Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] - Flet
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Stron: 1, 2, 3
Varulv
Witam !

Poszukuje zapisów nutowych b±d¼ innych ( takich np. gdzie jest pokazane które "dziurki" we flecie zatykaæ bigsmile2.gif ) ¶redniowiecznych (najlepiej takich wczesnych devil.gif ) utworów (ballad itp. ) na flet ( chocia¿ i na inne instrumenty nie pogardze (aczkolwiek nie jestem uzdolniony w ¿adnym kierunku szef.gif )).
Bêde wdziêczny za wszelkie przejawy wspó³pracy !

Pozdrawiam !
Joanna
Witam

Je¶li po raz pierwszy stykasz siê z fletem (nie napisa³e¶ porzecznym czy prostym) to przy zakupie instrumentu znajdziesz w opakowaniu tabele chwytów gdzie jest pokazane które dziurki zatykaæ smile.gif . Je¶li chodzi o nuty to du¿o mozna znale¶æ w internecie (nie polskim) tylko musisz znaæ tytu³y bo szukanie w ciemno zajmuje masê czasu, ale oczywi¶cie próbuj. Osobi¶cie posiadam mase nut w formacie pdf i ps ale prawie wszystko to renesans, pozatym utwory ¶redniowieczne s± za zwyczaj jednog³osowe.
http://www.iinet.net.au/~nickl/recorder.html tu znajdziesz chwyty i wiele innych

Pozdrawiam smile.gif
Varulv
Witam !

Stronka sie na pewno przyda .. troche tam tego jest smile.gif
Co do fletu ... jak gdzie¶ m±drze znalaz³em to mam niby flet prosty w stroju niemieckim ( ¿e niby 5 dziurka mniejsza od pozosta³ych).....ale chwytów nie ....... bo ja go nie kupowa³em osobi¶cie.
Je¶li nie by³oby to problemem to prosi³bym o nutki na maila smile.gif .. jak to mówi± od przybytku g³owa nie boli, a i utworki te¿ mog± byæ interesuj±ce.

Pozdrawiam
Joanna
Witam bigsmile2.gif

Co do stroju to nie wiem nic o niemieckim, ale z chêci± poszerze moj± wiedze smile.gif. Flety zozró¿niam na renesansowe które nie maj± dwóch ostatnich dziurek podwójnych (takie przypuszczam wywodz± siê ze ¶redniowiecza), i na barokowe które takie dziurki posiadaj± (dla wiêkszej wirtuozerii i precyzji). Oprócz tego mog± byæ w ró¿nych strojach (nie pamiêtam jak siê to okre¶la³o szczerba.gif ) np w C tzn. ¿e pierwszym dzwiêkiem (wszystkie dziurki zakryte) jest w³a¶nie C (g³ównie soprany i tenory) lub F (j.w.), s± jeszcze inne ale mniej popularne.

Pozdrawiam smile.gif
S³owianka
Joanno a mo¿e Ty znasz kontakt do jakiego¶ producenta fletów ¶redniowiecznych? Najlepiej by by³o, ¿eby mieszka³ w Warszawie, ale moja desperacja siêga granic Polski ;)
Za³±czam dla zainteresowanych ³adny obrazek-zdjêcie fletów znalezionych w Elbl±gu i flet z Holandii.
Knappe
Witam!
Joanna, mo¿esz mi wys³aæ jakie¶ nutki ¶rediowieczne na flet?
bigsmile2.gif bigsmile2.gif bigsmile2.gif pliska - knappe@wp.pl
S³owianka
Ja mam trochê nutek ¶redniowiecznych...g³ównie w pdfach poza tym mam namiar na stronê z wyszukiwark± tañców: melodii, ich opisów i nutek do nich.
Je¶li jest kto¶ zainteresowany to mogê na maila wys³aæ.
Moje pytanie o producenta fletów nadal aktualne.
Ptack
co do grania; naj³awtwiej poprostu pu¶ciæ sobie kawa³ek kilka razy i go rozilepaæ na flet. Flet nie jest wybitnie trudnym instrumentem, je¶li poprostu chce siêzagraæ prost± melodyjkê. Pomijam tu oczywi¶cie dynamikê i ozdobniki.

Osobi¶cie preferujê whistle, ale flecik prosty te¿ ma swój urok. Polujê na tani flet tenorowy do kompletu prostych ;)))
S³owianka
Rozpracowanie utworu nie jest wcala takie proste kiedy komu¶ pewne ciê¿kie zwierze na ucho niechc±cy nadepnê³o w m³odo¶ci:) branle..pavana to jeszcze w miarê proste ale galliardê rozpracowaæ to ju¿ wiêkszy problem smile.gif
jest jeszcze jedno wyj¶cie...znale¼æ midi utworów i przekonwertowaæ w takim specjalnym programiku, np. capella 2000 (demo mo¿na dostaæ gratis w necie) smile.gif
nie dyskryminujmy pó³g³uchych smile.gif)))
podpisano:pó³g³ucha
hehehe
Joanna
Witam bigsmile2.gif

Je¶li chodzi o producentów fletów i nie tylko smile.gif to znam bardzo dobrego instrumentalistê pana Tomaszewicza ma on w³asn± firmê pisa³am o nim w temacie sza³amaja :
siedziba firmy to Kraków ale sam wytwórca mieszka g³ównie w Wawie
T&S
produkcja i sprzeda¿ kopii instrumentów muzycznych XV - XVIII w.
31-044 Kraków ul. Grodzka 62/7a
tel/fax (012) 422 46 52 lub 825 77 91

jednak uprzedzam, ¿e nie s± one bynajmniej tanie icon_sad.gif .
Drógi wytwórca to pan Dobrzañski, zajrzyjcie do temayu producenci tam dowiecie siê czego¶ wiêcej smile.gif.

Pozdrawiam bigsmile2.gif
Robert Bagrit
Witam!

Je¶li kto¶ chce siê nauczyæ graæ na flecie to polecam pozycjê... "Fiku miku na fleciku" cool.gif
Serio. W tej chwili nie pomnê autora ale jak znajdê to pode¶lê.
Dok³adnie opisane wszystkie dziurki smile.gif Sporo melodii, æwiczeñ.

Poza tym w sieci jest masa utworów MIDI. Nie przez wszystkich doceniane. Mo¿na taki utwór ³atwo przekonwertowaæ do zapisu nutowego i mamy ca³± masê nut...

Dla mi³o¶ników d¼wiêków z ró¿nych epok:
Instrumenty, muzyka, teksty

S³owianko Mo¿esz mi przes³aæ jakie masz nutki?

Pozdrawiam
S³owianka
Robercie ju¿ wymieniam(aczkolwiek nie wszystkie z pewno¶ci±, gdy¿ dysk mój pe³en jest tajnych zakamarków, o których ju¿ sama dawno zapomnia³am ;) ).
Mam nutki do: Sanosa porfia,Oy comamos y bebamos(Cancionero musical de palacio-Juan de Encina) ; In taberna quando sumus, Bache bene venies-Carminka buranka ; Douce dame jolie-Guillaume de Machaut ; Stella splendens,splendens ceptigera, O virgo splendens, Mariam matrem virginem, Los set goyts, Laudemus virginem, Ad mortem festinamus, Polorum regina z Manuskryptu z Montserrat ; Falla con misurus(La spagna) ;
La Francoise nouvelle ; Petit vriens ; Gelosia ; La courante ; La volte ; Basse dance Jouyssance ; ró¿ne galiardy ; 4 Cantigi od króla Alfonso X El Sabio ; branle: war, officiel, de la Haye, des chevaux, des hermites, trihory de bretagne, d'Ecosse, Aridian, Charlotte, de Pinagay, du haut barrois, Gai, simple, double, praczki , maltañski.
Nie na dysku, tylko ju¿ wydrukowane(w czasach ¶wietno¶ci, gdy staæ mnie by³o na tusz ;) )
mam te¿ trochê utworów Wogelveide'a i takich tam anonimowych ró¿nych melodyjek jak np:Reis glorios albo summer est icumen in (wybacz wszystkie pope³nione b³êdy w zapisie).
Moje nutki s± oczywi¶cie w transkrypcji dzisiejszej, chocia¿ znam stronê z facsimilami stron ze zbioru Cantigas de Santa Maria.
Nutki które wymieni³am...no có¿..³atwo je zagraæ, a co wa¿niejsze-ja potrafiê je wydusiæ z instrumentu, wiêc je¶li szuka³e¶ czego¶ dla wirtuoza, to chyba nie to smile.gif
Pozdrawiam.
saggitarius
Faktycznie - "Fiku miku na fleciku" jest bardzo dobr± pozycj± do nauki gry na flecie (sam od niej zaczyna³em parê ³adnych lat temu). Je¶li chodzi o dostêpno¶æ nut i ew. tekstów do utworów muzyki dawnej to najlepszym (najtañszym...) miejscem do ich pozyskania jest jednak sieæ. Parê u¿ytecznych i dzia³aj±cych (na dzieñ dzisiejszy) linków:

http://perso.club-internet.fr/brassy/PartM...gas/CSMIDI.html
(mid-y, jest z czego wybieraæ...)

http://perso.club-internet.fr/brassy/PartM...gas/cstext.html
(to¿e samo - teksty)

http://tirannon.tky.hut.fi/dance/orc_mp3/alpha/
(mp3, ró¿ne utwory od XIV do XVII w.)

http://sca.uwaterloo.ca/Hendricks/
(niesamowita strona - zobaczcie sami)

http://www.csupomona.edu/~jcclark/emusic/renaissa.html
(co¶ z renesansu)

http://www.musicaviva.com/ensemble/rv/inde...dex.tpl#webring
(równie¿ renesans)

Poza tym mo¿na dostaæ trochê pozycji ksi±¿kowych ale te zagraniczne s± niestety do¶æ drogie a z polskich opracowañ w tym momencie nie ma ¿adnych na rynku (nikt ich nie wydaje? - je¶li nie jestem na bie¿±co to niech mnie kto¶ poprawi). Dawno temu (no - mo¿e nie a¿ tak bardzo) by³y dostêpne trzy bardzo dobre polskie serie wydawnicze:

- "Muzyczne silva rerum" - Polskie Wydawnictwa Muzyczne
- seria wydawnictwa Triangiel Komo-Graf (m.in. "Tañce z tabulatury Jana z
Lublina", "Arcydzie³a polskiego ¶redniowiecza", etc.)
- "Musica antiqua polonica" - równie¿ PWM
A¶ika
Je¶li chodzi o flet o stroju niemieckim, to napotka³am na jednej ze stron tak± oto informacjê:

Obok fletów systemu barokowego istnieje w u¿yciu system niemiecki, niefortunnie do¶æ powszechnie stosowany. U¿ywa on uproszczonych chwytów podstawowych, i nie jest instrumentem pe³nowarto¶ciowym. Przygotowany z my¶l± o najm³odszych ogranicza siê do podstawowych d¿wiêków skali i nie jest w stanie sprostaæ bardziej wymagaj±cym melodiom. U¿ywa siê porównania "pianino bez kilku czarnych klawiszy"

Na nieszczê¶cie okaza³o siê, ¿e ja te¿ mam taki flet face4.gif Ale mimo wszystko, dobrze siê na nim gra smile.gif
saggitarius
Fakt, flet renesansowy to takie pianino - nie tylko bez kilku czarnych klawiszy zreszt± - mo¿na powiedzieæ, ¿e bez wiêkszej po³owy klawiatury, a na dodatek (o zgrozo) bez peda³ów...[/quote]
Ukasz Spode £ba
Na turnieju w Kaltenbergu postanowi³em kupiæ sobie jaki¶ fajowy flet...idê na stragany, patrzê, le¿y jaki¶ krótki, ma³y, drewniany... no spoko spoko....patrzê na cenê... 140 EURO... bum.gif
Joanna
Có¿ nie dostaniesz dobrego fletu do cwiczeñ poni¿ej 100z³, niestety to tak jak z np. mieczami, za jakosc sie p³aci.

Ja zbieram na porz±dny flecik renesansowy smile.gif. Ale d³ugo bêde jeszcze zbieraæ...

pozdrawiam
S³owianka
No tak, ja mam takie dobre fleciki a tu siê nagle okazuje ¿e toto kapry¶ne paniska...za zimno-nie gra, za wilgotno-nie gra, zimny pier¶cieñ-nie gra,za d³ugo gram-przestaje graæ, nie naoliwiony-fa³szuje niemi³osiernie a w dodatku ¶redio co miesi±c zmieniaj± siê d¼wiêki....utrapienie smile.gif
mam te¿ taki zwyk³y drewniany flet od 5 lat(za 50 zeta go wtedy kupi³am) i nigdy nie stroi³ fochów....smile.gif

mo¿e kto¶ zna sposób na granie na wolnym powietrzu na takich kapry¶nych flecikach?¿eby siê nie rozstraja³y i gra³y tak jak zwykle??
AgraveiN
CYTAT(S³owianka)
No tak, ja mam takie dobre fleciki a tu siê nagle okazuje ¿e toto kapry¶ne paniska...za zimno-nie gra, za wilgotno-nie gra, zimny pier¶cieñ-nie gra,za d³ugo gram-przestaje graæ, nie naoliwiony-fa³szuje niemi³osiernie a w dodatku ¶redio co miesi±c zmieniaj± siê d¼wiêki....utrapienie smile.gif
mam te¿ taki zwyk³y drewniany flet od 5 lat(za 50 zeta go wtedy kupi³am) i nigdy nie stroi³ fochów....smile.gif

Potwierdzam potwierdzam.
Prosze pomó¿cie S³owiance, bo naprawdê niemi³osierne s± te fleciki dunno.gif bum.gif

CYTAT
postanowi³em kupiæ sobie jaki¶ fajowy flet...idê na stragany, patrzê, le¿y jaki¶ krótki, ma³y, drewniany... no spoko spoko....patrzê na cenê... 140 EURO...

hmmmmmm... To i tak jeszcze tanio za tego typu rzeczy. :P Ale mo¿e mi siê tylko wydaje

Pozdrówka! //
Gloria z Krakowa
CYTAT(Merdion)
Na turnieju w Kaltenbergu postanowi³em kupiæ sobie jaki¶ fajowy flet...idê na stragany, patrzê, le¿y jaki¶ krótki, ma³y, drewniany... no spoko spoko....patrzê na cenê... 140 EURO... bum.gif

Na S³owacji widzia³am kiedy¶ kramik wy³o¿ony po brzegi przeró¿nymi ludowymi piszcza³ami. Ale mi³y pan sprzedawca powiedzia³ wprost: NIE DLA POLAKÓW. ¯e niby nas nie staæ...



Mam problem wagi po prostu kosmicznej i nie wiem co z tym zrobiæ szczerba.gif Mama przywioz³a mi ze Lwowa dwa cudne flety (jeden taki maciupki, ruski, zdobiony, prze¶liczny). Sêk w tym, ¿e nie umiem ich obs³u¿yæ!!! Prawdopodobnie po kilku dniach oswajania odkryjê, ¿e po prostu dmucha³am niewystarczaj±co delikatnie, b±d¼ co¶ w tym stylu... Ale my¶la³am, ¿e po paru latach gry poradzê sobie z byle drewnian± dmuchaw± face4.gif
Flety maj± dziwny (jak dla mnie) rozk³ad ró¿norozmiarowych dziurek. Z przodu jest ich po osiem, rozstawionych chyba z my¶l± o osobach dotkniêtych artretyzmem (czwarty odskakuje w bok jak kopniêty). Z ty³u po dwie; jedna u gry, druga u do³u. Ustnik jest p³aski. Strasznie dziwnie mi siê na tym próbuje; nie umiem u³o¿yæ palców, ani wydobyæ sensownego d¼wiêku. Górne tony jeszcze tyle o ile brzmi±, da siê na nich robiæ modulacje i ozdobniki, ale dolne to piszcz±ce wsio rawno. A produkt ze sklepu muzycznego chyba powinien graæ.
Mo¿e kto¶ ma do¶wiadczenie z fletami bardziej skomplikowanymi ni¿ popularne renesansowe "pó³profesjona³y"? Zaczyna³ podobnie jak ja i wyt³umaczy na czym to polega? B³agam, poratujcie biednego lajkonika, któremu nie wystarczy samo patrzenie na instrument bum.gif

Podejrzewam, ¿e podobnie musz± czuæ siê osoby ogl±daj±ce "¶wierszczyki" tongue.gif ass.gif
Morholt
Witam!

Mam olbrzymia prosbe,o ile oferta jest jeszcze aktualna...Slowianko,moglabys mi rowniez wyslac troche sredniowiecznych nutek w jakims powszechnie ,,czytelnym'' formacie (pdf, jpg i nie wiem jeszcze jakie moga byc) na mojego maila?
Z gory dziekuje!!!

Morholt
koharu
Witam!
to ja siê dopiszê z czym¶ od siebie :D
od jakiego¶ czasu posiadam ciekawy flecik produkcji niemieckiej, jego atutem jest to, ¿e poprzeczny (moja mi³o¶æ, bo na pe³nowymiarowym gram od wielu lat), nie jest niestety drewniany(jakie¶ tworzywo koloru czarnego, ale za Chiny nie powiem co to...)
wszystko by³oby piêknie, ale jak dot±d nie uda³o mi siê rozszyfrowaæ chwytów do tego ciekawego instrumentu
znaczy siê co¶ na nim wygram, trochê toto popiszczy, jednak¿e ¿eby to mia³o czyste tony to tylko pomarzyæ mo¿na (inna sprawa ¿e ci±gle brak mi czasu ¿eby nad tym porz±dnie popracowaæ)
mo¿e kto¶ z Was spotka³ siê kiedy¶ przy okazji z tego typu flecikiem i wie jak z nim walczyæ...
mo¿na by go uznaæ za wstêpn± formê pikuliny, bo klapek nie ma, jeno same dziurki
pozdrawiam smile.gif
D±brówka
S³owianko, ja wprawdzie nie mam jeszcze historycznego fletu, ale barokowe sopranino, te¿ BAAARDZO kapry¶ne. Da siê je jednak ujarzniæ i podejrzewam, ¿e podobnie bêdzie z Twoimi piszcza³ami: przed gr± trzymam flet zawsze chwilkê przy ciele, w rêkawie albo tam, gdzie kobiety-szpegowie chowaj± mikrofilmy. Je¶li temperatura fletu jest zbli¿ona do temperatury cia³a, woda nie skrapla siê w ustniku (podejrzewam, ze to siê dzia³o kiedy przestaje graæ, gdy grasz za d³ugo). Kiedy jednak w instrumencie zbierze siê na tyle wody, ¿e przestaje on graæ ew. "turkocze", trzeba zatkaæ wszystkie dziurki na d³u¿szej czê¶ci fletu (labium?), pozostawiæ tylko tê, w któr± sie dmucha i tê sko¶n±, na przedniej czê¶ci fletu, z której wylatuje d¼wêk i dmuchn±æ energicznie w tê-¿e dziurkê. W ten sposób, bez rozkrêcania i rozstrajania mo¿na oczy¶ciæ flet. Polecam te¿ po d³u¿szym nieu¿ywaniu przelaæ ca³y flet wod± zmieszan± z olejem (zawiesin±) ale SZYBKO wydmuchaæ albo wytrzeæ p³yn z wewnêtrznych powierzchni. Tak samo, odk³adaj±c flet po skoñczonej grze trzeba go KONIECZNIE przedmuchaæ ustnik i wytrzeæ miejsce ³±czenia ustnika z tub± (o ile tak to siê nazywa), wogóle usun±æ wilgoæ ze wszystkich dostêpnych miejsc, a odk³adaj±c flet na d³u¿sze niegranie, pokryæ t³uszczem tê sko¶n± dziurkê, z której wylatuje d¼wiêk, oraz ³±czenie ustnika z tub± (-||-). Mam nadzieje ¿e bêdzie lepiej dzia³aæ. Pozdrawiam.
Joanna
A sk±d pomys³ przep³ukiwania drewnianego fletu wod± - nawet z olejem??!! Jak ju¿ co¶ to przetarcie ¶rodka, a jak ktos chce to i z zewn±trz szmatk± nas±czon± olejem lnianym - to wystarcza w zupe³no¶ci - broñ Bo¿e wod±!!
Chyba ¿e jest to plastik - wtedy róbta co chceta z nim szczerba.gif

A labium (³ac. warga) to jest w³±snie "ta sko¶na" dziurka odpowiedzialna za powstawanie dzwiêku.

pozrdawiam smile.gif
D±brówka
Ja mam drewno, i dopiero kiedy zaczê³am tak robiæ, przesta³ nawalaæ. Mówiê - szybciutko przelaæ i osuszyæ, bynajmniej nie namaczaæ. I to po przerwie w graniu, aby przywróciæ mu formê. Flet musi byæ nawil¿ony jak cz³owiek, w koñvu on te¿ ma cia³o i duszê!
Joanna
No ale do tego s³u¿y OLEJ LNIANY.

Ale skoro ju¿ tak traktujesz ten flet to pytanie - czy po graniu robisz sobie tak± zawiesine oleju w wodzie i przepuszczasz to przez flet?
Dla mnie nie ma to sensu - flet po graniuu siê przedmuchuje, czy¶ci specjalnym wyciorem lub bawe³nian± szmatk± na kijku i pozostawia na troche do wyschniêcia - tyle w zupe³no¶ci wystarczy.
Do tego raz na jak¶ czas trzeba dok³adnie zakonserwowaæ go olejem lnianym - to daje odpowiednie nawil¿enie i powoduje, ¿e nie ch³onie wody. Zreszt± drewno to drewno - a wiadomo jak woda na nie dzia³a.

Raz mia³am tak± przygodê - wzie³am na turniej d³ugo nie u¿ywany i nie naoliwiany od dawna fle i gra³am przez kilka godzin. Po takim potraktowaniu flet najnormalniej w ¶wiecie popêka³ na z³±czach, a mia³ do tego pe³ne prawo przez moje niedopatrzenie. Niestety by³ ca³kiem dbrym fletem... icon_cry.gif

pozdrawiam
D±brówka
Ten trikm stosujê po przerwie w graniu(po ponad dwóch tugodniach). Jesli sie na nim regularnie gra, nie ma potrzeby stosowaæ ¿adnych sztuczek magicznych. Wspó³czujê urtaty fletu, szkoda go icon_sad.gif
Indil
mam pytnie : chcia³abym kupic sobie jakis flecik z prze³omu XIV/XV w ... jaki bedzie najbardziej odpowiedni, z epoki ?? dunno.gif
(jestem kompletnie zielona w tym temacie, prosze o pomoc bigsmile2.gif )
Scandicus
CYTAT
mam pytnie : chcia³abym kupic sobie jakis flecik z prze³omu XIV/XV w ... jaki bedzie najbardziej odpowiedni, z epoki ??

Dobre flety ¶redniowieczne robi± np. Monika Musch z Niemiec i John Hanchet. Ale trzeba liczyæ siê z oko³o rocznym czasem realizacji zamówienia i kosztem ok. 1200 Euro.
Generalnie, nie ma graj±cego fletu pochodz±cego ze ¶redniowiecza. Instrumenty okre¶lane jako ¶redniowieczne robione s± na podstawie kilku znalezisk i ikonografii no i poszukiwañ samego budowniczego instrumentu.
W ka¿dym razie czego¶ takiego na pó³ce w sklepie nie znajdziesz.

Je¶li dopiero uczysz siê gry na instrumencie to polecam ci Mollenhauer Dream. Jest to instrument zaprojektowany przez Adrianê Breukink. Z wygl±du wzorowany na instrumentach ¶redniowiecznych od ¶rodka na flecie van Eycka - wczesnobarokowym instrumencie o poszerzonej menzurze. Koszt to ok. 100PLN. Kupisz go w sklepie muzycznym lub poprzez T&S www.tands.pl.
Ukasz Spode £ba
Witam
Ahhh, szkoda wielka, ¿e w Polsce w XIIIw nie by³o bambusów. Wtedy zrobienie takiego fleciku nie by³oby ¿adnym problemem szczerba.gif
CYTAT
Instrumenty okre¶lane jako ¶redniowieczne robione s± na podstawie kilku znalezisk i ikonografii no i poszukiwañ samego budowniczego instrumentu.
I popatrzcie: przecie¿ wieki temu nie mieli takiej technologii jak my dzi¶. A sk±d w dodatku wiemy (skoro nie ma ¶redniowiecznych fletów, któe by gra³y), ¿e ich d¼wiêk by³ przewspania³y? A gdyby tak samemu spróbowaæ co¶ zrobiæ (na podstawie znalezisk, chodzi oczywi¶cie o wygl±d)? Przy metodzie prób i b³êdów mo¿e dosz³oby siê do czego¶... Na pocz±tek najlepiej najpierw eksperymentowaæ z wy¿ej wymienionym bambusem, bo nie ma problemu dr±¿ênia go od ¶rodka. Jak tylko co¶ mi siê uda to dam znaæ. Swoj± drog± w 1001 drobiazgów kupi³em flecik bambusowy za ...1z³ tongue.gif W tonacji C, nie jest perfekcyjnie nastrojony, ale czego oczekiwaæ po zakupie za 1z³?? Tak czy owak da siê na nim fajnie graæ. Acha, to jest typ fla¿oletowy: 6 dziurek.

Pozdrawiam.
Ukasz
Ukasz Spode £ba
Hmmm dzi¶ przegl±da³em w Kolporterze ksi±¿ki dotycz±ce historii... W jednej z nich zobaczy³em do¶æ dziwny flet, bo... maj±cy dwa ustniki bum.gif Tym wiêksze moje zdziwienie, bo obrazek ten datowany by³ na wiek XI. Niestety nie mam tego teraz, ale wybiorê siê tam jeszcze raz z aparatem cyfrowym i fotkê trzasnê devil.gif Ale coby nie by³o zapytam, czy kto¶ spotka³ siê z takim instrumentem?
djdomin
Flet podwójny (analogicznie do oboju i klarnetu) wystêpowa³ kiedy¶ do¶æ powszechnie i by³ stosowany w muzykowaniu. Przy czym mo¿na wyró¿niæ flet z podwójn± "rurk±" melodyczn± (oba z dziurkami do melodii) oraz z jedn± melodyczn± i jedn± burdonow± (bez dziurek, graj±c± sta³y ton).

Wiêcej, wraz z rysunkami - u prof. Moszyñskiego w "Kulturze ludowej S³owian", t.2, cz.2.

------ (poprawi³em b³±d w nazwisku - dziêki)
Ukasz Spode £ba
Witam!
Tu mam t± rycinê przedstawiaj±c± flet podwójny, datowana na XIw. Fotka mo¿e troche niewyra¼na, robi³em j± w po¶piechu w Kolporterze, a ochroniarze dziwnie na mnie siê patrzyli bum.gif

Pozdrawiam
Ukasz.
djdomin
To musieæ byæ flet / albo obój / albo klarnet podwójny (ja ustnika fletowatego nie widzê). Rysunek IMHO niestaranny, zw³aszcza dziwi mnie to jedno zakoñczenie przy wyra¼nie dwu rurkach. Chyba, ¿e tam by³o miejsce do podczepienia g³o¶nika, np. z rogu. No i stanowczo za du¿o dziurek - kto ma ³apy z tyloma palcami, aby wszystkie te dziurki zatkaæ??
Ukasz Spode £ba
hm.. a mo¿e on bmie w jeden ustnik? Ale kurcze, dziurki obs³uguje te¿ jedn± rêk±. Byæ mo¿e artysta nie mia³ zbytnio zmys³u muzycznego i narysowa³ to ot tak? cool.gif
Lecheor
CYTAT(Ukasz Spode £ba)
Tu mam t± rycinê przedstawiaj±c± flet podwójny


Dla ¶cis³o¶ci: nie jest to rycina, tylko miniatura. Pochodz±ca konkretnie z Tropariusza z Auch (Pary¿, Bibliothèqe Nationale de France, MS. Lat. 1118, fol. 112v), wykonanego w pierwszej po³owie XI w. Przedstawienia muzyków w tym kodeksie nie s± zbyt dok³adne, ale daj± pewn± orientacjê w ówczesnym instrumentarium. Za³±czona wy¿ej miniatura ukazuje instrumentalistê, bêd±cego najprawdopodobniej personifikacj± ósmego tonu ko¶cielnego (przedstawienia muzyków pojawiaj± siê w tym kodeksie przy poszczególnych tonach). Instrument to podwójny klarnet. Wyra¼nie zaznaczone s± dwa kana³y i dwa stroiki pojedyncze. To, ¿e instrument koñczy siê jednym otworem wynika z braku dok³adno¶ci w odwzorowaniu szczegó³ów. Podobne instrumenty znane s± z innych przedstawieñ ikonograficznych, znalezisk archeologicznych oraz s± wci±¿ u¿ywane w muzyce tradycyjnej. Na temat miniatur z tego kodeksu powsta³o sporo literatury, polecam przede wszystkim: T. Seebass, Musikdarstellung und Psalterillustration im früheren Mittelalter: Studien ausgehend von einer Ikonologie der Handschrift Paris, Bibliothqèue Nationale, fonds latin 1118 , Bern 1973.

CYTAT
No i stanowczo za du¿o dziurek - kto ma ³apy z tyloma palcami, aby wszystkie te dziurki zatkaæ??


To nic niezwyk³ego, grecki aulos te¿ mia³ wiêcej otworów palcowych ni¿ jedna rêka graj±cego, podobnie bywa z piszcza³kami jednorêcznymi (np. flabiol). To, ¿e otworów palcowych ma byæ mniej lub tyle samo ile palców graj±cego nie jest ¿adn± regu³±.

Dodam jeszcze, ¿e na fol. 107v widnieje podobna miniatura, tylko ¿e muzyk jest ogolony, instrument za¶ ma kana³ pojedynczy. Kodeks ogólnie wart uwagi dla osób zainteresowanych ikonografi± i organologi±.
Przepraszam za d³ug± wypowied¼, stara³em siê maksymalnie skróciæ.
Pozdrawiam.
Ukasz Spode £ba
CYTAT(Lecheor)
CYTAT(Ukasz Spode £ba)
Tu mam t± rycinê przedstawiaj±c± flet podwójny


Dla ¶cis³o¶ci: nie jest to rycina, tylko miniatura. Pochodz±ca konkretnie z Tropariusza z Auch (Pary¿, Bibliothèqe Nationale de France, MS. Lat. 1118, fol. 112v), wykonanego w pierwszej po³owie XI w.
Dziêkujê za sprostowanie smile.gif
Zordon
Tak dawno temu, w tym temacie rozmawiano na temat nutek do fletu.
Je¿eli jeszcze kto¶ pamiêta o co chodzi, prosi³bym o przes³anie mi na maila zapisów nutowych jaki¶ melodi, obojêtnie ¶redniowiecznych, renesansowych.

lordbartas@poczta.onet.pl

Z góry dziêkujê
100krotka
http://sca.uwaterloo.ca/~praetzel/phaedria.html

Zordonie, je¶li wpiszesz w google "recorder" albo sheetmusic to duze prawdopodobienstwo,ze znajdziesz nuty...
pozatym by³ temat na tym forum o wymianie nut/linków...
oto i on: http://freha.pl/index.php?showtopic=2712
i gdzies jeszcze w temacie o turnieju/konkursie muzycznym byl link, gdzie wrzucalismy nasze propozycje - wystarczy poszukac...
D±brówka
nutki do fletu zasadniczo nie ró¿ni± siê od jakichkolwiek innych nutek... wpisz w guglach "estampie pdf" "stanpies pdf" albo "saltarello pdf" albo "istampitta pdf" je¶li chcesz wczesnych tañców, "pavana pdf" albo "galliarde pdf" je¶li chcesz tañców pó¼nych.... co do pie¶ni najlepiej poszukaæ po autorze smile.gif "machaut pdf" albo "neidhart pdf" albo cokolwiek tam jeszcze chcesz *pdf...
Ajcek
CYTAT
Fakt, flet renesansowy to takie pianino - nie tylko bez kilku czarnych klawiszy zreszt± - mo¿na powiedzieæ, ¿e bez wiêkszej po³owy klawiatury, a na dodatek (o zgrozo) bez peda³ów...


Ciekawi mnie w jakich strojach strojono flety renesansowe. Nie chodzi mi tu o "pusty" d¼wiêk fletu (np. C, F), tylko o wielko¶ci interwa³ów. W tej epoce nie by³o jeszcze chyba strojów temperowanych, ale panowa³a ju¿ harmonia oparta na tercjach, czyli strój pitagorejski odpada, bo w nim tercja jest dysonansem. Wiêc jaki? Didymejski czy co¶ w tym rodzaju? W ka¿dym razie to wyja¶nia dlaczego flety te by³y "jak pianino bez kilku czarnych klawiszy" - te "czarne klawisze" po prostu nie mia³yby prawa stroiæ. Ale to tylko takie moje rozwa¿ania i nie rêczê za ich zgodno¶æ z rzeczywisto¶ci±. icon_wink.gif

CYTAT
Za³±czona wy¿ej miniatura ukazuje instrumentalistê, bêd±cego najprawdopodobniej personifikacj± ósmego tonu ko¶cielnego (przedstawienia muzyków pojawiaj± siê w tym kodeksie przy poszczególnych tonach).  


Jak dla mnie to pewnie po prostu przy ka¿dym przyk³adzie dali jeden przypadkowy obrazek. Bo niby co wygl±d tego faceta na obrazku mia³by mieæ wspólnego z tonem hipomiksolidyjskim? No chyba, ¿e wyraz twarzy mia³by mieæ jaki¶ zwi±zek z etosem tonu, ale jak dla mnie to jego twarz wyra¿a co¶ miêdzy zgorszeniem a znudzeniem. :-P Ma kto¶ mo¿e dostêp do reszty obrazków z tej ksi±¿ki?

Sorry, wiem, miniatura, a nie obrazek. icon_wink.gif

CYTAT
Instrument to podwójny klarnet.


Powiedzia³bym, ¿e podwójny instrument pojedyñczostroikowy typu klarnetowego. Klarnet to wynalazek klasycyzmu.

Przy okazji mam pytanie: czy flet z chwytni± niemieck± to to samo co flet z chwytni± renesansow± czy te¿ mo¿e co¶ innego?
Joanna
CYTAT(Ajcek)
Przy okazji mam pytanie: czy flet z chwytni± niemieck± to to samo co flet z chwytni± renesansow± czy te¿ mo¿e co¶ innego?


To jak najbardziej co innego:) we flecie renesansowym masz pe³ne brzmienie - chodzi g³ównie o F razkre¶lne, a nie zubo¿on± ale ³atwiejsz± w palcowaniu wersjê owego F. Osobi¶cie nie gram na fletach o stroju niemieckim - to nie instrument a jedynie zabawka.

pozdrawiam
Lecheor
***
Ajcek
CYTAT
Najpierw sprawd¼, co to jest ton, a co to skala, nastêpnie mogê podes³aæ trochê literatury na temat personifikacji/alegorii tonów ko¶cielnych.


O¶wieæ mnie wiêæ jaka jest ró¿nica miêdzy tonem ko¶cielnym a skal± ko¶cieln±. Zawsze s±dzi³em ¿e to to samo.
A literaturê pode¶lij, je¶li nie sprawi Ci to problemu. icon_wink.gif

CYTAT
Osobi¶cie nie gram na fletach o stroju niemieckim - to nie instrument a jedynie zabawka.


A po czym poznaæ ¿e flet ma chwytniê renesansow±?
Joanna
CYTAT(Ajcek)
A po czym poznaæ ¿e flet ma chwytniê renesansow±?


Po tym, ¿e wszystkie dziórki sa mniej wiêcej jednakowej wielko¶ci (zw³aszcza chodzi o 4ta od góry czyli to F, w stroju niemieckim jest ona bardzo ma³a), nie ma podwójnych dwóch ostatnich. Flet zwykle sk³ada siê z 2 czê¶ci (chyba, ¿e jest to np. tenor lub bas) i wogóle nie wygl±da jak zwyk³y plastik czy NRDówa.

Przyk³ad w za³±czniku i tu --> http://www.mollenhauer.com/Shop/default.ht...html&lang=en-us i wej¶æ do KYNSYKER.

pozdrawiam smile.gif
Ajcek
CYTAT
CYTAT

Najpierw sprawd¼, co to jest ton, a co to skala, nastêpnie mogê podes³aæ trochê literatury na temat personifikacji/alegorii tonów ko¶cielnych.  


O¶wieæ mnie wiêæ jaka jest ró¿nica miêdzy tonem ko¶cielnym a skal± ko¶cieln±. Zawsze s±dzi³em ¿e to to samo.


Znalaz³em na stronie http://www.rmfclassic.pl/ nastêpuj±ce definicje:
TONUS PLAGALIS, ³ac. nazwa skali plagalnej (→ ko¶cielne skale).
TONUS AUTHENTICUS, ³ac. nazwa skali autentycznej (→ ko¶cielne skale).
KO¦CIELNE SKALE, modalne skale, ¶redniowieczne skale, gregoriañskie skale [³ac. modi lub toni] [...] W pó¼niejszym ¶redniowieczu numeracja objê³a osobno wymienione formy autentyczne i plagalne; wyró¿niono wówczas 8 modi [...]

Moim zdaniem z tego jasno wynika, ¿e skala i ton to to samo. We wszystkich ksi±¿kach, traktuj±cych o tej tematyce, jakie czyta³em okre¶lenia "ton", "tonacja", "tonacja gregoriañska", itp. by³y u¿ywane dosyæ losowo i oznacza³y to samo, a mianowicie skalê ko¶cieln±. Zreszt± co za ró¿nica, jak siê je nazywa? Wa¿ne ¿eby umieæ je wykorzystywaæ przy komponowaniu.
Lecheor
***
Ajcek
Bardzo obszerna odpowied¼, tylko nie nios±ca ¿adnej informacji:

CYTAT
¦redniowieczna teoria operuje na zupe³nie innym poziomie jêzyka (np. definicja Kasjodora: Tonus est totius constitutionis armonicae differentia et quantitas, quae in vocis accentu sive tenore consistit).


A mo¿e by tak po polsku? icon_rolleyes.gif

CYTAT
Poza tym termin tonus mia³ wiele znaczeñ


To znaczy jakie?

CYTAT
Ró¿nica zasadnicza i bardzo istotna.


Jaka i dlaczego istotna?

Ja tych ksi±¿ek, które wymieni³e¶, i tak nie przeczytam, bo nie mam dostêpu do nich. Je¶li twierdzisz ¿e istnieje jaka¶ ró¿nica miêdzy tonem a skal±, to po prostu udowodnij to w kilku zdaniach, a nie odsy³aj mnie do obcojêzycznej literatury, której autorzy pos³uguj± siê obcojêzyczn± terminologi±, zawieraj±c± pojêcia czêsto inne od naszych.

CYTAT
A ¿eby¶ mia³ pewno¶æ, ¿e oprawa miniatorska tego kodeksu nie jest przypadkowa, dodam, ¿e przy s³owach AUTENTUS PROTUS AUCTORITAS PRIMA umieszczono wizerunek Dawida.


I co w zwi±zku z tym?
Cassar
Wychodzi na to Glorio ze kupilas sobie piekna sopilke smile.gif Takie instrumenty byly niegdys na slowianszczyznie niezwykle rozpowszechnione. Teraz gra sie na nich glownie na Ukrainie. Czasem na Bialorusi. W Polsce najslawniejsza grupa w ktorej gra sie na sopilkach to Orkiestra swietego Mikolaja. Sopilka ma ustnik plaski spodni. Te boczne otwory to po prostu otworki ktorymi osiaga sie poltony. Palcowanie jest tylko troche bardziej skomplikowane niz na whisltu. Dla mnie bylo dosyc intuicyjne.
Serdecznie pozdrawiam
Cassar
Gloria z Krakowa
O kurczê, faktycznie mog³oby byæ to co¶ na kszta³t sopi³ki:-) Dziêki za wsparcie i zapewnienie, i¿ da siê na grac na Tym Czym¶ (prezent od osoby, która nie ma do czynienia z aerofonami, wiêc mog³a co¶ skrewiæ). Niepotrzebnie zreszt± narobi³am krzyku, gdy¿ bardzo powoli i cierpliwie mo¿na siê z fujareczk± zaprzyja¼niæ. Co te¿ niniejszym idê czyniæ:)
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.