Czy stosowane by³y wy³±cznie guzy, czy s± przypadki
stosowania wypuk³ych, okr±g³ych, du¿ych guzików ??
Wiem, ¿e w ¿upanach, bywa³y najczê¶ciej ma³e,
kuliste lub wypuk³e ma³e guzy ( guziki) czêsto obci±gniête
materia³em, z którego by³ ¿upan. Jak by³o z wierzchni± szat±??
pzdr!! P.
Do ¿upanów stosowano b.czêsto tzw guzy pasmontnicze czyli drewniane miseczki obszyte nici± lub ciekim drutem. S± one widoczne przy jednym z zachowanych zupanów. W wolnej chwili poszukam zdjêcia i prze¶lê. Do delii stosowano guzy metalowe (wiêksze ni¿ przy zupanie) lub czapragê. Zazwyczaj delia i tak pozostawa³a rozpiêta lub co najwy¿ej spiêta tylko pod szyj±. Wracaj±c do guzów pasmontniczych to ich pewnym substytutem mog± byæ guziki do sutanny. Obszywane ponoæ s± koñskim w³osiem.
Witam!
Przede wszystkim chcia³bym wszystkich pozdrowiæ bo jestem tutaj nowy
Mam pytanie: analizujê sze¶ciowiersz z "Niewczesnej przestrogi" i mam problem: czym s± "od kontuszów guzy"? Czy jest to jaki¶ istotny element ubioru?I czy owe "guzy" mia³y wp³yw na przyk³ad na zamo¿no¶æ posiadacza kontusza?
Guzy to zdobne kuliste guziki, zdecydowanie element stroju i by³y takie na jakie by³o staæ w³a¶ciciela, niejednokrotnie arcydzie³a sztuki jubilerskiej (filigran, wysadzanie kamieniami itp) Raczej zamo¿no¶æ w³a¶ciciela mia³a wp³yw na zdobno¶æ guzów ni¿ odwrotnie.
Dziêki wielkie Panowie!Teraz to nieco mi siê ca³y sze¶ciowiersz nawet rozja¶ni³
Pozdrawiam!!!
Temat ciekawy. w³a¶nie uszy³em kontusz i ¿upan, lecz potrzebuje namiarów na ludzi zajmuj±cych siê produkcj± guzów.
liczê na pomoc.
Co do guzow to ja polecam zdecydowanie AndrzejaM (nick z frehy).
Z tego co wiem to niezle robi tez Kaja Tolyszowna od Loricowcow, ale ona robi chyba tylko i wylacznie srebrne. Jak sie myle to niech ktos mnie poprawi.
pozdr.
popieram Marcinka - wal smialo do AndrzejaM
AndrzejM jest the best. Szybko, niedrogo i na temat !!!
AndrzeM liczê na rabat przy nastêpnym zamówieniu
Pozdrawiam
Rrany, wazelina leje siê kub³ami.
Proszê o mniej tego typu postów, bo jeszcze siê zepsujê i pomy¶lê, ¿e naprawdê jestem taki genialny. A wtedy to ju¿ krótka droga do zapisania siê do "Samoobrony", albo chocia¿ do podwy¿szenia cen.
Najlepiej wypijmy co¶ wspólnie na "Vivat Vasa!".
CYTAT(AndrzejM)
Najlepiej wypijmy co¶ wspólnie na "Vivat Vasa!".
nie omieszkam cos specjalnego przywiezc
ja tez mowie, ze Andrzej dobrze prace swa zna!
Czy w XVII róg (ko¶æ,muszle) by³y wykorzystywane do robienia guzików ??
(nie guzów...).
róg tak i macica per³owa tak
starczy?
Dziêki !! Ca³uski i 2 rybie ³uski...
Idê przyszywaæ...
Z tym, ¿e je¶li np.¿upan, czy kontusz - to jednak guzy ma³e i guzy du¿e.
Czy w XVII by³y stosowane guzy z korala naturalnego?
Raczej nie, natomiast koral jako element zdobniczy guza - tak.
a wiêc koral naturalny by³ cennym dodatkiem do metalowych ozdób.
Nie bedzie wiêc du¿ej przesady, i ewentualnych przytyków je¶li z takiego materia³u wykonam np.ma³e guzy do ¿upana, a zw³aszcza te naszywane na rêkawy?
to zale¿y
je¶li zrobisz z samego korala to bedzie ¶rednio dobrze
dasz koral oprawny w z³oto lub srebro to bedzie oki
no i oczywi¶cie materia³ z którego uszyjesz stroj - kazdy sztuczny odpada, tak samo jak kanapowo/zas³onkowe rzeczy
Pozdrawiam
Krzysztof
Jesli o strój.
Zupan z at³asu jedwabnego w kolorze jasnego ró¿u
, z wzorem akantu.
Kontusz z granatowej we³ny.
Koral, zawieszka (uszko do przyszycia) - srebro, zakoñczenie -rozetka srebrna.
Jak bedzie wygl±da³ taki strój?
je¶li weniany kontusz to i ¿upan z we³ny zrób albo grubego lnu
+ kontusz to ju¿ bardziej druga po³owa XVII wieku wcze¶niej nieczêsto u¿ywany
nie mieszaj stroju jaki pasuje magnatowi ze strojem szlachcica
jak nie staæ cie na "peln± gêb±" magnackie zycie i zachowanie to odtwarzaj p prost jakiego¶ szlachcica c i u¿ywaj we³en, lnów etc
i je¶li to jest ten materia³ w twoim zupanie o którym my¶le i w ktorym by³e¶ na Rawie to hmm moja babcia te¿ taki ma w oknie zawieszony :D wiêc bez obrazy bracie zainwestuj w we³ne
Owszem, to w³a¶nie ten.
Co do okna babci, Moja po³owica jest po plastyku, w³a¶nie w kielcach,zna sie namateria³ach b.dobrze.
Watpie ¿eby w oknie wisia³ jedwabny at³as, tym bardziej ¿e jest to materia³ ubraniowy, w 100% naturalny,
¯aden plastik, a wiêc jak najbardziej historyczny.
dobra skoro tak twierdzisz ne bedê sie sprzeczal to twoj ¿upan i twoje potem zmartwienia, ja tylko kole¿eñsko radze zainwestowac w we³ny i lny
bo serio ³±czenie jedwbiu i we³ny to nienajlepsze po³±czenie serio serio
a co do jedwabiu przeszukaj w±tki o jedwabiu na freha i sie dowiesz kilku ciekawych rzeczy:)
Pozdrawiam
Krzysztof
ps z plastyka w Kielcach to tylko kamieniarze i kowal sa dla mnie godni uznania
Nie dopisa³em wczoraj.
Moja , posiada dyplom jako historyk sztuki.
Na materia³ach to ty siê nie bardzo znasz-bez urazy.
po³±czenie We³ny , jako¶ciowo bardzo dobrej, to jednak rzecz normalna.
Zwyk³ego, biednego szlachetkê, nie staæ by³o na we³nê produkowan± np. w Hiszpanii.
To jakby w dzisiejszych czasach kupiæ we³ne kaszmirow±.
Przed wykonanim czegokolwiek, staram siê najpierw zasiêgn±æ informacji,a czytam du¿o i to nie tylko na tym forum.
w tym momencie nie bardzo rozumiem co do mojej wypowiedzi o u¿ywaniu we³ny ma Hiszpania?
sk±d wiesz na czym sie znam a na czym nie?
a jesli ty sie tak dobrze znasz na materia³ach i rzeczach u¿ywanych w XVII wieku to po co pytasz na freha o koral? wystarcz poszukac w ¼ród³ach pisanych, jest tego sporo, je¶li by³ sprowadzany to polecam spisy celne.
(takie rzeczy to raczej na prv powinieneæ bo w tym momencie obydwaj za¶miecamy w±tek o guzikach, wiêz admina prosze o przeniesienie do tematu o materia³ach)
Hehehe... Krzysiek, nie k³óæ siê, przecie¿ jako jaki¶ tam biblitekarz nie masz ¿adnego dostêpu do ksi±¿ek, prawda??? Jak kto¶ chce lataæ w ró¿owym ¿upanie......
A tak btw kielecki plastyk to chyba liceum a nie szko³a wy¿sza???
CYTAT(Piotr Czy¿)
Jesli o strój.
Zupan z at³asu jedwabnego w kolorze jasnego ró¿u
, z wzorem akantu.
Kontusz z granatowej we³ny.
Koral, zawieszka (uszko do przyszycia) - srebro, zakoñczenie -rozetka srebrna.
Jak bedzie wygl±da³ taki strój?
Zanim zostanie przeniesiony to sie wtrace :P Skroro kwestia materialow zostala juz omowiona (i padly zabawne slowa, kto sie zna na materialach, a kto nie): kolorystyka. Wiem, ze to kwestia gustu, ale polaczenie rozu (widzialam go w Rawie) z granatem i do tego korale...niestety mnie zeby bola. I skoro juz mowa o laczeniu atlasu jedwabnego z welna...Czy masz jakies zrodla, ze tak robiono? I czy to bedzie welnia tak po prostu, bez niczego? Bo jesli to zimowe okrycie, to cos malo...
Pozdrawiam,
Ula
A czy ja napisalem ¿e ukonczy³a tylko kielecki plastyk?
Piotrze stonuj troszke Krzysiek naprawde zna siê na tym co mówi mo¿e i twoja Pani te¿ siê zna wtedy super niema sensu siê k³uciæ o takie rzeczy. Co do kolorystyki jako¶ci ubioru to zastanów siê dok³adnie na kogo odtwarzanie cie staæ? i kogo chcesz odtwarzaæ? najlepiej znajd¼ jaki¶ obraz wybierz postaæ z obrazu i odtwarzaj strój i wyposarzenie jakie ona ma na sobie w ten sposób niebêdziesz mia³ ¿adnych w±tpliwo¶ci.
Je¶li wolno siê wtr±ciæ - do jedwabnego ¿upana kontusz (koñcówka XVII oraz XVIII w) powinien byæ
gredyturowy, z du¿ymi guzami. Taki strój jednak ¶wiadczy o odtwarzanej postaci - to by³by ju¿
posesjonat i "karmazyn" pe³n± gêb±. Dlatego te¿ "wykoñczenie" i ozdoby mog± byæ s³usznie bogate,
wrêcz przebogate, np. guzy mosi±dz z³ocony + koral jak najbardziej, podobnie oprawa szabli
i sama szabla, szkofia do czapki oraz pióra (kita czaplich piór),pier¶cienie i w koñcu czapraga i
spinka do koszuli, safianowe baczmagi lub ¿ó³te wyszywane buty. Strój bêdzie megawypa¶ny,
z tym, ¿e ekstremalnie kosztowny. Natomiast wersja oszczêdniejsza - do kontusza we³nianego
(wg. p.M. Mo¿d¿yñskiej-Nawotki "O modach i strojach") ¿upan jedwabny (na Litwie "z fa³szem",
czyli ty³ z p³ótna) lub sukienny z cienkiego sukna, ja¶niejszy ni¿ kontusz - ozdoby srebrne,
z kamieniami lub koralem, buty ¿ó³te, czerwone,br±zowe.
pzdr !!!
P.
Zaje³o mi troche czsu zanim dotar³em do literatury.
W ksi±¿ce Zdzislawa ¯ygulskiego Jun. " Dzieje Polskiego Rzemiosla Artystycznego", znalazlem reprodukcjê
"wzorzec ubiorow polskich" datowany na 1620 rok. W drugim rzêdzie , w pomiêdzy druga i trzeci± kodiet±, przedstawiono szlachcica, w czerwonej delii, pod spodem ¿upan w kolorze brudnego ró¿u. A mo¿e reprodukcja sp³owia³a?
nastepny przyk³ad, Portret Jana III ok. 1683 r. z galerii w Nieborowie, czy to tak¿e nie brudny ró¿?
Je¶li siê mylê proszê mnie sprostowaæ.
szczerze mowiac w zyciu bym nie zalozyl rozowego zupana .....
nawet dublet rozowy to IMHO porazka ...
nawet jesli sa na to jakies zrodla to watpie aby ktos sie skusil na "damskie kolory"
Pozdro
AdamS
Chcia³bym od¶wie¿yæ temat.
spotka³em siê z guzami wykonanymi z krwawnika. To juz co prawda XVIII.
w zwi±zku z tym mam pytanie.
Krwawnik to odmiana chalcedonu, czy te¿ jest to odmiana hematytu.
Codzi oczywi¶cie o ten kamieñ u¿ywany do produkcji guzów.
Czy ktos moze ma jakies informcje na temat tego jak wykonac guzy do zupana, zaznaczam, ze chodzi mi tu o oplatanie drewnianych ozdobnymi nicmi lub plecienie guzow na przyklad z wlosia konskiego (sorki za brak polskiej czcionki, mam nadzieje ze wszystko jest zrozumiale).
Moze jakies "pomoce naukowe"
Kali mi kiedy¶ pisa³ ¿e w Lublinie jest sklep z dewocjonaliami i tam sa guzyi z w³osa koñskiego, mo¿e siê nadadz±
To zas ja...te guziki to sa takie do sutanny tyle ze wykonane z jakiegos podkladu i obciagniete konskim wlosiem-cena 1,60 sztuka.. popytaj w sklepach z dewocjonaliami czasem maja i pakowane po kilkadziesiat sztuk. Kolory to czarny i czerwony
pozdrawiam
Je¿eli chodzi o takie guziki, jak ksi±dz ma przy sutannie to mo¿na je kupiæ w Kaliszu. Jak chcesz to mogê siê przy okazji spytaæ, czy jeszcze s± te guziki (ja siê pyta³em przed wyborami
). Ja te¿ siê nad nimi zastanawia³em, ale wyda³y mi siê zama³e i w koñcu zamówi³em guzy u pana A. Mikiciaka.
Pozdrawiam.
Jak kupilem tu :Apostolstwo Liturgicznie Lublin Ul Narutowicza 6 tel(081)-5326818
nr tel spisalem z drzwi nie sprawdzalem czy dziala
pozdrawiam
A s± jakie¶ znaleziska guzików ze s³owiañszczyzny? Czy guziki cynowe takie jak na przyk³ad
TE nadawa³y by siê na X wiek?
Towarzysz ciê¿kiego kufla
CYTAT(Tomasz Rejf @ 23:11 02.01.2006)
Witam!
Chcia³bym zrobiæ guzy drewniane lub wyple¶æ je na drewnianych kulach jednak nie wiem jak, gdy¿ kiedy¶ dzia³aj±ca strona mi nie odpala. Wiêc czy móg³by kto¶ podzieliæ siê t± wiedz± tajemn±
Przy okazji czy guzy drewniane pasuj± do ¶redniej szlachty? Czy lepiej jednak je ople¶æ?
Pozdrawiam
Lepiej je ople¶æ. Tutaj masz link jak to zrobiæ :
http://www.renaissancetailor.com/demos_buttons.htm
Towarzysz ciê¿kiego kufla
Czy znajdzie siê kto¶ mi³y kto zdradzi³by mi tajemnicê wyplatania tak piêknych guzów jak te poni¿ej:
http://img01.allegroimg.pl/photos/oryginal...92/2699099201_7
Towarzysz ciê¿kiego kufla
3 próby zrobienia takich czarnych guzów jak poni¿ej zakoñczy³y siê fiaskiem, ale bêdê jeszcze próbowa³. Tyle, ¿e co potwierdza stosowanie takich guzów w XVII wieku w RON? Szczególnie, ¿e w necie znalaz³em okre¶lenie Chinese knot
B³a¿ej - Kozacy Zaporoscy
O stosowaniu guzów pasamonicznych pisze Gutkowska-Rychlewska w Historii Ubiorów. Strony 420 i 421.
Wys³a³em Ci na mail.
Witam
Oryginalny guz 17wieczny takiego typu na meskim ubraniu i jego rozmiar.
nazywano je te¿ turks head,
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.