Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Pas na ¿upan
> Ubiór i dodatki > Ubiory renesansowe i barokowe > Mêskie ubiory renesansowe i barokowe
Stron: 1, 2
Marcinek
Czy ktos posiada wiedze (nie przypuszczenia), czym byly przewiazywane zupany w okresie 1600-1660 r? Wiadomo ze bywaly pasy skorzane, ale czesto na obrazach/rycinach i w opisach jest mowa o pasach materialowych. A wiec jakie to byly materialy (plutno, welna ,len) i w jakie wzory (czy moze jednolite)?
AndrzejM
Witaj Marcinku,
w tym co zamieszczê poni¿ej nie bêdê odkrywczy. A zatem - oprócz pasów skórzanych i tekstylnych masz kilka typów metalowych (1. tzw. "przeworski" - na podk³adzie skórzanym lub materia³owym nanitowane p³ytki; na przemian: okr±g³e i dope³niaj±ce je o kszta³cie prostok±ta z wklês³ymi krótszymi krawêdziami; pas ten posiada charakterystyczna klamrê w kszta³cie ostro³upa ¶ciêtego, 2. tzw. "pancerzowy" - o przekroju okr±g³ym; w gruncie rzeczy jest to ³añcuch wykonany z odpowiednio ukszta³towanych ogniw, 3. segmentowy - o stale powtarzaj±cym siê schemacie: jeden d³u¿szy element, kilka (5-7szt.) krótszych - po³±czonych po kilka kó³eczek na ka¿dy element).
Co siê tyczy pasów tekstylnych - by³y to pasy jedwabne; po wizerunek odsy³am Ciê do klasyki - obejrzyj ca³opostaciowy portret Stefana Czarnieckiego (Zamek Królewski - Wszawa), jakkolwiek tu przepasany jest po szacie wierzchniej, w tym przypadku ferezji.
Dla porz±dku - szerokie pasy tekstylne (zw³aszcza s³uckie i podobne) to wiek XVIII!
Robert £aziñski
jedna poprawka, pas przeworski nie musi mieæ nitowanych p³ytek. Czêsto, szczególnie przy podk³adzie skórzanym, p³ytki mia³y dolutowywane uszka przechodz±ce przez podk³ad i od spodu by³u sznurowane np. rzemykiem. Ten pas jest bardzo ozdobny, ma jednak wadê - praktycznie nie regulowana d³ugo¶æ. Zapiêcie to by³ przymocowany od spodu klamry rodzaj haczyka przek³adane przez ucho utworzone poprzez zawiniêcie koñca podk³adu. Nie wiem czy to by³ jedyny rodzaj zapiêcia, ale kiedys mia³em okazjê dok³adnie obmacaæ 2 oryginalne egzemplarze i oba by³y zapinane tak samo.
pozdrawiam
AndrzejM
Robercie, to prawda; to do¶æ powszechny system mocowania okuæ pasów, tak¿e tych podtrzymuj±cych rapcie - czêsty zw³aszcza w Oriencie.
_RK_
Warto dodaæ chyba i sznury noszone zamiast albo obok pasów jako oznaka dewocji- ju¿ wiek XVII to czas kiedy ¶wieckie zakony by³y do¶æ popularne.
Marcinek
W temacie chodzi mi bardziej o te pasy, ktore sluzyly tylko raqczej ozdobie, a nie "funkcjonalne", choc nie wiem czy do takich mozna zaliczyc podane przez was. CHodzi mianowicie o cos takiego jak pasy Sluckie, tylko z piewszej polowy XVII wieku, czyli takie ktorymi opasowano zupany. Tak jak Andrzej podal przyklad tego jedwabnego. Spotkaliscie sie jeszcze z jakimis innymi mateiralami? A moze takze ze sposobem mocowania takiego pasa (bez sprzaczek i zapinek).
Sawa
Zamieszczam troszke obrazów z pasami z po³owy XVII wieku. Na obrazie Stanisa³awa Krasiñskiego widaæ jakie¶ frêdzelki zwisaj±ce od pasa. U Ossoliñskiego widaæ takie dziwne wi±zanie - choæ to mo¿e równie dobrze materia³ siê dziwnie uk³adaæ. U Opaliñskiego, na pasie materia³owy jest zapiêty pas skórzany- jak sam materia³owy by³ zamocowany nie mam pojecia.

Jest ksi±¿ka dotyczaca pasów materia³ówych Pani Marii Taszyckiej - Pasy wschodnie. G³ównie s± tam wzory pasów S³uckihc XVIII wiecznych, ale pisze troche o wyrabianu i sprowadzaniu pasów z Persji i Turcji w XVI i XVII. Sprawdzcie w antywkariatach. O ile pamietam nie ma tam wzmianki o wi±zaniu takich pasów.

Pozdrawiam
Marcinek
Chodzi wlasnie o tego typu pasy jakie ma Opalinski po spodem.
Agata Witkowska
Przepraszam ¿e zmieniam temat, ale nie mog³am siê powstrzymaæ: jak nazywa siê to, co maj± ci mali ch³opcy na³o¿one na ¿upany??
tracker.gif
Kali
Te frendzelki u Krasinskiego to moze byc element rapciowania ze sznurkow.
Sawa
Wed³ug mnie jest to "zwyk³a" Delia. Taki typ rêkawów wystêpuje w Gutkowskiej w czê¶ci po¶wiêconej rosyjskim strojom w XVII wieku.
_RK_
@ Sawa- w za³±czniku powiêkszenie "frêdzelków". Przepraszam, podbi³em trochê kontrast ¿eby lepiej by³o widaæ.

IMHO jest to w³a¶ciwy pas (czy pasek), a ¶ci¶lej jego zakoñczenie ozdobione bodaj medalikiem czy plakietk±. Na rapcie chyba za wysoko, tym bardziej ¿e rêka jest oparta na szabli wiêc rapcie prawdopodobnie s± napiête. Ró¿aniec te¿ to nie jest, je¶li szkaplerz to raczej nietypowy i nietypowo noszony.

Nie wiem czy to nie zbyt daleko id±ca spekulacja (poprawcie proszê) ale pasy tekstylne wydaj± siê pocz±tkowo byæ os³on± szaty przed wytarciem- st±d podk³adanie ich pod pas w³a¶ciwy, trzymaj±cy szablê. Inna rzecz ¿e stopniowo pasy rycerskie i pasy tekstylne stawa³y siê tak ozdobne ¿ê dodawano kolejny, du¿o bardziej niepozorny, u¿ytkowy i z kolei do niego wi±zano szablê - jako przyk³ad choæby portret Stanis³awa Lubomirskiego (w za³±czniku) czy Miko³aja Ostroroga.
Perkun
Kitowicz w opisie obyczajów "O strojach, czyli sukniach" pisze tak:


"Pasy w pierwszym u¿ywaniu za mojej pamiêci do publicznego stroju tak u szlachty, jak u mieszczan bywa³y jedwabne, siatkowe, szmuchlerskiej roboty, z koñcami w sznurki krêconymi, w kolorach rozmaitych, lecz najwiêcej w karmazynowym, z koñcami, czyli kutasami, u chudszych jednostajnymi, u majêtniejszych z srebrnymi lub z³otymi. Takie¿ pasy bywa³y wci±¿ na pól srebrem lub z³otem przerabiane. Na powszednie chodzenie za¿ywano pasów ta¶mowych, rzemieniem podszytych, na klamrê ¿elazn±, mosiê¿n±, srebrn±, poz³ocist±, wed³ug przepomo¿enia i ambicji ka¿dego, na przedzie zapinan±.

Zarzucili nied³ugo takie pasy siatkowe i ta¶mowe, wziêli siê do pasów tureckich, perskich i chiñskich; te ostatnie by³y to z we³ny tak delikatnej robione, ¿e choæ by³ taki pas szeroki na dwa ³okcie, przewlók³ go przez pier¶cionek; nazywa³ siê taki pas bawolim, s³u¿y³ do najbogatszej sukni, lubo nie mia³ ¿adnej innej ozdoby tylko szlaki, czyli brzegi, dziwnie w mi³e kwiaty wyrobione. Samego pasa takiego kolor bywa³ jednostajny: zielony, pomarañczowy, karmazynowy i bia³y-i by³ w takim szacunku, ¿e choæ nie mia³ w sobie nic drogiego ani ozdobno prócz szlaków, p³acono jednak jeden, osobliwie bia³y, kiedy by³ nowy, nieprzechodzony, do 50 czerwonych z³otych. Lecz z trudna takie pasy nowe dostawa³y siê do Polski. Najwiêcej przychodzi³y od Turków i Persów, na zawojach dobrze podnoszone, a przez naszych Ormianów czysto wyprane, wyprasowane i za nowe przedawane.

Tureckie i perskie pasy by³y rozmaite, d³u¿sze i krótsze, szersze i wê¿sze, sute i ordynaryjne, wszystkie jedwabne, rozmaitych kolorów i deseniów; srebrem i z³otem bogato i sk±po przerabiane. Ordynaryjny pas turecki, mêdelkowym zwany, p³aci³ siê najtaniej czerwonych z³otych 4, stambulski-czerwonych z³otych 12, perski- 16, 18 i wy¿ej, pod³ug gatunku, a¿ do czerwonych z³otych 60. Prócz za¶ takich pasów znajdowa³y siê po pañskich garderobach pasy daleko od wymienionych dopiero dro¿sze, albowiem jeden do czerwonych z³otych 500 szacowano. Tak pas by³ d³ugi ³okci dziewiêæ, szeroki do trzech ³okci, gruby jak sukno francuskie, têgi jak pargamin; przeto te¿ takich pasów nie u¿ywano do stroju, ale raczej trzymano dla zaszczytu garderoby pañskiej i na podarunki; bywa³ tkany z nici srebrnej lub z³otej, albo po jednej stronie srebrnej, po drugiej z³otej, kwiatami jedwabnymi w rozmaite kolory przerabiany."
Ania Kryska
Nale¿y tylko pamiêtaæ, ¿e ksi±dz Kitowicz urodzi³ siê w 1728r, wiêc w czasach popularno¶ci pasów s³uckich. W czasach wspomnianych wy¿ej u¿ywane by³y m. in. jedwabne, sprowadzane ze wschodu tkaniny, które oryginalnie mia³y s³u¿yæ za turbany - st±d barwy zielona, bia³a.
Kaczu
Podstawowym pasem do zupana w XVII w byl pas materialowy, z tkaniny, jedwabny u bogatych, czesto tzw. siatkowy, dosyc cienki, nie wiazany na plasko jak przy kontuszach XVIII w ale skrecony dosyc mocno. Odsylam do ksiazki Magdaleny Bartkiewicz Polski Ubiór i do ikonografii. Najlepiej obejrzec w muzeach lub na zdjeciach jak wygladaly takie tkaniny. Nie sa to oczywiscie pasy sluckie bo te przewaznie nie byly noszone (z racji rozmiarow) raczej sluzyly ozdobie i wisialy na scianach.
Pozdr
KACZU
Rocklin
U Lubomirskiego z przyk³ady _RK_ sznurek i fredzle wydaja siê w³a¶nie przyk³adem rapciowania sznurkowego.Tym bardziej ¿e ten sam sznurek jest "przywi±zany" do szabli.Tak mi siê przynajmniej zdaje
Pawe³ Lipnicki
Weso³ym zbiegiem okoliczno¶ci jest fakt, ¿e
w tzw. INDIA shopach czasami trafiaj± siê
szale (kaszmirowe, jedwabne lub we³na/jedwab)
robione bardzo podobnie do materia³owych pasów
noszonych czêsto przez szlachtê na ¿upanach
pod deliê, oraz na kontuszach (2 po³.XVII i XVIII,
kiedy moda na pasy indyjskie,perskie,ormiañskie
oraz produkcji polskiej , sta³a sie powszechna).
Szale (pasy) o których piszê, maj± 180 do 250 cm
d³ugo¶ci i robione sa dwustronnie, z polami,
tak jak pasy "historyczne". K³opotem jest tylko cena...
Keylan
a jakie pasy na wcze¶niejszy okres? 1po³owa XVII wieku?
Pawe³ Lipnicki
Pierwsza po³owa XVII w to raczej pasy w±skie - bardzo kosztowne:tkane jedwabne,
popularne "przeworskie", "ogniwkowe" lub " pancerzowe", najszerzej chyba stosowane
"w polu" - skórzane z elementami metalowymi ( niestety za wzglêdu na nietrwa³o¶æ
materia³u baardzo rzadko spotykane w "wykopkach" - parê razy na rze¼bach nagrobnych, parê razy w ikonografii. Nawet w "POLSKIM UBIORZE" Magdaleny
Bartkiewicz nie ma o tym za wiele ( ale co¶ jest, warto spojrzeæ)
wiley
Zygmunt Gloger "Encyklopedia staropolska" Warszawa 1958

Od najdawniejszych czasów nale¿a³o do stroju narodowego Polaków przepasanie siê nad biodrami, po wierzchu ¿upana, pasem ¿emiennym lub we³anianym domowej roboty, koloru karmazynowego lub zielonego. (...). Przy bli¿szych stosunkach ze Wschodem wesz³y w u¿ycie pasy jedwabne, ró¿nobarwne, z³otem i srebrem prztykane. Dziewica hawtowa³a nieraz swemu narzeczonemu jedwabiem kolorowym bia³y pas do ¶lubu. Pasy wschodnie, przywo¿one przez Ormian do poslki, p³acono po kilkadziesi±t, a czasem i setkami dukatów. Ordynaryjny pas turecki " mêdelkowym" zwany p³aci³ siê najtaniej 4 dukat; by³y jeszcze i "mukadynowe" pasy i "stambulskie".

Tyle znalaz³em dalej jest o XVII-sto wiecznych
Stanis³aw Szal
Witam!

Czy na ¿upany zawsze noszono pasy, czy sa dowody na to, ¿e nie przwi±zywano ich niczym?

Pozdrawiam!
Krzysztof
jak chodzi³es po domu/dworze/obej¶ciu to nie zak³ada³es pasa bo i po co?
Kali
Osobiscie na kazdym portrecie czy obrazie jaki widzialem zupany byly czyms przepasane, albowogle ich nie bylo widac bo byly przykryte delia smile.gif
Stanis³aw Szal
Szable noszono tylko przy pasie, czy u¿ywali pendentów? Jak by³em ostatnio na turnieju to widz³em, ¿e szable nosili na krajkach (lub czym¶ bardzo podobnym?) i chcia³em dowiedzieæ siê czy jest to historyczne?
Krzysztof
krajki ra¶my plecione pendenty mo¿esz tak nosiæ
ale krajki i podobne nosid³a to wschodnia moda
mozesz na sznurach nosic plecionych z rzemieni - powinno si eto robiæ z o¶lich, koñckich albo wielb³±dzich skór
to wszystko zale¿y na kogo bedziesz sie robi³

Pozdrawiam
Krzysztof

a tak na serio to troszeczke czytaj - jest sporo opracowañ dotycz±cych tego co siê nosi³o w tamtych czasach wystarczy poszukaæ
enid
Rzeczywi¶cie - INDIA-MARKETY... Ciekawostka - niektóre wzory tych 'szaliczków' nie zmieni³y siê od prawie
400-stu, albo i wiêcej lat !! crazy.gif
Stanis³aw Szal
Witam!

Chcia³em siê dowiedzieæ, czy pas taki jak w za³±czniku siê nadaje? Jest on wykonany z we³ny. Zastanawiam siê, czy nie jest on za bardzo "wzorzasty"?

Pozdrawiam!
Spvrivs Decivs Darivs
Podzia³em ornamentów na poszczególne w±tki przypomina trochê Pasy S³uckie.. a w Polsce to raczej XVIII wiek smile.gif

Ja natomiast zastanawiam siê od jakiego¶ czasu jakiego typu pas ma na sobie jeden z manekinów w MWP w W-wie..
Boran
Wiadomosc, ktora jedna z uzytkowniczek omylkowo wyslala jako raport...
CYTAT("Irena z Kijowa")
Witania z Kijowa
Prosze Panstwa, co dotyczy pasow uzywanych na pocz. XVIIw, to mozna spotkac wzmianki o pasach siatczanych, wyrabianych w technice srrang z jedwabiukreconego na spec. przyrzadach. Wiadomo, ze mieli one zakonchenia z fredzlow. Technika sprang polegala na formowaniu rozcziagliwych oczek z jednej nici i znana znacznie wczesniej od dziewiarstwa (staroz. Egipt). Dotychczas jest znana w tkactwie ludowym niektorych narodow europpejskich, np. u Czechow.
(Przepraszam za pisownie, sprobuje wprowadzic normalne polskie literki troche pozniej...)
Krzysztof
pas na manekinie z MWP to pas z ³adynkami i raczej nie nosi³o sie go do codziennego stroju na ¿upan
Irena z Kijowa
CYTAT(Boran @ 16:03 03.11.2006) *
Wiadomosc, ktora jedna z uzytkowniczek omylkowo wyslala jako raport...

Wielceszanowny Boran
Z calegoserca dziekuje za pomoc, poprostu nie zorientowalam sie.
Chcialab jeszcze zauwazyc ze w I pol XVII w zupany przepasywano pasami sporzadzonymi z kalamajki, drukowanych perkali, a u najbiedniejszych z plotna lub barchanu. Rok temu w Kijowie przedstawiano wystawe malarstwa XVII-XVIII wiecznego (zwlaszcza portretow polskiej szlachty, pozbieranych z roznych muzeum z calej Ukrainyi wczesniej malo reprezentowanych) gdzie te pasy mozna bylo wyszukac. Na terenach kresowych (na Ukrainie) wykorzystywali dla tych celi roznych tkanin bogatych i wzorzystych, dobytych raczej jako lupy wojenny.

CYTAT(Boran @ 16:03 03.11.2006) *
Wiadomosc, ktora jedna z uzytkowniczek omylkowo wyslala jako raport...

Wielceszanowny Boran
Z calegoserca dziekuje za pomoc, poprostu nie zorientowalam sie.
Chcialab jeszcze zauwazyc ze w I pol XVII w zupany przepasywano pasami sporzadzonymi z kalamajki, drukowanych perkali, a u najbiedniejszych z plotna lub barchanu. Rok temu w Kijowie przedstawiano wystawe malarstwa XVII-XVIII wiecznego (zwlaszcza portretow polskiej szlachty, pozbieranych z roznych muzeum z calej Ukrainyi wczesniej malo reprezentowanych) gdzie te pasy mozna bylo wyszukac. Na terenach kresowych (na Ukrainie) wykorzystywali dla tych celi roznych tkanin bogatych i wzorzystych, dobytych raczej jako lupy wojenny.
Spvrivs Decivs Darivs
CYTAT(Krzysztof @ 15:22 03.11.2006) *
pas na manekinie z MWP to pas z ³adynkami i raczej nie nosi³o sie go do codziennego stroju na ¿upan



Krzysztofie smile.gif

Przyzynaje ¿e nie widzia³em tego pasa, ale ¶miem w±tpiæ. Nie mam na my¶li ³adownicy tylko kolorowy pas którym manekin jest PRZEPASANY smile.gif Zaznaczy³em go wyra¼nie na drugim zdjêciu. Widaæ róznokolorowe wzornictwo, natomiast na pierwszej fotce (gdzie widaæ naprawdê niewielki jego fragment) mo¿na zauwa¿yæ dziwn± budowê.. tak jakby by³ to skórzany pas a¿urowy, z podszytym podk³adem. Oczywi¶cie to tylko teza.

A a¿ur mamy chocia¿by na torbach kozackich spod Beresteczka smile.gif

Je¶li siê mylê, proszê mnie poprawiæ.

Pozdrawiam.
Krzysztof
dok³adnie o tym pasie mówiê i jest to pas z ³adunkami
dok³adniejszy opis to:
pas wschodni z pogranicza persko-tureckiego z koñca XVII pocz±tku XVIII wieku (XVIII wiek pewniejszy), wykonany ze skóry obci±gniêtej wyp³owia³ym karmazynowym aksamitem jedwabnym z naszytymi aplikacjami z zielonej skórki.
Pod klap± pasa znajduj± siê gniazda na 29 ³adunków.
D³ugosæ 94 cm, szeroko¶æ 7,5 cm, waga ca³o¶ci 0,5 kg.
Pas zakupiony do MWP ze zbiorów Józefa Brandta.

Pozdrawiam
Lestek
ciekawe rysunki srebrnych pasów z 1 po³owy XVII w. znajduj± siê w Encyklopedii staropolskiej Zygmunta Glogera
http://univ.gda.pl/~literat/glogers/s019.jpg
Micha³ Jerzy Wo³odyjowski
Obi³o mi siê o uszy ,¿e w Warszawie w Wilanowie mo¿na zamówiæ utkanie pasa. Czy to prawda? Po co india-market, skoro mo¿na mieæ utkany na w³asne zamówienie. Dowiedzia³em siê te¿, ¿e tak¿e w Warszawie, gdzie¶ na terenie £azienek, stoj± zabytkowe krosna na których kto¶ tka pasy. Czy to te¿ jest prawda? Je¶li tak, to jak to wygl±da w praktyce? Do kogo siê udaæ i ile to kosztuje?
Kali
Prawda, Manufaktura Krolewska znajduje sie w lazienkach. Stoi tam kilka krosen, robia wrazenie ale sa XVIIIstowieczne.
¯akardowe pasy na nich wykonane tez wygladaj± na XVIII-XIX wieczne -taka technika po prostu a o samym ¿akardzie te juz bylo w innym temacie ze dopiero od XVIIIw. Jakby nie bylo, dla mnie wyglada³y tak jak zachowane np w kolekcji p. Janiaka(glownie XIXw).
Liczy sobie za nie chyba ró¿nie, jak ja zapyta³em z ciekawo¶ci to krzykn± 1000zl za 3m (50cm szerokosci).
Z tego co wiem to obszyl zaloge z Ogniem i Mieczem.
Parufka
Ostatnio zamówili¶my u nich dwa pasy ka¿dy po 350 cm i uda³o nam siê zej¶æ do 800 z³ za sztukê. Pasy s± naprawdê dobrze wykonane.
Micha³ Jerzy Wo³odyjowski
Racja... A w sprawie Wilanowa co¶ wiadomo?
Mateusz Miklaszewski
Przepraszam, ¿e od¶wie¿ê temat ale mam pytanie w jaki sposób zawi±zuje siê pas jedwabny o d³ugo¶ci 3-4 m i grubo¶ci 10 cm( pas ma po obu stronach "frêdzelki" i chcia³bym aby obydwa koñce wisia³y u mojego boku( tak sobie wyobra¿am przepasanie siê takim pasem)

Pozdrawiam
MM
m_q
CYTAT(Mateusz Miklaszewski @ 15:23 16.07.2009) *
Przepraszam, ¿e od¶wie¿ê temat ale mam pytanie w jaki sposób zawi±zuje siê pas jedwabny o d³ugo¶ci 3-4 m i grubo¶ci 10 cm( pas ma po obu stronach "frêdzelki" i chcia³bym aby obydwa koñce wisia³y u mojego boku( tak sobie wyobra¿am przepasanie siê takim pasem)


O ile wiem (a sam niedawno pyta³em o to m±drzejszych ode mnie), nie ma "jedynej s³usznej metody wi±zania pasa" i nie zachowa³y siê ¿adne opisy sposobu wi±zania. Trzeba ogl±daæ portrety z epoki (te, na których osoby portretowane nosz± podobne do naszego pasy) i kombinowaæ próbuj±c osi±gn±æ podobny efekt z zachowaniem elementarnej wygody u¿ytkownika i zasad szlachetnej sztuki wi±zania wêz³ów...
icon_wink.gif
Laser
Ja znam dwie metody wi±zania. Jedna na szybko, druga z lepszym efektem koñcowym. Jak znajdê chwilê to wrzucê foto-instruktarz.
Prisoner
Witam serdecznie,
A co powiecie o pasach materia³owych na kolczudze, zak³adanych pod pas od rapci? Widaæ to na tablicy go³uchowskiej na przedstawieniu tego go¶cia. No i w jego osprejowskiej przeróbce. S±dzê, ¿e mia³ chroniæ pas rapci przed unicestwieniem w kontakcie z kolczug±, z naciskiem na pas rapci z materia³u nie ze skóry. Macie wiêcej takich obrazów, portretów, rycin, opisów, sztychów i innych ¼róde³?:D
Harcownik
Moim zdaniem autor ospreyowskiego rysunku nieco pop³yn±³. Jego pomy³ka wynika z drobnego niedopatrzenia i niedoczytania. Nie pope³niaj tego samego b³êdu Prisonerze. smile.gif Wskazany przez Ciebie fragment tablicy goluchowskiej przedstawia pas skórzany na aksamitnym (materia³owym) podbiciu. Konstrukcja znana choæby z metalowych pasów przeworskich. Trafia siê na ten temat kilka s³ów w literaturze (choæby u Gutkowskiej), a i ikonografia siê znajdzie (portret m³odego W³adys³awa IV).
Prisoner
Tak, no tak, dziêki wielkie smile.gif Tylko interesuje mnie jeszcze, czy to by³ tylko i wy³±cznie pas z aksamitu? I jak by³ noszony np. przyszywany/ przymocowany do pasa od rapci na sta³e? I czy by³ u¿ywany zamiast pasa materia³owego je¶li chodzi o noszenie na samym ¿upanie? Spotka³e¶ siê gdzie¶ jeszcze z noszeniem takiego pasa na kolczudze?

Harcownik
CYTAT
Tylko interesuje mnie jeszcze, czy to by³ tylko i wy³±cznie pas z aksamitu?


W opracowaniach czyta³em jedynie o aksamicie. Na znanych mi zabytkach jest aksamit.

CYTAT
I jak by³ noszony np. przyszywany/ przymocowany do pasa od rapci na sta³e?


Tak jak wspomnia³em wcze¶niej, taki pas to ca³o¶æ (konstrukcja skóra+aksamit+metalowe dodatki).

CYTAT
I czy by³ u¿ywany zamiast pasa materia³owego je¶li chodzi o noszenie na samym ¿upanie?


Ikonografia dostarcza wielu dowodów na ró¿ne kombinacje.

CYTAT
Spotka³e¶ siê gdzie¶ jeszcze z noszeniem takiego pasa na kolczudze?


Nie przypominam sobie, ale wydaje mi siê ¿e to do¶æ logiczne rozwi±zanie. W koñcu to rapcie. smile.gif

Persivall
Wybaczcie ¿e od¶wie¿am ale mam pewne pytanie...

Pisali¶cie na temat India Shopów wiêc czy takie chusty/pasy da³yby radê nie psuj±c zbytnio zamierzenia przynajmniej wzglêdnej historyczno¶ci stroju szlachcica na okres 1600-1660r?

http://www.radhashop.pl/mprod.php?idg=286&id=4712
http://www.radhashop.pl/mprod.php?idg=286&id=4701
http://www.radhashop.pl/mprod.php?idg=286&id=4702
http://www.radhashop.pl/mprod.php?idg=286&id=4703
http://www.radhashop.pl/mprod.php?idg=286&id=4704

liczê na wyrozumia³o¶æ aniol.gif
Parufka
Materia³ poprawny, wzorki w zbli¿eniu te¿ bo podobne w Indiach i Persji by³y w XVII wieku wykorzystywane jedyne co to pytanie kogo chcesz odtwarzaæ bo na pasy pochodz±ce z tamtych kierunków staæ by³o tylko najbogatszych szlachciców. Zatem je¿eli chcesz odtwarzaæ zagonowego szlachetkê albo zwyk³ego pocztowego czy ¿o³nierza jazdy lekkiej to taki pas to troszku za wysokie progi smile.gif . Jednak¿e je¿eli celujesz w magnata to do kompletu bêdzie ci ju¿ tylko brakowa³o prywatnego miasta, kilkunastu koni i paru innych dupereli ale nic co nie jest do przeskoczenia.
Ja poleca³ bym po prostu pas zwyk³ej jednobarwnej we³ny albo lnu, efekt bardzo fajny, a pas poprawny historycznie i tañszy.
Persivall
Otó¿ zabieram siê do odtwarzania towarzysza pancernego. Nie wiem, czy jest to dobre ¼ród³o ale na stronie towarzystwa jazdy dawnej widnieje "podobny" pas (o ile pas z manufaktury ³azienkowskiej za ~1000z³ mo¿e byæ podobny). Jak siê do tego odnie¶æ szczerze nie wiem bo w odtwórstwie dopiero raczkujê. Z we³n±/lnem jeszcze siê zobaczy ;)

Parufka
Tym bardziej skoro zaczynasz proponuje zacz±æ ca³± zabawê od ni¿szego progu spo³ecznego czyli pacho³ek albo pocztowy. Pozwoli ci to sukcesywnie kompletowaæ sprzêt i drog± ewolucji doj¶æ do tego towarzysza, a nie bêdziesz zaczyna³ od d.... strony i nazywa³ siebie towarzyszem posiadaj±c podstawowe ciuszki, kolczugê i szablê smile.gif . Nie od razu Kraków zbudowano wiêc nie musisz mieæ wszystkiego na starcie i nie musisz byæ od razu towarzyszem pancernym którzy raczej do go³odupców nie nale¿eli i troszkê grosza na aparaty wojenne i nie tylko wyk³adali.
AndrzejM
Allo allo,
Persivallu, Parufka m±drze radzi, na pocz±tek w zupe³no¶ci prosty pas, nawet zgo³a skórzany.
Na obrazku w³a¶ciciel pasa tkanego o którym pisa³e¶, przyjrzyj siê ca³o¶ci.

http://img7.imageshack.us/i/40ar.jpg/

Najlepszego, AM.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.