Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: cotte simple- pytania, wykroje itp
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Damskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5
Walha
Dziêki za informacje. heart.gif

Termin "suknia wierzchnia" zaczerpnê³am ze s³ownika swojego przedmówcy, który w ten sposób okre¶li³ sukienkê, która bêdzie znajdowa³a siê na samym wierzchu :-).

A co do sznurowania, to jak my¶lisz, czy lepiej jest w tej sukience w³o¿onej na giez³o zrobiæ sznurowanie po bokach, a w tej sukience na wierzchu sznurowanie na ¶rodku?
Skuirri
Witam.
Ewka pisa³a, ¿e ze sznurowanymi rêkwami spotka³a siê w sukniach wierzchnich, a u Gutkowskiej widaæ przyk³ad, ¿e sznurowanymi rêkawami w spodniej sukni. Czy wiêc mo¿na zrobiæ ze sznurowanymi rêkwami sukniê spodni±/giez³o?
I drugie pytanie. U Gutkowskiej sa ryciny z sukniami z wywiniêtymi rêkawami, ale pod jednym pisze, ¿e wywiniêcie by³o obszyte futrem. Czy mo¿na zrobiæ to wywiniêcie ze zwyk³ego materia³u? Dok³adniej mam na my¶li we³nian± sukniê z lnian± podszewk±. Wtedy na wywiniêciu by³oby widaæ len.
Korinka
nie jestem pewna co do innych pytañ, ale giez³o ze sznurowanymi w ten sposób rekawami to chyba nie bardzo :/
Skuirri
Korinko pyta³am o to gdy¿ znam osobê, która twierdzi, ¿e giez³o mo¿e byæ sznurowane w rêkawach ( i sama takie ma) jednak osobi¶cie z takim sznurowaniem spotka³am siê jedynie u Gutkowskiej, a do danej osoby nie mam kontaktu, wiêc siê nie mogê dowiedzieæ gdzie ona to wynalaz³a. Ale dziêkujê za odpowied¼ smile.gif
A o tych wywiniêciach co¶ wiadomo wiêcej ? Bo z tym równie¿ siê tylko u Gutkowskiej spotka³am.
angel stern
Suknia spodnia XIV wiek, czy ma to byæ len czy mo¿na zast±piæ to jak±¶ bardziej delikatn± tkanin±?
EwKa
Skuirri, mozesz spokojnie podszyc suknie wieszchnia lnem lub jedwabiem i wywiniac rekawy aby bylo ta podszewke widac.
Nie za bardzo rozumiem potrzebe sznurowania rekawow w giezle, jesli koszula nie ma mankietow (wynalazek z samego konca XVw.) to nie ma potrzeby sztucznego poszerzania i zwezania zapieciem otworu przez ktory wkladamy dlon. Przedstawienia koszul ukazuja dosc prymitywne w konstrukcji ubranie o prostych lub lekko zwezajacych sie rekawach. Zdobienie koszul i komplikacja ich konstrukcji to renesans, nawet poznosredniowiecznym koszulom blizej bylo do prostej tuniki niz koszul znanych wspolczesnie.
Angel stern- suknia moze byc tez z jedwabiu lub cienkiej welny, takie sa poprawne historycznie materialy uzywane na suknie. Wybor nalezy do Ciebie, sama zdecydujesz w czym bedzie Ci wygodnie, cieplo/chlodno oraz na co Cie stac.
Skuirri
Ewko - dziêki za informacje smile.gif
lewa
A czy kto¶ mo¿e dok³adniej powiedzieæ mi co¶ na temat tego co zanzaczy³am w za³±czniku? Chodzi mi o dó³, który ma inny kolor? Co¿ to takiego i po co?
S± to suknie spodnie, wiêc "to" icon_wink.gif powinno byæ giez³o, ale z takim do³em? help bum.gif
Halldis(Naamah)
pod sukni± we³nian± jest po prostu cotte pewnie lniane innego koloru...giez³o w tym przypadku jest jeszcze bardziej pod spodem (tak wiem ,¿e niegramatycznie)
Czyli po prostu jakw za³±czniku: najpierw giez³o, pó¼niej cotte pewnie lniana -granatowa a na wierz zielona suknia wierzchnia pewnie z we³ny

pozdrawiam
N.N.
lewa
No oki, ale ta suknia pod spodem jest dwukolorowa? No bo tak - dó³ jest granatwoy, ale wy¿ej jest bia³e? Bo to przeciez nie jest podszewka wierzchniej... No a dwukolorowe, to nie bardzo, wiêc o co chodzi? albo to ja ju¿ zg³upia³am dunno.gif
Halldis(Naamah)
ja podejrzewam,ze biel u góry o której móisz to po prostu biel giez³a lub te¿ koszuli która widaæ zarówno spod wierzchniaj jak i spodniej sukni
Malina
To co wystaje na dole to raczej suknia spodnia (lniana lub we³niana) obszyta na dole pasem materia³u (lub mo¿e futra?).

Na pewno spotka³am siê z obszywaniem do³u sukni futrem (tylko, ¿e w 2 po³. XIVw.), ale to wygl±da na "praktyczne obszycie do³u sukni ciemniejszym materia³em" (ka¿da babeczka, która mia³a kiedy¶ jasn± sukniê wie o co chodzi icon_wink.gif ).
Halldis(Naamah)
CYTAT
"praktyczne obszycie do³u sukni ciemniejszym materia³em" (ka¿da babeczka, która mia³a kiedy¶ jasn± sukniê wie o co chodzi ).

Tak praktyczne wyt³umaczenie... ale gdzie jeszcze w ikonografi takie rozwi±zanie jest udokumentowane? Obszywanie futrem... logiczne i modne..ale obszywanie innym materia³em... to ju¿ prêdzej dosztukowanie do³u jak sie poszarpa³ albo suknia zrobi³± sei za krótka

pozdrawiam
N.N.
Kazimierz
A mnie drogie Panie wydaje siê, choæ to dosyæ dziwne jest, ale ¿e ta biel, to fartuch. Patrz±c od naszej strony z prawej czê¶ci tej bieli jest ona odciêta i dalej jest ca³o¶æ granatowa. Choæ po kiego fartuch pod wierchni±?
lewa
Nammah - nie chodzi mi o górê przy dekolcie, ale o tê górn± czê¶æ na dole, w sensie, na samym dole jest inny kolor, ni¿ troszkê wy¿ej ;) A co do rozwi±zania, Malina pisze chyba najbardziej prawdopodobn± wersjê, te¿ tak my¶la³am, bo te¿ o tym czyta³am, ale dla pewno¶ci chcia³am jakiego¶ pewniejszego wyt³umaczenia. Nadal w sumie nie wiem, a co do fartucha, to tak jak napisa³e¶ Kazimierzu , po kiego, pod wierzchni±...? dunno.gif
Hako
Witam....i choæ nie jestem znawc± mody kobiecej to.....
...po rozja¶nieniu obrazka wyra¼nie widaæ, ¿e panna (lit A) ubrana jest w bia³e giez³o, szar± sukniê, spodni± do³em obszyt± granatowym materia³em tak jak sugeruje Malina (widaæ wyra¼nie ten sam uk³ad fa³d) i zielon± kieckê z podszyciem w paski.....

Interesuj±ca natomiast jest panna (lit. B). Zaczynaj±c od wierzchu malarz ubra³ j± w czerwona sukniê wierzchni± z granatowym podbiciem, zielon± sukniê spodni±, bia³e giez³o i.......
Co to jest ten czerwony trójk±cik wystaj±cy spod giez³a......?
1. Panna ta mo¿e mieæ czerwone giez³o i obszyty na bia³o ko³nierz sukni wierzchniej. Przeczy jednak temu uk³ad bia³ego ko³nierza uszyty na zak³ad. Ma³o prawdopodobne takowe obszycie ko³nierza.
2. Zak³adaj±c, ¿e jest pann± szczególnie „biu¶ciast±” czerwony trójk±cik materia³u mo¿e byæ form± wszywki dekoracyjnej doszytej do bia³ego giez³a zapinanego z przodu na zak³ad a poni¿ej zapinanego na haftkê lub guzik.
Czy spotkali¶cie (spota³y¶cie) siê z takowymi rozwi±zaniami........?

ZRP Hako
Ka¶
Przepraszam, ¿e siê wtr±cam, ale jedno drobne pytanie mam:

Us³ysza³am niedawno od znajomego historyka, ¿e jesli chcê odgrywac mieszczankê, to nie powinnam sobie szyæ cotte simple szurowanej z przodu, bo takie sznurowanie by³o cech± strojów wiejskich, a bogatsze panie mia³y suknie sznurowane po bokach - czy to prawda, czy raczej sznuruje siê tak, jak komu¶ jest wygodniej?
Hako
witam...
...i mieszczanki i kobiety wiejskie maj± ta przypad³osæ, ¿e od czasu do czasu rodz± dzieci. £atwiej je nakarmiæ gdy sznurowanie cotte znajduje siê z przodu........Bo do karmienia rozsznurowywaæ bok sukni no to trochê...... k³opotów chyba..... icon_redface.gif
Pozdrawiam historyka

ZRP Hako
Halldis(Naamah)
Hako...nie o ³±two¶ tu chodzi... zale¿y czy mieszczka bogata czy biedna..jak biedna to suknia a la ch³opka jak najbardziej pasuje, wi±zanie z przodu wystêpuje w sukniach wiejskich czê¶ciej jako praktyczniejsze.. patrz. godzinki de Berrego na kobiety przy pracach w polu...
Hako
witam.....
.....Przez mój dom od æwieræwiecza przetacza siê trzy pokolenia kobiet, które obserwujê uwa¿nie. Jest to naprawdê szczególnie pragamatyczna odmiana homo sapiens kieruj±ca sie zazwyczaj nadzwyczajni± wrêcz praktyczno¶ci±......
.....Zgadzam siê, ¿e ikonografia mog³a wytworzyæ obraz ch³opki ze sznurowaniem z przodu i mieszczki ze sznurowaniami z boku ale jest to obraz chyba uproszczcony..........w który trudno mi uwierzyæ........

Pozdrawiam..... Hako
EwKa
Hako, pytales sie o "czerwony trojkacik" wystajacy spod giezla-to nie jest giezlo tylko chustka zaslaniajaca dekolt ktorej 2 konce wcisniete sa miedzy sznurowanie sukni jakies kilkanascie centymetrow ponizej dekoltu. Takie chustki widac u van der Weydena.
Korzystajac z zalacznika zamieszczonego przez Hako pragne wyjasnic dylematy dotyczace sznurowania-scenka narodzin Marii przedstawiana jest w konwencji narodzin dziecka w bogatej rodzinie patrycjuszowskiej lub szlacheckiej. Maria a wiec i Chrystus mieli wywodzic sie z Rodu Dawida-krolewskiego, wiec byli przedstawiani jako bogacze. Osoby asystujace przy porodzie to najczesciej rodzina tak wiec teoria o "wiejskosci" cotte simple sznurowanej z przodu troche nie pasuje-spojzcie na pania w czerwonej sukni (literka B).
Przypomne tez, ze sa przedstawienia panien zdejmujacych burgundzkie Robe a majace pod spodem suknie sznurowana centralnie. Maria Magdalena ze "Zdjecia z krzyza", "Tryptyku Braque`a" lub "Oltarza 7 sakramentow" van der Weydena tez nie jest wsiowa baba a nosi suknie sznurowana centralnie. Za to postac starej kobiety ze sceny ostatniego namaszczenia w "Oltarzu 7 sakramentow" ubrana jest w suknie cotte simple gdzie nie widac sznurowania z przodu. Czyzby byla to kwestia wieku, wygody i karmienia piersia jak sugeruje Hako?
Korinka
Jesli chodzi o kwestiê sznurowania z przodu to wydaje mi siê (tak jak pisze Ewa), ¿e nie by³o to kwesti± zamo¿no¶ci danej osoby, a ch³opki to pewnie czêsto biega³y w ogóle w prostych, niedopasowanych szmatkach. Natomiast prawd± jest, ¿e sznurowanie z przodu na pewno u³atwia³o karmieie dzieci, poza tym sznurowania, które siêga³y do¶æ nisko (tak¿e, a mo¿e szczególnie te po bokach) umo¿liwia³y noszenie sukni tak¿e gdy kobieta by³a w ci±¿y - po prostu s³abiej je wtedy wci±gano
Hako - co do twojej teorii to:
-giez³o chyba zawsze by³o bia³e/bia³awe
-co¶ mi siê widzi, ¿e to podszycie pani po lewej to ne materia³ w paski, a futro - w ten sposób (w co¶ co wzi±³e¶ za paski) przedstawia siê futro, nawet na bardziej schematycznej ikonografii wtedy to wygl±da jak rzêdy bia³ych "dachówek" pooddzielanych wyd³u¿onymi ciemniejszymi trójk±tami
lewa
CYTAT(Korinka)
-co¶ mi siê widzi, ¿e to podszycie pani po lewej to ne materia³ w paski, a futro - w ten sposób (w co¶ co wzi±³e¶ za paski) przedstawia siê futro, nawet na bardziej schematycznej ikonografii wtedy to wygl±da jak rzêdy bia³ych "dachówek" pooddzielanych wyd³u¿onymi ciemniejszymi trójk±tami


Te¿ siê nad tym zastanawia³am, choæ nie wim, czy futro w spodnich???
Korinka
Mi siê wydaje, ¿e wierzchnia jest podszyta futrem, a nie spodnia, ale o Hako napisa³ "szar± sukniê, spodni± do³em obszyt± granatowym materia³em tak jak sugeruje Malina (widaæ wyra¼nie ten sam uk³ad fa³d) i zielon± kieckê z podszyciem w paski....." które dla mnie nie jest podszyciem w paski lecz futrem
D±brówka
Zgadzam siê, podszycie jest zdaje siê futrzane, ale wydaje mi siê, ¿e ta biel u góry to wy³o¿one futro, a nie giez³o, poniewa¿ jeszcze bardziej spod spodu na jednym ramieniu wyziera kawa³ek dekoltu sukni spodniej. Biel na dole na mój gust nie jest fartuchem, bo widaæ, ¿e granatowy pasek jest wypuk³y wzglêdem ja¶niejszej czê¶ci sukni, gdyby to by³ fartuch, musia³by on byæ "nad" granatowym materia³em, tymczasem jest jakby "pod". Ja bym prze³knê³a pigu³ê i powiedzia³a, ¿e to obszycie, futrem lub materia³em grubszym ni¿ ca³osæ sukni spodniej.
Ale interesuje mnie pani nalewaj±ca wodê - ma zielon± sukniê spodni±, wierzchni± z krótkim rêkawem i - zielone rêkawki dopiête do niej? ? ? Czy¿by spodnia te¿ mia³a krótkie rêkawy? No bo po co na d³ugie zak³adaæ rêkawki, i to jeszcze w tym samym kolorze?
Hako
Witam....
.......chyba jest prawdopodobnym, ¿e na zielone rêkawy sukni dopinano równie¿ zielone rêkawy. To rodzaj ochrony przed zabrudzeniem.
1. £atwiej wypraæ odpinan± czê¶æ garderoby.
2. Gdy siê zniszczy mo¿na zast±piæ j± now±.
Na starych filmach przedwojennych lub powojennych widaæ u pracowników biurowych na³o¿one na ubrania wierzchnie tzw. „rêkawówki”, które chroni³y garsonkê czy garnitur przed nadmiernym ubrudzeniem. Podobne rêkawy (wtedy na gumkach) zak³ada³a moja babcia do wyrabiania chleba w dzie¿y
Choæ porównanie ¶redniowiecznego stroju do okresu miêdzywojennego to zdecydowane przegiêcie...... ale czy nie jest w³a¶nie spu¶cizn± dopinanych ¶redniowiecznych rêkawów......?.G³owy jednak za to nie dam... dunno.gif

ZRP Hako
Ania Kryska
A czy jest mo¿liwe (o mój Bo¿e, zaraz mnie zabijecie za herezjê), ¿e te dwie panie przy miednicy maj± na sobie... spódnice? Bo ta z³ota adamaszkowa nie jest na pewno spodni±, kto by takie cudo upycha³ pod czym¶, a widaæ tylko krótki rêkawek, spod którego wyziera rêkaw giez³a, do³u nie widaæ, ale byæ mo¿e ma tam jeszcze jak±¶ warstwê, jak pani stoj±ca?
D±brówka
A mo¿e pani B i pani w z³otej maj± obie suknie - wierzchni± i spodni± - z krótkim rêkawem? Tylko B za³o¿y³a rêkawki a ta w z³otej dopiero zak³ada?
Sk±d pomys³ ze spódnicami?
Ania Kryska
St±d,¿e jak widaæ zadart± wierzchni±, to zawsze co¶ spod niej u do³u wygl±da, chyba, ¿e jest samo giez³o, a na górze - wszystko ³adnie przylegaj±ce + krótki rêkawek. Jako¶ nie widzê sensu zak³adania dwóch sukni z krótkim rêkawkiem. Mo¿e pod spodem bez rêkawa?
Pani w z³otym raczej nie zak³ada dopiero, tylko zdjê³a, zeby siê nie zachlapaæ przy k±pieli noworodka, ale mniejsza z tym.
Mo¶ka
Mam pytanko:czy kiecki z krótkim rêkawem by³y z przodu zawsze sznurowane,czy wystêpowa³y te¿ zapinane na materia³owe guziczki??
Hekathe
CYTAT(EwKa @ 14:48 17.06.2005)
CYTAT
len musisz dac podwojnie (wieszch i podszewka) bo ciuch nie bedzie sie ukladal i jesli go nie wzmocnisz to prawdopodobnie rozejdzie sie przy probach dopasowywania przez sznurowanie.


CYTAT(Korinka @ 20:38 18.06.2005)
CYTAT
co do dwóch warstw lnu to prawda jest taka, ¿e wiêkszo¶æ osób szyje sobie sukienki z jednej warstwy, ale 2 warstwowa na pewno bêdzie bardziej wytrzyma³a. Jak w ¶reniowieczu to wygl±da³o nie wiem. Obydwa rozwi±zania mog³y wystêpowaæ.



Witam, jestem nowa ( i zielona) mam nadziejê, ze moja niewiedza nie zrazi nikogo i nie naraze sie, ale mam kilka pytañ, ¿eby od pocz±tku dobrze zacz±æ

*Je¶li kupi³am do¶æ gruby, nie prze¶wituj±cy len, to mogê zrobiæ s.spodni± z jednej warstwy?? lub co przemawia na korzy¶æ dwóch
*Czy podszyta moze byæ bia³ym cienkim lnem (takim jak na giez³o) czy bia³y kolor przeznacony by³ tylko na bieliznê
* spotka³am siê z ró¿nymi wzorami, kliny lepiej wsadziæ po bokach, czy z przodu i z ty³u
*(czy przez kliny ma przechodziæ szew, by tworzyæ integraln± ca³o¶æ z innymi szwami)

pozdrawiam i dziêkujê za odpowied¼

EwKa
jeszcze raz... daj len podwojnie (bruby na wieszch, cienki na podszewke) jesli chcesz miec wytrzymala sukienke. Mozesz dac podszewke biala, mozesz dac kolorowa. Biala podszewka jak najbardziej wystepowala. Im wiecej linow tym szrsza spodnica czyli lepiej, modniej i szykowniej. Nie boj sie sztukowac klinow ale pamietaj, ze wtedy przez wszystkie musi biec szew-jesli klin jest w calosci daj tzw. falszywy szew. Zloz klin i przeszyj go sugerujac laczenie materialu. http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/herjol39.html
to przyklad sukni z falszywym szwem na klinie, w dodatku mocno sztukowanej.
W zalaczniku miniatura z De Casibus z ok. 1415r-suknie spodnie albo nie maja podszewki (sukienne?) albo jest ona w tym samym kolorze co wieszch sukni.
Hekathe
Dziêki za cierpliwo¶æ i wyja¶nienie thanx.gif love3.gif
Salamandra
Dzieñ dobry.

Jestem bardzo pocz±tkuj±ca w kwestii strojów, skupiam siê g³ównie na okresie oko³ogrunwaldzkim (prze³. XIV/XV wieku) je¿eli moje pytanie jest banalne lub gdzie¶ jest na nie odpowied¼ i najzwyczajniej j± przeoczy³am to bardzo przepraszam i proszê o link tego tematu.

Mam pytanie odno¶nie szycia sukni spodniej z prze³omu XIV/XV wieku.
mówiono mi, ¿e dobrze by by³o, gdyby uszyta z lnu mia³a podszewkê, a czy d³ugi rêkaw przyszyty do niej te¿ ma byæ podszyty?
Od krawcowej siê dowiedzia³am, ¿e jak komu¶ szy³a to nie podszywa³a ze wzglêdów praktycznych, bo klientka mia³a giez³o na d³ugi rêkaw i nie chcia³a aby by³o jej za ciasno na rêkach.
A kilka osób mówi³o mi, ¿e rêkawy powinny byæ koniecznie podszyte.
Czy mo¿e jest tak, ¿e to czy rêkawy s± podszyte zale¿y od rodzaju giez³a pod spodem? (na naramkach/z rêkawami)

Proszê o pomoc bo zw±tpi³am.

Pozdrawiam
Alicja.
EwKa
Podszyj albo cala sukienke lniana albo nie podszywaj jej wogole-twoja decyzja.
Aby rekawy sukni nie byly za ciasne nalezy po prostu dobrze skroic koszule i suknie. Krojenie rekawow tak waskich aby wbijac w nie reke na sile nie jest ani praktyczne (zero mozliwosci normalnego ruchu) ani zdrowe (hamuje krazenie krwi). To, ze na miniaturze sa waskie rekawy tak ze widac miesnie wynika ze stylizacji (cos jak wspolczesne zdjecia w Vogue-nikt tak ubrany po ulicy niechodzi) ale jest dosc malo praktyczne.
Dobre efekty daje zastosowanie samego sukna/tkaniny welnianej krojonej ze skosu (elastycznosc) i nie dawanie podszewki lnianej. Do tego giezlo z bardzo cienkiego lnu. Ale i tak musisz wyprobowac co TOBIE najlepiej pasuje/w czym jest najwygodniej...
Salamandra
Dziêkuje piêknie za odpowied¼.
I przy okazji jeszcze jedno pytanie zadam.

Czy jak wstawiê kliny w kaszta³cie rombów pod pachami to pomo¿e to co¶ ¿eby suknia siê tak bardzo nie podnosi³a za ka¿dym razem jak podniosê trochê wy¿ej rêce? I czy takie kliny nie bêd± czasem mroczne?
EwKa
"Romboidalne" kliny? Spotkalam sie tylko z kwadratowymi i to w bieliznie (koszule). Sama stosuje trojkatne kliny wszywane w rekaw z tylu wg. schematu ze strony:
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/herjol39.html
Do tego jeszcze zwykly podkroj pachy i nie mam wiekszych problemow z podnoszeniem rak ani zakladaniem reki na reke...
Salamandra
Jeszcze raz serdecznie dziêkujê i przepraszam za tak b³ahe i dziwne pytania.

pozdrawiam smile.gif
calipso
Witam,ja równie¿ nale¿ê do pocz±tkuj±cych osób i mam pytanie: jaka suknia wierzchnia najbardziej pasuje do sukienki spodniej z krótkim rêkawkiem? Mog³abym prosiæ o zamieszczenie ¼róde³ takiego stroju? Z góry serdecznie dziêkujê i pozdrawiam smile.gif smile.gif
Rabiega
Wybacz calipso, ale bycie pocz±tkuj±cym/± nie zwalnia od obowi±zku zapoznania siê z istniej±cymi przebogatymi zasobami niniejszego forum.
Przejrzysz - wiedze nabêdziesz.
Do dzie³a wiêc.

Rabiega

P.S. Jutro sprz±tam.
Willow
Witam
mam pytanie do tej ikonografii http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...ost&id=6696

(jesli odpowiedz pojawi³a sie wcze¶niej to mnie do niej ode¶lijcie , proszê bo musia³am ja przeoczyæ)

chcia³abym uszyæ komplet taki jak na obrazku wiec poprawcie mnie je¶li zle kombinuje
-giez³o oczywi¶cie lniane ale z jakimi rêkawami najlepiej? d³ugimi? krótkimi? czy wchodz± w grê rami±czka?
-suknia spodnia: lniana(g³adki materia³ bez takich fiu b¼dziu jak tu ;P )
z krótkimi rêkawami (tu sobie chyba odpowiedzia³am na pierwsze pytanie bo jak krótkie rêkawy w spodniej to musz± byæ d³ugie w gie¼le. ok.dekolt prostok±tny do¶æ g³êboki ale bez przesady- z granicach przyzwoito¶ci)
-suknia wierzchnia: we³niana z lniana podszewka (granatowa we³na i jasna kontrastuj±ca podszewka. Moje pytanie brzmi czy mo¿na mankiety i r±bek w takiej sukni obszyæ u do³u futrem?
druga rzecz to to sznurowanie. jak uzyskaæ taki efekt? w ogóle nie wyobra¿am sobie jak to mo¿e wygl±daæ na wykroju. czy tam jest jaka¶ "klapka" pod spodem - co¶ jakby jêzyk w butach ;) (to czarne pod tasiemkami)? no nie umiem sobie wyobraziæ angsad.gif
jak s± wykoñczone te dziurki? czy to sa naszyte kó³eczka metalowe czy takie jakby nity?
czy to co wystaje spod dekoltu to jest jakie¶ obrêbienie dekoltu wierzchniej sukni czy to giez³o?

Rita
To, co wystaje z pod sukni to giez³o. Suknia nale¿y do typu sukien spodnich, wiêc nie obszywa³abym jej futrem.
Na jaki okres ma byæ to ciuch? Zgodnie z datowaniem obrazu?
Willow
no to ja juz zglupialam angsad.gif
a to co spod niej wystaje to co jest? wydawalo mi sie ze ta kolorowa materia to jest suknia spodnia wiec te wzielam za wierzchnia. ehhh angsad.gif wieczne komplikacje....

stanelam przed zadaniem uszycia sukni wierzchniej na XV wiek (spodniej tez ale z tym dam sobie rade) ale akurat o tej czesci garderoby nie mam zielonego pojecia.
Marta K.
Tylko akurat ten obraz (czê¶æ tryptyku Hansa Memlinga) jest z 1480r, wiêc zak³adaj±c ¿e odtwarzasz "typow±" XV (czyli okres oko³ogrunwaldzki, jak du¿a czê¶æ ludzi) by³oby to trochê za pó¼no.

Co do sukni wierzchnich, poszukaj i tu na Freha i w internecie, ale zwracaj uwagê na datowanie, bo Memling i (ciut wcze¶niejszy) Weyden to malarze prze³omu po³ów lub drugiej po³owy XV wieku.
Morrigan
To co wystaje spod sukni przy szyi to giez³o, na pó¼nych obrazkach jest tego trochê tylko trzeba siê przyjrzeæ, a na dole spod sukni wystaje spodnia smile.gif.
Willow
CYTAT(Morrigan @ 14:49 15.01.2008) *
To co wystaje spod sukni przy szyi to giez³o, na pó¼nych obrazkach jest tego trochê tylko trzeba siê przyjrzeæ, a na dole spod sukni wystaje spodnia smile.gif.


czyli jednak jest wierzchnia. ale masz racje jest o "pare latek" za pozna.
wiecie, szukalam na freha ale mam wrazenie ze jest tak zawalona informacjami ze ciezko cokolwiek na niej znalezc konkretnego zwlaszcza ze "szukaj" dziala lub nie dziala zalezni od dnia (moze tylko u mnie)
dzieki za odpowiedzi smile.gif
Falka_Milva
Witam!!
Mam pytanie. Jak ta suknia jest szyta??

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Najlepiej napisz do osoby prowadz±cej stronê, z której ¶ci±gnê³a¶ zdjêcia ;)
Pozdrawiam
Gwyn
Falka_Milva
CYTAT(Gwyn @ 15:39 17.02.2008) *
Najlepiej napisz do osoby prowadz±cej stronê, z której ¶ci±gnê³a¶ zdjêcia ;)
Pozdrawiam
Gwyn




Pisa³am, ale nikt nie odpisuje.....
Freya
Pani z której strony pochodzi ta sukienka bierze pieni±dze za podawanie wykrojów(a przynajmniej bra³a jeszcze 2 lata temu), wiêc nie s±dzê ¿eby Ci od rêki odpisa³a.

Czy ta sukienka ma wi±zanie z ty³u? To by by³o nieco dziwne..
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.