Sa jeszcze freski w malym kosciolku w miejscowosci ktorej nazwy nie pomne i tam juz sa podrecznikowe wrecz jaki bo z rekawami workowatymi. Do tego Braciszkowie maja na glowach helmy raczej turniejowe ("wielki helm") niz bojowe. Fresk datowany jest na ok. 1400r.
Zaintrygowales mnie tym wycieciem, Hako. Musze sprawdzic jak to wyglada i czy nie jest to rozciecie ubioru do konnej nazwy. Poza tym Kuno jest dosc stary a ludzi w jego wieku przedstawiano w przedluzonych ubiorach-to moze byc inny kontekst tej sprawy. Ah...te meandry historii,))))))
Nasz kochany Winrich von Kniprode narobil nam dzis niemalo zamieszania zeswieczczajac i udworniajac obyczajowosc Braci w pol. XIVw.))))
Do Tabardu podchodze dosc nieufnie, bo to w okresie grunwaldzkim nowinka wrecz rewolucyjna estetycznie choc zwazywszy na liczne "wycieczki" zachodnioeuropejskich notabli do wiekszych osrodkow administracyjnych w Prusiech (popularna trasa przez Gdansk, Malbork na Litwe czy Zmudz) nie tak nieosiagalna.
Znalazlam ilustracje tabardu zapinanego na guziczki po bokach ale bede obstawac przy twierdzeniu, ze tabard jest luzniejszy i nawet gdy zapina sie go na bokach nie opina zbroi ciasno jak jaka
No dobra EwUniu !!!!! odszczekujê ten tabard, tylko zastanawiam siê jak z obcis³ej jaki Jungingena zrobiono ten ORNAT WOTYWNY do ko¶ciio³a w Kijach pod Piñczoiwem. Musia³o byæ toto d³ugie i do¶æ obszerne boby siê pleban tym nie owin±³ a w kusym wygl±da³by jak ministrant. St±d moja teoria o jace Jungingena w³a¶nie.
Z rycerskim pozdrowieniem Hako
1. Co do Jungingena to jego akurat podejzewam o ekstrawagancje i posiadanie tabardu-oczywiscie z jednym krzyzem i bez ozdob...
2. Sprawdzilam duze zdjecie plyty nagrobnej Kuno-facet ma na sobie troche modny wappenrock-do polowy uda, obciskajacy "kirys bombiasty" lub jak kto woli breastplate. To wydluzenie fartucha kolczego oraz wappenrocka miedzy udami to marna proba artysty majaca ukazac przestrzen (plyta jest wyrobem lokalnym, prawdopodobnie elblaskim a nie flamandzkim).
3. Freski przedstawiajace rycerzy krzyzackich w breastplate, obcislych wappenrockach do polowy uda i wielkich helmach turniejowych z labrami i klejnotami pochodza z kosciolka w Judytach-nie wiem czy sie zachowaly czy tylko istnieja w dokumentacji-i datowane sa na ok.1400r.
Tak wiec jesli chodzi o ikonografie to wappenrock powinien byc obcisly jest bowiem udokumentowany wizerunkami.
Od biedy dobry krawiec przerobilby wappenrock (jesli mialby jeszcze rekawy to wogole brak problemu) na ornat. Dla kronikarza i wogole ludzi sredniowiecza znaczenie i wartosc miala tylko tkanina z jakiej zrobiony byl stroj Jungingena.
EwKa, mam pro¶bê chyba do Ciebie
We¼ nas za rêkê i wyprowad¼ z J±dra Mroku.
Chcia³abym w miarê historycznie ubrac mê¿a i szperaj±c po fresze i ró¿nych ¼ród³ach zg³upia³am.
1. Jak to jest z mêskim ubiorem z pocz XV w: koszula i gacie to standard. Dalej dublet - i tu zaczynaj± siê schody. Czy pourpoint to jakby dublet? Tzn., czy nosi siê go na koszulê i wi±¿e do niego nogawice (a mo¿e wi±¿e siê je tylko z przodu do gaci?), czy dublet ma siê zmie¶ciæ pod pourpoint? Czy do tego mog± byæ nogawice osobne, czy musz± byæ spodnie z saczkiem?
Dalej sprawa jest chyba prostsza: na dublet (pourpoint?) zak³adamy robe albo hoppelande, nakrycie g³owy (kaptur do góry nogami np.) i buty (chyba, ¿e dysponujemy nogawicami z podeszw±). W razie niepogody (pogody zimowej
)) - p³aszcz i patynki, albo wy¿sze buty.
2. A w wersji bojowej to na dublet zak³ada siê przeszywanicê, na ni± kolczugê, dalej tunikê i ew. resztê ¿elaza na to co z ¿ó³wia wystaje, czyli zakuwa siê ³eb i koñczyny?
3. Ostatnie - jak jest pikowany (przeszywany) dublet? W Gutkowskiej i Medieval Tailor Assistant przeszyæ w ogóle nie widaæ - czy to znaczy, ¿e w ich nie by³o?
Pozwolê sobie wtr±ciæ, ze wzglêdu na niezwyk³± udtatno¶æ i przydatno¶æ os³on "miêkkich". Co wiecej ³atwiej je wyprodukowaæ tanim kosztem ni¿ p³yty.
Tak po krótce i na rozgrzewkê od strony uzbrojeniowej, kwestie krawieckie raczej tu zostawiam.
CYTAT
Czy pourpoint to jakby dublet? Tzn., czy nosi siê go na koszulê i wi±¿e do niego nogawice (a mo¿e wi±¿e siê je tylko z przodu do gaci?), czy dublet ma siê zmie¶ciæ pod pourpoint?
Kolczugê pod co¶ do czego wi±¿e siê nogawice? To chyba by³by objaw jakiej¶ perwersji ;)
Za to co to w³a¶ciwie by³ pourpoint i co okre¶lano tym mianem oraz kiedy, to trudno powiedzieæ. Chyba po prostu jaki¶ rodzaj dubletu (bo jak to inaczej okresliæ?). NAzywy odzienia nie s± porz±dnie usystematyzowane, tym bardziej, ze zmienia³y sie w czasie i w przestrzeni.
CYTAT
2. A w wersji bojowej to na dublet zak³ada siê przeszywanicê, na ni± kolczugê, dalej tunikê i ew. resztê ¿elaza na to co z ¿ó³wia wystaje, czyli zakuwa siê ³eb i koñczyny?
Zale¿y co sie zamierza nosiæ na sobie i w jakich czasach. To podstawa.
W zasadzie zwyk³e dubleci±tko bez przeszywania, przeszywka, kolczuga i p³aty (róznej formy) dla ok. po³owy XIVw i pó¼niej do prze³omu wieków w Polsce.
Dalej ju¿ raczej moja interpretacja:
Na zestaw z przeszywk± na wierzchu mo¿na by sie pokusiæ o przeszyty dublet (do niego dowi±zaæ co trzeba), za³o¿yc kolczugê i na to zewnêtrzny aketonik. Przy czym przy dobrze wypchanym "materacyku" czasem i kolcza moze nie byæ juz potrzebna.
Pod zbrojê p³ytow± pe³n± przeszywanica jest niepotrzebna. Za to i w jej czasach u¿ywano rozwiazañ tekstylnych. Dublet bez rêkawów (na zachodzie, nie wiem czy u nas by³) z dowi±zywanymi nogawicami, na to "jack" z wielu warstw lnu. Widuje siê tez panów którym spod przeszywki wystaje kolczuga (b±d¼ fragnebty kolcze). Elementy p³ytowe lub ³añcuchowe do os³ony kñczyn (³ancucoiwe - r±k)
CYTAT
3. Ostatnie - jak jest pikowany (przeszywany) dublet? W Gutkowskiej i Medieval Tailor Assistant przeszyæ w ogóle nie widaæ - czy to znaczy, ¿e w ich nie by³o?
W MTA by³ taki przeszywany w zygzaki. Ale to tyllo tytu³em uzupe³nienia.
Dziêki Wotawa za odpowied¼, powoli mi siê przeja¶nia
Ale chyba pomyli³y Ci siê literki, ja pisa³am o pourpoincie tak: "Tzn., czy nosi siê go na koSZULê i wi±¿e do niego nogawice", a Ty odpisujesz: "koLCZUgê pod co¶ do czego wi±¿e siê nogawice? To chyba by³by objaw jakiej¶ perwersji ;)" Ale patent skojarzy³ Ci siê niez³y, wypróbujemy
Pozdrawiam
Na wstêpie- mam to z ksi±¿ki p. Gutkowskiej, s. 182.
Moje pytania s± proste i nastêpuj±ce- w/w autorka pisze
CYTAT
noszono jako krótki plaszczyk na zbroji kutej
Czy wiêc do p³atów+kolczuga niezbyt pasuje? A je¶li pasuje to czy to pokazane w ksi±¿ce mo¿e byæ na okolice 1410? No i czy mo¿e byæ takie bardziej "biedne", tzn. bez jakich¶ specjalnych znaków heraldycznych/haftów/etc. a tylko jedno (lub kilko) kolorowe?
PoZdRoOfFkA
jakbys zamiescil jakis skan z tych okolic 1410 jakie byly w tej ksiazce byloby prosciej odpowiedziec
bez znakow heraldycznych,haftow - mysle ze powinno bez problemu przejsc
Hm, oto skan z tej strony
Huque noszone na zbroi to po prostu tabard (ró¿ni siê zreszta nieco wykrojem od cywilnego, to ten górny rysunek u Gutkowskiej). Na Grunwald to kwestia kontrowersyjna (zw³aszcza je¶li bêdziesz sta³ po stronie Polskiej). Gdzie¶ w okolicy jest temat o okryciach na zbroje w³a¶nie w tym okresie.
Co do wzorków to w wersji "na zbrojê" heraldyczne znaczki by siê przyda³y bo w³a¶nie taka by³a funkcja owego odzienia.
Pozdrawiam
Witam
Mam pytanko dotyczace popularnego zdjecia burgundzkiego tabardu (ten najczesciej znajdywany w Ospreyach)
chodzi mi o tabard w ukosne pasy zloto - niebieskie (przynajmniej tak jest opisywany)
W zalacniku zdjecie.
Czy ktos ornietuje sie skad pochodzi to zdjecie (orginal) komu byl przypisywany ow tabard (tak wiem ze wszystkich Ospreyach i innych znalezionych mi zrodlach podpisuja go jako tabard Duchy of Burgundy czyli ksiestwa burgundii), czyli mozna go traktowac jako barwy regionalne.
Moze ktos ma zrodla na podstawie ktorych zostal wydatowany ?
Pozdrawki
Szypu³
P.S. dla zainteresowanych dokladam jeszcze dwie fotki tabardow burgundzkich
Witam,
Je¶li mówimy o tym samym Ospreju, to tabard jest podpisany, ¿e nale¿y do herolda ks. Burgundii, wiêc z moich domy¶leñ móg³ go u¿ywaæ tylko herold, lub sam ksi±¿ê.
O datowaniu i innych informacjach trochê na stronie muzeum, w którym ów siê znajduje:
http://www.khm.at/staticE/page2175.html
Pozdrawiam
Dzieki wielkie ;] tego mi bylo trzeba :D
Hmm co do ksiecia, to w jeddnym z herbarzy XV wicznych jest przedstawiony Ksiaze Burgundii Filip Dobry w stroju turniejowym ma na sobie cotte de armes zupelnie rozne od tego tabardu, wiec raczej odrzucilbym mozliwosc noszenia go przez ksiecia, dzieki rowniez za pomoc w tlumaczeniu ;] ot nie wiem co mi sie ubzduralo ;D
A jezeli kogos interesuje to nawiazujac do samych barw tabardu w Ospreyu "Armies of medieval Europe" (hmm albo podobnie ;) ) znajduje sie rysunek przedstawiajacy choragiew burgundii (banner of burgundy ) w takich samych barwach jak ten tabard
Pozdrawiam wszystkich i jeszcze raz dzieki za linka
Ja zauwa¿y³am, ¿e wiele bractw wykorzystuje w³a¶nie takie okrycie w kolorach bractwa jako znaku rozpoznawczego, a poza tym fajnie wygl±da ca³a dru¿yna w podobnych okryciach. Ale to taki mój indywidualny punkt widzenia. Poza tym z tego co pamiêtam to gutkowska pisze o tym trochê wiêcej ni¿ wy nadmienili¶cie...
pozdrawiam
Z terminologi± nie ma lekko - ale kiedy¶ chyba by³o tu o tym. Huque to obszerny p³aszcz z ko³a, pojawiaj±cy sie ok po³owy XIV wieku. Tabard/tappert to jest to heraldyczne wdzianko wywodz±ce siê z Cote d'Armes (pomijam szaty akademików i kleryków o tej samej nazwie ³acinskiej a ca³kowicie roznej formie i funkcji) i u¿ywane po dzi¶ dzieñ. Porównanie terminologii obcojêzycznej wskazuje ¿e MG po prostu siê pomyli³a.
Najwcze¶niejsze przedstawienie tabardu w znanej nam formie pojawia siê ok 1430 roku i o ile wiem nie wczesniej.
Nie wiem czy to siê komu¶ przyda ale ja mam jeszcze trakie rysuneczki je¿eli chodzi o okrycie zbroi
A które z nich mog± pasiæ na pocz±tek XV?
CYTAT
A które z nich mog± pasiæ na pocz±tek XV?
Na rysunkach Nammah widaæ po sprzêcie, które siê nadaj±.
Dodam tylko, ¿e niewiele z nich ma co¶ wspólnego z tematem. Zanim kto¶ postanowi siê podzieliæ swoj± wiedz± to niech siê najpierw zastanowi czy j± posiada czy te¿ bêdzie miesza³.
Chcia³bym jeszcze raz przypomnieæ, ¿e potrzebne Ci informacje na temat okrycia na zbrojê z pocz±tków XV wieku znajdziesz w temacie który jest gdzie¶ tutaj, wystarczy poszukaæ.
Pozdrawiam
podbije troche temat
na czasy okologrunwaldzkie tabard tylko dla najbardziej wypasionych, tak?
a co w takim razie dla tych niewypasionych? np. dla zbrojnego w platach i kapalcu?
na logike - cos tak o 20 lat wczesenijszego, ale co to dokladnie bedzie? jaka bez rekawow, z 4 czesci, wiazana po bokach? czy tez moze cos inniejszego?
witam
co s±dzicie o szacie któr± ma na sobie kole¶ z za³±cznika,czy w XIII wieku w tunikach bojowych pojawia³y siê równie¿ rêkawy ,czy jest co¶ poza Ospreyem gdzie mo¿na przeczytaæ lub zobaczyæ tak± tunikê ?
Dolaczam sie do prosby watmana, jako ze w tym roku na Grunwaldzie wappenrocki sa obowiazkowe (przynajmniej w mojej choragwi, nie wiem jak w pozostalych), wiec musze uszyc je wszystkim panom w bractwie. A nie bardzo wlasnie wiem, jak takowy wappenrock ostatecznie ma wygladac. To znaczy "jesli chodzi o ikonografie to wappenrock powinien byc obcisly jest bowiem udokumentowany wizerunkami" - to juz wiemy dzieki EwCe
w takim razie musi byc gdzies wiazany czy zapinany... po bokach? no i ma miec dlugosc do okolo polowy uda, tak? bez rekawow. a czy moze miec rozciecie po srodku z przodu i z tylu?
Wappenrock ma kroj z 4 czesci-w wielkim uproszczeniu to jak kroj doubletu... Gdzies tu nawet byl wykroj na forum-chyba w temacie o jakach.
Wiazanie moze byc sznurowaniem z przodu, sznurowaniem po bokach (czy obu? najczesciej widac tylko jedno wiazanie boczne na miniaturach, bo ilustracje w ksiazce sa 2-wymiarowe a tak na zdrowy rozum rozwiazanie z 2 sznurowkami znacznie ulatwia wcisniecie ubioru na rycerza) lub zapieciem na guziczki przez srodek przodu.
dlugosc do kolana jest ok. przy czym rozciecia dolu zaczynaja sie jakies 10-15 cm od linii pasa. Rozciecia moga wystepowac po bokach, z przodu i z tylu. Wappenrock moze byc pikowany albo nie, miec rekawy albo nie, miec dol wycinany w dekorazyjne motywy albo nie...
Duzo tego a polecam ikonografie zeby cos wybrac dla siebie odpowiedniego.
doublet szylam, wiec z wykrojem problemu nie mam. strasznie dziekuje za zebranie wszystkiego razem, obraz mi sie bardzo rozjasnil
K³aniam siê.
Czy w ¶redniowieczu istnia³y jakie¶ okrycia zbroi z d³ugimi rêkawami? Je¶li tak, to na jakim zbrojnym siê pojawia³y, z czego byly wykonane i na jaki okres by³y datowane?
Bêdê wdziêczny za ryciny.
PS. Podziwiam Wasz± wiedzê i chylê przed Wami czo³a.
Ch³opie przejrza³e¶ temat???? na tylko tej stronie masz odpowiedz;
wystarczy ¿e przeczytasz temat, a potem ewentualnie pytaj o co¶ sensownego...
CYTAT(fizibnschiz @ 19:58 16.08.2006)
Chłopie przejrzałeś temat???? na tylko tej stronie masz odpowiedz;
wystarczy że przeczytasz temat, a potem ewentualnie pytaj o coś sensownego...
Tak, przejżałem. Nigdzie nie było jasno powiedziane, że jakieś nakrycie ma rękawy. Gdzieś było tylko wspomnienie o tym, że wappenrock może mieć rękawy. Rysunki w górze strony podobno są mroczne.
Ale dziękuję za zainteresowanie. Na razie jako jedyny odpowiedzialeś na mój post.
ehhh
Na XIV i XV to najlepiej jacke - wszytkie stroje z rekawami mozna tu wrzucic z przymru¿eniem oka oczywi¶cie;). Rekawy mog± byæ ró¿ne: workowate, poszerzane, krótkie "dopasowane"(powiedzmy).
Jest to znaczne uproszczenie ale ja nie jestem w tym temacie ekspertem.
Jacki na rycinach s± niemal wszedzie, a jakie¶ zdjatka to najlepiej wejdz na chudów tam ma co drugi;p
A je¶li chodzi o inne okresy: tak, by³y ale nie podam nie znam nic bardziej szczegó³owego i nie chce wprowadzaæ w b³±d.
Pozdrawiam
Witam!
Mam pytanie odno¶nie kapturów pikowanych ,prze³om XIV i XV, jak by³ rozwi±zany problem dopasowania? Bo wydaje mi siê ¿e bez wi±zañ jest to niewykonalne, poniewa¿ mog³y by byæ problemy z jego za³o¿eniem, a taki kaptur musi byæ idealnie spasowany, wiec gdzie ewentualnie mog³o by byæ sznurowanie, z przodu, boku czy ty³u...
Pozdrawiam
Bartholomew the Hospitaler
A ja mam takie pytanko. Czy to co ma na sobie Szpitalnik na rysunku, który za³±czam (¼ród³o Osprey, Knight Hospitaller.Part.II) pasuje na po³owê XIVw.? Na ile jest to historyczne i co to dok³adnie jest, jaka, wappenrock czy cotte d'armes? Jakie s± ró¿nice miêdzy tymi ubiorami (wiem, ¿e jaka i wappenrock ró¿ni± siê d³ugo¶ci±).
Czy je¶li szata na kolczudze z tego rysunku jest poprawna historycznie to czy kto¶ móg³by mi pomóc i za³±czyæ jaki¶ wykrój? Szuka³em na FREHA po ró¿nych tematach, ale nie mogê zbytnio znale¼æ niczego podobnego :/ Mam nadziejê, ¿e w tym temacie mi pomo¿ecie
Wolê Was zapytaæ o radê ni¿ pó¼niej mieæ szatê, która nie bêdzie przypomina³a niczego historycznego :D
Tylko proszê nie pisaæ tekstów w stylu poszukaj na forum itp. bo ju¿ to robi³em wiele razy. Proszê o konkretn±, rzeteln± odpowied¼, a nie przechwalanie w off-topicu kto co wie nie na temat.
Pasuje mniej, wiêcej na lata 1300 - 1340. Na po³owê wieku to trochê zbyt przestarza³e. To co ma na kolczudze, to cotte.
Cotte d'armes (i wappenrock te¿), to nazwa zak³adanego na zbrojê stroju herbowego, bez jednoznacznej identyfikacji kroju, d³ugo¶ci, etc. Jaka, to ju¿ konkretny strój - dopasowany, z rêkawami, niezbyt d³ugi, zapinany na guziki (w ogólnym zarysie).
Wykrój takiej cotte na zbrojê jest mniej wiêcej to¿same z wykrojem surcote bez rêkawu z XIII wieku.
Bartholomew the Hospitaler
CYTAT(Szymon de Conti Sarré @ 22:20 23.10.2006)
Wykrój takiej cotte na zbrojê jest mniej wiêcej to¿same z wykrojem surcote bez rêkawu z XIII wieku.
Bardzo dziêkujê Szymonie za konkretn± i wielce pomocn± odpowied¼. Mam tylko pytanka, czy kto¶ posiada gdzie¶ wykrój takiego cotte lub surcotte bez rêkawów? Czy ma to mieæ jakie¶ kliny po bokach, czy ma byæ proste, bez fa³d, ew. rozszerzaj±ce siê trochê od pasa w dó³???
Tak:) bierzesz dwa prostakatne materialk szerokosci np 55 cm i dlugosci 220 cm - czyli dopasowany do mego wzrostu;
Jeden kladziesz na drugi, zszywasz po krawedziach; robisz rozciecia przod i tyl - od dolu po ok 30 cm do krocza; tez te rozciecia - krawedzie zszywasz; na dlugosci 110 cm rusujesz kreche; na tej kresce na 27,7 mm zaznaczasz przecinek, 8 cm w lewo od przecinka i w prawo robisz kolejne przecinki;
Teraz rzesz skomplikowana - z prawej strony kreski od przecinka gornego do dolnego rysujesz duza litere D, grzie glebokosc przyszka to maks 4-5 cm; Z lewej strony krechy od przecinka do przecinka rysujesz litere C lub polkole o glebokosci okolo 11 - 12 cm;
wycinasz ta dziure; wywalasz material na druga strone - jak poprosisz o plik movie jak to sie robi to dostaniesz z 3 ostrzerzenia od moderatorow; tak postaly material zszywasz - po bokach od samego dolu do ok 30 - 40 cm od krechy, ktora robiles przed chwila z lewej i prawej strony; Obrabiasz dziure na szyje - nie pros o linki do sposobow szycia recznego, bo dostaniesz kolejne ostrzerzenie za nieznajomosc regulaminu frehy:)
Zakladasz to na siebie, idziesz przed lustro i sie podziwiasz ... Obrocik w lewo, obrocik w prawo ...
Se teraz mozesz na to naszyc krzyz, gwiazde albo inne znaczki i ptaszki;
to taki najprosty sposob;
wykroj:
____
!..!.. !
!..!.. !
!... ..!
__,_ !
!..... !
!..... !
!.. !..!
!_ !_ !
Bartholomew the Hospitaler
No i bardzo dziêkujê :D
Jeszcze tylko ostatnie pytanie w tym temacie. Czy koniecznie jako materia³ muszê u¿yæ we³ny? Nie mo¿e byæ len lub np. len z domieszk± bawe³ny?? Wola³bym takie rozwi±zania.
Pozdrowienia.
Je¿eli chodzi o surcot, oto ³adny wykrój:
SurcotI zrobiæ to tylko z we³enki. A nawet we³enki podszytej lnem.
Bartholomew the Hospitaler
CYTAT(Boguta z Bia³ej @ 18:00 24.10.2006)
Je¿eli chodzi o surcot, oto ³adny wykrój:
I zrobiæ to tylko z we³enki. A nawet we³enki podszytej lnem.
W koñcu na FREHA otrzymujê konkrety :D Bardzo dziêkujê
A odno¶nie tej we³enki, to dlaczego tylko ona?
Czy chodzi o kwestie:
- historyczno¶ci (przecie¿ z lnu te¿ mo¿e byæ je¶li chodzi o historyczno¶æ)
- estetyki
- wytrzyma³o¶ci?
Która z tych opcji? A mo¿e jeszcze jaka¶ inna
Hehe, minê³y 3 dni (piszê to 27.10), a nikt nie odpisa³ mi z jakiego to wykonaæ materia³u. Czy¿by by³o tak, ¿e wiêkszo¶æ robi z we³ny "bo tak", bo kto¶ kaza³, bez poparcia tego jakimi¶ historycznymi zapiskami?
Witam!
Stara³em siê przejrzeæ stare posty w temacie strojów bojowych, nie znalaz³em jednak odpowiedzi na drêcz±ce mnie pytanie. Mianowicie, czêsto w rozmowach na forum przewija siê nazwa "przeszywanica". Domy¶lam siê raczej do¶æ dobrze o co chodzi, natomiast nurtuje mnie pytanie sk±d wziê³a siê sama nazwa. Nie spotka³em siê z ni± w ¿adnej literaturze fachowej, dlatego mam pro¶bê:
Czy kto¶ mo¿e powiedzieæ sk±d ta nazwa pochodzi?
Proszê o podanie pe³nego tytu³u, autora, wydawnictwo oraz stronê (standardowy opis ¼ród³a w art. naukowych).
Dziêkujê i pozdrawiam
"Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej 1350-1450" pod redakcją Andrzeja Nadolskiego, PAN, Instytut Historii Kultury Materialnej, ŁÃ³dź 1990. Rodział drugi (Andrzeja Nowakowskiego), str. 66, 5 wers od góry, ostatnie słowo.
Może nie jest to miejsce w którym jest wyjaśniony sens i etymologia tej nazwy, ale swoboda z jaką autor (zazwyczaj wręcz uczulony na wszelkie nazewnicze nieścisłości) jej używa, wskazuje na pewne i ściśle określone znaczenie w fachowym nazewnictwie bronioznawczym. Podaję ten ustęp, bo osatnio przeglądałem ten właśnie rozdział i pamiętałem, że autor używał pojęcia "przeszywanica".
Pozdrawiam
Witam!
Na wstêpie: wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.
Narzekaj±c na brak ¶ladów tej nazwy w ¼ród³ach chodzi³o mi g³ównie o materia³y zwi±zane z ubiorem. Jednak, je¿eli autor jest wiarygodny, prosi³bym o przes³anie zeskanowanej bibliografii tej ksi±¿ki (chyba, ¿e jest osobna do tego konkretnie artyku³u). Pozwoli mi to mo¿e na dotarcie, do jego ¼ród³a tej nazwy.
Dziêkujê i pozdrawiam
CYTAT(Bartholomew the Hospitaler @ 17:40 24.10.2006)
Hehe, minê³y 3 dni (piszê to 27.10), a nikt nie odpisa³ mi z jakiego to wykonaæ materia³u. Czy¿by by³o tak, ¿e wiêkszo¶æ robi z we³ny "bo tak", bo kto¶ kaza³, bez poparcia tego jakimi¶ historycznymi zapiskami?
Wiêkszo¶æ robi z lnu (a nawet bawe³ny) bo tak jest taniej. W ¶redniowieczu jak siê mia³o kasê na ca³e to ¿elastwo nie mo¿na by³o sobie pozwoliæ na to "taniej" bo to obciach. To kwestia pozycji spo³ecznej (poza tym we³na lepiej le¿y :-).
Pozdrawiam
Dziêkujê za ¿yczenia!
W za³±cznikach bibliografia. Taki przyk³ad jak powinna wygl±daæ porz±dna...
W ¼ród³ach zapewne tej nazwy nie znajdziesz, bo to okre¶lenie z literatury bronioznawczej. Oczywi¶cie ciekawe kto i kiedy je uku³. Najczêstsze okre¶lenie "przeszywanicy" w ¼ród³ach z którymi ja siê spotka³em (lub które cytowali autorzy publikacji, które czyta³em) to
aketonPozdrawiam,
Zapytam sie tutaj...
Mam wappenrock czarno-czerwony (w szachownice) tak jak wyczyta³em tutaj wcze¶niej, oznaczenia herbowe powinny byæ z przodu i z ty³u.Czy one powinny byæ rozmieszczone analogicznie z ty³u jak i z przodu tzn. czy ty³ ma wygl±daæ identycznie jak przód?
...i teraz chcê sobie zrobiæ figury heraldyczne na nim i jak to zrobiæ?:
-namalowaæ-je¶li tak to jak/czym
-wyszyæ-je¶li tak to jak/czym
-wyci±æ z sukna i przyszyæ?
Ta ostatnia wersja wydaje mi siê najlepsza, ale jak to powinno byæ?
Pozdrawiam
CYTAT(Hallatil @ 21:37 11.04.2007) [snapback]186335[/snapback]
Zapytam sie tutaj...
Mam wappenrock czarno-czerwony (w szachownice) tak jak wyczyta³em tutaj wcze¶niej, oznaczenia herbowe powinny byæ z przodu i z ty³u.Czy one powinny byæ rozmieszczone analogicznie z ty³u jak i z przodu tzn. czy ty³ ma wygl±daæ identycznie jak przód?
...i teraz chcê sobie zrobiæ figury heraldyczne na nim i jak to zrobiæ?:
-namalowaæ-je¶li tak to jak/czym
-wyszyæ-je¶li tak to jak/czym
-wyci±æ z sukna i przyszyæ?
Ta ostatnia wersja wydaje mi siê najlepsza, ale jak to powinno byæ?
Pozdrawiam
Odpowiedzi w porz±dku wystêpowania pytañ:
tak
opcjonalnie:
tak - farbami do tkanin
tak - niæmi
tak
witam....
.....byc mo¿e siê mylê ale mam wra¿enie, ¿e uwa¿amy zupe³nie bezpodstawinie, ¿e herby umieszczano centralnie na piersiach i plecach. Ja w ikonografi spotyka³em siê naprawdê z bardzo ró¿nymi ich rozmieszczeniami. W za³±cznikach dwóch takich ultrasów co rozmieszczcali te herby bardzo gesto. Na mój gust za gêsto... ale ogustach siê nie dyskutuje...
HaKo
Wariantów umieszczana herbu lub samego mobilium na jace(oraz innych ciuchach heraldycznych) by³o i jest sporo. Mo¿na powiedzieæ ¿e klasycznym jest umieszczenie figury/mobilium na powierzchni ciucha, który tym samym robi za pole tarczy herbowej. I tutaj odwo³a³bym siê do pierwszego zalacznika z wypowiedzi Hako - widze tu raczej trzy g³owy w herbie, s±dz±c po ich rozmieszczeniu ni¿ jedn± w herbie powtórzon± trzykrotnie na jace. Mobilium powtarzano równie¿ na jace na zasadzie np. siatki opartej na figurze rombu.
Druga opcja to umieszczanie ca³ej tarczy herbowej na jace koloru odmiennego, raz lub wielokrotnie - drugi za³±cznik z wypowiedzi mojego poprzednika.
W za³±czniku wszystko to o czym napisa³em w formie (dramatycznie uproszczonej) graficznej - herb jelita
Przyk³ad powtórzonego mobilium
Witam !!!
W planach mam wykonanie "jaki bojowej" na wiek XIII i moje pytanie brzmi : czy bêdzie historyczne w moim przypadku umieszczenie herbu jastrzêbiec na tarczy??,na "jace bojowej" tylko wizerunek jastrzêbia (powtórzony wielokrotnie),na he³mie garnczkowym (z Biblii Maciejowskiego) klejnotu w formie wypchanego Jastrzêbia + labra (w kolorze "jaki bojowej" z wizerunkami jastrzêbia naszytymi na t± w³a¶nie labrê ) ?? b.proszê o odpowiedz czy to bêdzie jak najbardziej historyczne a je¶li nie to chocia¿ powiedzcie mi co musia³bym zmieniæ
hmm a widzia³e¶ na cote bojowym gdzie¶ herb w okolicach po³owy XIII wieku?
Chcia³bym zauwa¿yæ, ¿e wiêkszo¶æ ¼róde³, w tym ukochana/znienawidzona Maciejka ukazuje po prostu cote, najczê¶ciej w dowolnym kolorze...
W wiêkszej ilo¶ci, nie u królików, ksi±¿±tek itp widzia³em dopiero pod koniec XIII wieku...
Nie ma sprawy je¶li kto¶ mi je poka¿e... ale i tak uwa¿am, ¿e noszenie heraldycznego cote na pierwszym lepszym ciurze... czêsto z sprzêtem/strojem nieodpowiadaj±cym stanowi jest przegiêciem i mnie irytuje
Czyli mam umie¶ciæ herb tylko i wy³±cznie na tarczy a z reszt± mam sobie darowaæ tak ?? klejnoty i labry nie wystêpowa³y w tamtym okresie ?? (po³owa wieku XIII) chodzi mi o jednoznaczn± odpowiedz typu labra-tak , klejnoty-nie itd. chce aby mój strój by³ jak najodpowiedniejszy bo nie mam zamiaru robiæ,zmieniaæ co¶ co chwile !!
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.