Nordyccy wojownicy naje¿d¿aj±cy OL?? Wolne ¿arty - co najwy¿ej siê wskazuje na fakt, i¿ mo¿liwe, ¿e po której¶ stronie brali udzia³ jako najemnicy/dru¿yna. Choæ nowocze¶niejsza historiografia zwraca raczej uwagê na to, ¿e graty z dna jeziora niekoniecznie dosta³y sie tam w wyniku prowadzenia dzia³añ wojennych co raczej w wyniku dzia³añ kultowych.
No mo¿e ta nowocze¶niejsza jest zupe³nie nie obeznana ze stanem badañ archeo - no wiem - dla niektórych historyków to archeo nie jest nawet nauk±. Bior± c pod uwagê rozk³ad i sposób zalegania zabytków to teza inna ni¿ bitwa wzbudza we mnie ...powiedzmy uniesienie brwi w jednym oku
Czyli udalo sie rozstrzygn±æ problematykê dzikich znalezisk i biegania z wykrywaczem, oraz kto ew. mógl najechaæ Ostrów Lednicki oraz czy topory przy mo¶cie topiono rytualnie czy w walce, a tak¿e siêgn±æ do fundamentalnej dyskusji czy archeologia jest nauk±, czy zgadywaniem. To dodam swoje rozwa¿anie - czytaj±c prace pt. "Przemiany w wosjkowo¶ci polskiej..." dochodzê do wniosku, ¿e nawet z historii mo¿na zrobiæ sieczkê i pogubic siê w hipotezach skutkiem odrzucenia oczywistych faktów.
Co nie zmienia faktu, ¿e nadal nie wiemy jaki obwód mia³y sz³omy "wielkopolskie" :-)
To¿ oczywi¶cie, Czciborze, ¿e nie chodzi mi o samow³adn± dru¿ynê wikingów a la Stara Ba¶ñ, tylko dru¿ynników o wyposa¿eniu nordyckim, którzy mogliby wzi±æ udzia³ w t³umieniu rozruchów lub obronie, zale¿nie od wersji. Dla rozwa¿añ o kszta³cie he³mów (to nasz g³ówny temat tutaj) nie ma to chyba znaczenia.
No ale raczej analiza samych mostów, tzn. spalonych konstrukcji, w po³±czeniu z nadpalonymi toporzyskami, oraz rozmieszczenie zabytków na dnie wskazuj± na to ¿e wiêkszo¶æ depozytu jednak pochodzi z bitwy... trudno by³oby to podwa¿yæ. Jednak rzeczywi¶cie zwraca siê uwagê, ¿e prawdopodobnie nie ca³o¶æ tego depozytu jest z jednego rzutu, ¿e tak powiem.
Zamykaj±c podw±tek Ostrowa Lednickiego podsumowuje :
przyk³ad ten zosta³ podany jako analogia do poparacia twierdzenia i¿:
nie mo¿na z ca³a stanowczo¶ci± wykluczyæ "normandzkich" forma mocowania kolczugi do he³mu "normandzkiego" poza Normandi±, ani nie mo¿na z cala stanowczo¶ci± wykluczyæ wystêpowania ca³o¶ci tego zestawu na terenie np. dzisiejszej Polski w latach panowania pierwszych historycznie potwierdzonych w³adców piastowskich. Przes³anek namacalnych (artefaktu) nie posiadamy, niemniej jednak dziwne by³o by nie wystêpowanie jednego z elementów uzbrojenia z owego krêgu kulturowego i wytwórczego, podczas gdy wszystkie inne wystêpowa³y, zreszt± obok elementów z wielu odleg³ych i bliskich okrêgów- co ¶wiadczy wielkich zdolno¶ciach adaptacyjnych i nabywczych interesuj±cego nas obszaru.
Znaleziska z dna jeziora mog± byæ zwi±zane z wydarzeniami,które nast±pi³y po ¶mierci Mieszka II.Chodzi tutaj o Powstanie Ludowe poparte Reakcj± Pogañsk±.
Napisa³em " ZAMYKAJ¡C"
Czy muszê napisaæ w staro pogañskos³owiañskim????
taaa... "zwalczywszy fa³szywe chrze¶cijany" to by³o o reakcji pogañskiej? czy raczej revivalu obrz±dku s³owiañskiego i pognaniu ³acinników z ich koncepcj± trzech stanów?... czyli obwód wewnêtrzny szyszaka "wielkopolskiego" wynosi³ ... ?
Mam pytanie: co s±dzicie o haczyku na nosalu he³mu ¿ebrowego? s± na to jakie¶ potwierdzenia??
W szczególno¶ci IX-X w.
... czyli obwód wewnêtrzny szyszaka "wielkopolskiego" wynosi³ ... ? :-)
Lito¶ci. Nim odszukamy mocowanie do kolczugi na nosalu w ikonografii, które tam widaæ, wiêc na logike jest, to odszukajmy obwód szyszaka, bo wiêkszo¶c zgodnie nosi "uszy fafika" i inne niestworzone, nigdzie i niczym nie potwierdzone przeszywki, ktorych w ikonografii nie ma, raczej ich nigdy nie by³o, a na imprezach spaniele króluj± i nikt ich za niehistoryczno¶æ nie wywala.
CYTAT
... czyli obwód wewnêtrzny szyszaka "wielkopolskiego" wynosi³ ... ? :-)
S±dzisz, ¿e uparte powtarzanie tego pytania w jaki¶ sposób sprawi, ¿e nagle z powietrza znajdzie siê odpowied¼?
Wygl±da na to, ¿e nikt nie natkn±³ siê na te dane w ¿adnym opracowaniu. Jedyne, co siê da zrobiæ, nie maj±c mo¿liwo¶ci wziêcia zabytków do r±k i zmierzenia, to przeliczyæ wymiary z tych obrazków, na których jest skala (albo he³m jest pod dogodnym k±tem i znany jest inny wymiar, np. wysoko¶æ).
Mi wysz³y ¶rednice w granicach ok 21-22,5cm, co dawa³oby obwody ok. 66-71cm. Nie nale¿y traktowaæ tego jako precyzyjnych pomiarów tylko pewne przybli¿enie (z dok³adno¶ci± do wyra¼no¶ci zdjêcia/rysunku i precyzji urz±dzeñ pomiarowych - linijka i oko)
CYTAT
Mam pytanie: co s±dzicie o haczyku na nosalu he³mu ¿ebrowego? s± na to jakie¶ potwierdzenia??
W szczególno¶ci IX-X w.
Póki co, nie trafi³em na przedstawienie he³mu ¿ebrowego, gdzie by³by wyra¼ny i niekontrowersyjny haczyk przy nosalu.
W przypadku he³mów z jednego kawa³ka takie obrazki s±, wiêc nie jest to kwestia zbyt drobnego detalu.
pozdrawiam
CYTAT
Mi wysz³y ¶rednice w granicach ok 21-22,5cm, co dawa³oby obwody ok. 66-71cm.
No i oczywi¶cie ¿eby z tego wywnioskowaæ czy u¿ywano (i jak grubych) pikowañców lub wyt³umieñ trzeba dodatkowo prze¶ledziæ dane antropologiczne jaki by³ przeciêtny obwód czaszki w ówczesnej populacji mêskiej, nie radzi³bym porównywaæ tych wymiarów z dzisiejsz± ¶redni± (mo¿e by³a przypadkiem taka sama, ale mo¿liwe te¿, ¿e zupe³nie inna).
Dzieki Wam za trud. Bo mi wychodzil obwód 56-58. Ale pewnie sie sugerowa³em Ospreyami, bo tam nasi nosza sz³omy wprost na g³owê.
http://books.google.com/books?id=i3wRJpR8L...p;q&f=false
Witam,
W ksi±¿ce Leszka S³upeckiego natkn±³em siê na reprodukcjê zrekonstruowanej tkaniny z Oseberg.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Zaintrygowa³ mnie osobnik w lewym górnym rogu.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Jak zinterpretowaæ to przedstawienie? Bóg-wojownik w szarawarach z mieczem i rogatym (czapce?) he³mie?
Pozdrawiam
Znicz
CYTAT(M¶cidróg @ 18:01 12.01.2011)
Mo¿e cos takiego?
He³m rzeczywi¶cie skandynawski, tyle, ¿e z epoki br±zu – ok. 900 p.n.e. Mamy zagadkê.
Pozdrawiam
Znicz
Hmm - pisze ¿e jest to procesja kultowa. He³m móg³ byæ wiêc te¿ kultowy, nie posiadaj±cy cech bojowych. Choæ tak na dobra sprawê mog³a to byæ jaka¶ czaszka lub czapka z do mocowanymi rogami.
Zwróci³bym od razu uwagê na tarcze - m.in.tych spod ciemnego du¿ego konia - ni to migda³, ni co innego...
Ogólnie ca³o¶æ wygl±da dziwnie - nawet te czapko-kaptury.
Witam to mój pierwszy post na forum wiêc proszê o wyrozumia³o¶æ
mam problem otó¿ próbuje swoich si³ w kuciu he³mów
taki na pocz±tek bo ³atwy
wczoraj zaczo³em kucie 1 he³mu , lecz mam problem
Jak wstêpnie wypuklam he³m to wypuklenie ucieka na 1 stronê
Nie wiecie jak to naprawiæ ?
Po po³udniu albo wieczorem wstawie fotki o co chodzi bo z opisu ciê¿ko co¶ wywnioskowaæ.
pozdrawiam
Slava!
Czy kto¶ mo¿e powiedzieæ co¶ na temat he³mu ze Stolbischa?
W internecie znalaz³em tak± stronê:
http://www.south-rus.narod.ru/stolbische.htmlUmiem nieco bukwy, ale z rosyjskim bardzo cienko (znam tylko ukraiñski). Jako¶ przemêczy³em jednak tekst z translatorem.
Czy kto¶ zna jakie¶ inne informacje na temat tego he³mu?
Z Kirpicznikowa:
"The classic example of an early medieval sphæroconical helmet was found in 1869 in a
kurgan near Oskol, with a saber, remnants of chain mail and Byzantine coins dated to the 8th century. The helmet’s dome is constructed from four parts, riveted. The spike is missing, the front plate has a nasal that continues into the “eyebrows”. The aventail is attached by a metal wire passed through rectangular loops. Such a system of aventail attachment was was a standard feature of the Russian relics but was not used in Western Europe until the 13th century. The Oskol find’s origins are not clear, most likely it belonged to a nomadic warrior. In the opinion of Ribakov the helmet was imported. It can be inferred that Russian weapon smiths were familiar with helmets similar to that found in Oskol and were able to adopt its form. Indeed, we meet the whole range of designs of helmets similar to Type II, among the examples of Manihenski culture of the 8-9th centuries and amongst the Sogdian culture of Pendginkent of the 7-8th centuries."
A tu ikonografia sogdyjska tego¿ he³mu, któr± kiedy¶ zamie¶ci³em
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik He³m znaleziono ze szkieletem – odpada w±tek s³owiañski. Najprawdopodobniej Chazar lub Bu³gar. W armii chazarskiej s³u¿y³o 10000 Chorezmijczyków, nic zatem dziwnego, ¿e do Europy trafi³ irañski model he³mu z Sogdy.
Konstrukcyjnie choæ na pierwszy rzut oka tak nie wygl±da, jest podobnie zbudowany jak sz³om wielkopolski.
Pozdrawiam
Znicz [size=3][/size]
Slava!
Mam pytanie, czy na terenach Rusi Kijowskiej wykopano jakie¶ he³my sto¿kowe (lub istnieje jaka¶ ikonografia potwierdzaj±ca ich istnienie na tych terenach)?
Czy ma kto¶ jakie¶ informacje, zdjêcia etc. o he³mach sto¿kowych na terenach Szwecji, Finlandii, pó³nocno-zachodniej Rosji?
Za pomoc z góry dziêkujê,
Pozdrawiam
W sensie - takie?
Z tego co wiem, najdalej na wschód wysuniête s± znaleziska polskie i czeskie.
Podobno (podkre¶lam - PODOBNO) he³m sto¿kowy wylaz³ ze ¿wirowiska w Radymnie (tam, gdzie zosta³a znaleziona szabla i parêna¶cie innych ¿elaznych zabawek), co ju¿ w³a¶ciwie mo¿e siê ³apaæ w strefê powa¿nych wp³ywów kijowskich - ale nie zosta³ nigdzie zg³oszony i przepad³ bez wie¶ci.
Chyba, ¿e nie zale¿y Ci na nosalu, to he³m z Nemii by siê siê ³apa³.
Ewentualnie parê nieco pó¼niejszych - XII/XIIIw. z tym, ¿e one trochê siê ró¿ni± technologicznie (tzn. nie s± wyci±gane z kawa³ka, tylko zawijane i ³±czone nitami - np. he³m z Babiczy)
pozdrawiam
Czy kto¶ mo¿e mi powiedzieæ co¶ o tym he³mie
http://czcibor.suraz.org.pl/Product/more/id/10bo nigdzie nie mogê znale¼æ ¿adnych informacji o nim.
CYTAT(NiedamirDGH @ 13:21 17.06.2011)
Czy kto¶ mo¿e mi powiedzieæ co¶ o tym he³mie
http://czcibor.suraz.org.pl/Product/more/id/10bo nigdzie nie mogê znale¼æ ¿adnych informacji o nim.
Najlepiej zapytaj ³ukasza , on nie gryzie
Mi siê zdaje ¿e wypi³ co nieco jak pisa³ nazwê
Pozdrawiam
Caivs Didivs Flaccvs
hehe nie wypi³em nic jak pisa³em nazwê choæ faktycznie tak to wygl±da ale chcia³em ¿eby na razie ten he³m nazywa³ sie tak samo jak obrazek który ¶ci±gn±³em z netu poniewa¿ sam nie wiem za wiele o tym he³mie. Nawet juz my¶la³em o zrobieniu o nim tematu no ale skoro juz tu sie pojawi³o pytanie to powiem co o nim wiem i mam pro¶bê do wszystkich którzy co¶ wiêcej ni¿ ja wiedz± o to aby sie pochwalili
kiedy¶ w necie znalaz³em ten szkic nied³ugo potem ¶ci±gn±³em sobie ca³y folder zdjêæ z jakiej¶ wystawy chyba Nowogród. By³y to artefakty z wczesnego ¶redniowiecza wed³ug datowania rosyjskiego.
znalaz³ siê tam te¿ zerdzewia³y bohater dzisiejszego wieczoru widniej±cy na pierwszym zdjêciu z szabl± oraz na powiêkszeniu
wydaje mi sie ze to ten sam egzemplarz.
Jeszcze fota ostatnia z innym he³mem ale konstrukcja podobna
jak na moje oko to obstawi³ bym to ¿e pochodz± z rusi 9-10 wiek
a dlaczego 9-10 bo my¶lê ¿e to pierwowzory pó¼niejszych szyszaków w typie czarnej mogi³y i wielkopolskich ale to tylko moje domys³y i mogê sie myliæ wiec prosze mnie nie besztaæ je¶li kto¶ sie z moimi domys³ami nie zgadza (na razie jest zbyt wiele niewiadomych)
czekam na merytoryczne opinie innych
Przedostatnie zdjêcie- wystawa z kurhanu Dmitrovka/Dmitrowka.
Mam gdzie¶ link do opisu to poszukam, ale chyba to jest wiek XI- chyba, ale mogê pamiêtaæ ¿le.
o super
poprosimy o link
mo¿e he³m powinien sie nazywaæ Dmitrovka
poszuka³em trochê po tej nazwie i uda³o mi sie co¶ znale¼æ
http://www.tgorod.ru/index.php?contentid=252jest po rosyjsku s³abo znam rosyjski wiêc google translatora u¿y³em i wychodzi na to ¿e kolekcja jest z 13-14 wieku ponadto chwal± sie ¿e cze¶æ z tych eksponatów nie by³a wcze¶niej wystawiana ale mo¿e niech kto¶ kto lepiej zna rosyjski sie wypowie
O t± stronê mi chodzi³o.
Z tym datowaniem- nie wiem. Dmitrovka to z tego co siê orientujê- jest to kilka pochówków datowanych pomiedzy 8 a 13 wiekiem. Ten konretny nie wiem- tam jest wydatowany 13-14 wiek, ale kilka artefaktów jest wyra¿nie sprzed okresu inwazji mongolskiej. My¶lê, ¿e je¿eli typ he³mu zdatujesz prze³om 12-13 wieku bedzie ono z grubsza prawid³owe.
CYTAT(Saren @ 08:10 20.06.2011)
O t± stronê mi chodzi³o.
Z tym datowaniem- nie wiem. Dmitrovka to z tego co siê orientujê- jest to kilka pochówków datowanych pomiedzy 8 a 13 wiekiem. Ten konretny nie wiem- tam jest wydatowany 13-14 wiek, ale kilka artefaktów jest wyra¿nie sprzed okresu inwazji mongolskiej. My¶lê, ¿e je¿eli typ he³mu zdatujesz prze³om 12-13 wieku bedzie ono z grubsza prawid³owe.
no w³a¶nie ta konstrukcja he³mu jako¶ nie bardzo mi pasuje na ten 13-14 ale cholera wie sam juz nie wiem co my¶leæ
jeszcze sie wstrzymam z edytowaniem w kramie mo¿e kto¶ jeszcze co¶ poradzi
Slawa!
Mam pytanie dotycz±ce he³mu z Dniepropetrowska. Na temat Manvelovki mam trochê materia³ów. Natomiast ten drugi to istna zagadka z tego co zrozumia³em po wyczytaniu (uprzedzam t³umaczy³em ten tekst w translatorze) to niewiadome jest opisanie tego he³mu ani dok³adne znalezisko. Uwa¿am ze jest podobny do Nemii aczkolwiek Nemia to he³m sto¿kowy a ten o który pytam to szyszak.
podajê linka do strony :
http://www.south-rus.narod.ru/manvelovka.html Mo¿e kto¶ go ma w jakiej¶ ksi±¿ce albo albumie, bo chcia³bym zamówiæ jego replikê a nie chcê robiæ czego¶ o czym nic nie wiem.
wracam do tego poprzedniego he³mu znalaz³em co¶ jeszcze w
Osprey PL WBH 025 Bitwa nad Kalka 1223 Najazd Mongolow Czyngis-chana na Rus
chyba do¶æ wiarygodne ¼ród³o je¶li chodzi o pochodzenie he³mu ?
nie jestem pewien czy to ten sam he³m czy niemal¿e identyczny do tamtego ale na 99% obstawiam ¿e to ten sam
podpis odnosz±cy sie do artefaktów :
"broñ i wyposa¿enie wojownika z pó³nocno zachodniego Kaukazu XII-XIII wiek obiekty te mog³y nale¿eæ do przedstawiciela plemienia Kosogów lub Alanów podobnych u¿ywali Po³owcy"
To ja mam g³upie pytanie. Pochówek z Giermundem datuje siê na bodaj¿e rok 970. Mo¿liwe, ¿e noszono je wcze¶niej? Na przyk³ad wiek wcze¶niej? Ew. jakie he³my mog³y pojawiæ siê na g³owie Norwega pod koniec IX w. a jakie pod koniec X? Podkre¶lam mog³yby, bo wydaje mi siê, ¿e niewiele rzeczy jest na 100% pewnych w tym temacie...
Ja, ja Giermundem gut, gut für eine 9. Jahrhundert.
Ich grüße Znicz
Na ja, alles gut, aber...du musst nachweisen! Warum denkst du, Giermund ist aus dem neunten Jahrhundert?
No dobrze, ale proszê podaj argument, dlaczego uwa¿asz, ¿e Giermund jest z IX wieku.
Giermund aus den Vendel Typ Helme mit dem 7. Jahrhundert stammen. Zwei (Vier) Bändern auf dem Helm, können Sie in der neunten Jahrhundert Psalter zu sehen.
Znicz
Der Stuttgarter Psalter ist eine zwischen 820 und 830 Bilderhandschrift.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikRaczej od V wieku (najstarszy egzemplarz) do X w (trzy egzemplarze) okulary przy he³mach, w Europie by³y bez przerwy w u¿yciu u barbarzyñców, g³ównie Germanów.
Pozdrawiam
ZniczKilka postów usun±³em. Kilka po³±czy³em w ca³o¶æ.
Pozdrawiam Szara Rada
CYTAT(Znicz @ 19:47 12.01.2011)
CYTAT(M¶cidróg @ 18:01 12.01.2011)
Mo¿e cos takiego?
He³m rzeczywi¶cie skandynawski, tyle, ¿e z epoki br±zu ? ok. 900 p.n.e. Mamy zagadkê.
Pozdrawiam
ZniczTakich przedstawieñ jest wiêcej i ogólnie ten motyw z rogatymi he³mami jest bardzo, bardzo stary - na dodatek ciêzko powiedzieæ, kiedy (nawet tylko z grubsza kre¶laj±c, w którym tysi±cleciu) siê pojawi³ - ale mia³ ci±g³o¶æ na przestrzeni tysiêcy lat, gdy¿ by³ pochodn± tradycji szamañskich. Rogaty he³m to atrybut wodza-szamana. Wbrew pozorom u ludów germañskich te funkcje siê ³±czy³y (st±d po³±czenie he³mu, na który w dawniejszych czasach móg³ pozwoliæ sobie w zasadzie tylko wódz lub arystokrata - z atrybutem szamañskim czyli rogami (szamañskie nakrycie g³owy - czêsto by³a to obrêcz z zamocowanymi po bokach g³owy rogami). Taki wódz by³ niezrównanym wojownikiem i szamanem (ale takim "¶rednim" gdyby u¿yæ klasyfikacji istniej±cej do dzi¶ u np. Chantów, Mansów, Jakutów - niezale¿nie od tego czasem zasiêgali rady u szamanów "wielkich"), posi³kuj±cym siê w walce (wg mniemañ ówczesnych ludzi) wiedz± z tego i innego ¶wiata-¶wiata szamanów. W której¶ z sag jest tak¿e o tym, ¿e p³aszcz takiego wodza by³ zdobiony piórami soko³a=symbol podró¿y do innego ¶wiata. Taki kto¶ przechodzi³ d³ug± i wyczerpuj±c± psychofizycznie inicjacjê szamañsk± - ale to do¶æ skomplikowany temat. Poczytajcie sobie np. u dr B±bla o duchowo¶ci przedchrze¶cijañskiej, a potem tak¿e ogólnie np. o tradycjach ludaów syberyjskich - mo¿e trochê zrozumiecie i bardziej ogarniecie ten temat - bo artyku³ na wikipedii angielskiej "Horned helm" - aczkolwiek jest tam parê dobrych zdjêæ - jest w zasadzie pozbawiony pewnej g³êbszej my¶li. Ja sam od dawna zbieram siê w sobie, aby opisaæ temat duchowo¶ci Normanów w X-XII w. gdzie motyw wojownika-szamana oraz pok³osie tradycji inicjacyjnych wojowników jest widoczne w ich stosunku do chrze¶cijañstwa - ale jako¶ nie bardzo mi to idzie bo to do¶æ ciê¿ka a jednocze¶nie bardzo subtelna materia.
Witam.
Zainteresowa³y mnie ostatnio he³my sz³omopodobne. Szczególnie "co¶" zamkniêtego z awataru Borana. Dysponuje kto¶ opisami/znaleziskami itd ? Nie moje tereny.
Pozdrawiam,
Ragnarr Thoresen.
CYTAT
"co¶" zamkniêtego z awataru Borana. Dysponuje kto¶ opisami/znaleziskami itd ? Nie moje tereny
to "co¶" to po³owiecki he³m z Kovali na Ukrainie, datowany na koñcówkê XII - pocz±tek XIIIw.
tu masz taki do¶c ogólny artykulik o twarzówkach (i innych maskach, pó³maskach i okularach przy okazji)
http://www.tgorod.ru/index.php?contentid=224tyle ¿e jest to pytanie nie do tego dzia³u.
A co do dyskusji z zesz³ego roku o he³mie z Dmitrowki - ja bym obstawia³, ¿e to jest dzwon he³mu z pó³mask± albo d³ugim nosalem (jak he³my z Grod¼ca, Nikolskoje itp.). W za³±czniku zdjêcie he³mu z Kijowa - widaæ jak dzwon jest zmontowany z kawa³ków (³±czenia s± "¶lepe" - niewidoczne na zewn±trz. tzn. teraz ju¿ trochê widaæ, ze wzglêdu na korozjê, ale oryginalnie raczej nie by³y widoczne).
Dziêki.
Nie mia³em bladego pojêcia, ¿e to tak pó¼ne. Co¶ mi siê kojarzy³ IX wiek, jak widaæ, b³êdnie.
Raz jeszcze dziêki.
OT
Wiesz, kto z p³atnerzy podj±³by siê rekonstrukcji lub ju¿ takowe w ofercie posiada?
W okolicach IXw. maski na stepie ju¿ siê pojawia³y, ale nie w funkcji bojowej tylko magiczno-obrzêdowej, do pochówku. I nie tak dopracowane, du¿o bardziej schematyczne.
Robi± na pewno
Nieczar,
Maziar,
Pustelakowie. Poza tym
Thorkil - chyba jeszcze twarzówki nie robi³, ale pyta³em kiedy¶ i by³ sk³onny siê podj±æ. Mo¿na te¿ pytaæ np. u
Jacka Matery - my¶lê, ¿e da³by radê, z dobrym rezultatem...
Jakby¶my mieli ci±gn±æ kwestiê he³mów z mask±, to dobrze by³oby siê przenie¶æ do tego, do¶æ starego tematu:
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=9171
CYTAT(Boran @ 20:59 28.05.2012)
Poza tym
Thorkil - chyba jeszcze twarzówki nie robi³, ale pyta³em kiedy¶ i by³ sk³onny siê podj±æ.
Robi³, robi³, w styczniu tego roku.
Tylko jest zarobiony, nie wyrabia z aktualizowaniem strony i dopiero niedawno siê pochwali³ he³mem na FB.
CYTAT(Znicz @ 22:28 01.04.2012)
Der Stuttgarter Psalter ist eine zwischen 820 und 830 Bilderhandschrift.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikRaczej od V wieku (najstarszy egzemplarz) do X w (trzy egzemplarze) okulary przy he³mach, w Europie by³y bez przerwy w u¿yciu u barbarzyñców, g³ównie Germanów.
Pozdrawiam
ZniczKilka postów usun±³em. Kilka po³±czy³em w ca³o¶æ.
Pozdrawiam Szara RadaMo¿e jestem niedorozwiniêty, ale ja tam nie widzê na sztutgardzkim okulara. Chyba, ¿e to efekty scalania postów?
To ja mam pytanie - na dzieñ dzisiejszy, jedyne dobrze zachowane znalezisko he³mu skandynawskiego z okresu wikingów to he³m z Gjermundbu?
He³my typu "norman", takie jak z Ostrowa Lednickiego nie by³y znajdowane w Skandynawii?
Czy w takim razie he³my u¿ywane przez wspó³czesnych "wikingów" s± rekonstruowane na podstawie jakiej¶ ikonografii, lub przez analogiê do he³mów u¿ywanych przez inne grupy?
Na jakiej podstawie zosta³ zrekonstruowany popularny "¿ebrowiec"?
Pozdrawiam
CYTAT(bartias @ 15:30 17.08.2012)
To ja mam pytanie - na dzieñ dzisiejszy, jedyne dobrze zachowane znalezisko he³mu skandynawskiego z okresu wikingów to he³m z Gjermundbu?
He³my typu "norman", takie jak z Ostrowa Lednickiego nie by³y znajdowane w Skandynawii?
Czy w takim razie he³my u¿ywane przez wspó³czesnych "wikingów" s± rekonstruowane na podstawie jakiej¶ ikonografii, lub przez analogiê do he³mów u¿ywanych przez inne grupy?
Na jakiej podstawie zosta³ zrekonstruowany popularny "¿ebrowiec"?
Pozdrawiam
W Skandynawii to tylko ten jeden, reszta przyje³a siê na podstawie ikonografii. Jest tego trochê.
CYTAT(Boran @ 14:52 28.05.2012)
A co do dyskusji z zesz³ego roku o he³mie z Dmitrowki - ja bym obstawia³, ¿e to jest dzwon he³mu z pó³mask± albo d³ugim nosalem (jak he³my z Grod¼ca, Nikolskoje itp.). W za³±czniku zdjêcie he³mu z Kijowa - widaæ jak dzwon jest zmontowany z kawa³ków (³±czenia s± \\\"¶lepe\\\" - niewidoczne na zewn±trz. tzn. teraz ju¿ trochê widaæ, ze wzglêdu na korozjê, ale oryginalnie raczej nie by³y widoczne).
a ja bym siê nie zgodzi³ to jest zupe³nie inna konstrukcja. He³my o których piszesz s± znitowane z 3 kawa³ków na g³adko od strony zewnêtrznej tak by wygl±da³y na jedn± ca³o¶æ, a dmitrowka jest z 4 kawa³ków jak typowy sz³om. Co do nosala mo¿esz miec racjê tego nie wiemy bo nic sie nie zachowa³o byc mo¿e po dok³adnym wyczyszczeniu uka¿e sie jaki¶ zarys lub nity po urwanym nosalu bo czasami nic nie widac dopóki nie wyczy¶ci sie he³mu doskona³ym przyk³adem jest czarna mogi³a której nowe foty zaraz wstawiê jak znajdê ten temat po wyczyszczeniu fragmentów okaza³o sie ¿e jest zupe³nie innym he³mem ni¿ dot±d s±dzono
Moje pytanie nie ca³kiem jest rekonstrukcyjne, ale czy da siê gdzie¶ znale¼æ grubo¶æ blachy i ciê¿ar lepiej zachowanych he³mów ?
Bo jedyne co znalaz³em to grubo¶æ he³mu z jeziora Lednickiego.
Mnie z kolei ciekawi± he³my z Kralovskych Obor, co do pierwszego, typowe frankijskie wp³ywy, za to drugi ciekawy i o szerokiej datacji (we wszystkich pracach VII-XI wiek).
To spangenhelm, widaæ pozosta³o¶ci wcze¶niej tradycji z policzkami, zastanawia mnie, czy zaliczyæ go do okresu frankijsko-awarskiego, czy te¿ wp³ywów bizantyjskich.
Co ciekawe, zachowa³a siê plecionka po wewnêtrznej stronie
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.