Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Nakrycia g³owy- damskie- dworskie
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Damskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3
Ludka
Witam!

Jestem w trakcie zbierania ikonografii wymienionych w tytule nakryc glowy a noszonych do sukni typu burgundzkiego. Jak na razie nie zle mi idzie bo mam cala jedna bigsmile2.gif (Krolowa Malgorzata de Anjou wjezdzajaca do Londynu). Wiec jesli ktos mialby jeszcze cos innego i zechcial sie podzielic to bardzo prosze.

Ludka Excalibur
Gunnila
Proszê:
Ugne
ma³e takie niemieckie obrazki
S³owianka
No to ja dok³adam swoje...co do Izabeli Portugalskiej pewno¶ci nie mam czy to przej¶ciowa forma z hopki do burgunda czy ju¿ burgund(te rêkawy....hmmm).
Ugne
i jeszcze
Ludka
Witam!

Wielkie dzieki zwlaszcza te niemieckie obrazki i drzewo kobiet jest swietne. Teraz nasuwa mi sie taka refleksja, ze heniny to zwlaszcza Francja i Anglia a w innych krajach to juz roznie, bo np, niemieckie czy niderlandzkie zrodla zostawiaja jakas alternatywe, a w ikonografii wloskiej drugiej polowy XV. wogle te nakrycia glowy nie wystepuja.

Ludka Excalibur
Mary
witam
czy te wszystkie nakrycia glowy koniecznie musialy byc taaaaaaaaaaaaakie wieeeeeeeeeeeeelkie??? king.gif takie cos chyba troche wazy i jest mocno nie wygodne. Jest moze cos co pasuje do sukni dworskiej co moznaby bylo nosic bardziej swobodnie??
Natalia
ja mam pytanie, dotycz±ce dworskich nakryæ g³owy, ale nieco wcze¶niejszych - z pocz±tku XVw. konkretnie chodzi mi o upiêcie chusty, tak jak na obrazku. czy tam jest jaki¶ stela¿? a je¶li tak, to jak go mo¿na zrobiæ, ¿eby sie trzyma³ i jako¶ wygl±da³? od razu mówie, ze je¶li to jest upiêcie na w³osach, to nic mi to nie pomo¿e, bo moje s± krótkie face4.gif

pozdrawiam
n.
Aiuto
stelaż prawdopodobnie z drutu ( takie rozki )
Halldis(Naamah)
A mo¿e kto¶ wie jak naj³atwiej jest zrobiæ taki czepiec jak na rycinie? Te "sercowate"
Ludka
Witam!

Ja znam dwie trzy drogi wykonaniwa ww. nakrycia glowy: 1. Formowanie walka z filcu, niezbyt grubego zeby latwo uksztaltowac, 2. zawijanie tkaniny i zszycie jej na koncach, 3. uszycie z tkaniny i wypchanie.

Ludka Excalibur
Madeleine
Wa³ek powinien siê trzymaæ zasadniczo na upiêtych warkoczach, ale dopuszczalne jest rówiez zrobienie dwóch jakby poduch- wycina siê z np sukna cztery owale- dwa wieksze i dwa mniejsze; te wieksze przymarszcza sie do mniejszych i wypycha, po czym na górê konstrukcji naszywa sie wa³ek utrzymuj±cy formê ca³o¶ci. Osobi¶cie nie wydaje mi siê aby te najszersze czepce siod³owe by³y upinane wy³±cznie na warkoczach, aczkolwiek spotka³am sie z opini± ¿e objeto¶æ zwiniêtych warkoczy po obu stronach by³a powiekszana koñskim w³osiem i innymi tego rodzaju wynalazkami, po czym na tym czym¶ upinano wa³ek jak na poduchach.
Anulka
A te houppelandowe uszka robi³y¶my z Ol± tak:

1. Wa³eczek - zwiniêta szmata, obszyta we³n±.
2. Siateczka na w³osy - z braku jedwabnych sznurków z cieniutkiej we³ny.
3. Dwie poduszeczki w kolorze w³osów, zrobione mniej wiêcej tak jak opisuje Madelaine (choæ mniej fachowo ;) )

I teraz w³oski, splecione w dwa warkocze, upinamy na poduchach tak, by nie by³o tych poduch widaæ. Naci±gamy siateczkê, wk³adamy wa³ek.

I dzia³a, ca³kiem wygodne i nie rozsypuje siê, tylko trochê ma³o s³ychaæ (co trochê przeszkadza przy ¶piewaniu... :D )

Mam tak± swoj± teoryjkê, ¿e te wszystkie czepce (jak powy¿sze), które ewidentnie s± w ca³o¶ci szyte i nak³adane na g³owê, wyewoluowa³y z takich siateczek na warkoczach / poduchach. Nawet czê¶ci "nauszne" wygl±daj± podobnie - wyszywane "w kratkê".

Co Wy o tym my¶licie?
Halldis(Naamah)
Co do okryæ g³owy to ja znalaz³am jeszcze co¶ takiego
SZY
ja mam co¶ takiego
Sylwia Grela
CYTAT(Anulka)
Mam tak± swoj± teoryjkê, ¿e te wszystkie czepce (jak powy¿sze), które ewidentnie s± w ca³o¶ci szyte i nak³adane na g³owê, wyewoluowa³y z takich siateczek na warkoczach / poduchach.  Nawet czê¶ci "nauszne" wygl±daj± podobnie  - wyszywane "w kratkê".

Co Wy o tym my¶licie?


Moja teoria powstawa³a osobno zupe³nie, ale jest identyczna.
Faktycznie - im pó¼niejsza suknie tym nakrycie g³owy jest wiêksze i bardziej okaza³e. I raczej za du¿e ¿eby upinaæ je z w³osów, chocia¿ zachowuje z grubsza swój siode³kowaty kszta³t.
Co¶ w tym jest!
Ludka
Witam!

Na zamku w Wawric (po przedarciu sie przez trzy sklepy i alejke straganow z plastikowymi mieczami itp) widzialam rekonstrukcje scenki rodzajowej figury poubierane w stroje z epoki. Stroje poziom wykonania calkiem mnie zaskoczyly zwlaszcza po tych mieczach i srebrzystych tuniczkach.
W kazdym razie jedna z figur kobiecych majaca wysoko upiete nakrycie glowy (rogi0miala to nakrycie wykonane w postaci miekiej wypchanej czyms lnianej czapeczki, a raczej rogatego czepca na ktorym to dopiero byl upiety welon

Ludka Excalibur
Simbelmyne
A z jakiej tkaniny w³a¶nie by³y wykonane welony? Ja siê na tkaninach wogóle nie znam, wiem tylko jak len wygl±da i nie mogê doj¶æ co to jest za pó³przezroczysty materia³, z którego s± welony.
Dorota
do Simbelmyne:cieniutki jedwab- tzw. krepa, do welonów, dodatków ¶lubnych... icon_wink.gif giez³a, koszule nocne. Jedwab jest materia³em ¶liskim i nie trzyma siê za bardzo w³osów, podrzymuj± go metalowe, srebrne obrêcze- (diademy), lub materia³owe wa³ki, co¶ go musi trzymaæ (proponujê bia³e wsówki- trzeba je tak wczepiæ i u³o¿yæ materia³ ¿eby nie by³o ich widaæ) nawet jak siê zawi±¿e w ro¿ki to zsuwa siê
Ludka
Witam!

To zalezy o jaki welon pytasz, niektore byly z cienkiego lnu jak np ten ktory ma Christina de Pisan.

Ludka Excalibur
Simbelmyne
Chodzi mi zarówno o welony jak i o chustki, które trzyma³y siê na g³owie dziêki (prze)paskom, np. krajkom. A oprócz krajki czym mo¿na by³o jeszcze przepasaæ g³owê na prze³omie XIV - XV w? W³a¶nie, czy tego mo¿na u¿ywaæ odtwarzaj±c ten okres? dunno.gif Dziêki za odpowied¼ Doroto i Ludko love3.gif smile.gif

Pozdrawiam! smile.gif
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Tzn nie do koñca rozumiem. Chcesz u¿yæ krajki jako przepaski a'la Wied¼min? Najprostsza mo¿liwa sytuacja, czyli chusta lniana trzymaj±ca siê na g³owie dzieki sobie samej. Tyle je¿eli chodzi o ¿ycie codzienne a nie dworskie. Przyk³ad z megaklasyki:
http://www.christusrex.org/www2/berry/f6v.html
O dworskich klimatach na pewno dok³adniej ni¿ ja napisz± Panie. Cienki len i jedwab- tkaniny na chusty i welony. Pozdrawiam
Gwyn
Simbelmyne
O to musia³am co¶ gdzie¶ ¼le przeczytaæ z t± krajk± jako przepask±. Oczywi¶cie chodzi mi o jak najbardziej historyczne przepaski - z czegokolwiek one by³y. Chusta trzymaj±ca siê dziêki sobie samej? Ale mi nie chodzi o to, ¿eby ni± g³owê owijaæ - bo tylko takie widzê rozwi±zanie je¶li chodzi o samodzielne trzymanie siê chusty. Tylko w³a¶nie ¿eby j± przymocowaæ CZYM¦.
Dziêki za odpowied¼ i linka smile.gif.

Pozdrawiam.
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Szpilkami, rzecz jasna mo¿na mocowaæ. Przepaski na ten okres darujmy sobie w ogóle. Wi±zaæ chustkê na g³owie mo¿na na wiele sposobów, vide awatar EwKi jako jedna z mo¿liwo¶ci. Popatrz po ikonografii, po rze¼bach itp. Wiêcej. Najpierw popatrz, a potem pytaj, bo w zasadzie to s± rzeczy bardzo podstawowe. Poszukaj jaki rodzaj u³o¿enia chusty Ci siê podoba i widaæ go najlepiej w kilku ¼ród³ach, potem mo¿esz siê upewniaæ, ¿e to nie przedstawienie nierz±dnicy czy ¶wiêtej (bo i tu i tu realizm nie by³ na pierwszym planie), i, je¿eli nie widaæ jak toto zainstalowaæ- dopytuj. Pozdrawiam
Gwyn
Aiuto
moze troche oftopic,ale co do krajek w XVw to oczywiscie ze byly dalej wykorzystywane ,n.p jako paski (glownie damskie) czy troki ,podwiazki itd, tyle ze byly to krajki zazwyczaj jednokolorowe
Halldis(Naamah)
Nurtuje mnie takie same pytanie jak Simbelmyne, no bo w koñcu wybacz Gwyn ale na obrazach nie zobaczysz jaki to materia³ i w jaki sposób dok³adnie by³y upiête. |W Gutkowskiej jest podane kilka przyk³edów uk³adania chust,ale jak to zrobiæ ¿eby nie spada³y z g³wy, podobnie z czepcami, szczególnie siod³owymi, bo heniny ju¿ zupe³nie pomijam.
pozdrawiam
Ludka
Witam!

Mocowac nalezy metoda prob i bledow. Opisy opisami zrodla ikonograficzne zrodlami, ale nikt kto opisywal nie probowal tego wlasnorecznie. Ja znam jeden sposob upinania czepca z chusty, ale o tym moze by Sylwia Grela napisala bo ona w tym jest najlepsza.

Co do roznych sposobow mocowan jak juz pisalam same musicie sprobowac. Ja naprzyklad pierwszy welon ciagle mialam na twarzy choc zrobiony byl na podstawie ikonografi ale jak wialo to nic nie widzialam.
Krusler ze sznureczkiem tez mi spadal w tancu dopoki nie zrobilam opaski do ktorej go dopinam.
Czepiec siodlowy ma opaske z grubego filcu scianki wypelnione czym innym ale trzyma sie na tej filcowej opasce.
To tak z wlasnych doswiadczen.

Ludka Excalibur
Sylwia Grela
Witam

Co do nakryæ g³owy dworskich - to faktycznie filc jest najlepszy.
Jest miêkki i siê nie ³amie, a na tyle sztywny, ¿e henin i czepiec siod³owy (przynajmniej moje) trzymaj± siê same. Nawet w tañcu. Poza tym ³atwo sie go formuje.

Wykrojów ¿adnych nie posiadam niestety ale wszystko da siê zrobiæ na podstawie ikonografii, trzeba tylko zgromadziæ ujêcia ró¿nych modeli i najlepiej z ró¿nych stron.
Przy heninach i czepcach siod³owych, to jak sie dobrze przyjrzeæ - nie ma dwóch takich samych. Maj± ró¿ne kszta³ty, wysoko¶ci, welony i ró¿ne sposoby mocowania. Czyli jak dla mnie mo¿na to nieco kompilowaæ na w³asny u¿ytek - oczywi¶cie w granicach rozs±dku.

Welon na takich konstrukcjach sam siê trzyma. dla pewno¶ci mo¿na przyszpiliæ. Ja robi³am welony z jedwabnego batystu (to jest ten przezroczysty materia³). Przy czym w sklepach s± ró¿ne jego rodzaje (widzia³am batysty jedwabne od miêciutkich i delikatnych, przez takie przypominaj±ce wygl±dem gazê - fuj, do takich do¶æ sztywnych).
Ja na razie robi³am welony takie miêkko opadaj±ce, wiêc u¿y³am tego najdelikatniejszego jedwabiu. Ale jak sie kiedy¶ zabiorê za tworzenie drucianego stelarza do heninu, to ten sztywniejszy na pewno bêdzie lepszy.

A jesli chodzi o upinanie chusty - tu ju¿ len (bo jedwab siê ¶lizga).
Gwyn ma racjê - przepaski a'la Wied¼min odpadaj±. Wszystko jedno czy z krajki czy z czego¶ innego. Przy prze³omie XIV - XV w diademy na chuski te¿ odpadaj±.
Mozna przemysleæ sprawe noszenia chustki po prostu narzuconej na g³owê. Tak± ma na przyk³ad kobieta w Godzinkach ksiêcia de Berrry (taka jest w granatowej sukni, sznurowanej z przodu, z krótkimi rekawami).
icon_redface.gif icon_redface.gif icon_redface.gif Kajam siê za brak skanera icon_wink.gif

Ale - jak ona to trzyma, ¿e jej nie spada dunno.gif Niektóre dziewczyny upinaj± teraz kruselery tak, ¿e pod w³osami trzyma sie on na sznureczku z ty³u - wiêc mo¿na tak próbowaæ.
Ale 2 - to jest wiejska kobieta i na dwoskie nakrycie g³owy to to siê chyba nie nadaje?
Ale 3 - po prostu narzucona chustka nie nadaje sie do jakiejkolwiek pracy, choæby to mia³o byæ tylko haftowanie. Spada po prostu.

A wkwestii praktycznego uroczego i mega wygodnego upinania chustki -
avatar Ewki jest najlepszy.
Do takiego upiêcia najlepszy by³by pas materia³u szeroko¶ci ok 50? cm ale d³ugo¶ci co namniej 2m. K³adzie siê chustkê na g³owê tak ¿eby jeden koniec by³ bardzo krótki (z jednej strony g³owy) a drugi bardzo d³ugi. I trzymaj±c ten krótki, ¿eby sie nie wy¶lizn±³ tym d³ugim owijamu g³owê dooko³a ile fabryka da³a materia³u. Jednocze¶nie ten d³ugi koniec skrêcamy w palcach, przed owiniêciem.Bo na g³owê nak³adamy ju¿ taki zwiniêty (skrêcony). I teraz najlepsze - to jest do opanowania przez jedn± osobê! blinkie.gif

Albo po prostu ma³y fragment materia³u wi±¿emy na praczkê. ma³o zachodu przynajmniej.

Buziaki
Sylwia
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Plus jeden dodatkowy szczegó³- co prawda nie da siê stwierdziæ rodzaju tkaniny na nakryciu g³owy po kolorze, ale mo¿na go ze sporym prawdopodobieñstwem wywnioskowaæ z kontekstu- ch³opka nie bêdzie mia³a jedwabiu. Generalnie chusty i zawojki to len, zazwyczaj ¶ci¶le tkany. Welony i zwiewne dodatki raczej jedwab, choæ bardzo wysokiej jako¶ci, cieniutki len te¿ jest na miejscu.

Trzymanie siê na g³owie chust/zawojek jest kwesti± praktyki i czasem pomocy szpilki czy dwu. Metod wi±zania jest kilka, czêsto zwi±zanych z geografi±. Pozdrawiam
Gwyn
EwKa
Co do krajek to polecam przedstawienia Madonny z dzieciatkiem od van Eycka do Memlinga-przewaznie jest to cienka krajka z czarnego jedwabiu i zlotej nici...Krajki jedwabne z mosieznymi/brazowymi lub srebrnymi ozdobnymi nitami udokumentowane sa na 2 pol. XIVw. i pocz. XVw. ale sa one znacznej szerokosci.
Tunia
te krajki o których mówi Ewka by³y robione technik± brocaded weaving, która z grubsza polego na tym, ¿e robi siê jednokolorowe t³o (na którym mo¿e byæ wypuk³y/wklês³y wzór) i dodatkowo dorabia siê wzór za pomoc± z³otej nitki. Wygl±da prosto, jest okrutnie skomplikowane ;D
jeszcze mi siê nie uda³o czego¶ takiego stworzyæ
Simbelmyne
Ponawiam pro¶bê Netki, któr± umie¶ci³a w innym temacie. Prosi³abym o zamieszczenie wzorów (w jakiejkolwiek postaci, byle historyczne to by³o) obrêczy metalowych, gdyby kto¶ takimi dysponowa³. Albo chocia¿ teorii - jakie wzory/motywy mog³y wystêpowaæ na takowych. A mo¿e kto¶ ma zdjêcia....?

Pozdrawiam! smile.gif
Micha³ /Gwyn/ Czerep
I proszê nie zapomnieæ zapytaæ o datowanie tych obrêczy heart.gif Pozdrawiam
Gwyn
Simbelmyne
A co do wa³ków z pocz±tku tematu - mog³y one wystêpowaæ tylko z welonem czy konieczne by³y te 'uszka' ? i czy takie wa³ki z welnami mog³o nosiæ mieszczañstwo?

Pozdrawiam!
Simbelmyne
CYTAT
Krajki jedwabne z mosieznymi/brazowymi lub srebrnymi ozdobnymi nitami udokumentowane sa na 2 pol. XIVw. i pocz. XVw. ale sa one znacznej szerokosci.


A co oznacza "znacznej"? :-) Jak bardzo znacznej szeroko¶ci?
EwKa
W ikonografii krajki z lat 1340-1400 maja w przyblizeniu od 2 do 3 cm szer. a te z 2 pol. i z konca XVw. od 1 do 1.5 cm szerokosci...
Zona i synowa Luttrella maja dosc szerokie opaski, porownujac ich wymiar z reszta ciala moga miec one ok. 2 cm szer. Tu sa tez inne przyklady krajkowych "p±tlików" w Anglii 2 pol. XIVw.:
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/Marga...t_de_Camoys.htm
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/Dame_...len_Wautone.htm
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/Lady_..._de_Frevile.htm
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/Sherb...-john_brass.htm
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/Joan_...ncised_slab.htm
Simbelmyne
O,wielkie dziêki EwKa smile.gif. Tylko mam jeszcze pytanie - czy te krajki jedwabne mog³y nosiæ mieszczanki/mieszczki? Czy np. by³y one dla nich z innych materia³ów? Wiem, ¿e w tytule tematu widnieje napis "dworskie" i robiê offtopic, ale jestem ciekawa po prostu smile.gif.
Justyna z Koblencji
Witam!
Ja chcia³abym siê odnie¶æ do du¿o wcze¶niejszego postu Natalii. Dok³adniej chodzi mi o nakrycia g³owy do dworskiej sukni z pocz. XV w. Czy istniej±(istnia³y) inne wzory nakryæ g³owy do tego typu sukni(wierzchnie z rêkawami typu coudiere) oprócz "ro¿ków"? Ja sama nie spotka³am innych w rzadnej ikonografi, ale coz...Mo¿e ¼le szuka³am?
Dopytujê siê dlatego, ¿e te ro¿ki nie chc± mi wyj¶æ za nic! Mo¿e zna kto¶ jak±¶ super sztuczkê, coby sie to na g³owie trzyma³o i nie rozpada³o przy pierwszym, lepszym ruchu... Bêdê wdziêczna za pomoc bigsmile2.gif

(tak na przypomnienie jak wygl±da ta suknia...no i te piekielne ro¿ki...)

Pozdrowienia i u¶ciski
SZY
Witam!
Poszukuje materia³ów na temat nakrycia g³owy do "zimowej" lamowanej futrem zwyk³ej sukni wierzchniej XiV/XV wiek. Suknia jest prosta ale do¶æ bogato haftowana, szyta z zamiarem odtwarzania ma³oznacz±cej dwórki smile.gif. W bardzo uproszczonym schemacie wyglada tak ( z³acznik). Znalaz³am dwie ryciny na których s± prawie takie sama suknie, ale na jednej kobieta ma korone ( wiêc odpada) a na drugiej jest husta ( bardzo ma³y obrazek- z³±cznik 2), ale raczej ¶rednio mi sie podoba. My¶la³am o siateczkach na w³osy i "obwa¿anku", ale nic takiego w inkonografi nie znalaz³am.

Bêde wdzieczna za wszelkie uwagi i materia³y
Simbelmyne
Czy wa³ek z welonem móg³ byæ noszony tylko do houppelande?
Ludka
Witam!

Ta suknia z pierwszego obrazka przynajmniej nie jest przelom XIV/XV wieku. Tylko koncowka XV. Nakrycie glowy w postaci kapturka masz dodane. Widzialam troche tych suknii ale nigdzie nic innego niz czarny czy czarnozloty kapturek.

Ludka Excalibur
SZY
Hmmm, a mo¿e kto¶ ma inne ryciny z tymi kapturkami?
Halldis(Naamah)
Je¿eli chodzi o rózki to chyba tylko pozostaje ci zaimprowizowanie z filcem i obszycie go... ale to metoda prób i b³êdów musisz sama sprawdziæ jak to siê sprawuje

Co do kapturka, to zajrzyj nawet do Gutkowskiej, tam sa takie kapturki... zawsze najlepiej nakrycie g³owy dobieraæ do suknie tak jak wystêpuje w oryginalnej ikonografii wiêc to i Tobie polecam

A wa³ek z welonem do houppelande? Z jakiego okresu niby...? Ja taki wa³ek (wydaje mi sie, ze taki masz na my¶li) to nosze do sukni wierzchniej z lejkowatymi rêkawami i dekoldem "³udeczk±" z I po³ XV wieku, a do houppelande to raczej czepiec siod³owy albo hennin

pozdrawiam
Natalia
witam,

po d³ugich poszukiwaniach znalaz³am w koñcu alternatywne nakrycie g³owy do sukni, której obraz do³±czy³a¶ Justyno. to wa³ek, tylko taki trochê wygiêty. cos nie mogê do³±czyæ obrazka, ale wszystko jest na stronce z manuskryptami francuskimi (pocz. XV.w) : http://gallica.bnf.fr/Catalogue/NoticesInd...nd/MAN01042.htm
a to ju¿ i ³atwiej zrobiæ i ³adniej wygl±da moim zdaniem.

pozdrawiam
nat.
Simbelmyne
CYTAT
A wa³ek z welonem do houppelande? Z jakiego okresu niby...?

Chodzi mi o taki wa³ek -> http://www.strojehistoryczne.pl/0615.php


CYTAT
Ja taki wa³ek (wydaje mi sie, ze taki masz na my¶li)


Znaczy jaki? Bo "taki" to mi niewiele mówi.
Halldis(Naamah)
CYTAT
Znaczy jaki? Bo "taki" to mi niewiele mówi.

No w³a¶nie taki jaki znajduje siê na tej stronce... smile.gif
W Gutkowskiej jest jedna rycinka kobiety w houppelande i w³a¶nie z wa³kiem na g³owie, ale czêscie spotykane s± róznego rodzaju czepce... no i ³adniej wed³ug mnie wygl±daj±...
Witko
A czy wa³ek lub na³eczka bêd± pasowaæ do corset fendu na II po³. XIVw. dla panny? a je¶li nie to co na g³owê za³o¿yæ do takiej sukienki skoro kruseler nosi³y tylko mê¿atki?
Simbelmyne
Witko, a czy spotka³e¶ siê mo¿e z opracowaniem na bagricie? -> http://www.bagrit.pl/stroje/artykul_06b.php .
Ludka
Witam!

A skad pomysl, ze kruslery nosily tylko mezatki? z jakiego zrodla?

Ludka Excalibur
Witko
CYTAT
Witko, a czy spotka³e¶ siê mo¿e z opracowaniem na bagricie?


Owszem przeczyta³em to kilka razy. Bardzo przydatna publikacja. Przeczyta³em te¿ o ewolucji damskich nakryæ g³owy.

CYTAT
A skad pomysl, ze kruslery nosily tylko mezatki? z jakiego zrodla?
Nie pamiêtam gdzie siê na to natkn±³em, ale poszukam. Nie jestem pewien, ale ko³acze mi siê po g³owie, ¿e to chyba artyku³ w "Gazecie Rycerskiej" na podobny temat, ale jeszcze to sprawdzê. W ka¿dym b±d¼ razie ¼rod³o to to nie jest.

ponawiaj±c pytanie co radzicie do corset fendu na 2. po³. XIVw.? mo¿e w±ski diadem/wa³ek + crinale lub welon?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.