Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] - Flet
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Stron: 1, 2, 3
Ardagast
W sumie to moja pierwsza wypowied¼ wiêc witam :] Przejrza³em ca³y temat i nigdzie nie znalaz³em jakiejkolwiek wiadomo¶ci odno¶nie samodzielnego wykonania fletu (w³a¶ciwie fujary), a postanowi³em pobawic siê budow± instrumentów z terenów s³owiañszczyzny oraz skandynawii. Od piêcu lat ju¿ uczê siê w szkole muzycznej gry na oboju wiêc instrumenty dête jak i teoria muzyki nie s± mi obce jednak o sposobach wyrobu piszcza³ek niewiele wiem.

Zebra³em sporo ³adnych ga³êzi czarnego bzu, wysuszy³em, okorowa³em, przyci±³em i pozby³em siê rdzenia. Jednak czy kto¶ mi móg³by poradzic co¶ odno¶nie szczegó³ów wykonania samego ustnika? Na wielu zdjêciach widzia³em dwa rodzaje - albo ten pospolity jak w fletach prostych "z dzióbkiem", b±d¼ uciêty na p³asko z otworem po¶rodku przekroju. Narazie jestem w trakcie robienia fujary wielkopostnej dlatego my¶lê ¿e ten drugi rodzaj bêdzie tu odpowiedniejszy. No i czy jest jaka¶ zasada pod jakim k±tem powinien byc wykonany otwór przy ustach aby odezwa³ siê d¼wiêk, poniewa¿ narazie pos³ugujê siê metod± prób i b³êdów, wiêc jaki¶ czas mi to zajmie?
D±brówka
CYTAT(Ardagast @ 20:23 09.01.2010) *
b±d¼ uciêty na p³asko z otworem po¶rodku przekroju.


Jak to z otworem po¶rodku przekroju? Masz jakie¶ zdjêcie? Chyba wiem, o jaki typ Ci chodzi ale tam otwór w ¿aden sposób nie jest po¶rodku.

Gloria mia³a kiedy¶ fujarê od Bzowskiego i o ile dobrze pamiêtam, zakoñczenie by³o proste, czyli takie:
http://www.mfa.gov.ua/data/upload/publicat...339/sopilka.jpg

Otworów po¶rodku nie widzia³am jak ¿yjê.
Aubrey
W za³±czniku widok ustnika fujary wielkopostnej produkcji Bzowskiego. Materia³ bez czarny.

Stronê temu toczy³a siê dyskusja nt. samego producenta i wy¿szo¶ci plastiku nad natur± i zakoñczeñ drewnianych piszcza³ek w stylu „kija od szczotki”, to poni¿ej macie jeszcze jedno zdjêcie tym razem piszcza³ka 6 otworowa ten sam producent, jeno bez zakoñczenia „kija od szczotki”.
Bzowski nie rekonstruuje dawnych instrumentów, nie buduje instrumentów, których brzmienie mo¿na us³yszeæ na salach koncertowych.
Je¿eli kto¶ szuka autentycznych brzmieñ instrumentów ludowych czy bli¿ej pasterskich i decyduje siê na plastik to chyba nie têdy droga, ale ka¿demu wed³ug potrzeb.


Ardagast
Faktycznie mój b³±d i niedopatrzenie. Wycofujê ten otwór po¶rodku smile.gif ¬le zinterpretowa³em pewnie jaki¶ cieñ na którym¶ ze zdjêc fujar (ju¿ nie pamiêtam ale byc mo¿e nawet ze strony p. Bzowskiego). W³a¶nie takich zdjêc jak powy¿ej szuka³em wiêc dziêki. Teraz tylko doj¶c do idealnego k±ta aby moja fujara zaczê³a gadac.
Grajek
produkcja i sprzeda¿ kopii instrumentów muzycznych XV - XVIII w.
31-044 Kraków ul. Grodzka 62/7a
tel/fax (012) 422 46 52 lub 825 77 91

jednak uprzedzam, ¿e nie s± one bynajmniej tanie icon_sad.gif .
Drógi wytwórca to pan Dobrzañski, zajrzyjcie do temayu producenci tam dowiecie siê czego¶ wiêcej smile.gif.

Co do tego to chcia³am sprostowaæ parê rzeczy:
1. Flety nie sa robione w Krakowie, tylko przez ta firme s± sprowadzane z Niemczech.
2.Pan Dobrzañski nie robi fletów tylko na nich gra. W³asnorêcznie wyrabia tylko stroiki. Owszem mo¿e poprawiæ niedoskona³o¶ci jakie s± w fletach, sza³amai itp, np. powiekszenie dziury, czy bloku. Sama ju¿ nie raz korzysta³am z jego pomocy.
3. Je¿eli kto¶ chce kupiæ flet to poleca³abym flety z firmy Mollenhauer, nie s± tanie ale s± bardzo dobrej jako¶ci i dobrze stroj±.
lgut
Witam.
Chcia³bym siê dowiedzieæ paru rzeczy na temat tin whistle. Czy instrument ten wpisuje siê w okres ¶redniowiecza? Je¶li tak to czy instrument ten wykonany przez Marka Bzowskiego (np. taki b±d¼ inne) mie¶ci siê na tyle w kanonie ¶redniowiecznych instrumentów, abym móg³ bez obaw przed stosem, pojawiæ siê z nim na jakiej¶ powa¿nej imprezie.
Anulka
Cze¶æ.

Wed³ug Herberta W. Myersa, "tin whistle" (flety z 6 dziurkami z góry, bez oktatowej) by³y przodkami fletów prostych (7 dziurek + oktawowa). Nie wiem, czy s± jacy¶ badacze, którzy podzielaj± ten pogl±d, ale obecny kiedy¶ na tym forum mediewista, Lecheor, nie zostawi³ na tym wniosku suchej nitki. Wed³ug niego "tin whistle" wspó³istnia³y raczej z fletami prostymi jako instrumenty pasterskie.

Co do whistla ze zdjêcia, to jest z nimi problem o tyle, ¿e wszystkie znane mi znaleziska fletów prostych ze ¶redniowiecza by³y jednoczê¶ciowe, a ten - jest rozk³adany. Mo¿e raczej spróbowa³by¶ tego podwójnego fletu? Sporo takich w ikonografii, chocia¿ mo¿liwe, ¿e by³y to instrumenty stroikowe. O bzie czarnym jako materiale te¿ nie s³ysza³am. No i brzmi bardziej jak bambus ni¿ jak porz±dne drewno...

O palenie na stosie siê nie obawiaj - przez dwa lata nikt nie pozna³, ¿e mój tabor pipe od Bzowskiego jest nie tegez ;) Choæ do zani¿ania poziomu rekonstrukcji oczywi¶cie nie namawiam.
lgut
Dziêki za informacje :).
Viator
CYTAT
O bzie czarnym jako materiale te¿ nie s³ysza³am. No i brzmi bardziej jak bambus ni¿ jak porz±dne drewno
Z tego co mi opowiada³ - i pokazywa³ w praktyce - dawno temu mój dziadek, bez czarny jak i parê innych gatunków krzewiasto-drzewiastych wierzb i innych podobnych s± tradycyjnym materia³em na pasterskie fujarki/piszcza³ki oraz gwizdki (co niekoniecznie oznacza, ¿e materia³em u¿ywanym ju¿ w ¶redniowieczu, ale bardzo prawdopodobne ¿e tak) - praktycznie chodzi nie o jaki¶ szczególny d¼wiêk czy inne "parametry u¿ytkowe", tylko o kwestie technologicznej ³atwo¶ci wytwarzania - dok³adnie o to, ¿eby z wyciêtego prêta, przeznaczonego na instrument, da³o siê zsun±æ bez uszkodzenia korê, a potem nasun±æ j± z powrotem po wyciêciu komory "gwizdka". Bambus jest pusty w ¶rodku - u nas puste w ¶rodku ro¶linki o odpowiedniej sztywno¶ci rurki nie rosn±, wiêc trzeba robiæ w³a¶nie tak. Generalnie tym co gra jest s³up powietrza zamkniêty w rurce, a sam materia³, z którego jest zrobiona rurka, jest istotny tylko o tyle, ¿e powinien w tym nie przeszkadzaæ (np. nie odkszta³caæ siê za bardzo od wilgoci bo zaczyna brzêczeæ, itp., itd.) - przy prostej fujarce, od której nie wymaga siê ani super trwa³o¶ci, ani czystego d¼wiêku, nie musi to byæ wyselekcjonowane drewno.
wszebor
CYTAT(Anulka @ 22:27 10.07.2010) *
O bzie czarnym jako materiale te¿ nie s³ysza³am. No i brzmi bardziej jak bambus ni¿ jak porz±dne drewno...


Tak jak pisa³ Viator, to jedt materia³ tradycyjny, je¿eli chodzi o wsie Polskie w³a¶nie ze wzglêdu na jego budowê. Dopowiedzia³bym tylko, ¿e nie jest to materia³ w obróbce ³atwy. Chodzi o to, ¿e du¿o trudniej jest go zaimpregnowaæ w taki sposób, ¿eby po impregnacji nie straci³ skali.

Co do budowy fletów. Ardagast, zrób najpierw kilka z PCV. Wcale nie ¿artujê. Ca³kiem niez³y d¼wiêk z nich wychodzi, a mo¿na siê mniej wiêcej nauczyæ zasad strojenia. Przed prac± z bzem czarnym to moim zdaniem niemal konieczno¶æ, je¿eli nie chcesz tego bzu du¿o napsuæ.

http://www.ggwhistles.com/howto/

Tutaj masz linka, gdzie wszystko jest w miarê dobrze opisane. Zrób takich kilka a potem zabierz siê za bez.
D±brówka
True, true... Zrobi³am kiedy¶ sza³amajê ze s³omki do napojów. Kumpel poszed³ krok dalej i po opanowaniu rozstawu dziurek zrobi³ sobie bzyczek z prawdziwej s³omy. Tak czy siak warto poeksperymentowaæ na jakim¶ niedrogim materiale.
Katja
Witam,
mam takie pytanie. Przede wszystkim dla osób, które gra³y na obu wersjach fletu, albo obserwowa³y innych. Teoretycznie wiem, chcê us³yszeæ zdanie praktyków.
Przechodz±c do meritum:
czy rzeczywi¶cie flet z palcowaniem niemieckim przegrywa z tym barokowym? Je¶li tak, to konkretnie gdzie. smile.gif
Viator
Renesansowy - ten bez dodatkowych dziurek na pierwszych dwóch stopniach - z barokowym - tym o dodanych otworkach pó³tonowych przy nich - przegrywa o tyle, ¿e te w³a¶nie dwa pó³tony trudno z niego wydobyæ, wymaga to zakrycia jednej z tych dziurek nieco wiêcej ni¿ do po³owy i zale¿nie od "utrafienia" w stopieñ tego zakrycia albo wyjdzie ci w³a¶ciwy d¼wiêk albo nie. Tak jakby na tych dwóch stopniach strój instrumentu nie by³ temperowany. I tylko tyle.

Bo tak poza tym to tabela chwytów jest ³atwiejsza ni¿ na barokowy, mniej siê trzeba namachaæ palcami przy innych pó³tonach, tych ze ¶rodka pierwszej oktawy. Mój egzemplarz w dodatku lepiej ³apie najwy¿sze d¼wiêki z górnej oktawy, ma szersz± skalê ni¿ moje dwa egzemplarze barokowe (ale nie wiem na ile jest to jego "cecha osobista" a na ile "bonus" wynikaj±cy w³a¶nie z tego samego braku dodatkowych dziurek u wylotu).

No i jest poprawny historycznie z wygl±du.
Katja
Dziêki Viator, ale nie do koñca mi o to chodzi³o.
Wiem, ¿e palcowanie niemieckie to wynalazek XX wieku i nijak siê ma do historyczno¶ci, ale jak na razie to jedyne mi znane forum, gdzie jest spora grupa ludzi muzykuj±ca na tym instrumencie.
A i muzyka dawna bardzo mi siê podoba.
Ale wracaj±c do meritum, chodzi mi o to:
rodzaje palcowania
Mówi siê, ¿e palcowanie niemieckie utrudnia grê pó³tonów, chcia³abym us³yszeæ zdanie praktyków, czy rzeczywi¶cie tak jest. smile.gif
Viator
A! To nie, tutaj nie pomogê, "odstawi³em" dodatkowe dziurki. smile.gif
Katja
Ok, dziêki za zainteresowanie. smile.gif
A co do barok- renesans. Barokowe co prawda dopiero siê rozgrywaj±, ale te¿ mi siê lepiej gra na flecie renesansowym. smile.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.