CYTAT(mblade @ 19:01 24.09.2009)
Mnie siê zdarza robiæ przechwyty nawet przy przy szabli 74 cm, mimo, ¿e rêki nie trzymam przed sob±, bo to zale¿y od konkretnej sytuacji. Przechwyt udaje siê wtedy, gdy przeciwnik za bardzo siê "rozkrêci" wchodz±c ze zbyt wolnym natarciem w zbyt bliski dystans, albo jak "przebije", albo zbyt wolno siê wycofa po nieudanym natarciu. Zawsze jest to efekt jego b³êdu, a nie mojej mega szybkiej reakcji ;), ja tylko wykorzystujê niekorzystne po³o¿enie, w którym siê znalaz³.
Przechwyt udaje siê wtedy, kiedy lewa rêka wykonuje ruch krótszy i szybszy, ni¿ rêka z broni± przeciwnika, i kiedy z jakich¶ przyczyn nie ma bezpo¶redniego zagro¿enia broni± przeciwnika (jest zwi±zana, albo nie w linii, albo przeciwnik dopiero odzyskuje nad ni± kontrolê). Ruch zza pleców jest znacznie d³u¿szy od ruchu sprzed klatki piersiowej, czy nawet od ruchu od lewego biodra. Id±c od klatki piersiowej, s± realne szanse wykonania jakiej¶ akcji lew± rêk± na przeciwniku o zbli¿onych umiejêtno¶ciach, który _jest uprzedzony_, ¿e co¶ takiego bêdzie próbowane. Id±c zza pleców, potrzebny jest najpierw gruby b³±d przeciwnika.
CYTAT(mblade @ 19:01 24.09.2009)
A jak, Marcin, oceniasz warto¶æ tego filmu pod k±tem technik z kordem? Na piewszy rzut oka to jest dobrze nakrêcona prezentacja,, w miarê dynamiczna.
Warsztatowo, od strony filmowej owszem, jest bardzo zgrabnie. Brakuje mi trochê pokazania z innego k±ta i w p³ynnym, nieposzatkowanym ci±gu.
Sekwencje pierwsza, druga i czwarta s± u Leckuechnera, i robimy je inaczej. Takie opcje jak na filmie porzucili¶my jakie¶ trzy lata temu, bo po prostu nie maj± prawa dzia³aæ przeciwko normalnie poruszaj±cemu siê przeciwnikowi, nacieraj±cemu ze szczerym zamiarem dojechania mnie w g³owê, na prawid³owym dystansie. Jak MEMAG zacznie testowaæ swoj± interpretacjê pod naciskiem, bêdzie siê pojawia³o wiêcej filmików z korektami:
http://www.youtube.com/watch?v=1p7anaiPo7o .
Sekwencji trzeciej nie ma wprost u Leckuechnera, ale ciêcie takie, jak pokazane na filmiku jest moim zdaniem s³abe mechanicznie. Interpretacja nie zgadza siê te¿ z tekstem ¼ród³owym - brak kroku w przód z wykoñczeniem na g³owê. Koncepcja podpada pod Lemstuecke z Leckuechnera, które to s± robione z krokiem w ty³ - i wtedy faktycznie, do wykoñczenia na g³owê trzeba by podej¶æ krok do przodu.
Generalnie, dobra prezentacja pomys³u na interpretacjê (punktu wyj¶cia do opracowywania korda), ale w ¿adnym wypadku nie nale¿y na to patrzeæ jak na materia³ instrukta¿owy, a ju¿ broñ Bo¿e nie bra³bym tych sekwencji ruchu dos³ownie z filmu i t³uk³ na treningach.
I uwaga natury ogólnej - "talhoffery" s± bardzo opornym ¼ród³em, je¶li chodzi o rekonstrukcjê technik. Za ma³o tekstu t³umacz±cego, co i w jakiej kolejno¶ci dzieje siê na obrazku - st±d swoboda interpretacji jest znacznie wiêksza, a z ni± tak¿e mo¿liwo¶æ pope³nienia b³êdu. Bo sama w sobie, ¿adna z sekwencji na filmie nie jest jawnie sprzeczna z wybranym materia³em ¼ród³owym i ka¿d± mo¿na jako¶ tam teoretycznie broniæ. Nawet t± z brakuj±cym krokiem w przód.
Pozdrowienia