"IV Grunwaldzki Turniej Bojowy Miecza D³ugiego "
Turniej odbêdzie siê 10 lipca , tj. w ¶rodê.
Godz. 13.30 - zbiórka uczestników , przegl±d uzbrojenia , ustalanie przeciwników .
Obowi±zkiem uczestnika turnieju jest wstawienie siê na zbiórkê w pe³nym uzbrojeniu (na sobie) do przegl±du .
Wappenroki zak³adane bêd± po przegl±dzie.
Niespe³nienie tego wymogu spowoduje wykre¶lenie z listy uczestników.
Je¶li uczestnik turnieju , uda siê w szranki w nieregulaminowym stroju/uzbrojeniu (bo je np.w trakcie trwania turnieju zmieni) - bêdzie natychmiast zdyskwalifikowany .
Ka¿da wymiana uzbrojenia przez uczestnika turnieju (w trakcie jego trwania) , musi byæ konsultowana z sêdziami odpowiedzialnymi za przegl±d uzbrojenia.
Godz. 14.00 - rozpoczêcie turnieju - eliminacje .
(data i godziny mog± jeszcze ulec zmianie)
Organizatorzy:
Chor±giew Wielkiego Mistrza
Józef Majchrzak , Piesza Dru¿yna Micha³a von Manteuffla (¦widwin)
Tel. 600 945 969
Warunkiem dopuszczenia do turnieju jest zg³oszenie zawieraj±ce komplet danych :
1. Imiê i nazwisko
2. Nazwa do wywo³ania (pseudonim , tytu³ itp.) - wedle woli
3. Herb - wedle woli
4. Chor±giew (do jakiej nale¿y)
5. Nazwa bractwa - obowi±zkowo je¿eli jest cz³onkiem takowego
6. Miejscowo¶æ
Zg³oszenie to , jest równoznaczne z akceptacj± regulaminu przez uczestnika turnieju.
Zg³oszenia proszê wysy³aæ tu w temacie turnieju.
Warunkiem dopuszczenia do pojedynku jest :
- posiadanie za³o¿onego uzbrojenia , zgodnego z regulaminem w momencie rozpoczêcia walki
- posiadanie miecza zgodnego z regulaminem w momencie rozpoczêcia walki
REGULAMIN :
I. Uczestnikami turnieju mog± byæ tylko pe³noletni cz³onkowie chor±gwi inscenizacji grunwaldzkiej , którzy do dnia 10.07. 2013r. godz.13.30 zg³osz± swoj± kandydaturê .
Zadeklaruj± pisemnie uczestnictwo w turnieju na w³asn± odpowiedzialno¶æ . Bêd± spe³niaæ wymogi tego¿ regulaminu.
Posiadaj± aktualny identyfikator "BOJOWY" "Grunwald 2013''
Ilo¶æ uczestników ograniczona do 32 osób. Liczy siê kolejno¶æ zg³oszeñ.
II. Wszyscy uczestnicy turnieju , zobowi±zuj± siê do przestrzegania ni¿ej
opisanych zasad:
1. Organizatorzy powo³uj± siedmiu sêdziów.
Sêdziego g³ównego , sekretarza , sêdziego mierz±cego czas i czterech sêdziów liniowych naliczaj±cych punkty.
Ka¿dy z sêdziów liniowych liczy³ bêdzie "swojego" uczestnika .(po dwóch na uczestnika)
Czyli - ile w Niego wejdzie ciosów. Sêdziowie liniowi zaopatrzeni bêd± w urz±dzenie do "nabijania" punktów .
2. Stosowany system klasyfikacji pucharowy - lub ka¿dy z ka¿dym , w zale¿no¶ci od ilo¶ci uczestników.
3. Czas trwania starcia - 1,5 min . Czas przerwy w starciu bêdzie dodany do czasu starcia.
Sêdzia mierz±cy czas informuje sêdziego g³ównego o up³yniêciu czasu walki.
Sêdzia g³ówny koñczy pojedynek jednak dopiero po zakoñczeniu akcji ofensywnej.
4. Uczestnicy walcz± w szrankach wielko¶ci ok. 10 x 10 metrów
5. Przeciwnicy bêd± ustalani drog± rozstawiania/losowania , które odbêdzie siê godzinê przed rozpoczêciem turnieju.
6. Uczestnicy turnieju powiadomieni bêd± o kolejno¶ci swojej walki przez jednego z sêdziów.
7. Po og³oszeniu uczestników poszczególnego starcia - Walcz±cy niezw³ocznie udaj± siê w asy¶cie swoich knechtów w szranki . Knechtów obowi±zuje strój (nogawice , dublet..)
Osoby towarzysz±ce ubrane w sam± bieliznê , znajduj±ce siê w strefie "buforowej" bêd± usuwane po za t± strefê.
8. Zbyt d³ugie oczekiwanie na uczestnika , spowoduje Jego dyskwalifikacjê (maksymalnie 2 min)
9. Do obowi±zków sêdziego g³ównego nale¿y sprawdzenie uzbrojenia uczestników turnieju przed ka¿d± walk±.
10. Pojedynek rozpoczyna sêdzia g³ówny ( krzycz±c - walka )
Ka¿dy z uczestników pojedynku , ma prawo do przerwania walki , problem z uzbrojeniem , kontuzja. Znakiem jest podniesienie do góry prawej rêki .Nie jest to równoznaczne z poddaniem walki. (nieuzasadnione przerwanie walki przez uczestnika karane bêdzie przez sêdziego g³ównego odjêciem 1 punktu i/lub ostrze¿eniem)
Uczestnik poddaj±cy walkê klêka na kolana. Po upewnieniu siê przez sêdziego g³ównego o poddaniu walki, sêdzia g³ówny og³asza zwyciêstwo przeciwnika.
Sêdzia g³ówny przerywa pojedynek ( krzycz±c - stój ) je¶li zauwa¿y :
- zakazane akcje , gro¼ne dla zdrowia i ¿ycia walcz±cych.
- nieregulaminowe zachowanie jednego z uczestników.
- uszkodzenie uzbrojenia - umowna minuta na poprawê uzbrojenia (maksymalnie 2 min , w razie przekroczenia tego czasu walcz±cy dostaje 1 punkt ujemny i dodatkowe 2 min po up³ywie, których musi wznowiæ walkê. Je¶li tego nie zrobi , zwyciêstwo nale¿y do przeciwnika.)
- Je¶li podczas pojedynku , uszkodzeniu/awarii ulegnie trzy razy ten sam element uzbrojenia ,
uczestnik turnieju (którego to dotyczy) przegrywa pojedynek przez nokaut techniczny.
- kontuzjê uczestnika , lub utratê broni.
- d³ugotrwa³e zwarcie , bez szans na rozwój wydarzenia (trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 5 sek.)
- przyparcie przeciwnika do szranków trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 5 sek. (wznowienie walki w ¶rodku pola )
W razie nieregulaminowego zachowania , sêdzia g³ówny udziela winnemu ostrze¿enia ,
naznaczaj±c Go ¿ó³t± szarf± . (przywi±zuj±c Mu j± do lewego ramienia)
Ostrze¿enia z pojedynków s± sumowane .Trzecie ostrze¿enie (trzecia szarfa) oznacza dyskwalifikacjê. Nieregulaminowe zachowanie powoduj±ce kontuzjê jest podstaw± do natychmiastowej dyskwalifikacji.
Zasady walki na miecze d³ugie :
Zabrania siê :
- pchniêcia sztychem
- zadawania ciosów jelcem
- zadawania ciosów w wyniku których powstan± kontuzje , w obszary dozwolone niepunktowane.
(przedramiona , ³ydki , golenie.)
- zadawania ciosów w d³onie i stopy.
- zadawania ciosów w kark.
- zrywania he³mu przeciwnika i/lub otwierania jego zas³ony, szarpania za he³m przeciwnika.
- zak³adania d¼wigni na szyjê.
- ataku na przeciwnika pozbawionego broni.
- ataku na le¿±cego przeciwnika.
- ataku na krocze.
- wi±zania/przymocowywania miecza do rêki.
- zabrania siê kontynuowania walki po komendzie - stój , sêdziego g³ównego i po pro¶bie o przerwê zg³oszonej przez przeciwnika.
- wulgarnego zachowania w stosunku do przeciwnika.
....................
- Stan wskazuj±cy na spo¿ycie alkoholu
- ¶rodków odurzaj±cych
- wulgarne zachowanie uczestnika turnieju w stosunku do sêdziów
karane bêdzie przez organizatora i/lub sêdziego g³ównego - natychmiastow± dyskwalifikacj±.
Zezwala siê na :
- r±banie.
- zadawanie ciosów g³owic±.
- przechwycenie miecza przeciwnika rêk± (w zastawie podczas zwarcia).
- chwytanie przeciwnika za rêce.
- chwytanie przeciwnika za nogi.
- zwarcie.
- uderzenie przeciwnika piê¶ci± nie trzymaj±c± miecza (podczas zwarcia) - niepunktowane
- odepchniêcie przeciwnika.
- rzuty zapa¶nicze , obalenie.
- podstawienie nogi.
- kopanie w obszar dozwolony-wyj±tek stanowi g³owa i kolano od frontu.(Kopanie jest nie punktowane.)
- stosowanie metody "pó³miecza".
- rozbrojenie.
Przez sêdziów liczone bêd± ciosy zadane mieczem - silnie osadzone w pole punktowane. Pole punktowane to ca³e cia³o, oprócz:
- stref zabronionych: karku , d³oni , krocza , stóp .
- stref niepunktowanych: przedramion , ³ydek, goleni .
Zasady naliczania punktów:
- celne trafienie w pole punktowane 1pkt.
- rzut zapa¶niczy , obalenie, pod warunkiem ¿e pozosta³o siê na nogach 2ptk.
Przewrócony uczestnik ma 10sekund na wznowienie walki . Je¿eli tego nie zrobi , przegrywa pojedynek.
- rozbrojenie 2ptk.
- cios g³owic± zadany w he³m (silnie osadzony) 1ptk.
Punkty ujemne :
- upadek b±d¼ utrata broni bez celowej akcji przeciwnika -1ptk.
Po zakoñczeniu pojedynku (bez porozumiewania siê z pozosta³ymi sêdziami)
Sêdziowie liniowi podadz± wyniki sêdziemu g³ównemu/Jego sekretarzowi , a ten doliczy/odejmie punkty dodatkowe -
np. za utratê broni , upadek , przewrócenie , czy obalenie ..
Po czym og³osi wynik pojedynku.
Uczestnik który uleg³ kontuzji w efekcie akcji dozwolonej, i jest niezdolny do dalszej walki, przegrywa. Niezdolno¶æ do walki ustalaj± sêdziowie.
Niezdolno¶æ do dalszej walki w wyniku kontuzji spowodowanej akcj± zabronion± powoduje automatyczn± dyskwalifikacjê winnego.
Wymogi stroju:
Bielizna historyczna , wyj±tek stanowi± wspó³czesne majtki (pod suspensorem) obowi±zkowo przykryte gaciami.
Wymogi uzbrojenia:
a. Uzbrojenie spójne historycznie,
datowane - okres oko³o Grunwaldzki 1380-1420
b. Os³ona tu³owia : Przeszywanica (nie mo¿e mieæ dziur pod pach± itp) , kirys (napier¶nik \naplecznik) , p³aty lub brygantyna
Przy czym w dwóch ostatnich przypadkach , nie mo¿e byæ przerw miêdzy blachami .wykonane z materia³ów stosowanych w ¶redniowieczu. Waga zbli¿ona do wzorców ¶redniowiecznych.
c. He³my z zas³on± Psi \ kreci pysk ,Klapwisier . Posiadaj±ce przegrodê w wizurze. Koniecznie z wy¶ció³k±, czepcem przeszywanym i kolczym chroni±cym kark i barki. Czepiec kolczy musi byæ przymocowany do czepca/ko³nierza przeszywanego.
He³my niedozwolone:
Krata polska ,
p³ug (zwany ¿abim pyskiem) - ze wzglêdu na brak przegrody ,
kapalin z podbródkiem
d. Os³ona r±k - w postaci rêkawic p³ytowych (klepsydry,³y¿ki folgowe),
zbrojnikowych (Wisby), lub kolczych nitowanych .
Rêkawic historycznie potwierdzonych (1380 - 1420)
Odrzucane bêd± wszelkiego rodzaju niehistoryczne "patenty".
(np.³y¿ka,bu³a pokryta kolczug± itp.)
Narêczaki w postaci zarêkawi, ³okci i opach , oraz os³ona ramion w postaci naramienników.
e. Os³ona nóg - Pe³ne os³ony nóg ,w postaci nagolennic , nakolanków , nabiodrków - p³ytowych lub zbrojnikowych .(bez trzewików)
f. Os³ona krocza -Suspensor (ma byæ niewidoczny.)
g. Miecz - kszta³tem spójny historycznie , jelec o stêpionych kszta³tach,
grubo¶æ krawêdzi g³owni co najmniej 2mm , zaokr±glona , bez zadziorów w¿erów i
rdzy , sztych stêpiony , zaokr±glony do ¶rednicy oko³o - 1.5cm
D³ugo¶æ rêkoje¶ci ma wystarczyæ na chwyt obur±cz
Waga co najmniej 1.5kg , nie wiêksza jednak ni¿ 2.5 kg.
Walcz±cych obowi±zuje przegl±d uzbrojenia ...
Wynik przegl±du jest niepodwa¿alny.
Sêdziowie , maj± obowi±zek weryfikacji uzbrojenia , podczas jego przegl±du.
Maj± równie¿ obowi±zek sprawdzenia uzbrojenia uczestników , przed ka¿dym pojedynkiem.
Organizator ma prawo przed , jak i podczas trwania turnieju , zwróciæ uwagê sêdziom na nieregulaminowe uzbrojenie uczestnika turnieju.
Nieregulaminowe uzbrojenie w trakcie trwania turnieju , spowoduje dyskwalifikacjê uczestnika turnieju.
O dyskwalifikacji uczestnika turnieju decyduj± sêdziowie (wiêkszo¶ci± g³osów)
Organizator , (w porozumieniu z sêdziami) zastrzega sobie prawo dokonania zmian w regulaminie.
Równocze¶nie zobowi±zuje siê do poinformowania o nich uczestników turnieju.
Regulamin powsta³ dziêki pomocy :
- Marcina Surdela
- Martina
- £ukasza P³azy
- Igora Zelera
- Jana Chodkiewicza
- Mateusza z Grójca
- Roberta Szateckiego
- Radka Majchrzaka
- Maæka Reihla
- Andrzeja Urbañskiego
- i wielu innych
Za co wszystkim serdecznie dziêkujê
Król herbowy , prowadz±cy :
Jêdrzej Ka³u¿ny
Sêdziowie:
Maciej Reihl - sêdzia g³ówny
Marian Wiszniewski - sekretarz turnieju
Bart³omiej Zielonka - mierz±cy czas
Sêdziowie odpowiedzialni za przegl±d uzbrojenia :
1. - ?
2. - ?
3.Józef Majchrzak
Sêdziowie liniowi:
1. - ?
2. £ukasz Michalski
3. Rados³aw Majchrzak
4. Mike Wedding
(ka¿dy z sêdziów musi wyznaczyæ swojego zastêpcê , na wypadek niemo¿no¶ci osobistego sêdziowania podczas turnieju)
REGULAMIN - POST EDYTOWANY ...............................
Witam.
Do uczestników turnieju i wszystkich zaanga¿owanych w jego organizacjê -
Jest jeszcze wiele czasu , tym nie mniej (jak zd±¿yli¶cie zauwa¿yæ) rozpocz±³em starania maj±ce na celu miêdzy innymi , pozyskanie ¶rodków/nagród na organizacjê IV edycji turnieju.
Dlaczego ?
Jeden z najpowa¿niejszych sponsorów nie mo¿e wesprzeæ przysz³orocznego turnieju .
Chcia³bym by¶cie w miarê swoich mo¿liwo¶ci wspierali moje dzia³ania.
I nie chodzi mi tu o kasê tylko o to , bym wiedzia³ , ¿e nie jestem sam .
Proszê zatem o Wasze komentarze dotycz±ce moich , w³a¶ciwie to naszych wspólnych poczynañ .
Co do regulaminu - nie bêdzie zbyt wielkich zmian .
Mo¿na powiedzieæ , ¿e ograniczê siê do "kosmetyki"
Z wa¿niejszych -
- bêdzie czterech sêdziów liniowych . Po dwóch na uczestnika. Ka¿dy z sêdziów liczy³ bêdzie "swojego" uczestnika .
Czyli - ile w Niego wejdzie ciosów. Sêdzia zaopatrzony bêdzie w urz±dzenie do "nabijania" punktów .
Po zakoñczeniu pojedynku (bez porozumiewania siê z pozosta³ymi sêdziami)
Sêdziowie podadz± wyniki sêdziemu g³ównemu/Jego sekretarzowi , a ten doliczy/odejmie punkty dodatkowe -
np. za utratê broni , przewrócenie , czy obalenie ..
Po czym og³osi wynik pojedynku.
Poza tym z regulaminu usuniête zostan± ograniczenia dotycz±ce uderzeñ piê¶ci± i kopania.
Natomiast dopisany bêdzie punkt mówi±cy o dopuszczeniu blokowania mieczem kopniêæ.
Czyli dozwolone/niepunktowane bêdzie np. zadawanie ciosów w ³ydkê , maj±ce na celu obronê przed kopniêciem.
Je¶li chodzi o rozstawianie uczestników - bêdzie odbywa³o siê to na podstawie rankingu GTMD
Poza tym zdecydowa³em nie wystawiaæ do przysz³orocznego turnieju Radka ..
To jak na razie jedne z wa¿niejszych zmian .
Liczê na Wasze wsparcie i komentarze.
pozdrawiam
Notatki :
Czy godz.13.30 nie bêdzie za pó¼no , by listê uczestników daæ do sprawdzenia organizatorom ?