Witam!
Proszê poczytaæ i ew. przes³aæ do mnie uwagi do dnia 17 .11.2009 r.
Podpieram siê ?Martinówk±?-za jego przyzwoleniem, oraz uwagami strony wschodniej
I Waszymi na Freha.
Nazwa Turnieju: OTWARTY PUCHAR EUROPY
Datowanie sprzêtu na turniej - XIII ?XV w .
Uczestnicy: do 5 zawodników z ka¿dego kraju, kraj gospodarza turnieju do 10 zawodników.
(u¿ywamy pojêcia ?zawodnik? poniewa¿ nie wiemy czy ktos jest, chce byæ, bêdzie rycerzem)
[b]UWAGA!!! ODBEDZIE SIE TAKZE PUCHAR DRUZYNOWY(5 os)
czas:lipiec
miejsce:Uniejów
nagrody godne Druzynowego Pucharu Europy
Zasady i dok³adny termin za kilka dni[/b]
Walki:
Ka¿dy zawodnik bêdzie walczy³ w kategorii:
1.miecz jednorêczny z tarcz±
2.miecz pó³torarêczny
3.miecz jednorêczny z puklerzem
Zasady
1. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± tylko osoby pe³noletnie. Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z uzbrojeniem u¿ywanym w XIII ? XV w.O dopuszczeniu zawodnika do Turnieju, bêdzie decydowa³ wyznaczony wcze¶niej sêdzia techniczny, po przegl±dzie uzbrojenia.
Od jego decyzji nie ma odwo³ania, w razie potrzeby mo¿na dokumentowaæ swoje uzbrojenie materia³ami historycznymi(ryciny, zdjêcia z muzeów?itd.)
Uzbrojenie takie musi zawieraæ:
- he³m z zas³on± - tzw. polska krata nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia. Zawodnik, któremu os³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdzia techniczny uzna ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony.
- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie psie czy ma³pie pyski musz± mieæ czepiec kolczy (wymóg tak¿e historyczny!). Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziego.
- os³ony r±k, czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice.
- Korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±. Sam napier¶nik (bez naplecznika) równie¿ wymaga kolczugi.
- os³ony nóg-zgodne z datowaniem XIII-XVw.
-Ca³e uzbrojenie musi byæ spójne historycznie!!!
2.Broñ:
1.Miecz jednorêczny ?krawêdzie musz± mieæ co najmniej 2 mm grubo¶ci,bez zadziorów, sztych zatêpiony.
Waga ? nie mniej ni¿ 1200 g.
2.Miecz pó³torarêczny- krawêdzie i sztych jak wy¿ej, waga nie mniej ni¿ 1800 g
Zosta³o to wprowadzone po dyskusji na FREHA.
poni¿ej dowód:
http://www.albion-swords.com/swords/johnss...seum-svante.htmTarcza: Musi byæ na bazie drewna, skóry. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. Wymiary: tarcza musi siê wpisaæ w prostok±t o ¶rednicy 65x75 cm
Puklerz- musi siê wpisac w okr±g o ¶r.40 cm.
Ka¿dy zawodnik jest sprawdzany pod tym k±tem przed ka¿d± walk±.
Zasady rozstrzygania pojedynków
W rundzie eliminacyjnej zawodnicy wybieraj± swoich przeciwników losowo, z za³o¿eniem ¿e nie mog± walczyc ze soba zawodnicy tego samego kraju. Bêd± przygotowane kule z nazwiskami wszystkich startuj±cych.Po wyci±gniêciu kuli z nazwiskiem zawodnika z tego samego kraju co losuj±cy, kula wraca do pojemnika.
Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: ?Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D?. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego.
Walka trwa 60 sekund w pierwszym etapie(eliminacje), 90 sekund w nastêpnych. Ewentualna dogrywka trwa 30 sekund. Je¿eli po 30 sek rezultat bêdzie remisowy, walka trwa do pierwszego trafienia bez odpowiedzi.
Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych, lub na ¿yczenie zawodnika.
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez uniesiene rêki. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.
Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie. Przy obopólnym trafieniu nie zalicza siê trafienia ¿adnemu zawodnikowi, w my¶l zasady ¿e liczy siê trafienie i unikniêcie odpowiedzi a nie zastanawianie siê kto otrzyma³ uderzenie pierwszy.
Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi od stopy wzwy¿, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków i d³oni. Kolana i ³okcie s± liczone jako pole trafienia.
Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu. Trzykrotna utrata broni oznacza przegranie walki.
Je¶li zawodnik zostanie przyparty do barierek walka zostanie wstrzymana i wznowiona w ¶rodku pola. Chodzi o bezpieczeñstwo widzów.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- ciosy kantem tarczy w przeciwnika. Uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy s± dozwolone, ale nie punktowane. Uderzenia tarcz± (te¿ kantem) w broñ lub tarczê przeciwnika s± dozwolone.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
- ciosy poza pole trafienia, czyli w stopê i w d³onie.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu.
Kary:
Upomnienie ? S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji
Dyskwalifikacja ? zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Po wys³uchaniu opinii, decyzjê podejmuje i og³asza sedzia g³ówny.
Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego.
W przypadku otwartej rany zawodnik odsy³any jest do punktu medycznego. Medyk razem z sêdziami decyduje o zdolno¶ci lub niezdolno¶ci do kontynuowania walki.
Uszkodzenie sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki. Zawodnik ma umowne pó³ minuty na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
Gdy pozostanie tylko 8 walcz±cych, walki do czasu wy³onienia zwyciêzcy, odbywaj± siê z ca³ym ceremonia³em.
(giermkowie, tarcze herbowe itd?)
Gdyby ilo¶æ walcz±cych by³a nieparzysta, do nastêpnej rundy przejdzie zawodnik wybrany losowo z rundy poprzedniej.
Arbitrzy
Jest piêciu arbitrów. Czterech od naliczania punktów (po dwóch na zawodnika) i jeden g³ówny, prowadz±cy turniej.
Na arbitra g³ównego wybrany zosta³ Rafa³ Pr±dzyñski?Hegemon?
Z ka¿dego startuj±cego kraju zostanie wyznaczony jeden sêdzia. Je¿eli krajów tych bêdzie wiêcej ni¿ 4, sêdziowie do sêdziowania poszczególnych walk, bêd± wyznaczani losowo.
Ka¿dy z sêdziów ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.
Jedna osoba jest odpowiedzialna za pilnowanie up³ywu czasu przed walk±, w jej trakcie i podczas przerw.
Po walce sêdziowie podaj± sêdziemu g³ównemu punktacjê. Po zliczeniu punktów , sêdzia g³ówny wskazuje zwyciêzcê.