Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: cotte simple- pytania, wykroje itp
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Damskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5
Nidhogg
CYTAT(Monysha @ 13:34 26.05.2010) *
A ja mam zupe³nie inne pytanie. Jestem posiadaczk± dobitnie du¿ego biustu (30 cm ró¿nicy miêdzy biustem a obwodem pod) i nawet jak szyjê wspó³czesne sukienki to mam spory problem. Czy bêdzie bardzo ¼le, je¶li w sukience umieszczê zak³adki na biuscie? Bo ju¿ brak mi innych pomys³ów...

Osobi¶cie polecam wykrój w typie herjolfsnes 39, w wersji mocniej dopasowanej: Madonna Fouqueta. Tak± sukienkê mo¿na bardzo ³adnie dopasowaæ do ka¿dej sylwetki - dzi¶ nazywa siê to "ciecia francuskie". Natomiast zaszewki nie znajduj± potwierdzenia na okres ¶redniowiecza czy renesansu.

CYTAT(Monysha)
I drugie pytanko; rêkawy zapinane na guziczki maj± ³adnie wykoñczony brzeg. Kiedy szuka³am jak to zrobiæ natrafi³am tylko na rysunek z mnóstwem "nitek" i 3 kwadracikami, które maj± u³atwiaæ zaplatanie. Czy kto¶ jest w stanie mi wyt³umaczyæ, jak konkretnie mam to zaplataæ?

Z góry bardzo dziêkuje za odpowied¼ i pozdrawiam
Monysha

Piszesz zapewne o brzegu wykoñczonym krajk± tabliczkow± (tablet weaving), tkan± na bie¿±co - przyszywa siê j± do tkaniny w±tkiem, przy ka¿dym przej¶ciu przechodz±c przez osnowê i materia³.

Pozdrawiam, Rafa³
Monysha
Rito, têskniê za czasami kiedy nosi³am D, w tej chwili jest to G i staniki szyjê na zamówienie :/ Szyjê teraz sukienkê, której wykrój jest chyba w ka¿dej ksi±¿ce, podobny do tego, który proponuje Nidhogg, tylko tam s± po 4 kliny z obu stron (http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/herjol38.html). Z zebraniem materia³u pod biustem nie mam problemu, gorzej jest u góry. Bo w ka¿dej sukience tam s± w zasadzie tylko rami±czka i rêkawy...

A to wykoñczenie, o które pytam jest na tej stronie, na samym dole: http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles.../hems/hems.html
Nidhogg
CYTAT(Monysha @ 21:01 26.05.2010) *
Rito, têskniê za czasami kiedy nosi³am D, w tej chwili jest to G i staniki szyjê na zamówienie :/ Szyjê teraz sukienkê, której wykrój jest chyba w ka¿dej ksi±¿ce, podobny do tego, który proponuje Nidhogg, tylko tam s± po 4 kliny z obu stron (http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/herjol38.html). Z zebraniem materia³u pod biustem nie mam problemu, gorzej jest u góry. Bo w ka¿dej sukience tam s± w zasadzie tylko rami±czka i rêkawy...

A to wykoñczenie, o które pytam jest na tej stronie, na samym dole: http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles.../hems/hems.html

Z moich do¶wiadczeñ ""sze¶cioklinówkê" czyli herjolfsnes 39 ³atwiej dopasowaæ na wiêkszy biust ni¿ "dziesiêcioklinówkê" (typu herjolfsnes 38). Ta druga ma w moim wykonaniu tendencjê do sp³aszczania i jeszcze tego nie przeskoczy³em. A szkoda, bo to piêkna suknia jest.

A to wykoñczenie to jest to o czym pisa³em - krajka tabliczkowa doszywana w±tkiem w trakcie tkania. O krajkach tabliczkowych czytaj tutaj. Jak rozgryziesz samo tkanie, to schemat wykañczania brzegu robi siê jasny i przejrzysty :D
Rafa³
Yhm
Ja Ciê proszê - mój avatarek prezentuje 70G i nie mam problemu z dopasowaniem kiecki w biu¶cie. Tak¿e staniki kupujê w normalnym sklepie i nie jestem skazana na gorseciarkê. Je¶li chodzi o kiecki sznurowane z przodu, takie jak mam na sobie jest do tego prosty wybieg. Sznurowanie przednie ma kszta³t ZS (a w³a¶ciwie dwóch S odwróconych do siebie pleckami, ale klawiatura nie obs³uguje).

Je¶li chodzi o kieckê któr± szyjesz, wstaw sobie sznurowania po bokach (inaczej wejdziesz w kieckê, ale z niej nie wyjdziesz albo zrobisz worek na kartofle), je¶li wyjdzie ci za ciasna w biu¶cie wstaw klin w kszta³cie soczewki pod pachê w pionowy szew boczny.

CYTAT("Nidhogg")
Ta druga ma w moim wykonaniu tendencjê do sp³aszczania i jeszcze tego nie przeskoczy³em. A szkoda, bo to piêkna suknia jest.

A ja my¶la³am, ¿e nie u Ciebie nie ma czego sp³aszczaæ Rafale lol2.gif
Monysha
Dziêki wielkie smile.gif krajki na bardku ju¿ kiedy¶ robi³am, wiêc po przeczytaniu tego tematu nawet rozumiem co mam robiæ z tabliczkami smile.gif

A sukienkê chcia³am w³a¶nie po bokach sznurowaæ. Skoro mówicie, ¿e zak³adki s± bardzo be to bêdê dalej kombinowaæ i pewnie co¶ w koñcu wymy¶lê smile.gif
Nidhogg
CYTAT(Yhm @ 21:49 26.05.2010) *
A ja my¶la³am, ¿e nie u Ciebie nie ma czego sp³aszczaæ Rafale lol2.gif

No niestety jest, choæ g³ównie nieco ni¿ej ni¿ u kole¿anek :D
Rita
Góra sukienki mo¿e siê sk³adaæ z rami±czek z doszytymi rêkawami - to rozwi±zanie stosowane przy dekoltach ³ódkowych z II po³owy XIV wieku smile.gif
belaiza
uff przeczytalam caly temat smile.gif trudno bylo takiemu laikowi jak ja sie przebic ale dotrwalam dzielnie do konca mimo wielu fachowych pojec. Duzo wiem ale to i tak jeszcze za malo.
Mam jeszcze jedno pytanko, ktore tu sie nie pojawilo. Czy zszywacie swoje suknie recznie, czy moze jednak maszyna idzie w ruch? ja mam zamiar zszyc na maszynie wszystkie dlugosci i recznie wykonczyc pod szyja, i przy rekawach. Co do dolu to sie wacham, bo jak to sie w blotku wytarza to i tak chyba obojetne jak uszyte ;) Jaki scieg uzyc do tego recznego wykonczenia, calkiem normalny czy jakis ozdony byc moze?
Yhm
Czê¶æ z nas szyje rêcznie, czê¶æ maszynowo. Standardem jest podszywanie wszystkich widocznych szwów rêcznie. Je¶li chodzi o dó³ sukni najlepiej sprawuje siê szew za ig³± - podk³adam nim wszystkie krawêdzie, z dekoltem w³±cznie.

Co do ozdobnego szwu odpowiedz sobie sama, jak takie ozdobne cudo bêdzie wygl±daæ po wytarzaniu w b³otku. Zreszt± jak zrobisz dobr± d³ugo¶æ kiecki, to do b³otka nie siêgnie, bo w czasie z³ej pogody podci±ga siê kieckê do góry i przytrzymuje powsta³y fa³d paskiem.
belaiza
szew ozdobny myslalam bardziej przy dekoldzie i rekawach.
Yhm
DekolT obszywasz zwyczajnie, teraz te¿ sobie nie haftujesz majtek.
belaiza
jak to nie -haftuje hehehe.gif

dziekuje za pomoc
Ania Franczyk
CYTAT(Nidhogg @ 14:13 26.05.2010) *
Osobi¶cie polecam wykrój w typie herjolfsnes 39, w wersji mocniej dopasowanej: Madonna Fouqueta. Tak± sukienkê mo¿na bardzo ³adnie dopasowaæ do ka¿dej sylwetki - dzi¶ nazywa siê to "ciecia francuskie". Natomiast zaszewki nie znajduj± potwierdzenia na okres ¶redniowiecza czy renesansu.


Ciêcia francuskje to zupe³nie co innego ni¿ Herjolfsnes 39. Te pierwsze id± wygiêt± lini± przez ¶rodek biustu, te drugie natomiast id± niemal prosto, od pachy i nie wchodz± na biust! Nie mo¿na mylic tych dwóch rzeczy z bardzo istotnego powodu- ciêcia francuskie nie by³y stosowane w sukniach ¶redniowiecznych (czyli do mniej wiêcej po³owy XVw.). Fouquet to- zgodnie z obowi±zuj±cym stanem wiedzy- jedno z pierwszych ¼róde³ dla takiego kroju, ale to dopiero prze³om drugiej o trzeciej cwierci wieku XV w. Bardzo umownie mo¿na przyj±c, ¿e takie ciêcia pojawiaj± wraz z renesansem, nie wcze¶niej. Nie proponuj wiêc ich osobie, która chce szyc sukniê ¶redniowieczn±, bo takie skonstruowanie ubioru tak datowanego to b³±d.
Rita
A jak dopasowaæ krój Herjolfsnes 39 do sylwetki? Je¿eli siê go dobrze spasuje na figurze, to linie wykroju ju¿ wcale nie sa proste, i pomimo przesuniêcia linii szwu na bok biustu lub pod pachê zaczyna siê pojawiaæ krzywizna analogiczna do ciêcia francuskiego.
Mo¿e 39 nie powinna byæ ¶ci¶le dopasowana, ale w takim razie z jakiego wykroju szyæ obcis³y ciuch? Tylko z wykroju Golden gown?
Ania Franczyk
Szczerze mówi±c, szy³am na do¶æ biu¶ciast± dziewczynê sukniê wg wykroju H39 i wysz³a cotta naprawdê dobrze dopasowana, niesp³aszczaj±ca biustu. Przy dopasowaniu tego kroju oczywi¶cie linia staje siê lekko zakrzywiona, no ale nie tak mocno jak w przypadku ciêæ francuskich, wg mnie trudno to pomyliæ. Poza tym proponujê na przyk³ad szyæ ze skosu- wówczas mo¿na uzyskaæ ¶wietnie dopasowan± suknie, ewentualnie szyæ ze skosu jeden z klinów.
Rita
Rada dobra, tylko, ze mam materia³ w paski i ze skosu go nie utnê, bo szlag trafi wzór...
Bêdê musia³a pokombinowaæ z innej strony smile.gif
Króliczyca Mary
CYTAT(Rita @ 20:35 09.08.2010) *
Rada dobra, tylko, ze mam materia³ w paski i ze skosu go nie utnê, bo szlag trafi wzór...
Bêdê musia³a pokombinowaæ z innej strony smile.gif

...¿e ju¿ nie wspomnê o tym, ¿e szastanie skosami w ¶redniowiecznych wykrojach jest dyskusyjne, bior±c pod uwagê ¶redni± szeroko¶æ tkanin uzyskiwanych na ówczesnych krosnach swinka.gif
Rita
Ale i ludzie byli znacznie mniejsi, wiêc mo¿e jednak skosy da³y siê zastosowaæ ;)
Ania Franczyk
Problem szeroko¶ci tkanin (a raczej ich w±sko¶ci smile.gif ) rzeczywi¶cie utrudnia³ sprawê, mo¿na go jednak próbowaæ rozwi±zaæ tak jak w za³±czniku (zw³aszcza, ¿e czêsto ubiory ilo¶ci± czê¶ci przypomina³y puzzle).
Tak na marginesie, czy znane jest jakie¶ potwierdzenie wykopaliskowe szycia ze skosu takiej cotty?
Borg
Mam pytanie. Je¶li odpowied¼ by³a i przeoczy³em to wybaczcie.
Kiedy pojawia siê kwadratowe wyciêcie dekoltu? Czy to od lat 90tych czy wcze¶niej równie¿?
Grzyp
Z tym bywa bardzo ró¿nie, bo co¶ na kszta³t kwadratowego wyciêcia mo¿na znale¼æ i w XIV wieku w ikonografii w³oskiej czy hiszpañskiej. Nie jest to co prawda a¿ tak kanciasty dekolt jak te wystêpuj±ce pod koniec XV wieku, ale zdecydowanie nie s± to dekolty okr±g³e czy ³ódkowate.
Borg
Jeszcze jedno pytanie. U do³u wielu sukienek w ikonografii widaæ wyra¼nie odciêty pas. Czy jest to ¶lad po przed³u¿aniu, czy po podszywaniu jedynie krawêdzi lnem, czy mo¿e to jest osobny pasek, który jest dodatkowo marszczony, by dó³ wydawa³ siê obszerniejszy?


Igor z Bêdzina
CYTAT(Króliczyca Mary @ 19:58 09.08.2010) *
CYTAT(Rita @ 20:35 09.08.2010) *
Rada dobra, tylko, ze mam materia³ w paski i ze skosu go nie utnê, bo szlag trafi wzór...
Bêdê musia³a pokombinowaæ z innej strony smile.gif

...¿e ju¿ nie wspomnê o tym, ¿e szastanie skosami w ¶redniowiecznych wykrojach jest dyskusyjne, bior±c pod uwagê ¶redni± szeroko¶æ tkanin uzyskiwanych na ówczesnych krosnach swinka.gif


To zale¿y kiedy. W XIII wieku racja, ale pod koniec XIV nie jest ju¿ tak ¼le.
Cold Turkey
Witam. Mam pytanie odno¶nie wykroju. Usi³ujê uszyæ co¶ w stylu Herjolfsnes no.39, ale krawcowa ze mnie ¿adna, robiê wszystko metod± prób i b³êdów, na razie nie z materia³u w³a¶ciwego. Z tego, co czyta³am w tym temacie, kliny boczne mog± byæ wyciête na zasadzie: szerzej w biu¶cie, potem wciêcie w talii i znowu szerzej w biodrach, i tak stopniowo poszerzaæ a¿ do do³u. Ale czy to tyczy siê te¿ tych g³ównych czê¶ci, tzn. przedniej i tylnej (do której te¿ planujê wszyæ kliny, te zwyk³e, trójk±tne)? Tzn. czy mogê wykroiæ tê czê¶æ nie z typowego prostok±ta, tylko te¿ wyci±æ takie jakby ³ukowate wg³êbienie w talii z obu stron (sznurowanie chcê zrobiæ z przodu)? Patrz±c na obrazki czy zdjêcia cotte simple, wygl±daj± one tak prosto raczej, jakby tych wg³êbieñ nie mia³y... ale u mnie wygl±da to tragicznie, suknia nie jest dopasowana, nawet je¶li wzi±æ pod uwagê, ¿e bêdzie sznurowana.
Mo¿e jeszcze zaznaczê, ¿e chodzi mi o pocz±tek XV wieku.
kublika
CYTAT(Nidhogg @ 14:13 26.05.2010) *
(...)
Osobi¶cie polecam wykrój w typie herjolfsnes 39, w wersji mocniej dopasowanej: Madonna Fouqueta. Tak± sukienkê mo¿na bardzo ³adnie dopasowaæ do ka¿dej sylwetki - dzi¶ nazywa siê to "ciecia francuskie". Natomiast zaszewki nie znajduj± potwierdzenia na okres ¶redniowiecza czy renesansu.
(...)
Pozdrawiam, Rafa³


Czy ja mam omamy, czy Madonna ma szew pionowo przez srodek piersi? Obraz jest z ok 1450, czy my¶lisz, ¿e wcze¶niej to te¿ jest dopuszczalne?
mnie skrytykowali za taki szew na 1400, a jest to bardzo dobry patent na du¿y biust w³a¶nie (nie mój, mojej córy - obwód pod - 60cm miseczka G)

To siê szyje "¶rodek przodu" w miarê prosto, a "przednie" kliny boczne koñcz± siê wcze¶niej - ³ukiem na biu¶cie i wychodzi taka fajna miseczka.
Cold Turkey
Chodzi³o mi dok³adnie o co¶ takiego jak na tym obrazie, widzia³am, ¿e by³ podawany tutaj jako przyk³ad, tylko w³a¶nie zastanawia³am siê, jak to sie ma do pocz±tku XV wieku. Dziêki za odpowied¼, spróbujê na razie pokombinowaæ co¶ z tymi klinami tak jak piszesz.
Marta K.
@ColdTurkey, uwierz mi ¿e mo¿na dopasowaæ sukienkê z wzoru z Herjolfsnes do figury z du¿ym biustem (i jeszcze dodatkowo w±sk± tali±). Nie mówiê tego teoretycznie, ale z praktyki. Te boczne kliny stanowi± wystarczaj±ce udogodnienie do modelowania sylwetki.
Na pewno bêdziesz potrzebowa³a drugiej osoby, która Ci w tym pomo¿e (bo samotne wycinanie sukienki nale¿y do zajêæ, delikatnie mówi±c, ryzykownych).
Dobry patent dobrym patentem, ale chyba lepiej mieæ taki sam efekt przy poprawnych patentach smile.gif
Rita
Czyli dopuszczalne jest zwê¿anie i poszerzani klinów bocznych, a¿ ca³o¶æ dopasujemy do sylwetki? Bo ubrania z Herjolfsnes by³y raczej lu¼ne.

Jest jeszcze krój Golden Gown, dobry dla biu¶ciastych smile.gif
kublika
CYTAT(Marta K. @ 14:57 28.08.2012) *
(...)
Dobry patent dobrym patentem, ale chyba lepiej mieæ taki sam efekt przy poprawnych patentach smile.gif


¯e nie uznajesz zly.gif takich szwów za poprawne na 1400 to ju¿ wiem, pytanie moje by³o do Rafa³a, skoro zamieszcza obrazek jako przyklad, mo¿e wie o czyms, o czym my nie wiemy? dunno.gif
Mo¿e - skoro kieckê tak namalowano w 1450r. - szyto tak równie¿ wcze¶niej?
A jesli ZDECYDOWANIE NIE, to powiedzmy to DU¯YMI DRUKOWANYMI LITERAMI - ¿eby ka¿da wedzia³a - takie szycie to dopiero po 1450!!
no, chyba ¿e wla¶nie nie?

edit
Dobra, cofnê³am sie w w±tku i znalazlam - wszystko jest powiedziane -
TAKIE SZYCIE ZE SZWEM PRZEZ ¦RODEK CYCKA NIE!!

Dopiero II po³owa XV.
Nika19911
hej
Mam takie pytanko. ostatnio dosz³y mnie s³uchy, ze na grunwald ju¿ maja byæ szyte suknie tylko i wy³acznie z klinem od pachy w dó³,(te boczne) ale to wtedy szew bêdzie w okolicy cycka .. tutaj zosta³o powiedziane ze nie, a takto dowiaduje sie takich rzeczy. kazda moja sukienka jest szyta tradycyjnie jak do tej pory czyli boczne kliny od po³owy biodra... no trochê wy¿ej by wyeksponowaæ ³adne kszta³ty. Czy ktokolwiek co¶ na ten temat slyszal?? je¶li tak to jak zrobiæ wykrój takiej suknieki by nie wygl±dac jak w worku tylko by³a idealnie dopasowana do cia³a do po³owy i rozszerzona od bioder??
Z góry dziêkuje
lewa
Chodzi o to by szew nie przechodzi³ przez ¶rodek cycka tylko by³ bli¿ej boku. Herjolfsnes pokazuje ten wykrój idealnie. Nie wiem sk±d bierzecie te pomys³y z cyckiem. Przeciez ten klin ciêty jest praktycznie na prosto i widaæ, ¿e nie jest docinany do biustu.
Akai
A ja mam takie drobne pytanie, bo w temacie nie znalaz³am: czy do we³nianej cotte simple z d³ugim rêkawem poprawne bêdzie zapiêcie z przodu na guziczki? I je¿eli tak to czy mog± byæ cynowe czy to ju¿ za du¿y lans i bezpieczniej materia³owe?
Misia
Hej. Skoro to temat do zadawania pytañ, to zadam te¿ moje (a nó¿ kto¶ bêdzie wiedzia³ ;) ).
W sumie to kilka pytañ :P Dotycz± tego obrazka:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Datowanie to podobno 1365 rok.
I teraz tak:
- Pytanie g³ówne dot. pani z lewej: Przez chwilê zastanawia³am siê nad tym, czy to nie jest jaka¶ bia³a "narzutka" na czerwon± suknie, ale nie potrafiê sobie wyobraziæ gdzie mia³oby to byæ zapinane i jak niby to siê tak dobrze trzyma na ciele? Czy mo¿e jednak jest to suknia z czerwonym klinem (?) z przodu, a reszta jest bia³a? Bo w sumie ciekawie to wygl±da, tylko co to jest? A je¶li klin, to jak osi±gn±æ te bia³e "³apki"?
- Pani z prawej: Dekolt obrêbiony jak±¶ tasiemk±/krajk±, ok. Ale to samo wzd³u¿ rêkawów? Z reszt± suknia z lewej te¿ wydaje siê mieæ taki "patent". Co o tym my¶licie? Có¿ to mog³o byæ za cudo?
- Jeszcze raz pani z prawej: dó³ sukni. Czy to wystaje spodnia w paski spod krótszej wierzchniej, czy mo¿e to ta wierzchnia (o ile to wierzchnia) ma takie ¶mieszne wykoñczenie?

Btw. Fajny rêczniczek :D
Pozdrawiam smile.gif
Salix
CYTAT(Misia @ 13:10 24.06.2013) *
- Pytanie g³ówne dot. pani z lewej: Przez chwilê zastanawia³am siê nad tym, czy to nie jest jaka¶ bia³a "narzutka" na czerwon± suknie, ale nie potrafiê sobie wyobraziæ gdzie mia³oby to byæ zapinane i jak niby to siê tak dobrze trzyma na ciele? Czy mo¿e jednak jest to suknia z czerwonym klinem (?) z przodu, a reszta jest bia³a? Bo w sumie ciekawie to wygl±da, tylko co to jest? A je¶li klin, to jak osi±gn±æ te bia³e "³apki"?
- Pani z prawej: Dekolt obrêbiony jak±¶ tasiemk±/krajk±, ok. Ale to samo wzd³u¿ rêkawów? Z reszt± suknia z lewej te¿ wydaje siê mieæ taki "patent". Co o tym my¶licie? Có¿ to mog³o byæ za cudo?
- Jeszcze raz pani z prawej: dó³ sukni. Czy to wystaje spodnia w paski spod krótszej wierzchniej, czy mo¿e to ta wierzchnia (o ile to wierzchnia) ma takie ¶mieszne wykoñczenie?


Suknie z tego przedstawienia s± do¶æ wyj±tkowe, trudno natkn±æ siê na co¶ podobnego. Na wstêpie warto pamiêtaæ, ¿e ten fresk powsta³ we W³oszech, a w³oska moda XIV-wieczna to odrobinê inna bajka ni¿ moda polska, niemiecka czy nawet francuska.

Strój kobiety po lewej na pewno sk³ada siê z dwóch warstw - pytanie tylko, czy s± ze sob± zszyte, czy jedna jest narzucona na drug±. Pod spodem mamy co¶, co przypomina prost±, czerwon± sukniê. Bia³a "narzutka" jest w czê¶ci dolnej ponacinana. Ozdobne bia³e "³apki" wydaj± siê tak¿e powycinane z materia³u, ewentualnie mog³oby to byæ co¶ w rodzaju ma³ych chwo¶cików. Trudno to okre¶liæ na tym przedstawieniu. Ogólnie wydaje mi siê, ¿e ta bia³a "narzutka" jest po prostu podszyta albo jako¶ sprytnie podczepiona do górnej czê¶ci czerwonej sukni.

Ta ozdobna ta¶ma otaczaj±ca dekolt (i w jednej, i w drugiej sukni) wydaje siê te¿ zakrywaæ miejsce, w którym normalnie wzd³u¿ rêkawa biegnie szew. Zwróæ uwagê, ¿e obszyto ni± tak¿e mankiety. Raczej nie jest to jednak zwyk³a tasiemka ani krajka - to raczej bogato haftowana, szeroka ta¶ma, która w drugim przypadku ma nawet z³oty kolor, wiêc zapewne by³a bardzo kosztowna.

Kobieta po prawej ma wed³ug mnie sukniê spodni± z naszytymi na ni± ozdobnymi paseczkami ja¶niejszego materia³u (chyba, ¿e zosta³a uszyta z tkaniny w paski). Co¶ podobnego mo¿na zobaczyæ np. w strojach ¶wiêtych dziewic stoj±cych po prawej: http://www.atlantedellarteitaliana.it/imma...OP564AU5517.jpg , a tutaj jest powiêkszenie, na którym widaæ te ozdobne paseczki: http://www.atlantedellarteitaliana.it/imma...OP564AU5511.jpg . Na tych przedstawieniach (pochodz±cych zreszt± z fresku tego samego artysty) widaæ te¿, jak dziwnie s± sztukowane te suknie - o ile w ogóle s± to przedstawienia rzeczywistych strojów z epoki, a nie wytwór wyobra¼ni malarza.

Mo¿na siê pozachwycaæ tymi w³oskimi fantazjami, ale ogólnie by³abym ostro¿na z rekonstruowaniem czego¶ takiego - chyba, ¿e dla w³asnej satysfakcji smile.gif Dla naszych terenów te sukienki by³yby chyba zbyt ekstrawaganckie.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.