Proszê
gieysztora "mitologie s3owian"
"Wierze S³owian" ¦wierzbieñskiego
PRZYPISY:
1 Literatura przedmiotu: Kroniki D³ugosza, Miechowity, M. Bielskiego, Kromera. M. K.; O religii pogañskich S³owian, Lwów 1894; Lub. Niederle, Zivot starych Slovanu, dzia³ II, zesz. I, pt.: Vira a nabozenstvi; A. Brückner, Mitologia s³owiañska; Kraków 1918, s. 152; Mitologia polska, studium porównawcze, Warszawa 1924, s. 144; A. Afanasjew, Poeticzeskija wozzrienija S³awian na prirodu. 3 t., Moskwa 1865--1888; A. Mierzyñski, ¬ród³a do mitologii litewskiej (cz. 1, od Tacyta do koñca XIl w.; cz. II, wiek XIV i XV), Warszawa 1892 i 1898, s. 165 i 154; A. Brückner, Staro¿ytna Litwa: ludy i bogi; szkice historyczne i mitologiczne, Warszawa 1904, s. 166.
Pogañstwo podnosi g³owê
''Kronika Polska'' Anonim (tzw. Gall)
''Kronika Polska'' Mistrza Wincentego (tzw. Kad³ubka)
''Kronika Prokosza'' (1825 rok ostatnie wydanie)
''Kronika Polska'' Dzierzwy
''Kronika Polska'' Marcin Bielski
''Kroniki S³awnego Królestwa Polskiego'' Jan D³ugosz
''Kronika Polska, Litewska ¯mudzka i Wszystkiej Rusi'' Maciej Stryjkowski
''Król Duch'' J. S³owacki. (rok powstania1845 ~ 48)
''Chrobacja'' T. Wojciechowski. (z 1873 roku)
''Historia Rodu Ludzkiego'' H. Ko³³±taj. (z 1842 roku)
''O G³ównych Wyobra¿eniach i Uroczysto¶ciach Ba³wochwalczych Naszego Ludu'' Ka¼mirz Szulc (Poznañ 1857)
''Mithyczna Historia Polski - Mitologia S³owiañska'' K. Szulc. (z 1880 roku)
''S³owianie sprzed chrystianizacji'' Z. D. Chodakowski. (z 1835 roku)
''Swewi s± S³owianie'' W.A. Maciejowski.
''Ba³wochwalstwo S³owian'' J. Lelewel. (1860)
''Wiara S³owian'' R. ¦wierzbieñski. (z 1880 roku)
''Pamiêtniki O Dziejach Pi¶miennictwie i Prawodawstwie S³owian'' Wac³aw Aleksander Maciejowski (1839 rok)
''Historia Narodu Polskiego'' Adama Naruszewicza wydanie nowe Jana Nep. Bobrowicza 1836
''O¶wiata S³owian Pogañskich'' Micha³a Olszewskiego (1838 rok w ksiêgot³oczni Stanis³awa Cieszkowskiego Karków)
''Cywilizacje Staro¿ytne'' Przewodnik Encyklopedyczny (praca zbiorowa pod redakcj± Artura Cotterella, wydanie PRO-media £ód¼ 1996)
''Dzieje Dawnych Turkutów'' Lew Gumilow PIW 1972
''Eda Poetycka'' Apolonia Za³uska-Stromberg (Osolineum 1986)
''Etruskowie'' Aleksander Niemirowski (Wyd. £ódzkie 1983)
''Encyklopedia Jêzykoznawstwa Ogólnego'' Zak³ad Narodowy imienia Osoliñskich Wydawnictwo 1993
''Jêzyki Indoeuropejskie'', pod redakcj± Bednarczuka (PWN 1986 Tom I i II)
''Literatura A Dzieje Bajeczne'' Julian Ma¶lanka (PWN 1984)
''Przemys³ Polski w Dawnych Wiekach'' Aleksander Bocheñski (PIW 1984)
''Problemy Jêzykoznawstwa Ogólnego'' Witold Mañczak (Osolineum 1996)
''Megality Europy'' Zygmunt Krzak (PWN 1994)
''Mity, Podania i Wierzenia Dawnych S³owian'' Jerzy Strzelczyk (1998 REBIS)
''Teoria, Typologia i Historia Jêzyka'' Tadeusz Milewski (Uniwersitas Kraków 1993)
''S³ownik Mitologii Ludów Indoeuropejskich'' Andrzej M. Kempiñski (1993 SAWW)
''S³ownik w³adców Europy ¶redniowiecznej'' praca zbiorowa (Wydawnictwo Poznañskie 1998)
''S³ownik Staro¿ytno¶ci S³owiañskich'' PAN Komitet S³owianoznawstwa ZN imienia Osoliñskich Tom I do VIII.
''S³ownik Nazw Geograficznych'' (1885 rok)
''S³ownik Mitologii Greckiej i Rzymskiej'' Pierre Grimal'a
''Scytowie'' Aleksiej Smirnow (PIW 1974)
''Testimonia Najdawniejszych dziejów S³owian'' Zeszyt 4
''Zarys Dziejów Religii'' praca zbiorowa (ISKRY 1988)
''¯yciorysy historyczne, literackie i legendarne'' PWN 1989
1 Elien Barker, Nowe ruchy religijne, Zak³. Wydaw. “Nomos”, Kraków 1997, s. 223.
2 Dhedhmatus Peristateis Ausraniskas, (wewnêtrzne wydawnictwo Klanu Ausran), s. l.
3 Zorian Do³êga Chodakowski, O S³owiañszczy¼nie przed chrze¶cijañstwem. Wydawca A. Z. Helcel, Kraków 1835. s. 10-11.
4 Zob.: E. S. Georgowicz, Mitologia s³owiañska w zarysie. Lwów 1872; Joachim Lelewel, Cze¶æ ba³wochwalcom S³owian i Polski, Poznañ 1857; M. K., O religii pogañskich S³owian, Lwów 1894; J. Radwañski, Krótka rzecz o mitologii s³owiañskiej w ogólno¶ci a w szczególno¶ci jednej zabawie ludowej w Polsce turoniem zwanej dotycz±ce..., Kraków 1862; Kazimierz Szulc, O g³ównych wyobra¿eniach i uroczysto¶ciach ba³wochwalczych naszego ludu z powodu prac J. Lelewela, Ba³wochwalstwo S³owian i R, Berwiñskiego studia nad literatur± ludow±, Poznañ 1857; ten¿e. Mityczna historia Polski i mitologia s³owiañska, Poznañ 1888; Joachim Szyc, S³owiañscy Bogowie, Warszawa 1865; Romuald ¦wierzbiñski, Wiara S³owian, ich byt domowy i spo³eczny przed i po podboju lechickim i warego-ruskim, Warszawa 1884; ten¿e, Wiara S³owian z obrzêdów, klechd, pie¶ni ludu, kronik i mowy s³owiañskiej wskrzeszone, napisa³.... Warszawa 1888 itd.
5 na podkre¶lenie w tym wzglêdzie zas³uguje trud badawczy Aleksandra Brücknera (“Mitologia s³owiañska”, 1918 i “Mitologia polska. Studium porównawcze”, 1924), Lubora Niederlego (“Slovanskie starozitno¶ci. ¬ivot starych Slovan”, 1916) Nikolaja G. Galkowskiego (“Bór'ba christianstwa s ostatkami jazyczestwa w driewniej Rusi”. 1913-1916). Na temat wspó³czesnych trendów badawczych pisze: Aleksander Gieysztor, Panteon s³owiañski w ¶wietle nowej mitologii porównawczej, [w pr.:] Mitologia S³owian, WAiF, Warszawa 1982. s. 12-43.
6 zob. Nowe kierunki w malarstwie i ugrupowanie “Rytm”. “Szczep Rogate Serce”, (w pr. zbior.
Historia sztuki polskiej, T. III, Sztuka nowoczesna. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1965, wyd. 2, s.379-382 i 387-388.
7 Julian Ataman, (art. w katalogu:) Franciszek Fraczek, “Drzewo ¿ycia” Jubileuszowa wystawa malarska. BWA, Rzeszów 1992. s. 5 nlb.
8 Franciszek Fraczek. dz. cyt., s. 3 nlb.
9 Jan Sas – Zubrzycki, Bogoznawstwo S³owian, Lwów 1925, s. 27.
10 Jest to nazwa staros³owiañskiej wspólnoty rodowej opartej na wiêzach krwi.
11 W sk³ad redakcji “Zadrugi”, poza redaktorem naczelnym Janem Stachniukiem [redaktorem naczelnym “Zadrugi” nie by³ Stachniuk, lecz Józef Grzanka – RED], wchodzili: Józef Grzanka, Janina K³opocka. Tadeusz Nowacki. Antoni Wacyk, Ludwik Zasada, Ludwik Ziemicki i Piotr Zimnicki. (Bogumi³ Grott i Jacek Majchrowski, Publicysta “Zadrugi” jako jeden z przejawów krytyki kultury katolickiej w Polsce. “Studia Religiologica”. PWN - UJ, Warszawa - Kraków, 1981, z. 6, s. 68, przypis l).
12 Antoni Wacyk. Mit polski. Zadruga, Wydaw. Toporze³. Wroc³aw 1991, s. 97 i 99.
13 Jan Stachniuk, Mit s³owiañski, Warszawa 1941, (maszynopis) s. 187.
14 Antoni Wacyk. dz. cyt. s. 94.
15 Wskazaæ mo¿na m.in. Rafa³ Qba Jakubowski, Cz³owiek a natura w ruchu Zadruga, “¯ywio³”, 1996, nr 9, s. 5 - 6; Czcibor Krut, Zadruga, “Stragona Lechia”, 1997 nr 2, s. 17 - 18; Qba, “Ruch Zadruga” a poganizm. “¯aden”. 1996, nr 14, s. 22-30; Jaros³awa Tomasiewicz. Jan Stachniuk - nazista czy narodowy bolszewik? “¯aden”, 1997, nr 15, s. 4;. Witold z Lublina, Zadruga, “Odmrocze, , 1996, nr 2, s. 8-9 itd.
16 Zob: Bogumi³ Grott, Neopogañska doktryna Jana Stachniuka - Stoigniewa jako przedmiot zainteresowania religioznawcy. “Studia Religiologica”, PWN - UJ, Warszawa - Kraków, 1986, z. 15, s. 19-27; Ten¿e. Jan Stachniuk i neopogañski ruch Zadruga: Dzieje okupacyjne i powojenne 1939-1963, “Kwartalnik Religioznawczy – Nomos, 1994. nr 5/6.
17 Do dnia 31 grudnia 1998 r. wydane zosta³y nastêpuj±ce prace J. Stachniuka: “Chrze¶cijañstwo i ludzko¶æ”, “Cz³owieczeñstwo a kultura”, “Dzieje bez dziejów” i “Zagadnienie totalizmu” oraz A. Wacyka: “Filozofia polska”, “Na pohybel katolictwu” i “O polski charakter narodowy” [oraz “Mit polski” – RED]
18 Cyt. za: Drzewid Roji, Walka o niepodleg³o¶æ Rosji, (w:) Kalendarz S³owiañski na 1947 r. Rocznik drugi, Kraków - £ód¼ 1946, s.21.
19 Ten¿e, s. 20-21.
20 Decyzja Wydzia³u ds. Wyznañ Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy z dnia 21 wrze¶nia 1965 r. nr NK-8021/21/9/65 dot. odmowy utworzenia Lechickiego Stowarzyszenia Czcicieli ¦wiatowida.
21 Alicja Sienkiewicz. Wierni czterem twarzom, “Argumenty”, 1970, nr 4, s.3.
22 Lech Emfazy Stefañski, Wyrocznia S³owiañska. Magiczny Kr±g ¦wiêtowita, Athanor. Warsztaty Psychotroniczne, Warszawa 1993, s. 16.
23 Rodzimy Ko¶ció³ Polski (Nazwa. Za³o¿enia programowe. Kult. Etyka. Liturgia i obrzêdy. Statut), Wydaw. Rodzimy Ko¶ció³ Polski. ( Warszawa 1995), s.3.
31 Do u¿ytku wewnêtrznego wydane zosta³y w formie powielanej nastêpuj±ce scenariusze: Rodzimej liturgii ofiary (s. 2): Postrzy¿yn ch³opca (s.4): Rodzimego obrzêdu swad¼by (s.3) oraz Rytua³u pogrzebowego (s.6).
32 Podstawowe Za³o¿enia Doktrynalne Polskiego Ko¶cio³a S³owiañskiego. (Dokument Rady Starszych b.m. i r.w.), s. 3.
36 Wyznanie Wiary Lechitów (Zasada 12), “Stragona Lechia”, 1996. nr l. s. 18.
40 Gorazd Dragomir Bogdanowie, Jarotanie. Dru¿ba M³odzie¿y Lechickiej, “Stragona Lechia”, 1997, nr 3, s. 28-29.
41 (Od redakcji), “Stragona Lechia”, 1996, nr l, s. 2.
42 Pos³anie, “Stragona Lechia”, 1997. nr 3, s. 5.
43 Has³o przyjête jako to¿samo¶æ nazwy Zespo³u i umieszczone w koñcowej informacji o wydawcy pisma “¯ywio³”, 1992/3492, nr 5, s. 16.
44 dokumenty, “¯ywio³”, 1997/3497, nr 10, s.3.
45 (Od Redakcji), “Securius”, 1997, nr l. s. 2.
46 (Od Redakcji), “Poganin”, 1998. nr l, s. 2.
47 Z listu od Roberta Roguszki (jesieñ 1998)
48 Ustaw Sojuza S³awiañskich Obszczyn S³awiañskoj Radnoj Wiery, (par. 2.l), “Wiatycz”, 1998, nr 7.
49 Szersze omówienie: W. S. Kazakow, Slawianskoje mirowozzrienije w Rossii w 90-ch godach XX wieka, “Wiatycz” 1998, nr 6, s. 2-3; Nikolaj Spierañskij i in., Ruskij jaziczeskij manifest. Izd. “Trovani”, Moskwa -Caricyno 1997, s. 40, zob. te¿ Jonas, Zwi±zek Wendow, “Securius”, 1997, nr l. s. 12-13.
50 Widozowa Pierzogo Wsieukrajskogo Soboru Ridnoj Wiry, (Wydaw. Wewnêtrzne Ukraiñskiej Rodzimej Wiary), Kijów 1998.
51 Wielesova Kniga. Liegiendy, Mity, dumy. Skn¿ali bunja ukrajnskogo narodu Indojewropa, Kijów 1995/7502, s. 314+1 nlb.
52 W Szajan, Wira Predkiw Naszych, Hamilton 1987, s. 830.
53 Szersze omówienie: Halina £ozko, Rodzima wiara ukraiñska. Wydaw. Toporze³, Wroc³aw 1997. s. 125+2 nlb.
Wiem ¿e to trochê cha³otycznie ale taki mam dzi¶ dzieñ