Isamiro, podziel siê z nami swoj± tajemn± wiedz± i napisz sk±d wziê³a¶ wzory... bo szukam takich smoków i szukam i nijak ich znale¼æ nie mogê. i te zielone plecionki te¿ bardzo ³adne.
Smoki najlepiej braæ z zabytków danego stylu na danym terenie, mam namysli ryty nakamienne, czy zdobienia okuc pasów itd. jest tego mnóstwo
pozdrawiam
Bardziej wygl±da na naszywankê to z przodu i by³oby to sensowne zestawienie z plisowanymi elementami... natomaist wykoñczenie rêkawów to ju¿ chyba haft...
Co o tym s±dzicie?
VLASTA JESTE¦ WIELKA!!!
W ostatnim linku jest dok³adnie to czego szuka³am.
Jestem nowa w temacie, a Gutkowska et consortes pisz± niewiele, wiêc proszê nie krzyczeæ;)
Na zdjêciach z trzynastowiecznych imprez czêsto pojawiaj± siê kolorowe hafty na kolorowych podk³adach. Zak³adam, ¿e ich autorzy wiedz± co robi±, nie znalaz³am jednak potwierdzenia takiego zjawiska na ¿adnym obrazku. Wszystkie znane mi na razie kobiece hafty s± bia³e, a w dodatku wystêpuj± bezpo¶rednio na sukni (mam na my¶li te paseczki wokó³ dekoltów i rêkawów). Nigdzie nie dopatrzy³am siê tasiemek, krajek (osobny temat, który jeszcze podr±¿ê), ani ¶cinków jedwabiu z Bizancjum. Jedynie niektóre panie z Manesse maj± jakie¶ lamówki, wszystkie w tym samym kolorze.
Temat by³ ju¿ poruszany i kto¶ mówi³, ¿e biel w manuskryptach jest biel± umown±, któr± mo¿na zast±piæ dowolnym innym kolorem. Zapytam wiêc jeszcze raz: czy to prawda?
Odtwarzam wyjêt± spod prawa polsk± muzykantkê;) Nie staæ mnie na jedwabne nici i tasiemki, ale na len ju¿ tak. Czy wyhaftowanie przeze mnie spodniej sukni na rêkawach i dekolcie lnian± nici± (inn±, ni¿ bia³a) na lnianym pasku, a wierzchniej lnem na ca³ej szeroko¶ci (ach, te wyznaczniki statusu...), jak na nieco pó¼nych za³±cznikach, by³oby zabiegiem niewskazanym?
£±czenie w obrêbie jednego haftu dwóch lub wiêcej kolorów jest niedopuszczalne?
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Tu s± hafty na kolorowych podk³adach, z tym ¿e to Ru¶ XII w., a hafty w wiêkszo¶ci robione z³ot± nici±.
Ale o kolorach haftów by³o na samym pocz±tku tego tematu (o ile to jeszcze aktualne
)
Ceremonial dress of the Prince's family
Festive costumes of women of princely estate
Ceremonial dress of a young woman and girls from the Grand Prince's family
CYTAT(Isamira @ 13:06 04.04.2007) [snapback]185738[/snapback]
Tu s± hafty na kolorowych podk³adach, z tym ¿e to Ru¶ XII w., a hafty w wiêkszo¶ci robione z³ot± nici±.
Ale o kolorach haftów by³o na samym pocz±tku tego tematu (o ile to jeszcze aktualne
)
No w³a¶nie. A mnie chodzi o Polskê XIII w. i nici lniane. Oczywi¶cie by³o o tym na pocz±tku tematu, ale ¿adne konkretne wnioski nie zosta³y wyci±gniête.
Dyskusja mia³a miejsce dosyæ dawno temu, wiêc my¶la³am, ¿e mo¿e badania zd±¿y³y od tamtej pory posun±æ siê naprzód:)
A co tam, haftujê. Ju¿ postanowi³am:>
Witam
Dawno nie by³am na tym Forum i byæ mo¿e zdublujê temat, ale jaki¶ czas temu znalaz³am tablice z motywami ornamentów z terenów Rusi, niestety, nie zapisa³am datowania, ale chyba jest to XII-XIIIw. Mo¿e siê przydadz±. Pozdrawiam.
Witam:)
Mam jedno pytanie. Czy na s³owiañskim stroju kobiecym mog³abym u¿yæ tego haftu?(w za³±czniku)
Jest to motyw ro¶linny, a o ile mi wiadomo S³owianie takich u¿ywali. Mam jednak ¶wiadomo¶æ, ¿e jest to haft wikiñski. Co o tym s±dzicie?
Ja tak¿e do³±czam siê do kole¿anki pytania o tego rodzaju haft.
I pytanie, czy jest jaka¶ ró¿nica miêdzy haftem na mêskie i kobiece stroje?? Ja mam ciemno zielona (lekko przegni³a zieleñ) koszulê któr± mam zamiar ozdobiæ haftami. Narysowa³em sobie projekty owych haftów które s± bardzo podobne do szkicu kole¿anki, chocia¿ S± prostsze kolorystycznie(be¿,zieleñ i czerwieñ) i ca³y kszta³t jest bardziej zbli¿ony do naturalnej ga³±zki z li¶æmi. Czy takie co¶ przystoi nosiæ wojowi s³owiañskiemu??
¦wietnie zestawione wzory z opisem lokalizacji i miejsca na którym dany motyw wystêpowa³ oraz duzo motywów s³owaiñskich (co wa¿ne) jest w opracowaniu przygotowanym przez Tryg³awa. Przynajmniej nikt nie zarzuci ze nie historyczne:)
Ja równie¿ polecam to opracowanie, skorzysta³am z jednego wzoru i jestem zadowolona z efektów.
Chcia³abym siê dowiedzieæ, czy kolory w haftach maj± szczególne znaczenie i jakich powinnam u¿ywaæ do haftów s³owiañskich.
CYTAT(Meredith @ 17:33 30.10.2007)
Chcia³abym siê dowiedzieæ, czy kolory w haftach maj± szczególne znaczenie i jakich powinnam u¿ywaæ do haftów s³owiañskich.
A jakich s³owiañskich ?
£u¿yckich ?
Z terenów ¦l±ska ?
Z Grodów Czerwieñskich ?
Jak domniemam, pytasz o wczesne ¶redniowiecze i jego "ogólnos³owiañsk± fazê plemienn±" ?
Je¶li tak - to dlaczego s±dzisz, ¿e cokolwiek wiemy o wzorach i kolorach ówczesnych haftów ?
Przejrzyj ca³o¶æ tematu, posi³kuj±c siê i zapoznawaj±c z podawanymi informacjami bibliograficznymi -a nie sieciowymi, czêstokroæ nieaktualnymi lub najzwyczajniej wyssanymi z palca.
Poza terenami geograficznie i kulturowo powi±zanymi z tzw. Rusi± i Wielkimi Morawami - wiemy ma³o, lub nie wiemy niczego.
Za¶ dorabianie ideologii do klasyfikacji chromatycznej wydaje mi siê równie¿ "z palca wysysaniem".
Nie dysponujemy wiarygodnymi ¼ród³ami twierdz±cymi, ¿e tylko komes móg³ nosiæ siê na czerwono, jego ¿ony na zielono, a ¿erca to obowi±zkowo na codzieñ w purpurze chadza³.
O kolorach do womitu dyskutowano ju¿ zreszt± na tym forum.
A tak z innej beczki - je¶li ciuszki masz z maszynowego lnu i we³ny, to po co pieczo³owicie i fiku¶nie je obhaftowywaæ ?
To¿ to tak, jakby¶ tuningowa³a Daewoo Espero. Niby mo¿na, ale jednak wstyd ...
Mo¿e najpierw zadbaj o materiê, a potem o ozdobniki ?
Freha i Halla istniej± juz parê lat, mo¿na poczytaæ na nich wypowiedzi osób, które potraktowa³y rekonstrukcjê wczesno¶redniowieczn± powa¿nie i rzetelnie. Spróbuj mo¿e pój¶æ ich ¶ladem ?
Uwierz mi, znajd± siê ludzie, którzy dojrz± i doceni± w woliñskim czy inkszym ogrodzienieckim t³umie poprawnie obszyt± dziewczynê, wyró¿niaj±c j± spo¶ród hordy ksiê¿niczek w rzymiankach - ale suto obhaftowanych i obwieszonych ¶wiecide³kami, biwakuj±cych w ³odziowych namiotach u boku swoich pieszych kniaziów w lamelkach, z celtyckimi dziarami i wygolonymi pachami.
Aj, waj - zapêdzi³em siê...
K³aniam nisko
Rabiega
Troszkê siê poczu³am nieswojo. Chcia³am siê tylko dowiedzieæ czy to ma jakie¶ znaczenie. Do literatury siêgam, ale ostatnio mam ograniczony dostêp. W±tki o haftach przegl±da³am i wiele ciekawych informacji zaczerpnê³am, jednak tej mi akurat brakowa³o. Rozumiem, ¿e jest Pan z pewno¶ci± stra¿nikiem historyczno¶ci. Mo¿e kiedy¶ bêdê mia³a warunki do tego, ¿eby sobie zasadziæ len, potem utkaæ materia³. Sukniê szy³am rêcznie, jak widaæ chyba to nie wystarcza. I wcale nie mam zamiaru obwieszaæ siê ¶wiecide³kami i haftowaæ wszystkiego gdzie siê da, ale samo hafciarstwo mi siê podoba i mo¿e chcia³abym moje hafty sprzedawaæ, czy robiæ to dla kogo¶. Je¿eli nie jest to miejsce, w którym mo¿na pytaæ, to przepraszam.
je¶li mo¿na poruszê jeszcze sprawê czym haftowaæ
na razie haftuje we³n±,chcia³abym zacz±æ niæmi lnianymi.Ostatnio znalaz³am co¶ takiego jak mulina lniana DMC.Czy takie co¶ te¿ siê nadaje?
pozdrawiam
CYTAT(*Radochna* @ 17:24 05.11.2007)
je¶li mo¿na poruszê jeszcze sprawê czym haftowaæ
na razie haftuje we³n±,chcia³abym zacz±æ niæmi lnianymi.Ostatnio znalaz³am co¶ takiego jak mulina lniana DMC.Czy takie co¶ te¿ siê nadaje?
pozdrawiam
mulina lniana jest ze 100% lnu, wiêc siê nadaje.
ok dziêki wielkie
CYTAT(Vlasta @ 00:40 12.03.2007)
witam:)
to jak najbardziej haft - obecnie czê¶ciej stosowany do zdobienia firanek z tym, ze to wygl±da jak koszula na noc po¶lubn± i to nawet z "okienkiem" w odpowiednim miejscu. Nie mam pojêcia, czy w ¶redniowieczu by³y stosowane, ale w czasach znacznie nam bli¿szych - z pewno¶ci±.
a wracaj±c do tematu przenoszenia wzorów, to kartkê ze wzorem dziurkowano wzd³u¿ i po przy³o¿eniu do powierzchni na któr± chcia³o siê go przenie¶æ, tamponowa³o siê wêglem drzewnym. Tak robiono przy malowaniu fresków. My¶lê, ¿e z jasn± tkanin± mo¿na by podobnie, a przy ciemnej u¿yæ kredy.
Ja bym u¿y³a do przechowywania wzorów rzadkiego p³ótna i przenosi³a wzór przy pomocy nak³uwania go zwêglonym na koñcu patyczkiem, jak o³ówkiem.
moja prababcia za¶ mocno rysowa³a miêkkim o³ówkiem po wzorze, przyk³ada³a do tego materia³ i odciska³a wzór. je¶li mia³a akurat pod rêk±, to u¿ywa³a do tego o³ówka kopiowego. a jak nie, to choæby d³ugopisu.
Przepraszam, ¿e siê wtr±cam, je¶li idzie o rekonstrukcjê historyczn± to jestem jeszcze mocno zielona i raczkuj±ca ;) (chocia¿ siê uczê i staram ;)). Je¶li mnie wzrok nie myli i jeszcze cokolwiek z niemieckiego pamiêtam, to rzeczony obrazek w za³±czniku, który cytujesz, jest podpisany jako "po³udniowe Niemcy, trzynasty wiek".
S³awa
Poszukujê haftów S³owiañskich z IX-X wieku. Szuka³am ich, ale bezskutecznie. Dziekuje za jak±kolwiek pomoc.
- Norska-Gulkowa, 1964, Wczesno¶redniowieczne hafty na wyrobach skórzanych z Ostrówka w Opolu z X-XIIIw, "Wiadomo¶ci archeologiczne" T. 30, s. 1-17
- Dulinicz (red.), 2003, S³owianie i ich s±siedzi we wczesnym ¶redniowieczu, wyd. UMCS, Lublin. Jest tam artyku³ p.t. "Cymelia z [nazwa stanowiska]" czy jako¶ tak (nie mam teraz dostêpu do ksi±¿ki, a dok³adnie nie pamiêtam) - m. in. o zdobionym jedwabnym czym¶, prawdopodobnie fragmencie ko³nierza.
- w "S³owiañszczy¼nie..." Hensla s±:
> przerysy haftów ze Starej Riazani (ptaszki, warkoczyki itp. wyszywane z³ot± nici± na jedwabiu, znalezione w Soborze Borysa i Gleba)
> marnej jako¶ci zdjêcie z haftowanym czó³kiem z miejscowo¶ci Stara Kourim
> hafty na butach z Nowogrodu, Gdañska...
tyle na szybko... starczy?
pozdr.
Dziêkujê Boranie za informacje. Pozdrawiam
Mam jeszcze jedno pytanie. Jakim rodzajem haftu wyszywano. Wiem, ¿e haft krzy¿ykowy nie by³ dozwolony.
Nie tyle "nie by³ dozwolony", co po prostu go nie u¿ywano
Bezpieczny jest "kryj±cy" - nitka przy nitce... tak by³ haftowany ten ko³nierz, o którym wspomina³em w poprzednim po¶cie.
Niestety nie mam wystarczaj±co dobrych zdjêæ tkaniny z Bayeux, ¿eby zidentyfikowaæ, jaki ¶cieg by³ tam wykorzystany. Wydaje siê, ¿e z du¿± doz± prawdopodobieñstwa mo¿naby zastosowaæ go i na innych terenach, trochê wcze¶niej...
pozdr.
No w³a¶nie nie do koñca - taka technika, jak na tkaninie z Bayeux by³a u¿ywana g³ównie do pokrywania du¿ych powierzchni, nie elementów odzie¿y - robi³o sie to tak:
Laid & Couched Work.
Co do technik hafciarskich u¿ywanych przez S³owian, w ksi±¿ce A. Nahlika i J.Kamiñskiej "W³ókiennictwo gdañskie w X-XIIIwieku" opisany jest haft pêtelkowy (ryc.48c) - "przedstawia on le¿±ce na tkaninie pêtelki sporz±dzone z jednej nitki i przyczepione do materia³u pêtelkami nitki drugiej; haft ten jest nadzwyczaj misternie wykonany, przy czym na 1 cm wychodzi³y prawie 4 le¿±ce pêtelki". Autorzy zauwa¿aj± rownie¿, ¿e stosunkowo czêsto wystêpowa³ haft ³añcuszkowy: w takiej technice na jednej z tkanin wyhaftowana zosta³a sylwetka koguta.
Pozdrawiam!
Vlasta
Czy ma kto¶ lepszej jako¶ci zdjêcie lub rysunek tego haftu
Z góry dziêkujê za pomoc
CYTAT(jawor @ 07:59 24.11.2004)
Czy obszywanie tuniki szerokimi kawa³kami materia³u o innym kolorze w taki sposób
http://www.silverwolf.ru/trade/odis/13.jpg by³o stosowane?
Nikt nie odpowiedzia³ na to pytanie, a w³a¶nie zacz±³em siê zastanawiaæ nad takim zdobieniem ubrañ. Na ile by³oby to dopuszczalne? Jak wygl±da to w funkcji pochodzenia postaci i odtwarzanego czasu..?
S³awa, bardzo chcia³abym zacz±æ sztukê haftowania wczesno¶redniowiecznego, ale nigdzie nie mogê znale¼æ opisanych technik haftowania (wszêdzie s± same wzory) - je¿eli kto¶ móg³by siê podzieliæ ze mn± tymi technikami to bêdê przeogromnie wdziêczna, poniewa¿ nie mam pojêcia jak siê do tego zabraæ
... Pozdrawiam!!!
Na wcze¶niejszych stronach te¿ jest sporo rysunków wzorów z narysowan± igie³k± i miejscem gdzie j± trzeba wbiæ w materia³ albo jak siê nie chce daleko szukaæ np. na pocz±tku tej strony jest link...
A mo¿na jeszcze przepisaæ te nazwy do przegl±darki internetowej i sobie poszukaæ tak dok³adnych opisów technik jakich akurat potrzeba.
I jeszcze na Fresze tu:
http://www.freha.pl/index.php?showforum=215 kilka tematów i o haftach i o niciach.
Chcia³am zapytaæ czy hafty na stroju osoby mo¿nej (wodza bractwa) we wczesnym ¶redniowieczu mog± zawieraæ nitkê srebrn± lub z³ot± czy to jest tylko dopuszczalne na sztandarze?
Witam
Czy kto¶ wie sk±d i z kiedy pochodz± te hafty? Trafi³em na nie przypadkiem w moich zbiorach i nie wiem co z nimi zrobiæ
Pozdrawiam
CYTAT(Gloria @ 14:42 04.04.2007)
A mnie chodzi o Polskê XIII w. i nici lniane. Oczywi¶cie by³o o tym na pocz±tku tematu, ale ¿adne konkretne wnioski nie zosta³y wyci±gniête.
Pozwolê sobie wtr±ciæ pewn± w±tpliwo¶æ- len do¶æ kiepsko przyjmuje barwniki i nie trzyma ich trwale (co innego naturalne, co innego wspó³czesne syntetyczne) wiêc moim zdaniem raczej nie barwiono go zbyt powszechnie, a zdecydowanie nie u¿ywano czego¶ tak pospolitego i nietrwa³ego do tak pracoch³onnej techniki jak haft.
Jest to wy³±cznie moje zdanie, ale uwa¿am ¿e haftowano jedwabiem i we³n± wy³±cznie(co podparte byæ mo¿e znaleziskami archeologicznymi, acz lniane hafty nawet gdyby istnia³y nie zachowa³y by siê)
Ponawiam pytanie czy mo¿na u¿yæ w stroju haftu z dodatkiem nici srebrnych lub z³otych (takich jakie s± stosowane w sztandarach)? Z pewno¶ci± znajdzie siê tu choæ jedna osoba, która bêdzie mog³a co¶ doradziæ. ¯ywiê tak± nadziejê
Tak, pod warunkiem, ¿e to strój kogo¶ na poziomie ksiêcia/króla/cesarza- biskupa/ papie¿a etc.
No i ¿e masz nici z blaszki z³otej jak ówcze¶nie, nie dzisiejszy plastik.
Czy na XIII wiek z haftów móg³ byæ zygzak? Wszedzie widzia³am krzyzyk kó³ko...
Kierujê pytanie do hafciarek - Jakim ¶ciegiem wykonujecie swoje hafty? Obramowania wykonujecie sznureczkowym, a wype³niacie ³añcuszkiem? Czy od razu wszystko jedziecie ³añcuszkiem? Sznureczkowy ¶cieg nie wchodzi w grê przy wype³nianiu haftu, prawda?
Bardzo zale¿y mi na tre¶ciwej odpowiedzi, poniewa¿ chcia³abym wreszcie zaj±æ siê haftami, a nie jestem obeznana do koñca w temacie, a freha to podobno rzetelne ¼ród³o informacji.
Witam szanownych frehowiczów,
Poszukujê wzory haftów z rejonów Francji, b±d¼ zachodnich Niemiec dla bogatszego rycerza na okres od po³owy do koñca XIII wieku.
z góry dziêkuje wszystkim:) i pozdrawiam
Jean
Hejka
Ikonografiê przegl±da³e¶?
I.
Trochê tego znalaz³em w ikonografii ale my¶lê ¿e nie dotar³em jeszcze do du¿ej czê¶ci.
Nahajka ja nie jestem zaawansowana w hafcie ale w³a¶ciwie patrz±c po tym co jest w internecie, wiele haftow jest wype³nianych ¶ciegiem za ig³±. prosto ³atwo i przyjemnie
mo¿na nim w³a¶ciwie wype³niæ ka¿dy wzór i mi osobi¶cie efekt siê podoba. jest to ¶cieg bardzo prosty i moim zdaniem lepszy do odwzorowana np. symboli ni¿ choæby ³añcuszek. Aczkolwiek ja jak mówiê ¶rednio siê znam. Je¶li chodzi o wzory to ja korzystam z bardzo mi³ej ksi±¿eczki, "zdobnictwo wczesnego ¶redniowiecza" nie s± to opisy haftów, ale je¶li kto¶ chce siê wiernie trzymaæ obecnej na danych terenach stylistyki, chyba mo¿e wykorzystywaæ np. wzory z rêkoje¶ci no¿y ;)
Video kurs haftu dla pocz±tkuj±cych i nie tylko.
Szybkie pytanie.
Widzia³em kilka islamskich napisów na haftach umieszczanych na ramieniu z jakiego¶ XII-XIII wieku.
Zastanawiam siê czy ten zwyczaj wystêpowa³ równie¿ na Stepie i na Rusi?
Witam i przy³±czam siê do pytania Borana. Jakie ¶ciegi haftów stwierdzono w Skandynawii i jakimi wykonano tkaninê z Bayeaux? Czy sznureczkowe, ³añcuszkowe i za ig³± s± historyczne?
Wszystkie trzy wymienione przez Ciebie (i jeszcze kilka wiêcej) s± ok, niekoniecznie do haftów (tych, szczególnie na strojach, nie ma w Skandynawii a¿ tak wiele), przede wszystkim do wykoñczeñ.
Tkanina z Bayeux wykonana jest kilkoma rodzajami ¶ciegu, z czego najwa¿niejsze to "laid-and-couched" - nie mam pojêcia jak siê nazywa po polsku - s³u¿±cy wype³nieniu powierzchni kolorem i sznureczkowy dla konturów.
Dziêki wielkie. Olaæ polsk± nazwê (choæ pewnie jaka¶ b. fachowa istnieje) - wujek google napewno pomo¿e znale¼æ odpowiedni tutorial do nauki tego ¶ciegu.
Witam. Szukam haftów i ikonografii na obszycia z XIII. Troszkê linków ju¿ tu pad³o, ale niestety czê¶æ jest ju¿ nie aktywna. Chcia³abym wzmocniæ suknie obszyciem, poniewa¿ ju¿ troszkê siê zu¿y³a. W Maciejewskim i Kodeks Manesse s± u tylko bardzo bogatych postaci, a czy s± jakie¶ takie delikatne wzory dla zwyk³ej mieszczanki?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.