Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Cotehardie damska
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Damskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4
EwKa
po raz enty... wykroj z opisem:
http://www.personal.utulsa.edu/%7Emarc-car...h/herjol38.html

Czy masz zapiecie na guziczki czy nie podstawy konstrukcji sa tekie same smile.gif
Yenn
Ja wiem, znam stronê Marca Carlsona, czyta³am tam opisy ubrañ z Herjlofsnes smile.gif.
Tylko ¿e w pewn± konfuzjê wprowadza ten fragment na przyk³ad:
CYTAT
These, and many of the other Herjolfsnes garments have been re-examined by Else Ostergaard in her "Woven into the Earth: Textile Finds in Norse Greenland" (forthcoming), and hopefully I will be able to make corrections to this material at that time.

Based on the measurements above and observations made by Robin Netherton, and work done with mock-ups, this item is clearly not a "cote-hardi" of any kind, it is not closely fitted. Netherton also stipulates that Norlund's drawings are not consistent with his written measurements and are most likely inaccurate, and so should be used cautiously. She adds that later authors' re-interpretations of those drawings appear to be increasingly removed in accuracy from the original. (That observation, I should note, also applies to the drawing above.)

I ju¿ nie wiem, czy to by³y cotehardie i by³y dopasowane, czy te¿ nie dunno.gif icon_wink.gif .

Poza tym, ja siê tylko zastanawiam, czy w wykroju H38 mo¿na zast±piæ ten jeden centralny, du¿y, trójk±tny klin dwom mniejszymi trójk±tnymi klinami wszytymi nie w ¶rodku, ale pomiêdzy panelami przednimi a bocznymi, jako pewn±... hmm... wariacjê modelu kiecki? Wydaje mi siê, ¿e uk³ad fa³d na dole w za³±cznikach, które poprzednio do³±czy³am, wskazuje na taki krój. Ale nie wiem, czy to mo¿liwe, wiêc siê pytam ;).

EwKa
Co do obcislosci to przeciez cotehardie z 1360 r. bedzie luzniejsza niz ta z 1380 r. Osobiscie uwazam, ze mozna "z braku laku" tworczo modyfikowac to co szczesliwie sie zachowalo.
Ja bym wykroila panel przedni tak aby zawieral w sobie ten klin a do tego bez modyfikacji panele boczne i panel tylni albo po prostu rozciela klin i pozostawila go w pierwotnym miejscu. Nie jestem pewna czy przeniesienie go nie zdeformuje ukladu fald.

Dla zobrazowania luzniejszej cotehardie ciuchy z Roman de la Rose z 1360 r./Francja

PS. W "Woven into the Earth" jest informacja, ze ten ubior (D 10580) nie byl wydatowany angsad.gif W zalaczniku masz wyjasnienie z tej ksiazki dlaczego te ubranka sa tak szerokie ;) BTW, one sa opisane jako dopasowane do sylwetki !
Yenn
Dziêki! smile.gif
To ju¿ mi siê porozja¶nia³o trochê w g³owie i zaraz po obronie zabieram siê do szycia (H38 lub 39 z guziczkami) smile.gif.
No i w³a¶nie o ten uk³ad fa³d "siê rozchodzi", nie daje mi spokoju, jakby siê to uk³ada³o przy zmiane klinów. Jak bêdê mia³a kiedy¶ za du¿o we³ny, to chyba zrobie eksperyment devil.gif .
EwKa
Wydzielone z tematu ogólnego
Izabla
Potrzebuje porady. Zamierzam uszyc sobie suknie wierzchnia i trafilam na wzor ktory bardzo mi sie podoba ale analizujac wypowiedzi na forum zaczynam miec watpliwosci czy bede mogla sie w owej sukni pokazac. Prosze powiedzcie - czy suknia nr 4 na rysunku to takze cotehardie? i czy dopuszczalne sa takie "bufki" na ramionach. Rysunek pochodzi z ksiazki Historical Costumes of England.
Raya Firedancer
Salve!

Natrafi³am na zdjêcie sukni, która bardzo mi siê podoba. Niestety jestem jeszcze kompletnie zielona i nie mam pojêcia, czy taka suknia jest poprawna... sad3.gif
Czy to w ogóle jest cotehardie?
I czy te rêkawy nie powinny byæ nieco bardziej dopasowane u góry?
No i wi±zania po bokach s± do¶æ widoczne, a jako¶ wcze¶niej wyczyta³am, ¿e nie powinno ich byæ widaæ, wiêc ju¿ zupe³nie siê pogubi³am... crazy.gif
Jakie nakrycie g³owy do tej kiecki pasuje?
Czy rêkawy sukni spodniej mog³yby byæ rozszerzane od nadgarstka i zas³aniaj±ce po³owê d³oni?

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

B³agam, pomó¿cie
Raya
EwKa
To taka odmiana cotehardie zwana potocznie "sukni± Christiane de Pisan". Poszukaj tu: http://www.freha.pl/index.php?showtopic=143
Raya Firedancer
ok, dziêki smile.gif
Króliczyca Mary
Odno¶nie tipetów, czy komu¶ siê rzuci³o w oczy przedstawienie kobiety zamê¿nej, która by nosi³a owe ozdoby? Bo ja trafi³am jedynie na panienki z zaplecionymi ³adnie w³oskami i bez ¿adnych zawojów.
Co by prowokowa³o wniosek, ¿e tipety nie przystoj± kobiecie zamê¿nej. Czy kto¶ mo¿e zwróci³ uwagê na to zagadnienie?
EwKa
S± przedstawienia par ma³¿eñskich i kobita ma i cotehardie z tippetami i chustê cruseler na g³owie. Mam te¿ wizerunek zakonnic z tippetami przy sukni. W Psa³terzu Luttrell-a s± kobiety z prawie prze¼roczystymi welonami na w³osach ze sztucznymi warkoczami i opaskami i nosz± one cotehardie...
Ariestria
Hmmm czy 3,5 mb materia³u wystarczy na uszycie cotehardie?
Calen
Zale¿y jakie masz gabaryty i jakie maj± byæ szerokie kliny , ale trochê ma³o wed³ug mnie .
Ariestria
170 wzrostu. wziê³am tyle, ile bra³am na szycie wczesnej rubachy
Yhm
Zale¿y - jak dobrze skroisz to starczy.
Laukon
Witam.

Na poni¿szej aukcji wystawiaj±ca zachwala cotehardie jako w wiern± rekonstrukcjê. ile jest w tym prawdy? bêdê wdziêczny za wszelkie uwagi.

Link do aukcji.

Informacja nie jest dla mnie (z oczywistych wzglêdów smile.gif ) ale dla znajomej, która stawia pierwsze kroki w rekonstrukcji.

dziêkuje za odpowied¼ i pozdrawiam
Laukon
EwKa
To nie cotehardie a cote simple-suknia spodnia z krótkimi rêkawami, na któr± mo¿na dopiero zak³adaæ sukniê wierzchni± (cotehardie, houppelande, robe itp.)

Aksamit (zapewnie bawe³niany) oraz bawe³niana podszewka dyskwalifikuj± tê sukniê jako "wiern± rekonstrukcjê" sukni z epoki. O szyciu maszynowym ju¿ nie wspomnê...

Suknia z za³±cznika powinna byæ noszona na bia³ej koszuli (nie na niebieskiej) oraz z doczepionymi rêkawkami.
Laukon
Dziêkuje bardzo za odpowied¼ smile.gif
Dziêki Wam cz³owiek uniknie niejednej (czêsto do¶æ kosztownej) wpadki.

pozdrawiam
Laukon
Aramis de Corso
Odkopiê temat.

Zamierzam szyæ dla mojej lubej (mieszczka, pogranicze ¶l±sko-polskie, 1390-1400) cotehardie z obrazka u Gutkowskiej
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
t± po lewej.
Pytanie brzmi - jak ona jest zapinana? Nie widaæ guzików z przodu, nie widzê te¿ bocznych wi±zañ. Je¶libym robi³ j± na guziki z przodu to czy mog± byæ szmaciane czy musz± byæ metalowe?
No i wykrój. Czy wykrój z MTA
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
mo¿e byæ, cz te¿ to zupe³ny mrok i nale¿y wzorowaæ siê na Herjolfsnes nr 38?

No i czy to u Gutkowskiej to tippety czy "psie uszy"?
lewa
wi±zania nie widaæ, bo zas³ania je rêk±. Mo¿e te¿ wi±zania nie mieæ, ale wtedy musia³aby byæ ciêta ze skosa. Zawsze mo¿esz zrobiæ guziki na przodzie, a czy szmaciane, czy mosiê¿ne/cynowe/srebrne/z³ote to zale¿y jak bogata suknia ma byæ. Przy rêkawach s± tipety, a krój polecam jednak herjolfsnes - ten z tmta zjada potworn± ilo¶æ materia³u i gorzej siê uk³ada.
pozdrawiam
Loreley
Wi±zanie nie musi byæ widoczne równie¿ z innych powodów.
1 - Sznurowanie kryte - od spodu materia³u uszka od haftek i przez nie przeci±gniêty sznurek
2 - Zaszywanie - wersja masochistyczna ale niew±tpliwie skuteczna
Evelia
Mam pytanie. Czy w sukni takiej mniej wiêcej o: http://www.strojehistoryczne.pl/index.php?...=17&lang=pl
podszewka powinna byæ w kolorze kontrastowym czy wszystko jedno? Mo¿e byæ bia³a?
Yhm
Mo¿e nie byæ jej wcale, bia³± odradzam. Biel siê brudzi i nie daje efektu szpanu, jaki daje z kolei podszewka kontrastowa.
Witko
To jak w koñcu jest z "obowi±zkowo¶ci±" podszewki w strojach ¶redniowiecznych? (szczególnie cottehardie damskim i mêskim)
Loreley
"Obowi±zkowo¶æ" podszewki jest kwesti± uznaniow±
Suknia królowej Ma³gorzaty [Uppsala Gown] mia³a podszewkê tylko na korpusie [z czerwonego lnu, mimo ¿e suknia jest ze z³otog³owiu].
Czê¶æ strojów z Hejrolfsnes nie ma ¶ladów podszewki w ogóle.
MotyllicA
CYTAT(Loreley @ 15:12 22.03.2010) *
Wi±zanie nie musi byæ widoczne równie¿ z innych powodów.
1 - Sznurowanie kryte - od spodu materia³u uszka od haftek i przez nie przeci±gniêty sznurek
2 - Zaszywanie - wersja masochistyczna ale niew±tpliwie skuteczna


Uszka od haftek? Czy to znaczy, ¿e mo¿na zrobiæ od spodu takie haftki ig³± np. z muliny (bo jest grubsza od zwyk³ych nici), których nie bêdzie specjalnie widaæ i przez nie przeprowadziæ wi±zanie? Mo¿na co¶ takiego zastosowaæ w sukni spodniej? Je¶li moje pytanie jest od czapy, to przepraszam, nie bijcie http://www.freha.pl/style_emoticons/default/bum.gif
Pozdrawiam
Mo¶ka
Pro¶ciej, ³atwiej, lepiej, trwalej i historycznie jest u¿ycie haftek metalowych smile.gif
MotyllicA
W takim razie jak te metalowe haftki wygl±daj±? Te pêtelki siê robi dos³ownie ze dwie minuty, wiêc dla mnie to ¿aden problem :P Tylko pytanie, czy na pewno s± poprawne.
Yhm
Pro¶ciej, ³atwiej i poprawniej jest zrobiæ dziurki i obszyæ - zrobienie dziurki i obszycie to pó³torej minuty, wiêc masz problem z g³owy i pó³ minuty, które mo¿esz spo¿ytkowaæ na ciekawsze rzeczy.
MotyllicA
Dla mnie obszycie dziurki to raczej 5-10 minut :P Jednak mówi³a¶ o metalowych haftkach. Czy to by³ ¿art i chodzi³o Ci o wspó³czesne? Bo ju¿ nie rozumiem dunno.gif Bo wolê haftki/pêtelki od dziurek, je¶li tylko s± historyczne.
Yhm
Serio 5 minut na dziurkê? To jest kilka machniêæ ig³± i masz, nie powinno to zaj±æ wiêcej ni¿ 2 minuty. Dziurki s± wygodne - nie k³uj±, nie odpruwaj± siê i nie psuj±. Pêtelki bêd± ci siê rwaæ. No chyba, ¿e robisz lu¼n± sukienkê, ale po co wtedy wstawiaæ w ni± sznurowanie?

MotyllicA
O, fajny schemacik smile.gif To najpierw popróbujê na jakim¶ skrawku, je¶li nie bêdzie tragicznie i krzywo, to tak zrobiê. Dziêki za pomoc smile.gif
Shan
A tak pytanie z innej beczki:

Jakie polecacie materia³y na tippety? Robimy cotehardie we³niane i potrzebujemy rady co do rêkawków... My¶leli¶my nad bia³ym aksamitem, poniewa¿ jedwab niespecjalnie nam pasuje. Chyba, ¿e polecicie co¶ innego, co bêdzie ³adnie pasowa³o do we³ny i nada siê na tippety?
Basia
O ile pamiêtam, to ju¿ gdzie¶ ta kwestia by³a poruszana...

Ja bym wybór zawêzi³a b±d¼ to do bia³ej we³ny (najlepiej chyba cienkiego sukna) b±d¼ jedwabiu - je¶li mia³by to byæ aksamit, to w tym przypadku te¿ powinien byæ jedwabny (a taki, który wygl±da³by odpowiednio widzia³am na oczy mo¿e z raz... ).
Ale rodzajów jedwabiu jest wiele - pewnie mieli¶cie na my¶li jaki¶ cieniutki jedwab typu satyna, a w tym przypadku mo¿naby spróbowaæ z jakim¶ trochê grubszym, ¿eby ró¿nica pomiêdzy grubo¶ci± sukni a tippetów nie by³a zbyt du¿a.
Mo¿naby te¿ po³±czyæ we³nê z jedwabiem - od zewn±trz we³na, po wewnêtrznej stronie podszyta jedwabiem - wtedy wszystko uk³ada³oby siê ³adnie i pasowa³oby do sukni.

pozdrawiam
Basia
Przeuroczo
Odwa¿ê siê od¶wie¿yæ dwa zagadnienia poruszone ju¿ dawno. Chodzi o pasek na sukni wierzchniej i odszycia brzegów rêkawów. Forumowicze wypowiedzieli siê, ¿e zdecydowanie nie, ale ja Turskiej czarno na bia³ym widzê:
CYTAT
Do koñca XIV w. pozostaj± w u¿yciu suknie z dopasowanymi do figury stanikami, ¶mia³o dekoltowane, opiête na biodrach pasami. Spodnie tuniki nie s± widoczne, w kroju dostosowane niew±tpliwie do wierzchnich i jak one g³êboko wycinane u góry.

Turska wspomina te¿ od obszyciach rêkawów rzêdem pere³ (wynalazek czeski), oraz o zakupie jedwabnej przêdzy na pasy dla dworek królowej Jadwigi.

Wydaje mi siê, ¿e równie¿ w Turskiej czyta³am o haftowaniu brzegów rêkawów i dekoltu kamieniami i z³ot± nici±.

Czy mo¿e Cotehardie, a opisywane suknie to dwie ró¿ne sprawy?
Morrigan
Raczej 2 rozne sprawy. Przejrzy ikonografie i zobaczysz, zedna pani nie nosi paska na cotehardie. (troche nie rozumiem skad moda na grunwie, zeby nosic pasek na wierzchu...) Temat juz chyba, gdzies byl.
EwKa
Chodzi prawdopodobnie o pasy metalowe. Przyk³adów niezbyt sporo a tak na szybko to tu:
http://www.cottesimple.com/love_layers/cot...collection.html
Ostatnie przedstawienie "Mleczarki".

http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002605.JPG
Donatorzy, Viktring w Karyntii, Austria, 1390 1400 r.

Morrigan
No tak, ale to sa chyba jakby "specjalne pasy" do cotehardie i corset fendu (?? prosze poprawic jesli sie myle). Podczas, gdy 100% pan na grunwie do cotehardie naklada zwykle pasek od cotte....
EwKa
To by³y bardzo drogie pasy, czêsto posrebrzane lub srebrne, podobnie zreszt± jak pasy rycerskie w tamtym czasie. Sk³ada³y siê z ogniw / elementów metalowych nanitowanych na skórê lub ta¶mê jedwabn± tkan± na krosnach tabliczkowych.
Morrigan
A mam pytanie czy ten pasek kwalifikuje sie jako do cotehardie czy zwykly ?

http://imagecache6.allposters.com/LRG/13/1345/9X2S000Z.jpg

HAko kiedys zamiesci zdjecie z paskami i na jeden z nich byl podobny tyle, ze do houpki.

Wiekszosc jak nie wszystkie paski do cotherdie byly noszone na biodrach moda, czy jakis inne wzgedy o tym zadecydowaly ?
Przeuroczo
wydaje mi siê, ¿e moda. Kliny by³y wstawiany dopiero od bioder co dawa³o nadal wyd³u¿ony stanik, pasek za³o¿ony wy¿ej skraca³by go.

A jak jest z haftowaniem brzegów sukni? Tak/nie/je¶li siê komu¶ chce ?
marta.br
CYTAT(Morrigan @ 12:00 25.07.2010) *
A mam pytanie czy ten pasek kwalifikuje sie jako do cotehardie czy zwykly ?

http://imagecache6.allposters.com/LRG/13/1345/9X2S000Z.jpg


A to jak jest datowane? Nie jest to przypadkiem II po³ XV wieku?


Pozdrawiam
Marta
Grzyp
Co¶ podobnego ma kobieta po prawej na Zdjêciu z krzy¿a autorstwa Weydena, które jest datowane na okolice 1435 roku:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._Weyden_016.jpg


EwKa
Pod koniec XIV wieku ju¿ wystêpuje taki pasek. Czesz±ca w³osy niewiasta to postaæ z Apokalipsy z Angers datowanej na lata 1373 80.
Przeuroczo
Kilka kolejnych pasków, tym razem z 2 po³owy XVw.
- Op³akiwanie - kobieta w bordowej sukni
- O³tarz Mêki Pañskiej - kobieta w kremowej (?) sukni

S± to paski na sukni wierzchniej? I czy mi siê wydaje czy to zwyk³e skórzane paski z okuciami na koñcach?

Znalaz³am jeszcze przedstawienie sukni obszytej z³otem (na moje oko) i klejnotami, ale to 2 po³owa XVw (Zwiastowanie). Czy s± jakie¶ wcze¶niejsze przyk³ady?

A jeszcze na koniec jeszcze co¶ co mi siê rzuci³o w oczy, czyli nasze wspó³czesne kapcie (Betszeba). Do tej pory nie spotka³am siê z takim obuwiem, czy ma kto¶ mo¿e jeszcze jakie¶ inne ilustracje z kapciami? (wiem, ¿e off i powinno wyl±dowaæ w obuwiu ale to tylko moja ciekawo¶æ)







Owka
Co do "kapcioszków": mam w pamiêci ilustracjê mnicha w podobnym obuwiu (z tym, ¿e p³aska podeszwa), ale z pamiêci nie podam, co i gdzie - jak bêdê mia³a czas, mo¿e odszukam.
EwKa
Hmmm, ja chcia³abym przypomnieæ, ¿e to temat o cotehardie a nie o paskach w 2 po³. XV wieku o kopciuszkach ju¿ nie wspomnê... Proszê jednak trzymaæ siê tematu. Buty do butów, paski do dodatków.
Przeuroczo
No ok temat o coteharie, ale noszenie pasków do niej mie¶ci siê jeszcze chyba w tematyce? Jakby napisaæ w po¶cie o paskach pytanie "czy mo¿na pasek taki a taki nosiæ do cotehardie" to te¿ siê kto¶ mo¿e przyczepiæ, ¿e jest ju¿ temat o cotehardie. To ju¿ siê taka paranoja ma³a robi... zreszt± wystarczy popatrzeæ na posty nowych u¿ytkowników, którzy na dzieñ dobry przepraszaj± za wszystko niemal za to, ¿e ¿yj±. Nie bierze to siê z nieba, tylko z atmosfery na forum. Zadasz pytanie nie w tym temacie albo o¶mielisz siê zapytaæ o to co by³o ju¿ kiedy¶ wspomniane: zgiñ przepadnij.

A teraz koniec offa i pytanie: Czy sukienki z paskami o które pyta³am w swoim wcze¶niejszym po¶cie to cotehardie?
EwKa
Przykro mi ale po to na Fresze s± oddzielne tematy o paskach, sakiewkach lub butach aby tam zg³êbiaæ niuanse w budowie i datowaniu pasków, sakiewek lub butów.
Otrzyma³a¶ informacje, ¿e taki pasek wystêpuje z cotehardie w koncu XIV wieku a w ramach ciekawostki, ¿e u¿ywany byl znacznie d³u¿ej, z innymi ubiorami w 2 po³. XV wieku.

Suknie z postu nr. 145 nie s± cotehardie. Bordowa suknia to kirtle/suknia spodnia. Suknia z Ukrzy¿owania Memlinga nie ma nazwy, wystêpuje sobie jako jako suknia wieszchnia w modzie burgundzkiej. Suknia ze Zwiastowania to jaki¶ typ robe, mocno symboliczny.
Szeherezada
Witam smile.gif
bia³a suknia ze zwiastowania jest podobna do tej zielonej przepasanej paskiem w przedstawieniu ¦w. Anny czy te¿ Agnieszki podaj±cej chleb nagiemu mê¿czy¼nie le¿±cemu w ³o¿u - obraz czeski. Prawdopodobnie jest to mieszczañska suknia wierzchnia, zatem raczej nie cotehardie. Na to ma za d³ugie rêkawy- siêgaj± do nadgarstka, podczas gdy cotehardie ma albo przed³u¿enia mocowane na w³a¶ciwym rêkawie nad ³okciem albo ma szerokie rêkawy przyszyte do korpusu g³ównego i albo puszczone bez szwu (godzinki ks. de Berry - kwiecieñ - narzeczona) albo zaszyte co najwy¿ej do ³okcia (przedstawienia M-me de Pisan). W czeskim krêgu kulturowym (Biblia Wac³awa) pojawia siê corset fendu z doszytymi rêkawami jak w cotehardie (suknia królowej) - taki mix dowodz±cy, ¿e wtedy te¿ lubiano bawiæ siê mod±. Te rêkawy te¿ koñcz± siê najdalej w ³okciu i s± podbite nakrapianym futrem (gronostaj?).
Co do pasków - w eleganckiej odmianie sukni raczej ich nie bêdzie - wszystko mo¿na ukryæ pod sukni± - a dostêp? Wystarczy zostawiæ niezaszyty fragment na szwie (w sukni z klinami od pasa) albo zrobiæ pionowe ciêcia w materiale i os³oniæ je b±d¼ kontrastowym b±d¼ takim samym kawa³kiem materia³u. Ja u¿y³am kawa³ka podszewki. Przy okazji - bia³y w ¶redniowieczu funkcjonowa³ jedynie jako odpowiednik srebra w heraldyce - w odzie¿y wierzchniej raczej nie mia³ zastosowania, bo nie uznawano go (w przeciwieñstwie do staro¿ytno¶ci) za kolor. Pisa³am wcze¶niej o sukni narzeczonej z godzinek. Bogate aplikacje mog± sugerowaæ, ¿e suknia ta by³a wyrazem bogactwa rodu, a zatem u¿yta tam¿e biel (podszewka) wraz z b³êkitem sugeruj± barwy herbu czy te¿ gmerku.
Pozdrawiam
Sz.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.