Takie ma³e pytanie...... czy szarawary przypadkiem nie zrodzily sie na Rusi? Tak mnie co¶ nasz³o przegl±daj±c Ospreye i tak na offtopie zadaje takie krotkie pytanie :-)
Szarawary swoj poczatek na rusi wziely od ludow turanskich i innych plemion osciennych.
Pozdr.
CYTAT(Sighrolf)
Ta strona to generalnie ma³e ¼rod³o wiedzy... Choæby z tego powodu, ¿e cz³owiek na zamieszczonym tam zdjêciu ma szarawary, które nota bene sa tak historyczne jak w.w. przeze mnie czapka tzw. przez polskich reeenactorów "norwe¿ka", ktora tak jak i one zosta³a zaadoptowana z poxniejszej epoki (nie ma ¿adnego potwierdzenia na ich istnienie z okresu który nas interesuje).
co do historycznosci szarawar moze masz racje, moze nie:)
a autor stronki podaje nawet zrdlo do czapeczki:
"As a model for the reconstruction of the hat we used the finds from grave 958 at Birka. It was probably a rounded hat of this model. The picture is from Arbmans "Birka - die Gräber", page 383"
oraz skan z w/w ksiazki, przedstawiajacy grob w ktorym czape ta znalezli, no chyba ze czegos nie zrozumialem:)
tak pozatym stronka ta jest strona "The Museum of National Antiquities in Sweden" wiec maja zapewne wiekszy dostep do zrodel niz Ty czy ja, i moga miec racje (choc nie musza)
pozdr.
.j.
S³awa!
W biuletynie informacyjnym z
http://www.historiska.se na temat stroju mam wykrój takiej czapeczki sk³adaj±cej siê z 6 czê¶ci. Jak kto¶ jest zainteresowany to mogê podes³aæ ca³o¶æ.
Narazie wrzucam wykrój czapeczki.
Historika Museet to raczej do¶ pewne ¼ród³o ale oceñcie sami.
Pozdrawiam
Ulf
PS, GOTOWE £ODZIE I WSZYSTKO JEST KLAAAAAAAR!!
no co tam ró¿owe panterki??
eeeh przecie¿ kilka postów wy¿ej link do Historika Museet by³ juz podany..
pozdro:P
A faktycznie. Mój b³±d. To chyba z tego wolinowego przepicia:] To teraz w ramach rekompensaty wrzucê co wyszpera³em o czapkach frygijkach.
pozdrawiam
Ulf
4.jpg to z ospreya. a do Image1.jpg przyda³by sie jaki¶ opis... gdzie, kiedy?
CYTAT
"As a model for the reconstruction of the hat we used the finds from grave 958 at Birka. It was probably a rounded hat of this model. The picture is from Arbmans "Birka - die Gräber", page 383"
No okej, mój b³±d... Nie znam wszystkich dorobków archeologii, cz³owiek uczy siê na b³êdach.
Pozdr.
Taka refleksja mi siê nasunê³a...tematem jest nakrycie g³owy przeciws³oneczne, a nie nakrycie w ogóle.Ja tam nie chroniê sie przed s³oñcem pod grubym filcem lub futrem
.A wy ?
Wolê prosty, postrzêpiony s³omiany kapelusz, powszechny u "pó¼niaków" - i my¶lê ¿e swobodnie mo¿na wywie¶æ analogiê tak¿e dla czasów wcze¶niejszych.To naprawdê chroni przed s³oñcem, materia³ historyczny, wyplatany rêcznie.A ¿e nie ma dokumentacji archeologicznej ?Trudno oczekiwaæ, ¿e s³oma przetrwa tysi±c lat
.
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
A coby odswierzyc nieco temat,
znalazlem taka oto czapeczke z filcu na koniec 12 wieku (a pewnie i troche wstecz i w przod) zrekonstruowana przez francuska grupe.
watcher
Ja ostatnio uszy³em sobie czapke we³nian±. Wykrój i efekt w za³±czniku.
Pewnie przesiws³onecznie mo¿naby uszyæ z jasego, troche grubszego lnu, jak s±dzicie ?
POzatym cz³owiek z Tollund ma na g³owie czapke przypominaj±c± krojem pó¼niejsze czepce, a nie chce mi sie wierzyæ ¿e krój taki znikn±³ i powtórnie siê pojawi³
Z ró¿nych perspektyw:
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~v...ner/tollund.jpg
http://www.obscurious.co.uk/images/bodies/slides/9.jpg
http://www.hp.uab.edu/image_archive/uj/head01.jpg
http://www.werner-forman-archive.com/Image117.jpg
http://rysensteen.dk/lf/heaney/tollund1.jpg
http://www.cobrafineartgallery.com/media/i...und/the_man.jpg
Czy szpiczasta czapka z 6 klinów bêdzia dalej s³owiañska czy ju¿ madziarska ??
CYTAT(Krzy¶ko)
s³owiañska czy ju¿ madziarska
Ja stawiam na Pannoniê.
hmmmm ??
znaczy, ¿e magyarska raczej ;]
CYTAT(Bartosz)
Pod koniec XIII czapki filcowe ponoæ by³y bardzo w modzie - z piórami pawimi.
to pewnie jedna z nich
http://manesse.de/img/032.jpg
CYTAT(Watcher)
Co do roznic ... widac wyraznie ze wschod lubuje sie tez w otokach z futra, a zachod wcale
no mam wra¿enie w³a¶nie, ¿e na Zachodzie pod koniec XIII w. to albo nie znali ¶niegu i mrozów
(mo¿e nie takich jak na Wschodzie, a jednak) albo w nosie mieli odmro¿one uszy
ciekaw jestem jak sobie radzili w Prusach teutoñskich, gdzie wiêkszo¶æ wypraw ody³a siê po lodach zamarznietych rzek i jezior?
jak sie przyjzymy Kodeksowi Manesse, to jest tam mnostwo czapek na futrze i kapturow podbijanych futrem sluz±cych jako nakrycia glowy....wiec bez przesady
To ja siê podepnê z pytaniem.
Zamierza sobie zrobiæ kapelusz z Kodeksu Manesse, ten z pliku "kapelusz docelowy". Problem w tym, ¿e siedzi on na g³owie owego osobnika do¶æ dziwacznie. Taka nieporadno¶æ w rysunku trochê mnie zdziwi³a, bo w K.M. stroje akurat s± rysowane do¶æ dok³adnie i realistycznie (np. fa³dy). Powycina³em wiêc sobie inne przyk³ady kapeluszy z Kodeksu, ¿eby sprawdziæ, czy wszystkie s± w ten sposób rysowane. No i mam problem, bo nie wszystkie, a w³a¶ciwie ¿aden oprócz jednego (plik "drugi kapelusz w±tpliwy")). Za³±czam wszystkie przyk³ady i pytam:
Czy to ustrojstwo z pawimi piórami faktycznie ma tak siedzieæ na samym czubku g³owy (na jakim¶ filcowym "kominie", albo co?), czy to po prostu wg. Was nieudolno¶æ rysownika?
Dok³adnie taki kapelusz-³±cznie z pawimi piórkami ma mój znajomy Sebastian z Tarnowa. Radzê popytaæ o szczegó³y wykonania i noszenia. Wygl±da³ w nim na Dêbnie do¶æ ciekawie.
Fajnie. Ale nie ka¿dy zna Twojego znajomego Sebastiana z Tarnowa. Mo¿e rzuæ jakim¶ namiarem?
Có¿ - ma ten nick na Freha - w³a¶nie Sebastian z Tarnowa - gadu 672082
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
CYTAT
To teraz w ramach rekompensaty wrzucê co wyszpera³em o czapkach frygijkach.
pozdrawiam
To i ja dorzuce bo mi sie kilka rzeczy natrafilo w zwiazku z rekonstrukcja jaka poczynialem rekami mojej zony
zalaczam 4 fotki :
nr 1. Frygijki na koscianej tabliczce/oprawie ksiazki z 10 wieku z Metz we Francji
nr 2. Dla ciekawosci - identyczna frygijka na glowie kobiety !!! na obrazie z 15 wieku
(Kunstwerk: Federzeichnung laviert ; Leben Jesu ; Miniatur ; Mähren(?) ; Jo:04:001-030
Dokumentation: 1425 ; Wien ; Österreich ; Wien ; Österreichische Nationalbibliothek ; cod. 485 ; fol. 21r )
Rekonstrukcje powyzszych z recznie robionego filcu z runa owczego ...
nr 3. z wiekszym dziubkiem .. bardziej smerfowym
.. oraz z wywijk±
nr 4. z mniejszym dziubkiem na glowie szczesliwego modela .. bez wywijki
Hej! Watcherze, jako ¿e bada³e¶ temat, moze dasz radê co¶ powiedzieæ na temat nakryæ g³owy z za³acznika? To te¿ jest wyobra¿enie frygijek? Czy jakie¶ kapturki fiku¶ne?
Pozdrawiam!
Vlasta
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
CYTAT
jako ¿e bada³e¶ temat, moze dasz radê co¶ powiedzieæ na temat nakryæ g³owy z za³acznika? To te¿ jest wyobra¿enie frygijek? Czy jakie¶ kapturki fiku¶ne?
a z czego toto ? z maciejewskiego fragment ?
w sumie "frygijka" jak ja nazywamy jest niczym innym jak fikusnym kapturkiem filcowym
...
ciezko powiedziec dokladnie co tam jest bo zdjecie jest kiepskie ..ale kaptury to nie sa...
jesli to z maciejeweskiego trza poszukac tam wiecej podobnych przedstawien ..
To zdecydowanie, nie jest z Maciejowskiego..... A wygl±da faktycznie jak "frygijka". Swoja drog± jak± scenê z ¿ycia Chrystusa przedstawia ten obrazek z kobiet± we frygijce?
Zdrufko
Bartek
to jest samarytanka przy studni, dlatego tez moe ta czapka byc oznaczeniem jej przynaleznosci ( taki symbol ,niekoniecznie zwiazanyz realiami)
Hej! Wyobra¿enie nie jest z Maciejowsiego, tylko
st±d, no i tak siê w³a¶nie zastanawia³am,co to jest. Mo¿e to co¶ na podobieñstwo czepeczków, jak te znajdowane w Yorku, czy Dublinie. W sumie jak na czapkê do¶æ d³ugie z ty³u... Chyba, ¿e po prostu niedok³adnie narysowane...
Pozdrawiam!
Vlasta
Czy kto¶ z frehowiczów móg³by pomóc? ¦wiatos³aw wraz z synami maj± na ³bach takie oto czapki. Niestety nawet malarskie interpretacje materia³u historycznego (np. za³±czonych obrazków) w postaci Kronik Ukrainy nie umo¿liwiaj± mi w³a¶ciwego zrozumienia konstrukcji tej czapy. Nie mam pojêcia czym jest wystaj±cy element otoka, jak zbudowana jest kopu³a tej czapki...
Moze kto¶ sie natkn±³ na materia³y z tym zwi±zane? Mo¿e w jakim¶ muzeum za wschodni± granic± widzia³? Mo¿e ty Vlasta
?
Bêdê wdziêczny za wszelk± pomoc.
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Czapka jest zrobiona z filcu. Jak jest zbudowana ? Jak kopula na placu sw piotra
A tak na serio. Przy tego typu czapkach masz trzy mozliwosci ...
1. zrobic sama czasze z filcu bez otoka
2. zrobic czasze z filcu bez otoka .. i otok zrobic z futra
i to jest wlasnie konstrukcja czapki z twojego pytania ... czasza filcowa, otok z futra oraz oprocz otoka doszyte futrzane "uszka"
3. zrobic czasze z wywinietym otokiem .. jak na zdjeciach ponizej, bedace rekonstrukcjami freskow z Sofii Kijewskiej
A zeby nie bylo czapki filcowe w tym ksztalcie byly nie tylko we wczesnym sredniowieczu ale i w pozniejszych epokach
Ponizej przedstawienia z 15 wieku.
Nie wiem czy by³a o tym mowa...
Pos±gi przed chrze¶cijañskie równie¿ maj± nakrycia g³owy...
Pozdrawiam
Watcher> Wielkie dziêki, tego mi by³o trzeba. Czas zag³êbiæ sie w we³nê...
Swoj± drog±: czy te miniatury ponizej zdjêcia to kronika radziwi³³owska (mog³em przekrêcic nazwê)? Masz mozliwosc udostêpnic wiêcej skanów?
pozdrawiam
Dani³o z Raroga
S³awa
Zastanawia mnie czy czapka z obrazka za³±czona przez Watchera by³a by odpowiednia dla S³owianina ze ¦l±ska IX/X w. A je¶li nie to by³bym wdziêczny za jakie¶ kroje ( znam czapkê z 4 kawa³ków skóry obszytej futrem ale nie wiem jak z jej historyczno¶ci±)
S³awa odpowiadaj±cym
witajcie
czy czepki z tej strony
http://rozyczka.pl/page2.html pasuj± na XIII wiek (europa zachodnia)
Mój "drogi" m±¿
ma ¶wiêt± racje
czapek siê nie szy³o ino lepi³o z runa owczego.
Jak kto¶ zapragnie mieæ czapkê na XII czy XV wiek czy X czy XIV to zapraszam tutaj
http://www.bagrit.pl/kramy/kramy.php?kram=...p;lg=pl&k=1pozdrówki
Oczywi¶cie ¿e bêdzie odpowiednia
pod warunkiem ¿e nie bêdzie z czterech klinów
powinna byæ ulepiona z owczego runa które dziêki mojej skromnej osobie staje sie czapka filcow±
mo¿na j± obszyæ lisim futerkiem
zapraszam polecam siê
http://www.bagrit.pl/kramy/kramy.php?kram=...p;z_menu=oferta pozdrawiam
Odno¶nie cz³owieka z Tollund - w za³±czniku zdjêcie z zupe³nie innej perspektywy - widaæ krój. Oraz wykrój tego typu nakryæ g³owy (wydaje mi siê, ¿e cz³owiek z Tollund nosi w³a¶nie co¶ takiego, z t± ró¿nic±, ¿e u niego istnieje co¶ na kszta³t "ta¶my" wykoñczeniowej przy samej twarzy).
CYTAT(Berek)
Posągi przed chrześcijańskie również mają nakrycia głowy...
Właśnie. Posąg ze Zbrucza też ma coś na głowie - jakby dziwnie ściętą czapkę z wyraźnym rondem/podwinięciem/obszyciem i dziwnie płasko się kończącą, co może być zresztą efektem ukruszenia części posągu (albo i nie). A może to słomiany kapelusik?
Dziwię się, że nie był do tej pory przedmiotem dyskusji, choć to jedyne tak wczesne a tak znane przedstawienie nakrycia głowy z terenu Polski.
Fragment opisu ze strony Muzeum Archeologicznego w Krakowie:
.....Za postaæ frontaln± powszechnie uznaje siê tê, która posiada najwiêksz± g³owê, a w jej prawej rêce umieszczono, odwrócony otworem w prawo, róg. Postaæ tê uznaje siê za kobiec± ze wzglêdu na wypuk³o¶æ na wysoko¶ci piersi.
Nie spotka³em siê jeszcze z jednoznacznym okre¶leniem "p³ci ca³ego pos±gu"Nasuwa sie pytanie czy w takim razie mo¿na dyskutowaæ o ewntualnych cechach stroju?
http://www.ma.krakow.pl/muzeum/zbiory/swiatowid pozdrawiam
CYTAT
przedstawienie nakrycia g³owy z terenu Polski
Ukrainy, ProPana, Ukrainy.
Ale ¿e nie dyskutowano dot±d, to faktycznie dziw bierze...
CYTAT(Boran @ 22:41 22.06.2007) [snapback]193246[/snapback]
CYTAT
przedstawienie nakrycia g³owy z terenu Polski
Ukrainy, ProPana, Ukrainy.
Ale ¿e nie dyskutowano dot±d, to faktycznie dziw bierze...
Gwoli ¶cis³o¶ci i zgodno¶ci z przynale¿no¶ci± pañstwow± - je¶li wzi±æ pod uwagê datowanie, to z Rusi, je¶li chwilê znalezienia - to z Rosji.
Nijak tego nazwaæ Ukrain± siê nie da, bo owa powsta³a w 1991 r.
Pozdrawiam.
Mo¿e przyjmijmy, ¿e mniej wiêcej na Podolu, zamiast dyskutowaæ czy to Polska, Rosja, Ru¶, Ukraina, bo w tej czê¶ci ¶wiata to takie ustalenia szybko siê dezaktualizuj±...
Pozdrawiam
CYTAT
Nie spotka³em siê jeszcze z jednoznacznym okre¶leniem "p³ci ca³ego pos±gu"Nasuwa sie pytanie czy w takim razie mo¿na dyskutowaæ o ewntualnych cechach stroju?
Wg. W³odzimierza Szafrañskiego ("Prehistoria religii na ziemiach polskich"), zbruczañski idol jest pozosta³o¶ci± trackich Daków. Co wiêcej, nie jest wyobra¿eniem jednego boga a ca³ego ich panteonu. W takim wypadku pozostaje jedynie przypuszczaæ ¿e prymat patriarchatu narzuca u¿ycie mêskiego nakrycia g³owy.
CYTAT
Pos±g ze Zbrucza te¿ ma co¶ na g³owie - jakby dziwnie ¶ciêt± czapkê z wyra¼nym rondem/podwiniêciem/obszyciem i dziwnie p³asko siê koñcz±c±, co mo¿e byæ zreszt± efektem ukruszenia czê¶ci pos±gu (albo i nie). A mo¿e to s³omiany kapelusik?
Sposób przedstawienia rze¼by jest do¶æ umowny. Spogl±daj±c na twarze trudno znale¼æ realizm znany z antycznej rze¼by. I podobnie¿ bêdzie z kapeluszem - ogólny charakter zosta³ zapewne zachowany ale trudno dociekaæ tu szczegó³ów.
Osobi¶cie kojarzy mi siê z filcowymi ko³pakami z Rusi (ale mnie sie wszystko z Rusi± kojarzy ;)).
Dani³o z Raroga
Ostatecznie przyjmuj±c z du¿ym marginesem b³êdu,mo¿na powiedziec ¿e to co¶ na g³owie(g³owach )pos±gu przypomina tak¿e czapy postaci ukazanych na Dyptyku Cesarza Justyniana z VIw.Postacie przedstawione tam to prawdopodobnie Antowie,jak twierdzi Vana lud irañskiego pochodzenia pózniej zeslawizowany.Ale jak wspomnia³em trzeba zachowaæ umiar i margines b³êdu.Ujmuj±c to najpro¶ciej...ryzykownym jest powo³ywanie siê na kszta³t pos±gu przy próbie rekonstrukcji nakrycia g³owy.
Pozdrawiam
Witam,
Co s±dzicie o kapeluszach s³omianych, by³y u¿ywane, bo nie spotka³em siê w ¿adnym ¼ródle wzmianki.
Pozdrawiam,
Adrian Bjoern
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.