8-9 lipca 2011r. ju¿ po raz pi±ty odbêdzie siê 'Marsz na Grunwald'. Jest to historyczna impreza plenerowa, ukazuj±ca naradê Wielkiego Mistrza z dostojnikami i go¶æmi zakonu oraz ostatnie wydarzenia w obozie krzy¿ackim, jakie mia³y miejsce na zamku w Bratianie przed bitw± pod Grunwaldem. Jest to zarazem rozpoczêcie marszu rycerstwa historycznym szlakiem do Grunwaldu w dniach 9-17 lipca 2011r.
Sobota 9.07.2011 - Nowe Miasto Lubawskie12:00 - pasowanie na rycerza Andrzeja Sier¿êgi, b³ogos³awieñstwo i odprawa wojsk
13:00 - przemarsz rycerzy z Nowego Miasta Lubawskiego do Bratania
BRATIAN15:00 - turniej konny (tor sprawno¶ciowy), ³uczniczy i kusznicy, bojowy, rzutu w³óczni± i toporem
18:00 - inscenizacja 'Ostatnia Wieczerza - narada Wielkiego Mistrza'
19:00 - koncerty: 'Open Folk', 'Czy¶ci jak ³za', oraz zespo³u 'Domów Konesera'
22:00 - inscenizacja wieczorna
Niedziela 10.07.201111:00 - msza w ko¶ciele parafialnym w Bratianie
14:00 - wymarsz rycerstwa do Lubawy
16:00 - wej¶cie rycerstwa do Lubawy - Stadion - piknik historyczny (koncerty, pokazy walk, inscenizacja)
Poniedzia³ek 11.07.201111:00 - wymarsz rycerstwa z Lubawy do Omula
13:00 - wej¶cie rycerstwa do Omula
17:00 - mecz pi³ki no¿nej: Rycerze vs. Omule
19:00 - piknik historyczny
Wtorek 12.07.201111:00 - wymarsz rycerstwa z Omula do Marwa³du
15:00 - wej¶cie rycerstwa do Marwa³du
19:00 - piknik historyczny
¦roda 13.07.201111:00 - wymarsz rycerstwa z Marwa³du do Grunwaldu
16:00 - wej¶cie rycerstwa do Grunwaldu
Osoby chc±ce uczestniczyæ w przemarszu do Grunwaldu op³acaj± wpisowe w wysoko¶ci 100 z³ (konni 150 z³).
wiêcej info na stronie
www.marsznagrunwald.pl
CYTAT
Osoby chc±ce uczestniczyæ w przemarszu do Grunwaldu op³acaj± wpisowe w wysoko¶ci 100 z³ (konni 150 z³).
i co za to dostan±? jakie¶ fajne nagrody chociaz bêd±?
CYTAT(wpm777 @ 16:54 19.05.2011)
Osoby chc±ce uczestniczyæ w przemarszu do Grunwaldu op³acaj± wpisowe w wysoko¶ci 100 z³ (konni 150 z³).
Przepraszam - nie pomyli³e¶ siê? Nie powinno byæ tam "otrzymuj±"?
A pod wieczór zespó³ bojs wystawi pokaz szpagatu w dresach....
wpm777 - mo¿e przedstaw siê z imienia i nazwiska, jak± grupê reprezentujesz i co chcesz osi±gn±æ tym marszem. Nie wiem czy wiesz ale rok temu pewien "kasztelan" przyprawi³ spor± grupê osób o apogeum wk***wienia i obawiam siê ¿e chêtnych do tegorocznego marszu mo¿e byæ niewielu.
CYTAT(wpm777 @ 16:54 19.05.2011)
wej¶cie rycerstwa do Grunwaldu, gdzie stacjonowaæ bêdzie w obozie XXVI Chor±gwi Zamku Bratian
Salve Fratres!
Je¿eli ju¿ to nie w XXVI Chor±gwi Zamku Bratian. Po prostu takiej nie by³o. Numeracjê Chor±gwi nada³ J. D³ugosz w s³ynnej "Banderii Prutenorum"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Banderia_Prutenorum"... Dwudziesta szósta chor±giew, zamku Bratjan i Nowego Miasta, mia³ za znak trzy jelenie rogi splecione w kr±g na bia³ym polu. Jej dowódc± by³ wójt z Bratjanu Jan von Redern ..."Chor±giew zamku Bratian i Nowego Miasta
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...Nowe_Miasto.svgPozdrawiam Grzegorz
Choæ jestem jeno uczestnikiem tej¿e imprezy - s³owem swym zarêczyæ spieszê ¿e owa inscenizacja dzie³em jest niezwyczajnym którego do¶wiadczyæ warto ! Wówczas dopiero niechaj os±dy siê kre¶l±, co jak widzê spieszn± rêk± ³atwo padaj±...
To w³a¶nie w bratiañskim zamku przed 601 laty zebrali siê dostojnicy zakonu krzy¿ackiego obradowaæ o nadci±gaj±cej wojnie. A jako ¿e Jagie³³o poczyni³ ju¿ na ten czas pierwsze kroki - spali³ zamek krzy¿acki w D±brównie - zebrani na naradzie komturzy ¶mia³ymi g³osami uradzili pe³n± si³± ruszyæ przeciw niemu.
I oto 9 lipca na powrót si±d± do wielkiej narady zakonni rycerze a Wam us³yszeæ bêdzie dane ich g³osy. Poza inscenizacj± narady odbêdzie siê jak przed rokiem mnóstwo i¶cie rycerskich konkurencji co i towarzysz±cych atrakcji. Bêd± podnios³e uroczysto¶ci jak pasowanie na rycerza, co i beztroskie biesiadowanie
A dnia kolejnego przyodziani jak na zakon krzy¿acki przysta³o - konno i wozami ruszamy (bo i mnie ten zaszczyt siêgnie) poprzez lasy, ³±ki i pola w kierunku pól grunwaldzkich. Zajmie nam to 5 dni wêdrówki i tyle¿ samo obozowisk czekaæ bêdzie. Jak przed wiekami jeno jasne niebo nad g³owami, namioty rycerskie i wieczorne ogniska. A za dnia jeszcze - pokazy rycerskiego kunsztu
Na Grunwaldzie nie stacjonujemy w obozie g³ównym i tym samym nie przynale¿ymy do ¿adnej z istniej±cych tam chor±gwii. Co nie zmienia faktu ¿e sw± chor±giew mamy, historiê sw± dobrze znamy i potrafimy siê wy¶mienicie bawiæ odtwarzaj±c dawne dzieje. Przyznam szczerze ¿e po zesz³orocznej, kilkudniowej wêdrówce - kiedy wkroczyli¶my wreszcie na pola grunwaldzkie i zobaczy³em te wszystkie weso³e miasteczka, tanie jarmarczne dodatki a wieczorem us³ysza³em disco polo na scenie (nie umniejszaj±c temu co by³o tam równie¿ godne uwagi i historyczne) - poczu³em siê jakby mnie wyrwano z piêknego, historycznego snu do dalekiej od idea³ów rzeczywisto¶ci...
Cieszê siê wiêc ¿e ponad szyldy i etykiety, XXVI chor±giew zamku Bratian ceni sobie przede wszystkim autentyczne prze¿ycia. Z reszt± przyb±d¼cie i siê sami przekonajcie !
Pozdrawiam !
Posprz±tane.
Prosze tu wiêcej nie ha³asowaæ, to Kalendarium jest.
Pozdrawiam
Wo¼ny
CYTAT(Nidhogg @ 21:12 18.07.2011)
Panie Arturze, nie jestem rycerzem, jako prosty mieszczanin w s³owach nie przebieram, gdy mi siê co¶ nie podoba. Co do formy waszego protestu, to jako uczestnik tej imprezy wolê, gdy niezadowoleni wybieraj± bojkot - znacz±co poprawia to atmosferê na Grunwaldzie. Wci±¿ nie rozumiem co prawda, przeciw czemu protestujecie?
Rafa³
Aby mieæ mo¿liwo¶æ bojkotowania, nale¿y byæ w obozie, nie za¶ poza nim. Inaczej to nie ma sensu.
Dlaczego protest? Dobre pytanie. Jednak nie chcê pisaæ o tym na forum.
Powiem tylko, ¿e zabrak³o tutaj umiejêtno¶ci po³±czenia si³ i innych osób w ca³o¶æ na grunwaldzkiej imprezie. Sprzêt i stroje zawsze mo¿na dopasowaæ do regu³ gry.
My¶lê, ¿e impreza grunwaldzka to w ¶wiadomo¶ci Polaków do¶æ istotny czynnik. Jak tak dalej pójdzie zamiast 20 000 rycerzy i co najmniej 500 konnych, bêdzie to przedstawienie teatralne jednego z fragmentów bitwy rozegranej na przestrzeni 10 000m2, czyli porównuj±c - boisko do pi³ki no¿nej. Je¿eli mówi Pan o autentyczno¶ci historycznej, to z pewno¶ci± Pan Panie Rafale wie, ¿e rycerza je¿eli staæ by³o na zbrojê, to tym bardziej na konia. To by³a przede wszystkim bitwa konna, nie za¶ piesza. Nie umniejszaj±c czynnika piechoty. Ale wygl±da do¶æ komicznie fakt jak 1500 osób lub wiêcej, a jest to 80% ubrana jest od stóp do g³ów 100% historycznie w zbroje i daje czadu na piechotê.
Pozdrawiam
Artur
CYTAT(Purvis @ 21:32 18.07.2011)
Posprz±tane.
Prosze tu wiêcej nie ha³asowaæ, to Kalendarium jest.
Pozdrawiam
Wo¼ny
A có¿ z³ego by³o w moim wspomnieniu chwil które prze¿y³em wraz z innymi podczas tego marszu, ¿e i to zosta³o wykasowane ? Przecie to nic z³ego dobre chwile wspominaæ
CYTAT(Artur von Jaschnitz @ 21:40 18.07.2011)
Dlaczego protest? Dobre pytanie. Jednak nie chcê pisaæ o tym na forum.
Ale je¿eli kto¶ protestuje i nie chce powiedzieæ przeciw czemu, to jaki sens ma taki protest? To absurd w formie czystej.
CYTAT(Artur von Jaschnitz @ 21:40 18.07.2011)
Jak tak dalej pójdzie zamiast 20 000 rycerzy i co najmniej 500 konnych, bêdzie to przedstawienie teatralne jednego z fragmentów bitwy rozegranej na przestrzeni 10 000m2, czyli porównuj±c - boisko do pi³ki no¿nej.
20000 zbrojnych i 500 konnych? Odwa¿na fantazja, ale to po prostu nierealne. Wieksze pole bitwy to te¿ mrzonki, tereny dooko³a s± prywatn± w³asno¶ci±, widownia te¿ musi mieæ mo¿liwo¶æ zobaczenia wszystkiego.
CYTAT(Artur von Jaschnitz @ 21:40 18.07.2011)
Je¿eli mówi Pan o autentyczno¶ci historycznej, to z pewno¶ci± Pan Panie Rafale wie, ¿e rycerza je¿eli staæ by³o na zbrojê, to tym bardziej na konia. To by³a przede wszystkim bitwa konna, nie za¶ piesza. Nie umniejszaj±c czynnika piechoty. Ale wygl±da do¶æ komicznie fakt jak 1500 osób lub wiêcej, a jest to 80% ubrana jest od stóp do g³ów 100% historycznie w zbroje i daje czadu na piechotê.
Nie mniej komicznie wygl±daj± je¼d¼cy w pseudozbrojach i tuniczkach, którzy udaj± rycerzy, a nie mieli nigdy kopii w rêku a pierwsze starcie w szrankach wys³a³o by ich do szpitala. Bawimy siê w co innego, ¶mieszymy i wkurzamy siê nawzajem, wiêc trzymajmy siê z daleka i bawmy osobno. Zorganizuj bitwê na 500 konnych i parê tysiêcy pieszych, niekoniecznie pod Grunwaldem, gdziekolwiek, to zobaczymy, co potraficie. I mo¿esz byæ pewny, ¿e nikt z uczestników Grunwaldu nie przyjedzie nieproszony by psuæ wam zabawê i podpinaæ siê pod wasz sukces.
Pozdrawiam, Rafa³
CYTAT(Nidhogg @ 22:32 18.07.2011)
CYTAT(Artur von Jaschnitz @ 21:40 18.07.2011)
Dlaczego protest? Dobre pytanie. Jednak nie chcê pisaæ o tym na forum.
Ale je¿eli kto¶ protestuje i nie chce powiedzieæ przeciw czemu, to jaki sens ma taki protest? To absurd w formie czystej.
CYTAT(Artur von Jaschnitz @ 21:40 18.07.2011)
Jak tak dalej pójdzie zamiast 20 000 rycerzy i co najmniej 500 konnych, bêdzie to przedstawienie teatralne jednego z fragmentów bitwy rozegranej na przestrzeni 10 000m2, czyli porównuj±c - boisko do pi³ki no¿nej.
20000 zbrojnych i 500 konnych? Odwa¿na fantazja, ale to po prostu nierealne. Wieksze pole bitwy to te¿ mrzonki, tereny dooko³a s± prywatn± w³asno¶ci±, widownia te¿ musi mieæ mo¿liwo¶æ zobaczenia wszystkiego.
CYTAT(Artur von Jaschnitz @ 21:40 18.07.2011)
Je¿eli mówi Pan o autentyczno¶ci historycznej, to z pewno¶ci± Pan Panie Rafale wie, ¿e rycerza je¿eli staæ by³o na zbrojê, to tym bardziej na konia. To by³a przede wszystkim bitwa konna, nie za¶ piesza. Nie umniejszaj±c czynnika piechoty. Ale wygl±da do¶æ komicznie fakt jak 1500 osób lub wiêcej, a jest to 80% ubrana jest od stóp do g³ów 100% historycznie w zbroje i daje czadu na piechotê.
Nie mniej komicznie wygl±daj± je¼d¼cy w pseudozbrojach i tuniczkach, którzy udaj± rycerzy, a nie mieli nigdy kopii w rêku a pierwsze starcie w szrankach wys³a³o by ich do szpitala. Bawimy siê w co innego, ¶mieszymy i wkurzamy siê nawzajem, wiêc trzymajmy siê z daleka i bawmy osobno. Zorganizuj bitwê na 500 konnych i parê tysiêcy pieszych, niekoniecznie pod Grunwaldem, gdziekolwiek, to zobaczymy, co potraficie. I mo¿esz byæ pewny, ¿e nikt z uczestników Grunwaldu nie przyjedzie nieproszony by psuæ wam zabawê i podpinaæ siê pod wasz sukces.
Pozdrawiam, Rafa³
Dobrze piszesz Bracie! Ale pewna nie¶cis³o¶æ: ja osobi¶cie posiadam ró¿ne zbroje, ich bojowe kopie i nie tylko, w tym i takie, które dotycz± okresu grunwaldzkiego i nie s± pseudozbrojami. Co siê tyczy trzymania kopii, czasem udaje mi siê nawet jej nie zgubiæ...ale s± te¿ i tacy u nas "pseudorycerze", ¿e nie poleca³bym starcia w szranku na kopie i to w klasie, gdzie nie tak jak w Polsce, ale np. we Francji lub Anglii kopia nie ma koñcówki z balsy. My¶lê, ¿e w¶ród rycerzy konnych z inscenizacji jedynie kilku naprawdê potrafi walczyæ na kopie, a fakt ¿e wiêksza ich czê¶æ je trzyma przy inscenizacji o niczym nie ¶wiadczy. Tak jak pisa³em wcze¶niej nikt z nas nie mia³ najmniejszego zamiaru zepsucia imprezy, za¶ powody protestu, powinny dotyczyæ tylko sposobu organizacji, nie za¶ ca³ej reszty zaanga¿owanych w inscenizacjê ludzi.
Pozdrawiam, Artur
CYTAT
A có¿ z³ego by³o w moim wspomnieniu chwil które prze¿y³em wraz z innymi podczas tego marszu, ¿e i to zosta³o wykasowane ? Przecie to nic z³ego dobre chwile wspominaæ
Nie by³o po polsku napisane?
CYTAT(Adsumus @ 01:20 19.07.2011)
Nie by³o po polsku napisane?
No wiesz, jak mo¿esz?
Jak ju¿ wspomnia³em - jestem jeno uczestnikiem tego¿ przemarszu wiêc nie stanê siê nagle rzecznikiem prasowym ca³ego bractwa i wszystkich podejmowanych w±tków. Co wszak nie odbiera mi mo¿liwo¶ci istnienia na tym forum
Jak to kto¶ mi³o uj±³ - "Sienkiewiczowanie" jest mi bliskie, ani my¶lê temu przeczyæ i bez trudu dostrzegam jak obcy jest to niektórym jêzyk
A rycersko¶æ postrzegam nie tylko w poprawno¶ci szat (co zdawaæ by siê mog³o przybiera momentami przesadne znaczenie wobec ca³o¶ci) ale w tym co sob± reprezentujemy wewnêtrznie. Mo¿na z tego drwiæ, nazywaæ to harcerzykowaniem i ci±gn±æ sw± weso³o¶æ bez koñca (wszak ¶miaæ siê ka¿dy lubi) ale czy oby o to w rycersko¶ci chodzi... ? No chyba ¿e rycerzem siê jest od chwili przywdziania skrupulatnie odtworzonych szat do ich zdjêcia - wobec tego o wspó³czesnej rycersko¶ci wiem naprawdê niewiele...
Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs)
Na ¦wiêtego Elektrycego, czy kto¶ mo¿e tego faceta t³umaczyæ na polski?
pisz po polsku lub po ³acinie jak ju¿ chcesz byæ rycerski -_-.Sienkiewiczowanie nie jest popularne w¶ród rekonstruktorów
co do starych wyjadaczy grunwaldzkich. Mo¿e tak mówi± bo siê nie mog± dostaæ do ¿adnej chor±gwi ?
CYTAT(Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs) @ 17:07 19.07.2011)
Na ¦wiêtego Elektrycego, czy kto¶ mo¿e tego faceta t³umaczyæ na polski?
Proszê, oto lu¿ne t³umaczenie:
"Etos, Patos, Domestos, têsknota za starymi, mrocznymi czasami, Etos, Patos, Braterstwo, Rymcymcymcym."
Czepiacie sie, jak dla mnie w porównaniu z zesz³ym rokiem, jest to najciekawszy w±tek grunwaldzki
,
Panie i Panowie z XXVI Choragwi Zamku Bratian ? napisze mo¿e niezbyt d³ugo ale i niezbyt krótko. Proszê, abyscie przemy¶leli to, co mówicie. Ja osobi¶cie czyta³am ten temat jeszcze przed wyjazdem na Grunwald w tym roku. Poniewa¿ powo³ywali¶cie siê na historyczno¶æ zada³am sobie trud i poszuka³am Waszej strony internetowej. I tu nastapi³o zadziwienie ? w internecie s± dwie strony, z czego jedna (ta ?stara?) uzywa sobie w najlepsze wizerunek pana Jacka Struczyñskiego w roli Wielkiego Mistrza z Inscenizacji Grunwaldzkiej... Nie³adnie, Panie i Panowie, nie³adnie. Macie pozwolenie na u¿ywanie tego wizerunku? O muzyce która leci cichutko w tle nie wspomnê, podejrzewam, ¿e tak¿e nie mieszali¶cie w to ZAiKS-u.
Potem zajrza³am na oficjalna stonê marszu na Grunwald i obejrza³am dok³adnie zdjêcia. Nie jestem historykiem, ale mogê powiedziueæ, ¿e wiedzê na temat strojów z tzw ?okresu grunwaldzkiego? do¶c porz±dna posiadam. Nie twierdzê, ¿e jedyn± i s³uszn±, ¿e absolutnie pe³n±, ale wystarczaj±ca do oceny tego, co zobaczy³am. Dodatkowo wspólpracujemy jako Choragiew Goñcza z historykami, archeologiami i muzealnikami, tworz±c bazê wiedzy opart± na jak najnowszych odkryciach. Dlatego pozwolê sobie stwierdziæ, ¿e strojowo moi Pañstwo, to wy plasujecie siê rzeczywi¶cie w okolicy tak sentymentalnie wspominanego w tym temacie roku 2000. Z tego co uda³o mi siê zauwa¿yæ ¶ledz±c na bie¿±co oficjalna stronê Inscenizacji, byli¶ci warunkowo wpisani na listê Obozu Kuglarzy i Artystów. Nastêpnie z niej zniknêli¶cie. Wniosek ? nie spelnili¶cie nawet minimalnych wymagañ imprezy (które naprawdê s± banalne i nie wmagaja du¿ego wysi³ku, tylko zapytania i poszukania wiedzy). A wierzcie mi, ¿e s± na tym ¶wiecie ludzie, którzy odpowiadaj± na zadane pytania rzetelnie i zawsze.
O uzbrojeniu widocznym na zdjêciach nie bêdê siê wypowiadaæ, bo nie posiadam wystarczaj±cej wiedzy, ale znam takich, którzy maja o tym podobne zdanie, jak ja o strojach.
Nie umniejszam Waszego zaanga¿owania w organizacjê tego wydarzenia, ale proszê, aby¶cie nie zas³aniali siê poprawno¶ci± historyczn± u¿ywaj±c ciuchów wzorowanych na filmach z lat 80-dziesiatych ubieg³ego wieku i nie mydlili ludziom oczu.
Dla zainteresowanych:
?stara? strona -
http://www.bractwo.roni.pl/ nowa strona -
http://www.bractwobratian.pl/Moderatorów proszê o ewentualne za³o¿enie nowego tematu, a innych frehowiczów o przejrzenie w/w stron i w³asn± ocenê, czy i kto s³usznie siê czepia.
Pozdrawiam
Izabella Misztak ? Kula
Prywatny Poczet Stanis³awa Kuli
Choragiew Goñcza
Nie widzê potrzeby wydzielenia nowego tematu - przynajmniej na razie.
Ale odpowiednie instrumenty mam i nie zawaham siê ich u¿yæ.
P
Przemarsze na Grunwald maj± specyficzny klimat
, wydaje mi siê ,ze powtarzaj± sie tam nawet chyba pewni osobnicy. Ten bije ubieg³oroczny strojami i wozami konnymi na gumowych ko³ach...Popieram Ize w tym co napisa³a, to co widz± ludzie na trasie waszego przemarszu, ma³o ma wspólnego z rekonstrukcj±. Przyjmijcie cze¶æ rad jakie wam tu dadz±, bez nerwów i na spokojnie, zmiencie sobie strone, bo faktycznie sporo zaprzyczyliscie ze zdjeæ i muzyki, a przedewszystkim pytajcie, ogl±dajcie i sprawdzajcie. Jest was sporo, na pewno ktos sie znajdzie , kto moze was ocenic, lub nawi±zac kontakt z jakims profesjonalnym bractwem. Patetyczny ton jakiego uzywa cz³onek grupy jest dobry do pokazów ale nie do dyskusji na freha. W mojej ocenie jeste¶cie grup±, której brak do¶wiadczenia, ¿e tak powiem og³ady w tym swiecie, i faktycznie przypominacie wiekszo¶æ z nas sprzed 10-12 lat, ale macie potencja³, macie miejsce do spotkañ, pomys³y. Wykorzystajcie to i fakt, ze na tym portalu mozecie sie sporo nauczyæ.
[url="http://poezja.strefahex.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=300%3A601-poraka-krzyakow&catid=66%3Akultura&Itemid=100108"]
I jeszce taka rada, patrzac na filmik z najazdu na wioske z³ych , strasznych Krzy¿aków po których zosta³ jêzyk niemiecki i sromota
- Sienkiewicz to nie sredniowiecze, a uzupe³niaj±c jeszce tresc tej inscenizacjii- wojska w³adców ówczesnej Polski tez podbija³y pogan, wieæ chyba nie wyzwala³y? Wczesniej widzia³em braki "fizyczne", ale merytorycznie tez cieniutko... A¿ boje sie otworzyæ nastêpny filmik..
Panie i Panowie o zaciêciu na „krytyków”.
¦pieszê was uspokoiæ nim stosy ka¿ecie budowaæ i odszczepieñców paliæ.
Marsz na Grunwald to stosunkowo nowa impreza, w tym roku druga edycja.
Po krytycznych uwagach w spr. Strojów, kto móg³ przed imprez± ten poprawek dokona³.
Nie pisali¶cie, ¿e w imprezie tej udzia³ wziê³y w tym roku po raz pierwszy m.in. dzieci z domu dziecka. Czy ich to zainteresuje, czy chwyc± bakcyla – by³o wielk± niewiadom±.
Ich mo¿liwo¶ci, w tym i finansowe s± ograniczone, czego wiec oczekujecie. Miano im nie daæ szansy, pogoniæ bo ciuch nie dok³adnie takie. Wy zajmujecie siê rekonstrukcj± czas ju¿ jaki¶. Macie pensje, znajomych w temacie i co za tym idzie wiele mo¿liwo¶ci. A im chcecie powiedzieæ – nie tak.
Grunwaldzka viktoria jest naszym narodowym ¶wiêtem i ka¿dy uczciæ mo¿e j± po swojemu, byle godnie. Wiele osób w tym marszu wziê³o udzia³ po raz pierwszy. Mog³o dotkn±æ konia, daæ mu je¶æ itd. Mi³a rodzinna i spo³eczna impreza. Nikt wam do waszych historycznych obozów siê nie pcha³, o nic was nie prosi³ i to tu wydaje mi siê jest „pies pogrzebany”.
I ja bra³em udzia³ w tym przemarszu.
I chcê wzi±æ udzia³ w kolejnych edycjach.
Moi synowie po 6 i 12 lat byli zachwyceni. Ucz± siê historii spêdzaj± czas z ojcem na ³onie polskiej przyrody i pytaj± o dzieje ojców. Nie rozumiem wiêc waszego „ jadu” w postach.
w temacie jest napisane V marsz na grunwald
Nie widze tu "jadu" . Widze rady jakich udzielaj± wam rekonstruktorzy. I tak dobrze, ¿e trafili¶cie na Freha, i macie przed sob± wielkie zasoby wiedzy i praktyki. Wasz± spraw± jest przyj±æ rady i wskazówki, b±dz je odrzuciæ- np. w sprawie strony, strojów, tre¶ci merytorycznej. Ja jak napis±³em widze w waszej grupie potencja³ i checi, a to bardzo wa¿ne. Pozdrawiam bez krztyny jadu
CYTAT(MagicWojtek @ 21:20 24.07.2011)
w temacie jest napisane V marsz na grunwald
Mo¿na siê tak bawiæ bez koñca w wyszukiwanie s³ówek, nie¶cis³o¶ci i unikanie zrozumienia tego co zosta³o naprawdê istotnego napisane... Wojtku, gdyby¶ wykaza³ choæby minimum inicjatywy - doczyta³by¶ w internecie ¿e "Marsz na Grunwald" to nazwa turnieju rycerskiego a od dwóch lat jego konsekwencj± jest równie¿ autentyczny przemarsz. Jest to przepiêkna, w du¿ej mierze rodzinna wyprawa i mimo ogromnego zró¿nicowania (od pasowanych rycerzy a¿ po dzieci) - nikt za spraw± swojego odzienia (mniej czy bardziej historycznego) nie staje siê lepszym ani gorszym. Mamy po prostu inne priorytety
Podej¶cie do Grunwaldu mo¿e byæ równie¿ lekk±, przyjemn± przygod± dla wszystkich (jak jest dotychczas) a wszystko czego nam do szczê¶cia brakowa³o to kawa³ek miejsca na polach grunwaldzkich (oczywi¶cie poza obozem historycznym). Byæ mo¿e nasza historyczno¶æ bêdzie ewoluowa³a w tym kierunku aby ka¿dy z uczestników by³ zgodnie odziany. To jednak wspomnianych priorytetów nie zmieni
CYTAT(JJ Be³t @ 20:51 24.07.2011)
Nie pisali¶cie, ¿e w imprezie tej udzia³ wziê³y w tym roku po raz pierwszy m.in. dzieci z domu dziecka. Czy ich to zainteresuje, czy chwyc± bakcyla – by³o wielk± niewiadom±.
Ich mo¿liwo¶ci, w tym i finansowe s± ograniczone, czego wiec oczekujecie. Miano im nie daæ szansy, pogoniæ bo ciuch nie dok³adnie takie. Wy zajmujecie siê rekonstrukcj± czas ju¿ jaki¶. Macie pensje, znajomych w temacie i co za tym idzie wiele mo¿liwo¶ci. A im chcecie powiedzieæ – nie tak.
Nie zas³aniajcie siê proszê dzieæmi z domu dziecka, organizatorzy tego przemarszu te¿ wygl±dali, jakby swój kontakt z wiedz± historyczna ograniczali do filmów typu "Krzy¿acy". Te¿ nie maja pieniêdzy i mo¿liwo¶ci? Rekonstrukcja historyczna to hobby wymagaj±ce - albo du¿o pieniêdzy, albo du¿o pracy i czasu po¶wiêconego na poszerzanie swojej wiedzy. Lepiej nikogo nie zara¿ajcie, bo zara¿acie bylejako¶ci± i ignorancj±.
CYTAT(Rafa³ Grê¼likowski @ 22:21 24.07.2011)
Jest to przepiêkna, w du¿ej mierze rodzinna wyprawa i mimo ogromnego zró¿nicowania (od pasowanych rycerzy a¿ po dzieci) - nikt za spraw± swojego odzienia (mniej czy bardziej historycznego) nie staje siê lepszym ani gorszym. Mamy po prostu inne priorytety
Og³aszaj±c imprezê w Kalendarium Forum Rekreacji Historycznych dali¶cie do zrozumienia, ¿e jest to jedna z imprez Ruchu Rekonstrukcyjnego. Skoro nie podzielacie priorytetów tego forum - poprawno¶ci historycznej strojów i uzbrojenia, odtwarzania elementów kultury zarówno materialnej, jak tej mniej namacalnej (tañca, muzyki, szermierki itp), to dlaczego og³aszacie siê tutaj? I dlaczego robicie t± swoj± rodzinn± wypraw± wjazd na sam ¶rodek imprezy o innych priorytetach, pchaj±c siê przed kamery i aparaty, powiewaj±c sztandarami i wpychaj±c siê pomiêdzy naszych ludzi? Róbcie tê swoj± imprezê z daleka od nas, skoro macie inne priorytety, nikt wam nie broni.
Rafa³ Chojnacki "Nidhogg"
Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs)
CYTAT(Rafa³ Grê¼likowski @ 21:21 24.07.2011)
i mimo ogromnego zró¿nicowania (od pasowanych rycerzy a¿ po dzieci)
Pasowanych przez kogo?
CYTAT(Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs) @ 00:37 25.07.2011)
CYTAT(Rafa³ Grê¼likowski @ 21:21 24.07.2011)
i mimo ogromnego zró¿nicowania (od pasowanych rycerzy a¿ po dzieci)
Pasowanych przez kogo?
pewnie przez krola
Po raz kolejny postulujê ¿eby kto¶ za³o¿y³ oddzia³ SCA w Polsce!
I mo¿e wtedy wreszcie skoñcz± siê tego typu dyskusje
Sorki za offtopic i niech to mo¿e mod wykasuje jak mu siê bêdzie chcia³o.
Jak kto¶ opowiada o pasowaniach i byciu "rycerzem" to z do¶wiadczenia wiadomo ¿e ma bardzo ma³o wspólnego z jakakolwiek rekonstrukcj±. Teksty w stylu: "nie wszystkich staæ","drogie wyposa¿enie" itp. tak to jest jak sie od razu zabiera za robienie rycerza albo damy dworu. To jest bardzo drogie hobby, i je¶li Ciê na nie nie staæ to poszukaj sobie innego, albo rób to porz±dnie zaczynaj±c od poprawnego minimum ubraniowego chocia¿.
Przyk³adowo maj±c ma³ego fiata nie je¿d¿ê na zloty powiedzmy mercedesa, pomimo tego ¿e i to i to samochód, tak jak i u Was: i to i to "rycerz".
Nie lubiê ludzi opornych na dawane rady i wskazówki, pewnych i zadufanych w sobie ¿e moja racja jest najmojsza. Tak jak kto¶ powiedzia³, albo wykorzystacie rady i informacje zawarte tu na forum, albo bedziecie trzymaæ swoje racje i byæ po¶miewiskiem i obiektem drwin wiêkszo¶ci ludzi z freha.
Grunwald to impreza dla wszystkich - pocz±wszy od wyjadaczy historycznych a¿ po nie maj±cego bladego pojêcia o historii turysty. A je¶li komu¶ w tej wielobarwno¶ci przeszkadza nasza obecno¶æ - widocznie on sam ma jaki¶ problem z odnalezieniem siê w tym miejscu i zrozumieniem ¿e jest to impreza otwarta (czyt.: NIE TYLKO DLA WYBRANYCH)
Dalsza dyskusja w tym w±tku nie ma sensu. S± osoby które zawsze i tak bêd± wiedzia³y takie rzeczy lepiej
Szanowny Rafale
Zale¿y co masz na my¶li pisz±c "impreza otwarta". Owszem, jest to impreza otwarta dla widzów, turystów itd. Ka¿dy mo¿e przyjechaæ i spêdziæ czas tak jak ma ochotê. Natomiast zupe³nie inn± spraw± jest udzia³ w historycznej czê¶ci imprezy w charakterze uczestnika inscenizacji. Mo¿e nie wiesz, wiêc Ciê u¶wiadomiê - wszyscy uczestnicy inscenizacji s± zarejestrowani z imienia, nazwiska i peselu, maj± wykupione ubezpieczenie itd. Obowi±zuje system zg³oszeñ, weryfikacji historyczno¶ci uzbrojenia itd. KA¯DY kto spe³nia okre¶lone warunki mo¿e wzi±æ udzia³.
Przystanek Woodstock te¿ jest imprez± otwart± - dla widzów. Ale nie ka¿dy mo¿e "z marszu" wej¶æ na scenê ¿eby daæ swój recital
Problem polega na tym, ¿e co roku trafia siê jaki¶ delikwent lub grupa, która w¶cibia siê miêdzy organizatorów inscenizacji bitwy i próbuje na tym co¶ ugraæ (przy czym zawsze pada argument o jakim¶ "dziedzictwie narodowym" etc). Tymczasem sprawa jest bajecznie prosta. Jak kto¶ ma w nosie panów Góreckiego, Szymañskiego, Struczyñskiego i imprezê przez nich organizowan±, to niech zorganizuje swoj±. Pole bitwy sprzed 601 lat nie ogranicza siê do terenu w promieniu 100m od pomnika. ¯aden problem ¿eby dogadaæ siê z którym¶ z prywatnych w³a¶cicieli pól w okolicach Stêbarka.
Z wyrazami szacunku
Pawe³ "Bolek", nie-rycerz, nie-uczestnik "Grunwaldu 2011"
I teraz swoimi wypowiedziami sami spowodowali¶cie to co wam powy¿ej napisano. My¶le, ¿e czêsc waszych adwersarzy nie napis±³by tego , gdyby nie wasze bunczuszne wypowiedzi...Przychylam sie do zdania przedmówców, nic do was nie trafia. Brniecie w mrok, nie baczac na boki, jednak kazdy temat o marszu na Grunwald jak wspomnia³em, ma swój urok:), ale tego chyba nie zrozumiecie Ra³ale i Be³cie.
Przepraszam, ale nie zauwa¿am buñczucznych wypowiedzi ze strony ludzi bior±cych udzia³ w Marszu na Grunwald XXVI Chor±gwi Zamku Bratian.
¦wietnie siê bawili¶my i nas to cieszy. Rozumiem, ¿e mamy prawo cieszyæ siê ze swych „wakacji”. Cieszy nas równie¿, ¿e i inni siê bawili z nami. Mieszkañcy Nowego Miasta Lubawskiego, Bratiana, Lubawy, Omula, Marwa³du, D±brówna itd. By³y koncerty, pokazy, mecze w pi³kê no¿n±, inscenizacje, popisy grup je¼dzieckich. Nudy nie by³o.
Co do tego kto to robi³ i czy mia³ do tego kwalifikacje?
- Pokazy je¼dzieckie w wykonaniu m.in. Jazdy ¦l±skiej Roberta Rozmusa.
( znajdziecie o tej grupie info w necie ) Zna ich osobi¶cie i p. Górecki i p. Struczyñski.
Wykorzystuj± ich umiejêtno¶ci kaskaderskie re¿yserzy filmowi m.in. w „Rok 1920”.
- Opiekê nad koñmi i g³ówne s³owo w spr. koni mia³ p. Bogdam G. Sêdzia zawodów je¼dzieckich, wieloletni WKKW’ista.
Koni w sporej czê¶ci dosiadali utytu³owani zawodnicy w sportach je¼dzieckich.
I oni to mieli oko na nowicjuszy.
- Koncerty organizowane przez p.Andrzeja Andrzejewskiego - Brata Jana z Bratiana
Gra³y grupy muzyków z Polski: m.in. Ananakofana ( brzmienie rockowe ), Czy¶ci jak ³za ( ¶piewaj±cy kabaret z Olsztyna), zespo³y muzyki dawnej. Gra³a równie¿ zaprzyja¼niona nam grypa ze Szkocji. Dok³adnych informacji z przyjemno¶ci± udzieli zainteresowanym wspó³autor przedsiêwziêcia Andrzej Andrzejewski, dyrektor Gminnego Centrum Kultury w Mszanowie.
- Je¶li chodzi o rycerzy pasowanych. Tu najwygodniej bêdzie przedstawiæ mi siebie samego. Uczestniczê w rekonstrukcji bitwy ju¿ od kilku lat . Zacz±³em jak na nowicjusza przysta³o pieszo. Mia³em tu zaszczyt wyst±piæ w barwach Chor±gwi ¦wiêtego Jerzego- Macieja Von Reihl. W kolejnych latach ju¿ jako konny ciê¿kozbrojny. Ubiór i zbrojê mam regulaminowe, je¶li jaki¶ element budzi³ by w±tpliwo¶ci niezw³ocznie go korygujê. W sprawach rekonstrukcji na tym etapie lubiê jak wszystko jest poprawnie i tu ju¿ miejsca na bylejako¶æ nie ma. Nauki pobieram równie¿ u p. Struczyñskiego z tytu³u przynale¿no¶ci do Chor±gwi Husarskiej Wojewody Pomorskiego której to p. Jaros³aw dowodzi. A ta rekonstrukcja moim zdaniem jest wiele dro¿sza i bardziej wymagaj±ca.
Mam ¶wiadomo¶æ, ¿e meczy w pi³kê w tym czasie nie by³o, muzyki rockowej nie grano itd., ale by ludzi zainteresowaæ i przy tej okazji o historii wspomnieæ, nie jest to nadu¿yciem ze strony organizatorów V Marszu na Grunwald.
Moim dzieciom siê spodoba³o. I po pozytywnym odbiorze odzie¿y i uzbrojenia mam nadzieje stan±æ z synami w obozie Chor±gwi ¦wiêtego Jerzego- Macieja Von Reihl. W 2012r.
Proszê potraktujcie marsz z Bratiana jako swoiste przedszkole, pierwszy etap w edukacji. Nikt, (a przynajmniej ja siê z tym nie spotka³em) nie chce robiæ wam konkurencji, ¶rodki finansowe na ta imprezê s± ograniczone i liczebno¶æ automatycznie równie¿ .
Poza tym przypomnijcie sobie wasze pocz±tki z rekonstrukcj±.
Spytajcie tak na spokojnie osoby bêd±ce obecnie Guru Grunwaldzkich obchodów jakie by³y pocz±tki tej imprezy. Jak np. króla poniós³ z pola bitwy koñ i na szczê¶cie królewski upadek ¼le siê nie skoñczy³. Jak spadochroniarze „l±dowali” na g³owach rycerstwa podczas inscenizacji bo synchronizacja siê rozjecha³a itd. Jest co powspominaæ !
CYTAT(JJ Be³t @ 22:26 28.07.2011)
- Je¶li chodzi o rycerzy pasowanych. Tu najwygodniej bêdzie przedstawiæ mi siebie samego. Uczestniczê w rekonstrukcji bitwy ju¿ od kilku lat . Zacz±³em jak na nowicjusza przysta³o pieszo. Mia³em tu zaszczyt wyst±piæ w barwach Chor±gwi ¦wiêtego Jerzego- Macieja Von Reihl. W kolejnych latach ju¿ jako konny ciê¿kozbrojny. Ubiór i zbrojê mam regulaminowe, je¶li jaki¶ element budzi³ by w±tpliwo¶ci niezw³ocznie go korygujê. W sprawach rekonstrukcji na tym etapie lubiê jak wszystko jest poprawnie i tu ju¿ miejsca na bylejako¶æ nie ma. Nauki pobieram równie¿ u p. Struczyñskiego z tytu³u przynale¿no¶ci do Chor±gwi Husarskiej Wojewody Pomorskiego której to p. Jaros³aw dowodzi. A ta rekonstrukcja moim zdaniem jest wiele dro¿sza i bardziej wymagaj±ca.
I uwa¿asz, ¿e to czyni Ciê rycerzem pasowanym?
Pasowanie równie¿ mia³em
A kto pasowa³, jak mogê spytaæ?
Moge sie mylic, ale po sobie sadzac, to nie Marsz razi w oczy, a raczej owo 'pasowanie".
CYTAT(Purvis @ 17:35 30.07.2011)
Moge sie mylic, ale po sobie sadzac, to nie Marsz razi w oczy, a raczej owo 'pasowanie".
Jedni szczaj± do farby podczas farbowania ..
drudzy pasuj± innych na rycerzy ..
Jedno i drugie mo¿na uznaæ za rekonstrukcjê .
Chyba , ¿e jedno wolno , a drugiego nie ?
pozdrawiam
Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs)
CYTAT(Józef @ 16:14 31.07.2011)
Jedni szczaj± do farby podczas farbowania ..
drudzy pasuj± innych na rycerzy ..
Jedno i drugie mo¿na uznaæ za rekonstrukcjê .
Chyba , ¿e jedno wolno , a drugiego nie ?
pozdrawiam
Pierwsze jest rekonstrukcj± kultury materialnej i technologii.
Drugie jest "wczuwaniem siê" i jako takie jest zwyk³ym RPG. Je¶li kto¶ chce "byæ rycerzem" i "¿yæ wed³ug kodeksu" to s± na to w³a¶ciwe miejsca. Mówiê to bez z³o¶liwo¶ci. LARPy, czy imprezy SCA s± na to miejscem najlepszym.
CYTAT(Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs) @ 18:27 31.07.2011)
CYTAT(Józef @ 16:14 31.07.2011)
Jedni szczaj± do farby podczas farbowania ..
drudzy pasuj± innych na rycerzy ..
Jedno i drugie mo¿na uznaæ za rekonstrukcjê .
Chyba , ¿e jedno wolno , a drugiego nie ?
pozdrawiam
Pierwsze jest rekonstrukcj± kultury materialnej i technologii.
Drugie jest "wczuwaniem siê" i jako takie jest zwyk³ym RPG. Je¶li kto¶ chce "byæ rycerzem" i "¿yæ wed³ug kodeksu" to s± na to w³a¶ciwe miejsca. Mówiê to bez z³o¶liwo¶ci. LARPy, czy imprezy SCA s± na to miejscem najlepszym.
Z uwagi na rozjazdowy tryb pracy i ¿ycia piszê z opó¼nieniem.
- Co do tego kto mnie pasowa³: odpowiadam – Rycerz Herbu Miernik. Pan na zamku Nowy Jasiniec i jego w³a¶ciciel. ( To pokrzy¿acka warownia w okolicy Koronowa/Bydgoszczy) Uroczysto¶æ w ko¶ciele wg, obrz±dku katolickiego, z chórami ¶piewaj±cymi i graj±cymi muzykê ¶redniowieczn±. Niez³a kulturowa gratka .
( Do sakramentu komunii nie przyst±pi³em, mimo ¿em katolik – jestem rozwodnikiem, wiêc mi nie wolno – i to szanujê)
- Co do tego jak podchodzimy do rekonstrukcji: zamek w Jasieñcu to co prawda ruina – jeszcze, ale ju¿ jego w³a¶ciciel na w³asny koszt dokonuje badañ archeologicznych by przebadaæ i ¶wiadomie odbudowaæ zniszczone fragmenty zamku. Np. jedna odkrywka w miejscu baszty obs³uguj±cej bramê ( koszt ok. 15000 z³) maj±ca daæ pojêcie m.in. o typie schodów, ich ilo¶ci, itd.
- Rekonstrukcja odzie¿y – wa¿na sprawa. Nie negujê wagi tematu. Jednak po wydarzeniach rekonstrukcyjnych odzie¿ ta l±duje np. w szafie. Zamek za¶ to dobro na pokolenia. To nasza skala wizji tematu. Ja uczê siê przy mym mistrzu i mam jeden taki obiekt dla siebie na oku. Poza tym zwracam uwagê na pomoc nowicjuszom ( jak te dzieci z domu dziecka ) by daæ im mo¿liwo¶æ pod³apania bakcyla. Taka forma pracy u podstaw.
- Moim zdaniem i w mym przekonaniu: Tak moi synowie, jak i inni, którzy zainteresowali siê tematem, w naturalny sposób d±¿yæ bêd± do doskona³o¶ci lub siê najnormalniej wykrusz± bez szkody dla bractwa. Jako rycerz ¶lubowa³em m. in. Pomoc s³abszym. Smoków do wybicia ju¿ nie ma, innych o g³owê skracaæ nie ma w naszej kulturze mo¿no¶ci nawet w pojedynku o honor damy. Pycha za¶ rycerzowi nie przystoi, by innych ³ajaæ i potr±caæ a swych niedoskona³o¶ci nie widzieæ. Zostaje wiec odbudowywaæ zamki i wspomagaæ potrzebuj±cych. Oczywi¶cie ¿yæ wg. Kodeksu ( acz znowelizowanego wspó³czesnymi realiami).
CYTAT(JJ Be³t @ 20:46 02.08.2011)
CYTAT(Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs) @ 18:27 31.07.2011)
CYTAT(Józef @ 16:14 31.07.2011)
Jedni szczaj± do farby podczas farbowania ..
drudzy pasuj± innych na rycerzy ..
Jedno i drugie mo¿na uznaæ za rekonstrukcjê .
Chyba , ¿e jedno wolno , a drugiego nie ?
pozdrawiam
Pierwsze jest rekonstrukcj± kultury materialnej i technologii.
Drugie jest "wczuwaniem siê" i jako takie jest zwyk³ym RPG. Je¶li kto¶ chce "byæ rycerzem" i "¿yæ wed³ug kodeksu" to s± na to w³a¶ciwe miejsca. Mówiê to bez z³o¶liwo¶ci. LARPy, czy imprezy SCA s± na to miejscem najlepszym.
Z uwagi na rozjazdowy tryb pracy i ¿ycia piszê z opó¼nieniem.
- Co do tego kto mnie pasowa³: odpowiadam – Rycerz Herbu Miernik. Pan na zamku Nowy Jasiniec i jego w³a¶ciciel. ( To pokrzy¿acka warownia w okolicy Koronowa/Bydgoszczy) Uroczysto¶æ w ko¶ciele wg, obrz±dku katolickiego, z chórami ¶piewaj±cymi i graj±cymi muzykê ¶redniowieczn±. Niez³a kulturowa gratka .
( Do sakramentu komunii nie przyst±pi³em, mimo ¿em katolik – jestem rozwodnikiem, wiêc mi nie wolno – i to szanujê)
- Co do tego jak podchodzimy do rekonstrukcji: zamek w Jasieñcu to co prawda ruina – jeszcze, ale ju¿ jego w³a¶ciciel na w³asny koszt dokonuje badañ archeologicznych by przebadaæ i ¶wiadomie odbudowaæ zniszczone fragmenty zamku. Np. jedna odkrywka w miejscu baszty obs³uguj±cej bramê ( koszt ok. 15000 z³) maj±ca daæ pojêcie m.in. o typie schodów, ich ilo¶ci, itd.
- Rekonstrukcja odzie¿y – wa¿na sprawa. Nie negujê wagi tematu. Jednak po wydarzeniach rekonstrukcyjnych odzie¿ ta l±duje np. w szafie. Zamek za¶ to dobro na pokolenia. To nasza skala wizji tematu. Ja uczê siê przy mym mistrzu i mam jeden taki obiekt dla siebie na oku. Poza tym zwracam uwagê na pomoc nowicjuszom ( jak te dzieci z domu dziecka ) by daæ im mo¿liwo¶æ pod³apania bakcyla. Taka forma pracy u podstaw.
- Moim zdaniem i w mym przekonaniu: Tak moi synowie, jak i inni, którzy zainteresowali siê tematem, w naturalny sposób d±¿yæ bêd± do doskona³o¶ci lub siê najnormalniej wykrusz± bez szkody dla bractwa. Jako rycerz ¶lubowa³em m. in. Pomoc s³abszym. Smoków do wybicia ju¿ nie ma, innych o g³owê skracaæ nie ma w naszej kulturze mo¿no¶ci nawet w pojedynku o honor damy. Pycha za¶ rycerzowi nie przystoi, by innych ³ajaæ i potr±caæ a swych niedoskona³o¶ci nie widzieæ. Zostaje wiec odbudowywaæ zamki i wspomagaæ potrzebuj±cych. Oczywi¶cie ¿yæ wg. Kodeksu ( acz znowelizowanego wspó³czesnymi realiami).
A¿ mi³o czytaæ Twoje s³owa i uzmys³awiaæ sobie warto¶ci, które ka¿dy winien wyznawaæ ! Niezale¿nie czy owe zasady okre¶la siê rycersko¶ci± czy jeno byciem dobrym cz³owiekiem. Mia³em siê w tym temacie ju¿ nie odzywaæ bo chyba jednak nie mam w sobie tylu pok³adów spokoju i takiej determinacji zjednywania nawet tych którzy zdawaæ by siê mog³o - owym zjednaniem gardz±. A jednak przy Twoich s³owach dopiero widzê ile jeszcze przede mn± do nauczenia i jak lekko da siê min±æ wszystkie przyczyny do zwad i wzajemnego naskakiwania
I cokolwiek jeszcze padnie poni¿ej w odzewie - wiedz ¿e masz mój szczery podziw i uk³on !
Je¿eli macie takie ¶rodki, o których wspominacie (zarówno JJ Be³t jak i Ty, Rafale), to wasz marsz powinien byæ najbardziej wypasionym marszem w ca³ym ruchu historycznym. Je¿eli, jak piszecie, chcecie, aby m³ode osoby za³apa³y bakcyla historii, to pokazujcie tym m³odym ludziom prawdziw± historiê a nie to co¶, co co sob± prezentujecie. Posiadaj±c, a co gorsza pokazuj±c taki sprzêt i ubiory, utrwalacie w umys³ach m³odych ludzi (i nie tylko) i Waszym otoczeniu niew³a¶ciwy wizerunek prawdziwej historii. W chwili obecnej pokazujecie historiê ruchu rycerskiego sprzed oko³o 10 lat.
Skoro jeste¶cie lud¼mi honoru, próbujecie siê wpychaæ na si³ê w imprezê stworzon± nak³adem wieloletnim pracy wielu ludzi, nie chc±c spe³niaæ wymogów imprezy? G³ówne obchody rocznicy s± 15 lipca a nie w dzieñ inscenizacji, który przypada na najbli¿sz± tej dacie sobotê. Zreszt± rocznica bitwy nie jest ani ¶wiêtem narodowym, ani niczym podobnym oficjalnie og³oszonym, jak choæby 1 wrze¶nia. Wiêc nie powo³ujcie siê na "dobro narodowe" itp.
Pytanie do JJ Be³ta - gdzie jest pe³na tre¶æ kodeksu, na który siê powo³ujesz? Czy nie uwa¿asz, ¿e bêd±c pasowanym rycerzem, powiniene¶ siê przedstawiaæ z imienia, nazwiska i herbu?
Pozdrawiam
Izabella Misztak - Kula
Prywatny Poczet Stanis³awa Kuli
PW od p. Rafa³a Grê¼likowskiego:
"Za kogo Ty siê uwa¿asz ¿e nie trafia do Ciebie absolutnie nic, z tego co ze stoickim spokojem nieustannie jest powtarzane w tym temacie ? Jakie masz kompetencje aby okre¶laæ sprzed ilu lat jest nasza wiedza i odzienie ? Czy Ty dziewczyno w ogóle nas widzia³a¶ czy mo¿e tylko masz wra¿enie jakiej¶ samourojonej w³adzy, posiadaj±c przed sob± klawiaturê komputera i dzier¿±c umiejêtno¶æ pisania... ? Lubujesz siê w szastaniu wyroków bardzo. Widzê w tym jednak g³ównie Twoj± pychê i jakie¶ chore poczucie wy¿szo¶ci zamiast chêci rozmowy i zrozumienia czegokolwiek... Jedna prosta rada - zacznij nie tylko pisaæ ale i czytaæ - najlepiej ze zrozumieniem. Nie mam w sobie tyle pokory i cierpliwo¶ci co mój kolega z bractwa. I zwyk³em pisaæ wprost o tym co my¶lê. Dlatego nie wciskaj nikomu takich dyrdyma³ów o tym ¿e siê pchamy do obozu historycznego, bo dziecko by ju¿ nawet zrozumia³o ¿e jest inaczej ni¿ piszesz, a Ty ci±gle, z uporem maniaka wysnuwasz swoje teorie. Bawi Ciê to ? Osobi¶cie te¿ jeste¶ taka cwana czy mo¿e to magia internetu dodaje Ci tej pewno¶ci siebie ? Historiê ruchu rycerskiego tworzyli równie¿ uczestnicy naszego marszu. Ale có¿ Ciê to obchodzi ? - przecie¿ w odzewie znów przeczytam tylko stek zaczepek i kpin. A wiesz co ma wspólnego takie zachowanie jak Twoje z rycerstwem i idea³ami tego ¶rodowiska ? Kompletnie nic ! ! ! Nic , nic , nic... Czuj siê wiêc nadal poprawna historycznie z racji posiadania rêcznej szytej kiecki i oby nie zmieniaj swojego napastliwego wizerunku. Mia³bym problem aby uwierzyæ ¿e potrafisz byæ inna... "
Pozostawiam bez komentarza....
CYTAT(Iza Misztak - Kula @ 09:19 03.08.2011)
PW od p. Rafa³a Grê¼likowskiego:
(...)
A wiêc tak zachowuje siê Pan Pasowany Rycerz?
Ciekawe, ciekawe.
Dobry przyk³ad dajesz Rafale, i ¶wiadectwo Twojego Rycerstwa.
Powiedz jeszcze, spod jakiego kamienia wype³z³e¶?
Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs)
CYTAT(Nathan @ 08:54 03.08.2011)
A wiêc tak zachowuje siê Pan Pasowany Rycerz?
Widaæ by³ za s³abo i za rzadko pasowany.
Ale akurat ta buta i chamstwo jest bli¿sza autentycznemu rycerstwu ni¿ mroczne brednie o Kodeksie (wied¼miñskim jak siê domy¶lam).
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.