Witam!
Jestem wlasnie w trakcie lektury "A short history of costume & armour"
F. M. Kelly i R. Schwabe. W ksiazce tej wyczytalam, ze poznosredniowieczne XIV-XV w. kaptury roznily sie pod wzgledem kroju. Kobiece byly otwarte, tzn. nie zszywane z przodu a meskie zamkniete, tzn zszyte z przodu i zakladane przez glowe.
Szczesze piszac nigdy wczesniej w zadnym kostiumograficznym opracowaniu nie spotkalam sie z takim rozroznieniem kroju kaptura.
Ale czlowiek cale zycie sie uczy:) tak, ze szukam potwierdzenia albo zaprzeczenia ww. informacji.
Ludka Excalibur
Co prawda te¿ siê nie spotka³em z tym w opracowaniach, ale przy okazji szukania wzoru na kaptur uderzy³ mnie ten fakt. Mo¿e nie by³o to ¶cis³± zasad± ale z regu³y to kobiety mia³y te zapinane kaptury. Wydaje mi siê ¿e istnia³o takie rozró¿nienie, ale sam jestem ciekaw czy gdzie¶ jescze znajdzie siê takie stwierdzenie.
w 14w nie by³o jeszcze takiego rozró¿nienia, kaptury mog³y byæ zapinane, lub te¿ nie bez wzglêdu na p³ec nosz±cego, i nawet wtedy mia³y ten sam krój. w 15 wieku natomiast widzi siê raczej kobiece kaptury szyte inaczej - bez bocznych klinów, niedomykaj±ce siê pod szyj± i z szersz± czê¶ci± po obu bokach twarzy ( tzw gremliny
). choc pewnie przez pocz±tkowe lata kobitki nosi³y tez i kaptury o dawnym, mêskim kroju.
za³aczam parê obrazeczków!
Witam!
Przeciez nie wszystkie kobiece kaptury z XV w. byly szyte tylko wedlug tego wzoru o jakim piszesz, owszem pojawia sie on dosc czesto ale nie jest jedyny. Mi chodzi raczej o te inne rodzaje kaptura.
Ludka Excalibur
PS. Czy ostatni z przeslanych obrazkow jest datowany na XV w?. bo moim zdaniem kroj sukni i fryzura wskazuja na druga polowe XIV w., a to znaczy, ze ten typ kaptura jest nieco wczesniejszy niz XV w?
Mnie osobi¶cie interesuje wzór z Medival Military Costume zapinany z przodu na guziczki. Kapturki otwarte o których pisze Izabela s± ewidentnie kobiece, co do tych z MMC mam spore w±tpliwo¶ci. Niestety nie mam obrazka bo siê strona ¦w. Jerzy nie chce otworzyæ.
Mnie równie¿ wydaje siê ¿e ten wzór otwartego kaptura jest raczej z koñca XIV- poczatku XV wieku... Mnie interesuje wzór z drugiej po³owy XVw.
CYTAT(Ludka)
W
Przeciez nie wszystkie kobiece kaptury z XV w. byly szyte tylko wedlug tego wzoru o jakim piszesz, owszem pojawia sie on dosc czesto ale nie jest jedyny. Mi chodzi raczej o te inne rodzaje kaptura. '
PS. Czy ostatni z przeslanych obrazkow jest datowany na XV w?. bo moim zdaniem kroj sukni i fryzura wskazuja na druga polowe XIV w., a to znaczy, ze ten typ kaptura jest nieco wczesniejszy niz XV w?
'
przecie¿ napisa³am, ¿e wystêpowa³ i taki i taki? o jaki inny mo¿e jeszcze chodziæ?
co do obrazeczka to oczywi¶cie, ¿e czternasty wiek ( jak widaæ nie trzeba by³o podpisywaæ
, przecie¿ mówili¶my o kapturach z 15 i 14wieku, to chyba naturalne, ¿e da³am te¿ obrazek z 14... tak samo jak zaznaczy³am, ¿e jest wcze¶niejszy!!!
Witam!
Ja tak rozumiem informacje od Ciebie Iza: to przed XV w. nie bylo rozroznienia na kaptury damskie i meskie. W XV w. pojawiaja sie jako kaptury tylko i wylacznie kobiece gremliny, choc jak wynika z ikonografii to kaptury tego typu trafiaja sie i w XIV w.
Ludka Excalibur[/code][/quote]
Czesc!
Osobiscie ujelabym problem tak:
Przed polowa XIV wieku nie bylo rozroznienia na kaptury damskie i meskie-mialy ten sam kroj.
W polowie XIV wieku pojawiaja sie 2 typy otwartych kapturow TYLKO damskich. Pierwszy typ to kaptur dworski/rycerski lub patrycjuszowski zwany przez Was "gremlinem".
Drugi typ to kaptur bez wyraznie odcietej "pelerynki" z malym i zadartym do gory ogonem. Jest otwarty i nie ma zadnych guziczkow.
Gremlin spotykany jest jeszcze w latach 90-tych XV wieku (patrz: Memling). Od lat 40-tych XV wieku nosza go przede wszystkim mieszczanki. W XIV wieku daszek gremlina jest szpiczasty nad czolem, w wieku XV plaski. Wykroj gremlina z przelomu XIV i XV wieku jest u Gutkowskiej.
Rownolegle z kapturami damskimi otwartymi uzywane sa przez kobiety kaptury "unisex" starego typu ale glownie przez biedote.
Czesc,
skoro juz mowa o kapturach to mam pytanie, czy uzywano welnianych kapturow pod helmy? Jesli tak, to musialyby miec kroj b. ciasny.
Pozdrawiam,
Agatka
Owszem, u¿ywano. Szczególnie pod kapaliny, a w pó¼nym XV wieku równie¿ pod salady. Widaæ to czêsto w ikonografii, np. w "Medieval Housebook". Zreszt± ten pó¼no XV-wieczny "kaptur podhe³mowy" mia³ bardzo specyficzny krój. Bardziej to przypomina kominiarkê ni¿ "tradycyjny" kaptur.
A móg³bym poprosiæ o jaki¶ rysunek czy skanik? Zdo³a³e¶ mnie zainteresowaæ, a siê nigdy jeszcze nie spotka³em z wykrojem na co¶ takiego... Mo¿na by go opracowaæ.
£a³... jestem wielki...
zdo³a³em Ciê zainteresowaæ...
Z tego co wiem, to wykrój zrekonstruowa³ ju¿ Micha³ Sosnkowski vel Aiuto. Przedtem widzia³em równie¿ rekonstrukcjê (nie wiem czy tak± sam± jak Micha³a) na stronach
Historic Enterprises. Oni nazywaj± to
Fringed Hood.
Skany z "Hausbuch":
MH_kaptur_01.jpg
MH_kaptur_02.jpg
MH_kaptur_03.jpg
MH_kaptur_04.jpg
MH_kaptur_05.jpg
MH_kaptur_06.jpg
Na 4 widaæ bardziej "klasyczny" kaptur. Na reszcie "fringed hood" czyli ¶redniowieczn± "terorystkê".
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
CYTAT(Tomasz Rajtar)
Przedtem widzia³em równie¿ rekonstrukcjê (nie wiem czy tak± sam± jak Micha³a) na stronach
Historic Enterprises. Oni nazywaj± to
Fringed Hood.
A dok³adniej rzecz ujmuj±c wystarczy
klikn±æ tu
Pozdrawiam Watcher
A co powiedzieliby¶cie na taki kapturek?
Mnie siê tak spodoba³, i¿ sobie uszy³em - zdjêcie rekonstrukcji wkrótce.
/pozdrawiam/......................Markus
Dzieki Tomku !!
Najbardziej dla mnie jest interesujace to, ze te kaptury mialy inaczej rozwiazane wykonczenie, w formie prostokatnych ogonow. I jesli sie dobrze przyjrzalam to mialu cos w rodzaju malego otoku...Czy tak ?
Pozdrawiam
Agatka
"Otok" - jak widaæ na rysunkach z Hausbuch i zdjêciach na stronie "Historic Enterprises" (dok³adny adres podany powy¿ej przez Cezarego - Watchera) to jest wywiniêty "nadmiar" materia³u.
Zreszt± w "klasycznych" kapturach te¿ tak przecie¿ robiono.
Sam to praktykujê czasem przy swoim, gdy ju¿ stwierdzam ¿e a¿ tak zimno nie jest, a widzê za ma³o...
Hehe - napisze w imieniu swoim i Aiutowym - rzeczywiscie udalo sie przeprowadzic udana funkcjonalnie rekonstrukcje tego typu kaptura. Podobnie jak panowie z Historic Enterprises bazowalismy na przedstawieniach z MH, Durerze, oraz z jednym z wydan Talhoffera (zdaje sie kolorowej edycji z 1458r., ale niech mnie Bartko-feniks poprawi jesli sie myle). Kaptur jest nader wygodny we wszystkich wariantach noszenia - jako czapka, oslona szyji i kominiarka - w mojej opinii duzo lepszy od wszystkich wczesniejszych kapturow (np. liripipe).
Podstawowym warunkiem uzytecznosci jest scisle dopasowanie kaptura do glowy i owalu twarzy - wtedy bedzie pasowal pod helm ( oczywiscie zakladajac ze nie jest nim przemyslna konstrukcja z karimatowa wysciolka, wkladana za pomoca lyzki do butow)
. Przy odrobinie szczescia mozna taki kaptur nosic takze razem z filcowym kapeluszem.
Dodam tylko na wstepie ze jest to kaptur pojawiajacy sie wedle naszej wiedzy pod koniec lat 50 wieku XV zanikajacy zas w polowie XVI wieku. Pierwotnie uzywany glownie przez wojskowych, w uproszczonej formie zaadoptowany przez nizsze warstwy spoleczensta (Breughel). Przynajmniej w XV wieku wydaje sie on byc stricte MESKA czescia ubioru.
eto wsio
Witam
Mam pytanko dotycz±ce czê¶ci kaptura, a mianowicie ogonka. We Francji jego d³ugo¶æ by³a uzale¿niona od statusu spo³ecznego. Czy w innych krajach te¿ siê to przyjê³o (najbardziej interesuje mnie oczywi¶cie nasz piêkny kraj)?
Pozdrawiam
Nataniel
[size=18][/size] Czy kto¶ spotka³ siê z kapturami, w których spod ko³nierza wychodzi drugi d³u¿szy materia³ w innym kolorze (podobnie jak w przypadku rêkawów)?
To s± "fringed hood"-y, takie jak zmontowali Mateusz i Aiuto, tylko 'kryza' ma inny kszta³t. Ten robiony przez M i A wzorowany by³ g³ównie na Hausbuchu (niech autorzy mnie poprawi±), wiêc mo¿e to by³a specyfika po³udniowoniemiecka. Kryzê wycinan± widzia³em te¿ chyba na jakim¶ malowidle gdañskim, jutro sprawdzê co i jak. Efekt mo¿na obejrzeæ choæby na Historical Enterprises. Pozdrawiam
Gwyn
Witam
Chodzi o damski kapturek, nazywa sie bodaj¿e "gremlin", taki ³adny z wyciêciami z przodu i z d³ugim w±skim ogonem. Otó¿ kolezanka chcia³a siê dowiedzieæ jakiego koloru on powinien byæ, bo chodz± s³uchy ¿e TYLKO w czerwonym lub czarnym.
Wiec jak to jest z tymi kolorami i gdzie o tym mo¿na ewentualnie przeczytaæ?
CYTAT(Gwyn)
Kryzê wycinan± widzia³em te¿ chyba na jakim¶ malowidle gdañskim,
Nie wiem, czy to siê komu¶ przyda: cytat z
¯ycie codzienne mieszczan wroc³awskich w dobie ¶redniowiecza Janiny Gilewskiej Dubis
" Natomiast o modzie mêskiej tak napisa³ w 1367 roku kronikarz czeski: Mê¿czy¼ni (...) na g³owach nosz± kapuzy, obszyte szerokimi lamówkami. Ko³nierze tych kapuz zdobione s± wycinank±. To wszystko powoduje, ¿e wygl±daj± jak psy, które szykuj± siê do odparca wilków."
Pozdrawiam!
Vlasta
nie pomoze, poniewaz jest nie na temat. wotawa pisal o koncu xv wieku, to zdecydowanie inny model kaptura. to raz. dwa, ze jak te kaptury wygladaly, to wiemy dosc dobrze ze zrodel ikonograficznych (i te wczesniejsze i pozne). trzy, nie prosil o opis kaptura a o jego budowe
ale i tak dzieki. pozdrawiam
Gwyn
Do Jaroslawa a raczej jego kolezanki:
Tzw. Gremliny czyli otwarte damskie kaptury czarne i czerwone najpopularniejsze byly w okolicach 1430r. ale byly takze egzemplarze niebieskie, szare z rozowa podszewka (ok.1410r.) oraz brazowe.
A mnie mêczy kwestia guziczków przy kapturach kobiecych. Nigdzie w ikonografii nie widzia³am (mo¿e co¶ przeoczy³am?) na kobiecych kapturach ani guzików, ani innego zapiêcia. S± albo zamkniête, albo otwarte, ale ani na jednych ani na drugich nie dojrza³am ¿adnego zapinania.Kaptury z guzikami widzia³am natomiast w rekonstrukcjach.
Przypuszczam, ¿e musia³y siê one na czym¶ opieraæ. I teraz pro¶ba - zamie¶æcie , je¶li macie jak±¶ stosown± ilustracjê na której widaæ guziki na kapturze kobiecym. W Gutkowskiej znalaz³am, ale na mêskim...
[/list]
Witam!
Wlasnie produkuje sobie taki kaptur. Szczere mowiac nie sadzilam, ze az tak dobrze kaptur tego typu dziala tzn. trzyma sie glowy. Mam maly proble z ogonem a konkretnie nie jestem pewna czy powinien on miec jeden szew z tylu czy dwa po bokach?
Ludka Excalibur
witam!
Jak produkowalam mojego gremlina tez sie nad tym zastanawialam, ale w koncu zrobilam jeden szew z ty³u. Pytanie: czy doszywasz osobno ogon? Bo je¶li nie, to chyba
nie da siê tak zrobiæ ¿eby mial jeden szew
Moze wyjdê na idiotê, ale co to jest ogon gremlina? Czy to nazwa slangowa czy historyczna, jak wygl±da, gdzie wystêpowa³ i jak jest datowany?? Skoro zaczynasz temat to daj co¶ do dyskusji. Po co nowy temat, je¶li chodzi o pytanie czy jeden czy dwa szwy...
Witam!
Doszywam ogon z tylu. Tak mi sie wydaje, ze to bylo latwiej wykonac.
Zygmunt nie denerwuj sie popatrz na temat kaptury damskie i meskie.
Ja uzywam Frehy na zasadzie pytanie odpowiedz lub odpowiedz pytanie a nie pisania opracowan na temat czekokolwiek
Ludka Excalibur
U Gutkowskiej s± guziczki na mêskim, ale ona zdaje sie interpretuje je jako guziki stroju wierzchniego, które "przytrzymuj±" kaptur.
Je¶li chodzi o damskie z guzikami to te¿ siê nie spotka³em, otwarte na II po³ XIV owszem, ale ¿adnych guzików.
W ikonografii zdaje siê nie spotka³em z tymi przedstawieniami meskich kapturów, które s± u Gutkowskiej lub z podobnymi (albo nie zwróci³em uwagi). Je¶li kaptury te dopinane by³y do stroju (co wydawa³oby siê uzasadnionym, ¿eby sie nie "majta³", dobrze dolega³ do stroju i komponowa³ siê kolorystycznie jesli by³by z dwóch kolorów) to nie mog³y byæ jednocze¶nie zapinane tak jak to rekonstruowane obecnie.
A ja widzia³am zapinane na guziki damskie kapturki w ksi±¿ce o wykopaliskach w Londynie- tzn rysukni tego co wykopano. Kapturek taki po zapiêciu dokladnie przylega do cia³a a po odpiêciu wygl±da wlasnie jak gremlinek
Dziêki za odpowiedzi ! Wreszcie ! Ju¿ co prawda zd±¿y³am siê dowiedzieæ od Wotawy, ¿e damskie kapturki z guzikami znane s± z wykopalisk.Przychylam siê jednk do zdania £ukasza, ¿e to co widaæ na ikonografii to s± raczej kapturki otwarte (a nie odpiête -zpinane).Otwarte kaptury s± szyte bez klina ,ich brzegi uk³adaj± siê wiêc bardziej na ramionach , ni¿ dekolcie, tak jak te znane z przedstawieñ . A swoj± drog±, ciekawe czemu tak trudno natrafiæ w ikonografii na taki kaptur damski z guziczkami ... A mo¿e kto¶ jednak znalaz³ takie przedstawienie?
A Wotawa zobaczy³ to w³a¶nie w ksia¿eczce o wykopaliskach londyñskich nale¿±cej do nikogo innego jak w³a¶nie do Madeleine. Kó³ko siê zamyka. :-)
Od Madeleine jeszcze jedna porda i szczególna rekomendacja:
Strona Marka Carlssona.
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/londhd1a.html
podmieniajcie a na "b" i "c", be d± kolejne modele. To s± schematy tych samych kapturów które s± ukazane w ksi±¿ce o wykopaliskach londyñskich. Warto te¿ zajrzeæ w inne dzia³y.
Witam.
Mam pytanie odno¶nie kapturów z prze³omu XIV i XV w. Dok³adnie rzecz bior±c jak wygl±da³a sprawa podszewek, czy by³y, je¿eli tak to czy zawsze? Pozatym ciekawi mnie w jakich kolorach wystêpowa³y.Co do kolorów to tyczy siê zarówno podszewek jak i samych kapturów.
Pozdrawiam!
Podszewka - zawsze. Kolor - dowolny, na ogó³ kontrastowy z wierzchem.
CYTAT
Kolor - dowolny, na ogó³ kontrastowy z wierzchem.
Có¿, to zale¿y chyba jaka warstwa spo³eczna mia³aby taki kaptur noisiæ - Rychlewska wspomina na przyk³ad przy opisie ubiorów francuskich i flandryjskich do mneij wiecej 1 po³owy XV wieku roku, ¿e mieszczanki i kobiety z ludu do stroju domowego nosi³y najczê¶ciej czarny sukienny kaptur podszyty tym samym materia³em.
Chcia³abym jeszcze raz przywo³aæ kwestiê "gremlinów" - zdarzy³o mi siê zobaczyæ niewiastê w bia³ym p³óciennym kapturze tego typu, noszonym w roli czepca. Powinnam to potraktowaæ jako mrok, czy mo¿e bia³e p³ótno lniane by³o dopuszczane przy "gremlinach"?
To dosc ciekawe bo liczne miniatury z 2 cw. XVw. przedstawiaja mieszczanki w niebieskich i czerwonych. Odsylam do np. "Panoramy sredniowiecza".
W "oltarzu 7 sakramentow" van der Weyden-a, skrzydlo prawe jest przedstawiona starsza kobieta w czarnym gremlinie z ogonem owinietym wokol glowy.
Na jednym wizerunku kurtyzany i rajfury/gospodyni oberzy owa rajfura posiada szary kapturek otwarty z rozowa podszewka (bardzo modne zestawienie kolorow w czasie powstania miniatury czyli ok. 1400r.)
Bialego gremlina nie spotkalam.
Witam!
Ja chyba dzis jestem zmeczona albo co bo to juz moj drogi list dzis na FREHA, o tym ze czegos nie rozumiem:
Chcia³abym jeszcze raz przywo³aæ kwestiê "gremlinów" - zdarzy³o mi siê zobaczyæ niewiastê w bia³ym p³óciennym kapturze tego typu, noszonym w roli czepca. Powinnam to potraktowaæ jako mrok, czy mo¿e bia³e p³ótno lniane by³o dopuszczane przy "gremlinach"?
Jak mozna gremlina nosic jako czepiec??????????????
Ludka Excalibur
Witam.
W kwestii bia³ego p³ótna jako materia³u na gremlinka - nie spotka³em siê z czym¶ takim, ludzie w ¶redniowieczu byli bardzo praktyczni, a jak wiadomo biel szybko siê brudzi. Zw³aszcza w czasach, gdzie nie ma wybielaczy
.
To tylko jeden z powodów dla których odradza³bym robienie bia³ych kapturków, drugim i wa¿niejszym jest to, ¿e nie znalaz³em czego¶ podobnego w ¼ród³ach (co nie oznacza, oczywi¶cie, ¿e takowych nie ma - wszystkich obrazów jeszcze nie widzia³em
).
Mam jeszcze pytanko odno¶nie kapturów noszonych w II po³owie XV wieku na wyspach brytyjskich przez ¿o³nierzy (nazwa uproszczona) pod he³my. Chcia³bym sprawiæ sobie taki kapturek pod ³ebkê i nie wiem czy górna czê¶æ by³a w jaki¶ sposób wzmacniana w ochronie przed otarciami od stali i czepka pikowanego ???
Pozdr.
M.
Droga Ludko,
Mo¿na nosiæ gremlin jako czepiec, zale¿y tylko jak± warstwê spo³eczn± siê odtwarza i do czego siê go zak³ada, bo by³y one popularnym nakryciem g³owy, zak³adanym przez mieszczki do sukni domowej podczas prac gospodarskich.
Co wiêcej, mo¿na go by³o nosiæ swobodnie zamiast czepca - zwyczaj ten by³ do¶æ powszechny w¶ród mieszczanek w 2 po³owie XIV wieku...
CYTAT(Arion)
Droga Ludko,
Mo¿na nosiæ gremlin jako czepiec, zale¿y tylko jak± warstwê spo³eczn± siê odtwarza i do czego siê go zak³ada, bo by³y one popularnym nakryciem g³owy, zak³adanym przez mieszczki do sukni domowej podczas prac gospodarskich. ;-) Co wiêcej, mo¿na go by³o nosiæ swobodnie zamiast czepca - zwyczaj ten by³ do¶æ powszechny w¶ród mieszczanek w 2 po³owie XIV wieku...
Witam!
Jakos mi ten list umknal gremlin to gremlin a czepiec to czepiec, choc jak przyklad podany przez Ewke pokazuje gremlin mogl byc noszony na innym nakryciu glowy. A ten typ kaptura nie byl zarezerwowany tylko dla mieszczek (czy mieszczanek).
Ludka Excalibur
A ja mam pytanie. Nie wiem czy przypadkiem EwKa o tym nie pisa³a, ale wole sie upewniæ...
Czy kaptury kobiece pó¼ny XV mia³y ogon i jesli tak to jakiej d³ugo¶ci???
Z ikonografii pamietam, ze istotna zmiana formy ogona miala miejsce w 1cw. XVw. i trwala do pol. XVw. przynajmniej. Polegalo to na krojeniu ogona tak by byl plaski i nie zwezal sie (jak to mialo miejsce przy kapturach z 2 pol. XIVw.).
Podobny plaski ogon u "gremlina" znalazlam w miniaturze przedstawiajacej wiejska zabawe z konca XVw. (Francja) ale moze to swiadczyc o typowym dla wsi zapoznieniu w modzie. Najpowszechniejsze jednak pod koniec XVw. sa zawoje z bialego plotna lub wrecz meskie czapki typu "glowa cukru"(pd. niemieckie dziwactwo).
Kaptury zapinane na guziki i te niezapinane byly chyba "unisex" i pod koniec XVw. traktowane byly jako czysto uzytkowa sprawa (pozyczane od mezczyzn?), zakladane na plocienny zawoj jako jego ochrona wiec stad raczej uboga ikonografia. Meskie kaptury-te modne-pod koniec XVw. zmienily swa forme z kaptura wszytego w walek, kaptura klasycznego na kaptur z mozetta wycieta w zeby i bardzo opieta glowka wiec te "starego typu" byly prawdopodobnie wogole przerabiane, oddawane starym ludziom lub trzymane na wszelki wypadek do pracy, podrozy itp. Generalnie maja one dlugi, plaski ogon lub lekko trojkatny ale nie tak dlugi.
Bryan (Mettivs Naevivs Corax)
A ja jestem ciekaw, czy w latach wczesniejszych niz XV wiek, pod he³m zak³adano liripipe... W dawnych czasach nosilem go, a i owszem, ale to byly dawne czasy:)
Pod wzgledem praktycznym, to jesli ogon liripipe'a owiniety byl wokol glowy, dawalo to calkiem dobra wysciolke:) (Patent histiryczny, tyle ze widziany na przedstawieniach "cywili")
Ale to bylo dawno:) A jak w koncu bylo naprawde?
Jeszcze raz poruszê sprawê kapturów zapinanych na guziki. Czy s± jakie¶ ¼ród³a potwierdzaj±ce wystêpowanie w ii pol. XV w. kapturów mêskich zapinanych na guziki? Bo na stronie podanej przez Wotawê, jest wzmianka, ¿e zapinane by³y jedynie damskie. Facetów z zapinanymi na guziki kapturami widzia³em jedynie w "Medieval Soldier". Jak to jest?
Pozdr
WR
Najslynniejszy przyklad zachowanego kaptura na guziki znalezionego w Londynie i znajdujacego sie w zbiorach Museum of London nie da sie zdefiniowac jednoznacznie jako meski lub damski. Stad prawdopodobnie zaadaptowanie go przez bractwa jako "unisex". Wiekszosc kapturow meskich w przedstawieniach chlopow czy rzemieslnikow jest jednak bez guzikow.
Witam
W ksiazce o wykopaliskach ladynskich, kaptur na guziki na rysunku zrekonstruowano na glowie kobiety.
Ludka Excalibur
Witam!
Chcialabym sie dowiedziec, czy wystepowaly kaptury damskie szyte 'po polowie' z materaialu w dwoch roznych kontrastujacych kolorach; mam na mysli pierwsza polowe XV wieku. Dzieki i pozdrawiam.
Uszanowanko!!
Je¶li chodzi o kaptury to znalaz³em bardzo fajn± stronkê:
http://www.geocities.com/karen_larsdatter/hoods.htm
Ale mam jednocze¶nie pytanie natury technicznej. My¶la³em o uszyciu sobie czego¶ w tym rodzaju:
http://gallery.euroweb.hu/html/e/eyck_van/...e/10goldsm.html
Czyli kaptur który jednocze¶nie mo¿na za³o¿yæ "ala chaperon". Czy mo¿ecie siê ze mn± podzieliæ swoimi do¶wiadczeniami na tym polu? Jak to siê dzieje, ¿e to nie spada na oczy? Rozumiem, ¿e to kwestia dopasowania otworu na twarz do obwodu g³owy , ale czy wtedy nie utrudnia to ca³kowitego prze³o¿enia g³owy "na wylot" tak ¿eby ca³y kaptur spoczywa³ na ramionach? Mo¿e kluczow± rolê pe³ni tu wywinieta kilkakrotnie krawêd¼ która jako¶ zwê¿a wlot kaptura?
Pozdrowionka!!
ps:po co mi kaptur skoro niema ju¿ zim?
Mam pytanie odnosnie wykroju na ten kaptur pod helm
jak on wygladal
czy tak jak w zalaczniku (przepraszam za hmm schematycznosc ale zrobiony na szybko)
prosze o pomoc
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.