Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Dobór strza³
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > £ucznictwo
Stron: 1, 2, 3
Turin
Chaos- podczas wi±zana lotek do promienia nastêpuje ten sam efekt nawet lepszy ni¿ podczas klejenia. No bo piórka z jednego skrzyd³a maj± naturalne wygiêcie w ³uk oj trudno to wyt³umaczyæ ale ³atwo w g³owie z wizualizowaæ smile.gif Mam nadzieje ¿e wiesz o co chodzi. I jest to jak najbardziej historyczne.
Cream
Spoko za jaki¶ czas wszystko bêdzie na ARCUSIE po polsku , tylko muszê zagoniæ redaktorów do pracy ;)
Chaos666
Nie no spoko, wiem ¿e pierzysko skrêcane wystêpowa³o tylko chodzi mi o to czy by³o to zjawisko powszechne, czy raczej to by³ taki jakby pocisk "snajperski" ( no bo wiadomo, ¿e im szybciej siê pocisk krêci to jego trajektoria lotu jest stabilniejsza - ale i skraca zasiêg). Czyli ¿e z wy¿szej pó³ki. Je¶li chodzi o skrêcanie siê pierzyska, to mogê sobie wyobraziæ ¿e jego naturalne w³a¶ciwo¶ci pomaga³y w tym. Jednak dla jakiego¶ powodu, na przekór tym cech±, lotki wklejano prosto. I to mnie trapi.

A teraz takie pytanie techniczne. Jak ju¿ za³o¿ê groty na promienie nieopierzone, i pójdê wybraæ tego jedynego w³a¶ciwego promienia smile.gif , to ile muszê serii oddaæ aby w miarê obiektywnie go wyselekcjonowaæ? Oczywi¶cie zak³adam, ¿e mam w miarê powtarzalny "spust", promienie s± w miarê jednolite, groty te¿ no i wszystkie strza³y s± ponumerowane. Tutaj pewnie przyda siê wiedza empiryczna, bo nie s±dzê ¿e jest to gdzie¶ rozpisane "fachowo". Przyjmijcie, ¿e strzelam z 6-8 strza³.

Pozdro
Chaos
Cream
Zamiast zadawaæ ci±gle teoretyczne pytania polecam udaæ siê w plener i postrzelaæ ;) Nie musisz pytaæ na forum ile razy masz strza³ê przestrzelaæ, je¶li poczujesz ¿e jest dobra to tak bêdzie. Choæ na pewno jeden raz nie wystarczy.
Daniel Bochra
Nie widze niczeglo zlego w Twojej ciekawosci Chaos666 (! shocked.gif )
takiej wiedzy teoretycznej nigdy za wiele, niestety nie obejdziesz sie bez konfrontacji z tym jak ta wiedza teoretyczna sprawdza sie w praktyce;
ta cala sprawa z doborem strzal przypomina mi troche stare powiedzenie autorstwa Bruce Lee, a szlo to jakos tak: "kiedy zaczynalem przygode ze sztukami walki, cios byl dla mnie tylko ciosem, a kopniecie kopnieciem;
kiedy zaglebilem sie w filozofie sztuki walki cios nie byl juz tylko ciosem, a kopniecie tylko kopnieciem;
kiedy zrozumialem sztuke walki cios znow stal sie tylko ciosem, a kopniecie kopnieciem" przepraszam, ale nie moglem sie powstzrymac smile.gif
Z tym doborem strzal to jest tak, ze jezeli masz szczescie, albo pomocna dlon kogos, kto wie o co chodzi, cale to testowanie moze potrwac jakies 10 min i nie bedziesz musial juz do tego wracac: po prostu zaczniesz od odpowiedniego promienia, ktory zapewni w miare stabilny lot strzaly pozbawionej lotek, reszte to juz tylko kwestia doboru optymalnego grotu, lotek, dlugosci patyka...
Im dalej jestes od wartosci optymalnej w jedna czy druga strone (czytaj za miekki albo za sztywny promien) tym wiecej czasu zajmie ci tuning, bedzie cie tez kosztowalo to wszystko wiecej nerwow i musisz sie liczyc z wieksza ilosci polamanych promieni;
Wiec jak powinien zachowywac sie promien o optymalnej gietkosci, ale pozbawiony steru? Powinien leciec prosto i wbijac sie tak, zeby bylo widac tylko osade- to jest sytuacja idealna, w praktyce niemal nie do osiganiecia, kiedy wezmiemy pod uwage chociazby lekki wiatr, niedociagniecia w formie itp
Jezeli mozesz w miare regularnie trafiac w cel powiedzmy metr na metr z 20 krokow to mozesz nazwac sie szczesciazem a to, ze nagi promien bedzie wbijal sie osada lekko w lewo czy w prawo mozna “napawic” a raczej zamaskowac lotkami
Powodzenia
Ps nie napisales jakim sprzetem dysponujesz, czy luk na okienko, jaka cieciwa , jaka jest sila luku przy twojej dlugosci naciagu, te dane w duzym stopniu pomoga wybrac odpowiedni pod wzgledem spine promien
Turin
Daniel Bochra ma racjê. Je¿eli strzelasz z dynamicznego laminatu refleksyjnego to musisz przy takiej samej sile naci±gu u¿ywaæ sztywniejszych promieni ni¿ w przypadku p³askiego drewnianego itp.
Chaos666
CYTAT(Daniel Bochra @ 21:27 19.11.2008) *
Nie widze niczeglo zlego w Twojej ciekawosci Chaos666 (! shocked.gif )
takiej wiedzy teoretycznej nigdy za wiele, niestety nie obejdziesz sie bez konfrontacji z tym jak ta wiedza teoretyczna sprawdza sie w praktyce;

Ufff, dziêki Daniel bo ju¿ siê w sobie zamyka³em shocked.gif No i w³a¶ciwie to mam na my¶li co piszesz. Kto pyta wielb³±dzi smile.gif Wiem, ¿e muszê i¶æ w teren i empirycznie zbadaæ wszystko, no ale te¿ trzeba siê przygotowaæ teoretycznie i pos³uchaæ porad inncych coby nie wpadaæ w te same pu³apki.

CYTAT
Z tym doborem strzal to jest tak, ze jezeli masz szczescie, albo pomocna dlon kogos, kto wie o co chodzi, cale to testowanie moze potrwac jakies 10 min i nie bedziesz musial juz do tego wracac: po prostu zaczniesz od odpowiedniego promienia, ktory zapewni w miare stabilny lot strzaly pozbawionej lotek, reszte to juz tylko kwestia doboru optymalnego grotu, lotek, dlugosci patyka...
Im dalej jestes od wartosci optymalnej w jedna czy druga strone (czytaj za miekki albo za sztywny promien) tym wiecej czasu zajmie ci tuning, bedzie cie tez kosztowalo to wszystko wiecej nerwow i musisz sie liczyc z wieksza ilosci polamanych promieni;
Wiec jak powinien zachowywac sie promien o optymalnej gietkosci, ale pozbawiony steru? Powinien leciec prosto i wbijac sie tak, zeby bylo widac tylko osade- to jest sytuacja idealna, w praktyce niemal nie do osiganiecia, kiedy wezmiemy pod uwage chociazby lekki wiatr, niedociagniecia w formie itp
Jezeli mozesz w miare regularnie trafiac w cel powiedzmy metr na metr z 20 krokow to mozesz nazwac sie szczesciazem a to, ze nagi promien bedzie wbijal sie osada lekko w lewo czy w prawo mozna “napawic” a raczej zamaskowac lotkami
Powodzenia

No i to jest porada!!! Rachu ciachu i po strachu smile.gif Dziêki wielkie za info na ten temat clap.gif

CYTAT
Ps nie napisales jakim sprzetem dysponujesz, czy luk na okienko, jaka cieciwa , jaka jest sila luku przy twojej dlugosci naciagu, te dane w duzym stopniu pomoga wybrac odpowiedni pod wzgledem spine promien


No w³a¶nie. Ja strzelam z ³uku Bisoka, a w zasadzie mam pod opiek± jeszcze drugi - mojej damy. Angielski bez reflexu o d³ugo¶ci chyba 70' i sile nominalnej 19 kg. Drugi to te¿ Bisok z refleksem o takiej samej d³ugo¶ci i sile 17kg. Ja sam nie wiem ile wyci±gam z niego poniewa¿ nie mam urz±dzenia do mierzenia si³y naci±gu. Strzelam ze strza³ w³asnej roboty. Ca³kiem nie¼le mi wysz³y ale nie spinowane s± w ogóle. Promienie maj± 10mm ¶rednicy, s± sosnowe i maj± pierzyska gêsie. No i lakierowane, wiêc pewnie za twarde. Ale teraz mam zamiar zrobiæ sobie komplet z buku 8mm. Groty mam do wyboru 100 i 120 grainowe. Kupi³em ósemki poniewa¿ ka¿dy mi mówi, ¿e mam za ciê¿kie strza³y dunno.gif A bukowe bo sosenki raczej by nie po¿y³y d³ugo przy tej ¶rednicy. Nie wiem czy to prawda czy nie?

Pozdro
Chaos
Turin
CYTAT
A bukowe bo sosenki raczej by nie po¿y³y d³ugo przy tej ¶rednicy. Nie wiem czy to prawda czy nie?



to raczej nieprawda. Buk jest mniej wytrzyma³y, ogólnie to sosnowe promienie "rz±dz±". Za to buk jest cholernie ciê¿ki smile.gif Nie ma sensu robiæ bukowych strza³, w¶ród gatunków na promienie króluje sosna, ¶wierk, klon i oczywi¶cie cedr, lecz jest on drogi...
Daniel Bochra
Nie poddawaj sie z ta sosna tak latwo, zwlaszcza, ze buk to strasznie kaprysny material
przy 8mm srednicy moze byc nawet ciezszy od twojej 10mm sosny;
Ja na twoim miejscu bym poeksperymentowal z tym co masz: material tani, latwy w obrobce...
Masz dobry strug? taki maly modelarski? i jeszce papier scierny, najlepiej 80 i 150, do tego bejca do drewna, kolor bez znaczenia i rozpuszczalnik;
krok 1:
mysle, ze te 10-tki beda zdecydowanie za sztywne, nie wiem jakie groty masz osadzone na tych strzalach; sa jakies otarcia na majdanie albo na strzalach? zalozmy ze sa za sztywne, ok?;
jezeli nie szkoda ci poswiecic jednej sztuki to zedrzyj z niej lotki i zrob test jak wyzej, "gola" strzala powinna leciec w miare prosto ale potem skrecac w lewo; moze wbic sie w cel grotem w lewo osada w prawo, moze sie zlamac przy uderzeniu... to wszystko pokazuje, ze jest za sztywna
troche ja "odchudzimy"
krok 2:
za pomoca rozpuszczalnika pozbedziemy sie lakieru, cienka tuba pcv z korkiem bedzie w sam raz, wlej rozpuszczalnik i nasacz promien
kiedy promien juz wyschnie bierzesz szmatke i nasaczona bejca smarujesz ostatnie 20cm promienia w kierunku osady (rekawiczki sa niezbedne, proponuje je jednak umyc woda z plynem do mycia naczyn zeby pozbyc sie talku)
bejca na bazie alkoholu (najlepsza) schnie bardzo szybko, przy odrobinie szczescia mozesz pomalowac tuzin promieni i zanim skonczysz ostatni pierwszy bedzie suchy;
krok 3:
bierzesz strug i strugasz promien zaczynajac jakies 10 cm od osady strugajac w kierunku osady: delikatnie i rowno dookola promienia, potem cofasz sie dalej i zaczynajac 15 cm od osady powtarzasz proces, w koncu 30 cm
generalnie chodzi o to, zeby zestrugac ta czesc promienia ktora jest pokolorowana bejca w taki sposob zeby promien zwezal sie bardzo delikatnie w kierunku osady; bejca sluzy tylko i wylacznie za pomoc w "nawigacji" i niemal gwarantuje sukces;
okolo 8mm srednicy przy osadzie to nasz cel, jak jestes juz niedaleko to proponuje dokonczyc papierm sciernym postepujac tak samo jak w przypadku struga;
krok 4:
teraz proponuje zabrac te kilka "przerobionych" promieni w teren i powtorzyc test jak wyzej;
mozesz sie niezle zdziwic kiedy zobaczysz ze te same patyki ktore nieco wczesniej byly duzo za sztywne lataja teraz calkiem niezle;
pamietaj: ten "metr na metr z 20 krokow" to twoj cel;
moze sie tez okazac, ze promienia sa nadal za sztywne, popracuj wiec na nimi za pomoca papieru sciernego, postepujac jak ze strugiem, ale zaczynajac blizej srodka promienia zawsze w kierunku osady
nie mogê ci zagwarantowac, ze wszystko bêdzie cacy i bêdziesz mia³ super pod siebie dobrane strza³ki ma³ym kosztem, ale nie zaszkodzi sprawdzic


rossomak
Witam .
Wydaje mi siê ¿e ten strug strasznie pracoch³onny smile.gif
Mo¿na za pomoc± wiertarki i papieru ¶ciernego szybko i równo zebraæ materia³ ze strza³y.
Wiertarkê najlepiej zamocowaæ np . w imadle .Nastêpnie mocujemy promieñ strza³y w uchwycie wiertarki tak jak wiert³o. Nie w³±czaæ wiertarki bez uchwycenia lu¼nego koñca promienia d³oni± w rêkawicy lub przez szmatkê bo ten¿e siê rozhu¶ta i z³amie smile.gif
Po uchwyceniu d³oni± w³±czamy wiertarkê i drug± rêk± szlifujemy papierem ¶ciernym promieñ gdzie chcemy smile.gif Oczywi¶cie metoda na bejcê by zebraæ odpowiednia ilo¶æ drewna bardzo dobra.
T± metoda robi³em bary³ki ze ¶wierkowych promieni, obróbka 5 zajê³a mi mo¿e góra 30 min.

Natomiast czasowe mocowanie grota mo¿na za³atwiæ stosuj±c klej do pistoletów ( w takich bia³ych prêtach w ka¿dym budowlanym ) , wystarczy podgrzaæ nad zapalniczka i za³o¿yæ b±d¼ zdj±æ bez problemu.

>>>-------->
Chaos666
Dobrze ch³opaki radzicie bigsmile2.gif Jednak co do gatunków drewna, to ju¿ jestem teraz w ogóle rozbity. Zawsze "s³ysza³em" ¿e buk jest ciê¿ki ale i twardy. Co do klonu i cedru to powiem tak, klon nie jest chyba zbyt popularny i niezbyt dobrze dostêpny, a cedr to raczej nie rodzaj medievalny, wiêc odrzucam go. Poza tym dro¿szy od np. buku czy sosny 3-4 krotnie, i jeszcze tak kontynentalny, ¿e hamburgerem bêdzie zalatywa³ tongue.gif

Co do sposobu Daniela:
CYTAT
krok 2:
za pomoca rozpuszczalnika pozbedziemy sie lakieru, cienka tuba pcv z korkiem bedzie w sam raz, wlej rozpuszczalnik i nasacz promien

Rozumiem, ¿e mam znale¼æ tubê PCV i zabezpieczyæ j± korkiem z jednej strony, a potem wsadziæ promieñ i wlaæ rozpuszczalnik? Tylko jaka d³uga ta tuba? Na prawie ca³y promieñ, do pierzyska(~50 cm)? No i ile tak mniej wiêcej trzymaæ ¿eby promienia nie zjad³o shocked.gif No a lakier po tym zabiegu wyssie rozpuszczalnik, tak? A t± bejcê po³o¿yæ tak jedno-warstwowo?
Ale instrukcja bardzo fajnie rozpisana smile.gif Dziêks, na pewno skorzystam.
Jednak patent rosomaka typu wiertarka, jest o oczko ³atwiejszy. Poza tym nie posiadam strugu. Przy czym i do jednego i drugiego trzeba mieæ chocia¿ piwnicê. Ja niestety nie mam w tej chwili takiego komfortu (wynajmujê mieszkanie), ale jak odwiedzê rodziców to na pewno zadzia³am ze starymi promieniami smile.gif
Zatem po wykonaniu tych czynno¶ci pozostanie mi strza³a "w pasie" 8mm, a grot i czê¶æ z pierzyskiem i stopka 10mm. Czy to nie wp³ywa na "lotno¶æ" strza³y?

Dziêki
Pozdrawiam
Chaos
Daniel Bochra
"Zatem po wykonaniu tych czynno¶ci pozostanie mi strza³a "w pasie" 8mm, a grot i czê¶æ z pierzyskiem i stopka 10mm. Czy to nie wp³ywa na "lotno¶æ" strza³y?"

nie, mnie chodzilo o delikatne zwezenie promienia mniej wiecej od srodka w kierunku osady cieciwy;
w przypadku 10mm patykow bedzie to 10mm przy grocie do czesci srodkowej, potem nastepuje delikatny, symetryczny spadek srednicy do osady konczac na 8-8.5mm przy osadzie, rozumiesz? przednia czesc strzaly, jako najbardziej narazona na zlamanie pozostaje nienaruszona, pracujemy tylko nad ogonem;
metoda z wiertarka jest jak najbardziej ok, wystarczy wykonac prosta maszynke (wysle schemat jak kogos interesuje) obrobienie patyka w ten sposob zajmuje moze 20 sekund;
pierwsze promienie tego typu wykonywalem wlasnie za pomoca struga i bejcy wychodzily idealnie za pierwszym razem;
strzaly zwezane, czy jak kto woli profilowane nie sa dla kazdego, albo inaczej: nie zawsze sie sprawdzaja; im wieksze okienko na strzale, tym mniejsze znaczenie ma profil promienia, pod warunkiem oczywiscie, ze mamy dobrze dobrane spine strzal
braciszek Boullii
CYTAT(Daniel Bochra @ 18:30 20.11.2008) *
..... wystarczy wykonac prosta maszynke (wysle schemat jak kogos interesuje) obrobienie patyka w ten sposob zajmuje moze 20 sekund;
......


Ja poproszê

Boullii@o2.pl

Z góry dziêkuje.
Chaos666
CYTAT(Daniel Bochra @ 18:30 20.11.2008) *
w przypadku 10mm patykow bedzie to 10mm przy grocie do czesci srodkowej, potem nastepuje delikatny, symetryczny spadek srednicy do osady konczac na 8-8.5mm przy osadzie, rozumiesz? przednia czesc strzaly, jako najbardziej narazona na zlamanie pozostaje nienaruszona, pracujemy tylko nad ogonem;

rozumiem zatem, ¿e trzeba siê wzi±æ za ca³kowit± przebudowê strza³y shocked.gif Chodzi mi tutaj przede wszystkim o wycinanie pierzyska icon_sad.gif Ale spoko, dam radê smile.gif
Chodzi mi te¿ o to czy prawd± jest ¿e strza³y 10mm s± trudniejsze do wyspinowania od np. 8mm. Logicznie my¶l±c im mniejszy przekrój to wiêksza giêtko¶æ.
CYTAT(Daniel Bochra @ 18:30 20.11.2008) *
metoda z wiertarka jest jak najbardziej ok, wystarczy wykonac prosta maszynke (wysle schemat jak kogos interesuje) obrobienie patyka w ten sposob zajmuje moze 20 sekund;

do³±czam siê do pro¶by braciszka o schemat smile.gif
CYTAT(Daniel Bochra @ 18:30 20.11.2008) *
im wieksze okienko na strzale, tym mniejsze znaczenie ma profil promienia, pod warunkiem oczywiscie, ze mamy dobrze dobrane spine strzal

Co oznacza "wiêksze okienko"? A je¿eli chodzi o strza³y zwê¿ane, to wiem ¿e wystêpowa³y ró¿nego rodzaju zwê¿enia promienia w ¶redniowieczu. Czy kto¶ mo¿e przybli¿yæ ten temat? Bo jednak skoro wystêpowa³y to musia³y mieæ jakie¶ przeznaczenie, zw³aszcza ¿e ³atwo nie by³o ich wykonaæ dunno.gif

Pozdro
Chaos
Cream
Strza³a zwê¿ana ma trochê mniejsz± masê wiêc leci dalej, a jej spine siê praktycznie nie zmniejsza znacznie. Jest te¿ bardziej op³ywowa, wiêc poleci dalej.

Okienko - wyciêcie w rêkoje¶ci/majdanie, na którym opieramy strza³ê. Im wiêksze wyciêcie, tym bardziej strza³a przebiega przez ¶rodek ³uku i mniej siê wygina w paradoksie ³uczniczym, st±d mo¿e byæ sztywniejsza.

Poni¿ej masz link do podstawowej terminologii.

http://www.arcus-lucznictwo.pl/index.php?id=18
Chaos666
CYTAT(Cream @ 15:02 24.11.2008) *
Okienko - wyciêcie w rêkoje¶ci/majdanie, na którym opieramy strza³ê. Im wiêksze wyciêcie, tym bardziej strza³a przebiega przez ¶rodek ³uku i mniej siê wygina w paradoksie ³uczniczym, st±d mo¿e byæ sztywniejsza.


Kurcze Cream, ja znam trochê terminologiê ³ucznicz±, i wiem co znaczy okienko ale na ³uku. Byæ mo¿e Daniel Bochra siê niefortunnie wyrazi³:

CYTAT
im wieksze okienko na strzale


Chodzi o to ¿e rozmawiamy o wykonaniu promienia a nie o technikach strzelania, i dlatego moje zdziwienie. Ale dziêki za czujno¶æ smile.gif

Co do linku do stronki ARCUS to fajny portal ³uczniczy za³o¿yli¶cie. Poczyta³em nieco o strza³ach i parê rzeczy przyswoi³em bigsmile2.gif

Ale tak szczerze Cream, nie b±d¼ ¿y³a i podziel siê "The Traditional Bowyer's Bible". Zeskanuj i wrzuæ gdzie¶ co by wszyscy zainteresowani mogli siê dokszta³caæ smile.gif Zreszt± i tak ma³o leserów bêdzie chcia³o to czytaæ, wiêc tylko powa¿ni ³ucznicy bêd± zainteresowani. Tak wiêc czekamy na Twoj± decyzje Cream... clap.gif

Czekaj±cy na Bibliê
Chaos

Acha, jeszcze ponawiam pytanie z paru postów wcze¶niej.

CYTAT
A je¿eli chodzi o strza³y zwê¿ane, to wiem ¿e wystêpowa³y ró¿nego rodzaju zwê¿enia promienia w ¶redniowieczu. Czy kto¶ mo¿e przybli¿yæ ten temat? Bo jednak skoro wystêpowa³y to musia³y mieæ jakie¶ przeznaczenie, zw³aszcza ¿e ³atwo nie by³o ich wykonaæ


A poni¿ej link:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Daniel Bochra
cale to zamieszanie z "okienkiem na strzale" wzielo sie z tego, ze nie mam dostepu do polskiej klawiatury;

"czy prawd± jest ¿e strza³y 10mm s± trudniejsze do wyspinowania od np. 8mm"
co masz na mysli piszac trudniejsze do wyspinowania? ze niby trudniej pomierzyc spine statyczne?

to prawda, ze rozne profile promienia stosowano praktycznie od zawsze, ale czesto bylo to zwiazane z tym, ze stosowano naturalny material ktory dyktowal taki ksztalt, mam tu na mysli np bambus czy wysuszone pedy drzew, jak np leszczyna;
pewnie nie zajelo im duzo czasu, zeby zauwazyc, ze "wezszym koncem na cieciwie lepiej lata"
z drugiej strony mamy doskonale przyklady strzal Tureckich, a to juz nie przypadek, czy wygoda, tylko mozolna praca nad kazdym promieniem, znacznie zwiekszajaca koszty i czas potrzebny na przygotowanie strzaly;
problem w tym, ze takie strzaly, o ile na pewno swietnie sie sprawdzaly w kombinacji z twardymi i krotkimi lukami tureckimi strzelanymi z pierscienia, niekoniecznie beda lepiej latac z bardziej wspolczesnych laminatow, robilem troche testow chcecie wiecej info to zapytajcie pana Adama Swobode...
pisze tutaj o strzalach o balylkowatym ksztalcie, te lekko zwezane przy ogonie to troche inna historia
Daniel Bochra
schemat prostego urzadzenia do zwezania promienia
Chaos666
CYTAT(Daniel Bochra @ 21:12 24.11.2008) *
cale to zamieszanie z "okienkiem na strzale" wzielo sie z tego, ze nie mam dostepu do polskiej klawiatury;

"czy prawd± jest ¿e strza³y 10mm s± trudniejsze do wyspinowania od np. 8mm"
co masz na mysli piszac trudniejsze do wyspinowania? ze niby trudniej pomierzyc spine statyczne?

He he, wiedzia³em ¿e co¶ jest nie tak bigsmile2.gif Jedyne okienko na strzale jakie potrafi³em sobie wyobraziæ to gdy trafisz strza³± pod stoj±c± framugê okna crazy.gif

Co do grubo¶ci strza³, to chodzi mi o to ¿e logicznie rzecz ujmuj±c im cieñszy promieñ to mo¿e siê zdarzyæ, ¿e znajdziemy ¶rednicê która jest doskona³a (wyspinowana) do naszego naci±gu ³uku(albo jak kto woli-do naci±gu ³uku jaki z niego "wyciskamy"). Mo¿e to byæ dla przyk³adu, przy ³uku 19kg (taki mam) strza³a dajmy na to 8,3 mm sosnowa przy d³ugo¶ci 71cm. Oczywi¶cie grot 100 grainowy lub innej wagi. Cream na swojej stronce poda³ przelicznik ciê¿aru strza³y, chyba 1,5 grama na 1kg naci±gu. Bior±c pod uwagê te wytyczne(je¿eli siê sprawdz±), mo¿na do koñca ¿ycia strzelaæ z jednego ³uku i na 100 % dobraæ zawsze trafn± strza³ê. Nie wiem, mo¿e plotê jakie¶ bezeceñstwa devil.gif

P.S. Cream co¶ siê nie odzywa odno¶nie ksi±¿ki, jezyk.gif heh. Apelujemy do Ciebie clap.gif

Pozdrawiam
Chaos
Cream
CYTAT
Ale tak szczerze Cream, nie b±d¼ ¿y³a i podziel siê "The Traditional Bowyer's Bible". Zeskanuj i wrzuæ gdzie¶ co by wszyscy zainteresowani mogli siê dokszta³caæ smile.gif Zreszt± i tak ma³o leserów bêdzie chcia³o to czytaæ, wiêc tylko powa¿ni ³ucznicy bêd± zainteresowani. Tak wiêc czekamy na Twoj± decyzje Cream...


Ksi±¿ka jest do kupienia w Empiku. Poza tym nie widzê sensu jej powielaæ w internecie, zw³aszcza ¿e du¿a czê¶æ jej tre¶ci i tak trafi na serwis ARCUS.
Daniel Bochra
Jakos strasznie to zamotane co napisales Chaos666;
proponuje prostsze podejscie: poszukac tanich patykow, o odpowiedniej sztywnosci, bez zwracania szczegolnej uwagi na srednice, zeby lataly w miare ok bez lotek, potem za pomoca wyzej opisanych i dyskutowanych urzadzen troche pokombinowac zeby lataly jeszcze lepiej i to by bylo na tyle;
wybierajac naturalny material na strzaly: drewno czy bambus nie mozemy sobie pozwolic na luksus dokupowania pojedynczych promieni do istniejacego kompletu, no chyba, ze mamy mozliwosc przebrania kilkuset szt;

Chaos666
CYTAT(Daniel Bochra @ 04:13 12.12.2008) *


Super filmik!!! Ja ju¿ go wcze¶niej widzia³em ale i tak warto go obejrzeæ kilka razy. ¦wietny jest moment ³amania siê za wiotkiej strza³y. No i muzyka Loreeny McKennit... mrrrrr miodzio ;)

A co do spinowania strza³, to strzela³em 8mm bukiem jednie z grotem i strza³y lata³y jak chcia³y... nie wiem co robiæ bo to bardziej przypomina³o rzut kostk± ni¿ selekcja promieni dunno.gif

Pozdro
Chaos
Kula
ja dobieram strza³y pod d³ugo¶æ ramion i dla mnie idealne s± strza³y 32 cale .w moim ³uku zmieni³em ramiona na mocniejsze ¿eby bi³ celniej na dalsze odleg³o¶ci.
mam ciêciwe d³ugo¶ci 62-63 (na opakowaniu sta³o 66 ale moze sie skróci³a przez krêcenie ?
wed³ug tabeli przy cieciwie
62 si³a to 16 20 22
66 si³a to 20 22 24 26
68 si³a to 24 26 28 30
70 si³a to 26 28 30
czyli jak chce strzelaæ dalej to muszê wymieniæ ciêciwe na 68 -70
no i teraz pytanie jakie strza³y mam kupiæ bo to z tabeli na ³uku nie wynika .

To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.