Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Materialy historyczne-z czego szyæ
> Ubiór i dodatki > Ubiory - ogólnie > Tkaniny i pasamonictwo
Stron: 1, 2, 3
Stanis³aw Kossakowski
Moglby ktos podac jakich materialow mo¿na u¿yæ do uszycia stroju dworskiego na turniej tak zeby sie nie stresowac ze jest z nim cos nie tak crazy.gif
Bartko z £om¿yñca
Powiem to co wiem:
Koszule i gacie szyje siê zazwyczaj z lnu.
nogawice mog± byæ zarówno z lnu jak i z we³ny.
Szaty wierzchnie szyje siê bardzo ró¿nie zale¿nie od epoki, stanu i rodzaju szaty.
Tunikê spodni±(t-tunic) zazwyczj robi siê z we³ny z podszewk± lnian±, ale te¿ podszewka moze byæ jedwabna. Sprawa z Kapturem na siê dok³adnie tak samo.
Cotehardie bodaj¿e robi siê równie¿ t± metod±.
Jesli odtwarzasz prze³om XIV/XV albo pó¡niejsze czasy, to dochodzi aksamit. Nie wiem z czego szyje siê dublet, ale Houppelande moze na pewno byæ z aksamitu(chocia¿ nie musi). Tzw. jaka dworska mia³a podk³±d z filcu, waty, barhanu, p³tna, b±d¡ innego sztywnego materia³u, a na wierzchu czêsto pokrywana by³a aksamitem. Filc s³u¿y³ uwypukleniu odpoweidnich miejsc, by strój mia³ modny ówczesny krój, sprawa z p³ótnem, barhanem i wat± by³a trudniejsza bo z nich tworzono pikowany podk³ad(pe³ni±cy t± sam± funkcjê co filcowy).

Podejrzewam, ¿e w kwestii u¿ycia materia³ów nie podpowiedzia³em Ci nic nowego, ale mo¿e kto¶ zechce uzupe³niæ moj± wiedzê jakimi¶ bardziej szczegó³owymi przyk³adami read.gif
Marcus Aurelius Carnifex
Kto mi powie jak nazywa siê poni¿szy XVII wieczny strój i z czego go mo¿na uszyæ? ¦redniowieczne stroje to ja ju¿ wiem z czego powinny byæ wykonane, ale w XVII wieku stawiam swoje drugie kroki dlatego potrzebujê takowej pomocy heart.gif .
-------------------------------
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Od siebie podpowiem tylko, ¿e spodnie koniecznie z jedwabiu.
Tu mo¿esz podejrzeæ jak domowym sposobem wyprodukowaæ sobie mo¿na belê jedwabiu bigsmile2.gif

pozdrawia watcher w dobrym humorze loki08.gif
Glogow
dobrym materia³em jest sukno lecz jest drogie tak samo ja w ¶redniowieczu ale to nie jest przeszkoda ja sam posiadam kawa³ materia³u d³ugo¶ci 4m i szeroko¶ci 7m ale i tak trzymam go bo mo¿e kiedy¶ co¶ z tego zrobie jak narazie nie orientuje sie ile to mo¿e kosztowac ale to nie problem wystarczy puj¶c do sklepu za materia³ami ale na sukno trzeba czekaæ.Pozdrawiam smile.gif
Marek Hany¿ewski
Kawa³ tkaniny 4 na 7 m ?!?!?!?!? - gdzie takie produkuj± ????? Ja te¿ chce cool.gif !!!! To chyba jaka¶ kosmiczna tkanina. No nie wiem - ja siê po prostu nie spotka³em z takim rozmiarem.
Agata Witkowska
Kto mi powie jak nazywa siê poni¿szy XVII wieczny strój i z czego go mo¿na uszyæ?
----------------------------
Nie pomnêteraz (spójrz na godzinê tears.gif ) jak toto siê nazywa³o, mogê sprawdziæ i daæ odpowied¼, ale to trochê potrwa. Jakby¶ siêspieszy³ to polecam S³ownik Terminologiczny SztukPiêknych Heleny i Stefana Kozakiewiczów, tam znajdziesz rysunek z has³em. By³o to okrycie pochodzenia wschodniego, nosi³y go raczej warstwy biedniejsze - uboga szlachta i takie tam. Szy³o sie go z we³ny.
Pozdrawiam
Agata blinkie.gif
Tomasz Rejf
Co do strojów to pierwszy pan (ilustracja z osprey) ma delie na ¿upanie, obie rzeczy szyto z sukna, podszewki z kiru (taknina we³niana gorszego gatunku) lub z sukna. Drugi pan to strzelec moskiewski i on nosi albo delie albo szubê. A trzeci to samo. Mo¿esz sobie przeczytaæ artykulik na stronie regimentu o barwie w wojsku polskim XVII wieku www.regiment.sarmatia.art.pl
Marcus Aurelius Carnifex
Rozumujê, ¿e sukno jest we³niane na lnianej podszewce face4.gif: face4.gif: face4.gif: face4.gif: face4.gif: Kto¶ móg³by to bardziej na¶wietliæ icon_cool.gif ?
--------------------------------------------
Odszkodowania
Ubezpieczenie Olsztyn
Black SEO
EwKa
Co do historycznosci tkanin...Wszystko zalezy od okresu historycznego, statusu spol.jaki ma posiadac odtwarzana postac i innych takich drobnostek. Pewnikami sa sukno dostepne jako flanela welniana lub flausz, Ambasador. Mozna uzywac tez wszystkich lnow tkanych bez motywow adamaszkowych. Batystow bawelnianych, flaneli bawelnianej, jedwabnej satyny, bawelnianej brokateli (spotykanej jako tkanina zaslonowa) mozna uzywac do strojow XIV i XV wiecznych noszonych przez bogatych rzemieslnikow, kupcow, mieszczan.
Ja bym chciala zobaczyc ten Lumpex gdzie mozna wyszperac zaslony z jedwabnego aksamitu...predzej uwierze, ze to byla wiskoza czyli sztuczny jedwab.
Tomasz Rejf
Jak pisa³em wcze¶niej stroje te by³y wykonywane z sukna we³nianego. Pozostaje jeszcze jako¶æ tego sukna, ¶ledz±c niektóre zapiski by³a ona ró¿na. Od dobrych importowanych z angli i ¶l±ska lundisz czyli sukno ³uñskie (londyñskie) nazwa spolonizowana, czy lepsze fein lundish i fein-holandisch w polskiej formie faylendysz, felendysz przez gorsze pospolite schifftuchy, karazje (grube sukna noszone przez ch³opów i wojsko nizbyt scis³e) po kiery (kiry) u¿ywane na podszewki. Czyli ogólnie sukno w ró¿nej barwie i jako¶ci stosowane by³o na wierzch i podszewki. Z materialów mi dostêpnych nie wynika, ¿e na podszewki wykorzystywano len ale te¿ nie ma przes³anek ¿e go nie wykorzystywano. Ogólnie we³na i welna i we³na.
Ludka
Witam!

Bardzo prosze. Sukno to material utkany z welny. Obecnie wiekszosc tego typu materialow zawiera domieszke czegos sztucznego i mozna to kupic w sklepach z materialami pod nazwa flausz. A na lnianej podszewce znaczy, ze to stroj jest dwuwarstwowy. tzn. sukienny wierzch zostal podszyty lnem, ale nigdzie tzn. w zadnym sklepie nie dostaniesz czegos takiego. Trzeba sie nameczyc samemu:)
Ludka Excalibur

CYTAT(Rze¼niczek)
Rozumujê, ¿e sukno jest we³niane na lnianej podszewce  :?:  :?:  :?:  :?:  :?: Kto¶ móg³by to bardziej na¶wietliæ  8) ?
Tomaszek
³ehm... yyyy... tego no...

jak to: sukno = flausz???? nie kumam... Przecie¿ to s± dwa ró¿ne rodzaje materia³u... Ró¿ne choæby w dotyku... Przepraszam - nie czepiam siê - tylko po prostu nie rozumiem... crazy.gif ¯eby nie byæ go³os³ownym - cytat:
"(...) Sukno to material utkany z welny. Obecnie wiekszosc tego typu materialow zawiera domieszke czegos sztucznego i mozna to kupic w sklepach z materialami pod nazwa flausz. (...) "
Ludka
Witam!
Bardzo prosze wyjasniam o co mi chodzilo. Sukno to jak pisalam 100% material welniany. Jednak nie wszystkie materialy dostepne w sklepach czy hurtowniach sa suknem w 100%. Te zdomieszka to tkanina flauszowa, taka nazwe tego typu materialow znam i podaje. U mnie w bractwie nie zdazylo sie zeby jak ktos kupil material zwany flausz (w hurtowniach w ktorych sie zaopatrujemy) to kupil nie ta tkanine co trzeba, natomiast jesli powiedzialam "kup tkanine welniana" to zdarzaly sie wypadki, ze ludzie kupowali i owszem tkanine welniana ale o wspolczesnym splocie nitek.
A po Twoim liscie to zaczynam watpic co ja w takim razie kupuje i z czego szyje ja, wiekszosc mojego bractwa i pewien nasz wspolny znajomy producent przeszywanic i nie tylko:))?????

Ludka Excalibur
EwKa
Ludka, flausz to tez sukno. Czasem jego jedynym "grzechem" jest domieszka kaszmiru czyli miekszej przedzy. Oczywiscie naczesciej spotykany po sklepach i hurtowniach flausz i Ambasador maja domieszki i kaszmiru i wlokien syntetycznych stabilizujacych.

Zeby bardziej skomplikowac sprawe dawny flausz to bylo XV-wieczne, cienkie sukno z dodatkien ostrzejszych wlosow...cos w rodzaju samodzialu tylko lokalnie spotykane w krajach niemieckich.

Ale nie wszystko da sie zrobic z tego 100 procentowego sukna z welny owczej. Stroje o lekkiej konstrukcji i miekko ukladajace sie nie moga byc wykonywane z tkanin robionych ze sztywnej przedzy a taka jest owcza.

A na welnie owczej, suknie itp. swiat sie nie konczy. Zostaja jeszcze lny i bawelny (te ostatnie od XIIw.). Nie robmy poczatkujacym z mozgu wody!
Tomaszek
zaaaraz...
1. - po pierwsze to ja siê czujê jakby mi robiono wodê z mózgu - i stanowczo nie przyznajê siê do robienia tej wody z mózgu innym cool.gif

2. - dalej nie rozumiem, bo flausz i sukno to s± dwa ró¿ne materia³y. Je¶li flausz by³by suknem - to by³by jako sukno sprzedawany - czyli mieszanie nazw nie by³oby potrzebne crazy.gif ... to jaki¶ mrok!

3. - ustalmy - czy u¿ywamy terminologii dawnej czy wspólczesnej angsad.gif bo siê wszystko do szczêtu por±bie... JA u¿ywam wspólczesnej - st±d wysuwam tezê i¿ sukno nie mo¿e byæ tym samym co flausz (inna nazwa, inny sk³ad, inne wreszcie w³a¶ciwo¶ci materia³u). Nie mogê juz ja¶niej...

4. - aha - nie u¿ywajmy tez terminologii "lokalnej" devil.gif bo to te¿ wprowadza zamieszanie...

5. - czyli moje "tezy" ") z poprzedniego listu pozostaj± w "mocy" ;)

6. - a jeszcze na dodatek to to, ¿e albo co¶ jest w 100% we³niane, albo zawiera jakie¶ domieszki (cytacik - za kolezanka Ludk±:
"...Sukno to jak pisalam 100% material welniany. Jednak nie wszystkie materialy dostepne w sklepach czy hurtowniach sa suknem w 100%. Te zdomieszka to tkanina flauszowa, taka nazwe tego typu ..."

7. - co wi±¿e siê z 6. - albo co¶ jest suknem - albo nie. Materia³ nie mo¿e byæ suknem w 90% mad.gif , co wnioskujê z wypowiedzi, któr± zacytowa³em...

no - to papa-pozostajê z szacuneczkiem...
EwKa
Sukno to nie nazwa konkretnej tkaniny lecz jej typu-jest to mowiac ogolnie tkanina welniana poddana po utkaniu procesowi folowania, strzyzenia itp.
To tak jakbys sie upieral, ze plotno moze byc tylko lniane a nawet wczesne sredniowiecze znalo plotno konopne...
Ludka
Witam!

Mam pytanie do Tomaszka (a wlasciwie kilka)
1.Jaka jest wg. Ciebie roznica pomiedzy suknem a flauszem???Bo piszesz, ze to dwa rozne rodzaju materialu a nie piszesz co powoduje ta roznice?
2. Gzie i czy kupujesz tkanine welniana i czy sam szyjesz?

Ludka Excalibur
Tomaszek
a kuku!

1. ró¿nice (sorki - nie pisa³em - bo dla mnie by³y oczywiste - ju¿ korygujê):

a) nazwa icon_mrgreen.gif
B) sposób tkania (sukno = "twardsze", bardziej siê strzêpi, wyra¼niejszy splot)
c) sk³ad nie jest wyznacznikiem - mo¿e byæ ró¿ny - widzia³em zarówno flausz 100% we³niany, jak i sukno z 20% domieszkami crazy.gif cicho.gif
d) ciê¿ar - sukno - zdecydownaie cie¿sze

2) Tkaninê kupujê gdzie popadnie (im taniej tym lepiej )- hurtownie, ¶cinki, etc - regu³y nie ma... je¶li pytasz o miasto to we Wroc³awiu.
Szyje g³ownie moja mama hehehe.gif love3.gif - czasami co¶ równie¿ pope³niê, ale nie ma siê czym chwaliæ...
papa
EwKa
Uwaga do Jakuba ze Swidnicy. Tkanin z welny jest duzo ale sukno musi byc podane specyficznemu procesowi obrobki tzn. folowaniu i postrzyganiu. Niektorzy uwazaja, ze sukno to nazwa wlasna konkretnej tkaniny tak jak saja czy czamlet ale roznica lezy w uzyciu przedzy welnianej czystej lub mieszanek welny.
I tu jest pies pogrzebany bo jak rozumiem wszystkich chcacych ograniczyc nazwe sukno do jednej tkaniny to musi byc ona wykonana w 100 procentach z welny owczej?
Wlosienica to tez sukno tylko, ze ma domieszke ostrych wlosow, czamlet jest z wielbladziej welny,flausz ma dwa rodzaje nici-jedna jest bardziej kosmata co daje puszystosc, burnit to sukno przypalane a nie strzyzone po folowaniu. A nazwy sa tak zroznicowane aby bylo wiadomo o jaki typ sukna chodzi.

Tomaszku, opisujesz cechy fizyczne poszczegolnych typow sukna.

Podawane przeze mnie nazwy sa nazwami historycznymi. W sklepach oferuje sie nie tkaniny historyczne ale 100 procent uzytkowe tkaniny odpowiadajace krawcowym i ich klientkom. Nie goncie wiec po zwyklych sklepach i hurtowniach z odczynnikami chemicznymi i nie szukajcie wiernych replik dawnych tkanin. Jak sie przycisnie Pania w sklepie to wygrzebie metke i tam pisze dokladnie czy cos jest 100 procent naturalne niezaleznie od nazwy jaka nosi.

I tak naprawde o to chodzi! Wybierajcie tkaniny nie trzeszczace, nie topiace sie w plomieniu, nie farbowane na wsciekle kolory. A jak po 4 latach wyjdzie, ze miala ona 1 procent polepszacza fabrycznego o ktorym zapomnial nam powiedziec producent to chyba ziemia nie stanie? Gorzej gdy z premedytacja i z czystego lenistwa wybierzemy tkanine o ktorej od poczatku wiemy, ze ma 40, 50, 60 procent plastiku.

Sama wyszukuje stare plaszce w Lumpexie patrzac czy maja "Woolmark" gwarantujaca 100 procent welny owczej. Szycie z czegos takiego daje mozliwosc odtworzenia nawet sposobu krojenia i zszywania ciuchow z masy malych kawaleczkow...
Ludka
Witam!

Dziekuje Tomaszkowi za tak wyczerpujace odpowiedzi. Przy czym ja sama ciagle nie wiem z czego szyje i to co kupuje to sukno czy flausz (zaopatruje sie w jednej z warszawskich hurtowni). Czy ja sie myle? i uzywam flauszu czy pani z hurtowni nazywajac sukno flausz?

A tak przy okazji to widzialam w jednym z warszawskich sklepow aksamit bawelniany pod nazwa welur:)

Ludka Excalibur
EwKa
Ludka, sukno rozumiane jako tkanina z welny owczej bedzie szorstka, sztywna i zbita przynajmniej w porownaniu z flauszem ktorego cecha jest wlasnie puszystosc i miekkosc. Polecam wiec metode dotykowa,)))).
Co do nazewnictwa sklepowego to kiedys na prozno szukalam bawelnianej podszewki satynowej zwanej czasem podszewka kusnierska...Albo Panie nie wiedzialy "co to" albo mowily jak o bajkowej tkaninie sprzed lat. Musialam pojechac do Klodzka aby bez problemow kupic 100 procent bawelniana podszewke do futra.
Podobnie jest z welurem...aksamit tak naprawde to tkanina jedwabna lub poljedwabna o specjalnej technice tkania. W XIX w. namiastke aksamitu tkana z bawelny na pokrycia tapicerowanych mebli zwano pluszem lub welurem...wymiennie! Taka dowolnosc panuje do dzis. Wazne zeby bylo naturalne i zastepowalo najwierniej jak sie da dawna tkanine, co nie??
Krzysztof Drewniak
http://azor.cisovanet.pl/ksiazki/osprey/So...ar1Infantry.jpg (chodzi o niebieski strój z pierwszego planu)
Czy kto¶ móg³by mi doradziæ z czego wykonaæ taki strój? Ozdabiano wtedy pasy/buty wzorami na skórze? Je¿eli tak to jak to robiono? Czy ra¿±co niehistoryczne by³oby wykonanie na stroju jakich¶ haftów? Je¶li nie to gdzie mo¿na takie umie¶ciæ? Jakiej powinny byæ wielko¶ci? Szukam tak¿e wykrojów butów i stroju/tekstów o szyciu butów i stroju/ksi±¿ek i wszyszelkich informacji o strojach angielskich z lat 1640-60, którymi mo¿ecie mnie uraczyæ. smile.gif
Mam szczególne trudno¶ci ze znalezieniem informacji dotycz±cych produkcji butów z tamtego okresu...
Ania ¯uk
Na stronie http://homepage.mac.com/cassandragreer/Pho...hotoAlbum4.html mo¿na sobie obejrzeæ zdjêcie takiego wamsu "z natury".
Tomasz z Bienii
Chcia³bym spytaæ na ile na pocz±tku XVw. by³y popularne stroje z p³ótna konopnego crazy.gif nie myliæ z konopiami indyjskimi crazy.gif .
Szukam tak¿e w swojej okolicy tego¿ p³ótna ale z miernym rezultatem, mo¿e kto¶ z okolic Krakowa lub Katowic móg³by rzuciæ namiar na jaki¶ sklepik.
Madeleine
popularne to one raczej nie byly ale konopie jak najbardziej istanialy jako materia³ do produkcji tkanin. Nawet jako sk³adnik aksamitu z jedwabiem smile.gif
_RK_
O ile kojarzê to Scytowie (tak, wiem, du¿o wcze¶niej) palili konopie w kadzielnicach- nie s±dzê ¿eby z powodu ich mi³ego zapachu- inna rzecz ¿e nie wiem czy ktokolwiek podj±³ siê dok³adnej identyfikacji zielska którego u¿ywali .
Tomasz z Bienii
Dziêki Madeleine za jedyn± odpowied¼ heart.gif . Mo¿e orientujesz siê jeszcze do wyrobu, których elementów odzienia u¿ywano p³ótna konopnego?
P.S. Czy w Polsce mo¿na obecnie kupiæ barwione p³ótno konopne , b±d¼ jakiekolwiek, zafarbowaæ mogê je sobie ostatecznie domowymi sposobami?
D±gos³aw
A ja mam takie ma³e pytanko na temat historycznosci filcu, w koncu robi sie to z naturalnych wlokien, i wlasciwie od kiedy zaczeto go uzywac ??
Netka
Filc inaczej pil¶ñ znany jest od niepamiêtnych czasów zanim jeszcze wymy¶lono tkactwo. Pochodzi prawdopodobnie z Azji CentralnejWytwarzana by³a nie tylko z we³ny, a w³a¶ciwie runa ale tak¿e z sier¶ci innych zwierz±t. Wykorzystywano do tego odpady z w³ókien przy produkcji tkanin wyplatanych.

...Tajemnica pil¶ni tkwi w specyficznej budowie w³ókna we³ny, które wygl±da jak cienki pêd z³o¿ony z drobniutkich ³usek, dachówkowato zachodz±cych na siebie. Gor±ca woda powoduje pêcznienie w³ókien oraz odchylanie ³usek. W takich warunkach we³nê uk³ada siê grubsz± warstw± lub cieñsz± warstw±, nastêpnie mocno ubija (foluje), co prowadzi do powstania jednolitej masy. Zachowuje ona swoj± zwarto¶æ po wysuszeniu, poniewa¿ ka¿de z w³ókien jest zaczepione i uwiêzione przez s±siednie. W³ókna s± ponadto przesi±kniête specyficznym t³uszczem, który ma zagwarantowaæ wiêksz± odporno¶æ na wilgoæ. Pranie w mydle rozpuszcza te substancje i oswabadza ³uski tworz±ce w³ókno.
Katasza
Mam pytanie, je¶li pojawi³o siê ono wcze¶niej, to przepraszam. Ostatnio obi³o mi siê o uszy, ¿e bawe³na jest znana i u¿ywana do szycia strojów od XII wieku. Tak twierdzi namiestnik bractwa z £êczycy. Mi siê wydaje, ¿e bawe³na pojawi³a siê kilka wieków pó¼niej. I nie tylko ja tak twierdzê. bedê wdziêczna za rozwianie w±tpliwo¶ci
Tomasz Rajtar
Wszystko zale¿y od tego gdzie i w jakiej postaci mia³a siê pojawiaæ ta bawe³na.
Owszem, by³a ju¿ znana w Europie w XII wieku. Tyle, ¿e w Europie na pó³noc od Alp (a ju¿ u nas w ogóle) raczej nie w postaci tkanin. Chyba, ¿e kto¶ robi siê na diuka, którego staæ na sprowadzenie ka¿dego zamorskiego dziwad³a...

O ile dobrze pamiêtam, w/g Gutkowskiej w Hiszpanii hodowano bawe³n± ju¿ w X wielku. Pisze ona równie¿, ¿e niemieckie o¶rodki tkactwa bawe³nianego rozwijaj± siê w XIV wieku.
W tym okresie import bawe³ny-surowca do Europy by³ podobno jednym z g³ownych ¼róde³ dochodów Wenecji. Równie¿ w/g Gutkowskiej tkactwo bawe³niane upada w Niemczech i krajach o¶ciennych w XVI wieku, a praktycznie zupe³nie znika w czasie wojny 30 letniej.
Na samym pocz±tku rozdzia³u o bawe³nie Gutkowska stwierdza, ¿e w pó¼nym ¶redniowieczu takniny bawe³niane staj± sie "suknem ubogich".
Co ju¿ wydaje siê dziwne, bior±c pod uwagê, ¿e w praktycznie ka¿dej wsi ludzie zajmowali siê produkcj± tkanin lnianych czy we³nianych na w³asne potrzeby, maj±c nieograniczony dostêp do taniego surowca.

U Gutkowskiej wszystko piêknie z t± bawe³n±, ale wiele osób zdecydowanie krytykuje to co ona pisze. Przynajmniej w kwestii powszechno¶ci tkanin bawe³nianych, bo tego ¿e istnia³y, raczej nikt chyba nie podwa¿a.
Co prawda nikt mi do tej pory nie poda³ "kontr-¼ród³a", ale jedno jest pewne - XIV wieczne tkaniny bawe³niane wcale nie musia³y wygl±daæ tak jak nam wspó³czesne (zreszt± tak po prawdzie to samo dotyczy tkanin we³nianych...).
Z pewno¶ci± nie mo¿e byæ mowy o stosowaniu tkanin o sko¶nym splocie - choæby w stylu tego, z czego wszyscy nosimy jeansy...

Moim zdaniem nie ma siê co czepiaæ do bielizny z p³ótna bawe³nianego, ale bawe³niane dublety, nogawice czy szaty wierzchnie, wreszcie bawe³niany aksamit - to czosnek (tak wiem, szczególnie to ostatnie boli).

Niestety "problem bawe³ny" dotyka równie¿ namiotów - i jest to kwestia conajmniej tak samo z³o¿ona jak bawe³na w strojach...
-
Janek Gryta
Owszem nasze regulaminy dopuszczaj± u¿ywanie bawe³ny szczególnie na podszewki do czê¶ci szat i na bieliznê. Nie wiem gdzie dziewczyny to przeczytaly, ale na pewno nie jest to informacja wyssana z palca szczerba.gif . Zapytam o ¼ród³a jak tylko Ania wróci do Polski smile.gif . Ale nie tylko my chyba takie straszne rzeczy robimy bigsmile2.gif . Cytata zaczerpniêta z tematu o houpelandach(tak siê pisze??)

CYTAT(EwKa)
Co do flaneli i wogole bawelny to nie trzeba sie bac jej stosowac. W Polsce w odroznieniu od np. Anglii tkaniny bawelniane byly dostepne dla dobrze sytuowanych mieszczan, rzemieslnikow, wolnych kmieci i innych przedstawicieli klasy sredniej. W Anglii prawo do noszenia bawelny mieli tylko dworzanie...


Janek
KhaToo
Chcia³em zapytaæ, czy wiadomo co¶ o u¿yciu b³amu (baraniego) w XII/XIIIw. Chcia³em uzyæ tego jako narzuty/szala/p³aszcza na ramiona dziewczyny, coby jej ciep³o by³o:) Konkretniej mia³ by to byæ prostok±tny kawa³em siêgaj±cy troche poni¿ej pupy, ewentualnie z wycieciem na g³owê jak w p³aszczach z po³owy ko³a i ewentualnie zpinany fibula, raczej bez podszewki -chyba, ¿e powinna byæ...?
Ania Kryska
Mam pytanko: co jaki¶ czas wyp³ywa problem surówki jedwabnej. Czy mo¿e mnie kto¶ o¶wieciæ, jaka jest ró¿nica miêdzy surowym jedwabiem a buret±? Wydawa³o mi siê, ¿e to jest to samo, ale nie mam za sob± ¿adnego kursu materia³oznawstwa. Myl±ce jest u¿ywanie tych nazw zamiennie przez sprzedawców.
KhaToo
Jak siê ma u¿ycie aksamitu w odzie¿y z koñca XIIwieku (damskiej i mêskiej)? Czy krucjaty maj± z tym cokolwiek wspólnego?
Gunnila
W³a¶nie wróci³am z wyprawy po sklepach i rzuci³a mi siê w oczy ¯OR¯ETA WE£NIANA ze 100% we³ny - przynajmniej tak wisi na metce... zastanawiam siê, czy jest to tkanina akceptowalna w odtwórstwie i na jaki okres mo¿a by j± datowaæ? Zalety: jest cieniutka, przewiewna i w piêknych kolorach, a na dodatek niezbyt droga; wady: w dotyku jest "dziwna" - dopuki nie wziê³am metki w rêkê, nie mog³am uwie¿yæ w te 100%...
Janek Gryta
CYTAT(KhaToo)
Jak siê ma u¿ycie aksamitu w odzie¿y z koñca XIIwieku (damskiej i mêskiej)? Czy krucjaty maj± z tym cokolwiek wspólnego?

Tak tak!! Czy kto¶ móg³by co¶ o tym powiedzieæ??
Mam dostêp do taniego aksamitu i zasatanawiam siê czyby sobie z tego surcotu nie uszyæ. Przewalam ksia¿ki i sieæ i nic. W akcie desperacji zajrza³em nawet do encyklopedi WIEM i tam pisza, ¿e aksamit byl w Europie znany ju¿ od XII wieku.
Z góry dziêki za odpowied¼
Janek P³aczliwy
Sylwia Grela
Mnie siê wydaje ¿e ten XII wiek to na aksamit nieco za wczesnie.
Gutlowska wspomina dopiero o XIV i to nie na ubrania a jako tkaniny dekoracyjne i obiciowe (na wa³ki, poduszki).
Wedd³ug tego mêski surcot z XII w odpada (je¶li chodzi o aksamit). dunno.gif
Janek Gryta
Hmm. No trudno. W ka¿dym razie dziêkujê, za szybk± odpowied¼. Ja ca³y czas bêdê jeszcze szuka³ i jak tylko znajdê co¶ sensowengo to zaraz sie tu podzielê. Na razie strzelê sobie hopka z tego aksamitu.
heart.gif dropsy i lizaki pa³er
Ofka
Jak to wiêc jest z mroczno¶ci± bawe³ny w I po³. XV w.? Widzia³am w... (tfu!) IKEI rêcznie tkan± bawe³nian± tkaninê (100%). Jest ciê¿ka, przyjemna w dotyku (ok 30,-/metr) i nie gniecie siê tak bardzo jak len. Ma nierówn± fakturê (tak jak len), tzn kanwa/osnowa (?) jest raz troszkê grubsza, a raz cieñsza.
Mam ochotê uszyæ sobie z niej sukniê wierzchni±. Mo¿e w "turniejowe" niedziele (po pi±tkach i sobotach crazy.gif ) bêdê wyglada³a jak cz³owiek, a nie jak wyci±gniêta z kosza na ¶mieci? Co o tym my¶licie? Tylko nie piszcie, ¿ebym sobie sprawi³a we³nê. Wiem, ale nie mogê nigdzie znale¼æ cienkiej.
"We³enka" z Wroc³awskiej hurtowni (ko³o dwodca ¦wiebodzkiego), któr± kto¶ poleca³ chyba nigdy ko³o we³ny nie leza³a, choæ ekspedientka zapewnia³a mnie, ¿e to "100% we³na w³oska"...
Pozdrawiam
Aiuto
sugeruje jednak poszukac jakiegos innego materialu na wierzchnia...naprawde mozna trafic na cienka welne w granicach 30zeta za matr ( i nie mowie tu o elano welnie) smile.gif ...po prosru szkoda kasy ,i nakladu pracy .

POzdrawiam
P.S moze warto poszukac w tagowisku ?(wiecej nie powiem bo bedzie ze kryptoreklama..;)
rydz
Witam!!
Chcia³bym podr±¿yæ jeszcze odrobinê temat aksamitu jako materia³u do uszycia zgodnego historycznie okrycia wierzchniego.Mnie akurat interesuje po³owa XV wieku. Jestem w posiadaniu takiego wdzianka i zastanawiam siê co z tym dalej zrobiæ. Wasza pomoc mo¿e powstrzymaæ mnie przed spaleniem go!! devil.gif
Wiemy ju¿(w tym w±tku) ¿e aksamit istnia³ od minimum XIV wieku.
Ustali³em ¿e:
-ju¿ w lipcu 1394 pracownia wawelska szyje ksiêciu Witoldowi jakê z 30 ³okci aksamitnego p³utna
-W³adys³aw Jagie³³o posiada³ kilka jak z czarnego aksamitu.
Aksamitu u¿ywano do szycia ubrañ dostojników , dyplomatów oraz drowskich paradnych na specjalne okazje....
Wszystko pieknie tylko aksamit ,którego u¿y³em ja i u¿ywa 99,99% ludzi szyj±cych cokolwiek z aksamitu , nie jest jedwabny. W opracowaniach które znalaz³em niema ani s³owa o tym z czego ten aksamit jest. Czy mo¿liwe ¿e nie z jedwabiu?
Mo¿e kto¶ s³ysza³ o nie jedwabnym aksamicie w 1450r?
Dziêki z góry
rydz
Liadain
Witam
Mam takie pytanko - od d³u¿szego czasu le¿y u mnie materia³ co do którego mam pewn± w±tpliwo¶æ - mo¿e wiecie z czego jest zrobiony - we³na to to , czy mo¿e co¶ inszego?
Vislav
CYTAT(Liadain)
Witam
Mam takie pytanko - od d³u¿szego czasu le¿y u mnie materia³ co do którego mam pewn± w±tpliwo¶æ - mo¿e wiecie z czego jest zrobiony - we³na to to , czy mo¿e co¶ inszego?

Wystarczy podpaliæ nitkê z materia³u i kosmyk w³osów - jak zapach bêdzie ten sam to jest to we³na (przynajmniej w znacznym procencie).
Na zdjêciu wyglada na we³nê, ale wspó³cze¶nie czê¶æ sztucznych nie¼le wygl±d udaje.

Pozdrowienia
Viator
Chocia¿ to jest topik na temat materia³ów, to ju¿ kto¶ tu pyta³ o b³am futra, i chyba futra bardziej pasuj± do odzie¿y ni¿ do wyrobów skórzanych - wiêc i ja co¶ dorzucê: znalaz³szy w temacie o ocieplaniu sukni na zimê propozycjê podbicia jej futerkami króliczymi, informujê, ¿e w³a¶nie niedawno sprawdza³em króliczki pod k±tem ich naturalno¶ci z okazji ewentualnego kupna pewnej baranicy z królika do ¶redniowiecznego stroju plebejskiego, i okaza³o siê ¿e, niestety, króliki nie s± naturalne ( szczerba.gif ), pochodz± bowiem z basenu Morza ¦ródziemnego, a ich ekspansja pod nasze strzechy nast±pi³a, niestety, pó¼niej...
Din Elein
A ja mam inne pytanie jak ropoznaæ naturalny len? Znalaz³em w domu du¿ó materia³u który wygl±da na len pali sie w proszeka nie topi w kulke ale nie wiem czy to nie ma domieszek? Jest jaki¶ sposób?
Pozdrawiam
Yhm
sprawd¿ brzeg materia³u - len ma sztywne w³oski, z domieszkami te w³oski sie mechac± <je¶li to materia³ ciêty z belki z takimi ¶miesznymi frêdzelkami na brzegu> lub porównaj rozci±gliwo¶c z naturalnym lnem, mam sukienkê z lnu który jak len wygl±da i siê pali lecz siê ciutkê rozci±ga jak guma icon_rolleyes.gif
Din Elein
Sprawdzi³em i koncówki sa sztywne a nie rozci±ga siê ani troche.
Rojalista
Witam!
Je¶li chodzi o flausz, to jest to materia³ odpowiedni na strój historyczny? Mo¿e lepsza by³aby we³na 100%, cienka (tak± mam do wyboru)?

Valete! king.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.