Warunki Uczestnictwa
w Turnieju na Zamku w Liwie 16-17 sierpieñ 2008
Ka¿dy uczestnik turnieju jest zobligowany do wziêcia udzia³u w co najmniej 2 konkurencjach (poza bitw±), bia³og³owa w jednej.
Dodatkowo ka¿de bractwo jest zobligowane do przygotowania i odtworzenia, dowolnej scenki rodzajowej (mo¿e byæ walka uk³adowa) w niedzielê przed turniejem walk dru¿ynowych.
Podtrzymuj±c tradycjê liwskiego turnieju, od ka¿dego uczestnika z jego sakwy potr±cana jest op³ata wysoko¶ci 10z³ pozwalaj±ca w czê¶ci pokryæ koszty wy¿ywienia i biesiady.
1. Stroje historyczne z okresu od 1280 do 1420 roku
2. Wojownicy startuj±cy w walkach oraz w bitwie powinni posiadaæ zbrojê wzorowan± na pancerzach z okresu 1280 – 1420. Do niezbêdnych elementów ochronnych zalicza siê:
He³m z zas³on±, kapalin z podbródkiem, he³m garnczkowy, rêkawice pancerne (kolcze, p³ytowe), na³okietnice, nakolanniki, kolczuga (p³aty, kirysy, napier¶niki, brygantyny), szyja musi byæ os³oniêta pikowan± kryz±, na któr± zachodzi ko³nierz kolczy.
3. Ubezpieczenie rycerzy we w³asnym zakresie.
4. Zaproszeni wojownicy i ich damy musz± przestrzegaæ regu³y turniejowej i bezwzglêdnie stosowaæ siê do wszystkich poleceñ organizatora dotycz±cych przebiegu turnieju.
5. Nie stawienie siê na stanowisko turniejowe, bêdzie równoznaczne z wykluczeniem uczestnika z turnieju.
6. Agresywne, wulgarne, nieprzyzwoite i bezkarne zachowanie na turnieju, eliminuje dane osoby z imprezy wraz z wrêczeniem im "wilczego" biletu.
7. Wymagamy od ka¿dej grupy przedstawienia przynajmniej jednej pokazowej scenki.
8. Ka¿dy uczestnik turnieju zobligowany jest do wziêcia udzia³u w przynajmniej dwóch konkurencjach (np. bitwa, ³uczniczy), bia³og³owa w jednej (np. konkurs stroju, tañca)
9. Ca³kowity zakaz picia z puszek i korzystania z innych wspó³czesnych wynalazków takich jak . butelki plastikowe, kubki plastikowe itp., obowi±zuje na polu turniejowym. Na terenie obozu prosimy o zachowanie czysto¶ci, bo wielki wstyd i hañba jest gdy puszki i plastik miêdzy namiotami siê wala.
Regulaminy
TURNIEJ BOJOWY
1. Jedyn± broni± dopuszczan± do bojowego turnieju jest: miecz jednorêczny, tasak, kord, d³ugi miecz. Broñ nie mo¿e zawieraæ ostrych krawêdzi i zadziorów oraz ¶ladów rdzy.
2. Minimalna waga broni to 1,1kg
2. Obowi±zkiem ka¿dego z walcz±cych jest posiadanie tarczy, któr± wybierze jego potencjalny przeciwnik.
3. Ka¿dy walcz±cy musi posiadaæ herolda, który zapowie swojego rycerza przed walk±.
3. Do walki zostaj± dopuszczeni wojownicy bezpiecznie opancerzeni (zob. warunki uczestnictwa), zgodnie z obowi±zuj±c± epok±.
4. Walkê ocenia piêciu sêdziów (do¶wiadczeni wojownicy).
5. Zakazane s± uderzenia kantem i rantem tarczy. Mo¿na uderzaæ jej ca³± powierzchni±.
6. Nie mo¿na atakowaæ przeciwnika stoj±c za jego plecami.
7. Ciosy punktowane musz± byæ silne, widoczne i osadzone, zadane powy¿ej kolan i d³oni. Jedno trafienie to jeden punkt.
8. Mo¿na wytr±ciæ przeciwnikowi broñ z d³oni, uderzaj±c mieczem w miecz b±d¼ w rêkawice opancerzon±. Wytr±cenie broni przeciwnikowi równa siê wygranej.
9. Nie mo¿na stosowaæ sztychów.
10. Nie mo¿na podhaczaæ i stosowaæ ciosów zapa¶niczych. Nie mo¿na siê przepychaæ i wieszaæ na przeciwniku. Walka ma byæ techniczna i czysta.
11. Miecz nie mo¿e byæ przywi±zany do d³oni.
12. Walka ci±g³a - trwa do zdobycia 12 punktów przez jednego z walcz±cych.
13. W przypadku widocznego zmêczenia i s³abej kondycji uczestnika bojówki, sêdziowie po naradzie i jednog³o¶nej decyzji , maja prawo wykluczyæ zawodnika z dalszego udzia³u w turnieju bojowym.
UWAGA!
Tu¿ przed przyst±pieniem do walki nast±pi przegl±d uzbrojenia. Osoby, które nie zastosuj± siê do powy¿szych punktów zostan± wykluczone z turnieju bojowego.
Turniej Kusznicy i £uczniczy
1. Konkurs kuszniczy – odleg³o¶æ 20 metrów do tarczy 40cm.
2. Konkurs ³uczniczy – odleg³o¶æ 20 metrów do tarczy 40cm.
W konkursie ³uczniczym i kuszniczym ilo¶æ oddanych strza³ów jest jednakowa i wynosi:
- eliminacje trzy strza³y próbne i trzy punktowane
- pó³fina³y, dwunastu uczestników po trzy strza³y
- fina³y, sze¶ciu zawodników po trzy strza³y
- zwyciê¿a zawodnik z najwiêksz± ilo¶ci± punktów
Wielobój rycerski.
Sk³ada siê z nastêpuj±cych konkurencji:
a) bieg z przeszkodami – d³ugo¶æ 20 metrów
- zaliczenie ka¿dej przeszkody 5 pkt
rzut w³óczni± do tarczy – trafienie 5 pkt
c) strzelanie z ³uku, stoj±c z ruchomego pomostu, do punktowanej tarczy
Zapasy
Konkurencja oceniana przez jednego sêdziego. Walka zostaje rozstrzygniêta, gdy jeden z przeciwników zostanie przewrócony na plecy.
Bitwa
Zachêcamy wszystkich do wziêcia udzia³u, zale¿y nam na jak najwiêkszej ilo¶ci uczestników, bêdziemy potrzebowali zbrojnych, ³uczników, artylerie oraz osoby w cywilnych strojach. Do bitwy jest u³o¿ony scenariusz i walka w wiêkszo¶ci ma byæ typowo pokazowa (pod publikê), bêd± jednak stoworzone oddzia³y dla bardziej bitnych.
£ucznicy bêd± zaopatrzeni na bitwê w pacynki, zorganizowane przez organizatorów.
Plan bitwy
Bitwa rozgrywana bêdzie na placu pomiêdzy zamkiem, a rzek±. Celem bitwy jest zdobycie, przeniesienie i postawienie obok swojej flagi, sztandaru przeciwnej dru¿yny. Sposób prowadzenia walki, taktyka czy strategia le¿y po stronie dowódcy grupy.
Przewidziane s± 3 starcia trwaj±ce oko³o 6-8 minut w zale¿no¶ci od sytuacji na polu walki. Po 6 minutach walki, w przypadku, w którym obie flagi stoj± na swoich miejscach, „sêdzia rogowy” oznajmi o zakoñczeniu potyczki. Dru¿yny wracaj± wówczas pod swoje flagi, a sygna³ „sêdziego rogowego” oznajmi o rozpoczêciu kolejnego starcia.
Je¿eli jedna z dru¿yn straci swoj± flagê w jednym starciu, ma szansê odbicia jej w nastêpnym.
Zasady walki s± podobne do tych, które obowi±zuj± na bohurcie dru¿ynowym. (patrz bohurt. Zakaz wieszania siê, zapasów itd.), aczkolwiek nale¿y pamiêtaæ, ¿e jest to walka w g³ównej mierze pokazowa, taktyczna i techniczna.
Ilo¶æ flag i dru¿yn zale¿eæ bêdzie od ilo¶ci chêtnych
Bohurt
Konkurencja polegaj±ca na starciu zbrojnym kilku grup walcz±cych (5 osobowych). Starcia dwóch grup naraz. Nie mo¿na podhaczaæ i stosowaæ ciosów zapa¶niczych. Nie mo¿na siê przepychaæ i wieszaæ na przeciwniku. Walka ma byæ techniczna i czysta. Ka¿dy walcz±cy, który niezale¿nie od przyczyny podczas trwania bohurtu przewróci siê (przewróci siê czyt. bêdzie le¿a³ na plecach, boku, brzuchu, b±d¼ bêdzie w pozycji na czworaka) , nie ma prawa wstaæ.
UWAGA !!! - osoby stosuj±ce zabronione techniki bêd± eliminowane.
Turniej tañca ognia
1. Turniej Ognia odbêdzie siê wieczorem na dziedziñcu zamkowym. W turnieju tym mog± wystêpowaæ grupy lub osoby indywidualne.
2. Jury Turnieju Ognia bêdzie sk³adaæ siê z 3 osób, które bêd± oceniaæ:
- warto¶æ artystyczn± pokazu i oryginalno¶æ pomys³u;
- perfekcjê wykonania;
- rodzaj muzyki pokazowej (preferowana ¶redniowieczna, disco-polo powoduje automatyczn± dyskwalifikacjê);
- strój lub przebranie i makija¿
- profesjonalizm sprzêtu do pokazu
3. Turniej Ognia rozpoczyna siê pokazem ka¿dego z uczestników do muzyki przygotowanej przez Jury, a która to muzyka jest do ods³uchania i ¶ci±gniêcia z tego adresu:
http://www.wrzuta.pl/audio/irsEfARsf9/muza_do_turnieju_ognia 4. Nastêpn± konkurencj± jest dowolny pokaz w³asny. Czas trwania tego pokazu nie jest limitowany, a ka¿dy uczestnik Turnieju Ognia wykonuje swój pokaz do wcze¶niej dostarczonego utworu na p³ycie CD.
5. Je¶li w Turnieju Ognia wyst±pi wielu uczestników, po eliminacjach konkursowych do fina³u przechodz± trzy osoby lub grupy z najlepsz± ocen± (ocena zdobyta do tej pory w finale siê nie licz±). Przy niewielkiej obsadzie tego Turnieju – dalszy jego przebieg ustali Jury bezpo¶rednio na miejscu.
6. Finali¶ci bêd± prezentowaæ swoje umiejêtno¶ci do INNEGO swojego utworu dostarczonego tak¿e na p³ycie CD oraz dodatkowo do jednego wylosowanego utworu z kolekcji wcze¶niej przygotowanej przez Jury
7. Finalistom, oprócz standardowej oceny, doliczona zostanie nota za umiejêtno¶æ dostosowania choreografii pokazu do wylosowanego utworu.
8. Zwyciêzc± zostaje uczestnik Turnieju Ognia który zdoby³ najlepsz± ocen± Jury. Otrzymuje on nagrodê g³ówn± ufundowan± przez Organizatora. Pozostali finali¶ci otrzymuj± nagrody niespodzianki, ufundowane tak¿e przez Organizatora.
9. Zwyciêzca Turnieju Ognia wykonuje na zakoñczenie w³asny pokaz.
10. Wszelkie nie ustalone sporne sprawy lub w±tpliwo¶ci rozstrzyga Jury
11. Jury nie jest przekupne, acz nie ma takiego bakszyszu, którego by nie przyjê³o w zamian za … .