Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: cotte simple- pytania, wykroje itp
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Damskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5
Rabiega
Proponujê powróciæ jednak do meritum.
Jutro posprz±tam.

K³aniam -
Rabiega
Hako
Re..... Falka Milva....
interesuj±ca ciê suknia po obróbce zdjêcia ujawnia wyra¼ny klin z przodu siêgaj±cy do pasa charakterystyczny dla surcot (zaznaczy³em na zdjêciu).Gdyby by³o to klasyczne surcot jego wykrój wyrysowa³em ci. Ale, ¿e ¿ycie nie jest proste to chcia³bym zwrociæ ci uwagê, ¿e zdjêcie podpisane jest "Cotte001" co ka¿e przypuszczaæ, ¿e suknia posiada równie¿ kliny biegn±ce pod pachê i podkrojony ju¿ rêkaw.
To tyle teorii.....co wcale nie znaczy, ¿e ta suknia jest tak rzeczywi¶cie szyta....
Poza tym czujê siê dyskomfortowo odpowiadaj±c na pytania, do których za³±cznikiem jest czyja¶ rekonstrukcja, bo wywa¿am drzwi dawno ju¿ otwarte. Wola³bym odpowiadaæ na za³±cznik pochodz±cy z ikonografii.
HaKo
Freya
Przepraszam za odbiegniêcie od meritum. My¶le, ¿e to jest sukienka o kroju cotte z 4 klinami rozszerzaj±cymi j± od bioder, sznurowana z ty³u. Jest zbyt obcis³a by nie by³o podobnego rozwi±zania. Kiedy powiêszymy zdjêcie, na którym widaæ j± bokiem zobaczymy nierówno¶æ na plecach, która sugeruje wi±zanie. To tak w ramach sprostowania:) ale zgadzam siê z Hako, ¿e omawianie czyjej¶ rekonstrukcji jest dosyæ niezrêczne.
Falka_Milva
Witam!
Wiem nie powinnam tak robiæ, ale chcia³am sobie uszyæ suknie i akurat ta mi sie spodoba³a, wiec postanowi³am Was sie zapytaæ jak ona zosta³a wykonana poniewa¿ autorka nie by³a zbyt chêtna do pomocy....
Pozdrawiam i dziekujê za pomoc smile.gif
Najeczka
Witam smile.gif
Ja mam jeszcze takie ma³e pytanie... zastanawia mnie sprawa guzików na rêkawach. Czy w sukience spodniej mo¿na mieæ rozciête rêkawy zapinane na guziki w³a¶nie? Bo mam zamiar tak± sukienkê w³a¶nie sobie uszyæ.

Pozdrawiam, Olga
Triss
Mo¿na.
Nie wiem czy potrzebujesz jakiej¶ ikonografii potwierdzaj±cej, wiêc narazie piszê tylko tyle.

pozdrawiam:-)
Triss
Falka_Milva
Witam!
Mam jeszcze jedno ma³e pytanko zwi±zane z t± sukni±. Jaki materia³ najlepiej by sie nadawa³ na ni±??Bo mam bawe³nê i nie wiem czy mogê z niej uszyæ ta sukniê....
Pozdrawiam!!:)
Hako
Witam....
Olgo...ju¿ z za³o¿enia wydaje siê, ¿e suknia spodnia to taka, która by³a noszona na spodzie. Na ni± najprawdopodobniej nak³adana by³a suknia wierzchnia.
Co zatem zrobisz z zapinanymi rêkawami sukni spodniej gdy na ni± bêdziesz chcia³a na³o¿yæ sukniê wierzchni± z w±skimi rêkawami? Czy guziki nie bêd± przeszkadza³y?
Suknia spodnia to suknia do pracy.....Rozpiête rêkawy bêd± sobie dyndaæ i maczaæ siê w "¶redniowiecznym bigosie". dunno.gif
Moim zdaniem suknie spodnie maj± rêkawy wy³±cznie w±skie, krótkie lub brak rêkawów, które siê dopina.
HaKo
Triss
Oczywi¶cie, je¶li na sukniê spodni± zak³adasz wierzchni± z w±skimi rêkawami to ta spodnia lepiej ¿eby mia³a w±skie nie zapinane rêkawy.
ale pamietajmy,¿e suknie wierzchnie maj± rówie¿ inne typy rêkawów (jak suknia Christiane de Pisan czy houpellandy), gdzie guziki w niczym nie przeszkadzaj±.

natomiast z materia³ów polecam we³nê lub len, choæ niektórzy sk³aniaj± siê do akceptowania bawe³ny, by³abym ostro¿na.

pozdrawiam:-)
Najeczka
W³a¶nie w przysz³o¶ci pewnie bêdê szyæ tak± sukniê, w jakiej przedstawiana jest de Pisan smile.gif

Triss, je¶li posiadasz jak±¶ ikonografiê, to chêtnie bym zobaczy³a smile.gif wizjê w g³owie ju¿ mam, ale warto wesprzeæ siê czym¶ pewnym.

Pozdrawiam ;)
Triss
Trochê techniki i ju¿ siê pogubi³am...
Nie mogê za du¿o powrzucaæ w tym miejscu, wiêc tylko kilka obrazeczków ma³ych siê mie¶ci.
jesli chcesz wyra¼niejsze przedstawienia guzików i wiêcej materia³ów, chêtnie wy¶lê na mejla (podaj na priva).

pozdrawiam

i powodzenia:-)

Triss
Freya
Chyba jest ju¿ temat o sukni pani de Pisan. Za³±czam jednak dwie miniaturki jedn± z sukni± spodni± koloru wierzchniej i jedn± kontrastuj±c±. W tym przypadku len raczej nie pasuje na sukniê spodni±, bo wygl±da, jakby to powiedzieæ ma³o elegancko. £adnie wygl±daj± rekawy bombarde ale nie mogê siê dokopaæ do lepszej miniatury:(
Najeczka
Jeszcze co¶ mi wpad³o do g³owy... czy cotte simple powinna mieæ koniecznie wciêcie w talii, czy te¿ mo¿na j± uszyæ "z prostok±ta" mniej wiêcej jak giez³o tylko, ¿e z innymi rêkawami oczywi¶cie?

Pozdrawiam
Triss
Taka suknia z prostok±tów to cote (suknia spodnia, wystêpuj±ca wczesniej). Moim skromnym zdaniem cote simple jest ewolucyjna nastêpczyni± cote. ogólnie bardzo podobna w kroju, ale te zmiany dostrzegam w podkroju rêkawa i dopasowaniu jej bardziej do sylwetki - w biu¶cie i talii.
nie jestem kostiumologiem. powy¿sze wnioski s± wynikiem równoleg³ego szycia strojów na XIII i na XVwiek.

pozdrawiam:-)

Triss
Freya
Charakterystyczne dla sukni spodnich XIVw jest to, ¿e s± obcis³e w tali, podtrzymuj± wszystko co powinny i nie marszcz± siê tak jak XIIIw cotte:) Wtedy w³a¶nie zaczynaj± siê narzekania ko¶cio³a na to, ¿e kobiety postanowi³y zacz±æ podkre¶laæ swoje kszta³ty poprzez obcis³e suknie spodnie. Pojawi³y siê "diabelskie wrota"(okre¶lone tak przez ko¶ció³), czyli corset fendu- rozciêta od pachy o biodra suknia wierzchnia.
To musia³o by¶ prawdziw± rozpust± zobaczyæ wystaj±c±, obcis³± sukniê spodni±:P
Do tego powinna¶ mieæ dosyæ obcis³e giez³o, z szerokim, ³ódkowym dekoltem, dopasowanym do kszta³tu dekoltu sukni spodniej. Mo¿e byæ na rami±czkach:)
Najeczka
Aha, czyli ju¿ wszystko jasne smile.gif dziêki wielkie za pomoc. Hmm... co do narzekañ Ko¶cio³a na obcis³e suknie, to jak reagowali na dekolty? Które w koñcu b±d¼ co b±d¼ ma³e nie by³y jakby nie patrzeæ :P
Szymon de Conti Sarré
CYTAT(Najeczka @ 15:20 25.02.2008) *
Aha, czyli ju¿ wszystko jasne smile.gif dziêki wielkie za pomoc. Hmm... co do narzekañ Ko¶cio³a na obcis³e suknie, to jak reagowali na dekolty? Które w koñcu b±d¼ co b±d¼ ma³e nie by³y jakby nie patrzeæ :P


Pytasz o "liniê oficjaln±" Ko¶cio³a, czy o doznania i wzruszenia jego przedstawicieli? icon_mrgreen.gif
Najeczka
O "liniê oficjaln±" :P bo pewnie z przedstawicielami to ró¿nie bywa³o
Micha³ ¯elazo
Oficjaln± liniê Ko¶cio³a najlepiej prezentuj± freski, które mia³y za zadanie plastycznym przekazem oddzia³ywaæ na niepi¶miennyh wiernych poprzez ukazywanie im scen biblijnych.

Tak wiêc je¶li co¶ znajdziesz w ko¶cielnych malowid³ach - z pewno¶ci± ówczesny KNS to aprobowa³ smile.gif

Pozdr.
M.
Freya
Znalazlam ladniejsze zestawienie sukni spodniej z bombardkami do sukni do Pisan.
Szeherezada
Hej smile.gif
Co do guziczków w sukni spodniej - dopuszczalne s± wtedy. gdy suknia wierzchnia to houppelande, corset fendu alboe coethardie. Widzia³am w Mediolanie XIV-wieczne p³askorze¼by, na których widaæ kobiety w w±skich sukniach spodnich z rêkawami wykoñczonymi guziczkami i narzuconymi na nie coethardie z okr±g³ymi wykoñczeniami rêkawów.
Co do bawe³ny - mo¿esz z niej szyæ pod warunkiem, ¿e tworzysz strój naprawdê bogatej pani - w tamtych czasach tylko jedwab by³ dro¿szy od bawe³ny. Ja u¿y³am bawe³ny do uszycia sukni herbowej i do wykoñczenia coethardie-kopii sukni narzeczonej z Kwietnia w Godzinkach ksiêcia de Berry. Bawe³niane suknie robocze odpadaj±. Ciekawym materia³em na sukniê spodni± dla ¶redniozamo¿nej ¿ony rycerza jest barchan - mieszanka lnu i bawe³ny. ¦wietnie siê nosi i farbuje tylko w warunkach ekstremalnych (je¶li na turnieju deszcz pada d³u¿ej ni¿ trzy dni bez przerwy).

Pozdrawiam
eis
Witam! nikogo pewnie nie zdziwiê, gdy napiszê, ¿e jestem nowa, zielona i mam mnóstwo pytañ. Przeczyta³am chyba ju¿ wszystko odno¶nie sukien i kapturków, co zosta³o tu napisane (i nie tylko tutaj), ale wci±¿ mam w±tpliwo¶ci. Na pocz±tek nie mogê sobie pozwoliæ na wielkie szaleñstwo finansowe, wiêc czy lepiej sprawiæ sobie sukniê wierzchni± czy spodni±? Trochê jestem zagmatwana w temacie rozró¿niania ich. Rozumiem, ¿e spodnia zak³adana na giez³o z d³ugim rêkawem lub bez mo¿e byæ we³niana (taki mam materia³), bez podszewki (wola³abym), sznurowana z przodu lub po bokach. Planujê d³ugi rêkaw, szyt± w stylu cotte simple (z klinami od bider - przód, boki, ty³), z trójk±tn± wstawk± pod pach±, dekoltem owalnym, niedu¿ym. Czy do takiej sukni (chyba roboczej?) wierzchnia jest konieczna na pocz±tek, czy mogê jej u¿yæ jako jedynej, na przyk³ad przepasanej? I czy nakryciem g³owy mo¿e byæ kaptur (zapinany)? Co prawda czytam wypowied¼ Gwyna, ¿e do spodniej absolutnie, ale gdzie¶ dalej pojawia siê g³os, ¿e owszem. Proszê mnie poprawiæ, je¶li ¼le zrozumia³am mo¿liwo¶ci.
marta.br
CYTAT(eis @ 20:45 12.03.2008) *
czy lepiej sprawiæ sobie sukniê wierzchni± czy spodni±?

Na poczatek na pewno spodnia, nie wierzchnia.
Plany spodniej masz bardzo sensowne.
Sama wierzchnia - to tak jakby¶ chcia³a ( w uproszczeniu) za³o¿yæ p³aszcz wspó³czesny czy marynarkê na bieliznê.
CYTAT(eis @ 20:45 12.03.2008) *
Czy do takiej sukni (chyba roboczej?) wierzchnia jest konieczna na pocz±tek, czy mogê jej u¿yæ jako jedynej, na przyk³ad przepasanej?

Wierzchnia nie jest od razu konieczna.
CYTAT(eis @ 20:45 12.03.2008) *
I czy nakryciem g³owy mo¿e byæ kaptur (zapinany)?

Mo¿e na pocz±tek lepiej chusta? Zdecydowanie bedzie lepiej siê komponowaæ i bêdzie Tobie wygodniej.
Szyj±c kaptur musia³aby¶ nosiæ go ca³y czas, ¿eby nie mieæ ods³oniêtej g³owy; domy¶lam siê, ze planowany przez Ciebie zestaw bêdzie u¿ywany w sezonie letnim, wiêc miej na wzglêdzie równie¿ w³asny komfort.

Pozdrawiam
Marta.Br
eis
W takim razie uspokojona zabieram siê za spodni±. Co do wierzchniej bêdê pyta³a, gdy przyjdzie na ni± czas. Dziêkujê.
eis
Koñczê w³a¶nie cotte i mam pytanie. Wszystko wypad³o do¶æ dobrze, suknia jest dopasowana i z przodu uk³ada siê nie¼le, ale ty³... powsta³ na plecach zapas. Wyglada nieciekawie - taki wór mniej wiêcej. Czy dopuszczalne s± zak³adki jakiekolwiek?

Przegl±dam wszystkie reprodukcje ¶redniowieczne jakie mam (sporo), ale nic nie widzê (ma³e rozmiary). Widaæ natomiast, ¿e niektóre suknie s± bardzo dopasowane, wiêc jakim¶ sposobem to osi±gano. Pomy¶la³am o sznurowaniu na plecach (jeszcze nie zrobi³am ¿adnego), ale to chyba nieporêczne przy zak³adaniu sukni. Wola³abym po bokach. Zatem - czy mogê zrobiæ co¶ z stylu fa³szywego szwu biegn±cego na plechach od klinu (wszyty poni¿ej linii po¶ladków) do szyi i w nim zebraæ nadmiar materia³u, czy ewentualnie dwie zak³adki od ³opatek do po¶ladków?

Bardzo proszê o podpowied¼.

Aaa... jeszcze jedno. Otwory na sznurki s± obrêbiane jak dzisiejsze dziurki na guziki czy jakim¶ innym sposobem? I czy biegn± równolegle czy naprzemiennie - prawa-lewa?
Triss
czy pod pojêciem "zak³adek" rozumiesz zaszewki? domy¶lam siê,¿e tak, a wobec tego musze niestety powiedzieæ, ¿e absolutnie nie powinnas ich stosowaæ w strojach ¶redniowiecznych - to du¿o pó¼niejszy wymys³. co nie znaczy, ¿e suknie historyczne musz± wisieæ jak worki. suknie spodnie (zarówno wcze¶niejsze ewolucyjnie cote jak cote simple, o których tu mówimy) zwykle s± jak najbardziej dopasowane. a dokonac mo¿na tego zbieraj±c nadmiar materia³u jedynie na szwach (tych prawdziwych szwach no¶nych, nie kombinuj±c z "fa³szywymi szwami tam czy owam") lub przez sznurowanie.

pozdrawiam:-)
Triss
Rita
Przy kroju z 4 czêsci problem z niedopasowaniem nie wystêpuje. Wtedy mamy pionowy szew konstrukcyjny przez ¶rodek pleców, i mo¿na dobrze wymodelowaæ jego liniê tak, aby suknia przylega³a w ka¿dym miejscu. O kroju z 6 czêsci nie wspominaj±c...
Przy kroju z dwóch czêci, przód, ty³ plus kliny zawsze suknia bêdzie sie marszczyc w przegiêciu pleców nad krzy¿em, to nieuniknione.

Pozdrawiam smile.gif
Falka_Milva
Witam!!
1.Czy do takiego kroju sukni trzeba wstawiaæ wi±zania po bokach??
2.Mozna ja uszyc bez wiazan??
3.A jesli musza byc te wiazania to jak je wstawic??i z czego??

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Triss
z rysunku wnioskujê, ¿e suknia ma byæ z dwóch czê¶ci (przód i ty³) plus dwa kliny po bokach (chyba, ¿e kliny z przodu i ty³u te¿ masz na my¶li, ale ich nie zaznaczy³a¶ na rysunku). w ka¿dym razie spokojnie mo¿esz zrobiæ dopasowan± sukniê spodni± bez wi±zañ, ale wiele zale¿y od Twojej budowy cia³a- nie zawsze udaje siê osi±gn±æ wymarzony efekt.
a je¶li siê zdecydujesz na boczne wi±zania to robi siê je tak samo jak ka¿de inne. zostawiasz na wysoko¶ci pasa rozciêcia po dwóch stronach (nie zszywasz materia³u na szwie w tym miejscu) w materiale robisz dziurki (okr±g³e) obszywasz je, wci±gasz sznureczek i wi±¿esz.

powodzenia:-)
Falka_Milva
1.Z czego ma byc ten sznureczek??
2.Czy kolor szary jest dobry na suknie spodina??Bo tak ufarbowa³am:Dpodoba³a mi sie taki kolor
3.Czy czarna suknia wierzchnia bedzie pasowa³a??(na rami±czkach, wiazana z przodu, szyta z dwoch czesci i 2 klinów oczywiscie)Wiem ze moze byc za ciemno no ale mi sie tak podoba³o :D nic na to nie poradze tongue.gif
Triss
1. sznureczek pleciony z nici lnianych lub z we³ny (zale¿y jaka grubo¶ci) na lucetce-okr±g³y albo na palcach - o przekroju kwadratu. jak nie umiez ple¶æ, mo¿na kupiæ gotowe albo zamówiæ u odpowiednich rzemie¶lników (bez reklamy)
2. kolor szary na sukniê spodni± jak najbardziej
3. czarny kolor jest kontrowersyjny - chodzi o mo¿liwo¶ci uzyskiwania go w ¶redniowieczu. ja osobi¶cie jestem przeciwna czrnemu, ale mo¿e kto¶ siê jeszcze wypowie, bêdziesz mia³a opinie specjalistek.
4. suknia bez rêkawów to du¿o pó¼niejszy wymys³, ale nie wiem, jakie datowanie Ciê interesuje, wiêc narazie wstrzymam siê z wypowiedzi± na ten temat. natomiast zdecydowanie poleca³abym 4 kliny, uk³ada sie lepiej ni¿ z 2 i jest szersza, co sukni wierzchniej doda uroku.

pozdrawiam:-)
eis
Skoñczy³am zanim pojawi³a siê odp. Nie robi³am zaszewek (oczywi¶cie je mia³am na my¶li, nie zak³adki). Wi±zania po bokach. Jako¶ le¿y. Dziurki obrêbi³am. Chyba tak juz zostanie. Dziêkujê i pozdrawiam.
Szymon de Conti Sarré
CYTAT(Triss @ 15:42 22.03.2008) *
3. czarny kolor jest kontrowersyjny - chodzi o mo¿liwo¶ci uzyskiwania go w ¶redniowieczu. ja osobi¶cie jestem przeciwna czrnemu, ale mo¿e kto¶ siê jeszcze wypowie, bêdziesz mia³a opinie specjalistek.


Kolor czarny by³ w ¶redniowieczu uzyskiwany. Najbli¿szym nam dowodem s± rachunki dworu W³adys³awa Jagie³³y. Dotyczy to, o ile pamiêtam, nie tylko sukna i innych materia³ów importowanych.
Warto podkre¶liæ, ¿e jego dostêpno¶æ na pewno nie by³a du¿a, bo prawdopodobnie by³ jednym z najdro¿szych do uzyskania.
Mo¶ka
Dawno temu zada³am takie pytanie i nie by³o na nie odpowiedzi, wiêc postanowi³am je od¶wie¿yæ...

CYTAT(Mo¶ka @ 16:53 18.07.2006) *
Mam pytanko:czy kiecki z krótkim rêkawem by³y z przodu zawsze sznurowane,czy wystêpowa³y te¿ zapinane na materia³owe guziczki??
EwKa
Kiecka z krotkim rekawem zapinana na guziczki-tylko jako wieszchnia cotehardie+tippety z paskow futra:)
Cotte simple widzialam sznurowane na 3 sposoby: z przodu, z boku, z przodu i z bokow rownoczesnie (opcja prawdopodobnie ciazowa). Na guziki spodnich kiecek z krotkim rekawem nie widzialam... Nawet jesli sa jakies stanowia ewenement na tle mnogosci przykladow kiecek sznurowanych.
Mo¶ka

te¿ tak my¶la³am, ale po prostu lubiê guziczki, wiêc chcia³am siê upewniæ ;)

Co do sznurowania w takim razie: od kiedy pojawi³o siê sznurowanie nie przez dziurki, ale przez metalowe kó³eczka (i czy by³ to okr±g zamkniêty, czy te¿ wygl±da³o to jak czê¶æ haftki)? Jest tego du¿o u Weydena, ale czy pojawia³y siê takie wi±zania ju¿ w pierwszej po³owie XVw?
EwKa
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/10braque/3braque.jpg
Chodzi o te kolka?
One sa namalowane tak, jakby byly wzmocnieniem tkaniny a sznurek przechodzil i przez dziurke w tkaninie i prze kolko a nie tylko przez kolko.
Mo¶ka
CYTAT(EwKa @ 13:23 28.04.2008) *
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/10braque/3braque.jpg
Chodzi o te kolka?
One sa namalowane tak, jakby byly wzmocnieniem tkaniny a sznurek przechodzil i przez dziurke w tkaninie i prze kolko a nie tylko przez kolko.


Kiedy przygl±dam siê Marii Magdalenie Weydena (za³±cznik - widaæ w miarê wyra¼nie), mam wra¿enie, ¿e jest to jednak przewleczone jedynie przez kó³ko, na tej zasadzie:
http://cadieux.mediumaevum.com/magdalena-w...ing_montage.jpg

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Mam jeszcze jedn± w±tpliwo¶æ: czasami cotte simple jest w wiêkszosci wypadków u¿ywana jako kiecka spodnia, ale nie raz widaæ wyra¼nie, ¿e wystaje spod niej spodnia. Czy jest jaka¶ regu³a mówi±ca o tym kiedy jak to wygl±da³o? Czy taka kiecka na podszewce (a mo¿e i bez?) mo¿e byæ noszona zarówno jako kiecka wierzchnia, jak i spodnia?
Vardis
Witam!
Bêdê wdziêczna za odpowied¼ na krótkie pytanie - czy suknia datowana na 2 po³. XIV w. mo¿e byæ zapinana na haftki, czy tylko sznurowana?
Freya
CYTAT(Vardis @ 14:56 09.05.2008) *
Witam!
Bêdê wdziêczna za odpowied¼ na krótkie pytanie - czy suknia datowana na 2 po³. XIV w. mo¿e byæ zapinana na haftki, czy tylko sznurowana?


Krótkie pytanie, krótka odpowied¼. Suknia spodnia tylko sznurowana tak jak napisa³a Ewka.
CYTAT(Ewka @ 11:35 27.04.2008)
Cotte simple widzialam sznurowane na 3 sposoby: z przodu, z boku, z przodu i z bokow rownoczesnie (opcja prawdopodobnie ciazowa)

Wierzchnia mo¿e byæ zapinana na guziczki ale haftki niestety odpadaja.

Vardis
¦licznie dziêkujê happy.gif
Iliann
Hmm, tylko dlaczego podczas wykopalisk archeologicznych znajduje siê haftki??? Do czego¶ musiano je u¿ywaæ dunno.gif
EwKa
..do zapinania ubran.
Przyklady zastosowania haftki mamy w strojach meskich, wierzchnich w poznym XV w. (3 i 4 cwierc XV .) W cotte simple, sukni spodniej nagminnie wystepuje sznurowanie.
Iliann
CYTAT(EwKa @ 18:29 31.05.2008) *
..do zapinania ubran.
Przyklady zastosowania haftki mamy w strojach meskich, wieszchnich w poznym XV w. (3 i 4 cwierc XV .)


Czyli tylko panowie mogli u¿ywaæ haftek? Hmm, a haftki wszyte z ty³u sukni spodniej (jak niektórzy wszywaj± takie wst±¿kowe pêtelki do sznurowañ), dziêki którym mo¿na by³o te suknie modelowaæ?

Je¶li w³a¶nie pope³niam straszn± g³upotê, to proszê mnie nie linczowaæ, ale w niektórych pismach archeologicznych mo¿na znale¼æ interpretacje nie pokrywaj±ce siê z pogl±dami historyków sztuki icon_sad.gif
i teraz ju¿ nic nie wiem
EwKa
W ikonografii wystepuja tylko panowie w ciuchach z haftka odmalowana...

Cotte simple zapinana z tylu? Nie spotkalam jeszcze takiej w zrodlach. Zapinanie to sznurowka z bokow lub z przodu ew. z przodu i z bokow (ze sie tak powtorze).
Archeogia i historia sztuki niestety nie sa dobrym zrodlem wiedzy o dawnych ubiorach. Niedziwota-to nie ita branza, tym sie zajmuje kostiumologia i historia kultury materialnej...

PS. Poszukaj przedstawien sukni spodniej w ikonografii-jest tego miliony przykladow.
http://www.wga.hu
http://www.larsdatter.com
http://mandragore.bnf.fr/html/accueil.html
Milej pracy samodzielnej.
Ania Franczyk
Tak nawiasem mówi±c, jedna z najwybitniejszych polskich badaczek ubioru Maria Gutkowska-Rychlewska by³a z wykszta³cenia historykiem sztuki.
A co siê tyczy historii kultury materialnej, to nie jest to samodzielna nauka, tylko nauka pomocnicza historii, archeologii, etnologii czy historii sztuki na przyk³ad, kostiumologia zreszt± tak¿e niestety.
Przepraszam za offtopa, ale nie ja go rozpoczê³am.
EwKa
Masz Aniu racje ale czy zauwazylas, ze Pani Gutkowska-Rychlewska, Krystyna Turska czy Irena Turnau to osoby ktore wybraly baaardzo waska specjalizacje w zyciu zawodowym. Nie jest to masowa tendencja a przynajmniej w publikacjach tego nie czuc. Obecnie w temat "kostiumow" czyli dawnych ubiorow malo kto z archeologow lub historykow sztuki wciaz wchodzi "z kopytami". Jesli nawet to zbyt od technicznej, materialowej strony-archeolog ktory jest specjalista od tekstyliow zajmuje sie i szczatkami ubran i materialami z metra, pasamonictwem, dziewiarstwem, haftami... Troche tego duzo aby bardziej skupic sie na samych ubraniach. Stad moje rozzalenie, ze tu potrzebna jest inna "branza"-wieksza specjalizacja. Moze w koncu przestana nas straszyc takie potworki jak "zapaska" w odniesieniu do urwanego dolu suknki z XV w.

Przyklady z Cite de Dieu z 3 cw. XV w. Jak widac wystepowaly oba typy sznurowania a suknie spodnie mogly miec zarowno dlugi jak i krotki rekaw. Moze sie komus przyda:)
Ania Franczyk
No có¿, kostiumologia to taka ziemia niczyja historii, archeologii, historii sztuki czy etnologii, ka¿da z tych dziedzin wnosi wiele do kostiumologii. Tak naprawdê kostiumolog zbiera jedynie do kupy wyniki badañ wspomnianych nauk, sama kostiumologia nie ma przecie¿ odrêbnych metod badawczych, dlatego zdziwi³am siê, ¿e napisa³a¶ ¿e np. archeolodzy czy historycy nie powinni siê ni± zajmowaæ, bo to nie ich barn¿a. Powinni, tyle, ¿e (i tu siê z Tob± zgadzam) interdyscyplinarnie.
Tak nawiasem mówi±c te¿ mnie co¶ trafia, kiedy s³yszê jak badacz- mediewista (historyk sztuki) potrafi opisaæ dowolny strój ¶redniowieczny dwoma s³owami: :"szata" i "p³aszcz" (co bardziej rozwiniêci wspominaj± czasem o "opoñczy" i "trzewikach"). Zgroza.
Ilonka
Witam serdecznie!
Zaczynam szycie stroju na tegoroczny sezon i chcia³abym to zrobiæ porz±dnie, wiêc zwracam siê do Was o pomoc. Planujê uszycie cotte simple i cotehardie. Spodnia bêdzie mia³a rêkawy zapinane na guziki,wierzchania te¿ bêdzie mia³a guziki z przodu,¿eby wszystko siê elegancko komponowa³o. I tu napotka³am ma³y problem. Czy mogê zrobiæ spodni± wi±zan± z przodu lub po bokach i jednocze¶nie z guzikami na rêkawach? Czy wi±zanie i guziki mog³y wystêpowaæ równocze¶nie na tej samej sukni? Nie znazaz³am niczego takiego w ikonografii,wiêc troche mnie to niepokoi. Guziki z przodu spodniej i wierzchniej chyba nie bêd± najlepiej siê uk³ada³y...


Z góry dziêkujê i pozdrawiam
Rita
Znalaz³am cos takiego:

To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.