CYTAT
Po co sie alienowac?
Dla urealnienia rekonstrukcji. Podkre¶lenia ró¿nic miêdzy taborem, a obozem rycerskim - mam nadziejê, ¿e ró¿nice bêd± widoczne tak dla uczestników, jak i widzów. Pewien fanatyczny husycki kaznodzieja do³o¿y po temu wszelkich starañ ...
Pozdrawiam.
Tak.
Raczej tak jak poprzednik mówi³. To doda smaczku i klimatu. Mamy przyk³ad np z ubieg³orocznej wojny stuletniej. Zawsze co¶ siê dzia³o - obozowicze sami fabu³ê nakrêcali. Do¶wiadczenia z tamtej imprezy te¿ na pewno przyda³oby siê wykorzystaæ. Co zrobiæ ¿eby by³y dwa obozy i nie by³o wrogo¶ci?
1) Zakaz zabawy w kradzie¿e wyposa¿enia. Wojna jedynie militarna.
2) Zakaz rzucania ziemniakami lub jab³kami i wykorzystywanie ró¿nych proc i wyrzutni do tego stworzonych.
3) Zakaz wpuszczania na pole bitwy nieuzbrojonych do walk ciê¿kozbrojnych. Nie powinno byæ jednoczesnych walk mieszanych. Powinny byæ poszczególne etapy. Np. pierwsze natarcie bez walki jedynie przepychanka w zwarciu + harcownicy przed oddzia³ami lub z boku. Najlepiej ¿eby harcownicy byli blisko publiki (pierwszy plan), przepychanka na drugim planie. Drugie natarcie - ³omot (oczywi¶cie zgodnie z ustaleniami imprezy) - tylko ciê¿kozbrojni.
4) £ucznicy - tylko strza³ salw± na komendê. Nie ma strzelania na wprost. Nie ma pojedynczych snajperów.
Te uwagi mog± pomóc, a na pewno nie zaszkodz±.
Pa
Wiêkszo¶æ z Chudowiczów i tak chyba bedzie na Toszku, wiêc nada¿y siê okazja to knucia strategii. W trakcie planowania jest równie¿ sposób na po³±czenie fabu³± wszystkich trzech dni, mimo tego, ¿e tak badzo sie ró¿ni± tematyk±. Jedno co wykluczamy ju¿ teraz to statystyki bohaterów i rzucanie K3,K6 i K10 w trakcie starcia
Chcemy moczymordy?
ps. je¶li kto¶ bêdzie mia³ du¿± beczkê to proszê o kontakt. Aha, Przemek czeka na zg³oszenia rzemie¶lników, a ja nadal szukam strzelców.
Ja chcê moczymordów. Z chêci± wyst±piê - chocia¿ i tak wiem, ¿e przegram. Ale przynajmniej mordê pomoczê.
Niestety jeszcze w tym roku nie bêde w obozie (brak stroju), ale jako "zwiedzaj±cy" mam pytanie- czy bêdzie jakie¶ jad³o i napitek z epoki? bo w zesz³ym roku nie by³o (chyba ¿e grill, frytki, coca-cola i piwo Tyskie jest historyczne
)
GhaSh - poruszy³e¶ temat rzekê (i gniazdo szerszeni zarazem).
Powiem tak: Bêdziemy siê staraæ, ¿eby by³o epokowo.
Szukaj±c strony naszych znajomych i zesz³orocznych go¶ci z Historica Congregati ex Schaunbergensis natrafi³em na relacje z naszego Jarmarku:
http://www.schaunberg.de/gallerie.htm (Chudów na drugiej pozycji)
W t³umaczeniu na angielski:
"In the middle of August visited we a meeting in Chudow, Poland. This castle celebration finds annually, full around a small, well reconstructed castle. The whole meeting runs on a very high level with a close time window (1360-1410)."
W tym roku te¿ maj± siê pojawiæ i to w mocniejszym sk³adzie.
Ps. PROSZÊ O JAK NAJWCZE¦NIEJSZE ZG£ASZANIE SIÊ GRUP KTÓRE CHC¡ PRZYJECHAÆ NA CHUDÓW (do mnie mail ze zdjêciami) LUB TYCH KTÓRE JU¯ WIEDZ¡, ¯E BÊD¡.
Pamiêtajcie, liczba miejsc jest ograniczona i im wcze¶niej dacie znaæ ile osób, ile namiotów, jakie rzemios³a bêdziecie mogli przywi¼æ na Jarmark tym wiêcej nowych go¶ci bêdziemy mogli zaprosiæ i tym sprawniej wszystko przygotujemu.
trak na marginesie....watman a amol dla losia jakis sie znajdzie???;]]]
Wojciech z Puszczy,
Witam!
Chêtnie pojawiy siê na imprezie jako rzemie¶lnicy (2 osoby) - bi¿uteria , Pracownia "Artefakt"- Dysponujemy w³asnym namiotem - kramem/historycznym , strojami ja dodatkowo walczê , spe³niam wszystkie wymagania Grunwaldu 2006 w tej dziedzinie. Nale¿ymy do Mazowieckiej Chor±gwii Ksiêcia Siemowita , na ¿yczenie wysy³am fotki.
Proszê o odpowied¼ , pozdrawiam Pawe³ .
Witam
Bardzo chêtnie zaprosimy rzemie¶lników wytwa¿aj±cych bizuterie i inne bibeloty, ale wpierw proszê o przes³anie (na mój adres mailowy) swoich zdjêæ w strojach (w Twoim przypadku równie¿ w zbroi jesli chcesz walczyæ), namiotu (rozumiem zatem, ¿e chcecie spaæ w obozie historycznym?) oraz zdjêæ przedmiotów które chcieliby¶cie sprzedawaæ.
Dodatkowo nale¿y wype³niæ formularz dla rzemie¶lników który jest na pierwszych stronach tego tematu i wys³aæ go na adres Fundacji Zamek Chudów.
Jednocze¶nie przypominam, ¿e wymagania Grunwaldu nie s± uznawane jako rekomendacja i nie stanowi± kryterium przy zapraszaniu grup historycznych (nie jeste¶my w stanie analizowaæ wymagañ ka¿dej chor±gwi, wiêc sami, po konsultacji ze specjalistami, dokonujemy zaproszeñ)
Witam!
Rozumiem ! - standartów grunwaldzkich u¿y³em tylko jako punktu odniesienia.
Fotki wyrobów i nasze prze¶lê jak najszybciej.
Pozdrawiam Pablo.
AHA no i proszê o adres mailowy bo jako¶ nie dostrzeg³em.
Po ilo¶ci postów wnioskujê, ¿e z Frehy korzystasz od niedawna. Adres e-mailowy jest wy¶wietlany pod ka¿d± wypowiedzi± (taki szary prostok±cik).
Alternatywnie do poczty mo¿na skorzystaæ z "prywatnej wiadomo¶ci" = PW (te¿ prostok±cik pod postem).
Proponujê równie¿ u¿ywaæ przycisku "edytuj", gdy¿ tworzenie nowego postu wprowadza w konsekwencji chaos i prowadzi do czatu.
Tyle z zasad, wszelkie pytania odno¶nie wymogów, zg³oszeñ i zaproszeñ proszê kierowaæ poprzez który¶ z powy¿szych sposobów.
Witam po przerwie.
Z rado¶ci± pragê siê z Wami podzieliæ adresem strony Jarmarku ¦redniowiecznego w Chudowie:
http://jarmark.zamekchudow.pl/
(wszelkie problemy techniczne, pomys³y i uwagi proszê kierowaæ do mnie - pozwoli to na urozmaicenie strony)
Dodatkowo polecam którk±, ale jak¿e dla nas pochlebn± wzmiankê na stronie:
http://gdansk.naszemiasto.pl/rycerzowo/spe...kul/536926.html
Aha. Lista uczestników VII Jarmarku w Chudowie jest ju¿ zamkniêta. Kto wie, ¿e jest zaproszony ten wie (czyli zasadniczo wszyscy zesz³oroczni). Resztê zapraszamy za rok.
Bardzo proszê wszystkich rzemie¶lników, którzy chca do nas przyjechaæ, a jeszcze nie zg³osili siê, do jak najszybszego przes³ania formularzy (do pobrania na pierwszych stronach tego tematu).
Tych, co ju¿ przes³ali, proszê o cierpliwo¶æ. Do 1 czerwca czekamy na zg³oszenia. Do 15 czerwca na wszystkie odpowiemy.
Poni¿ej znajduj± siê zmodyfikowane wymagania do konkurencji fabularnychktóre maj± odbyæ siê w sobotê. Kto bêdzie chcia³ wzi±æ w nich udzia³ (a bêdzie warto) jest proszony o kontakt na miejscu z Bia³ym lub £ukaszem Lewandowskim w celu przydzielenia do konkretnych pocztów i przyznania odpowiednich ról. Datowanie uzbrojenia u¶ci¶lane jest do projektu 'Bezkrólewie po Ludwiku Andegaweñskim i tzw. wojna Grzymalitów z Na³êczami 1382-85'
Uzbrojenie oczywi¶cie opracowywane wg dostêpnych ¼róde³ ikonograficznych, zachowanych zbiorów, znalezisk archeologicznych i ¼róde³ pisanych.
Uzbrojenie powinno byæ spójne historycznie, jest wystarczaj±co wiele ¼róde³ by stwierdziæ z du¿± doz± prawdopodobieñstwa, które elementy uzbrojenia funkcjonowa³y ze sob± jako zbroja.
Uzbrojenie ni¿ej przedstawione dla poszczególnych zbrojnych jest uzbrojeniem minimalnym i powinno byæ adekwatne do zamo¿no¶ci wystawiaj±cego poczet.
Rycerz (dowódca pocztu)
- przy³bica, ³ebka z zaczepianym nosalem
- kirys bia³y lub kirys kryty, kryta zbroja obrêczowa, p³aty + kolczuga, napier¶nik bia³y + kolczuga
- jaka heraldyczna lub pourpoint;
- pe³ne nagolennice p³ytowe, zbrojnikowe lub mieszane( p³ytowa nagolennica, zbrojnikowy nabiodrek + p³ytowy nakolanek), w przypadku pó³otwartej nagolennicy, nogawice kolcze
- rêkawice p³ytowe lub zbrojnikowe
- pe³ne narêczaki p³ytowe, zbrojnikowe lub mieszane. We wszystkich wypadkach wymagany jest na³okietnik.
- tarcza z barwami heraldycznymi
Ciê¿kozbrojny kopijnik (pocztowy)
- przy³bica, ³ebka z zaczepianym nosalem, otwarty he³m (³ebka lub kapalin)z czepcem kolczym i pikowanym.
- p³aty + kolczuga lub kolczuga + wierzchni gruby pikowaniec (minimum)
- nakolanki + nogawice kolcze (minimum)
- na³okietniki + d³ugi rêkaw kolczy (minimum)
- rêkawice p³ytowe, zbrojnikowe lub kolcze (mitynki zintegrowane z rêkawem kolczym)
- tarcza z barwami heraldycznymi;
- jaka lub pourpoint w barwach pocztu
Strzelec (pocztowy)
- otwarty he³m (³ebka lub kapalin) z czepcem kolczym i pikowanym.
- kolczuga + wierzchni gruby pikowaniec (minimum)
- nakolanki + nogawice kolcze (minimum)
- na³okietniki + d³ugi rêkaw kolczy (minimum)
- rêkawice p³ytowe, zbrojnikowe lub kolcze (mitynki zintegrowane z rêkawem kolczym)
- jaka lub pourpoint w barwach pocztu
Lekko zbrojny (pocztowy)
- otwarty he³m z kolczym i pikowanym czepcem
- gruby pikowaniec
- rêkawice p³ytowe lub zbrojnikowe
- jaka w barwach pocztu>br>
Inne konkurencje bojowe w sobotê (je¶li siê odbêd±) s± datowane tak jak ca³o¶æ Jarmarku.Zasadniczo powy¿sze wymagania s± wyj¶ciow± do wszelkich ustaleñ w sprawie uzbrojenia. Analogicznie do zesz³ego roku, tak¿e i w tym arbitrami w sprawach spornych bêd± Aiuto z Warszawy, Marcin z Krakowa i Marcin Gliwic. W razie jakichkolwiek pytañ (teraz) proszê pisaæ na maila lub priva.
ps. ustalenia dla ca³o¶ci Jarmarku oraz ew. dla innych wydarzeñ fabularnych ju¿ wkrótce.
Pozdrawiam serdecznie!
Jako oficjel Zielonej Góry - chcia³bym i zrobiê to wszelkimi drogami - dostaæ siê ponownie wraz moja ekip± na tegoroczny Jarmark. Bêdê s³a³ wici, emaile, pocztówki itd.. bo nam siê rok temu tak podoba³o, ¿e musimy w tym roku obozem sie rozbiæ pod chudowskim zamkiem. W czym damy radê we¼miemy udzia³, lub w czym nam pozwol±. Taranem nas sprzed bramy obozowej nie przepchacie..
Zg³oszenie posz³o. Czekamy wiêc konnych pos³añców lub go³ebi. Ja tymczasem, w Photoshopie, powycinam twarze tych brzydkich brytoli z "Medieval Tailor Assistant" i powklejam nasze, wysy³am Wojtkowi niech dopuszcza lub nie.
Do zobaczenia
Witam.
Zg³oszenie dosta³em, odpowiemy w najbli¿szym czasie.
Fotki s± raczej po to zeby zobaczyæ jak nam wszystkim idzie praca nad rekonstrukcj±. Zw³aszcza zale¿y nam nad zdjêciami uzbrojenia (zawsze sprawia wiêcej zamieszania ni¿ stroje).
To nie ja dopuszczam lub nie. Ja tylko zbieram zg³oszenia. Odpowiedz jest wysy³ana po konsultacji z decyzyjn± czê¶ci± Puszczy oraz Fundacji.
aha. ¿eby nie by³o, ¿e lista zamkniêta, a ludzie siê jeszcze zapisuj±: po otrzymaniu limitu podyktowanego finansami, topografi± i zdrowym rozs±dkiem mogli¶my przyjaæ pewn± ilo¶æ grup które jeszcze w Chudowie na Jarmarku nie by³y. Dla starych wyjadaczy miejsce trzymamy. Kto rozmawia³ ze mn± w tym roku o Jarmarku, a nie wie do koñca jak± ma sytuacje (niewszyscy starzy wyjadacze siê zdeklarowali z liczb± osób, wiêc narazie wszystko jest na oko), to proszê o kontakt na priva.
Witam
Zastanawia mnie w wymaganiach taki szczegó³ jak p³aty+kolczuga, a np. kirys bia³y czy kryty ju¿ nie musz± byæ z kolczug±. Troche mnie to dziwi bo jak wszyscy powszechnie wiemy kolczuga by³a tak¿e noszona nie tylko pod p³atami, napier¶nikami ale tak¿e pod kirysami krytymi i bia³ymi tak¿e. Czy mo¿e wol± organizatorów jest zwiêkszenie bezpieczeñstwa tych p³atowców, którym ledwo one zakrywaj± pêpek. Bo moje p³aty np. nie s± wersj± mini i zakrywaj± ca³y mój korpus tak jak to maj± w za³o¿eniu czyniæ.
Dobrze Piotrku, ¿e zwróci³e¶ na to uwagê. Toczy³a siê do¶æ d³uga dyskusja nad takim postawieniem sprawy i do koñca nie jestem zorientowany w jej wyniku. Zaraz poradzê siê projektowców. Moim skromnym zdaniem p³aty spokojnie wystarczaj± bez kolczugi i taka zasada bêdzie prawdopodobnie obowi±zywaæ na ca³o¶ci Jarmarku.
A ja bym siê tak nie rozpêdza³ z tymi p³atami siêgaj±cymi do pó³ uda... Mi to trochê podejrzanie wygl±da, choæby dlatego, ¿e ciê¿ko by by³o w czym¶ takim na konika wsi±¶æ. Zaden ze mnie w sumie ekspert, ale tak sobie poogl±da³em przed chwil± ksi±¿kê, zapewne wiêkszo¶ci dobrze znan±, Armour from the battle Wisby 1361, no i choæby te orygina³y posk³adane na manekinach ¶wiadcz±, ¿e klejnoty to raczej w³a¶nie kolczug± trza by³o os³oniæ, bo p³aty raczej siêga³y do momentu , w którym wygodnie mo¿na siê schyliæ czy w³a¶nie wsi±¶æ na konia.
Oczywi¶cie ostateczny g³os nale¿y do szanownej komisji
, do której wytycznych siê pokornie zastosujê w razie czego. Herman, ¿eby nie by³o
, mi siê te¿ nie chce ubieraæ pod spód kolczugi
Pokrak pozdrawia
Krzysztof. ¦wi±tkiewicz
Wojtek zamiesci³ docelowy regulamin uzbrojenia na nasz zamkniêty projekt Wojny Grzymalitów z Na³êczami 1382-85, pierwszy dzieñ Jarmarku bêdzie poswiecony w szczególno¶ci temu¿ projektowi i je¶li uczestnicy Jarmarku, znaczy sie zbrojni spoza naszego grona Grzymalitów i Na³êczów bêda chcieli wzi±¶æ czynny udzia³ przejd± weryfikacje uzbrojenia wed³ug tego regulaminu. Prosze sie tez nie stresowaæ zbytnio, je¶li poszczególne elementy uzbrojenia nie beda spójne historycznie spróbujemy co¶ z tym zrobiæ. Podam przyk³ad :
psi pysk i p³aty (p³aty typu Wisby) pasuj± do siebie jak piê¶æ do nosa, w tym przypadku mozna rozwiazaæ to dwojako, na p³aty za³o¿yæ "jakê ", pourpoint, cotte de'armes, jak zwa³ tak zwa³, lub zdj±æ zas³onê i zostaæ w ³ebce, co kwalifikuje sie do statusu lekkozbrojnego.
CYTAT
A ja bym siê tak nie rozpêdza³ z tymi p³atami siêgaj±cymi do pó³ uda... Mi to trochê podejrzanie wygl±da, choæby dlatego, ¿e ciê¿ko by by³o w czym¶ takim na konika wsi±¶æ.
Co do twoich w±tpliwo¶ci Kubas, oto rycinka(moge znale¼æ wiêcej dla niedowiarków) które przedstawia ¿e p³aty by³y do¶æ d³ugie, a nie tylko siêga³y do pêpka. I nie chodzi o to ¿e same p³yty siega³y tak nisko tylko materia³ do ktorych s± p³aty przynitowane jest tak wykrojony.
CYTAT
znaczy sie zbrojni spoza naszego grona Grzymalitów i Na³êczów bêda chcieli wzi±¶æ czynny udzia³
To znaczy ¿e zacne grono Grzymalitów i Na³êczów ju¿ jest i mo¿e pozwolicie innym siê z wami pobawiæ??
CYTAT
psi pysk i p³aty (p³aty typu Wisby) pasuj± do siebie jak piê¶æ do nosa, w tym przypadku mozna rozwiazaæ to dwojako, na p³aty za³o¿yæ "jakê ", pourpoint, cotte de'armes, jak zwa³ tak zwa³, lub zdj±æ zas³onê i zostaæ w ³ebce, co kwalifikuje sie do statusu lekkozbrojnego.
Krzysztofie czy to cytat z jakiego¶ opracowania naukowego czy tylko Twój wywód odno¶nie tego psiaka?? Patrz±c na ikonografie i nagrobki to wszelkiego rodzaju narzuty na zbroje(jak zwa³ tak zwa³) do p³atów to maj± siê "jak piê¶æ do nosa".
CYTAT
CYTAT
znaczy sie zbrojni spoza naszego grona Grzymalitów i Na³êczów bêda chcieli wzi±¶æ czynny udzia³
To znaczy ¿e zacne grono Grzymalitów i Na³êczów ju¿ jest i mo¿e pozwolicie innym siê z wami pobawiæ??
Grono Na³êczów z Grzymalitami faktycznie ju¿ jest, ale z tego co wiem to ka¿dy kto ma odpowiednie uzbrojenie mo¿e siê przy³±czyæ do zabawy. Fakt jest taki, ¿e ta grupa jest na tyle du¿a i na tyle dobrze przygotowana merytorycznie, ¿e jest w stanie zorganizowaæ piêcio czê¶ciow± fabu³ê na Jarmarku. Wszystko jednak jest robione przez uczestników dla uczestników i osoby które dotychczas nie bra³y udzia³u w projekcie nastawionym na bardzo dok³adne odtworzenie realiów oddzia³ów zbrojnych teraz maj± okazje zapoznaæ siê z za³o¿eniami i wzia¶æ udzia³ w "larpie".
Wymogi dotycz±ce uzbrojenia, a moze nawet i strojów bêd± odpowiednie do datowania wyda¿eñ fabularnych. Kilka osób od nas te¿ chcia³oby wzi±æ udzia³ w zabawie jako rycerze, ale mimo ze maj± dobry sprzêt na XV wiek to nie bêd± mogi go u¿yæ (sam narazie mam p³aty, a psiaczek ma przyj¶æ w tym tygodniu. Dlatego zastosujê ten dozwolony wybieg i bêdê zak³ada³ jaki¶ ciuszek na blachy, ¿eby w miarê spójnie wygl±daæ).
CYTAT
Aha. Lista uczestników VII Jarmarku w Chudowie jest ju¿ zamkniêta. Kto wie, ¿e jest zaproszony ten wie (czyli zasadniczo wszyscy zesz³oroczni). Resztê zapraszamy za rok.
No có¿, szkoda bo dopiero teraz nam siê wyklarowa³y pewne terminy i okaza³o siê, ¿e termin Chudowa mamy wolny. Za rok to ja nie wiem czy do¿yjê
Nie bez ¿alu mi³ej zabawy ¿yczê.
hmmm....chyba bêdê musia³ dopilnowaæ zeby wszyscy którzy mieli wiedzieæ wiedzieli
Wojciechu, wys³a³am Ci pytanie na prv, no i poniewa¿ nie odpowiadasz wiêc nie wiem czy dotar³o
(pytanie dot. zaproszeñ...)
Witam
Widzê, ¿e w±tek uzbrojenia nam siê rozrasta - i dobrze, byleby¶my nie zapomnieli o samym Jarmarku.
Je¶li ju¿ jeste¶my przy blachach to chcia³bym zapytaæ o pewn± kwestiê:
Czy zna kto¶ przedstawienia lub opisy he³mu (pomijaj±c garnczki (powy¿szy za³±cznik Hermana), turniejówki i ca³± resztê udziwnieñ) bez czepca kolczego?
Rok temu da³o siê jeszcze zauwa¿yæ osoby bez czepców (dobrze, ¿e przynajmniej by³y pikowañce)...
Zgodnie z nasz± wiedz± na dzieñ dzisiejszy proponujemy niedopuszczenie do walki jakiegokolwiek he³mu bez wszytej wy¶ció³ki i czepca kolczego na skórzanym pasie do³±czanym do dzwonu (nie musi byæ nitowany, byleby nie ocynk). Prosimy równie¿ zwróciæ uwagê na odpowiednie zamocowanie kolczugi do pikowañca pod zas³on± he³mu. Wielokrotnie, nawet przy zamkniêtej zas³onie, by³o widaæ go³e gard³o co oczywi¶cie stanowi niebezpieczeñstwo dla posiadacza i wyklucza sprzêt z zabawy.
Trzebaby siê zastanowiæ czy posiadanie czepca kolczego przez strzelców (³uczników, czarnoprochowych) i innych nie bior±cych udzia³u w czynnej walce jest konieczne...czyt. podyktowane histori± i bezpieczeñstwem.
Dodatkowo mamy nadzieje ze wszyscy go¶cie s± ¶wiadomi potrzeby, je¶li nie polerki blach, to przynajmniej usuniêcia z nich wszelkich rdzawych placków. Nieestetyczny sprzêt równie¿ bêdzie proszony o pozostanie w sk³adziku.
CYTAT
Czy zna kto¶ przedstawienia lub opisy he³mu (pomijaj±c garnczki (powy¿szy za³±cznik Hermana), turniejówki i ca³± resztê udziwnieñ) bez czepca kolczego?
Znaczy, pomijaj±c te¿ kapaliny czy w³oskie patenty, i przedstawienia czepców z ³usek i innych dziwów, oraz niemo¿liwe do odró¿nienia w rysunku kaptur kolczy pod schematyczn± ³ebk± czy czepiec kolczy przy tej ³ebce?
von Hohenklingen ma co¶, o co mo¿na by siê od biedy i na upartego k³óciæ, mianowicie bezdyskusyjne s± tylko wystaj±ce spod tekstylnego czepca ozdobne "zêby" z kolczugi. Diabli wiedz±, co jest pod czy w ¶rodku tego tekstylnego czepca, choæ najprawdopodobniejsza jest kolczuga.
No i jest jeszcze to, ¿e w rachunkach pojawiaj± siê "schlom et geynk" - ³ebki z czepcem, ale i same ³ebki - "schlom". Gdyby nie wystêpowa³y bez czepca, nie by³oby sensu zaznaczaæ osobno faktu, ¿e piszemy o pe³nej ³ebce. (J.Szymczak, "Produkcja i koszty ...")
Wszystko to s³abe jest i ma³o rozstrzygaj±ce, owszem.
Pozdrowienia
czy do inscenizacji husyckich tez beda takie wymagania bezpieczenstwa?
Zwlaszcza zastanawia mnie ten kolczy kaptur, wogole to sie zastanawiam czy bede mial jakikolwiek kapturek, czy sam koszyczek...
A i pan Burkhard von Steinberg chyba zmarl w 79...ale do sprawdzenia
Osob± koordynuj±c± husyck± czê¶æ Jarmarku jest Owen (chyba, ¿e siê jeszcze wyprze). Jeste¶my w trakcie omawiania scenariusza, a tak¿e planowania ew. wymogów.
Je¶li BB pojawi± siê w tak licznym i zwartym gronie jak Na³êczowie i Grzymalici to ostatni dzieñ faktycznie bêdzie nale¿eæ do nich.
Jako¿e w temacie pojawi³ siê ruch, chcia³bym przypomnieæ (bêdê to robi³ czêsto), ¿e ka¿da konkurekcja i ka¿de wyda¿enie bêdzie dostêpne dla wszystkich chêtnych. Niemniej w wielu z nich bêdzie trzeba wykazaæ siê pewnymi cechami aktorskimi i/lub odpowiednim sprzêtem. Celem tego ca³ego zamieszania jest wprowadzenie nowatorskiego sposobu organizacji turnieju oraz zapewnienie zabawy wszystkim chêtnym (bo role stra¿ników i rabusiów, dwórek i ksiê¿niczek, strzelców lub piechoty bêd± od Waszej dyspozycji). Wiêc zacznijcie ju¿ dzi¶ my¶leæ co bêdziecie chcieli robiæ na Jarmarku (no dobra, co¶ innego ni¿ walenie nafty) i prze¶lijcie mi/nam swoje propozycje. A w miarê ustalania szczegó³ów bêdziemy robiæ castingi do mnóstwa wspania³ych ról.
Edycja: Tylko b³agam! Piszcie na gadu (1141371), mailem (sill@netblok.pl) lub osobi¶cie (Grunwald).
.. no to ja chcê byæ Calineczk± pogromczyni± Trola
)
No to ja bêdê tym co ostatnio
no mo¿e trochê zupgradeowan± wersj±
Krzysztof. ¦wi±tkiewicz
Dodam jeszcze, ¿e na ten rok przyjeli¶my ramy czasowe dla uzbrojenia 1350-1415 i bêdziemy w raz z realizacj± projektu zawê¿aæ. Oczywi¶cie ca³y komplet ma byæ spójny historycznie i robimy to po uzgodnieniu kwestii, ze nie da sie wymienic ca³ego kompletu dla ciê¿kozbrojnego w ci±gu 1-2 sezonów.
Pax moi mili!
Ustalenia "projektowców" pozostaj± w mocy i obowi±zuj± w fabularnych wyst±pieniach w sobotê. Ka¿dy kto bêdzie chcia³ wzi±¶æ udzia³ w scenariuszu przejdzie opdowiedni± komisje - którabedzie podyktowana za³o¿eniami projektu "Wojna Domowa".
CA£O¦Æ IMPREZY ZAK£ADA DATOWANIE 1380-1430 i na POZOSTA£YCH artakcjach po³±czenie p³atów Wisby z PSIAKIEM s± OK! (bardzo dobrze zresztr± potwierdzone przez Hermana jako uzbrojenie wykorzystywane w tym samym okresie - jednak¿e nieudowodnione jako u¿ywane przez jedn± osobê).
Tym samym prosi³bym o zakoñczenie dyskusji na ww. temat (odwo³ujê do dzia³u "Uzbrojenie").
Zdajemy sobiê sprawê z tego, ¿e chcieliby¶cie ju¿ znaæ szczegó³y Jarmarku, ale wszystko w swoim czasie. Je¶li tylko bêd± znane szczegó³y dotycz±ce fabu³y - natychmist je og³osimy.
w±tek zbrojeniowy (p³aty + psi pysk) zosta³ wydzielony do osobnego tematu:
O ³±czeniu p³atów z psim pyskiem
pozdrawiam
Boran
Witam.
Wywieszenie wymogów do sobotnich konkurencji fabularnych zaowocowa³o ostr± dyskusj± i przeniesieniem tematu do innego dzia³u. Prosimy, aby po wywieszeniu kolejnych listy forumowicze wykazali siê opanowaniem i znajomo¶ci± zasad Frehy.
Poni¿ej zamieszczam listê która zawiera spis przedmiotów, zachowañ lub regu³ które nie s± odpowiednie dla próby rekonstrukcji naszego okresu i cze¶æ z nich bêdzie niemile widziana, a czê¶æ niedopuszczalna na Jarmarku.
Lista zosta³a stworzona w oparciu o nasz± aktualn± wiedzê i mo¿liwo¶ci. Nie jest nawet w po³owie tak dobra jakby¶my chcieli, ale naszym zdaniem pozwoli podnie¶æ poziom imprezy.
W razie jakichkolwiek zastrze¿eñ proszê o KONKTAKT DO MNIE lub wypowiedz w innym temacie Frehy, odpowiednim dla konkretnego zagadnienia!!!
A zatem, na Jarmarku 2006 nie przejd±:
- latarenki ze szklanymi szybkami
- buty na innej, ni¿ skórzana przyszywana podeszwa
- dublety z dowi±zywanymi lub z bufiastymi rêkawami.
- paski do stroju ze wspó³czesnymi klamrami (ogólnie wspó³czesne adaptacje najró¿niejszych przedmiotów).
- koszule lub sukienki ozdobione nadmiern± ilo¶ci± elfich haftów
- piêkne, acz niezgodne z datowaniem spinki, brosze (popularne s³owiañskie lub wikingskie ozdoby)
- nadmiernie ozdabiane haftami lniane torby na ramie (http://freha.pl/index.php?showtopic=4683&postdays=0&postorder=asc&start=0)
- niedatowane jedzenie (np. pomidory, ziemniaki, fasola)
- narzêdzia obozowe z metk± i stra¿ack± farb±
- wspó³czesna bi¿uteria + makija¿ którego, niestety jeszcze niektóre kobiety, zapominaj± zmyæ.
Ponadto:
- w tym roku bêdzie ¶ci¶le wyznaczona strefa dymna, koniec z paleniem za namiotem)
- warty bêd± mia³y obowi±zek zatrzymywania osób w strojach, wnosz±cych do obozu lody, napoje w puszkach, plastikach, niehistoryczne ¿arcie, itp.
- warty jak i organizatorzy bêd± prze¶ladowaæ NIEZALE¯NIE OD PORY DNIA CZY NOCY osoby w strojach z puszkami, butlekami, foliowymi opakowaniami - jak ju¿ trzeba to nale¿y przelewaæ w namiotach.
Dla upartych ka¿da z tych rzeczy mog³aby byæ powodem do dyskusji conajmniej tak d³ugiej jak ca³y ten temat. Dlatego jeszcze raz prosimy: w przypadku niejasno¶ci lub zastrze¿eñ kontaktujcie siê ze mn±.
CYTAT
- buty na innej, ni¿ skórzana przyszywana podeszwa
Nie wiem jak u innych ale u mnie z 10 planowanych osób (w tym 6 drzewcówek, 2 zbrojnych i ³ucznik) poza mn± przyjecha³a by jedna osoba (mo¿e dwie).
Rozumiem intencje organizatorów ale o takim wymogu wypada³o by poinformowaæ znacznie wcze¶niej. W tej chwili nie ma ju¿ szans na zmianê obuwia.
Pozdrawiam
Andrzej
P.S. Przeczyta³em ostatnie zdanie Wojtka, ale w przeciwieñstwie do pozosta³ych wymogów (dla mnie dosyæ oczywistych) ten jest nie do przeskoczenia ze wspomnianego ju¿ powy¿ej powodu i dlatego postanowi³em jednak napisaæ publicznie.
Dobry (bo jak móg³by byæ z³y
Andrzeju, masz znakomit± racjê w twierdzeniu, ¿e wywieszenie wymogów teraz (czyli 2 miechy przed imprez±) jest, albo (ca³kowicie niezamierzon±) prób± zniechêcenia czê¶ci uczestników, albo spó¼nionym zap³onem.
Prawda jest taka, ¿e ani nie chcemy, ani nie mamy mo¿liwo¶ci sprawdzaæ Waszych butków. Niemniej jednak Jarmark w Chudowie sta³ siê pewnego rodzaju wyznacznikiem poziomu, a co za tym idzie, chcieliby¶my, aby przy okazji tej imprezy ka¿dy z nas przej¿a³ swoje graty i potrafi³ siê przyznaæ, choæby przed samym sob± co jest z nimi nie tak.
Liberi od kilku lat uczestniczy i aktywnie wpomaga organizacje Jarmarku i nie mamy zamiaru tego zmieniaæ. Wierzymy jednak, ¿e nasze wskazówki zostan± potraktowane serio i ¿e w miarê potrzeby zrobimy wszystko, aby im sprostaæ.
Zmieniaj±c temat, Borg zwróci³ uwagê na trunki wysokoprocentowe. Bojê siê rozpêtaæ nastêpnej dyskusji, ale podpieraj±c siê autorytetem dr Szumilasa nadal twierdzimy, ¿e w XIV i XV wieku w ¶rodkowej Europie nie pito czego¶ co w najmniejszym choæby stopniu przypomina³o wspó³czesnego Bolsa. Rozmowa ju¿ siê toczy³a tutaj:
http://freha.pl/index.php?showtopic=3433 Je¶li kto¶ udowodni, ¿e czy¶ciocha by³a osi±galna to bêdizemy mogli j± piæ z czystym sumieniem (co oczywi¶cie nie bêdzie t³umaczyæ ew. po niej nieodpowiednich zachowañ).
CYTAT(Wojciech z Puszczy)
Zmieniaj±c temat, Borg zwróci³ uwagê na trunki wysokoprocentowe. Bojê siê rozpêtaæ nastêpnej dyskusji, ale podpieraj±c siê autorytetem dr Szumilasa nadal twierdzimy, ¿e w XIV i XV wieku w ¶rodkowej Europie nie pito czego¶ co w najmniejszym choæby stopniu przypomina³o wspó³czesnego Bolsa. Rozmowa ju¿ siê toczy³a tutaj:
http://freha.pl/index.php?showtopic=3433 Je¶li kto¶ udowodni, ¿e czy¶ciocha by³a osi±galna to bêdizemy mogli j± piæ z czystym sumieniem (co oczywi¶cie nie bêdzie t³umaczyæ ew. po niej nieodpowiednich zachowañ).
Potencjalnie zawêdrowaæ mog³o zza Alp jako egzotyka... odsy³am do wy¿ej wymienionego w±tku.
Witam
Na stronie Jarmarku pojawi³a siê nowa zak³adka ze znanymi nam doskonale plakietkami okoliczno¶ciowymi wykonywanymi specjalnie na kolejne Jarmarki.
http://jarmark.zamekchudow.pl/ - dzia³ DODATKI.
Ju¿ wkrótce bed± znane projekty plakietek na tegoroczny Chudów. Pojawi siê równie¿ rozpiska przygód fabularnych na trzy kolejne dni.
------------------------------------------
W nawi±zaniu do dyskusji tocz±cej siê w temacie:
http://freha.pl/index.php?showtopic=3433&p...er=asc&start=30 i byæmo¿e przedwczesnej decyzji o stosunku do trunków wysokoprocentowych, propnujemy takie rozwi±zanie:
Vislaw: "No có¿, je¿eli "naci±gamy" historiê spo¿ywaj±c mocniejsze trunki "wcze¶niej" ni¿ z udokumentowanych ¼róde³ to by wynika³o - róbmy to przynajmniej w dobrym stylu, korzystaj±c ze staropolskiej tradycji"
Nie bêdziemy nikogo goniæ z kajdanami, ani straszyæ ogniem piekielnym, ale prosimy o to aby spróbowaæ zamieniæ czyste bolsy i absolwenty na co¶ co choæ troche przypomina staropolskie nalewki (przepisy dostêpne w odno¶nikach tematu o fermentacji i destylacji - tam równie¿ proszê zg³aszaæ swoje zdanie na ten temat).
-----------------------------------------------
Przypominam równie¿ o tym, ¿e w zesz³ym roku rozmawiali¶my o mo¿liwo¶ci zorganizowania warsztatów i pokazów szermierczych. Chêtnych proszê o kontakt.
----------------------------------------------
Aha, by³bym zapomnia³. Zaskoczeniem by³a dla nas tak du¿a ilo¶æ pytañ w sprawie gumowych podeszw w butach...Zdajemy sobie sprawe, a co Andrzej nam jeszcze bardziej u¶wiadomi³, ¿e wywieszenie 2 miechy przed imprez± wymogów szytych butów na skórze mo¿e niektórych zaskoczyæ, ale na pewnego rodzaju hipokryzje zgodziæ siê nie mo¿emy.
Sprawa wygl±da tak, ¿e je¿eli kto¶ napisze nam o tym, ¿e ma butki na gumie lub organizatorzy przez przypadek to zauwa¿± na imprezie (nie bêdziemy mieli ani czasu, ani ochoty tego specjalnie sprawdzaæ, ale je¶li kto¶ bêdzie np. trzyma³ nogi na stole i ¶wieci³ gumolitem) to poprosimy delikwenta o zmianê butków lub bieganie na bosaka (historyczne jak w pysk strzeli³). Je¶li kto¶ siê nie przyzna, a nie zauwa¿ymy to i tak bêdzie w tym chodzi³ - trudno.
Na allegro, grunwaldzie lub nawet w ciucholandach mo¿na kupiæ pasy skóry albo stare grube skórzane torby. Przyszycie skóry do nogawic to kwestia godziny. Do butów - pó³ dnia.
Wspomniana przeze mnie hipokryzja polega na tym, i¿ widzia³em ludzi którzy byli obwieszeni lanymi koñcówkami do sznureczków po 5 z³ sztuka (przy ok 20-30 koñcówkach) lub z ozdobnymi guzami w kurtach czy innych tunikach, a w butach z rêkawa kurtki i linoleum...
Nie wymagamy szytych stykowo na wywrotke butków od naszych polskich najlepszych rzemie¶lników. Odtwarzacie pana z mosiê¿nymi okuciami na torebce? - to kupcie po¿±dne buty. Robicie ch³opa czy biednego rzemie¶lnika? - uszyjcie sobie co¶ co bêdzie przypominaæ obówie tych najlepszych. Tak robiono w ¶redniowieczu.....
W odpowiedzi na zapotrzebowanie warsztatów szermierczych, Marcin Surdel opisa³ co, przy zaanga¿owaniu reszty oczywi¶cie, jest w stanie przygotowaæ na Jarmark. Liczymy na wspó³pracê i szeroki odzew:
- warsztaty z podstaw walki kordem/jedynk± wed³ug Leckuchnera.Wymagania dla uczestników warsztatów: jedynka/kord lub drewno, zdrowy rozs±dek.
- warsztaty z podstaw walki kordem/jedynk± i puklerzem, oparte o Lignitzera i Ringecka (te¿ kolesie z tradycji Liechtenauera). Wymagania: jedynka/kord i puklerz, zdrowy rozs±dek.
- elementy zapasów w zbroi i walki w pó³mieczu, na podstawie Ringecka - w formie warsztatów lub pogadanki. Wymagania dla uczestników: w³asny d³ugi miecz lub drewno, rêkawice i narêczaki, nabiodrki, przeszywka i co¶ na g³owê. Plus zdrowy rozs±dek.
- warsztaty z podstaw d³ugiego miecza w tradycji Liechtenauera. Wymagania - dugi miecz lub drewno, zdrowy rozs±dek.
Oprócz tego (to ju¿ bardziej pod publikê): pokaz u¿ycia ostrej broni czyli jak poci±æ kawa³ek miêsa w przeszywce, jakie¶ kapusty czy s³omiane maty.
No i musztra, czyli jasiowanie z tyczkami - po polsku i niemiecku, plus mo¿e podstawowe rzeczy, które da siê zrobiæ reenaktorsko drzewcówk± i nie zabiæ tego drugiego od razu.
Dwie sprawy.
Czy w tym roku przejazd jest równie¿ refundowany (w razie nadwy¿ek oczywi¶cie zwracam kasê jak poprzednio :-)?
Czy toalety dla nas nie mog³y by byæ ustawione bli¿ej obozu?
Z warsztatów szermierczych Marcina chêtnie skorzystam, sprzêt jest wiêc nie bêdzie problemu.
Drzewcówek te¿ kilka zabierzemy.
Skoro ju¿ wywo³ano mnie po imieniu do tablicy to krótki komentarz.
Nie jestem obroñc± uci¶nionych "gumolitów" (posiadam odpowiednie obuwie).
Je¶li kto¶ siê od lat bawi w "rycerza", ma zbroje za kilka tysiêcy ale nie ma historycznych butów bo za 300 z³ kupi sobie miecz i w ogóle to siê ¶lizgaj± to bez komentarza z mojej strony.
Je¶li kto¶ zaczyna (a o takich ludziach mówi³em Wojtku), staje na g³owie aby dobrze wygl±daæ, mieæ co trzeba aby funkcjonowaæ w "¶redniowiecznym ¶wiecie" i wydaje na to ca³e kieszonkowe to odrobina wyrozumia³o¶ci nie zaszkodzi (nawet takiej imprezie jak Chudów).
Przy okazji chcia³bym zwróciæ uwagê na to, ¿e s± rzeczy znacznie bardziej rzucaj±ce siê w oczy (oczywi¶cie dla nas, bo ludziska i tak nie wiedz± o co chodzi), których mo¿na by w koñcu przypilnowaæ (ubrania, naczynia i uzbrojenie).
Pozdrawiam
Odpowiem kolejno.
Fundacja równie¿ w tym roku bêdzie siê staraæ zrefundowaæ koszty przejazdu. Je¶li ju¿ kto¶ teraz zna dok³adn± ilo¶æ osób które pojad± na Chudów, liczbê namiotów i koszt przejazdu to proszê przesy³aæ te informacje (je¶li nie to bêdê ¶ciga³ w tygodniu po grunwaldzie).
O tojki zapytam, ale powstaje problem gdzie je umiejscowiæ zeby nie psu³y klimatu, ruchu turystycznego i powietrza, a jednocze¶nie umozliwiæ firmie sprz±taj±cej wykonanie swojej pracy.
Zgadzamy siê z tym, ¿e ubrania, naczynia i uzbrojenie te¿ nale¿y przyprowadzaæ do poziomu który wiêkszo¶æ uznaje za poprawny. Cie¿ko jednak wymieniaæ kolejno wszystkie bugi i rozstrzygaæ czy emaliowany na br±zowo gliniany kufel kupiony na targowisku jest dobry czy mo¿e ju¿ z³y... jesli co¶ ewidentnie bêdzie siê rzucaæ w oczy to spróbujemy w spokojny i nikogo nie zniewa¿aj±cy sposób przedyskutowaæ sprawe.
CYTAT
O tojki zapytam, ale powstaje problem gdzie je umiejscowiæ zeby nie psu³y klimatu, ruchu turystycznego i powietrza, a jednocze¶nie umozliwiæ firmie sprz±taj±cej wykonanie swojej pracy.
Hm, mo¿e jako¶ tak bli¿ej "umywalni"? W tych okolicach i tak jest parking wiêc nie bêda psu³y klimatu (nie chodzi mi o wstawianie ich do obozu ale po prostu nieco bli¿ej).
Pozdrawiam
Je¶li chodzi o luksus krótszej drogi do wychodka i do tego w okolicach bie¿±cej wody... popieram pomys³ Andrzeja i przy³±czam siê do pro¶by.
Marcinie masz ju¿ drugiego chêtnego do zabaw z kordem w mojej osobie.
WKNP w tym roku równie¿ pojawi siê z drzewnianymi tabliczkami, na które z wielkim upodobaniem i pasj± wpisuje kolejnych uczestników naszej pojedynkowej zabawy i niniejszym do niej zapraszam, zarówno tych obeznanych jak i nowych uczestników.
Pozdrawiam
Sewer
Pyta³em w sprawie kibelków. Odpowied¼ brzmi: "Nie ma mo¿liwo¶ci przeniesienia tojków". To zdecydowanie koñczy tê my¶l....
Rad, nierad, jestem zmuszony poruszyæ jeszcze jedn± kwestiê:
Jak wszyscy wiemy tegoroczny Jarmark jest czterodniowy. Poniedzia³ek z za³o¿enia ma byæ dniem lu¼niejszym, aby wypocz±æ po biesiadzie, przygotowæ siê na oble¿ênie lub obronê obozu husyckiego tudzie¿ zakosztowaæ wspominanych wcze¶niej koncertów i innych atrakcji umys³owych.
Poniedzia³ek jest jednak równie¿ dniem zasadniczo roboczym. Uczniowie i studenci problemu mieæ nie bêd±, ale pracuj±cy to ju¿ inna bajka...
Tak my, jak i Fundacja Zamek Chudów (oraz my¶lê wszyscy uczestnicy imprezy) nie wyobra¿amy sobie sytuacji w której kto¶ musia³by wyje¿dzaæ w w po³owie imprezy, aby zd±¿yæ w poniedzia³ek do pracy.
Jestem pewien, ¿e wszystkim uda sie wzi±æ urlopy lub ich zak³ady pracy post±pi± tak jak w przypadku 1-3 maja. Ustawowo jest chyba nawet zapisane, ¿e 1-2 razy w roku mo¿na poprostu wzi±æ sobie wolne bez powodu. A Jarmark w Chudowie jest w³a¶nie takim powodem.
Jednak¿e jest to tylko zabawa (przynajmniej dla Was), wiêc nikogo pod broni± w obozie zatrzymaæ nie mo¿emy....
Je¿eli jednak kto¶, z jaki¶ hiperwa¿nych powodów, bezwarunkowo, kategorycznie i nieodwo³alnie bêdzie musia³ wróciæ do domu, to PROSZÊ daæ o tym znaæ. Odpowiednio wcze¶nie przekazane informacje pozwol± unikn±æ ba³aganu w obozie i innych problemów.
Jednocze¶nie Fundacja zastrzega sobie prawo do niewyp³acenia refundacji kosztów przejazdu osobom/grupie która bêdzie musia³a wyjechaæ wcze¶niej. Mamy nadzieje, ¿e jest to zrozumia³e i uwa¿ane przez wiêkszo¶æ za uczciwe.
Ja tak¿e pisze sie na warsztaty szermiercze:) A czy co¶ na tasak bêdzie??
PZDR
Herman
Kord/tasak czasami ciê¿ko odró¿niæ jedno od drugiego
A znaj±c Marcina jak mu nikt nie przerwie, to przez pe³ne 4 dni bêdzie prowadzi³ te warsztaty
CYTAT
- warsztaty z podstaw d³ugiego miecza w tradycji Liechtenauera. Wymagania - dugi miecz lub drewno, zdrowy rozs±dek.
¯eby nie by³o, moim "podwórkiem" jest kord Leckuchnera i okolice. Bardzo liczê na to, ¿e fachowcy od d³ugiego miecza te¿ bêd±, i bêd± chcieli co¶ pokazaæ.
Bo jak nie, to bêdê musia³ wciskaæ kit w stylu "d³ugi miecz to co¶ zupe³nie innego ni¿ kord, którym robi siê tak: ...", albo "poniewa¿ Ringeck o d³ugim mieczu napisa³ prawie to samo, co Leckuchner o kordzie, zajmiemy siê d³ugim mieczem na przyk³adzie korda"
CYTAT
A znaj±c Marcina jak mu nikt nie przerwie, to przez pe³ne 4 dni bêdzie prowadzi³ te warsztaty
Lysy_Gnom, tak jak ja to rozumiem, zg³osi³ siê w³a¶nie do pokazowego ciêcia - w roli celu
Brawa dla tego pana, to bardzo wa¿na rola :-)
Pozdrowienia
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.