Zasady pojedynków - Czersk 2013
Wymagane wyposa¿enie zgodne z datowaniem i wymaganiami imprezy - spójne z odtwarzan± postaci±.Opancerzenie musi chroniæ ca³± strefê trafieñ, a tak¿e d³onie, nadgarstki i kolana.
Dopuszczona broñ do pojedynków: miecze tzw. jednorêczne, szable zarówno ruskie, jak i koczownicze,miecze d³ugie z g³owniami w typie XIIa i XIIIa, tasaki w typie Conyers Falchion (g³ownia bez „zadziorów”).
Tarcza zgodna z datowaniem i odtwarzan± postaci±. Tarcza obowi±zkowa dla wszystkich, równie¿ dla kombatantów uzbrojonych w miecze XIIa i XIIIa. Osoby w otwartych he³mach, dopuszczone zostan± tylko, gdy twarz bêdzie chroniona kolczug± do wysoko¶ci ko¶ci policzkowych.
Premia za nogawice kolcze bêdzie przyznawana, gdy nogawica kolcza siêga do po³owy uda,
nogawice wi±zane z ty³u musz± zas³aniaæ ca³y bok nogi. Premia bêdzie przyznana tylko, gdy nogawice jak i pozosta³a czê¶æ opancerzenia kolczego jest nitowana.
1. Pojedynek nie ma ograniczenia czasowego. Walka trwa do wyznaczonej liczby trafieñ. Walcz±cy posiada 3 punkty trafieñ. Dodatkowy punkt przyznawany jest za kolcze nogawice. Jest to jedyna premia jak± mo¿na uzyskaæ.
2. Po zaobserwowaniu trafienia sêdziowie przerywaj± walkê, nastêpuje rozej¶cie siê zawodników, sêdziowie podaj± aktualny wynik i wznawiaj± pojedynek.
3. Walka sêdziowana jest przez sêdziego g³ównego i czterech sêdziów bocznych.
Decyzja sêdziego jest nieodwo³alna, ostateczna i nie podlega dyskusji.
4.Pole walki wyznaczone bêdzie szrankami 8x8 m.
5.Zasady przyznawania punktów.
a) Punktowane pole trafieñ to: g³owa, korpus i uda,
rêce z wy³±czeniem d³oni i nadgarstków.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikb) Cios musi byæ zadany intencjonalnie ostrzem broni,
trafienia p³azem czy g³owic± nie bêda punktowane.
Mu¶niêcia i drapniêcia, gdzie atak zahaczy tylko o strój,
lub prze¶lizgnie sê po opancerzeniu nie bêd± punktowane.
c) Licz± siê wszystkie ciosy spe³niaj±ce kryteria, nawet lekkie,
je¶li taki by³ zadany intencjonalnie.
Chodzi tu o ewidentne trafienia, kiedy przeciwnik nie blokuje
ciosu lub nie ma mo¿liwo¶ci zas³ony, nie trzeba go uderzyæ
z ca³ej si³y by zyskaæ punkt.
d) Atak, który prze³amie zas³onê i bêdzie spe³nia³ kryteria z punktu „b”,
bêdzie punktowany. Chodzi o cios na tyle silny, ¿e przeciwnik
opuszcza tarczê lub broñ, a atak trafia w punktowan± strefê.
e) Trafienia obopólne traktowane bêd± jako punkt dla obu walcz±cych. Obopólne trafienie
uznawane bêdzie,gdy przeciwnicy trafi± siê jednocze¶nie. W przypadku,
gdy trafienia nastêpuj± po sobie z minimalnym opó¼nieniem,
trafienie uznane bêdzie za obopólne, je¶li oponent zacz±³ akcjê ofensywn± w trakcie
zadawania ciosu przez przeciwnika. W pozosta³ych
przypadkach punkt przyznany bêdzie zawodnikowi, który trafi³ jako pierwszy.
f) Seria trafieñ, gdy przeciwnik zada kilka szybkich celnych trafieñ, traktowana bêdzie jak
jedna akcja ofensywna i nagradzana jednym punktem.
6.Utrata broni nie skutkuje przerwaniem walki. Przeciwnik decyduje czy pozwoli podnie¶æ broñ
oponentowi. W przypadku, kiedy bêdzie chcia³ kontynuowaæ starcie z rozbrojonym
przeciwnikiem, bêdzie musia³ zadaæ trafienie na normalnych zasadach.
Rozbrojony przeciwnik nie mo¿e zdobywaæ punktów, jesli nie podniesie broni podczas walki.
Po otrzymaniu trafienia, w czasie przerwy mo¿e podnie¶æ broñ.
7.Obalenie przeciwnika nie przerywa walki. Oponent decyduje czy pozwoli wstaæ przeciwnikowi,
je¶li nie musi zadaæ trafienie na normalnych zasadach.
8. Walka koñczy siê gdy jeden z walcz±cych uzyska 3 trafienia lub 4, gdy jego przeciwnik ma
nogawice kolcze.
9. W przypadku remisu, (3 do 3, 4 do 4) walka trwa do pierwszego trafienia. W tym przypadku
obopólne trafienia nie rozstrzygaj± o zwyciêstwie.
10. W przypadku przed³u¿aj±cej siê walki powy¿ej 3 minut, sêdziowie poprosz± oponentów o
zdjêcie tarcz. Walka kontynuowana bêdzie na same miecze.
11.Walcz±cy mo¿e sam przerwaæ walkê aby zg³osiæ sêdziemu, ¿e otrzyma³ trafienie.
12. Akcje nie punktowane, niedozwolone i karane.
a) Pchniêcia, uderzenia jelcem, atak rantem tarczy.
b) Kopniêcia, ³apanie za he³m, ³apanie za nogi, d¼wignie.
d) Kontynuowanie walki po przerwaniu jej przez sêdziów. Uderzenie przeciwnika po okrzyku
„stop” bedzie karane.
e) Dyskusja z arbitrami !!!
13. Kary. Sêdziowie za niebezpieczne i nie regulaminowe zachowanie mog± przydzielaæ kary.
a) Upomnienie.
b) Utrata punktu. Punkt jest przyznawany przeciwnikowi tak, jak gdyby zada³ trafienie.
Kara stosowana po upomnieniu lub od razu w przypadku ra¿±cego naruszenia zasad.
c) Dyskwalifikacja. Tylko za umy¶lne, ra¿±ce naruszanie zasad, nie stosowanie siê do
upomnieñ i stwarzanie niebezpieczeñstwa.