Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Pogotowie historyczne
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > £ucznictwo
Stron: 1, 2, 3
Vislav
CYTAT(Cream @ 13:50 28.06.2007) [snapback]193801[/snapback]
CYTAT
Witam wszystkich,mam pytanie czy taki ³uk jak na za³±czonych zdjêciach zawiera du¿o ra¿±cych niezgodno¶ci historycznych a jesli tak to jakie ? Bêdê wdziêczny za odpowiedzi.

To co niehistoryczne:
1. Jest pomalowany
2. Ma majdan (tj. nie wygina siê na ca³ej d³ugo¶ci)
3. Gryfy ma wzmacniane wklejk±, co¶ a'la Bisok. XX w.
Ale jest z drewna a to du¿y plus smile.gif


A czy ten ³uk z drewna i z majdanem jest historyczny? Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

pozdrowienia Vislav
Cream
A gdzie on ma majdan? Bo jako¶ nie widzê?
Vislav
CYTAT(Cream @ 16:04 28.06.2007) [snapback]193820[/snapback]
A gdzie on ma majdan? Bo jako¶ nie widzê?

teraz ³atwiej? Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik - pozdr Vslv
Cream
Jesteś pewien że to zgrubienie na końcu ramienia to majdan? Myśle że nie. Prawdopodobnie to po prostu pogrubiony gryf łuku, a myśle tak z dwóch przyczyn:

a) górna część łuku wydaje się ułamana, a dolna (niby-majdan) wykończona. A jeśli dolna część jest wykończona to może być tylko gryf. Podobnie jak na łuku znalezionym na Wawelu.
b) gdyby tak złożył łuk jak na zdjęciu poniżej, raczej nie działałby rewelacyjnie... ramiona muszą się zwężać ku końcom, nie na odwrót. Napięcie takiego łuku powodowałoby prawodopodobnie jego złamanie - wyginałaby się tylko część najwęższa. Poza tym, jak na takiego szerokiego potwora nałożyć cięciwę?

//EDIT
Ja bym ten łuk złożył z obrazków na odwrót smile.gif
Ulfsark
Mnie akurat zastnawia, czy takie pogrubienie gryfu niepowodow±³oby istotnego spadku sprawno¶ci ³uku- wieksza masa ramion tam , gdzie pokonuja one najd³u¿sza drogê. jak ktos jest zainteresowany proponujê spytaæ http://www.kamelot.za.pl/- £ukasz Nawalny robi takie ³uki, mo¿e ma wiêcej materia³ów, no i powie jak siê spisuj±
Vislav
Witam

Moi drodzy. W±tpliwo¶æ dotyczy³a 'historyczno¶ci' majdanu i do tego proponujê siê ograniczyæ. Ca³± resztê ewentualnie w temacie 'orygina³y' - zreszt± da³em pierwszy lepszy przyk³ad. Wykonawcy tego ³uku raczej trudno bêdzie wyt³umaczyæ jak powinien byæ wykonany - od dawna spaceruje po 'niebiañskich pastwiskach' i nie ma szans na zapoznanie siê z Freh±.

pozdrowienia Vislav

p.s. nie upieram siê przy swojej interpretacji - po prostu zadajê pytanie j.w.
Cream
Czyli ja obstaje ¿e to gryf. Podobny jak ³uk Wawelski (wiem, ¿e siê powtarzam, ale...).
Poza tym ³uki znalezione choæby w Mary Rose równie¿ nie mia³y majdanu. Majdan pojawia siê w okresie wiktoriañskim w Angli (ale to grubo po ¶reniowieczu), w postaci warstwy miêkkiego drewna na grzbiecie. Tak¿e ¶redniowieczny ³uk d³ugi/prosty - bez majdanu.

Majdany maj± z ca³± pewno¶ci± ³uki azjatyckie, po stronie grzbietu. Choæ specjalist± nie jestem i jeszcze nie jestem obeznany we wschodnich ³ukach. Przypuszczam, ¿e majdan od strony grzbietu mia³ zapobiedz wyginaniu siê w tym miejscu w reflex?
Komat Abadangs
CYTAT(Cream @ 18:34 28.06.2007) [snapback]193835[/snapback]
Czyli ja obstaje ¿e to gryf. Podobny jak ³uk Wawelski (wiem, ¿e siê powtarzam, ale...).
Poza tym ³uki znalezione choæby w Mary Rose równie¿ nie mia³y majdanu. Majdan pojawia siê w okresie wiktoriañskim w Angli (ale to grubo po ¶reniowieczu), w postaci warstwy miêkkiego drewna na grzbiecie. Tak¿e ¶redniowieczny ³uk d³ugi/prosty - bez majdanu.

Majdany maj± z ca³± pewno¶ci± ³uki azjatyckie, po stronie grzbietu. Choæ specjalist± nie jestem i jeszcze nie jestem obeznany we wschodnich ³ukach. Przypuszczam, ¿e majdan od strony grzbietu mia³ zapobiedz wyginaniu siê w tym miejscu w reflex?


Witam czyli wygl±da na to ,¿e takiego ³uku nie dopuszcz± do u¿ycia na festynach ?
Vislav
Witam

Je¿eli taki ³uk ju¿ posiadasz, to przez d³u¿szy czas nie powinno byæ problemu - 'uhistorycznianie' sprzêtu w ³ucznictwie przebiega stosunkowo wolno.

Natomiast zamierzaj±c kupiæ co¶ nowego - rady Cream'a s± rozs±dne.

pozdrowienia Vislav
Komat Abadangs
Witam ju¿ mam ten ³uk , dziêkujê za informacjê (pocieszy³a mnie) bo s³ysza³em opinie,¿e z takim na festyn nie wpuszcz± .

Pozdrawiam.

p.s.Pytanie do moderatorów Frehy: Dlaczego zamkniêto temat o kobietach-³ucznikach (³uczniczkach)
MadZiula
Witam.

W koñcu pogotowie historyczne, wiêc proszê o pomoc.

Nale¿ê do Bractwa Rycerskiego od niedawna i chcê zakupiæ ³uk. XIV/XV w. Jaki bêdzie najlepszy na pocz±tek? Kiedy¶, jako dziecko strzela³am z ³uku, ale to by³o dawno. Teraz czkea mnie nauka od pdostaw... Pozdrawiam. ;)
Cream
Kup Bisokow± Dianê. Na turniej ciê nie wpuszcz±, bo to ³uk historyczny nie jest, ale do terningu jedyny. Pó¼niej pomy¶l o drewnianych.
MadZiula
Jak narazie znalaz³am stary, sportowy ³uk moejgo dziadka. Moze po¿yczê od kole¿anki angielski. Kiedy¶ strzela³am ju¿ z ³uku - kwestia przypomnienia i wprawy...

Cream, a w jakiej cenie jest te ³uk ? ;> Do tej proy ogl±da³am siê za historycznymi, bo jeszcze nie mam strza³ do wy¿ej wspomnianego ³uku...
Cream
Nie wiem w jakiej cenie... wpisz w googlach "bisok" to ci znajdzie strony smile.gif
Bodzio
Witam.
www.centrum-lucznicze.pl cena Diany 199zl.
Pozdrawiam
Bodzio
MadZiula
£uk je¶li bêdê kupowaæ, to ju¿ do Bractwa... My¶la³am o krymsko-tatarskim, albo angielskim d³ugim. Najpeirw msuzê skonsultowaæ to ejszcze z kilkoma osobami. Chocia¿ wdziêczna by³abym za napsianie, który by³by lepszy ;) Pozdrawiam i dziêkujê!
Grzyp
Zale¿y do czego potrzebujesz ³uk. £uki refleksyjne maj± generalnie rzecz bior±c bardziej p³ask± trajektoriê lotu strza³y, do tego s± trochê szybsze. Ale naci±gn±æ jest je ciê¿ej od longbowa o takim samym naci±gu, poza tym podbija strza³y do góry w porównamiu do longbowa (dlatego cie¿ko jest siê szybko przestawiæ z jednego typu ³uków na drugi)

Longbowy s± l¿ejsze w naci±ganiu, lecz wolniejsze (mo¿e nie licz±c cisowych) a trajektoria lotu wystrzelonej strza³y jest pardziej paraboliczna.

Je¿eli chodzi o cenê to longbowy s± tañsze. Do tego longbowa zrobionego w 100% z materia³ów naturalnych mo¿na dostaæ za oko³o 350-400 z³otych, a nawet taniej. £uk refleksyjny wykonany z materia³ów naturalnych jest wyj±tkowo rzadki i bardzo drogi.

Btw. zauwa¿y³ kto¶ ¿e w tytule tematu jest b³ad? Poogotowie zamiast pogotowie.
Vislav
Witam

Nie¶mia³o zwracam uwagê, ¿e ten temat to 'Pogotowie historyczne' - wybór rodzaju ³uku (longbow vs. refleks) winien raczej odwo³ywaæ siê do odtwarzanej postaci, a nie jego parametrów u¿ytkowych.

Chyba, ¿e najpierw zakup ³uku a pó¼niej dopasowanie reszty. Nie wiem tylko, czy wzmiankowane Bractwo jest na tyle elastyczne aby siê dopasowaæ.

pozdrowienia Vislav
kruczyszpon
Na tego rocznym Grunwaldzie dowiedzia³em siê, ¿e ³uki z „nienaturalnego” materia³u powoli zostan± wykluczane z inscenizacji. Czyli do roku 2010., Oraz w ogóle z „RR”. Czy to prawda i co maj± zrobiæ ludzie, którzy posiadaj± ³uki np. S³ynne „Bisoki” itp. Przecie¿ nie ka¿dego staæ wydaæ tyle pieniêdzy na ³uki, za co najmniej 800z³.
Cream
£uki z drewna schodz± ju¿ od 150z³ jak znajdziesz ofertê. Norma to 250-300z³.
Chyba ¿e cis - to 2000z³.
Grzyp
Poza tym ³uki Bisoka maj± tyle wspólnego z histori± co tytanowe miecze.

Bardzo prawid³owa tendencja, zw³aszcza ¿e przywi±zuje siê du¿± wagê do uzbrojenia, strojów a ³ukom w sumie nikt siê nie przygl±da³. Za 270 z³ociszy mo¿na mieæ przyzwoity ³uk drewniany, wiêc jest to chyba nawet taniej ni¿ bisokowy.
siemko2
Witam!

Mimo ¿e istnieje tak du¿o publikacji na temat d³ugiego ³uku, to informacji o stosowanych przez yeomen strza³ach jest niewiele i zazwyczaj s± do¶æ powierzchowne. Spróbujê wykonaæ ma³e zestawienie tych urywków, kto wie, mo¿e co¶ z tego wyjdzie? bum.gif

D³ugi ³uk angielski: strza³y


1. Clive Bartlett, English Longbowman 1330-1515, s.26-27:

CYTAT
Arrows
Many people have heard of the famous 'clothyard' arrow. Unfortunately, this term is a literary invention. The description is a misquotation from a ballad of circa 1465 spread into literature by 17th century balladeers and poets. There is no historical justification for it, and much erroneous research has been done into the length of the clothyard in order to establish a length for the war arrow.
War arrows were known as 'Livery', 'Sheaf or 'Standard1. Livery because they were issued; Sheaf from the Anglo-Saxon word for a bundle, or perhaps because 24 or 30 arrows tied together look like a sheaf of grain; Standard either because they were made to the length of the legal standard yard or, more probably, because the whole design was subject to a government specification.
War arrows had a large diameter so they could carry a large head to do maximum damage. To keep their weight to a minimum, light timber was preferred, and they are described in contemporary documents and by Ascham as made of 'aspe' (aspen - populus treinula) which is indeed ideal for mass-produced arrows. The trees, grown in wet conditions, are easily propagated from cuttings, extremely fast growing and produce a timber both light and strong. However, medieval herbals are contradictory in their defi-nition of 'aspe' and it may have been used as a generic word for all the native poplars.
Ash arrows also appear on medieval inventories, and Ascham actually recommended ash for war arrows on the supposition that, being heavier, they would give a 'greater stripe', i.e. hit harder. But as he specified some ash, it must have been as true then as it is now that suitable ash is difficult to obtain, and producing arrowshafts involves a lot of wastage. And on large diameter arrows the weight of ash does make a considerable difference to performance. Perhaps heavy shafts were for use at short range. Ascham lists fifteen timbers, including aspen, alder, elder, birch, willow and the heavier ash and hornbeam ? all of which have been recovered from the Alary Rose. It is surprising, however, that he does not mention the most popular of native trees of 19th and 20th ccnturv archery, the Scots Pine (pinus sylvestris).
All the available information on the Alary Rose arrows is included in the caption to the accompanying drawing, and this can be taken as a description of the typical war arrow of the period under discussion. However, the author wishes to add a few further points. There are 15th century references to fletching lengths of up to 12 in. One 1475 supply list has 350 'sheffes of arrowes of ix ynches [9 in.] fethir', 1,750 'sheffes of arrowes of viii ynches (8 in.] ethir1 and 7,960 sheafs of'vii Ynches [7 in.J fethir\ The reason for the different lengths of feathers, and whether they related to different heads, is not yet known. Fletchings were glued and tied on. The thread lay in a thickly applied glue compound which also covered the base of the feather to give good waterproof protection.
Spare ammunition for the archers was carried in the wagons, either in chests which were sometimes covered in leather or in that universal container of the Middle Ages, the barrel - often fitted with locks.
A few contemporary illustrations show boxes of arrows without heads next to barrels of heads. It is possible that heads were 'jammed' on or just held on with wax. The advantage of this would be the ease with which an arrow could be recovered from where it was embedded, fitted with a new head and re-used.
Sir John Smythe, writing in 1590, stated that in every sheaf of 24 arrows, 8 should be lighter 'flight' arrows to 'gall' the enemy at longer distances, but there is no evidence that this was ever practised.


2. Fragment De Banco Roll z 1298 r., przy okazji opisu ¶mierci Simon'a de Skeffington autor dok³adnie przedstawia wygl±d ³uku i strza³:
CYTAT
'with an arrow from a bow, the arrow being barbed with an iron arrow-head 3" long and 2" broad, and the fletch of the said arrow was made of ash three-quarters of an ell long and 1" thick, the said fletch being feathered with peacock feathers, and the bow being of yew and the bowstring of hemp, the length of the bow being one ell and a half and i;i gross circumference 6" thick, with a length of bowstring of a fathom and a half, and in thickness half an inch, and with that arrow gave him a blow on the left side of the breast, 3" from the said breast, descending 2" and the depth 6", so that he immediately died of the blow.'


Cyt. za Jim Bradbury, The Medieval Archer, s. 81. Fragment tym bardziej ciekawy, i¿ jest to stosunkowo wczesny opis, siêgaj±cy panowania Edwarda I.


3. Post Daniela Bochry, opis d³ugo¶ci strza³ znalezionych we wraku okrêtu Mary Rose:
CYTAT
Wiêkszo¶æ strza³, które znaleziono, by³a spakowana do worków po 24 szt;
mo¿na by je podzieliæ na dwie grupy: do 31.5" d³ugo¶ci 1/2" przy grocie i 3/8" przy nasadce, 5/16" g³êboko¶æ rowka na ciêciwê, 1/8" ¶rednica rowka, 2" rogowa wklejka, 7-7 1/2" lotki
kolejna grupa to 28" (1/2" ¶rednicy przez oko³o 20" od grotu, potem g³adkie zwê¿enie do 3/8 przy nasadce) reszta podobnie jak wyzej.
Proporcja dluzszych do krotszych w workach wynosila 16 do 8


4. Clive Bartlett, English Longbowman 1330-1515,
4 typy promieni znalezionych we wraku Mary Rose.
[Na dole, za³±cznik]

5. Roger Ascham, Toxophilus, 1545, komentarz E. Arber, London 1868; s.129 Dla mi³o¶ników staroangielskiego.
CYTAT
Steles be made of dyuerfe woodes as.
Erafell.
Turkie wood.
Fuflicke.
Sugerchefte.
Hardbeame.
Byrche.
Afflie.
Ooke.
Seruis tree.
Hulder.
Blackthorne.
Beche.
Elder.
Afpe.
Salow.



Przek³ad na jêz. angielski http://www.archerylibrary.com/books/toxophilus, t³umaczenie siemko2

CYTAT


Steles be made of divers woods: as

Brazil [fernambuk],
Turkey wood [?jaka¶ odmiana kasztanowca?],
Fustic [morwa],
Sugar-chest [],
Hardbeam [grab zwyczajny],
Birch [brzoza],
Ash [jesion],
Oak [d±b],
Service-tree [jarz±b domowy],
Blackthorn [tarnina],
Beech [buk],
Elder [czarny bez],
Asp [osika],
Sallow [wierzba iwa, ³oza]



6. Rafa³ Pr±dzyñski, Gawêdy ³ucznicze, s.51:
CYTAT
D³ugie na 77-82 cm angielskie strza³y wyrabiano z osiki. Jej wiotko¶æ jest przys³owiowa, lecz na promienie nadawa³y siê nieco sztywniejsze, zdrewnia³e czê¶ci. W wyborze wiotkiego surowca chodzi³o o to, aby strza³y "prze¶lizgnê³y" siê po ³êczysku i wyrówna³y lot w dalszym odcinku przez wyt³umienie drgañ. (...) Anglicy nie stosowali stopek, traktuj±c pociski jako jednorazowe (...). Dla prostoty i tanio¶ci opatrywali je w trójk±tne ostre i d³ugie lotki, mocowane klejem i nici±.


Postaram siê uzupe³niæ w najbli¿szym czasie.
Cream
Wielkie dziêki, napewno siê przyda!
siemko2
Wiedz± trzeba siê dzieliæ icon_rolleyes.gif Jak macie jakie¶ interesuj±ce ¼ród³a to zamieszczajcie - to chyba jedyny sposób, aby unikn±æ ja³owej dyskusji i wyra¿eñ typu "gdzie¶ czyta³em..." itp.
Dragomir_BW
Witajcie
Nie wiem czy to dobre miejsce na to pytanie ale zaryzykujê.
Du¿o siê mówi o grotach jest sporo wykopalisk itp a czy s± jakie¶ materia³y na temat lotek do strza³?
Jakie¶ kszta³ty s± polecane bo prawdopodobnie mog³y by byæ, a jakie s± dyskwalifikowane.
Ka¿da informacja na wagê z³ota.
Pozdrawiam

ps. Zapomnia³em dodaæ i¿ interesuje mnie IX-XIw. ogólnie pojêta s³owiañszczyzna, ale je¿eli macie inne materia³y z rejonów skandynawskich itp to te¿ dajcie znaæ.
Jeszcze raz dziêki smile.gif
hador
witam
Znalaz³em co¶ takiego: http://www.freha.pl/index.php?showtopic=8848
mam nadzieje ¿e pomo¿e
pozdrawiam
Dragomir_BW
Niestety ani s³owa o lotkach, a tym bardziej nie ma ¼róde³, polecam przeczytaæ jeszcze raz, chyba ¿e ja ju¿ ¶pi±cy jestem smile.gif
Dziêki za chêci
Szellõke
Dzieñ dobry.

Ja po pro¶bie.
Od jakiego¶ czasu poszukujê artyku³u z Journal of the Society of Archer Antiquaries, a konkretnie:
Gy. Fabian, The Hungarian Composite, Journal of the Society of Archer Antiquaries vol. XIII, 1970, pp. 12-15.
ewentualnie innych artyku³ów dotycz±cych ³uków madziarskich. Niestety nie trafi³am nigdzie na ¶lad tego wydawnictwa. Czy kto¶ z forumowiczów wie, gdzie mogê je znale¼æ? Albo wrêcz ma do niego dostêp?
Przeszuka³am pod tym k±tem wiêkszo¶æ du¿ych warszawskich bibliotek typu BUW, BN, CBW, ale bezskutecznie.

Je¶li znacie inne dostêpne ksi±¿ki b±d¼ artyku³y na temat budowy/historii ³uku wêgierskiego, bêdê równie¿ wdziêczna za sugestie.
Na razie zdoby³am jedynie inn± pracê Fabiana: Újabb adatok a honfoglaláskori íjászat kérdésköréhez (nie znam niestety namiarów bibliografcznych tej dok³adnie wersji) i mam na celowniku Ksi±¿kê Kristó Gyuli - tytu³ wylecia³ mi z g³owy -, krótej ostatni rozdzia³ dotyczy uzbrojenia Madziarów w dobie tzw. wypraw ³upie¿czych.

Je¶li wiêc macie jakiekolwiek pomys³y na literaturê przedmiotu, proszê, podzielcie siê nimi ze mn±.

Pozdrawiam!
Cream
Co prawda jeszcze jej nie dosta³em bo Daniel gdzie¶ siê zapodzia³ devil.gif, ale s±dzê ¿e ta ksi±¿ka mo¿e wiele wyja¶niæ, choæ nie wiem czy akurat traktuje raczej o ³ukach tureckich: http://ottoman-turkish-bows.com/
Daniel Bochra
Witam
Ksiazka Karpowicza traktuje scisle o lukach tureckich z okresu Ottomanskiego
Chaos666
Witam!

A mnie zainteresowa³ post Siemka. Bo inicjatywa warta pochwalenia i pog³êbienia. Zwróci³em uwagê na cytat którego u¿y³ Siemek a napisany przez Daniela:

CYTAT
Wiêkszo¶æ strza³, które znaleziono, by³a spakowana do worków po 24 szt;
mo¿na by je podzieliæ na dwie grupy: do 31.5" d³ugo¶ci 1/2" przy grocie i 3/8" przy nasadce, 5/16" g³êboko¶æ rowka na ciêciwê, 1/8" ¶rednica rowka, 2" rogowa wklejka, 7-7 1/2" lotki
kolejna grupa to 28" (1/2" ¶rednicy przez oko³o 20" od grotu, potem g³adkie zwê¿enie do 3/8 przy nasadce) reszta podobnie jak wyzej.
Proporcja dluzszych do krotszych w workach wynosila 16 do 8


Skoro to by³y strza³y bojowe to czemu mia³y takie wiela¶ne pierzyska - 18 cm!!! Mnie w³a¶nie interesuje wielko¶æ/d³ugo¶æ lotek w pó¼nym ¶redniowieczu, bo zauwa¿y³em po zdjêciach grup rekonstrukcyjnych w UK, ¿e maj± jakie¶ te lotki za du¿e. Mo¿e kto¶ co¶ wie na ten temat?

Pozdro
Chaos
Loreley
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/18fracop/5man.jpg

Rogier van der Weyden, ok 1450.


Zwracam uwagê na d³ugo¶ lotek, która przy dba³o¶ci o szczególy mistrzów flamandzkich raczej nie jest przypadkowa.

Bior±c pod uwagê naci±gi ³uków bojowych i du¿± wagê samej strza³y to lotki takiej d³ugo¶ci wcale nie s± przesadzone - s± konieczno¶ci±. S±dzê, ¿e gdyby nie by³y potrzebne a¿ takie d³ugie to robiliby krótsze - mniej zabawy z robieniem owijek i takie tam, czyli krótszy czas robienia strza³y.
GBartek
Te s± jeszcze w miarê krótkie

Promieñ 9,5mm grot bodkin 25g strza³± d³uga na 32cale 3 lotki indycze 16cm nie stabilizowa³y wspaniale strza³y.
Daniel Bochra
Witam,
Zgadzam sie z tym co napisales Loreley, bo uwazam, ze rzemieslnicy zarowno dawniej jak i dzis byli praktykami i nie marnowali czasu ani pieniedzy na zbedne sprawy;
Jezeli te lotki byly tak dlugie jak wynika z ikonografii i przykladow zachowanych w muzeach resztek strzal, to widocznie takie lotki sprawdzaly sie najlepiej;
O ile dlugosc lotek jest wzglenie pewna opierajac sie na ww przykladach, to nie ma zadnych dowodow jakoby byly tak wysokie jak proponuja grupy z GB to tzw standard arrows i war arrows, zwlaszcza, ze testy (tutaj uklon w strone ludzi , ktorzy takie testy wykonali) niepotwierdzaja wiekszej "bojowej przydatnosci strzal z przerosnietych lotkach"
Dla przykladu S.Stanley uzywa strzal o bardzo niskich, nieprzekraczajacych 1 cm wysokosci lotkach, wyzsze piora stwarzaja po prostu zbyt duzy opor nawet w przypadku ciezkich strzal bojowych
ET
Do produkcji pierzysk wykorzystywane mog³y byæ pióra or³a bielika (Haliaeetus albicilla), na co wskazuje du¿a ilo¶æ ko¶ci samych skrzyde³ znajdowanych na niektórych stanowiskach. Przypuszcza siê równie¿, ¿e drapie¿niki te by³y trzymane w niewoli, dziêki czemu zapewniano sobie sta³e ¼ród³o lotek. Potwierdziæ to mog± doskona³e warunki adaptacyjne tych ptaków, nawet w stosunkowo trudnych warunkach (S. Nogalski Szcz±tki ptaków wczesno¶redniowiecznych Pomorza, s. 39.). O stosowaniu tzw. strza³ orlich dowiadujemy siê równie¿ z XVII wiecznych spisów inwentarzowych ( J. Werner Polska broñ..., s. 19.)
Lestek
od¶wie¿ê trochê w±tek z 3 i 4 strony dyskusji odno¶nie ko³czanów na plechach.
Jest ikonografia z XVI i XVII w potwierdzaj±ca u¿ywanie ko³czanów na plecach przez Wêgrów. Byæ mo¿e korzenie tej tradycji siêgaj± czasów wcze¶niejszych.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.