Mam pytanie (dla mnie odpowiedz jest trudna - nie znam jej)
Jak jest z wi±zaniem w sukni spodniej i w cotehardie. Interesuje mnie zw³aszcza jak ma siê sprawa w tych ilustracjach poni¿ej. Czy one s± wi±zane z ty³u? A jak nie to jak bywa³y wi±zane?
Dziêkujê z góry za wszystkie informacjê
Spotyka sie generalnie w XIII i XIV w. sznurowanie tylne, boczne obustronne lub jednostronne. Jak masz np. surcoat to raczej nie dasz sznurowania bocznego w sukni spodniej bo bedzie je widac w "diabelskich oknach". Wygodniejsze jesz oczywiscie boczne wiazanie-nie jestes zmuszona do wygibasow ani proszenia o pomoc,))) Wiazania boczne widac np. u van der Weydena-Sw. Anna nosi suknie wieszchnia podszyta futrem, z waskimi rekawami, jeszcze XIV wieczna w fasonie. Boczne wiazanie maja zachowane hiszpanskie stroje ksiazat Kastylii i Leonu z XIII. W malarstwie czeskim 2 pol. XIV w. wiazania sa i boczne i tylne.
Wybor nalezy do Ciebie,))))
Dziêki Ewko za tak wyczerpuj±ce informacje.
Zapomnia³am dodaæ ilustracje o które mi chodzi³o
, gdzie nie widaæ gdzie jest wi±zanie i gdzie "strzelam", ¿e jest one z ty³u.
Czy dobrze strzelam
:
:
:
Ave!
W sprawch sukni kobiecych, jestem laikiem, wiêc nie mieszajcie mnie z b³otem je¶li siê mylê!
Podobno (informacje mam od ludzi, którzy wiedz± wiêcej ode mnie i z "Ubiór dworski w dobie pierwszych Jagiellonów") suknie wierzchnie nadzwyczaj czêsto zaszywano, a nie sznurowano, czy zapinano, ¿eby uzyskaæ nieskazitelny kszta³t.
Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré
No dobra to by³a ironia z tym tematem on wcale nie jest trudny
chcia³am siê jeszcze przypomnieæ i mam nadziaje ze kto¶ jeszcze cos napisze
Witam
Jak mogê wykoñczyæ krótkie rêkawy w sukni cothardie zapinanej z przodu na guziki. Czy istnieje jeszcze jaka¶ inna mo¿liwo¶æ poza odwiniêciem ze zwisami?
A tak przy okazji czy poprawne bêdzie zapinanie jej na guziki obci±gane materia³em?
Witam!
Mozesz jeszcze zrobic obcisle rekawy np, ozdobione guzikami, a (tipets) czyli jak to nazywasz 'odwiniecia ze zwisami" w formie opasek z bialedo lub kremowego materialu z tego samego gatunku co suknia, nakladanych i przypinanych do rekawa.
Co do zapinania sukni na guziki to nie.Jak to zostalo wspomniane w dyskusji o guzikach w XIV w. pelnily one funkcje ozdobna.Mozesz natomiast zrobic sznurowanie z przodu, tyle tylko, ze powinno byc ono dosdyc niskie tzn. siegac polowy uda.
Ludka Excalibur
Witam.
Zastanawia³am siê troche nad tym co napisa³as, i znalaz³am kilka dowodów na to, ¿e suknie by³y zapinane. Np na tej rycinie widac to wyra¼nie:
http://miedzia.ch.pwr.wroc.pl/wks/images/c.../cote171500.jpg
Widzia³am te¿ w innej ikonografii wyra¼ne rozciêcie materia³u pod zapiêciami, nie widaæ tam tylko rodzaju guzików - stad te¿ moje pytanie dotycz±ce guzików obci±gniêtych materia³em.
Natomiast moje pytanie o inny rodzaj wykoñczenia krótkich rêkawów by³o zwiazane z tym rysunkiem:
http://miedzia.ch.pwr.wroc.pl/wks/images/69.jpg
Jest to obrys z jakiegos zabytku, niestety nie wiem jakiego - obraz, polichromia, fresk...
Czy kto¶ mo¿e spotka³ siê z nim i czy owe wykoñczenie by³o popularne w sukniach tego typu?
witam! Wydaje mi sie,ze jesli chodzi o pierwsza rycine ,to jest to spodnia sunknia ( w dodatku z pol. XVw) , co do drugiej ryciny ,nie wiem na jakiej podstawie ikonograficznej powsta³ ow rysunek .
Z reszta chyba krótkie rekawy i tipety sa w³asnie checha chatakterystyczna Cottehardie ? (tak mi sie wydaje) ???
nie jestem pewien ,ale czy owe dopinane tipety ( ktore dopinano jednak do innego typu sukine niz cottehardie ,)nie by³y nie tylko we³niane,ale takze wykonane n.p z lnu ???
POzdrawiam
Aiuto
Witam.
Wiem na pewno, ze tipesy byly tez robione z futra najczesciej bialego bo takie akurat bylo najmodniejsze. A co do lnianych, to klucic sie nie bede bo nie mam dowodow, ale jesli mialy byc ozdoba to raczej len by odpadal (ale to tylko moje domniemania).
Pozdrawiam.
Kless.
Witam!
W ksiazce M. G. Houston "Medieval Costume in England and France" jest rysunek (w moim wydaniu na okladce) sukni z jednym tippet w kolorze bialym a drugim w czerwonym. Waszym zdaniem czy jest to blad nterpretacyjny czy nie?
Ludka Excalibur
mo¿e jest w perspektywie i w jednym widaæ wierzch, a w drugim podszewkê?
Czy suknia spodnia pod cotehardie z krotkimi rekawami moze miec zapinanie na rekawach na guziki?
Nie analizowa³am dok³adnie wszystkich wypowiedzi, ale mam pytanie. Spotka³am siê z tym, ¿e na rycinch na dle sukni jest pasek materia³u innego koloru, bez ¿adnych ozdób. Pytanie - czy je¶li chcia³abym zrobiæ co¶ takiego maj±c sukniê z we³ny to czy ten fragment siê doszywa do krutszej sukni czy naszywa na materia³? I czy jest to równie¿ we³na czy mo¿na w tym wypadku zastosowaæ len?
W za³±czniku jest to pierwsza suknia od lewej.
to zagadnienie ciekawi mnie równiez ale z innego powodu - czy wierzchnia suknia nie jest krótsza od wystaj±cej spod niej na dole spodniej co daje taki efekt? czy to rzeczywi¶cie co¶ doszytego?
Ilustracja w zalaczniku to niestety fantazja XIX-wieczna...Do tej pory spotkalam sie w cotechardie z szerokim obszyciem dolu wykonanym z futra np. gronostajowego.
http://jessamynscloset.com/images/postspai.../Tresors256.jpg dat. okolo 1360 /1375r.
http://jessamynscloset.com/images/postspai.../Tresors252.jpg datowanie ok.1385r.
Mam takie pytanie : Czy cottehardie damskie zapinane z przodu na guziki to tzw.
kabetac ? A je¶le nie, to jak ta suknia wygl±da ?
[/i]
Mam pro¶bê czy kto¶ mo¿e mi udzieliæ inf. na temat jak skroiæ taka cottehardie, w jakiej chodzi³a de Pizan, kliny daæ od biodra itd. i czy len by siê nadwa³
Ja mam sukienke DePisan, i jest skrojona mniej wiêcej tak jak w zalaczniku (nadmieniam, ¿e nie ja to wymy¶li³am, ale osoba, która zna siê na rzeczy bardzo dobrze). Len chyba nie wchodzi w grê, wygl±da zbyt szmat³awo. Wesz³o 6 m materia³u ale tren wyszed³ ogromniasty, wiêc je¶li chcesz uszyæ wersjê wygodniejsz± 5m powinno starczyæ.
Witam !!
1.moja dziweczyna przyuwa¿y³a u gutkowskiej kieckê która wygl±da jak cottehardie tyle ze ma dla mnie dosyæ nietypowe rozwi±zanie wzglêdem zapiêcia. Otó¿ tak jak ja widzia³em cotteh by³o zazwyczaj zapinane rzedem guzikow od pasa/bioder w góre, natomiast u gutkowskiej jest pokazana jak podobna kiecka jest zapinana na szereg guzikow od kostek do samej gory(przez ca³± d³ kiecki). Wi±¿e siê z tym pytanie, posiada kto¶ inne ¼ród³a(najlepiej ikonograficzne) stwierdzaj±ce istnienie czego¶ takiego oraz na jaki okres jest datowane(u gutkowskiej jest napisane tylko okres przejsciowy wiêc s±dze ¿e ok po³ XIV w )
2. jaka, pourpoint musz± byæ koniecznie pikowane ?? planuje uszyæ jaka/porpoint na podstawie
http://www.freha.pl/download.php?id=8587 tyle ¿e tylko z lnu i grubej we³ny
pozdr. czarnian
Mi uda³o siê gdzies wygrzebaæ rysunek z takimi sukienkami, datowany ok po³ XIV wieku
Pozdrawiam
a wystepuje to w latach pó¼niejszych ?? mi sie wydaje ze mog³o to wystêpowaæ w tym samym czasie co kiecki zapinane od bioder w góre, tylko ¿e ta wersja z wiekszym szeregiem guzikow by³a powiedzmy dla bogatszych, tule ¿e to tylko moje gdybania i czekam na wiêcej ¼róde³
CYTAT(poprostu JA)
Czy cotehardie powinna byæ zapinana na guziki, czy te¿ mo¿e mieæ inne wi±zanie?
Taka cothardie jaka nosila de Pisan moze byc wiazana
Od¶wie¿amy temat!
Zastanawiam siê, w jakich sytuacjach mogla byæ u¿ywana damska cotehardie z bialym obszyciem u do³u, kieszeni, i z tipetami. Czy by³ to "wymaksowany" strój dworski, czy te¿ mo¿na siê w nim np pokazaæ w obozie? Co na glowê? - czy dopuszczalny by³by gremlin, chusta z podwik±? Jest niby jedno przedstawienie, ale to rysunek wspó³czesny, nie wiem sk±d wziêty -czy to przerys, czy jaka¶ kompilacja? Macie jakie¶ inne?
To obrazek z Gutkowskiej. Tu jest skan strony z której pochodzi:
http://img154.imageshack.us/img154/4301/g001574xl.jpg
CYTAT(D±brówka)
Zastanawiam siê, w jakich sytuacjach mogla byæ u¿ywana damska cotehardie z bialym obszyciem u do³u, kieszeni, i z tipetami. Czy by³ to "wymaksowany" strój dworski, czy te¿ mo¿na siê w nim np pokazaæ w obozie?
Tipety to element wy³±cznie dworskiego ("wymaksowanego"
) stroju. W zasadzie uniemo¿liwiaj± jak±kolwiek obozow± pracê (mêskie te¿
). Te "kieszenie" to oczywiscie rozporki dla dostêpu do paska sukni spodniej - wiêc znów dworski, elegancki akcent.
Teoretycznie by³y te¿ cotehardie (tzn. suknie zapinane z przodu do talii i z duzym dekoltem) prostsze - w domy¶le "nie dworskie". Tak± moze byæ ta odnaleziona w 1931 roku w Moy. Niestety nie ma zadnej pewnosci datowania (mo¿e to byæ te¿ XVII wiek), a moim zdnaiem celniej klasyfikuje j± okre¶lenie 'kyrtle".
Pozdrawiam,
Szymon
Co do nakryæ g³owy, ilustracja z "Medieval Costume in England and France - The 13th, 14th and 15th centuries" Mary G. Houston. Nie wiem na ile mo¿na ufaæ tej ksi±¿ce, znalaz³am to na szybko.
http://img271.imageshack.us/my.php?image=cott8qo.jpg
Dziêki za stronê z Gutkowskiej. Zastanawiam siê tylko, sk±d ona wziê³a ten wzór. obrazek 191b. to zdaje siê przerys, mam wra¿enie, ¿e widzia³am orygina³. Ale 191a? Zreszt±, pisze, ¿e to strój mieszczañski, a jako¶ mi siê to wszystko nie widzi. Je¶li jednak jest to przerys, a kto¶ dysponuje orygina³em, lub innymi przedstawieniami cotehardie "z bia³ymi dodatkami" w sytuacjach bardziej lu¼nych, by³±bym wdziêczna za zamieszczanie. Poszukiwania trwaj±.
Szymonie, nie chodzi mi o obieranie ziemniaków czy okopytanie namiotu w cotehardie z tipetami, ale np. wieczór przy ognisku. Kurczê, no nie wiem... Skoro mo¿na w cotehardie z psimi uszami, te¿ dworskiej, pracowaæi w³óczyæ siê po lesie, i za³ozyæ j± do gremlina, to mo¿e w wersji tipetowej te¿ to dotyczy?
Hmmm, kilka cotecherdie, takie z wycieciami "kieszeni" oraz pierwotnie podszywane futrem wykopano na Grenlandii. Moze nie bylo tam wielkich promenad i placow miejskich jak w reszcie Europy pn. ale przeciez ci wolni rolnicy i kupcy uszyli sobie modne stroje i ich uzywali. Teoria o dworskosci nie pasuje do tych znalazisk. Poza tym ubran uzywano tez w miescie czy na wsi np. gdy wychodzono na zakupy w dzien targowy, na spacer, z okazji uroczystosci lokalnych, do kosciola, na wycieczke do lasu. Zwyczaj noszenia odswietnych i najlepszych ubran w podobnych sytuacjach nie jest niczym dziwnym nawet dzis...
Druga rzecza ktora nie przemawia za okresleniem cotechardie na futrze=dworska moda to fakt, ze stroje nie roznily sie krojem a jakoscia materialow uzytych do ich wykonania. W zapiskach testamentowych lakonicznie podaje sie okreslenie formy ubioru za to dlugo opisuje sie gatunek tkaniny i podszycia z jakich wykonano dany ubior.
Rozpalanie ognia czy inne prace np. w obozie to jednak nie najlepsze zajecie dla osoby w omawianym stroju. Od takich najnizszych poslug/robot fizycznych byli najemni, sluzba nizszego szczebla a ci dysponowali naprawde lichym odzieniem. Byli tez do bolu praktyczni i nigdy nie postawiliby pogoni za blichtrem ponad wygoda.
Witajcie!
Kompletuje sobie strój < pocz±tek XVw > i mam kilka pytañ dotyczacych jego poprawno¶ci...
1. giez³o na ramiaczkach chyba jest odpowiednie pod cotte simple i wierzchnia cottehardie?
2. cotte simple ma mieæ dekolt "³ódeczkê",czy mogê go ozdobiæ haftem?Mam zamiar wstawiæ 4 kliny<wszywa siê je od pasa,prawda? > 2 po bokach,1 z przodu i 1 z ty³u- ale z ca³ego ko³a chyba bêdzie za du¿o, prawda?Czy suknia z ty³u ma byæ odrobinê d³u¿sza?
3. Jako suknie wierzchnia chcê we³nian± cottehardie...I tu pojawia siê problem <kolejny ;) > w bardzo bogatych godzinkach ks. Berry widzia³am,¿e ma ona szerokie rêkawy...Mam je uszyæ z ko³a,ale nie bardzo wiem jak mam je przyszyæ do ca³o¶ci<mo¿e kto¶ ma jaki¶ wykrój takiego rêkawa?>
oto link do godzinek:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Le...e_Berry_mai.jpgMam 5mb we³ny,chybhttpa powinno wystarczyæ...
Sznurowanie w tych sukniach chce po bokach,ale na jakiej wysokosci ma byæ?od pachy do po³owy uda?Mo¿e cotte simple zrobic z przodu na guziczki?
4. Jakie nakrycie g³owy jest w³a¶ciwe do takiej calo¶ci, kapturek?tylko nie chcê go wykonywac z we³ny ,bo siê latem ugotujê...z lnu te¿ chyba nie pasuje...
Teoretycznie wiem jak to wszystko uczyæ,ale kiedy siadam do materia³u pojawia siê tyle w±tpliwo¶ci...
Nie chcê zepsuæ tyle materialu..
Proszê...Pomó¿cie..Bêde bardzo wdziêczna
Pozdrawiam Jenny
1. na ramiączkach albo długim rękawem jak wolisz
2. Jak chce Ci się bawić to haftuj
3.A gdzie na tym zdjęciu jest cotehardie ?? Bo nie znalazłam, ale nie do widzę więc może dlatego
Za to huopki a i owszem
, ale jak byś szyła cotehardie to powinno Ci starczyć 5 mb, a cotte to sznurowana raczej a nie na guziczki, kliny były od biodra i od pachy zależy od gustu
4. Masz jeszcze do wyboru wałek i crusler
http://www.museumhetvalkhof.nl/gebroedersv...ages/03pers.jpg tutaj pani z tyłu ma cotehardie
ta zielona <dama na bia³ym koniku> by³a podpisana jako cottehardie z rêkawami od houppelande....Dlatego pytam,czy mogê tak zrobiæ...
Dziêki za odp.
Nie nazwa³abym tej zielonej sukni cottehardie, ale uszyæ sobie tak± wierzchni± jak nabardziej mo¿esz. Wszycie rêkawa wcale nie jest trudne, trzeba tylko przecyzyjnie wyci±æ podkrój. Wszywa siê go rpzeciez tak samo jak ka¿dy inny. Acha - nie polecam rêkawa kroic z ko³a. Pó³kole bêdzie w sam raz, my¶lê. Jak siê mylê, to niech mnie kto¶ poprawi ;)
Dziêki Ci dobra kobieto za odp.Mo¿esz mi powiedzieæ jaki to w takim razie rodzaj sukni?
CYTAT(Jenny @ 20:05 29.05.2007) [snapback]190708[/snapback]
Dziêki Ci dobra kobieto za odp.Mo¿esz mi powiedzieæ jaki to w takim razie rodzaj sukni?
W twoim za³±czniku sa houppelandy
jest chyba osobny temat na freha, a jak chcesz szyæ cotehardie to daj znaæ priva lub gg to z chêci± odp. na wszelkie pytania
M.
Ale¿ ta zielona suknia nie jest houppelande! Najbli¿ej jej w³a¶nie do cotehardie, choæ te zazwyczaj by³y zapinane na guziczki z przodu. Na Twoim, Morri, za³±czniku ta pani stoj±ca na pierwszym planie i wdziêcz±ca siê do pana, te¿ ma cotehardie, a w ka¿dym razie sukniê która ma znakomit± wiêkszo¶æ cech "podrêcznikowego" cotehardie - nie widaæ tylko czy jest zapinana.
Co do klinów, przy tak bogatej sukni nie widzê innej mo¿liwo¶ci jak tylko kliny od otworu na rêkaw. Jest trochê wykrojów na podstawie wykopalisk grenlandzkich, które daj± dobry obraz o co chodzi. Cotte simple w zasadzie te¿ powinno byæ szyte na tej zaszadzie, ale na upartego poszerzanie od bioder te¿ mo¿e byæ. S±, co twierdz±, ¿e w Polsce bywa³o jeszcze na prze³omie XIV i XV wieku, ale nie znam osobi¶cie ¿adnych dowodów.
Pozdrawiam,
Hmm....Czyli mogê uszyæ cotehardie z takimi rêkawami?I jeszcze jedno...bo ja ju¿ zrobi³am takie pekniecia na kliny z przodu i z ty³u, przejdzie?
Co do rêkawów - "masz ¼ród³o, masz prawo". Jesli idzie o te "pêkniêcia", to nie wiem o co dok³adnie Ci chodzi, ale je¶li dobrze siê domy¶lam, to... niestety nie.
Moja "suknia" wygląda tak .... I co mogę z tego zrobić, prócz cotte simple?
Szymonie w moim załączniku ta fioletowa we wzory cotehardie jakoś mi wymckła się ;), a ta kiecka z maja po prosty wyglądała mi na houppke widać errare humanum est
M.
Ostatnie pytanko ;) Czy sukni tego typu/kobietki z maluchami/ tipety musz± byæ innego koloru ni¿ suknia,czy mog± mieæ taki sam jak ona ?
Pozdrawiam i wszystkim serdecznie dziêkujê za pomoc
to sa raczej tipety dopinane, czyli biale (przynajmniej w 90%przypadkow) najlepiej zrobic z jedwabiu ,dopinac szpilka
Acha... no i lepiej ich nie kroiæ wegle tego szkicu (lejek z tr±b±). Kiedy siê przyjrzeæ oryginalnym przedstawieniom to widaæ, ¿e sk³ada³y siê z "obrêczy" i pasa prostopad³ego do niej. Moja prywatna teoria dot. cotehardie wysnuta na postawie za³±czanych tu ju¿ przedstawieñ sukni z bia³ym wykoñczeniem krótkiego rêkawka i bez pod³u¿nego pasa mówi, ¿e tylko pasy by³y odpinane, a nie ca³y element w kszta³cie litery T, jak robi siê czasami w odtwórstwie. Ale to tylko otwarta na krytykê teoria.
Zdecydowanie natomiast nie polecam stosowania wybiegu "2 w 1" czyli dopinania tipetów w kszta³cie litery T do d³ugiego rêkawa. Przedstawieñ, w których rêkaw pod spodem jest w tym samym kolorze co powy¿ej "obrêczy" jest na tyle ma³o, ¿e mo¿na to wyt³umaczyæ przypadkow± zgodno¶ci± koloru sukni spodniej i wierzchniej. Na rze¼bach jeszcze wyra¼niej widaæ, ¿e materia³u poni¿ej tipeta jest mniej, poza tym, cottehardie by³y raczej wypa¶nymi kieckami i nie s±dzê, by jaka¶ dama stosowa³a zasadê "teraz idê siê czochraæ po krzorach w prostej sukni z d³ugim rêkawem, a na wieczór dopnê tippety i ju¿ bêdê wielk± dam±".
A.. i tak patrzê na tê p³achtê materia³u... Radzi³abym jednak uszyæ j± z 4 czê¶ci a nie 2 (2 po³ówki przodu i 2 po³ówki ty³u) ten szew podobno jest historycznie obowi±zkowy, nie mówi±c ju¿ o tym, o ile lepiej siê wszystko uk³ada, i o ile oszczêdniej mo¿na ci±æ. Teraz ju¿ za pó¼no na oszczêdno¶ci ale nadal mo¿esz rozci±æ przód i ty³ na po³ówki, wymodelowaæ i znowu zszyæ. Je¶li masz fajny materia³ to mo¿e siê z tego zrobiæ prawie-¿e-gorset, a wiêc idealna cottehardie kszta³tuj±ca idealn± sylwetkê.
Co do nazewnictwa- czy wobec tych rêkawów dyskutowana zielona obcis³a suknia to nie bombardie?
Droga D±brówko! Ja niedawno uszy³am sobie cotehardie z d³ugim rêkawem i ba³abym siê "czochraæ po krzakach" nawet bez tipetów.
.Jeszcze te wszystkie guziczki by poodpada³y... A tak na powa¿nie- gdzie¶ rzuci³o mi siê w oczy cotehardie z d³ugim rêkawem... Jak znajdê to poka¿ê. Wiêc chyba nie muszê ci±æ mojej boskiej sukni??
. I te¿ szy³am z 4 czê¶ci- uk³ada siê bardzo ³adnie . Mo¿e nie jak gorset ale te¿ nie¿le! Pozdrawiam.
Ta "p³achta materia³u" to bardzo ³adna,zielona we³enka...Tylko zdjêcie wysz³o mi o bani za przeproszeniem,bo mi siê aparat popsu³...Nie zamierzam te¿ siê czochraæ po krzaczorach,a pó¼niej zgrywaæ damê :P
Kurcze za bardzo siê z tym wykrojem pospieszy³am, mam nadziejê,¿e druga bêdzie idealna, bo przeciez cz³owiek uczy siê na b³êdach ;)
Co do tipetów to wiedzia³am,¿e by³y doczepiane, ale nie by³am pewna czy zawsze wystêpowa³y w kolorze bia³ym..Je¶li kto¶ jeszcze wie co¶ na ten temat, to bardzo proszê o podzielenie siê wiedz± ;)
Po stokroæ dziêkujê wszystkim za informacje, bardzo mi pomogli¶cie
Pozdrawiam Jenny
Bywa³y te¿ tipety z bardzo drogich gatunków futra (gronostaje, etc.) z tym, ¿e krótsze. Jesli za¶ o materia³owe chodzi, to nie przypominam sobie innych ni¿ bia³e.
CYTAT(Julia Czekaj @ 12:22 31.05.2007) [snapback]190981[/snapback]
.A tak na powa¿nie- gdzie¶ rzuci³o mi siê w oczy cotehardie z d³ugim rêkawem...
Z tego, co wiem, cottehardie to ka¿da dworska obcis³a suknia z du¿ym dekoltem z prze³omu XIV/XVw, tak¿e taka z d³ugim rêkawem lub psimi uszami. Wersja z tippetami to tylko jedna z odmian. Moim zdaniem jednak, przy którym bêdê siê upieraæ, d³ugie rêkawy wykluczaj± tipetty.
CYTAT(Julia Czekaj @ 12:22 31.05.2007) [snapback]190981[/snapback]
I te¿ szy³am z 4 czê¶ci- uk³ada siê bardzo ³adnie . Mo¿e nie jak gorset ale te¿ nie¿le! Pozdrawiam.
No w³a¶nie
4 czê¶ci dobrze siê uk³adaj±, 2 ¼le. Nie wiem, do czego odnosisz s³owo "te¿", ale jak pewnie zauwa¿y³a¶ Jenny chce szyæ z 2, co odradzam.
Witam! D±brówko- nie dopisa³am w poprzednim po¶cie- widzia³am cotehardie z d³ugimi rêkawami i z tipetami!
Jednocze¶nie! Tylko mam problem bo nie znalaz³am tej miniatury jeszcze... ale to chyba czeski obrazek z koñca XIV wieku by³... Poszukam i go tu wrzucê
A to '' te¿" odnios³am do jednego z Twoich poprzednich postów w którym mówi³a¶ o 4 czê¶ciach. Pozdrawiam!
OK zrobiê jak mi radzisz
Powiedz mi D±brówko,mam j± teraz rozci±æ do koñca, wstawiæ kliny i zszyæ...Jeden z przodu, jeden z ty³u i 2 po bokach, od linni bioder wszystkie,czy co¶ znowu pomyli³am? ;)
Nie wiem, jak na miniaturze rozpoznaæ, czy rêkaw jest d³ugi czy krótki, ale nie negujê wystêpowania miniatur, na których czê¶æ rêkawa poni¿ej tipeta jest w tym samym kolorze co reszta sukni, ale moim zdaniem jest bardziej prawdopodobne, ¿e po prostu suknia spodnia by³a w tym samym kolorze, co wierzchnia.
Jenny- kliny od bioder, tak, jak zaczê³a¶. Po prostu, je¶li masz chocia¿ 2-3 cm zapasu na szeroko¶ci, czê¶æ przedni± i tyln± (t±, która ma przypadaæ na korpus) rozetnij wzd³u¿ od miejsca, gdzie koñczy siê rozciêcie na przedni/tylny klin, wzd³u¿ na 2 po³ówki, i je¶li masz na tyle zapasu z szeroko¶ci, zrób ma³y podkrój pod biustem i powy¿ej, tak, ¿eby dekolt nie "odstawa³". Je¶li jest ju¿ wyciête na styk, to po prostu zrób proste ciêcie i zszyj z powrotem, ¿eby by³o widaæ, ¿e jest z 4 czê¶ci. . Szew ma przebiegaæ pionowo w po³owie klatki piersiowej/pleców, wzd³u¿ mostka/krêgos³upa.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.