ale wierzch i ¶rodek powinny byæ w tym samym kolorze. Dla bezpieczeñstwa czarne albo czerwone, widywa³am tak¿e ciemny granat i ¿ó³ty, i zielony, ale to, czy takie wystêpowa³y, jest na razie kwesti± sporn±. Fioletowy broñ Bo¿e. I ogólnie strasznie drogo na tej aukcji.
Co do datowania, to powiedzia³abym ¿e siê zgadza, chocia¿ wesz³y wcze¶niej.
A tak btw patrzcie na inne przedmioty sprzedaj±cego. Czepiec siod³owy noszony od 1417 r.
Czemu nie poda³a dok³adnej daty i godziny?
CYTAT(Dariusia @ 08:50 19.05.2007) [snapback]189594[/snapback]
¶rodek=podszewka ??
Jestem przekonana, ¿e D±brówka w³a¶nie podszewkê mia³a na my¶li. Gutkowska pisze o "kapturze z sukna, zwykle czarnym, z podszewk± z tej samej tkaniny, usztywnionym i stercz±cym nad czo³em".
Jednak nie traktowa³abym tego jako sztywn± regu³ê.
W
Grandes Heures de Rohan datowanymi na lata 1430-35 jest ilustracja przedstawiaj±ca pasterkê doj±c± owcê. Ta pastereczka ma gremlin granatowy z ogonem zawiniêtym na g³owie oraz podszewk± w kolorze czerwonym.
Pozdrawiam
Marta
Tak, z tym, ¿e je¶li obie warstwy wykonane s± z tej samej we³ny to s³owo "podszewka" jako¶ mi tam nie podchodzi. Mój krêgos³up mówi, ¿e podszewka powinna byæ du¿o cieñsza.
Dzisiaj w³a¶nie zobaczy³am ow± owczarkê z czerwono-czarnym gremlinem i trochê siê zastanowi³am. Wcze¶niej s³ysza³am o szarych z ró¿ow± podszewk±, ale nie widzia³am ich nigdzie.
Zasadniczo, je¶li na 99% przedstawieñ podszewka/¶rodek jest w tym samym kolorze, to nie ryzykowa³abym. Poza tym, o ile¿ przyjemniej zaoszczêdziæ 60z³ i uszyæ sobie taki kapturek rêcznie z we³ny dorwanej na resztkach.
CYTAT(Dąbrówka @ 23:00 18.05.2007) [snapback]189579[/snapback]
Dla bezpieczeństwa czarne albo czerwone, widywałam także ciemny granat i żÃ³łty, i zielony, ale to, czy takie występowały, jest na razie kwestią sporną. Fioletowy broń Boże.
A ja mam takie ale do tych kolorów. Naczytałam się o tym, jak ważny jest kolor w gremlinku, ale w zasadzie, czemu? Tzn wiadomo,że w średniowieczu kolory miały swoje znaczenie, ale czym niby miały się różnić damskie kapturki od innych części ubioru, że mogły być niby tylko czarne i czerwone? Owszem najczęściej występowały w tych, ale w ikonografii gremlinki naprawdę są w najróżniejszych kolorach! Wymieniam te, które mam w swoich "zbiorach" (jak ktoś wątpi, mogę wrzucić): czarny, czerwony, granatowy, różowy, szary, zielony, żÃ³łty (złoty?), brązowy, granatowo-czerwony, a nawet ten broń Boże fioletowy(to może dołączę)...
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikTak więc o co chodzi??I jak może być kwestią sporną, czy występowały, skoro są przedstawiane?!
Pozdrawiam,
Zosia Mosią zwana.
No, te¿ spytam, dlaczego "fioletowy broñ Bo¿e".
Jaki¶ przes±d ? Tabu ?
Kolory mia³y pewnie znaczenie w dawnych wiekach, tym niemniej - stosowanie ich nie by³o chyba obowi±zuj±cym wszystkich i wszêdzie kanonem ?
Albo rekonstruujemy konkretn± postaæ z ikonografii, albo tworzymy swoj± wizualizacjê w oparciu o posiadan± wiedzê, nabyt± nie tylko podczas ogl±dania obrazków, ale i zag³êbiania siê w lekturze oraz wyci±gania wniosków z tej¿e lektury p³yn±cych.
Ja, w ka¿dym b±d¼ razie, zdecydowanie przeciwny jestem formu³owaniu kategorycznych sformu³owañ dotycz±cych sfer nieskatalogowanych przez "ówczesnych".
Pok³ony ¶lê.
Rabbi
CYTAT(Mo¶ka @ 01:03 22.05.2007) [snapback]189859[/snapback]
A ja mam takie ale do tych kolorów. Naczyta³am siê o tym, jak wa¿ny jest kolor w gremlinku, ale w zasadzie, czemu? Tzn wiadomo,¿e w ¶redniowieczu kolory mia³y swoje znaczenie,
A ja takie pytanie odno¶nie kolorów a sk±d wiadomo ¿e w ¶redniowieczu kolory mia³y takie samo znaczenie co teraz ???
wiemy, ze kolory mialy WTEDY znaczenie i wiemy jakie:) Te kilkaset lat temu teologia miala naprawde ogromny wplyw na zachowania spoleczne, obyczaje i prawo.
Kolorow uzywano do "kodowania". Kurtyzana ma gremlin szaro-rozowy, oba kolory za "zlamane, zbrudzone, nie czyste i nie swietliste" a to pozwala patrzacemu odrazu zinterpretowac osobe przedstawiona. Mieszczanka ma kaptur czarny gdy kleczy przy lozu umierajacego-wiemy, ze to zaloba na 100 procent....
Co innego wyzsze sfery, zabawy dworskie itp. Polecam widok gremlina z poczatku XVw. aby rozwiac watpliwosci co do datowania wyrobu z pierwszego postu (4 osoba od lewej, gremlin z ogonem owinietym wokol glowy, przod kaptura uformowany w szpiczasty daszek, kaptur bialy):
Fresk, 1405-1410 ;Trient/Trydent ;Wlochy ;Castello Buonconsiglio Adlerturm
BTW 1-czemu kopiujemy temat "kaptury damskie i meskie", tam tez bylo o kapturach gremlinach
BTW 2-czemu kolezanka PODWAZA datowanie i informacje o uzytkownikach podane przez krawca wykonujacego kaptur?
Scalono tematy kapturkowe.
CYTAT(EwKa @ 10:06 22.05.2007) [snapback]189886[/snapback]
(...) BTW 2-czemu kolezanka PODWAZA datowanie i informacje o uzytkownikach podane przez krawca wykonujacego kaptur?
Ewciu, przecie¿ wszyscy wiemy co to jest Allegro. Ja siê nie dziwiê D±brówce, ¿e pyta je¶li nawet podwa¿a. Widywa³em ju¿ tam bardzo dok³adne opisy (powo³uj±ce siê na konkretne ¼ród³a) do totalnie mrocznych przedmiotów. Ja raczej w wypadku tych kapturków jestem zaskoczony ¿e datowanie siê ZGADZA... chyba ¿e siê zna krawca (widocznie go nie zna).
Tak tylko chcia³am siê upewniæ, bo te kolory ci±gle gdzie¶ siê przewijaj± i i cz³owiek ju¿ g³upieje. Mo¿esz podaæ namiar na literaturê o tym temacie taka bardzie konkretna ni¿ Gutkowska
Ja sie wrednie pytam kolezanki Flowing czemu mimo podania obrazkow przez sprzedajacego nie zainteresowala sie skad pochodza te obrazki lecz uzyla Frehowiczow aby zrobili to za nia?Czemu nie zapytala sie autora/ki kaptura skad pochodzi zamieszczona ikonografia zrodlowa...
Owszem, nie wiemy na pewno, jakie kolory by³y u¿ywane w gremlinach i dlaczego na przedstawieniach przewa¿aj± kolory czarny i czerwony w wielu odcieniach (od jaskrawego do brawie br±zowego). Mimo wszystko jednak wiêkszo¶æ przedstawieñ kolorów innych ni¿ czarny i czerwony nie przechodzi testu "drugiego ¼ród³a", i teraz nie wiemy, czy kolor gremlina inny ni¿ czarny i czerwony by³ jakim¶ symbolem, czy te¿ przedstawianie jedynie gremlinów czarnych i czerwonych by³o tylko jak±¶ konwencj±, ³aman± od czasu do czasu. Mo¿na, owszem, wprowadzaæ innowacje, ale doradzaj±c komu¶ warto wspomnieæ, ¿e o ile nie wiadomo, o co chodzi z kolorami w ¶redniowieczu, to we wspó³czesnym odtwórstwie stosuje siê g³ównie gremliny czarne i czerwone.
hmmm, ja juz kiedys czytalam posty na identyczny temat...
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=4756&st=80ostatni wpis autorstwa Anny polecam:)
Dobrze, rozumiem, ¿e do czê¶ci ikon nale¿y podchodziæ sceptycznie ze wzglêdu na kontekst. Kto jednak wymy¶li³, ¿e w³a¶nie tylko czarne i czerwone? Mo¿na prosiæ o jakie¶ ¼ród³o, czy to taka szybka interpretacja, "bo pojawiaj± siê najczê¶ciej"? Przecie¿ np. granatowe pojawiaj± siê chyba równie czêsto jak czerwone czy czarne i to w zupe³nie, moim zdaniem, normalnych, "czystych" sytuacjach...
Ja moze troszke nie na temat, ale az mnie zabki zaczynaja bolec jak czytam IKONA w tym kontekscie
Ikona jakkolwiek z greki oznacza obraz , okreslenie to odnosi sie jednak do obrazu sakralnego.Moze sie czepiam, ale wydaje mi sie ze nie jest zbyt poprawnym uzywanie tego terminu w stosunku do kazdego malowanego obrazu
Co innego ikonografia
ale to tak na marginesie, gwoli uscislenia
Moska, a probowalas zebrac sobie w katalog przedstawienia "gremlinow" przez caly XV wiek? Ta dominacja kolorow czerwonego i czarnego jest tak dobrze widoczna, ze az zastanawia.
Sceny w ktorych wystepuja zakapturkowane kobiety sa rozne: rodzajowe (targ, plac miejski), mitologiczne, symboliczne (Pani i sluzaca) tak wiec moze nie wchodzi w przypadku czerni i czerwieni w gre jakas symbolika a po prostu moda? Tak jak z wiesniaczkami ktore notorycznie nosza sukienki w kolorze "urzet blue", kolorze farbiarstwa masowego. BTW, w przedstawieniach wiesniaczek powtarza sie schemat niebieskiej sukni i czerwonego lub czarnego kapturka kilka razy. Moze to tak jak z tymi jeansami co musza byc zawsze blue jeans
Czyli jak uszyje sobie ten "broñ Bo¿e filetowy" to bêd± z³a, niedobra i w ogóle fee i bee ???
Przy obecnym stanie swiadomosci RR nie:) Tak na serio, to jak Ci nie przeszkadza symbolika fioletu to szyj z fioletu. Jak juz wczesniej wspominala kolezanka mozesz sobie uszyc i zielony choc to kolor niestalosci w malzenstwie i uczuciach-i tak nikt sie jeszcze przez kilka lat nie zorientuje o co chodzi.
CYTAT(EwKa @ 09:23 24.05.2007) [snapback]190136[/snapback]
Moska, a probowalas zebrac sobie w katalog przedstawienia "gremlinow" przez caly XV wiek? Ta dominacja kolorow czerwonego i czarnego jest tak dobrze widoczna, ze az zastanawia.
No właśnie zrobiłam taki katalog i wreszcie pokusiłam się o zliczenie.Na 48 różnych obrazków z zakapturzonymi paniami jakie posiadam, 11 z nich przedstawia kobitki w granatowych kapturkach. ponad 20%, więc istotne statystycznie
No, ale może jakimś przypadkiem tak mi się zebrało... Nie mniej jednak myślę, że tego kolorku wykluczać nie można, częstotliwość jego występowania też jest spora
Co do mody, to nie można zapominać, że mimo, że wszyscy chodzą w niebieskich jeansach, to jednak część woli beżowy sztruks. Mimo, że panuje jakaś moda, to są jeszcze indywidualne gusta i w xv w zapewne też tak było. Więc jeżeli jakiś kolor nie był, że tak powiem, obraźliwy, to czemu nie? Nie można podważać występowania tego, co było przedstawiane...chyba ;)
Nie można mówić, że były
tylko te dwa kolory, podczas gdy były one po prostu najczęściej...
za "ikony" przepraszam, bardzo staram się pozbyć tego brzydkiego nawyku, ale czasem się wymsknie
W pas sie klania wybor zrodel-co ciekawe swoistym ewenementem jest "De mulieribus claris" z BNF, egzemplaz z pocz. XVw. (Français 598), gdzie wystepuja masowo granatowe i czerwone gremliny ale ta "granatowosc" dlugo sie nie utrzymuje, w "Dekameronie" z pol. XVw. (Français 239) granat zastepowany jest liczniejsza czernia lub pochodnym od niej rozem... W walkowanych na 100 strone "Les tres riches heures du Duc de Berry)-wiesniaczki ukazane na stronach kalendarza pt. luty i lipiec maja czarne gremliny. Nastepne ze zbiorow BNF "Bible historiale", pocz. XVw. (Français 9), np. fol.248-scena smierci dzieci Hioba-co pokusilo miniaturzyste aby corki mialy na sobie kaptury w odcieniach czerwieni? Albo z tego samego manuskryptu fol. 19 i postac panienki w czerwonych sukniach i czarnym gremlinie.
Nastepny w katalogu jest egz. "Bible historiale" z tego samego okresu (Français 10),fol. 19-sad Salonona-matki w czarnym i czerwonym gremlinie.
Poszukiwania postaci w gremlinach na marginesach "Godzinek Malgorzaty Orleanskiej" (BNF, Lat. 1156 B) tez nie daja ukojenia-pielgrzymujaca kobieta w czerwontm, chlopka w czarnym, wiesniaczki w czarnym i czerwonym, sluzaca Swietej Rodziny-w czerwonym, dalsze wiesniaczki przy przedzeniu lub przewijaniu przedzy-czerwone kapturki, urocza wiesniaczka zamiatajaca literki-czarny gremlin, kobieta sluchajaca kazania-znow czarny... W scenie sianokosow lub zniw jest NIEBIESKI! I jeden ROZOWY tez!
Nikt nie mowi, ze TYLKO 2 kolory materialu uzywano na gremliny a zastanawia sie czemu akurat te 2 kolory tak MASOWO wystepuja. Czy to jakas zmowa artystow, ich braki kreatywnosci czy moze moda?
Teraz pytanie rekonstrukcyjne: czy sie wychylac i silic na indywidualosc, czy zrobic sobie standartowy czerwony lub czarny (ew. granatowy dla milosnikow "de mulieribus claris":) To chyba indywidualna sprawa jednak...
Mo¶ka, jak obliczasz statystykê, to zastanów siê, czy na przedstawieniach z granatowymi gremlinami nie jest pokazana ta sama osoba kilka razy. W De Mulieribus wspomnianym przez EwKê tak w³a¶nie siê zdarza. Wtedy wyliczaj±c statystykê trzeba takie przyk³ady policzyæ jako 1, bo je¶li nasz± hipotez± zerow± jest nieistnienie w rzeczywisto¶ci gremlinów innych ni¿ czarne i czerwone, oraz przedstawianie innych barw z powodów powi±zanych z symbolik± barw i celowym udziwnianiem scen biblijnych i mitologicznych, to artystê do przedstawienia granatowego gremlina u danej postaci sk³oni³a ta sama przyczyna. To, ¿e postaæ jest namalowana kilka razy, ju¿ siê nie liczy.
Poza wszystkimi granatowymi kapturkami z "De mulieribus claris" mam jeszcze 4 ich przedstawienia, ka¿de z innego ¼ród³a.... Mówi±c szczerze nie znam symboliki granatowego. Wiem,¿e by³ on niezwykle w ¶redniowieczu popularny, ale niestety siê w to nie wg³êbia³am.
No ale nic, nie upieram siê. Wychodzê na jak±¶ straszn± fanatyczkê, która k³óci siê z m±drzejszymi od siebie... Ale po prostu jak widzê co¶ i to parê razy, to jednak to do mnie przemawia(tak,wiem, ¿e za ka¿dym razem mo¿e to co¶ znaczyæ,ale ja taki prosty,ch³opski rozum mam)... Tak czy inaczej dziêkujê za obszerne t³umaczenia
Pozdrawiam,
Mosia.
Mam taką roboczą teorię na temat kolorystyki gremlinów, nie jest może poparta jakimiś głębokimi studiami nad tematem, ale nic lepszego nie przychodzi mi do głowy. Chętnie posłucham opini krytycznych, gdyż te jak wiadomo pozytywnie stymujują rozwój naszej wiedzy
Otóż, o ile mi wiadomo gremliny pojawiają się w II poł. XIV w. w kręgach raczej dworskich, a przynajmniej wśród ludzi zamożnych. Użycie specyficznych kolorów takich jak czerń (szczególnie ciężka do uzyskania) i czerwień (znaczenie ideowe) miały tę zamożność dodatkowo eksponować. Z czasem gremliny zostały przejęte przez niższe warstwy, tradycja dwóch kolorów pozostała (powód pewnie ten sam, chęć "szpanu" i upodobnienia się do wyższych sfer). A granat? Być może miał robić za prawie-czarny, ze względu na większą łatwość w uzyskaniu tej barwy.
Czyli ¿e mog³abym ewentualnie w³o¿yæ czarnego "gremlina" do XIV-wiecznej sukni dworskiej? Bo do XV-wiecznej raczej by toto nie pasowa³o prawda?
a czemu nie ,proponuje przejzec n.p
http://gallica.bnf.fr/Catalogue/NoticesInd/MAN01042.htm a to jest jak najbardziej juz z XVw .
Dziêkujê
Tyle tego ¿e przejrzê z czasem! Pozdrawiam!
Przeczyta³am temat i nadal nie jestem pewna. Chcia³abym sprawiæ sobie kaptur na ch³odniejsze obozowe wieczory, ale wci±¿ nie jestem pewna jaki bêdzie odpowiedni do mojej sukni - widocznej w avatarze, ale na wszelki wypadek, gdybym go zmieni³a, dajê w za³±czniku. Gremliny s± ³adne i urocze, ale chyba mniej os³aniaj± przed ch³odem? (na pierwszej mojej rycerskiej imprezie by³am w kapturze mojego mê¿czyzny, który siêga³ mi do mostka, wiêc by³o naprawdê ciep³o)
No i widzê, ¿e jest trochê trudna sprawa z kolorami. Widzia³am gdzie¶ Czarny kaptur z czerwon± lnian± podszewk±, ale to tylko w rekonstrukcji, a nauczy³am siê im nie ufaæ do koñca. Jaki w takim razie proponujecie? Czy je¶li zrobi³abym czarny kaptur z podszewk± w kolorze sukni, czyli zielonym, to mój ch³opak móg³by siê zacz±æ martwiæ o moj± wierno¶æ? ; ) bo szczerze mówi±c wola³abym podszewkê zrobiæ lnian±... no i czy ogon mogê zrobiæ jaki mi siê podoba, np. do kolan albo prawie do ziemi.
Achu, radzê przej¿eæ dok³adnie ca³y temat, odpowied¼ na Twoje pytania zosta³a ju¿ na tym forum udzielona.
Nie chcê siê czepiaæ dla czepiania, ale jak tam z kieckami BEZ rêkawów na Twoje, Achu, datowanie? Bo o krótkich rêkawach to siê s³ysza³o, ale bez to ju¿ gorzej. Mo¿e i tak byæ, ¿e ¿aden do niej nie pasuje, a przynajmniej nie w tym datowaniu. Pozdrawiam
Gwyn
Aniu, mo¿liwe, ¿e jestem po prostu ciemna, ale gdybym widzia³a odpowied¼ nie zadawa³abym pytania. Zw³aszcza, ¿e na temat np. koloru s± ró¿ne zdania, a mi, jako osobie dopiero rozpoczynaj±cej przygodê z RR, trudno zweryfikowaæ to samemu. Liczê wiêc na jak±¶ ³askaw± osobê, która zlituje siê nad sierot± i o¶wieci. A na przysz³o¶æ, skoro napisa³am, ¿e temat przejrza³am, a odpowiedzi wci±¿ nie znam, pisz±c, ¿e odpowied¼ jednak jest, proponujê daæ do niej linka?
Gwyn, moja suknia jest jaka jest, gdy¿ szyj±c j± nie wiedzia³am, ¿e przyda mi siê jeszcze nie raz, natomiast moim jedynym ¼rod³em by³ Bagriton, a tam wyra¼nie jest napisane 'Z krótkimi rêkawami, albo bez rêkawów'. Zastanawia³am siê owszem czy ich nie doszyæ, ale mo¿e by to by³o jeszcze gorsze? Nvm, to kwestia do innego tematu raczej. Suknia jaka jest taka jest i nowej roboczej szyæ nie bêdê.
Achu, mój post nie miał na celu wyzłośliwienia się na Tobie, lecz był radą, abyś jeszcze raz dobrze przejrzała wątek w którym piszesz, naprawde jest w nim odpowiedź na Twoje pytania, zarówno dotyczące kolorystyki jak i fasonu, tudzież długości ogona. Wystarczy przeczytać raz jeszcze od początku, a Ty zamiast to zrobić zwracasz mi uwagę, że nie wkleiłam linka (masz go w pasku adresu)
A co do sukni to radzę doszyć rękawek, jeśli oczywiście masz materiał, będzie bardziej uniwersalna.
Poszukuje wykroju dla czego¶ takiego -
http://www.historicenterprises.com/images/...product_116.jpg czyli "Fringed hooda" pod he³m. Nie znalaz³em w temacie ¿adnych wykrojó takiego kapturka, a chcia³bym sobie taki sprawiæ, bo znalaz³em troszeczke we³ny w domu i mysle ze na cos takiego akurat starczy.
Pozatym kilka pytan - taki kaptur z podszewk± czy bez? Jak bardzo dopasowany? Musi byc mocno obcis³y czy wystarczy przylegaj±cy? No i pytanko do tych co szyli - jak to zmierzyæ, ¿eby nie mierzyæ za duzo i nie próbowaæ spasowaæ wielokrotnie : ).
Witam!
W³a¶nie zabieram siê do szycia nowego kapturka. Tym razem pokusi³am siê o uszycie kaptura zapinanego na guziczki (posiadam juz dwa otwarte, z czarnej we³enki, poniewa¿ zosta³o mi sporo tego materia³u, postanowi³am go jako¶ wykorzystaæ ;) ) Odtwarzam mieszczkê z prze³omu XIV i XV wieku. I tu pojawia siê moje pytanie: czy kapturek taki, mo¿e mieæ podszewkê z sukna w kolorze "stare z³oto" ("zgnity" br±z
)? Wiem, ¿e pytanie moze wydaæ siê banalne, ale wolê siê upewniæ... Widywa³am w rekonstrukcji kaptury w kontrastuj±cych kolorach, lecz w ikonografii niestety takiego zestawu kolorystycznego nie dostrzeg³am...
A mo¿e lepiej po prostu podszyæ go tym samym materia³em, tak jak zrobi³am to w przypadku gremlina? pozdrawiam ;)
Witam!
Mam pytanko odnosnie szycia. Chce sobie zrobic kapturek na guziczki z czarnej we³enki podszytej zgnilozielonym lnem. Po pierwsze czy takie kolory pasuja do siebie? Po drugie jakiego kolory nitki uzyc. Jesli szyjemy maszynowo,to nie ma problemu, ale chcia³abym go uszyc rêcznie i jesli uzyje czarnej, to czy ujdzie je¶li bêdzie ona widoczna tez na zielonym lnie? No i ostatnie: Czy wykrój kapturka w za³aczniku jest dobry (oczywiscie po zmniejszeniu wymiarow)?
widoczne sciegi to nie problem o ile sa one drobne i estetyczne.
polecalabym porownac sobie wykroj w proporcjach bardziej zblizony do orginalu
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/londhd1a.html na stronce poswieconej kapturom
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...loth/hoods.html
Tego by³o mi trzeba
A jescze jedno czy do tego kapturka moge wszyc 70 cm ogon?
W sumie przeciwskazan nie ma
Te kaptury sa datowane na ostatnia cw. XIVw. lub na 1sza cw. XVw. a wtedy panowala moda na liripipe czyli baaaardzo dlugioogoniaste i cienkoogoniaste kaptury. Jak mozesz i chcesz dac dluzszu ogon niz 70 cm to tez nie bedzie przeszkody.
Dziekuje za odpowiedz
Witam,
Znajoma posiada suknie Krystyny de Pisan i prosi³a mnie ¿ebym zapyta³, czy kapturek, który tu za³±czam móg³by byæ noszony do takiej sukni? Ktokolwiek s³ysza³, ktokolwiek wie- stokrotne dziêki za odpowied¼
Suknia de Pisan to suknia dworska, w ostatecznosci moznaby do tego dolozyc gremlin czyli kaptur otwarty ale ten na guziczki... lekko watpliwe.
CYTAT(Nikodem @ 08:44 16.06.2007) [snapback]192488[/snapback]
Poszukuje wykroju dla czego¶ takiego -
http://www.historicenterprises.com/images/...product_116.jpg czyli "Fringed hooda" pod he³m. Nie znalaz³em w temacie ¿adnych wykrojó takiego kapturka, a chcia³bym sobie taki sprawiæ, bo znalaz³em troszeczke we³ny w domu i mysle ze na cos takiego akurat starczy.
Pozatym kilka pytan - taki kaptur z podszewk± czy bez? Jak bardzo dopasowany? Musi byc mocno obcis³y czy wystarczy przylegaj±cy? No i pytanko do tych co szyli - jak to zmierzyæ, ¿eby nie mierzyæ za duzo i nie próbowaæ spasowaæ wielokrotnie : ).
Ponowie swoje pytanie, mam nadzieje ze moderator sie nie pogniewa. Nikt nie dysponuje wykrojem czegos takiego?
Czyli kobietom wy¿ej urodzonym zdarza³o sie nosiæ kaptur zapinany tylko na okazje polowañ- za³±cznik? Wtedy i suknia by³a przystosowana do okazji i ³adnie wszystko gra³o... Zastanawia mnie jeszcze fakt, co je¶li takowa niewiasta wpad³a na pomys³ wybycia z domu ciê¿k± zima (lub po prostu gdy ciep³o nie by³o) np na jaka¶ uroczysto¶æ do znajomej
kaptur otwarty sam przez siê odpada, bo nie daje ciep³a, zatem co zak³ada³a?
Czy mo¿e taki gremlin pasuje - na cieplejsze dni?
Z tego przerysu/ilustracji ksiazkowej z lat 60tych nie wynika, ze kaptur po lewej (na futrze) jest zapinany. Ta suknia uzywana na polowania nie jest tozsama z suknia de Pisan-nie ma rozcinanych rekawow itp. ekstrawagancji. Jest to praktyczna suknia z waskimi rekawami. Drugi przyklad (suknia po lewej) ukazuje cotechardie z tippetami-tez nijak to sie ma do sukni de Pisan.
Gremlin i suknia w typie "de Pisan" z ok. 1415r. Czyli jakies potwierdzenie moich wczesniejszych sugestii...(ConsultertElementNum-17.jpg i -27.jpg)
Gremlina mozna bylo chwilowo zamknac szpilkami (mieszczanka) a na przelomie XIV i XVw. pojawila sie forma malego plaszczyka na guziczki (nawet krolowa)-dobra forma na zime. Poza tym sa jeszcze podwijki i chusty... Dodatkowo ilustracja ukazujaca, ze zima w Alpach nie trzeba sie bylo zawijac szczelnie aby przezyc (oczywiscie bedac szlachetnie urodzona Pania plasajaca po sniegu).
Niestety Nikodemie jeszcze nie trafilam na wykroj owego kaptura. Z moich obserwacji i analiz mozna pokusic sie o przerobke normalnego wykroju-nie kroisz ogona, nie kroisz klinow trojkatnych do poszerzenia czesci okrywajacej ramiona...
Acha, no to wszystko ju¿ jasne, dziêki
Witam
jaki¶ czas temu okazyjnie naby³am kaptur mniej wiecej o tym kroju
http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=10887zapinany na 2 we³niane guziczki
jak do tej pory nie mia³am okazji go za³ozyc, bo nigdzie nie znalaz³am (mimo usilnych prób)
na niego ikonografii.
Proszê o wskazówkê, czy je¶li ubiorê go odtwarzaj±c ¶redniozamo¿n± mieszczankê z prze³ XIV i XV, nie pope³nie b³êdu
i czy moge go nosiæ nie zapinaj±c z wywiniêt± na wierzch czêsci± przedni± tak jak kaptury tego typu
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...h/londhd1a.htmlz góry dziêki za pomoc
Niestety kaptury zapinane na guziki mialy ich troche wiecej niz 2. Jesli to mozliwe dorob brakujace guziki, obejzyj obrazki zamieszczone na str. 5 tego tematu i nos kaptur tak jak przedstawione tam postaci.
CYTAT(EwKa @ 21:57 07.07.2007)
Niestety Nikodemie jeszcze nie trafilam na wykroj owego kaptura. Z moich obserwacji i analiz mozna pokusic sie o przerobke normalnego wykroju-nie kroisz ogona, nie kroisz klinow trojkatnych do poszerzenia czesci okrywajacej ramiona...
Okej, to ¿e bez ogona to wiem, ale hmm... co z kryz±? Jak bedzie taka w normalnym kszta³cie, to sie nie u³o¿y w prostok±ty z przodu i z ty³u, tylko w jakie¶ pó³kola, o ile wogóle sie u³o¿y (nawet bez klinów).
Troszke sie pogubi³em, kombinuj±c z wykrojem
.
Witam
Je¶li chodzi o fringed hoody i wykrój do nich to mo¿e bêdê móg³ co¶ pomóc. Podobny rysunek do tego w za³±czniku rysowa³ nam Gwyn na ¦wiecinie (mam nadziejê ¿e sie nie obrazi :P). Przepraszam za jako¶æ rysunku ale ¿aden ze mnie rysownik czy malarz i trochê proporcje nie zosta³y zachowane chyba. Mam nadziejê ¿e pomogê.
Pozdrawiam Buster
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.