Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Robe - wierzchnia suknia mêska
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Mêskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Piotr Paruch
CYTAT
Z ukladu stroju na sylwetce klienta w kramie krawieckim wynika, ze jest to taki sam konstrukcyjnie stroj jak egzemplarz z Grenlandii.


Ba! Nawet wiêcej - widaæ wed³ug mnie niewysok± stójkê, której ani ¶ladu w grenlandzkich a mnie kusi³a smile.gif
Wiekie dziêki blinkie.gif
white_mouse
Mam pytanie odno¶nie guzików w robe. Z której one w³a¶ciwie powinny byæ strony? Zaznaczam, ¿e z krawiectwem mam niewiele wspólnego i dopiero siê uczê icon_wink.gif

Pozdrawiam
Radek ze Strzelina
Triss
Radku, dziecko drogie, a jak zapinasz bluzê albo wspó³czesn± koszulê?to tak samo, bo dla facetaz prawej guziki, z lewej dziurki.a jak dla kobiet-to dokladnie odwrotnie.
dasz radê?wierzê w Ciebie i cieszê siê, ¿e sie uczysz:-)
pozdrawiam serdecznie:-)
Triss
EwKa
Rozroznienie na meskie i damskie zapinanie to wynalazek pozniejszy niz sredniowiecze, tak z ok. XVIIIw.
Lewa strona dziurki, prawa guziki.
white_mouse
Dziêki za pomoc! O to w³a¶nie mi chodzi³o!

pozdrawiam
Radek ze Strzelina
Halfgar
CYTAT(Triss)
Radku, dziecko drogie, a jak zapinasz bluzê albo wspó³czesn± koszulê?to tak samo, bo dla facetaz prawej guziki, z lewej dziurki.a jak dla kobiet-to dokladnie odwrotnie.
dasz radê?wierzê w Ciebie i cieszê siê, ¿e sie uczysz:-)
pozdrawiam serdecznie:-)
Triss


No w³a¶nie, niekoniecznie. Dla przyk³adu wschodnie tuniki i kaftany z XIII wieku s± zapinane odwrotnie ... lewa strona guziki, prawa strona dziurki:)

Buziaczki:)
Triss
Prawdopodobnie mój b³±d.odpisa³am na posta Radka-mówi±c w jaki sposób ja umieszczam guziki. nie spotka³am siê w ¿adnym ¼ródle z instrukcj± odno¶nie guzików.wszêdzie jest napisane "zapinane na guziki".dlatego w zale¿no¶ci od p³ci przyszywa³am je tak, jak wygodniej.czy w tej sytuacji móg³by kto¶ podzieliæ siê ze mn± wiedz± ¼ród³ow± na temat zapinania damskich sukien z pocz±tku XVwieku w sposób: guziki z prawej, dziurki z lewej?
z góry dziekujê
Triss
Dwarfik
Witam wsystkich!

Czy kto¶ by³by w stanie wkleiæ rysunek albo wykrój przedstawiaj±cy robe na prze³om XIV/XV, która mog³a byæ noszona przez husytów-mieszczan?

Mo¿e tak¿e jakie¶ informacje na ten temat.


Dziêki z góry,
Dwarfik
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Taka sama jak ka¿da inna robe na prze³om XIV/XV dla mieszczanina. Czyli pewnie gdzie¶ do kolan, mo¿e ze stójk±. Pozdrawiam
Gwyn
Dwarfik
Ok, bardzo dziêkujê. A móg³by kto¶ wrzuciæ wykrój takiego robe? icon_cool.gif
Lipek
Eee...wykroje masz podane w temacie crazy.gif .. pozdro devil.gif i wogóle !
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Na pierwszej chyba stronie... Czyta³e¶ w ogóle ten temat? Czy Ci siê po prostu nie chce? Pozdrawiam
Gwyn
Dwarfik
Witam!
Przepraszam, ¿e zapomnia³em sprecyzowaæ. Chodzi mi bowiem o Robe wojskowe (taki skrót my¶lowy a'la Macierewicz :D ). W temacie jakos nie znalaz³em wykrojow tego¿.

Pozdrawiam,
Dwarfik
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Taki twór nie istnieje. Proste robe, wykrój jest tylko jeden. Ró¿niæ siê mog± robe szczegó³ami takimi jak szeroko¶æ kroju, d³ugo¶æ czy detale rêkawa, ewentualne rozciêcia z boku. Te detale znajdziesz w ikonografii interesuj±cego Ciê okresu i obszaru. Zasada jednak krojenia jest tylko jedna. Pozdrawiam
Gwyn
Adams87
ok wiêc spróbujmy uporz±dkowaæ moj± wiedzê na temat Robe (lub jak to nazywaj± Gown:P) z prze³omu XIV i XV wieku...

primo moglismy mieæ wersje albo d³u¿sze albo krótsze, jesli chodzi o te d³ózsze to rozumiem ze nie by³o jakich¶ bardzo sztywno okre¶lonych ram, i np. do po³owy uda albo zaraz za kolana (b±d¼ tez przed) nie bedzie odstepstwem??

Robe by³y zapinane gesto na guziki (niech ktos powie czy w koñcu guziki trzeba robiæ do samego koñca czy tez mo¿na skoñczyæ na poziomie pasa, bo s³ysza³em rózne wersje??) albo posiada³y rozciêcia u góry wi±zane ew. jakim¶ sznurkiem na drabinke (czy jako¶ podobnie:P) b±d¼ te¿ guziki

co do szyi i ko³nierza, to mo¿na by³o j± zostawiæ pust± , albo doszyæ ko³nierz ze zwyk³ego prostok±ta (tak ¿e wykrój pod szyja siê nie zmienia³) (tak jak mi siê zdaje tutaj)

co do rêkawów to mog³y byæ proste zapinane np. na guziki lub te¿ rozszerzaj±ce siê, b±d¼ te¿ rozciête w jaki¶ sposób... czy takie co¶ jak na TYMrysunku tez pasuje na prze³om XIV/XV??

Czy w TMTA s± jakie¶ przek³amania/niedopatrzenia jesli chodzi o wczesne Gown(Robe)?

czy zamieszczone przezemnie zdjecia Robe pasuj± do tego okresu?? (wszystkie zamieszczone tutaj)

prosze o podpowied¼, bo chce uszyæ sobie Robe, a zale¿y mi zeby by³a maksymalnie zgodna z okresem (mam ostatnio na tym punkcie hopla, chce zeby wszystko by³o zgodne z okresem 1380-1410:P)

pewno jak cos mi wpadnie do g³owy to nieomieszkam napisaæ;)
EwKa
No i kolega pracowicie strescil 6 stron postow-Boze!
Z Robe to jest tak jak z garniturem-przez 50 lat zmienialy sie detale konstrukcyjne, materialy, wykonczenia ale generalnie pozostaje to nadal "meski ubior wieszchni". Nie da sie tego w 3 pkt-ach strescic... Moda sie zmienia, taki jest z nia problem. Zmieniaja sie modne dlugosci, formy zapiec, kolnierze, szerokosci rekawow ale nadal pozostaje to ten sam typ ubioru. Tyczy sie to zarowno Robe jak i garnituru.
Adams87
CYTAT(EwKa @ 14:21 01.10.2006) *
No i kolega pracowicie strescil 6 stron postow-Boze!
Z Robe to jest tak jak z garniturem-przez 50 lat zmienialy sie detale konstrukcyjne, materialy, wykonczenia ale generalnie pozostaje to nadal "meski ubior wieszchni". Nie da sie tego w 3 pkt-ach strescic... Moda sie zmienia, taki jest z nia problem. Zmieniaja sie modne dlugosci, formy zapiec, kolnierze, szerokosci rekawow ale nadal pozostaje to ten sam typ ubioru. Tyczy sie to zarowno Robe jak i garnituru.


dlatego ze zdaje sobie sprawe z tych detali zawêzi³em okres do prze³omu XIV/XV wieku dok³adnie lat 1380-1415 (bo to jest prze³om tak po mojemu) jakbym potrzebowa³ streszczenia tych stron to bym o nie poprosil, jednak zada³em kilka do¶c moim zdaniem konkretnych pytañ dotycz±cych robe z prze³omu wieków, poniewa¿ zdaje sobie w³a¶nie sprawe z tego ¿e strój ten by³ uzywany w³a¶ciwie do koñca wieku XV a jego wygl±d i ca³e wykoñczenie zmienia³o siê z biegiem lat.
Viator
Wydaje mi siê, ¿e w³asnie dlatego, ¿e robe u¿ywano tak d³ugo, bêd± du¿e k³opoty z ustaleniem jakie tak naprawdê by³y trendy w szyciu tych¿e "garniturów", z wielu przyczyn, ale przed wszystkim w³a¶nie ze wzglêdu na zbyt du¿± ró¿norodno¶æ materia³u (zw³aszcza ikonografii).

Z punktu widzenia stawiania jakiejkolwiek hipotezy naukowej praca przebiega w trzech kolejnych fazach. W odtwórstwie historycznym tak¿e.
Zaczyna siê od zbierania materia³u ¼ród³owego (faza 1). Na tym etapie za wcze¶nie na stawianie hipotez i próbowanie rekonstrukcji. Maj±c jeden wykopany but, jeden niekompletny he³m, miecz tylko na rysunku, trzy kó³ka od kolczugi i trzy fotki nagrobków rycerzy nie da siê jeszcze skleciæ z tego wiarygodnej rekonstrukcji. Trzeba zbieraæ dalej.
(Ach, ilu¿ rymcerzy trafiwszy na jedno zdjêcie kolegi w stroju i kilka niepotwierdzonych informacji o uzbrojeniu, uznaje to za dostateczn± podstawê do zrobienia sobie stroju i jeszcze wyk³ócania siê potem na zabój ¿e jest w 100% historyczny).

Dopiero kiedy ju¿ siê zbierze dostateczn± ilo¶æ materia³u, tak±, ¿eby by³o mo¿liwe opracowanie statystyczne - czyli mówi±c po ludzku zauwa¿enie jakich¶ prawid³owo¶ci, ró¿nic i podobieñstw, mo¿na zacz±æ stawiaæ hipotezy i próby rekonstrukcji (faza 2).
Z regu³y one te¿ nie bêd± doskona³e, ale pomog± ju¿ potwierdziæ b±d¼ wykluczyæ pewne nasze wizje, wiêc s± konieczne, choæby¶my mieli pewno¶æ ¿e na razie s± b³êdne. Archeologia do¶wiadczalna lepi±c swoj± pierwsz± urnê wiedzia³a ¿e tak na pewno urn nie lepiono - ale dziêki temu ¿e zaczê³a je mimo to lepiæ w³a¶nie mia³a szansê doj¶æ metod± prób i b³êdów do tego, jak zatem je lepiono.

Teraz rozpoczyna siê (i nigdy nie koñczy...) faza 3, u¶ci¶lania i weryfikacji na podstawie sprawdzania czy dalsze kolejne odkrycia pasuj± do naszej hipotezy, czy te¿ ka¿± nam j± modyfikowaæ lub nawet - zdarza siê - zarzuciæ. Nastêpuje wychwycenie "granic stosowalno¶ci naszej teorii": zrozumienie nie tylko jak by³o, ale dok³adniej od kiedy do kiedy i w jakich okoliczno¶ciach (a w jakich w³a¶nie by³o inaczej). Dopiero wtedy zaczynamy nie tylko wiedzieæ jak ale i dlaczego. Dana ga³±¼ wiedzy osi±ga "wiek dojrza³y".

Dopiero dysponuj±c dostateczn± ilo¶ci± ¼róde³, mo¿emy je zacz±æ rozumieæ, mo¿emy oceniæ np. które przedstawienia s± alegoryczne, szydercze, przesadzone - i wyeliminowaæ je z naszej "bazy danych".

Tak± sam± trzeba braæ poprawkê przy ¼ród³ach pisanych: byæ mo¿e s³owo robe nie u ka¿dego z autorów i nie przez ca³y czas znaczy³a to samo; znaczenia s³ów przecie¿ równie¿ ewoluuj± (wiemy na pewno, ¿e akurat w tym przypadku tak by³o).

Dodatkow± trudno¶æ sprawia jak zawsze w historii korelacja materia³u: w koñcu maj±c opisy robe i ilustracje JAKICH¦ (bo przecie¿ nie podpisanych) strojów stawiamy jedynie hipotezê, ¿e to co narysowano w tym kodeksie to akurat to samo co w tamtym statucie cechu okre¶lono jako "robe". A ta hipoteza te¿ mo¿e okazaæ siê b³êdna.

Im wiêksza jest ró¿norodno¶æ materia³u, tym trudniejsze jego opracowanie i tym wiêksz± zatem ilo¶æ materia³u trzeba zgromadziæ, aby uchwyciæ prawid³owo trendy - w tym wypadku w modzie XIV i XV-wiecznej, a ró¿norodno¶æ jest tu olbrzymia.

Reasumuj±c, po przejrzeniu ¼róde³ i przeczytaniu licznych dyskusji, o¶mielam siê twierdziæ, ¿e nawet posiadana obfito¶æ materia³u na temat strojów z prze³omu epok, w tym i robe, wobec jego ró¿norodno¶ci nie jest wystarczaj±ca, aby uznaæ formu³owane na tym etapie hipotezy za dostatecznie udowodnione i wypowiadaæ siê jednoznacznie na temat "wtedy i tam robe wygl±da³a tak lub tak z takimi wariantami ale nie tak lub tak". Tego jeszcze nie wiemy, a dopiero sprawdzamy.

Wydaje mi siê, ¿e w temacie poruszanym w tym w±tku znajdujemy siê gdzie¶ u progu fazy drugiej. To dobrze, bo tu w³a¶nie jest najwiêksze pole do popisu dla nas, amatorów.
Ale zarazem, Adamsie, jeszcze w wiêkszo¶ci nie istniej± pewniki, jakie próbujesz w swoim podsumowaniu wyliczyæ i uj±æ. I to dlatego, a nie z lenistwa, EwKa i inni nie próbuj± nawet pokusiæ siê o streszczenie problemu (nawet a¿ tak zawê¿onego) w kilku zdaniach.
Menephus
CYTAT(EwKa @ 10:41 10.02.2006) *
Jasli chodzi o robe z tapiserii (1420 dev sleeves), to jest to typowy przyklad dworskiego stroju. To, co wyhaftowane jest metalowymi blaszkami...


Czy móg³by kto¶ brzybli¿yæ jakiego typu by³y to blaszki (wielko¶æ, odlewane czy wykuwane). Przyda³yby siê tak¿e konkretne wzory. Czy by³y one dziurkowane, mocno przyszywane, a mo¿e zwisa³y jedn± stron±.
Grzyp
Witam, mam parę pytań co do zszywania fałd w robe - od kiedy mniej więcej to zjawisko występowało? I jak było to robione - czy materiał był zszywany w kilku punktach w pasie tworząc fałdy czy w odstępach jakimiś taśmami (znaczy się jak to zrobić by dobrze wyglądało i w nie mroczyło)? Oraz czy te fałdy były zszyte symetrycznie z przodu i z tyłu a po bokach była "gładka" tkanina czy może były na całym obwodzie pasa?
Berengar
Witam!

Proszę o potwierdzenie poprawności niżej opisanego stroju lub wytknięcie jego wad, niedoróbek czy historycznych niezgodności.
A więc, chciałbym uszyć robe dla mieszczanina z drugiej ćwierci XV wieku, z terenów Polski. Długa do kolan lub jeszcze dłuższa, taka do połowy łydki (która wersja jest poprawniejsza?). Rozcinana na całej długości, ale zapinana tylko do pasa z fałdami które można swobodnie układać pod paskiem i z rękawami zapinanymi na guziki do łokcia. Czy takie coś byłoby poprawne historycznie? Pomóżcie!

Pozdrawiam
Berengar

P.S. Żeby maksymalnie uprościć moje pytanie. Czy taki robe jak w załączniku, tylko, że rozcięty na całej długości, zapinany do pasa (w jakikolwiek sposób) i z prostymi rękawami pasuje dla wymienionych wcześniej przeze mnie ram czasowo-regionowych?

fizibnschiz
//quote Beregnar
Jak bedzie rozcinane na ca³ej d³ugosci i zapinane na haftki to bedzie w sam raz na ok 1440...
a jesli na guziczki "po dwa" to na 3 æwieræ XV...

a ja mam pyatnie jak te przeklête haftki by³y rozwiazane??? dunno.gif dunno.gif (bo to na haftki tamto ale co to jest pojecia nie mam crazy.gif crazy.gif )

pozdrawiam
lewa
CYTAT(fizibnschiz @ 11:19 12.12.2006) *
a ja mam pyatnie jak te przeklête haftki by³y rozwiazane??? dunno.gif dunno.gif (bo to na haftki tamto ale co to jest pojecia nie mam crazy.gif crazy.gif )


Znalaz³am co¶ takiego. Nie wiem czy jest ok, ale rozwiazanie jest ciekawe.
Rabiega
CYTAT(lewa @ 16:40 14.02.2007) *
[Znalaz³am co¶ takiego..

Taki wynalazek by³ stosowany tak¿e w ubieg³ym wieku tongue.gif . Przy biustonoszach i inkszych gorsetach.
lewa
troszkę się różnił tongue.gif
nie o to jednak chodzi. Nie wiem, czy jest to poprawny przykład haftek o jakie pyta Fizibnschiz, jednak wstawiłam je dlatego, że takie tylko znalazłam tongue.gif
Jest to przerysowane z jakiejś książki (nie znam tytułu niestety icon_sad.gif )
Poza tym, to że używano je w ubiegłym wieku, nie oznacza, że w średniowieczu jeszcze takich nie wymyślono tongue.gif
Ania Franczyk
Mam pytanie o sposób wszycia rêkawa w takim robe http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin13.htm
Czy szew umieszczony by³ na ³opatce, czy mo¿e by³y wyj±tki od tej "regu³y"? Przy obszerniejszych rêkawach (w tym workowatych na przyk³ad) poprowadzenie szwu pod pach± wydaje mi siê praktyczniejsze, chocia¿ zdajê sobie sprawê ¿e pojêcie praktyczno¶ci w XV wieku mog³o siê ró¿niæ od mojego...
Achu
Mam za zadanie obszycie mojego Pana, który 'datowany' jest na co¶ pomiêdzy 1380 a 1420. Czyta³am, szuka³am i teraz dla spokoju duszy potrzebujê potwierdzenia i mo¿e jeszcze drobnej rady. Czy robe na wy¿ej podany okres mo¿e wygl±daæ mniej wiêcej tak: http://img252.imageshack.us/img252/994/robe04pk6.jpg. Czy takie rêkawy s± odpowiednie, czy mog³yby równie¿ byæ takie: http://img338.imageshack.us/img338/467/robe07mz5.jpg (bez tej wycinanej ozdoby powy¿ej ³okcia)
czy rozciêcie do po³owy mostka i zapinanie na haftki, a do tegó stójka jak na tym drugim zdjêciu bêd± ok? No i mo¿e kto¶ mia³by wykroje rêkawów? Choæ to chyba nie by³oby takie ciê¿kie, jednak jaki¶ wzór zawsze siê przyda.

Je¶li mam wyrobiæ siê ze wszystkim, pora zacz±æ szyæ : ) liczê wiêc na odpowied¼ i pozdrawiam.
Triss
Witam!
w za³±czniku dwa najpoularniejsze typy rêkawów:
workowaty i otwarty (nazewnictwo niekoniecznie jedyne s³uszne)

mam nadziejê, ¿e wykroje przejrzyste i siê przydadz±...

pozdrawiam:-)
Triss
fizibnschiz
rozcinanie do mostka i zapinanie na haftki jest ok

a jesli chodzi o forme: to ta pierwsza robe jest akuart na pocz XV,
ale to drugie wydaje mi sie troche pozniejsze i chyba włoskie...

a co do kołnierza to jest różnie, ale najlepiej robic niskie (lub nawet bez), ale mysle ze z tym konkretnym bylo by w miare dobrze (trudno powiedziec co to jest dokaldnie - bo nie wyrazne:/)

pozdrawiam
Tomek
Achu
Super, jeste¶cie wielcy : ) to jeszcze tylko jedno pytanie, czy taki 'workowy' rêkaw mo¿e mieæ rozciêcie na wysoko¶ci yy... ³okcia, od wewn±trz, jak tutaj: http://img408.imageshack.us/img408/7382/robe05lc1.jpg, ¿eby móc wyj±æ rêce? Czy to ju¿ bêdzie zbyt pó¼na wersja?
I dziêkujê za szybk± reakcjê : )
Triss
To niestety jest za pó¼na wersja jak na okres oko³ogrunwaldzki.
ale workowaty rêkaw sam w sobie jest bardzo atrakcyjny i praktyczny (mój mê¿czyzna przechowuje w nim ró¿ne rzeczy:-)
w interesuj±cym Ciê okresie zwyk³y workowaty rêkaw (jak w za³±czniku powy¿ej)by³ najczê¶ciej stosowany przy robe.
pozdrawiam serdecznie:-)
Triss
Achu
Dziêkujê bardzo za rady : )
Buster
Witam
Mam pytanie co do robe po po³owie XV wieku dla zamo¿nego mieszczanina. Z tego co wyczyta³em w temacie i na ogl±da³em siê na zdjêciach itp. to wchodz± wtedy bufki na rêkawach. Czy¿ nie? Drêczy mnie jeszcze wszywanie stójki. Wiem, ¿e raczej niewielka powinna byæ ale jak z wszywaniem z ty³u. W klin czy na prosto? Bo spotka³em siê na zdjêciach (rekonstrukcji, bo w ikonkach rzadko widaæ ty³) i z takim i z takim. Czy które¶ jest bardziej poprawne czy i jedno i drugie by³o stosowane? Je¶li gdzie¶ siê pomyli³em to proszê mnie poprawiæ.

Pozdrawiam Buster
Grzyp
Generalnie to stójki mo¿e byæ tak zwany brak - p³ytkie, owalne wyciêcie na g³owê te¿ by³o spotykane. Jak ju¿ stójka to raczej wszyszywana klinem. Taki sposób pojawi³ siê ju¿ wcze¶niej, a poza tym taka stójka stoi w miarê prosto, wszysty prostok±t ma tendencje do k³adzenia siê na ramiona, co jest do¶æ irytuj±ce - a klin za³atwia t± sprawê bardzo ³adnie. Gdzie¶ widzia³em jeszcze lekko zmodyfikowany wykrój stójki tak, by przylega³a doszyji, chyba w temacie o dubletach, trzeba poszukaæ.

Przy okazji odpowiem samemu sobie na pytania, które zada³em trochê wcze¶niej:
Fa³dy zaczê³y byæ zszywane w okolicy 1450 roku z tego co znalaz³em, z tym ¿e raczej po ni¿ przed. Zszywano je punktowo z przodu i z ty³u na wysoko¶ci talii, z boku tkanina by³a "g³adka". Zszycie fa³dów ni¿ej, w biodrach, spowoduje brzydkie przyleganie boków do cia³a - przynajmniej przy obwodzie rzêdu 3.5 metra w kolanach.
lewa
Wszyscy piszecie, ¿e ko³nierze maj± byæ niskie, co¶ mi siê nie wydaje. Aktualnie nie ma mnie w domu, ale jak tylko siê zjawiê prze¶lê parê obrazeczków icon_rolleyes.gif
Achu
Przyda³aby siê te¿ wiadomo¶æ czy w jaki¶ sposób ko³nierz by³ usztywniany. Tzn. wszyste miêdzy podszewkê a we³nê no nie wiem... cokolwiek?
lewa
raczej nie bardzo
Miechu
Witam.

Przenoszê siê z moim problemem tutaj, poniewa¿ kabat o którego uszyciu do niedawna my¶la³em, jest - moim zdaniem - ubiorem niezbyt pewnym na I æwieræ XV-wiecznej Polski. A chcia³bym uszyæ strój codzienny dla najemnika z mieszczañskim pochodzeniem, którego przecie¿ nie by³o staæ na zbyt modne czy bogato zdobione ciuchy. My¶lê wiêc teraz o jakiej¶ fajnej robe o prostym kroju, bez fajerwerków. Czy co¶ takiego: http://www.historicenterprises.com/largeim...=Coat,%20Dagged
przesz³oby w latach '20 XV wieku na cz³owieku, który raczej nie stara siê lansowaæ czy pod±¿aæ za mod±? Je¶li tak to OK, a je¶li nie to za wszelkie sugestie co by³oby dobre, bêdê wdziêczny.

Pozdrawiam
Miechu
EwKa
To co zalaczyles jako przyklad nie moze byc robe, bo nie spelnia podstawowego zalozenia czym jest Robe-faldzista sukienka...
Poza tym te frendzelki i wycinanki tak jakos nijak sie maja do zrodel ktore podaja autorzy zrekonstruowanego stroju-na il. do Dekameronu czy Book of Hunt czesciej mozna znalezc malo wyszukane stroje.
Mieszczanie, Dekameron, 1432r, BNF, Arsenal, manuscrit 5070
http://expositions.bnf.fr/gastro/grands/113.htm
http://expositions.bnf.fr/gastro/grands/104.htm
cos extra modnego
http://expositions.bnf.fr/gastro/grands/114.htm
inny Dekameron, BNF Richelieu Manuscrits Français 239
http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator.exe...44&I=000016
http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator.exe...44&I=000023
http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator.exe...44&I=000062

http://classes.bnf.fr/phebus/grands/c39_616.htm
Miechu
Dziêkuje za wszystko, teraz jasno widaæ jak to wygl±da. A jeszcze à propos zapinania: mog³aby takie robe byæ rozcinane na ca³ej d³ugo¶ci i zapinane na guziczki od góry mniej wiêcej do pachwiny? Bo z tego co wcze¶niej wyczyta³em by³oby to jak najbardziej historyczne. I jak to w koñcu jest z tymi rêkawami - musz± byæ zapinane, czy nie musz± - bo w teoriach ju¿ siê pogubi³em, a na podstawie ¼róde³ ciê¿ko sprecyzowaæ.
Po tych informacjach biorê siê do szycia...

Pozdrawiam
Miechu
poprostu JA
Witam!

Ja tak dla pewności chciałam spytać, czy na początek wieku XV robe powinno mieć stójkę, czy nie? Jak jest bezpieczniej? :-)

Bo w sumie z tematu wynika, że nie powinno, ale może. Chciałabym mieć pewność. :-)

Pozdrawiam!
Ziemko z Zagórza
To jeszcze zale¿y dla kogo ma byæ taka robe. Jak dla mnie, je¶li ma byæ np. dla mieszczanina czy ¿o³nierza z pocz. XV w., to powinna mieæ niewysok± stójkê, "na oko" icon_wink.gif ok. 3 cm. S± miniatury, gdzie takie stójki s± jeszcze wy¿sze, a suknie tam przedstawione okre¶li³bym raczej jako robe'y, a nie krótsze houppelandy, ale bywaj± na nich ludzie jakiego¶ mo¿nego pana np. hrabiego Gastona.
poprostu JA
Dziêkujê za pomoc. :-)

Moje w±tpliwo¶ci zosta³y rozwiane. :-)

Pozdrawiam!
Ziemko z Zagórza
Nie ma sprawy. Ostatnio szuka³em ikonografii, gdzie by³yby dobrze przedstawione robe'y i znalaz³em nieco nowej- tzn. nieznanej mi wcze¶niej, wiêc mia³em ca³kiem dobre przyk³ady smile.gif

Równie¿ pozdrawiam
Achu
W jaki sposób wszywać podszewkę w robe okołogrunwaldzkim? Tzn. przypuszczam, że wyciąć tak jak materiał zewnętrzny i zszyć, ale na brzegach, przy rękawach i kołnierzu w jaki sposób to zrobić? Będę wdzięczna za jakieś zilustrowanie. Podkreślam, że rękawy zamierzam zrobić workowate. Z góry dziękuję.
Triss
Podszywasz na lewej stronie(welna na lewej i podszewka na lewej) a nastepnie wzwracasz na prawa strone.. dopowiem,ze kazda częsc osobno
przy kołnierzu, rękawach, na dole szaty.
dzięki temu nie widac szwow.

pozdrawiam
Triss

/// klawiatura mi wariuje, wzbaczcie pomieszane literki///
Szymon de Conti Sarré
Obawiam sie, ¿e to jednak nie do koñca tak.

Je¶li ka¿dy "kawa³ek" ubrania ma "niezale¿n±" podszewkê, to po zszyciu wszystkiego razem materia³ wierzchni zawija siê na boki z pod³o¿eniem i przyszywa krawêd¼. Brzmi to magicznie, ale ju¿ by³o nawet rysowane (bodaj, ¿e w temacie o dubletach).
W wypadku podzszewki "ca³o¶ciowej" (zszywa siê ca³y strój z podszewki i z materia³u wierzchniego, a potem ³±czy) podk³ada siê materia³ wierzchni i "stebnuje", a potem wstawia podszewkê, pamiêtaj±c o dopasowaniu wzajemnym szwów i przyszywa. Dziêki temu unika siê przypad³o¶ci czêsto obserwowanej na "turniejach" - podzszewka, która brzegiem wy³azi spod kaptura czy do³u sukni.

Pozdrawiam,
Szymon

P.S.
Sprawd¼ ustawienie klawiatury. Zazwyczaj zamienianie siê "z" z "y" oznacza, ¿e nie jest ustawiana "Polska programisty" i st±d k³opoty.
Triss
chyba zbyt chaotycznie siê wyrazi³am...
nie mia³am na my¶li podszywania ka¿dej czê¶ci osobno, a pó¼niej ³±czenia stroju w ca³o¶æ.
chodzi³o mi o to,¿e jak podszyjesz ca³y strój naraz (zszyty z kawa³ków ju¿ wcze¶niej) to siê nie da wywróciæ go na praw± stronê, bo nie ma gdzie.

a poda³am system, który sama stosujê od lat z niez³ym powodzeniem.

Achu teraz ma rózne obcje do wyboru, zrobi z nimi co bêdzie chcia³a....

P.S. dziêki, Szymonie za techniczn± diagnozê. jak widaæ ju¿ wszystko dzia³a prawid³owo:-)

Adsumus
Witam!!!

Mam pytanie- czy robe, z takim charakterystycznym pêkniêciem jak to lub to jest zapinane na haftki, czy od miejsca gdzie siê to pêkniêcie koñczy jest normalnie poprowadzony szew? I czy szyæ je z dwóch kawa³ków, czy z czterech?

Pozdrawiam
EwKa
Mozesz naciac kawal materialu, mozesz nie zszywac 2 kawalkow pozostawiajac rozporek... Krojac Robe radzilabym pamietac o ym, ze ten kloszowo krojony ubior skladalsie z dosc waskich kawalkow materialu stad osobiscie polecalabym robe z 4 czesci (2 na tyl i 2 na przod).

Zapiecie-moga byc to kolka metalone wszyte po wew. stronie, w niewielkim oddaleniu od krawedzi materialu. Miedzy nimi poprowadzony jest sznurek... Haftki byly teoretycznie znane ale najwczesniejszy przyklad to widzialam z okolic lat 90tych XVw.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.