Polsce nie ?? co Wy na to ??
PS: Je¿eli chodzi o mnie to w województwie lubelskim o ile mi wiadomo jestem najstarszym starzem templariuszem NADAL AKTYWNYM (nie wiem, czy w ChRZL s± templariusze ale chyba nie i to dawno) a je¿eli chodzi o Lublin i ¦widnik to jest nas 7 osób...
CYTAT
"szefostwem" w poszczególnych domach by³y by najd³u¿ej zajmuj±ce siê tym tematem osoby z poszczególnych regionów... i zjednoczy³o by to zakon w Polsce nie ?? co Wy na to ??
CYTAT
Je¿eli chodzi o mnie to w województwie lubelskim o ile mi wiadomo jestem najstarszym starzem templariuszem
Wniosek, chcesz byæ szefem wszystkich szefów?
A na powa¿nie to pomys³ wydaje siê ca³kiem dobry. Jaki¶ taki ogólnopolski projekt, typu "Bo¿y Bojownicy"? Pewnie by to u³atwi³o wymianê informacji, do¶wiadczeñ i pozwoli³o róznym "samotnym duszom" podczepienie siê pod jakie¶ inne wiêksze grupy.
Zatem: niech wypowiedz± siê inne osoby zainteresowane templariuszami (lub mo¿e nawet szerzej: zakonami).
I druga sugestia, ju¿ ode mnie: aktualnie tocz± siê dwie równoleg³e dyskusje o templariuszach - w tym dziale i w "literaturze". Moze by to jako¶ po³±czyæ w jeden wydzielony temat? Albo za³o¿yæ jak±¶ osobn± podgrupê dotycz±c± templariuszy, lub zakonów rycerskich ogó³em (co¶ w stylu pozosta³ych grup tematycznych - jak np. Bo¿y Bojownicy, XVI w. czy II W¦). Co na to inni zainteresowani? Co na to szanowni moderatorzy
?
Z wyrazami szacunku
Niee
nie chcê byæ szefem wszystkich szefów... napisa³em, ¿e w województwie lubelskim... zreszt± niekoniecznie, ja, jak znajdzie siê kto¶ inny w tym¿e regionie, kto bêdzie staszy starzem to proszê bardzo...
A tak wogóle to szef wszystkich szefów jest chyba niepotrzebny... niech bêdzie sobie jaki¶tam wielki mistrz gdzie¶tam we Francji czy jeszcze gdzie¶ indziej...
No a je¿eli chodzi o zakony ogó³em to u nas chcemy zrobiæ co¶ na kszta³t konwentu zakonów wraz z zaprzyja¼nionym bractwem...
witam wszystkich braci pomys³ ustematyzowania bractw templarskich. nasze bractwo ma siedzibê w skierniewicach (woj. ³ódzkie-jest nasz nie duzo ale anga¿ujemy sie w ten ruch kiedy tylko mozemy).kontaktowa³em siê nawet w tej sprawie z pewnym du¿ym bractwem templariuszy i proponowa³em taki ppoomys³ ale najwidoczniej maj± nieaktywnego maila albo mnie olali
albo istnieje jeszcze inny powód. ale pomys³ popierram ca³ym sercem i nasze bractwo jest gotowe poprzeæ ten projekt w miarê naszych mo¿liwo¶ci.
proponuje za³o¿yæ jakiego¶ temata i by³lbym wdziêczny jakby bractwa prê¿nie zajmuj±ce sie t± tematyk± siê wypowiedzia³y
pozdrawiam
p.s. soorki za pismo ale klawiatura mi siê popsu³a i wariuje
oprócz knight hospitalier pojawi³y siiê te¿ pozycje ospreya dotycz±ce bezpo¶rednio templariuszy bodaj¿e "knight templar..."
pozdrawiam
m
No to teraz czekamy na wypowiedzi naszych chwarszczañskich i warszawskich braci...
No i do moderatorów... za³ó¿cie temat o zakonach w prywatnych inicjatywach...
Mam pozycjê Osprey'a dotycz±c± Templariuszy i postaram siê zamie¶ciæ tutaj kilka obrazów wraz z opisami - wygl±d tarcz wed³ug tej¿e pozycji to najczê¶ciej dwubarwna tarcza bez krzy¿a - chocia¿ spotyka siê ju¿na samej ok³adce i jednej z plansz tak¿e odmienne.
Witam
Martinie de Dinan, moze troche spozniona, ale odpowiedz na temat krzyzy na surcoat i plaszczach.
Powiedzmy tak - plaszcz to ubior wierzchni, podrozny, a nie pelerynka supermena :P, w plaszczu nie biega sie caly czas. Krzyz znajdowal sie na surcoat zarzucanym na zbroje, czy innym habicie [garnache]; na plaszczu rowniez umieszczano krzyz, ale umieszczenie go na surcoat wydaje mi sie nieodzwne, tak samo jak i na habicie; przynajmniej tak bylo w przypadku joannitow. Jednolita zasade ubioru, jak juz wyzej zostalo to wspomniane, mozna stosowac do obu zakonow. Bracia templariusze przejeli przeciez od joannitow stroj i kroj krzyza pattee - zmienili tylko kolory.
Oczywiscie - mozna wyskoczyc w surcoat czarno-bialym dzielonym w slup lub kwadrowanym, bez krzyza, ale wtedy dosc latwo mozna byc pomylonym z krzyzakiem :P lub w calkiem bialym, a wtedy wyglada sie jak w oberwanym kaftanie bezpieczenstwa...
Pozdrawiam
ó eremithos
Opisy plansz zamieszczê jak tylko przet³umaczê.
Przy okazji, nie sotka³em siê jeszcze ze spolszczon± wersj± tej ksi±¿ki wiêc jak kto¶ gdzie¶ siê na takow± natknie to prosze daæ znaæ na priv.
Co do tarcz to proponujê interpretacjê pani Nichols pod opieka wydawnictwa Osprey, gdy¿ oboje s± znani z rzetelno¶ci, a pani Nichols od dawna zajmuje siê templariuszami i zakonami rycerskimi.
Sam bêdê robi³ tarczê dwubarwn± bez krzy¿a.
Co do zjednoczenia wszystkich templariuszy to jestem rónie¿ za jednak nie mam czasu na ustalanie czegokolwiek z moderatorami, a tym bardziej bawienie siê we w³adzê, ale zawsze s³u¿e moj± wiedza i umiejêtno¶ciami i nadal zamierzam aktywnie dzia³±æ na freha oraz nie widze problemu z przystaniem pozosta³ych templariuszy z mojego bractwa. Jednak dobrzeby by³o spotkaæ siê np. na zlocie templariuszy itd.
Jestem rónie¿ za stworzeniem dzia³u temtycznego odno¶nie templariuszy.
Pozdrawiam wszystkich
Co do wypowiedzi eRemity, jak i podobnych - wola³bym aby nie porównywaæ templariuszy do joannitów - istnieje wiele pozycji ksi±¿kowych i ¼róde³ z których mo¿emy korzystaæ i które odró¿niaj± i zalecaj± nie ³±czyæ tych dwóch zakonów. Istnieje wiele niejasno¶ci spowodowanych przejêciem maj±tku przez joannitów po rozwi±zaniu templariuszy i symbolika jest do¶æ przemieszana, jednak ostatnie badania we Francji i w Anglii potwierdzaj± wyra¼n± ró¿nicê takich elementów jak chocia¿by krzy¿.
Osobi¶cie jestem za noszeniem krzy¿a na p³aszczu, co widnieje na wielu XIII wiecznych manuskryptach, oraz na sukni rycerskiej (czy jak to siê tam zwie), tak jak w ostatniej przytoczonej pozycji Ospreya (plansze przedstawi³em wcze¶niej).
Dla uzasadnienia tego mo¿e s³u¿yæ fakt, ¿e templariusze wcale tak chêtnie nie chcieli siê obnosiæ z krzy¿em (jedni twierdz± ¿e byli oporni na zmiany i unikali zbêdnych ozdób, a inni ¿e byli bardzo przywi±zani do dotychczasowego wizerunku bia³ego p³aszcza symbolizuj±cego czysto¶æ) i teoriê ta popiera wielu historyków, a spotka³em siê z ni± ju¿ w 4 pozycjach ksi±¿kowych. Dlatego zw³aszcza na pocz±tku by³ to skromny krzy¿. Krzy¿a podobnego do krzy¿a kawalerów maltañskich wogóle proponowa³bym nie rozwa¿aæ, gdy¿ istniej± w dokumentacji joannitów z okresu wprowadzania krzy¿a z rozszerzanymi ramionami argumenty (za zmian± wizerunku krzy¿a) które mówi± i¿ zmiana ta pozwoli na odró¿nienie joannitów od sier¿antów templariuszy, którzy równie¿ nosili czarne p³aszcze.
Emeth
Wypowiadalam sie nt. stroju templariuszy i joannitow z okresu krucjatowego czyli PRZED kasacja zakonu Swiatyni. Mozna sie oburzac, ale sa dwa niezaprzeczalne fakty - zakon joannitow powstal przed zakonem tempalriuszy; oraz to, ze templarisuze tworzac swoja regule (czesto przypisywana sw. Bernardowi, jednak jest to wciaz kwestia sporna czy to wlasnie on byl bezposrednim autorem reguly) oparli sie w kwestiach dot. opieki nad pielgrzymami wlasnie na regule joannitow.
Troche off-topic.
Przejecie dobr.
Zakon Szpitala nie dopominal sie o dobra po braciach Swiatyni. Otrzymali je z nakazu papieza, co w niektorych krajach nie do konca bylo respektowane i przestrzegane. Oznaczalo to ze np. w Anglii templariusze mogli az do smierci pozostac w swoich dobrach, ktorymi oficjalnie zarzadzali joannici.
Nie sadze, by separatyzm jaki reprezentujesz, byl adekwatny do prawdy historycznej. Zarowno joannici jak i templaruiusze nalezeli do "rodziny" zakonow rycerskich; mogli sie nie lubic; ale w walce, jak to nakazywala regula templariuszy, mieli sie wspierac ramie przy ramieniu, jak rowniez "obozowac sznur przy sznurze" [cyt. za M. Melville]; z tego wiec powodu MUSIELI wspolpracowac, mimo ze stali po dwoch - jakby przeciwnych stronach obozu Krolestwa Jerozolimskiego. Jedni popierali baronow, drudzy-Krola Jerozolimy. Ale to juz temat na calkiem inna historie
Rizpekt
ó eRemithos
jestem za spotkaniem i mysle ze najlepiej byloby to zrobic na jakims turnieju albo spotkaniiu rycerskim na razie czekam na odpoowiedz co doo noowego tematu w prywatnych inicjatywach...
Proponujê Chwarszczany (co do tego to nie wiem czy bedê, bo je¿eli wypadnie w tym samym czasie turniej w Ostródzie to jade wlasnie tam) na to spotkanie, ewentualnie I³¿ê, chyba, ¿e macie jeszcze inny pomys³...
CYTAT
Powiedzmy tak - plaszcz to ubior wierzchni, podrozny, a nie pelerynka supermena :P, w plaszczu nie biega sie caly czas.
Dodajmy, ¿e w trakcie samej bitwy p³aszczy nie noszono (tylko by zawadza³y), ilustracja o której wspomina³em wcze¶niej (atakuj±cy templariusz) potwierdza to.
CYTAT
Oczywiscie - mozna wyskoczyc w surcoat czarno-bialym dzielonym w slup lub kwadrowanym, bez krzyza, ale wtedy dosc latwo mozna byc pomylonym z krzyzakiem
eRemito, sk±d te informacje? Kiedy tak siê noszono w ¦wiatyni?
Dziêki za info odno¶nie tarcz Emeth. Nie mam tego Ospreya (niestety), wiêc dla mnie to ciekawe informacje nt. tych tarcz.
Tylko powtórzê wcze¶niejsze pytanie - kiedy u¿ywano jakich tarcz? Czy to mia³o znaczenie? Czy zale¿a³o od czegokolwiek? Bior±c pod uwagê dyscyplinê templariuszy, chyba wykluczone jest, ¿e bracia mogli sami wybieraæ wzór na tarczy...
CYTAT
Zarowno joannici jak i templaruiusze nalezeli do "rodziny" zakonow rycerskich; mogli sie nie lubic; ale w walce, jak to nakazywala regula templariuszy, mieli sie wspierac ramie przy ramieniu
O ile wiem, to w przypadku utraty obydwu chor±gwi, templariusze mieli siê gromadziæ (w pierwszej kolejno¶ci) w³a¶nie wokó³ chor±gwi joannitów (nie jestem teraz pewien, czy to by³o w statutach, czy w regule...) - to tak tytu³em drobnego uzupe³nienia.
pzdr
Hehe to o p³aszczach to ja wiem... nie trzeba mi tego mówiæ... przecie¿ wcale nie powiedzia³em, ¿e noszê p³aszcz zawsze i wszêdzie... sczerze mówi±c to prawie nigdy go nie nosze...
ja na chwarszczany bym przysta³ ae nie jestem pewien co do i³¿y bo egzamy mogê mieæ...ale temat nie jest zamkniêty tak¿e mo¿e jeszcze jakie¶ propozycje???ale przecie¿ je¶li nie mog± wszyscy byæ to przedstawicieli wys³aæ i zrobiæ obrady
eRemito - moje pogl±dy polityczne opieraj± siê na interpretacjach historycznych, tak jak pogl±dy innych, dlatego ¿e nikt nie jest w stanie tego odtworzyæ, wiêc tutaj ka¿dy ma swoje zdanie - jednak nie o to w tej rozmowie chodzi, a o ich strój.
Ale wracaj±c do tematu:
Chodzi tutaj o strój templariusza, a obawiam siê, ¿e skromny krzy¿ templariuszy mia³ niewiele wspólnego z okaza³ym krzy¿em joannitów.
http://www.effedieffe.com/libri/templari.jpg - to preferowany przezmnie templariusz z pó¼niejszego okresu (druga po³owa 13 wieku) w ogólnym zarysie (krzy¿ rozszerzony dopiero na koñcach), a interpretacja tego stroju opiera siê na zachowanych fragmentów fresków z W³och, a to ma³y adresik gdzie mo¿naby znale¼æ czê¶æ tych fresków.
http://www.templarioggi.it/Templari_oggi_l...l_Tempio....htm
Je¶li chodzi o wcze¶niejszych to proponujê skromn± dwubarwn± tarczê i skromny krzy¿ na p³aszczu oraz na sukni. Pozatym nale¿y pamiêtaæ, ¿e barwami zakonu jest czerñ i biel. Dlatego poza czerwonym krzy¿em najlepiej u¿ywaæ tkanin czarnych, bia³ych, koloru niebarwionej we³ny (kremowy ??), czy te¿ niebarwionego lnu.
Krzy¿e templariuszy tego typu (poni¿ej) s± propagowane przez wspó³czesn± masoneriê, stowarzyszenia gnostyczne i kilka obrazków powsta³ych ju¿ po rozwi±zaniu zakonu.
http://www.gnostictemplars.org/images/temp...mplar_cross.jpg
Z kolei tego typu kszta³t krzy¿a by³ jedynie umieszczany na budynkach (nigdy nie udokumentowano noszenia tego typu krzy¿a na ubraniach) i do koñca nie wiadomo czy przypisywaæ nale¿y go templariuszom czy mo¿e joannitom, którzy siê po nich "wprowadzili" gdy¿ to w³a¶nie oni swojego czasu ustalili taki kszta³t krzy¿a.
http://www.royalarmouries.org/webassets/t/...cross_697_7.jpg
Krzy¿ joannitów rozchodzi³ siê ju¿ praktycznie od ¶rodka, a templariuszy dopiero pod koniec ramion. Ale jak kto¶ bêdzie chcia³ sobie namalowaæ po swojemu to proszê bardzo, tylko nale¿y pamiêtaæ, ¿e templariusze unikali zdobienia szat, a sam krzy¿ równie¿ mia³ byæ tylko symbolem, a nie ozdob±, wiêc nadal proponujê skromno¶æ - dla przyk³adu skromno¶ci mo¿na podaæ fakt, ¿e ka¿dy grosz by³ przeznaczany na wojnê, a¿ do tego stopnia, ¿e w niektórych komandoriach pomieszczenia braci by³y prawie puste, zaopatrzone tylko w sam stolik i pos³anie - zakon mia³ wystarczaj±co du¿o wydatków, ¿eby tworzyæ sobie kolejne - reasumuj±c, krzy¿ to krzy¿, a nie dzie³o sztuki, a bracia bardzo czêsto naszywali go sobie samemu na niektóre czê¶ci ubrañ (np. na koszule), a raczej byli powo³ani do walki, a nie do szycia i by³y to dwa kawa³ki czerwonego sukna naszyte na krzy¿ i to wszystko.
A oto obrazek (http://www.unf.edu/classes/crusades/image/templars.jpg), który jest pó¼niejsz± interpretacj± i opiera siê bardziej na symbolice joannitów, a nie samych templariuszy (to na pó¼niejszych freskach widniej± joannici z prostymi krzy¿ami obejmuj±cymi ca³e "suknie rycerskie" lub tarcze, jak np. tutaj :
http://www.italianfront.com/OspreyWarriorI...er1306-1565.jpg - co do krzy¿ów z rozszczepianymi ramionami to równie¿ du¿o pó¼niejszy wymys³ (XV - XVI wiek).
Poni¿ej w za³±czniku widnieje pieczêæ zakonu (seal) i trochê trudno dopatrzyæ siê podobieñstwa pieczêci (chodzi o krzy¿), jak± czêsto prezentuje siê dzisiaj w sposób nastêpuj±cy:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/pl/b.../Templarius.jpg
Co do zebrania templariuszy to termin Chwarszczan koroduje z imprez± organizowan± przez moje bractwo wiêc odpada.
Pozdrawiam
CYTAT
Dziêki za info odno¶nie tarcz Emeth. Nie mam tego Ospreya (niestety), wiêc dla mnie to ciekawe informacje nt. tych tarcz.
Tylko powtórzê wcze¶niejsze pytanie - kiedy u¿ywano jakich tarcz? Czy to mia³o znaczenie? Czy zale¿a³o od czegokolwiek? Bior±c pod uwagê dyscyplinê templariuszy, chyba wykluczone jest, ¿e bracia mogli sami wybieraæ wzór na tarczy...
na 3 i 6 obrazku pokazanym przez Emetha tarcze s± malowane tak jak tarcza w Codex Mannese
http://www.tempora-nostra.de/index_f_neu.s...html?manesse0-9 przy krzy¿aku (nr 90). Wydaje mi siê ¿e co¶ rysownik pomyli³ bo w ikonografii pokazanej w tym temacie tarcze templariuszy pole czarne maj± u do³u.
pozdro
Sposób przedstawienia tarczy zosta³ uwieczniony na rysunku przez angielskiego mnicha Matthew'a Paris'a w swojej pracy, pt. Historia Anglorum znajduj±cej siê w British Library, datowanej na 1250-1259. Niestety nie dysponujê zbyt wieloma skanami tego dzie³a i akurat nie mam tej stony manuskryptu, na której swoje domieniamania opar³a autorka Osprey'a. Zakon krzy¿acki powsta³ w 1199 roku wiêc istnije mo¿liwo¶æ pomy³ki - poprostu nie widzia³em tego rysunku.
Co do tarcz to zawsze by³o ciê¿ko z solidnymi ¼ród³ami, a to z racji surowców z jakich by³y wykonywane, poprostu zachowa³o siê niewiele eksponatów - mówi siê ¿e templariusze dysponowali uzbrojeniem z danego okresu pozbawionym zdobieñ. Co do tarcz jazdy to byæ mo¿e jest co¶ w taktacie o dowodzeniu kawaleri±, ale nie sprawdza³em jeszcze.
Pozdrawiam
Kto¶ proponuje jeszcze jakie¶ terminy na spotkanie, chocia¿by przedstawicieli poszczególnych regionów ??
Je¶li wiêkszo¶æ siê zgodzi na Chwarszczany no to jako¶ dojadê , ale wtedy w grê wchodzi tylko sobota. Wola³bym jednak spotkaæ siê na i³¿y. Mo¿emy te¿ spróbowaæ siê spotkaæ na legnicy, no ale z pewnych powodów mogê na legnicê przyjechaæ tylko w cywilu.
A to jak kto¶ chce poczytaæ - s± to cytaty z ksi±¿ki Rycerze Templariusze wydanej przez wydawnictwo Bellona na pocz±tku tego roku.
Rycerze Templariusze – Knight Templars. A new History. – Helen Nicholson
“Ich brodaci rycerze w d³ugich, ciemnych tunikach, bia³ych p³aszczach z czerwonym krzy¿em z lewej strony i w czarnych czapach znani byli na wszystkich królewskich dworach Europy i w pañstwach krzy¿owców w Ziemi ¦wiêtej (czyli na ³aciñskim Wschodzie). Sier¿antów albo braci s³u¿ebnych, znacznie bardziej pospolitych ni¿ rycerze i ca³ych odzianych na czarno, czêsto mylono z joannitami, którzy nosili siê na czarno, jednak z bia³ym krzy¿em na p³aszczu, a nie czerwonym jak templariusze. W Niemczech i na Wschodzie od koñca XII wieku rycerzy templariuszy brano za Krzy¿aków, ich bowiem bracia rycerze nosili czarn± tunikê z bia³ym p³aszczem i czarnym krzy¿em. W razie w±tpliwo¶ci wspó³cze¶ni wszystkie te grupy okre¶lali mianem „templariuszy”.”
„Przez pierwsze dziewiêæ lat templariusze nosili zwyk³e szaty ¶wieckich rycerzy, jednak na synodzie w Troyes w Szampanii otrzymali regu³ê i bia³e habity (lekk± pelerynê lub p³aszcz), ubiór wyró¿niaj±cy ich jako ludzi, którzy z³o¿yli ¶luby. Biel symbolizowa³a czysto¶æ. Pó¼niej papie¿ Eugeniusz III (1145-1153) pozwoli³ im nosiæ czerwony krzy¿ na p³aszczach, by pokazaæ, ¿e s± rycerzami Chrystusa. Czerwony krzy¿ na bia³ym tle by³ równie¿ symbolem mêczeñstwa.”
„Prostota cystersów i ich bia³e habity znalaz³y swe odbicie w skromnym trybie ¿ycia i bia³ych habitach nowego zakonu templariuszy, który swymi pismami popiera³ opat Bernard.”
„Podczas procesu templariuszy we Francji czê¶æ braci twierdzi³a, ¿e nosz± we³niane pasy wokó³ talii, na koszulach, gdy¿ tak nakaza³ ¶wiêty Bernard (czyli opat Bernard z Clairvaux).”
„Bracia nadal mieli jednak nosiæ czê¶æ herbu Grobu, poniewa¿ przyjêli szkar³atny krzy¿, za¶ herb Groby to krzy¿ z dwoma szkar³atnymi ramionami. Kronikarz dodaje: „I tak Szpital wyda³ ¦wi±tyniê, i nada³ jej regu³ê i sztandar, zwany Bauçaut (tarantoway)”.”
„Zakony rycerskie zapewnia³y artyleriê, katapulty i inne machiny oblê¿nicze. Przy oblê¿eniu Akry podczas trzeciej krucjaty templariusze dostarczyli ogromn± katapultê, która „sia³a ogromne zniszczenia” w murach miejskich, a w latach pi±tej krucjaty, kiedy dosz³o do oblê¿enia Damietty, templariusze umie¶cili machiny na jednym ze swoich statków i atakowali mury miejskie z wody. Mieli równie¿ trzy potê¿ne trebuszety – wielkie katapulty – z których bombardowali mury; ofiarowa³ im je austriacki ksi±¿ê Leopold VI.”
„Alan Forey podaje, ¿e w 1289 roku dom templariuszy w Huesca na rozkaz prowincjonalnego mistrza Aragonii po¿yczy³ trzy kolcze koszule, a trzy inne kolczugi domowi w Novillas, pozostawiaj±c sobie jedynie cztery kolczugi i siedem i pó³ pary kolczych nogawic. Ten wielki dom templariuszy z powa¿nymi obowi±zkami móg³ najwidoczniej wyposa¿yæ siedmiu rycerzy i trzech sier¿antów; ciekawej jest jednak, ¿e przechowywano te¿ zapasow± nogawicê.”
„Ilustracja w traktacie o szachach króla Alfonsa X, króla Kastylii i Leonu (1252-1284), ukazuje dwóch templariuszy graj±cych w szachy, co ¶wiadczy o tym, ¿e by³ to powszechny widok na dworze kastylijskim.”
„Innym ni¿szym dowódc± wojskowym by³ gonfanier (chor±¿y), odpowiedzialny w bitwie za sztandar zakonu. Ten sztandar to czarno-bia³y baucant (dwubarwny, tarantowaty). Ilustracje z epoki ró¿ni± siê uk³adem czê¶ci bia³ej i czarnej. mateusz z Pary¿a, kronikarz z opactwa St Albans, pokazuje, ¿e górna czê¶æ by³a czarna, a dolna bia³a; freski z ko¶cio³a templariuszy w San Bevignate w Peruggi ukazuj±, ¿e góra by³a bia³a (z do³±czonym krzy¿em), a dó³ czarny. Byæ mo¿e sztandar z San Bevignato to chor±giew mistrza, za¶ ilustracja Mateusza z Pary¿a pokazuje mniejszy „tarantowaty” sztandar noszony przez marsza³ka i innych urzêdników w polu. Oznacza³ on ¶rodek si³ zakonnych, miejsce, do którego bracia mogli siê wycofaæ i przegrupowaæ przed kolejnym atakiem; symbolizowa³ sam zakon. Jego strata by³a straszliw± katastrof± i bracia woleli umrzeæ ni¿ dopu¶ciæ do zdobycia go przez wroga.”
„Templariusze ¿yli tak samo jak farmerzy, ich dzier¿awcy. W ma³ym domu Llanmadoc na pó³wyspie Gower w Walii Po³udniowej w ogóle nie znaleziono mebli; jedynie kilka naczyñ w kuchni oraz nieliczne zwierzêta w zabudowaniach, w³±cznie z dwoma martwymi wo³ami. Dooko³a le¿a³y zu¿yte narzêdzia. Komadoria mia³a wszelkie nadwy¿ki wysy³aæ mistrzowi prowincjonalnemu na potrzeby Wschodu, a nie wykorzystywaæ na uczynienie ¿ycia templariuszy wygodniejszym.”
„Wspó³cze¶ni badacze nie s± pewni, jak naprawdê wygl±dali templariusze. Bernard z Clairvaux wskazuje, ¿e nosili krótkie w³osy, ale d³ugie brody, co popieraj± inne wspó³czesne opisy; exemplum z kazania nr 37 Jakuba z Vitry mówi, ¿e ca³kowicie golili g³owy. Nie znalaz³am ¿adnego ¶redniowiecznego przedstawienia templariusza bez zbroi wcze¶niejszego ni¿ po³owa XIII wieku. Ówczesny fresk z San Bevignate pokazuje grupê brodatych templariuszy wewn±trz budynku zwieñczonego krzy¿em, odzianych na bia³o i stoj±cych w obliczu lwa. Wydaje siê to sugerowaæ, i¿ bracia-rycerze nosili siê ca³kowicie na bia³o, jednak nie popieraj± tego inne wspó³czesne rysunki. Wizerunek templariuszy w traktacie o szachach Alfonsa X Kastylijskiego i rze¼ba na nagrobku infanta Don Felipe w ko¶ciele komandorii Villasirpa w Palencji przedstawia templariuszy jako brodatych mê¿ów, z w³osami krótko, ale schludnie przystrzy¿onymi zgodnie z mod± i w biretach zwykle noszonych przez duchownych. Maj± te¿ na sobie ró¿nokolorowe tuniki siêgaj±ce kostek i bia³e p³aszcze z czerwonym krzy¿em na piersi z lewej strony. Templariusz z miniatury w rekopisie Renarta le Nouvel Jacwuemarta Gielee nosi czerwon± tunikê i bia³y p³aszcz. Ma te¿ krzy¿ na tunice, na piersi z lewej strony oraz charakterystyczny miêkki biret na g³owie. inny rêkopis tego samego dzie³a ukazuje mistrza szpitalników i mistrza templariuszy. P³aszcz templariusza jest raczej szaroniebieski, nie bia³y, ale byæ mo¿e dopasowano go do stroju Lenarta Lisa. Na piersi z lewej widaæ czerwony krzy¿, pod p³aszczem za¶ ciemn± tunikê.
Bracia rycerze nie ubierali siê wiêc ca³kowicie na bia³o lecz nosili d³uga tunikê w ciemniejszym odcieniu z bia³ym p³aszczem na wierzchu. Byæ mo¿e templariusze na fresku w San Bevignato to cz³onkowie-za³o¿yciele zakonu, maj±cy przykuwaæ nasz± uwagê swoimi odmiennymi strojami.”
„Na pocz±tku XII stulecia, kiedy powsta³ zakon, status „rycerza” nie by³ ¶ci¶le zdefiniowany.. Rycerze byli wyszkolonymi, zawodowymi wojownikami, którzy zwykle walczyli konno, w pe³nej zbroi, uzbrojeni w kopiê i miecz. Czêsto tak¿e walczyli pieszo, wykorzystuj±c topory lub ³uki. Niekiedy, aczkolwiek nie zawsze, wywodzili siê z rodów szlacheckich. W ¶redniowieczu rycerza po ³acinie nazywano miles, co w ³acinie klasycznej znaczy³o po prostu „¿o³nierz”, a na pocz±tku ¶redniowiecza nawet „s³uga”.”
„Sier¿anci stanowili zasadnicz± grupê w¶ród braci. Regu³a stwierdza³a, ¿e tylko bracia-rycerze mog± nosiæ bia³e p³aszcze (symbol czysto¶ci), za¶ sier¿anci i konfratrzy powinni nosiæ czarne (tradycyjny kolor mnisich habitów, symbol ludzkiego grzechu).”
(o wstêpuj±cych do zakonu) „Dostawa³ bia³y p³aszcz z nakazem, ¿e zawsze na koszuli, pod tunik± musi nosiæ pasek zawi±zany jako znak czysto¶ci. Podczas przes³uchañ procesowych bracia wyja¶niali, ¿e sami musieli sobie zapewniæ pasek.”
„Sk³adaj±c ¶wiadectwo przed papieskimi komisarzami, brat Guy Delphini o¶wiadczy³, ¿e we³niany pasek, który nosi wokó³ pasa jako symbol czysto¶ci, wisia³ na filarze w Nazarecie, gdzie mia³o miejsce Zwiastowanie, a brat Gerald z Marcial, sk³±daj±c zeznania w Poitiers, oznajmi³, ¿e jego pasek owija³ s³upek u drzwi ko¶cio³a Naj¶wiêtszej Marii w Nazarecie; kilku angielskich braci mówi³o to samo o swoich paskach.”
„Jeden z braci opowiedzia³ historiê kilku templariuszy, którzy mieszkali w Yorku u „pewnej matrony” – dojrza³ej, zamê¿nej kobiety. Przysz³a ona zabraæ do prania odzie¿ jednego z templariuszy i odkry³a, ¿e ukry³ on swe kalesony w latrynie. Wyci±gnê³a je i odkry³a na nich krzy¿. Historia mia³a ¶wiadczyæ, ¿e templariusze zniewa¿ali krzy¿, umieszczaj±c go na swych kalesonach; cynicy mog± stwierdziæ, ¿e templariusze znani byli z umieszczania krzy¿a na wszystkim, co posiadali (na znak, ¿e jest to wyjête z obowi±zku p³acenia dziesiêcin i pewnych zobowi±zañ ¶wieckich), dlaczego wiêc nie mieliby tego robiæ z bielizn± ? Rzeczona dama nigdy jednak nie pojawi³a siê, by potwierdziæ swoj± opowie¶æ.”
„Akta procesowe pokazuj±, ¿e czê¶æ braci przera¿aj±co niewiele wiedzia³a o zasadach swego ¿ycia religijnego. Na przyk³ad wielu nie wiedzia³o, ¿e pasek noszony na koszuli mia³ symbolizowaæ czysto¶æ. Jeden uwa¿a³, ¿e ma on pos³u¿yæ jako okup w przypadku schwytania przez Saracenów. Jednak wiêkszo¶æ braci by³a ¶wiadoma jego symboliki i nosi³a go z dum±, a brat Humbert du Puy s³ysza³ nawet, ¿e brat Helias Aymery w swym d±¿eniu do czysto¶ci owin±³ siê paskiem tak ciasno, ¿e powa¿nie siê porani³.”
„Symbol czerwonego krzy¿a na bia³ej tarczy, jaki pojawia siê czêsto w opowie¶ciach o Graalu, by³ typowym symbolem mêczeñstwa w wiekach ¶rednich. Templariusze nosili czerwony krzy¿ na bia³ym tle, podobnie jednak jak wielu innych zakonników. Rycerze legend o Graalu nosz±cy czerwony krzy¿ s± rycerzami b±d¼ mêczennikami Chrystusa, a nie templariuszami.”
Gesta abbatum Sancti Bertini Sithensium – Szymon z St Bertin
„Za rad± ksi±¿±t armii Boga z³o¿yli ¶luby ¦wi±tyni Boga z takimi zasadami: porzuc± ¶wiat, pozbêd± siê osobistych dóbr, uwolni± siê od pokus cia³a i prowadziæ bêd± ¿ycie wspólne, nosz±c ubogi habit, u¿ywaj±c broni jedynie do obrony ziemi przed atakami zbuntowanych pogan, kiedy wymagaæ tego bêdzie konieczno¶æ.”
The Tractatus de locis et statu sancte terrae ierosolimitanae
„Templariusze, wy¶mienici rycerze, nosili bia³e p³aszcze z czerwonym krzy¿em. Do walki nie¶li przed sob± dwukolorow± chor±giew, zwan± baucant. Szli do ataku w szyku i bez ha³asu, jako pierwsi rzucali siê w wir walki i z wiêkszym impetem ni¿ inni; szli pierwsi, a wracali ostatni, i zawsze czekali na rozkaz swojego mistrza. Kiedy zdecydowali, ¿e bitwa przyniesie korzy¶ci, na d¼wiêk tr±bki wzywaj±cy do ataku pobo¿nie intonowali psalm Dawida: <<Nie nam, Panie, nie nam, ale imieniu swemu daj chwa³ê>> (Ps 115, 1), unosili kopie i nacierali na wroga. Jako jeden m±¿ mocno napierali na szeregi i skrzyd³a, nigdy siê nie cofali, albo przedarli siê przez wroga, albo ginêli. Podczas odwrotu byli zawsze ostatni i pod±¿ali za t³umem, rozgl±dali siê za innymi i bronili ich. Lecz je¶li którykolwiek z nich odwraca³ siê plecami do nieprzyjaciela albo nie wykaza³ siê dostateczn± odwag±, albo zwraca³ sw± broñ przeciwko innym chrze¶cijanom, czeka³a go surowa kara. Zabierano mu bia³y p³aszcz z czerwonym krzy¿em, oznakê przynale¿no¶ci do zakonu, usuwano ze spo³eczno¶ci. Przez rok musia³ je¶æ z pod³ogi, bez serwety, a je¶li zaczepia³y go psy, nie móg³ siê broniæ. Po roku je¶li mistrz i bracia stwierdzili, ¿e zap³aci³ za przestêpstwo, ze wszystkimi honorami przywracano mu status rycerza. Templariusze owi surowo przestrzegali zasad religii, wykazywali siê pokornym pos³uszeñstwem, nie dzia³ali dla w³asnej korzy¶ci, jedli i ubierali siê skromnie, poza domem zawsze sypiali w namiotach.”
A tak odemnie to ja uwa¿am ¿e czerwony krzy¿ na bia³ej tarczy to symbol mêczeñstwa, dopiero dodaj±c czarn± barwê mo¿emy rozmawiaæ o templariuszach - a ¿e w ¶redniowieczu wielu dostojnych chcia³o byæ niejako mêczennikami i przyk³adnymi chrze¶cijanami wiêc w ikonografi jest tego pe³no.
Pozdrawiam
No ja te¿ bym by³ za I³¿± poniewa¿ co do Chwarszczan to nie wiem czy pojadê... a do I³¿y, to prawie na pewno...