Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Koczowniczki - kobiety stepu
> Prywatne Inicjatywy > Wyprawy
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Vislav
Witam

Ka¿da dyskusja mo¿e wnie¶æ co¶ nowego, o ile zbytnio siê nie przed³u¿a i jest w miarê merytoryczna. Tych parê stron nie uwa¿am za stracone.
Nie wchodz±c ju¿ w polemiki chcia³bym zwróciæ uwagê na kilka elementów. Tworz±c projekt - zajmuj±c siê odtwarzaniem koczowniczego ¿ycia i wyprawami, nie mo¿na siê obej¶æ bez wiedzy typu: survival, traperstwo (w sam raz w Polsce, w dzisiejszych czasach niemo¿liwe do realizacji), podstawy rzemios³a w wielu zakresach, wiele umiejêtno¶ci zwi±zanych z codziennym ¿yciem, nale¿a³oby zahaczyæ o pasterstwo itd.
Uszkodzony wóz, rozpadaj±ce siê siod³o te¿ trzeba umieæ naprawiæ - nie ma za rogiem Biedronki lub Castoramy.

Wszystko to stanowi³o i w wielu miejscach stanowi do dzi¶ naturalne umiejêtno¶ci wszystkich osób koczowniczej spo³eczno¶ci. Rozleg³e obszary i kontynentalny klimat, trudne warunki ¿ycia - skutecznie eliminowa³y wszystkich nieprzygotowanych.

Poza ciê¿k± prac± i trudami wêdrowania by³ równie¿ czas na 'kulturê'. Tak wiêc rozpocz±³em wykonywanie strunowego instrumentu muzycznego przeznaczonego dla Aubriety. Mam nadziejê, ¿e umili nam wieczory przy ognisku, je¿eli w sam raz nie bêdzie 'szamani³a'.
Ca³o¶æ z jednego kawa³ka drewna (tuja). Kszta³t i wielko¶æ zosta³y zdeterminowane posiadanym pieñkiem. Do tej fazy realizacji zosta³y u¿yte tylko proste narzêdzia: cios³o, d³uto i ostry nó¿.
instrument

W miarê postêpu prac bêdê zamieszcza³ kolejne fotki

Efekty mojej pracy i umiejêtno¶ci Aubriety bedziemy mogli oceniæ przy najbli¿szym spotkaniu.

pozdrowienia Vislav
rosamar
Powracaj±c do tematu nt. strojów :D
Tak sobie wertujê ró¿ne mniej lub bardziej wiarygodne ksi±¿eczki i jedyne co mi siê rzuci³o w oczy to to ¿e strój ró¿nych koczowników, poza ma³ymi szczegó³ami (czyt. detale, zdobienia i takie prawdziwe duperele), w swoje najczystszej postaci (nazwijmy j± baz±) praktycznie niczym siê nie ró¿ni³. No w sumie bo co mo¿na wymy¶liæ na stepie, przy pewnej ograniczonej liczbie materia³ów, specyficznym sposobie ¿ycia i w trudnym ¶rodowisku. Wykroje proste i ³opatologiczne - kwadraty, prostok±ty, trapezy i trójk±ty pozszywane ze sob±.

Mo¿e ameryki nie odkryjê ale bêdê pisaæ jak ch³op krowie na rowie szczerba.gif ¿eby wszyscy mogli mi wytkn±æ b³êdy b±d¼ siê ze mn± zgodziæ bigsmile2.gif

Baza to:
spodnie - okre¶lane ró¿nie ale ogólnie wychodzi na to ¿e albo szarawarki albo tzw marchewki (te jednak wystêpowa³y w okresie pó¼niejszym)
kaftan - w ró¿nych notkach ró¿nie pisz± ¿e albo by³ zapinany centralnie na pêtlice albo (jak w przypadku Mongo³ów w pó¼niejszym okresie) jedna po³a zachodzi³a na drug±. Ale z drugiej strony wszystko wskazuje na to ¿e obie formy mog³y wystêpowaæ obok siebie. Poza tym posiada³ stójkê i d³ugie rêkawy w które je¼dziec móg³ schowaæ d³onie jednocze¶nie nie puszczaj±c wodzy.
buty - wszyscy wiedz± o co chodzi
koszula - sk³aniam siê ku jedwabnej
suknio-rubacha - czyli takie co¶ mocno rozszerzane d³ugo¶ci do kolan zrobione oczywi¶cie z we³ny
bezrêkawnik - jak jest zimno to na rubache/suknie a jak cieplej to na koszule
nakrycie g³owy - tutaj to mo¿liwo¶ci jest przynajmniej tyle ile samych mongo³ów icon_wink.gif . Tak sobie my¶lê ¿e albo taka sto¿kowa czapka albo czapeczka podobna do tej Aubrietty choæ wygl±da te¿ ¿e pasuj± czó³ka.

A teraz poproszê o konstruktywn± krytykê bigsmile2.gif i zaznaczam ¿e mówimy tu o samym stroju jako takim a wszelkie zdobienia, paski i duperelki bêdê planowaæ w nastêpnej kolejno¶ci.


z pozdrowieniami
Rosamar

PS: wiecznych malkontentów zamierzam ignorowaæ o ile nie podadz± konkretnych przyk³adów i rozwi±zañ a bêd± tylko ogólne uwagi rzucaæ. Konstruktywna krytyka w wykazaniem zarówno b³êdów jak i prawid³owych rozwi±zañ baaaardzo mile widziana icon_wink.gif.
Indiana
Witam
Jak raz opinie malkontentów to ostatnie co mo¿e mnie odwie¶æ od tego projektu. Nie chcia³am siê w³±czaæ w dyskusjê (choæ mnie klawiatura ¶wierzbi... bigsmile2.gif ), bo to jednak nie mój ogródek. Ale tym bardziej przekonali¶cie mnie, ¿e bli¿ej mi do tej formy zabawy odtwórczej, ni¿ do tego, co dzieje siê na wroc³awskim grodzie przyk³adowo. Umiejêtno¶ci ogólnego przetrwania w warunkach innych ni¿ wspó³czesne s± zjawiskiem rzadkim niczym skalny smok (a¿ mi siê chce po raz kolejny wyci±gn±æ przyk³ad Wolina 2006. Tego co tam widzia³am, nie przebi³y nawet dzieciaczki na moich obozach bigsmile2.gif ). A to co mnie zadziwia regularnie na tym forum , to swoisty stosunek do tych, którzy wybijaj± siê z ogólnie uznawanych ram teatralnego odtwórstwa. icon_rolleyes.gif W sumie szkoda s³ów.

Zanim zacznê szukaæ wzorów na ciuchole, chcia³abym siê upewniæ, bo nie wiem, czy zapad³y wi±¿±ce decyzje w sprawie tzw. datowania projektu. Bo przyznajê bez bicia, ¿e najbardziej ci±gnie mnie do¶æ wcze¶nie, tj. do Scytów czy Sarmatów. I do postaci opartej na wykopaliskach patrz nazwa projektu bigsmile2.gif (wiem, zaraz padn± argumenty o Xenach i innych weso³kach. trudno :-P). CHodzi mi nie o kobitkê, która jak ka¿da inna w razie potrzeby w ryj daæ mog³a daæ, tylko o klasyczn± osóbkê zawodowo zajmuj±c± siê wojn±, zgodnie nawet z sugestiami badaczy ³±cz±cymi te wykopaliska z amazonkami. Czy z tak± osóbk± nadal mieszczê siê w ramach projektu...?

Je¶li ju¿ ustalicie datê jakiego¶ spotkania (b³agam, nie miêdzy 25 czerwca a 23 lipca... ), postaram siê przyjechaæ.
nieczar
widze Rabiego ,ze do mnie pijesz ....ale zignoruje twoj ostatni post

Rosamar.... moje uwagi tycz± siê okresu 12-14w...kobiet srednio zamoznych

-spodnie : "marchewki", rybaczki +nogawice ....szrawary odpadaj±
-kaftan : zapinany centralnie lub z lekkim przesuniêciem....u Mongolow poly nachodz±ce na siebie z zapiêciem bocznym lub pod pach± ; stojki sztywne - Kipczacy ,miêkkie - Mongolowie ,w okresie Zlotej Ordy mozliwe mixy ; rekawy opinaj±ce przedramie,lub lu¼ne ,dosyæ d³ugie, u kobiet mongolskich i w okresie Zlotej Ordy rowniez u Kipczakow rêkawy zaopatrzone w rêkawiczki bez palcow ,krotkie rêkawy rowniez wchodz± w gre
-buty jasne...choæ mozliwosc stosowania rowniez butow woj³ocznych pikowanych, z tym ,ze sapogi to nie to samo co mongolskie gutu³y
-rubacha ...wiadomo
-bezrêkawnik ...raczej ju¿ 14w
-glowa : kobiety kipczackie (mêzatki) skomplikowane,blizej nie sprecyzomane nakrycie spotykane na "babach" ,ktorego elementem byly wojloczne wa³ki-obrêcze z naszytymi metalowymi blaszkami-pierscieniami, (panny) warkocze ...oraz blizej nie okreslone czapki (?)...raczej odmienne niz u mê¿czyzn ; Mongolki (mêzatki) tzw. bokka ...material i konstrukcja blizej nie okreslona, znane z malowidel ; w ZO rownie¿ wysokie szpiczaste czapki z blaszkami ,ale w po¼nym okresie ; czapki "jamniki" odpadaj±

materialy : jedwab, welna, bawelna, skora ,wojlok....u Kipczakow rowne¿ len

wrzycam fotke rekonstrukcji stroju zlotoordyckiej (mongolskiej) "arystokratki" , do twoich celow wystarczy skrociæ suknie, i zwêziæ rekawy ....co do glowy ,to musisz sie zdecydowaæ jaki lud cie interesuje
....zrob to ....i masz poprawny historycznie prosty stroj....i mozesz zajaæ sie szczegolami
nieczar
....jesli masz jeszcze jakies pytanie to prosze pisz na priva lub meila, bo to moj ostatni post w tym dziale .....nie chce niektórym uczestnikom "za¶miecaæ ogrodka" i podwa¿aæ "autorytetu" wylansowanego z tak± pieczo³owito¶ci±
Vislav
Witam

Indiana - uważam, że Twoje zamierzenia rekonstruktorskie doskonale wpisują się w ideę projektu. Pisałem juz na ten temat kilka razy smile.gif

Nieczar - nie sądzisz, że przedstawiony przykład jest jak by tu powiedzieć - zbyt 'reprezentacyjny' jak na założenia tego projektu. Ponadto nie stanowi nawet niezbędnego minimum dla planowanej wczesno-wiosennej wyprawy (w nocy należy liczyć się z temperaturami poniżej zera).

Ponadto jestem ciekawy Twojej opinii nt. strojów wykonanych dla potrzeb właśnie realizowanego filmu 'Mongol part one'. Autorem projektów jest ciekawy burjacki artysta Dasha Namdakov
http://www.ctb.ru/movie/photo-gallery.jsp?...mp;gid=182&
http://www.ctb.ru/movie/photo-gallery.jsp?...mp;gid=353&
Sceny batalistyczne możesz spokojnie pominąć. Nie pisz tylko, że wszystko jest do ....


pozdrowienia Vislav

p.s. właśnie zauważyłem Nieczar dopisek w kolejnym poście - zrobisz jak uważasz, mnie osobiście nie interesuje korespendencja na PM lub e-mail
Vslv
rosamar
wyluzuj Nieczar - nie ma siê o co obra¿aæ a w ogóle dziêkujê za wskazówki bo na pewno bardzo siê przydadz± :-D

Co do datowania projektu Indiana to bardzo wczesne czyli jak siê domy¶lam z epoki panowania Sauromatów, jest jak najbardziej ok i w³a¶ciwie to chyba mia³ Vislav na my¶li wymy¶laj±c projekt. Sama siê zastanawiam bo bardzo mnie kusi ¿eby zrobiæ siê na tak± prawdziw± amazonkê. Xenowe konotacje zosta³y ju¿ wcze¶niej omówione i zgodzili¶my siê ¿e, zdanie na ten temat czynników zewnêtrznych, interesuje nas mniej ni¿ zesz³oroczny ¶nieg i ¿e w koñcu kto¶ musi udowodniæ ¿e wojownicze ksiê¿niczki istnia³y naprawdê bigsmile2.gif
Pazyrykowe groby wiêc siê chyba jednak przydadz± Vislavie i kto wie mo¿e z Rabbim bêdziecie jeszcze pomykaæ tym luksusowym wózkiem o promieniu skrêtu 3 kilometry bigsmile2.gif O ile oczywi¶cie takowy zmajstrujesz diabel.gif
Czyli zaczyna nam siê klarowaæ ¿e jednak wstêpnie celujemy od staro¿ytno¶ci do ca X w.n.e.?
Mi pasuje

Monika ksf
Coby temat jakims ładnym zdjątkiem okrasić. I pierwszy link z brzegu:
http://historia_kobiet.w.interia.pl/teksty/amazonki.htm
Niestety bez Kseny się nie obyło (linki na dole artykułu). Cięzka sprawa z tymi Sarmatami.
Rabiega
Co¶ ze wschodnich stepowych staro¿ytno¶ci.
Fotografie na koñcu ksi±¿ki, opisy w tek¶cie. Jest wiêc trochê grzebania, ale warto, chocia¿by dla tekstyliów i ró¿nych drobnych artefaktów.
Monika ksf
pozycja obowiązkowa:
I. pomcny link http://csen.org/
EURASIAN NOMADIC BIBLIOGRAPHY:
http://www.csen.org/Articles_Reivews/Bibliography.html
1)
http://www.csen.org/BAR%20Book/02%20Part%201%20Theory.pdf
do ad 2. str. 30 ładny sztylecik
2)
http://www.csen.org/BAR%20Book/05%20Part%2...%20Iron.Int.pdf
to tez warto ściągnać

II.
http://www.hachettebookgroupusa.com/books/74/0446679836/
http://www.addall.com/detail/1885979010.html
No niestety, tradycyjnie cężko coć wygrzebać niepłatnego
rosamar
Rabbi skądeś ty wytrzasnął tę knigę??
Pójdę z torbami na drukowanie bo na kompie to mi sie czytać nie chce bigsmile2.gif

edit: czy ktoś tu dysponuje kartą visa żeby można było zamówić gdzieś zagramanicą??
Rabiega
Ot, wygrzeba³em smile.gif
Publikacji na tamtej stronie jest znacznie wiêcej, w wiêkszo¶ci dosyæ leciwych, st±d traktowa³bym je raczej jako ¼ród³a dokumentacji fotograficznej, je¶li datowanie zabytków jest wiarygodne (czêstokroæ go nie ma wcale !).
Pozycjê której link przytoczy³em oceniam (jako laik) za przyzwoicie opracowan±.

Rabbi
Rabiega
Scytyjski pochówek z A³taju, saute, ¿e tak powiem. Wiem, ¿e to grób mê¿czyzny, ale przypomnia³ mi niegdysiejsze zajêcia z medycyny s±dowej, mo¿e wystraszê nasze Coheny, bo noc ju¿ ciemna.. ?
Vislav
Witaj Mblade

Widzê, ¿e grono wojowniczych koczowniczek poszerza siê - projekt stopniowo staje siê realny.

Na spotkanie u Rosamar proponujê trzeci lub czwarty weekend sierpnia. Byæ mo¿e czê¶æ z nas bêdzie mog³a zaprezentowaæ nowe stroje i wyposa¿enie. Chocia¿, jak na razie s± k³opoty z samokre¶leniem siê co do datowania przez uczestniczki projektu - zbyt wiele mo¿liwo¶ci do wyboru. Nie ma jednak po¶piechu.

W ka¿dym b±d¼ razie musimy mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e nasza wiedza nt. prostego, codziennego stroju bêdzie zawsze ograniczona. Znaleziska z kurchanów, ikonografia i opisy dotycz± ¶rednich i bogatych warstw spo³ecznych. W efekcie rekonstrukcji otrzymujemy stroje jak w propozycji podanej przez Nieczara - dobre na letnie festiwalowe spotkania, bez wiêkszej ambicji odtworzenia codziennego ¿ycia.

Przyk³adem mo¿e byæ rekonstrukcja wykonana na podstawie znalezisk w Pazyryk - A³tajska Lady


Wydaje mi siê, ¿e na pocz±tek nale¿a³oby siê zastanowiæ nad doborem tkanin. Istotny jest tutaj nie tylko surowiec, ale przede wszystkim splot, gramatura, faktura, kolor. Ucieczka przed kseno-podobnym wygladem jest ³atwa - wystarczy unikaæ tylko pewnego rodzaju stylizacji. Trudniej jest odej¶æ od wizualnej teatralno¶ci i ma³o funkcjonalnego ubioru (jeszcze raz mo¿na siê odwo³aæ do podanego wcze¶niej przyk³adu 'arystokratki'). Niez³ym rozwi±zaniem s± cienkie filce, lu¼no tkane i filcuj±ce siê we³ny, 'grube' lny itd.

Maj±c dobrane tkaniny mo¿na próbowaæ odtworzyæ prosty strój równie¿ na podstawie 'wypasionych' znalezisk.

Wracaj±c do Pazyryk


rubacha i poñczochy

krótka kurtka damski p³aszcz

przedmioty codziennego u¿ytku


Wiêcej na koñcu strony Иллюстрации

Na zakoñczenie - ostateczny szlif, czyli tatua¿e

orygina³rekonstrukcjarysunek

pozdrowienia Vislav
Vislav
Jeszcze dla uzupe³nienia stroju
- obuwie
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

- filcowe nakrycie g³owy
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

- pokrycie na siod³o - ¶liczne!
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Na specjalne okazje - konstrukcja nakrycia g³owy A³taj Lady z poprzedniego postu
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Wszystko z witryny State Hermitage Museum :: Southern Siberia/Pazyryk
warto te¿ obejrzeæ znaleziska z Pó³nocnej Mongolii - trochê m³odsze State Hermitage Museum :: Noin Ula

pozdrowienia Vislav
rosamar
Tatua¿e to mistrzostwo! Tylko jakbym co¶ takiego sobie zrobi³a to by mnie matula z domu pogoni³a na ksiê¿yc bum.gif
Ale mo¿na jako¶ nietrwale tylko na wyprawê wykombinowaæ np henn± lub d³ugopisem icon_wink.gif? Zna siê kto¶ na tym? Fajnie by wygl±da³o gdyby¶my wszystkie takie wytatuowane na wyprawê siê wybra³y diabel.gif

Co ubioru to my¶lê ¿e jak wszêdzie jest tu kwestia zastosowanych materia³ów. Lepsze czêsto oznacza³o cieñsze i delikatniejsze ale wywodzi³o siê to bezpo¶rednio z zamo¿no¶ci gdy¿ po cienkim kosztownym ubiorze by³o widaæ ¿e lady nie musi ciê¿ko pracowaæ. A dla jurtowego ludu pracuj±cego oczywi¶cie bardziej praktyczne materia³y. Tu siê zgodzê ¿e filce bêd± dobre ale tak¿e my¶lê ¿e i we³ny sukienne i suknopodobne ujd± bo o ile nie zamierzamy odtwarzaæ jakich¶ hiper arystokratek to przecie¿ wojowniczki nale¿a³y jednak do pewnego rodzaju elity i pewnie staæ je by³o na lepsze wyposa¿enie ni¿ przeciêtnego pasterza.
Co do krojów to bêdê siê jak rzep psiego ogona trzymaæ tych dolnych rozciêæ u sukien i wierzchnich okryæ bo to po prostu konieczne przy je¼dzie konnej. O ile kurteczka na rycinkach ma rozciêcia to lady na rekonstrukcji jednak nie i mam wra¿enie ¿e to bêdzie nasz pierwszy powa¿ny problem rekonstrukcji UBIORU U¯YTKOWEGO.
Co s±dzicie?

Aha i pokrycie na siod³o mo¿na bez problemu zrobiæ - my¶la³am co prawda na pocz±tek o czym¶ mniej ozdobnym ale skoro jest piêkny wzór to spróbujê. Bêdê tylko potrzebowaæ mniej wiêcej wymiary twojego dzie³a Vislavie icon_wink.gif

z pozdrowieniami
Rosamar
Vislav
Witam

1. Tatua¿e - oczywi¶cie nie namawiam nikogo do trwa³ego 'ozdabiania' cia³a. Mo¿emy rozpatrywaæ nietrwa³e rysunki/tatua¿e wykonane przy u¿yciu henny. Podstawowe fakty nie wykluczaj± tego:
- historia tego sposobu ozdabiania cia³± ma oko³o 5-6 tysiêcy lat tradycji
- obszar wystêpowania obejmuje m.in. Daleki Wschód
Brak jest natomiast jakichkolwiek bezpo¶rednich potwierdzeñ dla interesuj±cego nas obszaru i czasu - przynajmniej na razie nie znlaz³em.
Z pewno¶ci± by³oy to lepsze ni¿ wspó³czesne mazaki lub d³ugopisy.
Jak przygotowaæ hennê do malowania mo¿na znale¼æ tutaj http://www.kenzi.com/HENNA/HTML/henna_how_to.htm

2. Rekonstrukcja strojów
Nale¿y pamiêtaæ, ¿e Altay Lady mia³a uprzewilejowan±, bardzo wyskok± pozycjê spo³eczn±. Zak³ada siê, ¿e mog³a byæ szamank±, uzdrowicielk±, story teller (w sam raz nie przychodzi mi do g³owy odpowiednie s³owo), wieszczk±. Strój pogrzeowy jak najbardziej reprezentacyjny, znacznie lepszy ni¿ codzienny.
Ponadto wystêpowa³o zró¿nicowanie w poziomie ¿ycia arystokracji koczowniczej i pozosta³ych koczowników.
Rozciêcia w stroju z pewno¶ci± s± konieczne. Jak ich nie bêdzie to siê same zrobi±.

3. Pokrycie siod³a - wymiary bêd± trochê wiêksze ni¿ projekt huculskiego siod³a pokazany przez Rabbiego, czyli ¶rednica ko³a/owalu ok.50-60 cm.

pozdrowienia Vislav
Rabiega
CYTAT(rosamar @ 17:34 24.05.2007) [snapback]190199[/snapback]
Ale mo¿na jako¶ nietrwale tylko na wyprawê wykombinowaæ np henn± lub d³ugopisem icon_wink.gif? Zna siê kto¶ na tym?

Tak.

K³aniam.
Vislav
Witam

Kolejna porcja informacji - ³uki - Scythian Style Bows Discovered in Xinjiang (Xinjiang, West Asia)

Pozdrowienia Vislav
Vislav
Witam

Kolejne rewelacyjne materia³y - 12 stron rekonstrukcja/wizualizacja znalezisk z Pazyryk

- ПУРПУР ЗОЛОТО -

Teraz mo¿na ruszyæ z faktyczn± rekonstrukcj±.

Co do stworzenia ewentualnej siedziby - trafi³em na informacjê, ¿e konstrukcja komory grobowej odpowiada³a zimowym siedzibom koczowników z tego rejonu. Korzystaj±c dodatkowo z materia³ów etnograficznych mo¿na pokusiæ siê o projekt.

To samo jako strona internetowa ТАЙНЫ "ЦАРСКИХ" ПАЗЫРЫКСКИХ КУРГАНОВ - Н.В. ПОЛОСЬМАК, доктор исторических наук



Ilo¶æ zgromadzonych materia³ów z ró¿nych oszarów i czasów stale nam przyrasta. Zgodnie z za³o¿eniami projektu mo¿emy utrzymaæ ideê - Koczownicniczki - kobiety stepu z indywidualnym wyborem odtwarzanej postaci, czasów i miejsca - jednak trzeba go dokonaæ.

Ogólne warunki koczowniczego ¿ycia w stepie s± jednakowe dla wszystkich i to jest klamr± dla ca³o¶ci.

Ja sam jestem zainteresowany kultur± scytyjsk± z oparciem siê o znaleziska z rejonu Pazyryk. Z wszystkich moich poszukiwañ wynika, ¿e zebrane materia³y s± najbardziej kompleksowe:
- kompletny ubiór obejmuj±cy wszystkie pory roku
- buty i nakrycia g³owy - z tym ostatnim jest zawsze problem (zreszt± pisa³ o tym Nieczar w jednym ze swoich postów)
- sprzêt i wyposa¿enie
- broñ
- tekstylia
- kolorystyka, wzornictwo
- instrumenty muzyczne
To wszystko pozwala unikn±æ 'miksów' w ramach jednej postaci.

Nie ma te¿ problemu ze stworzeniem/zbudowaniem siedziby (z wykorzystaniem lokalnych surowców) w formie pó³ziemianki. Komory grobowe s± odzwierciedleniem takiego budownictwa.
Jak widaæ z materia³ów etnograficznych ten sposób mieszkania w niezmienionej formie przetrwa³ do dnia dzisiejszego - czyli nie k³óci siê z indywidualnymi wyborami poszczególnych uczestników projektu
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
CYTAT
In mountain pastures not far away from Qat, one can also see summer dwellings which are semi-dugout huts, cut into the side of a hill. On the front, the wall is built up out of rough boards or logs. Inside the hut where the little girl lives, on the left was the sleeping and entertaining area, with the quilts piled up against the wall during the daytime; felts and cloths cover the ground on a slightly raised platform. In the center (not shown) was an open fire up near the back (earthen) wall; on the right was the kitchen and pantry area, the latter partitioned off by a reed mat


Wybór tego miejsca i czasu daje te¿ mo¿liwo¶æ okre¶lenia ró¿nych funkcji spo³ecznych - równie¿ kobiet wojowniczek
CYTAT
Scythian women dressed in much the same fashion as the men, and at times fought alongside them in battle. A Pazyryk burial found in the 1990s confirms this. It contained the skeletons of a man and a woman, each with weapons, arrowheads, and an axe. "The woman was dressed exactly like a man. This shows that certain women, probably young and unmarried, could be warriors, literally Amazons. It didn't offend the prin_c_i_ples of nomadic society", according to one of the archaeologists interviewed for the 1998 NOVA documentary "Ice Mummies". Scythian warrior-women have become popular contenders for the honour of having inspired the Greek myths of the Amazons. The work of Jeannine Davis-Kimball (Secrets of the Dead, August 4, 2004) assembles archaeological evidence that the Sarmatians may have provided another source for the Greek tales.

Generalnie okre¶la siê, ¿e ok. 25% wojowników stanowi³y kobiety.

Posiadane materia³y pozwalaj± te¿ ró¿nicowaæ nie tylko funkcjê, ale i poziom zamo¿no¶ci wybranej postaci. Poza we³n±, lnem czy konopiem mo¿na spokojnie u¿yæ strojów jedwabnych w ramach wymiany towarowej z u¿yciem Jedwabnego Szlaku.


Jeszcze dwa opracowania:

<a href="http://s155239215.onlinehome.us/turkic/btn_Archeology/AboutKurgansEn.htm" target="_blank">ABOUT KURGANS - Ludmila Koryakova
Notes About Material Culture of Eurasian Nomads
Institute of History and Archaeology, Russian Academy of Sciences. Ural State University
Ekaterinburg, Russia 2000</a> - ró¿ne formy ¿ycia stepowego

Silk Roads or Steppe Roads? The Silk Roads in World History - przyczynek do stroju i wyposa¿enia


Kolejne materia³y odno¶nie kultury materialnej z rejonu Pazyryk

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik scytyjskie modnisie - СКИФСКИЕ МОДНИЦЫ С НИЖНЕЙ КАТУНИ

opis obuwia - О генезисе кожаной узорной обуви татар

wspó³czesna rekonstrukcja Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Система жизнеобеспечения у населения средней Катуни в скифское время - rownie¿ 'traperstwo' odgrywa³o istotn± rolê w ¿yciu koczowników z tego rejonu.

pozdrowienia Vislav
rosamar
Vislavie chylê czo³a tracker.gif

sama na razie znalaz³am trochê ró¿nej jako¶ci przedstawieñ artefaktów

1. http://studentorgs.utexas.edu/husa/origins.../szkitaart.html
2. http://www.pitt.edu/~haskins/

niestety wiêkszo¶æ z tych przedmiotów jest nie do ugryzienia przez nas bo poszliby¶my z torbami zamawiaj±c u artystó a efekty na pewno nie by³yby takie jak orygina³y.

Oprócz tego: http://www.allegro.pl/search.php?string=sc...new=0&pay=0 ale od pierwszej z tych ksi±¿ek proszê siê odpatyczkowaæ bo jest zarezerwowana bigsmile2.gif - je¶li wygram aukcjê i bêd± tam jakie¶ przydatne informacje to pobawiê siê ze skanerem i prze¶lê zainteresowanym.

rosamar
Przekopa³am siê przez moje archiwum i znalaz³am kilka rzeczy:

1. Koczownicy Ukrainy - album z jakiej¶ wystawy ale po polsku, z obrazkami z wykopków i nawet kilkoma rysunkami strojów W ksi±¿eczce s± po ³ebkach opisani Scytowie, Sarmaci, Kimerowie, Hunowie i paru innych

2. Osprey: Scythians a drugi Sarmatians i trzeci Thracians

Jak kto nie ma i jest zainteresowany to mogê udostêpniæ :D

z pozdrowieniami

Rosamar
rosamar
Fajna ksi±¿eczka, szczególnie podobaj± mi siê przedstawienia sarmackiej bi¿uterii : http://drzewiecki.strefa.pl/ko/index.html

z pozdrowieniami

Rosamar
Vislav
CYTAT(rosamar @ 17:34 24.05.2007) [snapback]190199[/snapback]
[...]
Aha i pokrycie na siod³o mo¿na bez problemu zrobiæ - my¶la³am co prawda na pocz±tek o czym¶ mniej ozdobnym ale skoro jest piêkny wzór to spróbujê. Bêdê tylko potrzebowaæ mniej wiêcej wymiary twojego dzie³a Vislavie icon_wink.gif

z pozdrowieniami
Rosamar


Witam

Jeszcze raz pokrycie siod³a - tym razem widok wykroju
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
oraz aplikacja na siodle
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Vslv
Snorri
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikWitam.
Co do tatua¿y z Pazyryk, sam jestem szczê¶liwym posiadaczem dwóch (normalnych, na sta³e, nie z gumy do ¿ucia ;) ) i mam ambicjê na wiêcej. Nie jest to dok³adna "rekonstrukcja" - nie s± robione tradycyjnymi metodami, nie naturalnymi barwnikami (aczkolwiek chcia³bym i tego spróbowaæ). Trudno te¿ robiæ to, co jest narysowane na rekonstrukcjach "na papierze", gdy¿ czê¶æ jest niedokoñczona/zniszczona. Staram siê wybieraæ wzory i nanosiæ na w miarê odpowiednie miejsca. Gdyby kto¶ by³ zainteresowany - mo¿na co¶ pokombinowaæ w tej kwestii. A póki co, wiêcej rysunków, bardziej dokladnych.


Tatua¿ na ramieniu mê¿czyzny.


Prawe (chyba) przedramie kobiety.


Kolejny z ramienia mê¿czyzny.

[img=http://img90.imageshack.us/img90/1554/tattoo2gc6.th.jpg]
PRawa noga mê¿czyzny.


D³oñ kobiety.
rosamar
Tak siê zastanawiam bo w wielu opacowaniach ( min w Ospreyach chocia¿ wiem ¿e to ¿adne ¼ród³o) przedstawione tkaniny s± zdobne w geometrycne wzory. Chodzi mi tu o obrêbienia, a tak¿e ozdobne szwy i pasy biegn±ce wzd³u¿ odzie¿y. Kto wie co to by³ za rodzaj zdobieñ? Na tkaniny tkane we wzory jak adamaszek chyba jest jeszcze za wcze¶nie? Czyli co to? Hafty? Krajki? Naszywane kolorowe aplikacje? Pomijam tu naszywanie koralikami i ozdobnymi metalowymi p³ytkami bo te s± oczywiste.
Z linku podanego powy¿ej przez Vislava wynika ¿e buty by³y zdobione aplikacjami wiêc czy dotyczy³o to równie¿ ubrañ?
Rekonstrukcja stroju Altaj Lady nie ma jednak tego typu zdobieñ. Ale rysunki w Ospreyach (nie bijcie bum.gif ) a¿ skrz± siê od nich?
Taki my¶lotok mi siê narzuci³ przy kolejnym ogl±daniu materia³ów i planowaniu co by z tego zrobiæ.
Nie bêdê udawaæ ¿e nie podobaj± mi siê takie :papuzie: stroje bigsmile2.gif
I je¶li faktycznie tak to wygl±da³o to Vislavovy ¶cieg sznureczkowy bêdzie mia³ w czosnek roboty szczerba.gif

z pozdrowieniami

Rosamar
Vislav
Witam

W tym projekcie ¶wiadomie zdecydowa³em siê na odtwarzanie kultury materialnej zwi±zanej ze znaleziskami w rejonie Pazyryk - w³a¶nie, aby unikn±æ tego rodzaju inspiracji jak Osprey lub podobne wydawnictwa. Jak na razie wszystkie materia³y przytaczane w moich postach s± konkretnymi znaleziskami, b±d¼ rekonstrukcjami naukowców i archeologów bezpo¶rednio zwi±zanych z tym zagadnieniem. Nie ma wiêc problemu z wiarygodno¶ci± i poziomem rekonstrukcji. Jedynym ograniczeniem s± nasze umiejêtno¶ci odwzorowania tego wszystkiego.

Np. rekonstrucja Lady Altay zosta³a wykonana przez:
ПОЛОСЬМАК Наталья Викторовна — доктор исторических наук, главный научный сотрудник Института археологии и этнографии СО РАН (г. Новосибирск). Занимается археологическими
исследованиями в Западной и Восточной Сибири. Особую известность среди них получило открытие пазырыкских курганов с «замерзшими» могилами на плато Укок (Горный Алтай)

Prof. Natalia Viktorovna Polosmak - Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS

pozdrowienia Vislav

p.s. jedynym problemem jest to, ¿e wiêkszo¶æ opracowañ jest w jêzyku rosyjskim. Dodatkowo opis w jêzyku angielskim A Culture on the Hoof: Kurgan Woman of the Pazryrk

postaram siê znale¼æ wiêcej informacji na temat tkanin
rosamar
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikVislavie zdaje sobie sprawê ¿e mamy siê wzorowaæ na znaleziskach a wspomniane Ospreye by³y tylko jako przyk³ad.
Zwróc te¿ uwagê ¿e np p³aszczyk Altay Lady jest przepiêknie zdobiony.
Jak równie¿ wzorowane na pazyrykowych rekonstrukcje tej grupy: http://www.4hoplites.com/Scythian%20Photos.htm któr± poda³e¶ wcze¶niej jako przyk³ad.

No i teraz chodzi³o mi o to czy takie zdobienia faktycznie istnia³y czy te¿ jest s± to jakie¶ nasze pobo¿ne ¿yczenia icon_wink.gif . No i jak by³y robione.
Wed³ug zdjêæ rekonstruktorów wygl±da ¿e to raczej nie by³y hafty a aplikacje (co potwierdzaj± zdobienia na butach) . Krajki raczej te¿ nie.
¯eby by³o jasne co rozumiem przez s³owo "aplikacja" wstawiam zdjêcie.

Wybacz te¿ czasem g³upie pytania ale wynika to z mojej kompletnej nieznajomo¶ci jêzyka rosyjskiego (a translatory zawiod³y niestety przy tak skomplikowanych tekstach) i to co dla Ciebie jest oczywiste bo bez problemu sobie przeczytasz to ja jestem skazana na b³±dzenie, wyszukiwanie przek³adów lub skrótów.

z pozdrowieniami

Rosamar
Vislav
Witam

Przy znajomo¶ci jêzyka rosyjskiego jest mi ³atwiej, jednak nie do koñca. Uczy³em siê go w szkole ¶redniej xx lat temu i nigdy pó¼niej czynnie nie u¿ywa³em. To, ¿e swobodnie czytam teksty nie oznacza, ¿e rozumiem wszystkie s³owa - szczególnie bardziej fachowe wyra¿enia. Muszê zaopatrzyæ siê w s³ownik. Byæ mo¿e te¿ Vlasta czasami nas wspomo¿e. Na wszelki wypadek przepraszam za b³êdy w t³umaczeniu wynikaj±ce z niedoskona³o¶ci mojego warsztatu jêzykowego.

Zauwa¿y³em ciekawe zjawisko - im lepsze materia³y ¼ród³owe, tym wiêcej pytañ. Uda³o mi siê znale¼æ rzeczywi¶cie du¿o materia³ów ¼ród³owych i opisowych. Teraz stopniowo tê wiedzê nale¿a³o³by usystematyzowaæ szukaj±c podstawowych za³o¿eñi.

Na pocz±tek wa¿na informacja dla potrzeb rekonstrukcji. Odzie¿ znaleziona w pochówkach ma ¶lady reperacji i naszywane ³aty. Oznacza to, ¿e nawet przy wysokim statusie spo³ecznym by³a to funkcjonalna odzie¿ codziennego u¿ytku. Nie s± to specjalne stroje pogrzebowe. Zasady kroju mo¿na uznaæ za w miarê uniwersalne, ró¿nicuj±c pozycjê odtwarzanej postaci jako¶ci± u¿ywanych tkanin, kolorystyk±, ró¿nego rodzaju ozdobami i tatua¿ami (?). W przypadku ozdób wystêpuje du¿a ilo¶æ przedstawieñ zwierz±t rze¼bionych w drewnie i pokrytych foli± ze z³ota - w wersji 'ubo¿szej' u¿y³bym samego drewna.

Lud koczowniczy o pó³-osiad³ym trybie ¿ycia z aktywno¶ci± zwi±zan± z wojowaniem (ten zakres rekonstrukcji mniej mnie interesuje), pasterstwem, traperstwem, rzemios³em, pocz±tkami rolnictwa. Podstawowym wizerunkiem jest jednak konny je¼dziec, bez wzglêdu na p³eæ.

Materia³y do rekonstrukcji: drewno, wyprawione skóry i ko¿uchy/futra zwierz±t dzikich i domowych, tkaniny we³niane i jedwabne, filce/woj³oki, wyroby z metalu.
Kolorystyka: naturalne i w szerokim zakresie barwienie od ¿ó³tego, poprzez ró¿ne odcienie czerwieni i niebieski do purpury.
Zdobienia ubiorów i wyposa¿enia 'tekstylnego': aplikacje filc/filc , skóra/futra/skóra, przy tkaninach - zró¿nicowana kolorystyka. Hafty, ta¶my, krajki - je¿eli wystêpuj± (?), nie s± dominuj±ce.
Wa¿n± rolê pe³ni³y przedstawienia zwierz±t w formie tatua¿y, aplikacji, rze¼b z drewna, wyrobów z filcu. Nale¿y zwróciæ uwagê na du¿± prezyzjê i wysoki poziom artystyczny wyrobów. Tutaj nie mo¿na pój¶æ na '³atwiznê'.

Bêdê siê stara³ stopniowo opisywaæ elementy stroju kobiecego. Bior±c pod uwagê g³ówny motyw projektu - ubiór mêski pominê poza elementami potrzebnymi do odtwarzania je¼d¼ca (jak jaki¶ ch³op bardzo chce - to sam musi siê postaraæ).

Brak jest danych odno¶nie bielizny. Chocia¿ tutaj bior±c pod uwagê ewentualny 'import' w ramach wymiany towarowej (wcze¶niej podany temat: Szlaki Jedwabne, czy Szlaki Stepowe) mo¿na skorzystaæ ze znalezisk Xiongnu burial site of Noin Ula Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Zreszt± co do wp³ywu tych obszarów odwo³uj± siê autorzy opracowañ nt.kultury Pazyryk. Co do bielizny 'górnej' nie mam pomys³u - ewentualnie jaka¶ przepaska.
Na pocz±tek suknia/jupka. Lady Altay ubrana by³a w d³ug± i szerok± sukniê uszyt± z trzech poziomych pasów barwnej we³nianej tkaniny. Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Górny pas mia³ kolor czerwony, ¶rodkowy - niebarwiony i dolny ciemna czerwieñ/bordo. Do barwienia tkanin u¿ywano ró¿nych naturalnych barwników wiêcej na ten temat. Przy naturalnym barwieniu trudno by³o uzyskaæ jednakowe kolory, ponadto ich zró¿nicowanie pe³ni³o funkcjê ozdobn±. Równie¿ kolory, i ich ilo¶æ wskazywa³y na status kobiety i przynale¿no¶æ do grupy spo³ecznej (niestety ¿aden 'kod' nie zosta³ podany). Suknia nie ma rêkawów, ze wzglêdu na znaczn± szeroko¶æ brak jest równie¿ rozciêæ. Pomocnicze materia³y na ten temat mo¿na znale¼æ na 11 stronie opracowania Prof. Natalii Viktorovnej Polosmak ПУРПУР ЗОЛОТО -.
Do uszycia takiej sukni wystarczy³by kupon we³nianej tkaniny w naturalnym kolorze o szeroko¶ci 150cm i d³ugo¶ci 225cm. Po rozciêciu na trzy pasy i zafarbowaniu ka¿dego odrêbnie (metoda do wyboru) mo¿na uszyæ sukniê. Brak jest informacji na temat ilo¶ci i rodzaju szwów, jednak aby suknia wygl±da³a nale¿ycie sugerujê aby ka¿dy pas podzieliæ na dwa jednakowe trapezy.
Wykrój x 2 Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Co do obrêbiania brzegów sukni - oryginalna by³a zszywana z pasów o szeroko¶ci tkania, nie wymaga wtedy dodatkowych zabiegów poza szwami bocznymi (tutaj mo¿na u¿yæ zaproponowanego ¶ciegu). Reszta zale¿y od rodzaju brzegów zakupionej we³nianej tkaniny (zazwyczaj wspó³cze¶nie 150 cm szeroko¶ci). Trzeba pój¶æ na jaki¶ kompromis.
Gdybym do uszycia sukni u¿y³ pasów filcu, to rzeczywi¶cie na szwach po³o¿y³bym '¶cieg sznureczkowy'. Doln± krawêd¼ i wykoñczenie przy szyi - zastanowi³bym siê nad jakim¶ rodzajem aplikacji na wzór d³ugich skarpet/poñczoszek.
Korzystaj±c z wykroju nale¿y pamiêtaæ, ¿e Lady Altay by³a wysok± osob± - 6-7 stóp, czyli powy¿ej 180cm. Mog± byæ potrzebne korekty i 'dopasowanie' do wzrostu.

Do sukni przyszyty by³ w pasie gruby sznur z frêdzlami (z sze¶ciu sznurków ka¿dy), spleciony z we³nianych nitek Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik zabarwiony na ciep³y pomarañczowo-czerwony kolor. Po przewi±zaniu sukni mo¿na by³o regulowaæ jej d³ugo¶æ, 'bluzuj±c' j± w talii i powy¿ej.
Pleciony pasek w wielu kulturach by³ wa¿nym symolem, a nie tylko u¿ytkow± rzecz± - mia³ znaczenie informacyjne zrozumia³e dla wtajeminiczonych.
M.innymi nieodczytany/zapomniany dawny system system chiñski wi±zania do 5 wêze³ków na ka¿dym z sze¶ciu sznurków frêdzli.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Jest mo¿liwe, ¿e ten pas mia³ podobne zastosowanie w tych znaleziskach.

Kolejny element stroju - wyra¼nie powy¿ej kolan, d³ugie skarpety/poñczochy uszyte z bia³ego filcu Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik z naszyt± miêkk± podeszw± ze skóry. By³y u¿ywane zarówno przez kobiety Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik jak i mê¿czyzn Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Poñczoszki Lady Altay w górnej czê¶ci zosta³y ozdobione naszytymi aplikacjami z czerwonego filcu.
W wersji mêskiej widoczne s± otwory do mocowania skarpet za pomoc± rzemyka/sznurka do paska spodni.
Przypuszczalny wykrój do wykonania takich skarpet mo¿na znale¼æ w witrynie odno¶nie Kaganatu Chazarskiego Хазарский костюм VII-X вв.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Chocia¿ rekonstrukcja dotyczy VII-Xw, to jednak autor odwo³uje siê do koczowniczej tradycji, m.in. znaleziska z Pazyryk
CYTAT
Аланы носили чулки на подвязках, крепившихся к поясу. Этот способ крепления чулок, вероятно, следует связывать с восточнокочевнической традицией. На китайской статуэтке азиатского воина эпохи Тан из собрания музея в Торонто можно видеть подобный способ крепления сапог к поясу с помощью пряжек и ремней (см. [Mahler, 1959]). Позднее точно так же закрепляли сапоги половцы, о чем свидетельствуют их каменные изваяния.
В аланском костюме штаны-чулки не зафиксированы, но традиция использования такого элемента в мужском костюме ираноязычных народов прослеживается в более раннее время. Верхние штаны-чулки, пристегивавшиеся к поясу под рубахой, входили в костюм саргатиев — северо-западного иранского народа. В Пазырыкских курганах С.И.Руденко обнаружил очень длинные войлочные чулки, верхний край которых украшен художественной аппликацией из цветного войлока. Античные источники указывают на существование у скифов подобных штанов: не сшитых, представляющих собой длинные ноговицы, прикреплявшиеся к поясу завязками. Высокие чулки, крепившиеся к поясу, отмечены и в костюме саков-тикрахауда.


Od strony praktycznej warto jest uszyæ ca³e skarpety z filcu, ³±cznie z filcow± podeszw± (na rysunku nie ma wykroju podeszwy). Nastêpnie ca³o¶æ namoczyæ z dodatkiem myd³a i 'doformowaæ' na nogach. Za³o¿one mokre - wysuszyæ na s³oneczku w ciep³y letni dzieñ. Po wyschniêciu powinny zachowaæ zadany kszta³t. Nastêpnie doszyæ podeszwy ze skóry i ozdobne aplikacje. Skarpety takie oprócz funkcji ocieplaj±cych chroni³y wewnêtrzn± czê¶æ nóg od ocierania siê o bok koñski. W skarpety by³y wk³adane spodnie szyte na d³ugo¶æ poni¿ej kolan.

Niezale¿nie - krótka filcowa skarpetka Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Kolejny charakterystyczny element stroju kobiet i mê¿czyzn - je¼d¼ców koczowników z terenu Azji - spodnie.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Spodnie pazyrskiego wojownika, w których by³ pochowany - wbrew oczekiwaniom nie by³y wykonane ze skóry, lecz z we³nianej tkaniny o splocie rz±dkowym (sko¶nym) Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik z w±tkiem i osnow± z owczej we³ny z dodatkiem wielb³±dziej sier¶ci. Tkanina zafarbowana zosta³a na czerwony kolor z wykorzystaniem kory mareny. Wykrój jest bardzo prosty - dwie nogawice po³±czone kwadratow± wstawk± w kroku. Spodnie nosz± ¶lady u¿ywania - widoczne s± cerowania i ³aty. Mocowane by³y w pasie z u¿yciem we³nianego, plecionego sznura. Swoj± d³ugo¶ci± zachodzi³y daleko za kolana i w³o¿one by³y w wysokie, wykonane z bia³ego filcu skarpety/buty z miêkk± podeszw±. W innych znaleziskach spodnie wykonane by³y z filcu/woj³oku.

Charakterystyczne jest, ¿e odzie¿ poza wierzchnimi szubami/kurtami wykonywana by³a z tekstyliów z filcem w³±cznie - mimo, ¿e by³a mniej odporna na uszkodzenia w trakcie u¿ywania ni¿ ewentualne wyroby ze skóry.

Na ciep³± we³nian± sukniê by³a zak³adana lekka, nie barwiona tunika Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik o d³ugo¶ci siêgaj±cej kolan. W przypadku Lady Altay uszyta by³a z 'dzikiego jedwabiu' o prostym p³óciennym splocie. Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik naturalne kolory mog± byæ zró¿nicowane w zale¿no¶ci od pokarmu motyla Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - nie powinien to byæ jednak typowy, g³adki jedwab chiñski, b±d¼ 'Milanówek'.
CYTAT
Istnieje wiele gatunków du¿ych motyli z rodziny pawicowatych (Saturniidae), nale¿±cych do rodzaju Antherea (np. jedwabnik dêbowy), Philosamia (np. jedwabnik autajski), czy Telea (np. pawica), które zarówno w stanie dzikim, jak i na wpó³ udomowionym, dostarczaj± pospolitszych gatunków jedwabiu (np. szntungu i grubego jedwabiu znanego pod nazw± tussah, wyrabianego z kokonów dzikiego jedwabnika bengalskiego). Hodowany jedwabnik morwowy (Bombyx mori), którego rodowód gubi siê w staro¿ytno¶ci kultury Chin, obecnie nieznany jest w stanie dzikim.
[...] Jedwab naturalny [...] zawiera tak¿e pewne ilo¶ci tyrozyny. W³a¶nie ten aminokwas powoduje stopniowe ¿ó³kniêcie jedwabiu naturalnego.
Rêkawy by³y d³ugie z mozliwo¶ci± schowania d³oni, wykrój na g³owê okr±g³y, na dole wstawione dwa kliny dla poszerzenia. Krawêdzie zosta³y obszyte czerwon± ta¶m±, szwy natomiast czerwonym sznureczkiem - mo¿na tutaj zastosowaæ ¶cieg 'sznureczkowy' Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik- wykorzystujê go z du¿ym powodzeniem jako ¶cieg ozdobny i konstrukcyjny, równie¿ przy zszywaniu tkanin. Przy starannym wykonaniu wygl±da w³a¶nie jak sznureczek.
Czy tunika by³a ozdabiana ¶ciegiem sznureczkowym - nie wiem - w opisach jest sznureczek 'przykrywaj±cy' szwy. U¿ywam zaproponowanego rodzaju szwu od d³u¿szego czasu. Wiem, ¿e jest najprawdopodobniej pochodzenia 'wschodniego' i na pocz±tku IXw ne zawêdrowa³ do Skandynawii poprzez Birkê. Kiedy i gdzie by³ zastosowany pierwotnie - nie mam ¿adnych danych. Po na³o¿eniu ¶cieg ten wygl±da jak przyszyty sznureczek i dopiero dok³adna analiza mo¿e wykazaæ, ¿e jest to ¶cieg. Uzna³em, ¿e gdybym mia³ przyszywaæ sznureczek to raczej u¿y³bym lamówki jak przy obrêbianu zewnêtrznych krawêdzi tuniki. Mo¿e to byæ b³±d - jednak nie s±dzê jednak, aby by³ powa¿ny.
Trzy tuniki znalezione w pochówkach a³tajskich jak i w innych dalszych znaleziskach by³y szyte w/g tego samego typowego wykroju.Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik jednakowego dla kobiet Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - Lady Altay, jak i mê¿czyzn Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Polska nazwa handlowa 'dzikiego jedwabiu' - jedwab naturalny tussowy. Niestety nie znalaz³em nigdzie w ofercie e-sprzeda¿y. W zastêpstwie 'dzikiego jedwabiu mo¿na u¿yæ tkanin bawe³nianych.
Bureta jedwabna - niebarwiona, o splocie p³óciennym - s±dzê, ¿e mog³aby byæ zaakceptowana. Zreszt± lepiej jest u¿yæ materia³ gorszy ni¿ lepszy - chodzi o wygl±d (splot, faktura), a nie u¿ycie wspó³czesnych 'sztucznych' surowców.


Rekonstrukcja codziennych nakryæ g³owy mo¿e stanowiæ pewien problem, otó¿ znaleziska z Pazyryk obejmuj± g³ownie ceremonialne nakrycia g³owy - bogato zdobione i odwo³uj±ce siê do wierzeñ zwi±zanych z szamanizmem. S± to przedstawienia zoomorficzne Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik, lub zwi±zane z symbolicznym przedstawienie Drzewa ¯ycia. Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Oznacza³y status danej osoby i przynale¿no¶æ do okre¶lonej grupy spo³ecznej. Nie jeste wykluczony bezpo¶redni zwi±zek z ceremonia³em pogrzebowym.
CYTAT
Войлочный шлем был парадным (он же погребальный) головным убором, о чем могут свидетельствовать находки в "замерзших" захоронениях мужчин на Укоке и других, более простых шапок. Их обычно укладывали у плеча. Для высоких головных уборов пазырыкских мужчин и женщин в погребениях было отведено до 1/3 длины погребальной камеры, ложа или колоды. В погребениях саглынской и улангомской культур (соседей пазырыкцев )погребенные располагались головой почти вплотную к стенке камеры, что может являться косвенным свидетельством отсутствия у них высоких головных уборов.
Пазырыкские воинские шлемы - один из важных маркеров, указывающий исследователям на культурную принадлежность их владельцев и их социальный статус. А для самих пазырыкцев их насыщенные символами шлемы, были знаком принадлежности к единой общности, показателем их положения в обществе, оберегами и помощниками.
N.V. Polosmak (Novosibirsk, Institute of Archaeology and Ethnography SD RAS) Warrior's helmet of Pazyryk
Mo¿liwe jest wykorzystanie dwóch znalezisk: mêskie nakrycie g³owy Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik ze zbiorów State Hermitage Museum :: Southern Siberia/Pazyryk do wykonania pos³u¿y³ filc, skóra - widoczne s± ¶lady aplikacji i innych ozdóbKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Mo¿liwe do wykorzystania motywy mo¿na znale¼æ m.in. w pokryciach siode³ i innych filcowych 'dywanikach'. Czapka by³a szyta z dwóch jednakowych kawa³ków filcu o wymiarach tak dobranych aby dobrze przylega³a do g³owy i zas³ania³a uszy - paski wystarczaj±co d³ugie aby swobodnie mo¿na by³o je zawi±zywaæ pod brod±. Uwa¿am, ¿e mo¿na jej u¿yæ dla wojowiczych Koczowniczek.
Typowo damska czapka Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Woman's fur headdress from Pazyryk in the Altai, decorated with lozenges and a diadem of cockerels.From Sergei Rudenko, "Frozen Tombs of Siberia", 1970. wykonana z ko¿uszka i ozdobiona aplikacjami w kszta³cie rombów oraz diademem z figurkami kogutówKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Ca³o¶æ do¶æ ³atwa do wykonania i 'malownicza' - 'trochê' pracy z aplikacjami i diademem. Rozmiar czapki 30 x 50 cm Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Na d³ugie filcowe skarpety z miêkk± skórzan± podeszw± by³y/mog³y byæ zak³adane cieplejsze i solidniejsze buty Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik wykonane ze skóry, tekstyliów, filcu/woj³oku lub futerka/ko¿uszka. Podeszwy zosta³y ozdobione ornamentem wykonanym z kawa³ków metalu (cyna, stop cyny z o³owiem) i koralików z pirytu. Poza funkcj± ozdobn±, nie bez znaczenia jest strona u¿ytkowa - ochrona przed przecieraniem siê podeszwy i w³a¶ciwo¶ci 'przeciwpo¶lizgowe' Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik.
Próbuj±c uszyæ tego rodzaju buty najpierw nale¿a³by uszyæ czê¶æ 'tekstyln±' Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikpodobnie jak wcze¶niej opisane skarpety lub adaptowaæ np. taki wykrój Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik.
Nastêpnie uszycie czê¶ci skórzanej wraz z podeszw± - mo¿liwy do wykorzystania wykrój Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - od strony wewnêtrznej s± dwa ciêcia pozwalaj±ce lepiej 'wyprofilowaæ' but, aby lepiej trzyma³ siê stopy. Nastêpnie po³±czyæ w jedn± ca³o¶æ.


Wierzchnim okryciem by³a szuba/kaftan o do¶æ specyficznym wykroju. Szyta by³a z dobrze wyprawionej skóry owczej, wyprawionej skóry lub filcu i w przypadku stepowej arystokracji bardzo bogato zdobiona. Z wierzchu mog³a byæ pokryta materia³em, m.in dziki jedwab. Przyk³adem takiej rekonstrukcji jest praca wykonana przez rekonstruktorów i archeologów z Kazachstanu w roku 2004 Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Rekonstrukcja zosta³a wykonana na podstawie konkretnych znalezisk i mo¿e byæ wzorem do na¶ladowania Amazonka z Pazyryk. Oczywi¶cie wszystko zale¿y od statusu spo³ecznego odtwarzanej postaci. Alternatyw± mo¿e byæ proste okrycie je¼d¼ca koczownika Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Krótka szuba, bez ko³nierza - wykonana z dobrze wyprawionej owczej skóry z futrem do wewn±trz, by³a zak³adana na go³e cia³o. Ciekawostk± jest doszyty z ty³u 'ogon' z owczej skóry o wymiarach 57 x 49 cm. Szuba by³a ozdobiona kawa³kami wyprawionej skóry, futrem z sobola, kitkami z z zabarwionego na czerwono koñskiego w³osia, oraz czarnn± skór± z ¼rebaka. Nie by³o ¿adnych przyszytych zapiêæ, jedynie u¿ywane by³y do przepasania dwa rzemienie zapinane na drewniane ko³eczki. Jeden z rzemieni '³uczniczy' do mocowania filcowego pojemnika na ³uk i strza³y Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik i drugi g³ówny na. którym by³ mocowany czekan i kind¿a³.
Do szuby by³y przyszyte d³ugie i w±skie rêkawy, zwi±zywane razem tworzy³y co¶ w rodzaju kieszeni na drobiazgi - wtedy okrycie by³o tylko narzucane na plecy. W pochówkach z Pazyryk nie znaleziono rêkawic - tê funkcjê pe³ni³y prawdopodobnie za³o¿one daleko na d³onie d³ugie rêkawy.

Nie zawsze okrycia te by³y tak 'prosto' zdobione - jedna z szub znaleziona w A³taju mia³a naszyte ozdoby w ilo¶ci: 8000 drewnianych i 3000 skórzanych 'aplikacji' - wszystkie pokryte foli± ze z³ota. Szuba uszyta by³a z barwionego na ró¿ne kolory futra (¿ó³ty, czerwony i zielony) i mia³a na tyle w±skie rêkawy, ¿e mog³y pe³niæ tylko funkcjê ozdobn±. Altay

Równie¿ szuba Lady Altay by³a bogato zdobiona w aplikacje ze skóry przedstawiaj±ce zwierzêta i ró¿ne kawa³ki futra. Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - przyk³ad zdobienia rêkawa. Dodatkowo mo¿na uszyæ okrycie/p³aszcz z filcu/woj³oku z otworami na rêce Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - przydatne w trudnych warunkach pogodowych. СКИФЫ Строители степных пирамид

pozdrowienia Vislav
rosamar
Vislavie wykonujesz naprawdê niesamowit± pracê by nam u³atwiæ sprawê i bardzo Ci za to dziêkujê.
Mam pytanie czy Altay Lady mie³a pod spodem jak±¶ koszulê czy "go³e" ramiona i na to dopiero p³aszczyk? Bo jesli tak to pasowa³o by do tych tatua¿y na rêkach.
Co do poñczoszek to wygl±daj± jakby by³y szyte ze sko¶nego kawa³ka materia³u z doszyt± podeszw±. W ka¿dym b±d¼ razie nie wygl±da mi to na popularny wykrój ¶redniowieczny.
I ostatnia sprawa co do owej Pani to na jednej z rekonstrukcji (bodaj¿e ostatniej zal±czonej) oprócz p³aszczyka ma ona kawa³ek materia³u zawieszony jakby z przodu. Co to mo¿e byæ? Czê¶æ p³aszczyka czy co¶ innego?


Ze swojej strony to mam za sob± eksperyment z uzd± dla konia - do¶æ gruba linka skrêcona z we³ny, nawoskowana dla lepszej ochrony przed potem i wilgoci±. Niestety we³na jest trochê za miêkka i zbyt ³atwo siê przeciera. Po przeja¿d¿ce widaæ ¿e nie wytrzyma zbyt d³ugo. My¶lê wiêc ¿e spróbujê z t± link± konopn± o której rozmawiali¶my wcze¶niej.

Snorri: Wybacz ¿e odpowiadam dopiero teraz ale mój mózg potrafi my¶leæ tylko jednotorowo i by³ wcze¶niej ustawiony w tryb "zdobnictwo ubrañ" icon_wink.gif
Co do tatua¿y to interesuj± nas z ró¿nych wzglêdów zdobienia henn±. Je¶li dobrze zrozumia³am to czy znasz siê na tym? Umia³by¶ co¶ takiego wyczarowaæ? Bo je¶li tak to chêtnie porobiê za modela przy jakiej¶ okazji szczerba.gif

z pozdrowieniami

Rosamar

Vislav
Witaj Rosamar

Krok po kroku dojdê do opisu ca³ego stroju - zbieranie i przetwarzanie ca³ego materia³u zabierze 'trochê' czasu.

Mam w zapasie jeszcze kilka niespodzianek tongue.gif

Poñczoszki by³y z filcu - kolejny element jaki zamierzam opisaæ. Bêdzie równie¿ hipotetyczny wykrój.

Uzda je¿eli jest lepsza z w³ókna konopnego - z pewno¶ci± mo¿e byæ. W³ókna z konopii by³y równie¿ u¿ywane. Równie¿ ziarna z konopii spalane jako lekko 'narkotyczna' sauna, ale to ju¿ inna historia.

Dla zainteresowanych uzbrojeniem ochronnym - fragment pracy M.B.Gorelika z witryny www.nsu.ru/aw/bookloader?id=365 - niestety '¶ci±ga' siê z wielkim trudem (uda³o siê za 5 razem) - tak wiêc przekodowa³em to po edycji tekstu i powiêkszeniu rysunków na pdf'a
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Z henn± poeksperymentujemy.

pozdrowienia Vislav

p.s. wszystko wskazuje na to, ¿e jupka by³a zak³adana na go³e cia³o. Podobnie jak moja szara jupka, jak± nosi³em na Beltan w Wolinie. Uszyta z cienkiej we³nianej tkanininy o wyra¼nym splocie. Nici we³niane z jakiej jest utkana zosta³y wykonane z do¶æ d³ugich i miêkkich w³osów (z jakiego zwierzaka nie wiem). Ca³o¶æ sfilcowa³a siê po kilku praniach. Trochê przyciasna - nastêpna bêdzie wg ww wzoru i obszerniejsza. Jest to ciep³a odzie¿, co by³o widoczne po go³ych ramionach w ch³odne wieczory.
podr Vslv
Vislav
Witam

Jako przerywnik wêdrówki po meandrach rekonstrukcji stroju - nie powinni¶my zapominaæ o celu naszego projektu, czyli Wyprawy

Po P³askowy¿u Ukok w dalszym ci±gu wêdruj± koczownicy, równie¿ w ciê¿kich zimowych warunkach. Ogl±daj±c te kilka fotek mo¿na zrozumieæ, ¿e rekonstrukcja kultury materialnej - w tym przede wszystkim stroju - to nie tylko letnie festiwale i imprezy z cateringiem, foli± zamiast namiotów i noclegami w szkole. Przyzwoita rekonstrukcja to ca³oroczny strój, niekoniecznie testowany w tak trudnych warunkach.
Koczownicy P³askowy¿u Ukok

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Krótki opis w jêzyku polskim znalezisk jakimi siê zajmujemy
CYTAT
Najs³ynniejsze zamarzniête znaleziska archeologiczne pochodz± niew±tpliwie z kurhanów nomadów stepowych w Pazyryk w dolinie rzeki Wielki U³agan, w górach A³taju, na po³udniu Syberii, i s± datowane na epokê ¿elaza (oko³o 400 roku p.n.e.). Kurhany posiadaj± wykopane g³êboko w ziemi szyby, wewn±trz których znajdowa³y siê obudowane belkami komory zawieraj±ce dwie trumny k³odowe jedna w drugiej; w trumnach tych sk³adano pochówek i dary grobowe. Szyby wype³nia³y warstwy belek i kamieni. W czê¶ci naziemnej by³y to niskie kopce usypane z ziemi wydobytej z szybów i ob³o¿one kamieniami. Mog³y byæ one wykopane tylko podczas ciep³ej pory roku, zanim ziemia solidnie zamarznie. Wkrótce po zbudowaniu cieplejsze powietrze w grobach podnosi³o siê do góry i osadza³o skroplon± parê wodn± na kamieniach i belkach szybu; wilgoæ przenika³a równie¿ stopniowo w dó³, do komór grobowych, nas±czaj±c cia³a i towarzysz±ce im dary grobowe, a nastêpnie zamarza³a tam tak silnie w czasie ciê¿kich zim, ¿e nigdy nie taja³a w kolejnych okresach letnich, gdy¿ kopce jako z³e przewodniki ciep³a chroni³y jamy przed ogrzewaniem i osuszaniem przez wiatr i s³oñce. Dziêki temu nawet najbardziej kruche materia³y przetrwa³y nienaruszone - i to pomimo stosowania gor±cej wody, której radziecki odkrywca Sergiej Rudenko musia³ u¿yæ, aby je odmroziæ.

Cia³a zmar³ych z Pazyryku z³o¿ono w trumnach k³odowych wyposa¿onych w drewniane podg³ówki. Zachowa³y siê w tak dobrym stanie, ¿e mo¿na dzi¶ podziwiaæ ich wspania³e tatua¿e. Ubrania zmar³ych sk³ada³y siê z lnianych koszul, ozdobnych kaftanów, fartuszków, poñczoch oraz nakryæ g³owy z filcu i skóry. W kurhanach znaleziono równie¿ dywany, kilimy i sto³y pe³ne jedzenia. Obok komór grobowych znajdowano pochówki koni ³±cznie z wyszukanymi uzdami, siod³ami i innymi elementami rzêdu. Inny dobrze zachowany pochówek z tego obszaru zawiera³ cia³o kobiety w towarzystwie szóstki koni oraz dary grobowe, w tym srebrne lustro i ró¿ne wyroby z drewna. [Wykopaliska w dolinie rzeki Wielki U³agan, po³o¿onej w górach A³taj, w miejscu zwanym Pazyryk, prowadzi³ w latach 1929 i 1947-49 rosyjski archeolog Siergiej I. Rudenko. Podczas badañ prowadzonych w latach 1990-95 przez rosyjsk± badaczkê Nataliê Polosmak na p³askowy¿u Ukok niedaleko granicy z Chinami znaleziono w roku 1993 na wysoko¶ci 2200 m n.p.m. nietkniêty, bogato wyposa¿ony grobowiec m³odej kobiety, a dwa lata pó¼niej dobrze zachowany grób m³odego mê¿czyzny - oba datowane na V wiek p.n.e. W obawie przed rabusiami grobów w³adze lokalne zakaza³y dalszych wykopalisk - przyp. red. wyd. pol.].
http://www.wiw.pl/biblioteka/archeologia_renfrew/07.asp

Do dnia dzisiejszego mo¿na spotkaæ szamanki - dalekie wnuczki Lady Altay

pozdrowienia Vislav
rosamar
Apropos ściegu sznureczkowego to zastanawiam się czy można go użyć także przy szyciu sukienki? Dałoby to dodatkowy efekt ozdobny ale czy można uznac za poprawne historycznie? Chociaż z drugiej strony jeżeli wierzchnia tunika była ozdabiana ściegiem ozdobnym to czemu nie suknia?

Co do dzikiego jedwabiu to czy w ogóle jest możliwe zakupienie takiego gdzieś w polsce?
Wiem że istnieje cos takiego jak "bureta jedwabna" czyli luźno tkany materiał z tzw przędzy odpadowej więc może moglibyśmy tego użyc w zastępstwie?

z pozdrowieniami
Rosamar
Vislav
Witam

Czy tunika by³a ozdabiana ¶ciegiem sznureczkowym - nie wiem - w opisach jest sznureczek 'przykrywaj±cy' szwy. U¿ywam zaproponowanego rodzaju szwu od d³u¿szego czasu. Wiem, ¿e jest najprawdopodobniej pochodzenia 'wschodniego' i na pocz±tku IXw ne zawêdrowa³ do Skandynawii poprzez Birkê. Kiedy i gdzie by³ zastosowany pierwotnie - nie mam ¿adnych danych. Po na³o¿eniu ¶cieg ten wygl±da jak przyszyty sznureczek i dopiero dok³adna analiza mo¿e wykazaæ, ¿e jest to ¶cieg. Uzna³em, ¿e gdybym mia³ przyszywaæ sznureczek to raczej u¿y³bym lamówki jak przy obrêbianu zewnêtrznych krawêdzi tuniki. Mo¿e to byæ b³±d - jednak nie s±dzê jednak, aby by³ powa¿ny.
Co do obrêbiania brzegów sukni - oryginalna by³a zszywana z pasów o szeroko¶ci tkania, nie wymaga wtedy dodatkowych zabiegów poza szwami bocznymi (tutaj mo¿na u¿yæ zaproponowanego ¶ciegu). Reszta zale¿y od rodzaju brzegów zakupionej we³nianej tkaniny (zazwyczaj wspó³cze¶nie 150 cm szeroko¶ci). Trzeba pój¶æ na jaki¶ kompromis.
Gdybym do uszycia sukni u¿y³ pasów filcu, to rzeczywi¶cie na szwach po³o¿y³bym '¶cieg sznureczkowy'. Doln± krawêd¼ i wykoñczenie przy szyi - zastanowi³bym siê nad jakim¶ rodzajem aplikacji na wzór d³ugich skarpet/poñczoszek.

Polska nazwa handlowa 'dzikiego jedwabiu' - jedwab naturalny tussowy. Niestety nie znalaz³em nigdzie w ofercie e-sprzeda¿y.

pozdrowienia Vislav

p.s. kolejne moje posty na temat rekonstrukcji odzie¿y, w trakcie przybywania - stopniowo grupujê w jedn± wypowied¼ od miejsca http://www.freha.pl/index.php?s=&showt...st&p=190645 .

p.s. 2 bureta jedwabna - niebarwiona, o splocie p³óciennym - s±dzê, ¿e mog³aby byæ zaakceptowana. Zreszt± lepiej jest u¿yæ materia³ gorszy ni¿ lepszy - chodzi o wygl±d (splot, faktura), a nie u¿ycie wspó³czesnych 'sztucznych' surowców.
M¶cidróg
[quote name='rosamar' date='16:34 24.05.2007' post='190199']
Tatua¿e to mistrzostwo! Tylko jakbym co¶ takiego sobie zrobi³a to by mnie matula z domu pogoni³a na ksiê¿yc bum.gif
Ale mo¿na jako¶ nietrwale tylko na wyprawê wykombinowaæ np henn± lub d³ugopisem icon_wink.gif? Zna siê kto¶ na tym? Fajnie by wygl±da³o gdyby¶my wszystkie takie wytatuowane na wyprawê siê wybra³y diabel.gif





Tatua¿e robiê ju¿ prawie 15lat,proponowa³ bym jednak henne.Tatua¿e Pazyryk sa do¶ "rozleg³e" co za tym idzie koszt ich by³by znaczny poza tym móg³by byæ problem gdyby¶ chcia³a je za kilka lat usun±æsmile.gif) "Tatua¿" henn± mo¿na wykonaæ w formie warsztatów na jakiejkolwiek imprezie (w ca³o¶ci) a podskórny raczej nie.
Pozdrawiam
M¶cidrug
rosamar
Wygl±da na to ¿e nawet na skromnej czapce wojownika by³o sporo ozdób i aplikacji.
No i filc z którego s± zrobione musia³ byæ raczej gruby i sztywny.

A co do tuniki Altay Lady to mo¿e mo¿na by j± zrobiæ z jasnej we³ny?
Poza tym to przysz³o do g³owy ¿e suknia z go³ymi ramionami wcale nie musia³a byæ ciep³ym zimowym strojem a raczej letnim? Bo przecie¿ nawet z jedwabn± tunik± kompletu nie by³a zbyt "ciep³ym" ubiorem?

z pozdrowieniami

Rosamar
Vislav
Witam

1. Czapka - gruby filc tak. Czy sztywny - przy rêcznym wykonywaniu filcu lub woj³oku nie uzyskuje siê a¿ takiej gêsto¶ci i sztywno¶ci jak 'fabryczny' mocno sprasowany. Ozdoby - tak s± po¿±dane.

2. Cienka we³na w naturalnym kolorze mo¿e byæ, jednak raczej p³ócienny i widoczny splot.

3. Suknia i tunika to dopiero podstawowy strój - do tego dochodz± okrycia wierzchnie, przy ekstremalnie trudnych warunkach jeszcze dwie warstwy. Zreszt± bogato zdobione aplikacjami. Dodatkowe ciep³e buty - opisy jeszcze przed nami. Zim± temperatury na P³askowy¿u Ukok dochodz± do minus 60oC.

pozdrowienia Vislav
rosamar
Czy mi siê dobrze zdaje ¿e szuba mia³a kszta³t pó³kolisty?
Vislav
Witam

CYTAT(rosamar @ 18:26 05.06.2007) [snapback]191523[/snapback]
Czy mi siê dobrze zdaje ¿e szuba mia³a kszta³t pó³kolisty?


W/g ostatniego rysunku http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=10516 i samej rekonstrukcji stroju Lady Altay - wygl±da, ¿e tak.

Niestety nie znalaz³em innych 'rozwiniêæ' wykroju.

pozdrowienia Vislav
Vislav
Witam

Opis podstawowego stroju koczowniczki na podstawie znalezisk na p³askowy¿u Ukok w A³taju g³ownie z Pazyryk VI-IV w pne zosta³ wykonany.

Do tego momentu, przy prostych strojach wystarcza³a umiejêtno¶æ kroju i szycia - plus trochê wyobra¼ni.

Teraz nale¿y j± 'upiêkszyæ', czyli opisaæ mo¿liw± bi¿uteriê, ozdoby, podrêczne wyposa¿enie itp. Charakterystycznym elementem s± ró¿nego rodzaju przedstawienia zwierz±t wykonane z drewna, filcu i skóry, w formie niezale¿nych przedmiotów lub naszywanych aplikacji. Du¿a kolekcja do obejrzenia i ewentualnego wykorzystania jako wzorce The State Hermitage - St.Pteresburg Russia - Digital Colection oraz Пазырыкская культура
Dla dalszej rekonstrukcji potrzebne s± umiejêtno¶ci snycerskie i oczywi¶cie odpowiednie narzêdzia, oraz nabycie umiejêtno¶ci.Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Na pocz±tek niekoniecznie dla potrzeb rekonstrukcji - okazuje siê, ¿e Lady Altay nosi³a specjalnie wykonan± perukê Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik na ca³kowicie ostrzy¿onej g³owie. Jako podstawa do wykonania zosta³a u¿yta filcowa czapeczka na któr± na³o¿ono specjalnie przygotowan± masê - mieszanka gliny, rozdrobnionych i zwêglonych ziaren zbó¿, kwasów t³uszczowych i t³uszczy pochodzenia zwierzêcego. Na tak przygotowany ko³pak zosta³y naszyte/przymocowane dwie warstwy w³osów. Dok³adniejszy opis ³acznie z symbolik± mo¿na znale¼æ w j.rosyjskim ТАЙНЫ "ЦАРСКИХ" ПАЗЫРЫКСКИХ КУРГАНОВ Н.В. ПОЛОСЬМАК, доктор исторических наук
Stosowano równie¿ uk³adanie w³asnych w³osów w bardziej skomplikowane fryzury Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik , gdzie w³osy by³y upinane za pomoc± wykonanych z br±zu lub ¿elaza szpilek o d³ugo¶ci 10-15 cm i zakoñczonych do¶æ du¿± g³ówk± z wyobra¿eniem zwierz±t СКИФСКИЕ МОДНИЦЫ С НИЖНЕЙ КАТУНИ
Szpilki mo¿na równie¿ wykonaæ z drewna Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - górski kozio³.
Dodatkowo do u³o¿enia fryzury i ozdoby mo¿e pos³u¿yæ drewniany diadem Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Na wyposa¿eniu koczowniczki by³a torebka - 'kosmetyczka' wykonana z filcu i pokryta aplikacjami Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Wewn±trz znajdowa³o siê:
  • lusterko wykonane z czworok±tnej p³ytki br±zu pokrytej cyn± lub stopem o³owiu z cyn±, mog³o te¿ byæ pokrywane rtêci± - drewniana oprawka z r±czk± z wyrze¼bionym jeleniem
  • py³ w kolorze niebiesko-zielonym ze zmielonego minera³u vivianit Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik (wiwiantyt - uwodniony fosforan ¿elaza, minera³ wystêpauj±cy na obszarze Syberii i w po³udniowej Francji) u¿ywany jako barwnik - w tym wypadku do twarzy
  • 'o³ówek' z metalowych kó³ek jako rodzaj kredki do twarzy
  • pêdzelek z koñskiego w³osia z r±czk± Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
W trakcie badañ materia³ów archeologicznych zosta³o ustalone, ¿e powszechnie by³y u¿ywane ochronne kremy do twarzy wykonywane na bazie glinki, t³uszczy i ró¿nego rodzaju barwników. S³u¿y³y jako ochrona w trudnych warunkach pogodowych (zim± temperatura spada do minus 60 stopni), jak równie¿ do nanoszenia znaków 'tatua¿y' i makija¿u. О ЧЕМ РАССКАЗАЛИ МУМИИ ИЗ "ЗАМЕРЗШИХ" МОГИЛ Aндрей Ваганов
W przypadku mêskich i ¿eñskich pochówków bardzo czêsto by³y znajdowane lusterka z br±zu o ró¿nych kszta³tach i pochodzeniu. W grobach 'dzieciêcych znajdowano równie¿ drewniane 'miniaturki' lub same p³ytki z br±zu - wy³acznie w znaleskach zwi±zanych z kultur± Pazyryk. Wskazuje to na fakt, ¿e lusterka by³y jej wa¿nym elementem. Noszone by³y w woreczkach wykonanych ze skóry, filcu lub materia³u - zawieszone przy pasku przy prawym boku.
W niektórych pochówkach lusterka by³y trzymane w rêku przez zmar³ego. ЗЕРКАЛА ПАЗЫРЫКСКОЙ КУЛЬТУРЫ А.В. Плотникова - Новосибирский государственный университет Wiêksze lusterka by³y u¿ywane przez kobiety, natomiast mê¿czy¼ni i dzieci u¿ywali du¿o mniejszych.
Mo¿na okre¶liæ kilka sposobów klasyfikacji i typologii lusterek zwi±zanych z Pazyryk wed³ug:
  • sposobu mocowania r±czki
  • materia³u z jakiego by³y wykonane: br±z lub drewniane imitacje
  • miejsca wykonania - lokalne lub z wymiany handlowej
  • kszta³tu - okr±g³e, owalne, trójk±tne, kwadratowe, kwadratowe z zaokr±glonymi rogami
przyk³ady z wykopalisk Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Tutaj mo¿na poszukaæ '¼ród³a' takich lusterek http://www.freha.pl/index.php?showtopic=12815

Ozdoba zak³adana na szyjê - grzywna (torques, tork, torkes) Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik w interesuj±cym nas czasie bardzo czêsto wykonywana z drewna i z wierzchu pokrywana cienk± foli± ze z³ota (znaleziska z kurchanów). Grzywny by³y zdobione wizerunkami zwierz±t w dwóch ró¿nych wersjach: ca³e sylwetki lub same g³owy. Najczê¶ciej wykorzystywane by³y motywy wilka, Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik panteryKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik i mitologicznego gryfa.Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Sceny rodzajowe lub batalistyczne spotyka siê zupe³nie wyj±tkowo. Ozdoby te pe³ni³y funkcjê talizmanów z symbolik± zwi±zan± z szamanizmem.
Wilk zazwyczaj 'warowa³' przy ziemi. G³owa du¿a wyra¼na z otwartym pyskiem, uszy spiczaste na koñcach i okr±g³e u podstawy i skierowane do ty³u. Nos zadarty do góry zakoñczony spiczasto.
U pantery wyra¼ne pokazanie paszczy i pazurów. Ogon cienki i zakrêcony. G³owa niezbyt du¿a, okr±g³a z wyra¼n± szerok± i otwart± szczêk±. Cia³o smuk³e i d³ugie z pokazan± muskulatur±. Uszy okr±g³e, oczy pod³u¿ne, sko¶ne.
Wiêcej na ten temat m.in. ГРИВНА КАК ОБЕРЕГ В ПАЗЫРЫКСКОЙ КУЛЬТУРЕ К.В. Огородникова Новосибирский государственный университет
Aby wykonaæ tego rodzaju ozdobê - przypuszczalnie najpierw nale¿a³oby wygi±æ (na gor±co) odpowiedni± listewkê z drewna na kszta³t obrêczy i nastêpnie 'wyrze¼biæ' ca³o¶æ.
Nie by³y przedstawiane zwierzêta ro¶lino¿erne i ¶pi±ce.

Do¶æ czêsto spotykan± ozdob± u kobiet by³y kolczyki wykonane ze z³ota Kliknij, aby zobaczyæ za³±czniklub br±zu, u Lady Altay w formie prostych kó³ek Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik. Inna mo¿liwo¶æ to przewleczona przez p³atki uszu mocna niæ z pêtelkami na której zawieszano ozdoby w formie zawieszek i korali wykonanych ze z³ota, oszlifowanych kamieni (turkus, piryt, chalcedon), bursztynu, szk³a (import z Indii)Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik . Takie same korale mog³y byæ zawieszane na szyi. W jednym ze znalezisk najwiêkszy mial rozmiar 3cm x 1,5 cm, inne w granicach 0,8 - 1,4 cm.Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Na palcach obu r±k mog± wystêpowaæ proste obr±czki i pier¶cionki wykonane g³ównie z br±zu (czasami srebro) P³askie w przekroju, o szeroko¶ci do 4mm - bez zdobieñ, ewentualnie z ma³± okr±g³± 'g³ówk±' z tego samego materia³u.Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik ДРЕВНЕТЮРКСКОЕ МУМИФИЦИРОВАННОЕ ЗАХОРОНЕНИЕ В МЕСТНОСТИ ЧАТЫР У с.ЖАНА–АУЛ В ГОРНОМ АЛТАЕ
Wystêpowa³y równie¿ branzoletki.
Ciekawy wzór woreczka na tego rodzaju 'drobiazgi' Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - w sam raz s³u¿y³ do przechowywania ziaren konopii, ale nie jest to konieczne.

pozdrowienia Vislav
Rabiega
£o matulu...
I Ty siê Vislavie dziwisz, ¿e "milczê w temacie".
respekt.gif
To¿ przekopanie siê przez te wszystkie ¼ród³a to ju¿ sporo pracy.
Ja z niecierpliwosci± czekam na pierwsze raporty rekonstrukcyjne.
Wierzê w Rosamar absolutnie.
W Indianê chyba te¿ ( choæ "znamy sie tylko z pisania" smile.gif ).
Czekamy na pozosta³e Koczowniczki.

Rabbi - Wo¼nica
rosamar
A ja czekam na filc i już mnie szlag trafia bo zamówiłam wysyłkowo z myślą że przez długi łykend coś poszyję a tu klops bo nie doszło :/

I też sie nie wypowiadam na razie póki nie mam uwag i pytań natury praktycznej.
co nie znaczy ze nie czytam z uwagą tego co Vislav w pocie czoła tutaj pisze bigsmile2.gif
Wyrazy szacunku :-D

Przymierzam się w takim razie do butów ale aż mnie zęby bolą żeby skóry nie zepsuć.
Aaa i jak myslicie czy może być skórka barwiona na ciemno czerwono? Skoro ubrania to czemu by nie buty?

I czy ktoś wie czy można gdzieś zakupić ten vivianit?

z pozdrowieniami
Rosamar
Vislav
Witam

Skóra mo¿e byæ barwiona na czerwono - jednak z u¿yciem barwnika jako naturalna, nie lakierowana.

Vivianit - warto zajrzeæ do miejsc gdzie sprzedaj± ró¿ne szlifowane i polerowane minera³y. Mo¿e w sam raz siê trafi - sprawdzê w przysz³ym tygodniu.
Pozosta³oby tylko przerobienie tego na py³.

pozdrowienia Vislav
Indiana
CYTAT(Rabiega @ 19:28 06.06.2007) [snapback]191624[/snapback]
Wierzê w Rosamar absolutnie.
W Indianê chyba te¿ ( choæ "znamy sie tylko z pisania" smile.gif ).
Czekamy na pozosta³e Koczowniczki.


O ¿esz kurcze, kto¶ we mnie wierzy hehehe.gif (chyba ;))
Wybaczcie chwilowy zastój z mojej strony, ale u mnie w³a¶nie absolutny szczyt sezonu i roboty po same uszêta, wiêc przyznajê siê bez bicia, ¿e nawet dok³adnie nie przeanalizowa³am podanego materia³u. Pomijaj±c fakt, ¿e jego ilo¶æ wzbudza mój absolutny podziw dla Vislava respekt.gif i lekki zawrót g³owy bum.gif
Tym niemniej ¶ledzê pobie¿nie wszelkie nowo¶ci w temacie. smile.gif
Pozdrawiam
Indi
Rabiega
CYTAT(rosamar @ 20:08 06.06.2007) [snapback]191633[/snapback]
I czy kto¶ wie czy mo¿na gdzie¶ zakupiæ ten vivianit?

Ja bym odpu¶ci³ smile.gif , wiesz ?
Barwienie mamucich czy dinozaurzych gnatów na kolor turkusowy to, tak jakby, zbytek crazy.gif ?
Ko¶æ s³oniowa jako zamiennik te¿ chyba zda siê byæ rozrzutko¶ci±...tfu...rozrzutno¶ci± ?
Mo¿e wystarczy przyj±æ : kolor barwnika turkusowy, taki pomiêdzy niebieskim a zielonym ?
I ju¿ ?

Rabbi
brat Bule
Witam po raz pierwszy w tym temacie i mam nadziejê nie ostatni :P.
Powracam do RR po 4 letniej – chyba – przerwie i jestem w trakcie tworzenia „rodzinnego koczowania”. Pe³n± trzod± zapewne dopiero w przysz³ym roku bêdziemy je¼dzili (Jasiu bêdzie mia³ przynajmniej 6 miesiêcy ju¿). No, ale do meritum. Zamys³ jest taki:
• Na IX-XII wiek odtworzyæ kupca po³owieckiego lub mongolskiego (wybór jest trudny), no ale eliminuje mi dziêki Bogu takie nie¶cis³o¶ci jak np jazda konna.
• Na XV wiek czyli okres oko³ogrunwaldzki, jako wojownik tatarski.

No ale do rzeczy :>. Bardzo mi siê podoba zamys³ i pomys³ ca³ego tego „ogródka” (Jak widzisz doszed³em Rosamar’y) i tutaj moja pro¶ba o pomoc w moim projekcie (chodzi g³ownie o wschodnie artyku³y, przy których kuleje niestety, – je¶li nie u¿ywasz jêzyka to go zapominasz:/).

Co do jurty to siê zastanawiam nad tym czy robiæ z woj³oku, czy te¿ jednak bardziej praktycznie (i nieoszukujmy siê taniej) z lnu o grubej gramaturze.
Druga sprawa to jaka jurta czy mongolska czy Kirgizka ?
Ró¿ni± siê one kszta³tem stelarza, dodatkowo te¿ mongolska za czasów Czingis-Chana posiada³a u wywietrznika „p³ócienny” komin.

Moja jurta w tej chwili w projekcie ma promieñ 3 metrów, wysoko¶æ ¶ciany 160-170 cm i 50 cm "wywietrznik". Problem jest z materia³em jak ju¿ pisa³em wcze¶niej - sk±d wezmê ponad 40 metrów woj³oku, zastanawiam siê nad bawe³n± lub lnem (z opisów Raszid-ad-dina ale i nie tylko ) wynika ¿e u¿ywali równie¿ innych typów namiotów p³ociennych - nie tylko z woj³oku !!


Mongolska


Kirgiska



Pozdrawiam i nied³ugo wrzucê opis stroju damskiego mongolskiego i uczesañ – oczywi¶cie je¶li kto¶ bêdzie zainteresowany :P.

PS: W nied³ugim czasie spróbujê stworzyæ/odtworzyæ tarczê wiklinow± okr±g³a powlekan± utwardzan± skór±.
Vislav
CYTAT(brat Bule @ 00:15 11.06.2007) [snapback]191900[/snapback]
Witam po raz pierwszy w tym temacie i mam nadziejê nie ostatni :P.
1. Powracam do RR po 4 letniej – chyba – przerwie i jestem w trakcie tworzenia „rodzinnego koczowania”. Pe³n± trzod± zapewne dopiero w przysz³ym roku bêdziemy je¼dzili (Jasiu bêdzie mia³ przynajmniej 6 miesiêcy ju¿). No, ale do meritum.
[...]
2. No ale do rzeczy :>. Bardzo mi siê podoba zamys³ i pomys³ ca³ego tego „ogródka” (Jak widzisz doszed³em Rosamar’y) i tutaj moja pro¶ba o pomoc w moim projekcie (chodzi g³ownie o wschodnie artyku³y, przy których kuleje niestety, – je¶li nie u¿ywasz jêzyka to go zapominasz:/).

3. Co do jurty to siê zastanawiam nad tym czy robiæ z woj³oku, czy te¿ jednak bardziej praktycznie (i nieoszukujmy siê taniej) z lnu o grubej gramaturze.
Moja jurta w tej chwili w projekcie ma promieñ 3 metrów, wysoko¶æ ¶ciany 160-170 cm i 50 cm "wywietrznik". Problem jest z materia³em jak ju¿ pisa³em wcze¶niej - sk±d wezmê ponad 40 metrów woj³oku, zastanawiam siê nad bawe³n± lub lnem (z opisów Raszid-ad-dina ale i nie tylko ) wynika ¿e u¿ywali równie¿ innych typów namiotów p³ociennych - nie tylko z woj³oku !!

4. Druga sprawa to jaka jurta czy mongolska czy Kirgizka ?
Ró¿ni± siê one kszta³tem stelarza, dodatkowo te¿ mongolska za czasów Czingis-Chana posiada³a u wywietrznika „p³ócienny” komin.
[...]
5. Pozdrawiam i nied³ugo wrzucê opis stroju damskiego mongolskiego i uczesañ – oczywi¶cie je¶li kto¶ bêdzie zainteresowany :P.

PS: W nied³ugim czasie spróbujê stworzyæ/odtworzyæ tarczê wiklinow± okr±g³a powlekan± utwardzan± skór±.


Witam bracie Bule

Ad.1 Projekt ten jest g³ównie dedykowany 'kobietom stepu' - ¿ycie rodzinne z pewno¶ci± doskonale wpisuje siê w ten zamys³

Ad.2 Je¿eli kiedykolwiek uczy³e¶ siê jêzyka rosyjskiego - warto, a nawet trzeba go sobie przypomnieæ. Zyskujesz dostêp do du¿ej ilo¶ci materia³ów opisowych i ¼ród³owych - zreszt± na wysokim poziomie.

Ad.3 Z wielu wzglêdów stosujemy materia³y 'zastêpcze', jednak nale¿a³oby wy³±czyæ okre¶lenie: 'bardziej praktyczne'. Szybko mo¿emy doj¶æ do wniosku, ¿e najbardziej 'praktyczny' by³by dacron.
Raczej na pocz±tek sugerowa³bym próbê odtworzenia namiotu podró¿nego - np. mongolski 'majchan'. Znalaz³em tylko bardzo ogólne opisy - warto by³oby poszperaæ w tym temacie. Wtedy by³aby mo¿liwo¶æ zastosowania innych pokryæ ni¿ gruby woj³ok i dopiero w kolejnym etapie konstruowanie jurty z mniejsz± ilo¶ci± kompromisów.

Ad.4 Projekt jest niedatowany jako ca³o¶æ - obowi±zuje my¶l przewodnia Koczowniczki - kobiety stepu. Nie oznacza to jednak, ¿e poszczególne uczestniczki/uczestnicy projektu nie powinni do³o¿yæ maksymalnych starañ co do zgodno¶ci odtwarzanej postaci i jej wyposa¿enia. Rodzaj jurty lub namiotu podró¿nego powinien byæ dopasowany do osoby, czasu i miejsca. Chyba, ¿e wybierasz odwrotny kierunek - rekonstruujesz wybran± jurtê i do tego dopasowujesz ca³± resztê.

Ad.5 Bardzo chêtnie - mile widziane (wrêcz wskazane) by³oby odwo³anie siê do konkretnych ¼róde³.

Sam temat jak na nasze polskie pojmowanie RR jest do¶æ kontrowersyjny - wojowniczki, amazonki, szamanki itp. Xenofobie lub xenofonie, jako argument przeciwko wyj¶ciu kobiet z kuchni i tylko czasami maj± ³adnie wygl±daæ i ³adnie tañczyæ. Tak przy okazji - Turning myth into history, even history into myth is not as fanciful as it seems.

pozdrowienia Vislav

p.s. ciekawy materia³ nt. historii jurty http://karakalpak.com/yurthistory.html
Vislav
Witam

Powoli wchodzê w fazê rekonstrukcji odzie¿y. W³a¶nie zamówi³em rêcznie tkane p³ótno - konopna jode³ka z przeznaczeniem na tunikê. Wed³ug zapewnienia sprzedaj±cego Chmurek - nici te¿ s± wykonywane rêcznie.
Jako 'ubogi' koczownik nie zdecydowa³em siê na import dzikiego jedwabiu.

Bêdê zamieszcza³ fotki z postêpu prac.

pozdrowienia Vislav
rosamar
Mam pytanie odno¶nie tych grzywien i w ogóle zdobienia.
Czy by³y tylko z³ocone czy mog³y byæ te¿ srebrzone? Bo o ile z³ocenie jest dla mnie na razie nie do przeskoczenia to srebrzenie jak najbardziej bigsmile2.gif .
Aha i skoro na diademach by³y takie wysokie koguciki to my¶lisz ¿e mo¿na u¿yæ wizerunków innych zwierz±t? Mi siê wydaje ¿e tak o ile bêdzie zachowana charakterystyczna "stylizacja" zwierzaków.

A to p³ótno piêkne. A¿ siê bojê spytaæ ile kosztuje icon_wink.gif

z pozdrowieniami
Rosamar
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.