dziwnie wygl±da czê¶æ "twarzowa". Nie jest ona aby p³aska, jak w innych kapturach?
Witam
Sam jeszcze nie mia³em okazji korzystaæ z tego wykroju ale z tego co rozmawiali¶my to wyciêcie to ma za zadanie dok³adne opinanie twarzy a zarazem umo¿liwiæ zdejmowanie kaptura.
Buster
Okej, rozumiem juz mniej wiecej o co chodzi. Spróbuje tak uszyæ co¶ na próbe.
Hm... Przejrza³am ca³y temat, i w koñcu poza zdjêciem w awatarze Gwyna nie ma nic odno¶nie kapturów dzielonych w kolorze jak mi parti. Stosowano co¶ takiego w "normalnym zyciu" czy te¿ wystêpowa³y taki dzielone ideowo, w barwach herbowych, stronnictw itp. ?
je¶li znajdê piêæ minut to spróbujê znale¼c to na podstawie czego Gwyn malowa³ wykrój.
by³a to co prawda 16wieczna ksiêga wykrojów, ale zawsze jakie¶ ¼ród³o.
Witam.
Mam takie pytanie: Czy kaptur na pocz. XV wieku musi byæ zwê¿any na szyi? Chodzi mi o kaptur zak³adany przez g³owê. I jeszcze jedno. Czy ogon musi byæ po³±czony z reszt± kaptura ju¿ w wykroju, czy mo¿e byæ do niego doszyty?
zwezany w sensie, ze dopasowany? a jak wyglada niedopasowany?
chyba dziwnie?
ogon moze byc doszyty
byæ mo¿e chodzi³o o to, ¿e wcze¶niejsze kaptury wcale nie by³y dopasowane. rozszerza³y siê od ramion, ale nie by³o momentu zwê¿enia na szyi. czy wyglada dziwnie? niekoniecznie. tak samo jak suknie szyte z prostych figur geometrycznych (prostok±ty i trójk±ty) bez dopasowania, nie musz± wygl±daæ jak worki.
ale te datowane na pocz±tek XVw. oczywi¶cie s± dopasowane - to taki kolejny krok w "ewolucji"
we wczesnych ma³o siie orientuje, ale dzieki-warto wiedziec ;)
CYTAT(Buster @ 19:10 05.09.2007)
Podobny rysunek do tego w za³±czniku rysowa³ nam Gwyn na ¦wiecinie
Wykrój pochodzi z "Leonfeldner Schnittbuch" datowanej na 1590 r:
Pozdrawiam
Marta.Br
o widzisz Marta - w³a¶nie o to mi chodzi³o, dziêki, ja mam za ma³o czasu na poszukiwania ;/
Pamiêtam jak to znalaz³am i jak zaraz szy³am prototyp numer jeden ;)
Tia, ja te¿ pamietam :P
No i nale¿y pamiêtaæ, ¿e wykrój to tylko ogólny kszta³t, a kaptur trzeba ju¿ dopasowaæ indywidualnie do "nosiciela", ¿eby siê ³adnie opina³ wszêdzie
wiadomo, ka¿dy ma inny kszta³t g³owy
Ale jak kaptury nie zapinane by³y tak bardzo dopasowane to jak siê to zak³ada? Przecie¿ g³owa swoj± szeroko¶æ ma.
mo¿na ci±æ ze skosa, wtedy materia³ siê rozci±ga
Tak, dok³adnie.
Dopasowuj±c kaptur mo¿emy wyci±æ go ze skosu (jak nogawice), czasem zdarza siê materia³, który rozci±ga siê nawet wzd³u¿ w³ókien i wtedy nie trzeba nawet staraæ siê ci±æ pod skosem (ale w przewa¿aj±cej mierze sukna i materia³y o zbitej fakturze trzeba jednak ze skosa).
Dodatkowo dopasowuj±c mo¿emy próbowaæ znale¼æ ten "z³oty ¶rodek" tzn. nie ¶ci±gaæ zbyt mocno, tak, ¿eby pozostawiony luz w "strategicznych miejscach" i praca materia³u umo¿liwia³y swobodne ¶ci±gniêcie kaptura. Jeszcze inna jest kwestia z "otworem twarzowym", poniewa¿ ró¿ne kszta³ty tego¿ ró¿nie wp³ywaj± potem na u³o¿enie kaptura (a wiêc owalny, bardziej schodz±cy w dó³ lub w górê, wyciêty g³êbiej lub p³ycej)
Nie ma rady, trzeba tutaj eksperymentowaæ.
Dzieñ dobry! Mam pytanie do szanownych frehowiczów, chce uszyæ sobie kapturek mêski na koñcówkê XIV wieku. Zapinany na guziczki. Czy kto¶ by³by tak ³askawy i pomóg³ mi co¶ wybraæ? Pozdrawiam
Mam pytanie - czy kto¶ widzia³ / ma / mo¿e podrzucic ryciny chaperonów?
Mam tak± zagwostkê, ¿e chcia³abym zrobiæ dwukolorowy (np inny wa³ek, inny komin) ale nie mam nigdzie ryciny na to ¿e taka kolorystyka wsytêpowa³a.
Mo¿e kto¶ cos widzia³?????
Witam!
W moje ³apy wpad³ do¶æ niewielki (bo 1,5m x 1m) kawa³ek we³ny i sobie my¶le ¿eby kaptur z niego zrobiæ. Poszpera³em trochê i znalaz³em co¶ co mi siê ca³kiem spodoba³o:
klik!Jako, ¿e celujê w ubiór niezamo¿nego mieszczanina z okolic XIV-XV wieku, musia³bym pewnie zrobiæ ogon conajmniej o 30 cm d³u¿szy. Interesuj± mnie jednak opinie znawców, czy taki wzór kaptura jest historycznie poprawny? Mo¿e wiedzia³by kto¶, gdzie mogê zdobyæ formê takiego kaptura?
Dodatkowo, s³ysza³em gdzie¶, ¿e takie rozciêcie na ¶rodku nosi³y wy³±cznie kobiety... to prawda?
Pozdrawiam serdecznie
Mam takie drobne pytanie, na które nigdzie nie znalaz³am odpowiedzi. Czy taki gremlin powinien byæ uszyty z grubej we³ny p³aszczowej czy takiej cienkiej jak na stroje? Je¶li oczywi¶cie chcê zrobiæ podszewkê z tego samego materia³u.
to ju¿ twój wybór, ale moim zdaniem ³adniej uk³adaj± siê kapturki z nieco grubszej we³ny. Ale jak dasz dwie warstwy we³ny to powinno byæ wystarczaj±co sztywne równie¿ przy cieñszych we³enkach.
Witam.
Je¶li pytanie siê ju¿ pojawi³o, a ja go nie zauwa¿y³em to najmocniej przepraszam
Zastanawia mnie, czy gdy wszywam podszewkê do kaptura z wycinank± w kszta³cie li¶ci dêbu, to czy muszê tak¿e podszyæ sam± wycinankê, czy te listki mog± byæ jej pozbawione? Jestem raczej leniwy
a podszycie takiej drobnej i szczegó³owej wycinanki do najprostszych (przynajmniej dla takiej manualnej pierdo³y jak ja
) nie nale¿y i wola³bym to sobie odpu¶ciæ, je¶li nie jest konieczne...
Nasuwa mi siê jeszcze jedno pytanie - czy mrokiem jest doszywanie li¶ci wycinanki do brzegu ju¿ po wyciêciu ca³ego kaptura z prost± krawêdzi±? Osobi¶cie wycinam ca³o¶ciowo razem z kapturem, ale gdzie¶ siê kiedy¶ natkn±³em na w³a¶nie takie rozwi±zanie z doszywaniem i nie wiem czy to dobry pomys³
Witam!
Czy kto¶ jest mo¿e w posiadaniu ikonografii/nagrobku/rze¼by/dokumentu z prze³omu XIV/ XV wieku ilustruj±cej kobietê z kapturem z wycink± (li¶cie dêbu etc.)
Pytam, bo Ewka na bodaj¿e drugiej stronie przekonuje, ¿e kobiety takie nosi³y.
Bardzo proszê o instrukcjê wszywania klinów (tych na ramionach).
Czy jest jaki¶ sposób by wszyte kliny ³adnie siê uk³ada³y?
Wszywa³am ju¿ kliny miêdzy dwa zszyte kawa³ki materia³u i to jest proste.
Problem pojawi³ siê w przypadku kaptura, poniewa¿ tutaj trzeba wszyæ klin w przeciêty materia³.
Bardzo proszê o dok³adn± instrukcjê lub link do tematu gdzie ten problem by³ omawiany
Witam.
Poszukujê informacji i przyk³adów takowych kapturów.
Pozdrawiam
To tak zwany kaptur zadymkowy, bardzo popularny w XV w... oparty o niemieck± ikonografiê.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hausbuch_%28Schloss_Wolfegg%29
Witam serdecznie. Mam pytanie odno¶nie podszewki - czy mog³a byæ wykonana z jedwabiu b±d¼ tkaniny drukowanej?
Pozdrawiam
Nie spotka³am podszewki z tkaniny drukowanej w ikonografii. By³a chyba za droga na ubiór tak pospolity i czysto funkcjonalny jak kaptur. Jedwab te¿ bym odradza³a - z tych samych powodów. Je¿eli ma byæ to kaptur paradny, dla kogo¶ bogatego, to poleca³abym raczej podszyæ go delikatnym i g³adkim futerkiem. Takie mamy w obrazach z polowania z soko³ami z koñca XIV wieku.
Hej.
Odgrzewaj±c stare kotlety chcia³abym wróciæ do jednego z za³±czników w tym temacie:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikCzy pani najbardziej po lewej ma na sobie d³ugi kapturek z rozciêciem, czy mo¿e jest to krótki p³aszczyk (z dodatkowym, wywiniêtym na ramiona materia³em)?
Bêdê wdziêczna za opinie ;)
Tak jak patrzê na ni± (Salome) i na króla (Heroda) obok, to wygl±da mi na to ¿e maj± na sobie analogiczne p³aszcze, tylko ona - krótki (pelerynê) a on - d³ugi do ziemi, i oba s± z czym¶ co stanowi ko³nierz-stójkê albo kaptur, tylko u niej jest to rozpiête pod szyj± a u niego - zapiête. Niby guziki s± pokazane nie po tej stronie co trzeba, ale wydaje mi siê ¿e to tylko maniera artysty, zreszt± miêkkie guziki na nó¿kach mog³y siê tak u³o¿yæ ¿e wystawa³y zza krawêdzi rozciêcia. Czyli by³aby to peleryna z kapturem, który po zapiêciu wszystkich guzików s³u¿y³by za ozdobny ko³nierz (jak u Heroda), a po rozpiêciu (jak u niej) móg³by byæ narzucony na g³owê. Wygl±da na przykrótki, ale niekoniecznie musia³by byæ nasuniêty g³êboko na oczy - bo raczej jest to strój dworski a nie typowo podró¿ny, wiêc bardziej chodzi o jego efektowno¶æ ni¿ o skuteczno¶æ ochrony przed z³± pogod±. Mogê siê zreszt± myliæ i jest to tylko ko³nierz, a nie kaptur.
Super! Dziêkujê piêknie za tak± szybk± i obszern± odpowied¼
A ja mam jeszcze inne pytanie. Podszycie futrem by³o mo¿liwe, ale czy zda¿a³o siê ozdobne obszycie na krawêdziach? W moich ubogich zbiorach ikonograficznych nie doszuka³am siê czego¶ takiego...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.