Poszukuje informacji na temat instrumentu zwanego "lira korbowa" no i ewentualnie kontaktów na producentów....
.
Witam serdecznie!!!
Otoz lira korbowa to instrument strunowy, najprosciej mozna by go okreslic jako "zmechanizowane skrzypce". Jest on zbudowany w ten sposob, ze ma dwie struny - jedna melodyczna, druga burdonowa. Z lewej strony ma korbe. Grajacy obraca ja lewa reka - jesli jest praworeczny - prawa natomiast przyciska przyciski (ach, jak ja pieknie wladam nasza mowa ojczysta
}skracajac w ten sposob strune melodyczna.Dzwiek wydobywany jest przez tarcie strun o walek napedzany korba. Ksztalt pudla rezonansowego jest rozny - ogolnie, na Zachodzie jest on bardziej zblizony do mandoliny czy lutni - oczywiscie z plaskim tylem, cna Wschodzie - czyli np. u nas czy na Ukrainie - bardziej przypomina gitare czy skrzypce.W sumie moje wiadomosci na ten temat sa ogolnikowe - mam jednak nadzieje ze cos wyjasnilam. Ekspertem od tego instrumentu jest Maciek Cierlinski ze Starej Lipy{ chyba maja strone internetowa), a takze Andrew Nixon z Krakowa. Polecam rowniz ksiazke "Encyklopedia instrumentow muzycznych". Co do producentow - znam jednego. Jest to p. Stanislaw Wyrzykowski z Haczowa na Podkarpaciu, sluze telefonem {pisz na priv).Cena - ok. 1000 zl., moze nawet teraz nieco wiecej.
Pozdrawiam,
Agata Witkowska
Choragiew Rycerstwa Ziemi Lubelskiej
Witam wszystkich,
Wiem, ¿e nie jest to do koñca oryginalne pytanie, ale czy zna kto¶ osoby (najlepiej z Polski) wytwarzaj±ce dawne instrumenty w stylu lutni (o uk³adzie gitarowym) albo liry korbowej? Albo dudy? ¯eby toto czysto gra³o i ¿eby nie trzeba by³o potem do koñca ¿ycia graæ na tym po dworcach celem zap³aty ostatniej raty...
Z góry dziêkujê za odpowiedzi i pozdrawiam wszystkich, których problem tako¿ dotyczy, a wierzê, ¿e s± tu tacy
Polecam wspania³ego producenta z Wroc³awia - pana Tomasza Dobrzañskiego, który to gra razem z panem Jackiem Kowalskim. Pan Tomasz produkuje wszelkie instumenty dawne. Z tego co mi wiadomo, to dud nie robi, ale mo¿na z powodzeniem zamówiæ u niego lutniê, rottê, lirê korbow±, sza³amajê, czy te¿ bombardê. Je¶li chodzi o ceny tych¿e instrmentów, to nie s± a¿ tak wygórowane. Sam czekam niecierpliwie na rottê, któr± u niego zamówi³em. Wiêcej informacji podam na priv, lub e-mail, poniewa¿ pan Dobrzañski nie by³by ucieszony z podawania jego nr telefonu prywatnego do wiadomo¶ci publicznej.
/pozdrawiam/..............Markus
Dziêki...
Jak ju¿ bêdê du¿a i bogata, to sobie mo¿e kupiê :-P
Jezeli chodzi o liry korbowe to zajrzyj na strone Cierlika o lirce, do dzialu wytworcy, link ponizej.
http://www.dudziarz.art.pl/lira/liramakers.html
Ktos pisal na tym forum o gosciu z Wwy ktory robi flety i szalamaje. Poszukasz, na pewno znajdziesz.
Dawne instrumenty robi tez Tadeusz Czechak, ale nie slyszalem jeszcze ani jednej pozytywnej opinii na temat jego produktow. Sam nie widzialem zadnego z jego instrumentow.
Pozdrawiam
Padre
Najwiecej informacji mozna znalezc na stronie ktora prowadzi Maciek Cierlinski (i tu nastepuje naprawde dluga lista zespolow w ktorych Cierlik gra
a ktora jest czescia strony o dudach www.dudziarz.art.pl.
Jezeli chodzi o Wyrzykowskiego, to podobno ceny jego lir podskoczyly do 2000, niestety. Coz mam nadzieje, ze teraz jak je robi to suszy drewno, znajomemu ktory od niego kupil lire peklo dno.
A jezeli mam byc szczery to 2500 zlotych to bardzo malo za lire korbowa. Nie mowiac juz o tym, ze to wcale nie jest drogo za instrument. Zajrzyj na strone
http://www.gotschy.com/ bardzo dobry producent. A najtanszy instrument jaki wychodzi spod jego rak kosztuje okolo 5000. Niestety tak to jest, ale to jednak dobrze, bo kupuja je ludzie ktorzy wiedza do czego sluzy taki instrument.
Nie mowiac juz o tym, ze liry ktore robi Nigel Eaton sa kilkarazy drozsze.
Pozdrawiam
Jeszcze jedna informacja.
Dowiedzialem sie ze w hiszpanskiej Galicjii mozna kupic lire korbowa za okolo 3000.
Pozdrawiam
Padre
Drobna uwaga, warto wiedziec, ze anglosasi nazywaja lire korbowa "hurdy gurdy". Czasem mozna sie zetknac z tym instrumencikiem w skladzie i nawet nie wiedziec ze to wlasnie to.
Jeszcze co do lutnika i liry. Zrobilby Ci pewnie ladnie wygladajacy mebelek. I wiele mniej by nie zarzadal. Jak juz napisano 2500 to NIE JEST duzo za dobry instrument. Niestety ludzie czesto kojarza np. gitare z meblami Defila i stad wypaczone pojecie o cenie instrumentu.
CYTAT(AleX)
az tak skomplikowana jest jej budowa ?
Skomplikowana moze bardzo nie jest. z drugiej strony budowa gitary jest prosta jak nie wiem co, ale wez drewno, usiadz i zrob gitare, tylko taka zeby:
1. brzmiala
2. stroila
Niestety, trzeba miec niezla praktyke i pojecie o drewnie i jego zachowaniach zeby zbudowac instrument. Trzeba wiedziec na przyklad jak posklejac listwy w pudle rezonansowym, zeby rzeczywiscie zachodzil tam rezonans. Inaczej bedziesz mial instrument ktory nie bedzie posiadal brzmienia wogole, albo bedzie tak ciche, ze bez naglosnienia nie bedziesz w stanie nic na nim zagrac, a to troche sie mija z celem.
I tak jak napisal Taclem, to nie jest wygorowana cena jak na instrument muzyczny. Jakis czas temu moja kolezanka zamowila u lutnika z Nowego Targu wiolaczele, jako ze jest jego wieloletnia klientka i bardzo dobra znajoma, dostala duza znizke. Co z tego jak i tak instrument kosztowal ja 4000 dolarow, a nie jest to jeszcze koszt calkowity. Trzeba doliczyc do tego dobry smyczek, maszynki do strojenia i rozne takie rzeczy. Wychodzi sporo.
Pozdrawiam
Padre
Wszystkie te wypowiedzi na temat zasadno¶ci takiej ceny liry korbowej popieram z jedn± jednak uwag±. Kto¶ kto jest pocz±tkuj±c± osob± nie potrzebuje instrumentu który sam w sobie bêdzie dzie³em sztuki on potrzebuje narzêdzia aby zdobyæ podstawy. Kiedy je zdobêdzie i nadal bêdzie zainteresowany tym instrumentem zapewne bardziej zdecydowanie wyd³ubie z domowego bud¿etu potrzebne pare tysi±czków. Osobi¶cie chêtnie zaryzykuje wykonanie liry na potrzeby w³asne niestety nie moge zdobyæ konkretnych danych, rysunków lub dok³adnych fotografii jakby kto¶ posiada³ to poprosze na priv. z góry dziêkuje. Dla mnie ma stroiæ i ma graæ nie musi mieæ cudownego brzmienia kiedy bêdê wiedzia³ ¿e to jest to stane na g³owie ¿eby kupiæ prawdziwy instrument.
Kiedys widzialem strone w internecie o robieniu instrumentow za kilka dolarow. Widzialem tam wlasnie rozdzial o lirze korbowej, nie czytalem go bo jakos nie mialem ochoty.
Przykro mi, ale doskonale rozumiem ludzi ktorzy je robia, wcale sie nie dziwie ze chca za nie wysokie sumy pieniedzy. Co nie zmienia faktu, ze 2000 pln za lire Wyrzykowskiego to zdecydowanie za duzo - instrumenty sa zbyt ciche, drewno z ktorego sa robione bardzo czesto jest zle sezonowane, co jest dziwne bo facet jest stolarzem, lira na ktorej gral Cierlik popekala na esach, a lira Tomka Zygmonta stracila spodnia plyte.
Swoja droga, w Wwie jest bazar na Kole. Cierlik mi opowiadal, ze jakis jego znajomy kupil tam bawarska lire korbowa za 500 pln, nawet nie potrzebowala duzo pracy, bo grala, jedyne co to odrobina kosmetyki.
Pozdrawiam
CYTAT(Marcin Padre Oracki)
A jezeli mam byc szczery to 2500 zlotych to bardzo malo za lire korbowa. Nie mowiac juz o tym, ze to wcale nie jest drogo za instrument.
No coz, odrodzenie tradycji dziadowskich bedzie w takiej sytuacji cokolwiek utrudnione bo byle dziad nawet na taka lire nie bedzie mogl sobie pozwolic...
))
Pozdfrawiam znajomych z Muzykanta (widze, ze calkiem wielu ich tu...) :-)
Tym którzy nie znaj± brzmienia tego instrumentu polecam p³ytê Mychaj³o Chaj "Ukraiñska Lira" s± to dawne pie¶ni dziadoskie, (doskona³e jako podk³ad muzyczny do puszczenia pod ko¶cio³em na imprezie XVII- XIX wiecznej, raczej na wschodzie Polski) zebrane przez autora (etnomuzykologa z zawodu), wyda³a w 1999 Koka.
Przypomnia³a mi siê anegdotka, w filmie Hercoga "Szklane serce" gdy do osady zbli¿a siê lirnik w polskiej wersji zosta³o to przet³umaczone "Idzie kataryniarz..."
Tak swoj± drog± od kiedy istniej± te ostatnie? Bo jak wyczyta³em na powy¿szej p³ycie lira korbowa pojawi³a siê w VIII wiecznej Europie.
Krzysztof. ¦wi±tkiewicz
Czy kto¶ ma mo¿e schemat budowy takiej liry korbowej, widzia³em podobn± na koncercie Decameron pozwolono j± mi obej¿eæ, budowa nie jest zbyt skomplikowana, najwiêkszy problem to chyba guziki i strój.
CYTAT(Zygmunt)
Tak swoj± drog± od kiedy istniej± te ostatnie? Bo jak wyczyta³em na powy¿szej p³ycie lira korbowa pojawi³a siê w VIII wiecznej Europie.
Byæ mo¿e zarzucê mrokiem (w ¶wietle tego, co napisa³e¶...), ale czyta³am, ¿e lira zosta³a wynaleziona w wieku XIII przez w³oskiego (francuskiego?) mnicha w charakterze podk³adu pod nabo¿ne pie¶ni. Pierwszy egzemplarz by³ gigantycznym ustrojstwem obs³ugiwanym przez dwie osoby: mistrz bawi³ siê przyciskami, podczas gdy jego uczeñ krêci³ korb±.
W zwi±zku z tym parê pytañ:
1. Czy to prawda?
2. Je¶li tak, to kiedy (pasowa³by czternasty, piêtnasty wiek) pojawi³a siê skromniejsza rozmiarowo wersja zdatna dla jednej osoby? Jak konkretnie wygl±da³o pud³o? Tak, jak na za³±czniku Krzysztofa? Bo raczej nie "skrzypcowate".
W kwestii pana ¦wi±tkiewicza: s³ysza³am niepochlebne zdania o jego poskrzypuj±cych amatorskich instrumentach (z zawodu jest cie¶l±), które nale¿y traktowaæ z przymru¿eniem oka. Mia³am jednak dopiero co okazjê zapoznaæ siê z brzmieniem jednego z egzemplarzy. W rêkach muzyka. Mo¿e siê nie znam, ale chodzi³y mi ciarki po plecach i to bynajmniej z obrzydzenia. Lira kosztowa³a 1500 z³otych (nie wiem jak dawno temu by³a zamawiana; mo¿e mieæ ju¿ parê lat) i mam nadziejê kiedy¶ sobie tyle uzbieraæ
AleXie: nie chod¼, nie chod¼ po lutnikach...
Krzysztof. ¦wi±tkiewicz
CYTAT(Gloria)
[W kwestii pana ¦wi±tkiewicza: s³ysza³am niepochlebne zdania o jego poskrzypuj±cych amatorskich instrumentach (z zawodu jest cie¶l±), które nale¿y traktowaæ z przymru¿eniem oka. Mia³am jednak dopiero co okazjê zapoznaæ siê z brzmieniem jednego z egzemplarzy. W rêkach muzyka. Mo¿e siê nie znam, ale chodzi³y mi ciarki po plecach i to bynajmniej z obrzydzenia. Lira kosztowa³a 1500 z³otych (nie wiem jak dawno temu by³a zamawiana; mo¿e mieæ ju¿ parê lat) i mam nadziejê kiedy¶ sobie tyle uzbieraæ
AleXie: nie chod¼, nie chod¼ po lutnikach...
Z tej wypowiedzi wynika, ¿e jestem cie¶l± i robiê jakie¶ poskrzypuj±ce instrumenty
, mam nadzieje, ¿e chodzi o tego go¶cia z Decameron, ewentualnie o kogo¶, kto zrobi³ dla niego instrument. Faktycznie, ¿e to co widzia³em nie zachwyca³o swym wygl±dem, ale stroi³o i mia³o do¶c prost± budowê, mam jako takie pojêcie o instrumentach i mo¿e co¶ uda³o by siê zbudowaæ, natomiast nigdzie nie mogê znale¶æ schematu budowy, mo¿e kto¶ mo¿e podaæ bibliografiê do tematu?
Mea maxima culpa, przepraszam najmocniej, bo:
1. Nie mam pamiêci do nazwisk ani nawet wzrokowej (zapamiêtywanie podpisów przedmówców) i nie zauwa¿y³am, ¿e nazwiska ¦wi±tkiewicz i ¦wi±tkiewicz cechuje uderzaj±ce podobieñstwo
2. Sprawdzi³am tego cie¶lê na stronie www.dudziarz.art.pl i naprawdê nazywa siê on Stanis³aw Wyrzykowski, tylko zapomnia³am
. Na wypadek, gdyby on równie¿ by³ zarejestrowany na FREHA podkre¶lam, ¿e zas³yszanej opinii o poskrzypywaniu nie podzielam, bo brzmienie jego instrumentu ogromnie mi siê podoba³o.
Rany, ale¿ palnê³am
Wiêc jak z tymi cenami?
Ostatnio znajmomy odebral swoja dziadowska lirke od Staszka Nogaja. Absolutny ewenement, lira ma tzw trumpet czyli po naszemu psa - czesc zajmujaca sie rytmiczna strona gry na lirze. Lira zostala zbudowana od razu z wbudowanym mikrofonem, kosztowala go niewiele ponad 2000 pln. Widzialem, zdjecia i jest to sliczny instrument. Dostalem tez nagranie i musze powiedziec, ze brzmienie tez jest niezle. Z tego widac, ze mozna kupic lirke za przyzwoite pieniadze.
Ktos podeslal zdjatko, ta lirka to organistrum, ale spotakalem sie tez z inna nazwa symphonia. To najwczesniejsza znana forma liry, w yen sposob wyglada na wizerunkach w Santiago de Compostella z 1150 roku. Mialo to wlasnie tez tak wielka forme dla dwoch osob. Zreszta Wyrzykowski ostatnio tez zrobil basowa lirke ktora musi obslugiwac dwie osoby.
Nie spotkalem sie z konretnymi datami dotyczacymi tego kiedy lira zmieniala swoje puclo, nie zmienia to faktu, ze w tej chwili, mozna spotkac kilka roznych form pudel. Od symphonii - czyli skrzynki, przez pudla lutniowe - czyli w formie lezki czy jak sie nabijam kolyski - taka lirke ma Maciek Cierlinski od Gotchy'ego; dalej jest forma wiolaczelowa czyli o pudle wygladajacym jak wiolaczela czy skrzypce, co kto woli, kwestia proporcji. Lira o ktorej pisalem na poczatku ma pudlo podobne jak lira kolesia z In Extremo, trudne do opisania. Troche wyglada to jak grot strzaly czy trojkat, z korba przy podstawie, klawiszami przy jednym z bokow i glowka z kolkami na szczycie. Ksztal pudla, liczba strun melodycznych i takie szczegoliki to kwestia miejsc z ktorych konkretne liry pochodza. Po prostu w miare jak sie rozprzestrzenialy na europe, kolejne regiony do ktorych trafialy nadawaly im troche bardziej swojski wyglad.
Ale sie nawymadrzalem
Pozdrawiam
Padre
Ja te¿ mam lirê Wy¿yka no i nie jestem z niej zadowolony. Ma za to jedn± zaletê - brzmi dziadowsko.
Jak sobie ró¿ne kobziarskie kawa³ki zapodajê to w³a¶nie takie brzmienie jest idealne. Szkopu³ w tym - ¿e z ¿adnym innym instrumentem zestroiæ jej siê nie daje. Chwilê stroi i po pierwszych 3-4 zwrotkach ju¿ siê rozje¿d¿a. Najczê¶ciej gram ze skrzypkiem, który palcami koryguje trochê strój na skrzypcach jednak przy pustych strunach wszystko wychodzi.
Gra³em te¿ kiedy¶ na lirce któr± Todor (Bia³oru¶) - graj±cy na co dzieñ z Alesiem £osiem zrobi³. I ta lirka by³a ju¿ prza¶niejsza w brzmieniu. Z tego co mi wiadomo u Todora mo¿na zamówiæ instrument.
tak od¶wierzê trochê temat:
Je¿eli Moc pozwoli to mam nadziejê bêdê mia³ lirkê ju¿ na I³¿y, a wtedy dr¿yjcie ludziska bo Kakofoniks bêdzie znowu rzêpoli³!
(Poprosze Waska ¿eby wprowadzi³ zakaz posiadania na turnieju m³otów kowalskich, knebli i lin do wi±zania
) Jak nie bêdzie liry to z chêci± poakompaniujê na bêbenku, i wszystkich chêtnych na jam, zapraszam siê do do³±czenia do zespo³u Medievalica który rozpocz±³ oficjalnie dzia³alno¶æ na Lipowcu (g³ówny sk³ad to ja i Joa¶ka, do³±czy³ jeszcze Piotr) Gramy do rana, same przeboje (specjalnie dla Drzewiaka naucze sie co¶ Manowara nawet ) bedziemy graæ nawet jak nas upijecie :P
Jeszcze pytanko do Padrego: czy móg³bym poprosiæ na priv namiar na Staszka Nogaja?
P.S. Pies w lirze nie jest wcale ewenementem, po prostu wyszed³ z u¿ycia na naszych terenach, liry wêgierskie dla przyk³adu mia³y go zawsze. Wszystkie repliki lir historycznych z którymi siê spotka³em (g³ównie modele z Bosha i z XIV wieku) mia³y równie¿ psa. Prawdopodobnie w czasach popularyzacji instytucji dziada liry uleg³y uproszczeniu (psa podobno nie³atwo zrobiæ) gdy¿ dziadowie robili je czesto sami. Spotka³em siê ostatnio nawet z replik± liry dziadowskiej robion± ze starych sit do zbo¿a. Takie moje trzy grosze.
Wczoraj na tvp3 Warszawa by³ program o facecie który zbiera liry korbowe, ma chyba 17 ró¿nych typów.
Jedna by³a taka ¿e 2 osoby musia³y j± obs³ugiwaæ, inna mie¶ci³a siê ze spokojem na stoliku.
A na koniec pokaza³ tak± co dawa³a d¼wiêk taki jak skrzypce (tylko mniej czysty) a kiedy przekrêci³ figurkê baby, rozleg³ siê d¼wiêk za¿ynanej kozy
Zdaje siê ¿e zespó³ ,,Kapela ze wsi Warszawa'' gra na czyn¶ takim , i ³adnie toto brzmi.
CYTAT(Ales Chumakou @ 09:07 27.09.2005)
Veetek, teraz Ales Loś zbira się wyróbić niektóry (3-4) liry korbowy. Teraz jest bardzo dobry czas zamowić instrument u nego.
Z www.dudziarz.art.pl wiem, iż Aleś Łoś zajmuje się również produkcją dud. Na stronie od niepamiętnych czasów wisi też jego numer telefonu 0 48 401563 (skoro informacja jest publiczna, mogę ją chyba tu powtórzyć). Dziś zebrałam się na odwagę i spróbowałam zadzwonić. Niestety "wybrany numer jest nieprawidłowy" i nic nie mogę z tym zrobić. W ogóle notka na Dudziarzu wydaje mi się dziwna (jest tam napisane, że pan Łoś jest z Radomia, zaś wszędzie indziej w sieci, że z Białegostoku). *
Czy ktoś z Frehy kontaktował się z tym panem i będzie dobry zdradzić jego prawdziwy numer telefonu/adres mailowy, oraz wypowiedzieć się na temat jakości jego wyrobów?
http://www.euterpe.jpg.pl/ - fotki instrumentów wyglądają całkiem miło:-)
* Upd: Snori z Dudziarza twierdzi, że pan Łoś podobno wycofał się z branży i robi teraz uillean pipes... :/
MOJE_PLANY na tej stronce znajdziecie narysowany przeze mnie plan liry korbowe
narysowałem go na podstawie tego planu
PLAN_ORUGINALNYoczywiście dodałem parę zmian..... wielkości nie podaje, bo to zależy od Was :D
Lira ta ma byæ bardziej do wymiatania, ni¿ do konkretnej epoki :p.... chocia¿ podobno ta wygl±da jak sprzed 700 lat. Po prostu moja ukochana tañczy irlandzkie tañce, wiêc chcê jej przygrywaæ... Ale tak¿e mam zamiar za³o¿yæ biofolkowy zespó³ ala „¯ywio³ak/Ich Trole”.
Jakie modyfikacje?.... Przede wszystkim pud³o rezonansowe jest p³askie, nie ma krzywizn tak jak u Ulricha. Takie ma³e u³atwienie dla Tych, którzy nie robili jeszcze podobnego instrumentu.
Kolejna rzecz to mocowanie strun. Doda³em ko³ki, do których s± przywi±zane struny i hebanowe „podstawki” pod struny na koñcu pud³a. Po co? By siê struny nie wrzyna³y w pud³o.
Kolejne i chyba ostatnie to trampet. Tutaj jest bardzo prosty. Czyli zwyk³y klucz i sznurek przyczepiony do struny.
To chyba wszystkie wa¿ne modyfikacje… ale i tak co¶ jeszcze zmieniê podczas budowy :p
Polecam stronê o lirze
LIRA KORBOWAi budowie skrzypiec, która pomo¿e przy budowie liry
SKRZYPCEfajnie, ¿e Ci siê podoba moja kolekcja ;)
tą pierwszą stronkę znam ;)...
jak znajdę gdzieś w Toruniu sezonowane drewno do kupienia (najlepiej świerk i brzoza) to jasne, że umieszcze zdjątka z produksji... nawet zamierzam zrobić stronkę taką dla początkujących budowniczych :D
troche drogo jak dla bezrobotnego :p... no ale wiadomo, ze na wszystko trza miec kase..... ale dzieki za link...przyda sie...
Dobry ¶wierk mo¿na znale¼æ w Jordanowie na Podhalu - jest tam taki zapomniany tartak "Jordan" , który w zamierzch³ych czasach trudni³ siê pozyskiwaniem drewna dla fabryki fortepianów . Dwa lata temu kupi³em u nich dechê drewna rezonansowego o szeroko¶ci ok 15 cm grubo¶ci 32 mm i d³ugo¶ci 2,5 m za ( buchacha ) 19 z³ . Problem w tym , ¿e trzeba siê tam udac i po³aziæ po tartaku , przegl±daæ sterty dech i szukaæ ale przy pewnej dozie cierpliwo¶ci wyniki mog± byæ niez³e .
Niestety tylko iglaste , ale równie¿ w formie klinów na wiolonczele i skrzypy ( vc. 200PLN vln. 50 PLN ) .
A z 15 cm to nie tak ma³o , po sklejeniu nie tylko rebeci±tko ale i na ten przyk³ad citol±tko albo nawet i lirz±tko korbowi±tko ale z tych simphoni±tek , nie mówi±c o angielskim viol±tku basowi±tku .
Li¶ciastego mo¿naby poszukaæ w Oleszycach - to z kolei bardziej w stronê przemyskiego . Kiedy¶ rozmawia³em z cz³owiekiem ze sk³adu drewna tam¿e i mówi³ , ¿e maj± jawora powietrznosuchego , czere¶niê i parê innych gatunków .
Wiolonczelowe kliny powinny mieæ min. ok 25 cm . Pisz±c o basowym viol±tku mia³em na my¶li jedynie angielskie pochodz±ce g³ównie z okolic 1600 r. Mia³y zupe³nie odmienn± konstrukcjê p³yty ni¿ kontynentalne - by³y klejone z 3 lub 5 ( czasem wiêcej - zawsze nieparzy¶cie ) giêtych na gor±co listew i dopiero potem ¿³obionych a w³a¶ciwie tylko wyrównywanych - tak by uzyskaæ p³ynne krzywizny .Tu mo¿na zobaczyæ jak to siê odbywa
angielskie viole ciekawa jest te¿ stronka tej pani
Gesina L. No i jeszcze mo¿na poczytaæ Early Music Vol. 10 No. 3 pp. 340 -345
A dlaczego citola nie lubi klejonych p³yt ? My¶la³em , ¿e symetria osiowa by³a generalnie w modzie ...
wiesz ta lira ma byc spora taka jak tu
<+> ... tak¿e my¶la³em o ty do gitary... by³oby lepiej...mam star± gitare, która nie nadaje siê do grania ale mozna wykorzystaæ w inny sposób..... shamisen te¿ kiedy¶ chcia³em zrobiæ... pe³no kotów ³azi po podwórku wiêc mo¿na zrobic ;) albo do koreañców pójdê.... jadaj± koty to podrzuc± skórke
mam te¿ sporo kolegów plastyków wiêc mog± mi zrobiæ co¶ z metalu i nawet rze¿biæ.... po¿yjemy zobaczymy
mata ashita ;)
tej stronki z winkiem nie widzialem... czego to ludzie nie wymysla....... ale nie wiem czy moje ulubione wino czyli Byk jest w takich skrzynkach
hihi....... ale jeszcze troszke poczekam...przynajmniej do nowego roku bo teraz swieta i inne [beeep]y..... a ja nie slyszalem zeby naszojciec dyrektor pomnik stawial... pewnie siebie samego
.... a tak przy okazji a myslales kiedy o erhu?
a czym sie rozni lira od tego czegos co tam napisales?
bedzie maly problem z budowa... poniewaz jestem ponownie bezrobotny i nie bedzie mowy o lirze dopóki nie znajdzie sie chocby nawet nedzna praca :/
Helou!! jesteem bardzo nowy w tym gronie:) niedawno do g³owy przysz³a mi my¶l czy nie zrobiæ sobie jakiego¶ instrumentu...dla przyjemno¶ci.
w zwi±zku z tym potrzebuje informacji na temat budowy liry korbowej itp.
licze na wasz± pomoc dobrzy ludzie:P z góry danke.
PS: najlepiej na priv.
Witam,
Czy kto¶ z szanownej Gawiedzi móg³by mnie o¶wieciæ i zapoznaæ z technik± gry na lirze korbowej? Przymierzam siê do kupna tego¿ instrumentu. Interesuje mnie zarówno technika grania, jak i sposób konserwacji instrumentu o ile taki istnieje. Do tej pory nie mia³em absolutnie nic do czynienia z lir± i chcia³bym to zmieniæ. Muzyka nie jest mi obca, gram ju¿ kilka ³adnych lat na gitarach wszelakich i sporadyczniena instrumentach klawiszowych, komponujê, nagrywam. Fascynujê siê muzyk± dawn± oraz jej ró¿nymi odga³êzieniami od jakiego¶ czasu. Chcia³bym poszerzyæ mój wachlarz instrumentalny, dlatego potrzebujê informacji na ten temat.
Z góry dziêkujê i pozdrawiam.
Mo¿ecie te¿ pisaæ na maila: saldek@o2.pl
Od czwartku wieczorem jestem szczê¶liw± posiadaczk± liry wykonanej przez Brovariusa. Mogê wiêc ju¿ powiedzieæ: technikê palcowania i obs³ugiwania korby pod wzglêdem stopnia trudno¶ci mo¿na porównaæ chyba tylko do gry na bêbnie:P Zw³aszcza, je¶li mia³o siê wczesniej do czynienia z klawiszami. Mój problem polega(³) na czym¶ innym. Na struny liry trzeba nakrêcaæ waciki. Ja za¶ odkry³am, i¿ jestem do tego wrodzonym antytalentem. Przez dwa dni zu¿y³am tonê waty, która rozkrêca³a siê, spada³a i uniemo¿liwia³a granie. Na szczê¶cie godzinê temu co¶ siê zmieni³o. Nie wiem co i jak, ale instrument zagra³. ¦wietna rzecz! Biegam teraz od ¶ciany do ¶ciany, wrzeszcz±c i wtóruj±c sobie na coraz sprawniejszej lirze. W euforii kilkakrotnie urwa³am korbê:)
Saldku, polecam! Odstresujesz siê po przegraniu na Allegro aukcji z lutni±;-)
szczê¶liw±?
Gloria, Gloria, alleluja!
CYTAT(Gloria @ 22:19 31.03.2007) [snapback]185330[/snapback]
Saldku, polecam! Odstresujesz siê po przegraniu na Allegro aukcji z lutni±
Ach skubaniec przebi³ mnie w ostatnich sekundach
Oj, ale Ci zazdroszczê tej liry
Ja planujê zakup w okolicy lipca dopiero, bo jak narazie mam inne wydatki. Hmmm waciki powiadasz, kurcze w³a¶nie to jest ten ból, ¿e ma³o wiem jak z tym instrumentem siê obchodziæ, a oczarowa³o mnie to brzmienie (tak zwana chemia:)). Mog³aby¶ jako¶ mo¿e nagraæ jak±¶ próbkê d¼wiêku i mi podes³±æ na maila? Ciekaw jestem jak brzmi lira wykonana przez Brovariusa. Je¿eli lirê wykona tak dobrze jak, gra muzykê to siê piszê u niego na bank, oczywi¶cie je¶li siê zgodzi:)
moj mail: saldek@o2.pl
Pozdrawiam
Glorio , mo¿esz wrzuciæ zdjêcie tego cuda i napisaæ ile maj±tku straci³a¶ ?
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikA ze sprawami maj±tkowymi proponujê przenie¶æ siê
tutaj, bo to odpowiedniejszy temat:)
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.