Co do gatunku stali to mo¿e po prostu zapytaj co maj± (o ile zrozumiesz techniczne oznaczenia poszczególnych stali
). Chocia¿ w niektórych firmach sami nie bardzo wiedz±, kiedy¶ dosta³em odpowied¼ "no, taka normalna"
Je¶li chodzi o te prêty to pewnie s± jakie¶ prêty zbrojeniowe, bo takie rzeczy siê czêsto spotyka w hurtowniach. Te ¿ebrowane w "spiralkê" s± trochê miêksze, no przynajmniej miêksze od tych ¿ebrowanych w "jode³kê". Na no¿e polecam te drugie, bêdziesz mia³ bardziej tward± g³owniê (przy okazji da siê j± lepiej naostrzyæ).
Wiadomo¶ci podajê za wspominan± wielokrotnie w tym temacie stron± p. S³awiñskiego: www.platnerz.com , dzia³ "FAQ", rozdzia³ "Wspó³czesne stale wêglowe". Tam te¿ znajdziesz niektóre symbole stali, mo¿e Ci to co¶ pomo¿e.
Je¿eli chodzi o to czy kwadratowy czy okr±g³y to raczej Ci nie odpowiem. Ja na ogó³ klepa³em z okr±g³ych bo akurat takie mia³em pod rêk±. Jak bêdziesz mia³ prêt ¿ebrowany to najpierw sobie delikatnie "sklep" ¿ebrowanie, jak zaczniesz od razu waliæ m³otem to mo¿e Ci siê pozawijaæ na krawêdziach i potem bêd± Ci od³aziæ takie "blaszki" albo przynajmniej ca³o¶æ bêdzie brzydka
i pewnie bez szlifierki sie nie obejdzie
Jak gadam g³upoty to niech mnie kto¶ poprawi
... a wogóle to ciekawa strona jest tu: www.brazilianbladesmiths.com.br
Witam
Ostatnio uda³o mi siê dorawaæ ksi±¿ke w pdf co siê zwie " Basic blacksmithing - an introduction to toolmaking with locally available materials" Ma ona 132 strony, pe³ne rysunków schematów, jak kuæ, z czego, czym sie rózni stal x od y, oraz jest pokazane jak wykuæ warstatowy nóz, mo¿e siê komus przyda.
Zaintresowanych prosze o padanie maila na priva i pod koniec dnia pode¶le ( plik ma oko³o 3,5 mb)
Witam ponownie,
Co do tej stali z prêtów to wiem tyle, ¿e jest to która¶ niskowêglowa :P, moze mi sie uda wytropiæ który to jest rodzaj stali, ale narazie nie mam na to czasu :P.
A przy okazji sie zapytam, z jakich prêtów kujecie no¿yki- takie ¶redniej wielko¶ci, tzn. z jakiej ¶rednicy (przekroju) drutu?, bo ja kuje (i kuje i nie moge skoñczyæ :P ) z prêta kwadratowego 10mm i szczerze mowi±c to idzie do¶æ topornie i wolno. wiêc pytam Was,
czy maj±c ju¿ ³adnie rozgrzany prêt- (w jakich temperaturach kujecie?) i chc±c go rozp³aszczyc tylko, czyli wstêpne kucie, to bierzecie najwiêkszy mlotek jaki jest i walicie na chama z calej si³y?
(a dopiero pó¼niej jakim¶ mniejszym mlotkiem nadawanie kszta³tu i bardziej "delikatna" robota).
Bo u mnie jest tak, ¿e mam 2 mlotki które sie nawet nadaja do kucia, z tym¿e jeden jest ogromny (5kg.), a drugi mniejszy (ze 2kg).
i jest tak, ze kuje tym mniejszym, bo wiêkszym nie jestem w stanie zrobiæ wiêkszego zamachu jedn± rêk± (bo drug± trzymam drut szczypcami). Mniejszym m³otkiem robie du¿y zamach i wale dok³adnie tam gdzie chce.
Czy oplaca sie stosowaæ zasade im wiekszy m³otek tym szybciej siê kuje?- bo w takim razie bym móg³ poprosiæ kogo¶ (np. brata) ¿eby przytrzyma³ szczypcami prêta a ja wtedy wezme duzy m³ot i zaczne waliæ ile si³y w ³±pach.
Pomó¿cie i poprawcie mój tok rozumowania je¶li jakie¶ herezje prawie...
Pozdro, Tasi
Skutilla - wys³a³em Ci wiadomo¶c ale nie wiem czy dosz³a. Mam problem z wys³aniem Ci ksi±¿ki któr± ja mam bo plik ma 45 MB
¦ci±gniesz sobie co¶ tak wielkiego czy podes³aæ Ci p³ytkê poczt±?
CYTAT(Kane)
Skutilla - wys³a³em Ci wiadomo¶c ale nie wiem czy dosz³a. Mam problem z wys³aniem Ci ksi±¿ki któr± ja mam bo plik ma 45 MB
¦ci±gniesz sobie co¶ tak wielkiego czy podes³aæ Ci p³ytkê poczt±?
na przyszlosc uzyj strony
http://www.yousendit.com - wrzucilem tutaj, bo moze sie przydac wszystkim
CYTAT(watman)
na przyszlosc uzyj strony
http://www.yousendit.com - wrzucilem tutaj, bo moze sie przydac wszystkim
Przydatna rzecz, dziêki! Teraz mogê rozsy³aæ wszystko ile wlezie
Witam
Chcia³bym napisaæ co¶ o kuciu no¿y.
Po pierwsze zakres temperatuey kucia :¿ó³topomarañczowa barwa ¿aru (zakres górny) do wi¶niowej (dolny zakres).Poni¿ej tej barwy nastêpuje kucie na zimno co prowadzi do rozwarstwienia materia³u.
Po drugie mateia³ : w sk³adach oferuj± ró¿ne p³askowniki czy prêty (okr±g³e i kwadratowe) ale jest to stal zwyk³a ,nie hartuj±ca siê o symbolu ST3.Nadaje siê ona na miêkkie rdzenie do mieczy czy no¿y zgrzewanych.Lepiej wykuæ nó¿ z prêta ¿ebrowego (w jode³kê) ,poniewa¿ stal ta hartuje siê.Zaawansowani mog± pobawiæ siê ze stal± ³o¿yskow± ,po przekuciu nie wymaga hartowania i pozostaje sprê¿ysta ,nale¿y jednak uwa¿aæ bo ³atwo j± przepaliæ.Na sk³adach ze stal± gatunkow± mo¿na zaopatrzyæ siê w stal o symbolu 45 lub 55 ,³atwo siê kuje i hartuje sie.
A tera¿ co¶ o samym kuciu :je¿eli chodzi o wage m³otka to mo¿na u¿yæ i 0,5 kg ale d³u¿ej zejdzie.Ja u¿ywam 1-2 kg.
Je¿eli naszym mareria³em wyj¶ciowym jest prêt okr±g³y nale¿y go lekko przeklepaæ na p³ask a nastêpni r±bem m³otka zaczynaj±c od osi materia³u ude¿aæ na boki ,wtedy prêt siê rozszerzy.Powsta³e "do³ki" wyg³adzamy obuchem m³otka.
Przy wyd³u¿aniu uderzamy obuchem obracaj±c prêt o 90stopni poczynaj±c od miejsca którego chcemy wyd³u¿yæ na koñcu prêta koncz±c.Przy kuciu samego ostrza materia³ bêdzie ¶iê wygina³ w strone grzbietu ,w tedy nale¿y ustawiæ nóz grzbietem do kowad³a i lekko uderzaj± wyprostowaæ ,lub gdy grzbiet jest gruby i mo¿na go ¶cieniæ k³adziemy nó¿ na p³ask i uderzamy w pobli¿u grzbietu-nó¿ powinien siê sam wyprostowaæ.
To by by³o na tyle.
A co do kucia mieczy to do wykucia miecza w grañ wystarczy sam m³otek a je¿eli chcemy mieæ zbrocze potrzebujemy pó³okr±g³ej podsadzki z nak³adk±.
pozdrawiam
ta instrukcja kucia noża troche skomplikowana lub nieuwaznie przeczytałem ogólnie to prawda
Uwaga jedna do wszystkich co szlifierki lubią: przy pręcie żebrowym nie należy szlifować "jodełki" nie niszyć tylko zakuć.
A co do młotka to polecam resorowy
...a tak właściwie to kazdy młotek dobry byle nie miał zadnych wgniecen. Kowadło oczywiście jak zawsze ma być czyste[moja rada: polewac woda jak japońcy, zendra ucieka odrazu!!
]
keep steel hot,
nikodem
wiêc jaki p³askownik bedzie siê nadawa³ do hartowania?
jesli mam takie co¶ co jest aktualnie du¿ym pilnikiem ( czyli raczej twarda sprawa )
to bedzie siê to dawa³o sensownie hartowaæ?
czy lepiej to utwardzaæ na zimno?
(prosze wzi±¶æ pod uwagê znikom± wiedze o kowalstwie aczkolwiek nie zerow±)
CYTAT(Tharkun)
Najprosciej chyba wsun±æ jelec od do³u miecza, potem rêkoje¶æ z drewna i na koñcu (nagwintowanym) nakrêciæ takie takie cu¶ kuliste czy jakie tam wolicie :P nie ma prawa to lataæ ani spa¶æ jak jest wszystko dobrze wymierzone... w za³±czniku jast jakotaka instrukcja :>
mo¿na tez zaklepaæ na sta³e
zakucie
+du¿o mniej siê luzuje
-niemo¿na zdj±æ do czyszczenia czy poprawiæ je¶li siê obluzuje trzeba odkuwaæ
dokrêcenie
+³atwo czy¶ciæ i zmniejszyæ luz
-³atwiej powstaj± luzy no i gwint moze siê zjechaæ
to kuliste to ró¿nie nazywaj± ga³ka g³owica itd...
Mam pytanie, tylko nie bijcie za nie wiedze
. Otóż mam kawałek (chyba) stali o wymiarach 100*4*0,5cm i chciałbym z tego zrobic miecz albo chociaż sztylet. Czy wystarczy, że wytne szlifierką kątową pożadany kształt i naostrze? Czy trzeba z tego wykuc miecz? I czy będzie taki sztylet/miecz sie nadawał do walki albo powymachiwania nim? Pozdrawiam
CYTAT(macio90 @ 19:07 05.11.2006)
Mam pytanie, tylko nie bijcie za nie wiedze
. Otó¿ mam kawa³ek (chyba) stali o wymiarach 100*4*0,5cm i chcia³bym z tego zrobic miecz albo chocia¿ sztylet. Czy wystarczy, ¿e wytne szlifierk± k±tow± po¿adany kszta³t i naostrze? Czy trzeba z tego wykuc miecz? I czy bêdzie taki sztylet/miecz sie nadawa³ do walki albo powymachiwania nim? Pozdrawiam
Wystarczy, chocia¿ do walki lepiej go nie ostrz
Prawdopodobnie bêdzie Ci siê wygina³, mo¿esz spróbowaæ go zahartowaæ ale jak to jest zwyk³y p³askownik z miêkkiej stali to niewiele to pomo¿e. Ale jako broñ treningowa mo¿e siê sprawdziæ.
Sekret tkwi w hartowaniu i odpuszczaniu, a sam tego nie zrobisz (nie ¿ebym w Ciebie nie wierzy³, ale do tego potrzeba du¿ego do¶wiadczenia, którego, jak wynika z postu - nie masz). Mo¿esz wyszlifowaæ miecz, a pó¼niej daæ go do jakiego¶ zak³adu, w którym hartowanie jest mo¿liwe, lub znale¼æ kowala ( z du¿ym paleniskiem)
pozdro
Mo¿na równie¿ szlifowaæ bez rozhartowywania polewaj±c stale wod± podczas, tak aby stal nie rozgrzewa³a siê do temperatyry wy¿szej ni¿ mo¿emy utrzymaæ go³± d³oni±, oraz ¿eby nie powstawa³y niebieskawe przebarwienia na wyszlifowanej powierzchni.
CYTAT(Zygmunt @ 23:53 14.11.2006)
Mo¿na równie¿ szlifowaæ bez rozhartowywania polewaj±c stale wod± podczas, tak aby stal nie rozgrzewa³a siê do temperatyry wy¿szej ni¿ mo¿emy utrzymaæ go³± d³oni±, oraz ¿eby nie powstawa³y niebieskawe przebarwienia na wyszlifowanej powierzchni.
... pod warunkiem ¿e ma siê zahartowan± stal. A je¿eli nawet to wspó³czujê pracy na takim materiale. Chyba lepiej by³o by j± najpierw odpu¶ciæ.
Poza tym kolega chcia³ uzywaæ szlifierki k±towej która raczej nie rozhartuje p³askownika, co najwy¿ej miejscowo, w miejscu ciêcia. To jest akurat nieuniknione bo "k±tówki" maj± na ogó³ ok. 11000 obr/min i zanim zd±¿ymy cokolwiek sch³odziæ to i tak sie przegrzeje. Ale - jak wspomnia³em - na bardzo niewielkiej powierzchni.
Odpuszczanie nie redukuje twardo¶ci zahartowanego materia³u na tyle, ¿eby by³ znacz±co ³atwiejszy w obróbce.
Obrabianie zahartowanego ostrza za pomoc± szlifierki k±towej to jego niszczenie. Rozhartuje siê powierzchnia ostrza (czyli to co ma pozostaæ jak najtwardsze) i zacznie siê niemi³osiernie szczerbiæ. Oczywi¶cie ca³y miecz nie bêdzie siê gi±³, ale jego walory u¿ytkowe bêd± raczej kiepskie.
CYTAT(Szymon de Conti Sarré @ 12:07 17.11.2006)
Odpuszczanie nie redukuje twardo¶ci zahartowanego materia³u na tyle, ¿eby by³ znacz±co ³atwiejszy w obróbce.
No tak, chyba u¿y³em z³ego s³owa. Ale stal mo¿na rozhartowaæ chocia¿ jest to trudne bo wymaga d³ugiego i powolnego studzenia. I o to mi w³a¶nie chodzi³o.
No chyba ¿e wogóle powypisywa³em teraz bzdury, ostatecznie nie jestem metalurgiem
CYTAT
Obrabianie zahartowanego ostrza za pomoc± szlifierki k±towej to jego niszczenie. Rozhartuje siê powierzchnia ostrza (czyli to co ma pozostaæ jak najtwardsze) i zacznie siê niemi³osiernie szczerbiæ.
Dok³adnie to mia³em na my¶li pisz±c o "miejscowym" rozhartowaniu.
Ale - jak wspomnia³em - jest ma³o prawdopodobne ¿eby macio90 mia³ zahartowany p³askownik.
Uwa¿am ¿e w³asnorêczne wykonanie miecza, bez wzglêdu na materia³ ma jednak sens. Bez wzglêdu na to jak siê toto bêdzie szczerbiæ i gi±æ to jednak BÊDZIE a to jest czêsto bardzo wa¿ne. Poza tym do¶wiadczenie nabyte w czasie pracy mo¿e siê przydaæ przy robieniu nastêpnego, lepszego miecza.
Próbowaæ zawsze mo¿na... Mo¿e kiedy¶ z tego co¶ wyjdzie? Trzeba jednak pamiêtaæ, ¿eby od razu staraæ siê osi±gn±æ co¶ o parametrach wagowych zbli¿onych bardziej do miecza ni¿ prêta zbrojeniowego
Ej panowie a co to jest to odpuszczanie?? I na czym to w³a¶ciwie polega?? Jestem tu nowy i nie wiem o co chodzi :/ prosze odp. Pozdro
Witam,
Chcia³bym siê podzieliæ adresem strony www, gdzie jest pokazane jak sobie wykonaæ narzêdzia kowalskie oraz rózne wyroby kowalskie.
Szczerze polecam.
http://www.anvilfire.com/iForge/
A wogule to czym powinno i przy pomocy jakich narzêdzi powinno siê kuæ szablê? Co nale¿y przygotowaæ aby cokolwiek wykuæ? Co trzeba zrobiæ? Potrzebujê krótkiej lekcji wykuwania . Help ;) .
CYTAT(Woyewoda @ 22:11 12.02.2007)
A wogule to czym powinno i przy pomocy jakich narzêdzi powinno siê kuæ szablê? Co nale¿y przygotowaæ aby cokolwiek wykuæ? Co trzeba zrobiæ? Potrzebujê krótkiej lekcji wykuwania . Help ;) .
Drogi Przyjacielu
Nie wiem czy daæ Ci ostrze¿enie, czy samemu zakuæ siê w cokolwiek.
Poczytaj ten temat, ponadto w tym samym dziale
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=3893 i jeszcze inne
Polecam wypowiedzi P³atnerza.
Poczytaj przemy¶l i zacznij dzia³ac w jakimkolwiek kierunku poza powielaniem ogólnych pytañ.
pozdrowienia Vislav
CYTAT(Woyewoda @ 22:11 12.02.2007)
Potrzebujê krótkiej lekcji wykuwania . Help ;) .
w dodatku przez internet
)))
niesamowita jest wiara ludzi , ze przez internet mozna wszystko .
koszmar .
eee, no nie zniechêcajcie od razu...
Ale do rzeczy, je¿eli ma siê mocne postanowienie to siê da zrobiæ, ale nie wcze¶nij ni¿ po d³ugim okresie praktyki kowalskiej
Je¿eli chce wykuc tylko jedn± szable i na tym poprzestaæ, to zapomnij w ogóle o temacie, chyba ze szabla ci potrzeba to zakup j± u do¶wadczonego mieczownika.
Chyba, ¿e zamierz troche pobawiæ siê w kowalstwo, to kiedy¶ napewno do takiego poziomu dojdziez, ¿e niejedna po¿±dna szabla, czy miecz wyjdzie z twojej rêki
Przez internet mo¿na nauczyæ siê teoretyki kowalstwa, nastêpnie zdobyt± wiedzê trzeba zastosowac w praktyce. Nauka praktyczna trwa d³u¿ej. Aby wykuæ co¶ porz±dnego trzeba mieæ wiedze teoretyczn± jak i praktyczn±.
My¶le ze teore w necie znajdziesz, nawet na polskojêzycznych stronach. Najlepiej by by³o aby¶ znaza³ jakiego kowala, jako nauczyciela, jednak o to trudno, nie miej mo¿na obej¼æ siê i bez tego, a ja sam jestem tegp przyk³adem - teori p³atnersko-kowalskich nauczy³em siê z netu, które stosowa³em i rozwija³em we w³asnym zakresie w mojej ku¼ni.
A oto mo¿e link dla pocz±tkuj±ch, aczkolwiek zacny -
http://ftpforge.chez-alice.fr/Blacksmithing.pdf
CYTAT(robert w. Wielki @ 20:45 04.03.2007)
Przesy³am fotkê zak³adu stolarskiego,czy snycerskiego-narzêdzia s± te same;
mo¿e to w czym¶ pomo¿e...
Pozdrawiam!
przepraszam , ze sie podpinam pod ten temat; masz moze podobne fotki z kuzni sredniowiecznej ?
pozdrawiam
CYTAT(Vislav @ 00:21 05.03.2007)
Witam
p.s. Bodkin - temat jest o narzêdziach rze¼biarskich, a nie o kowalstwie
jeszcze raz przepraszam , ale szukajac usilnie nie trafilem na nic innego niz ty podales , stad pewna desperacja .
pozdrawiam
W przypadku kowalstwa oprócz takich oczywisto¶ci jak kowad³o, m³otki czy kleszcze w warsztatach mo¿na znale¶c ca³e masy ró¿nych nak³adek, podk³adek i innych bajerów, ka¿da bardziej skomplikowana forma wymaga³a od kowala stworzenia od majstra konkretnego narzêdzia, w czasie rozmowy z jednym starym kowalem dowiedzia³em siê, ¿e dobry kowal zaczyna³ od samego kowad³a i m³otka, ca³± resztê narzêdzi by³ sobie w stanie zrobiæ sam, przyk³adem mog± byæ kleszcze do obuchów toporów, z pewnoo¶ci± istniej±ce ju¿ od kiedy robiono takie rzeczy. Pytanie o narzêdzia jest pytaniem co chce siê zrobiæ
) Pozdrowienia!
Czy jest jaki¶ kowal na pomorzu ko³o W³adys³awowa, który przyj±³by czeladnika? Bardzo chcia³bym nauczyæ siê tego fachu ale nie wiem od czego zacz±æ.
CYTAT(bodkin @ 23:36 04.03.2007)
szukajac usilnie nie trafilem na nic innego niz ty podales
Ma³o usilnie szuka³e¶.
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=12122
mam pytanie. Czy zwyk³± stal mo¿na zahartowaæ? Chodzi mi o jakie¶ zwyk³e p³askowniki z hurtowni stali czy te¿ o blache. Mam miecz treningowy z takiego p³askownika i jest baardzo miêkki. I zastanawiam siê czy mo¿na go zahartowaæ?
Nie ma szans, pewnie to stal konstrukcyjna, ma za malo wêgla. Trzeba by nawêgliæ, ale to zupe³nie nieop³acalne wobec takiego wyrobu.
o ile nie chodzi o zwyk³± stal narzêdziow±;)
poni¿ej pewnej zawarto¶ci wêgla szok temperaturowy niezbêdny do zahartowania musia³ by byæ tak wielki ¿e niemo¿liwy do wykonania (kombinacje typu s³ona woda z lodem, dziêki czemu mo¿na zej¶æ poni¿ej O st. C.) i daj±cy nik³y efekt. Je¶li chodzi³oby o utwardzenie ostrza to skuteczne jest kucie na zimno, jak to siê robi³o w przypadku kos- który¶ z mieczy celtyckich by³ wykoñczony zapewne podobnie, bo analiza wykaza³a nik³± zawartosæ wêgla (niestety wiadomo¶æ zas³yszana, nie jestem w stanie podaæ nazwy miejscowo¶ci sk±d pochodzi³o to znalezisko)
To zależy co to za "zwykła" stal.
Może udaj się do tej hurtowni z zapytaniem jaką dostałeś stal na ten miecz.
Jeżeli to taki zwykły konstrukcyjny płaskownik to mam kilka typów:
1) Stal 34GS z 0.34% C - najczęściej występuje jako stal zbrojeniowa, zbrojona w "jodełkę", przy poprawnym hartowaniu można ją zahartować do jakieś 48-50 Hcr
2) stal 45 z 0.45% C stal konstrukcyjna o podwyższonej jakości - dość czesto występuje jako płaskowniki przeznaczone na elemeny budowlane. Da się zahartowac do 55-58 hcr
3) stal typu ST3 - stal miękka o małej zawartości węgla, hartowanie własciwie nic nie da. Użuwana do kowalstwa artystycznego - na bramy, albo coś
Zygmunt, mnie bardzo interesuje literatura odno¶nie mielerzy - mam na razie historiê kultury materialnej polski w zarysie tom III
Yhm... ka¿d± stal da siê hartowaæ - podgrzaæ do odpowiedniej temperatury i odpowiednio szybko sch³odziæ [nie bêdê wnika³ w szczegó³y technologiczne]. Stal ST3 te¿ zahartujesz. Problem jest inny: czy zahartowane (i odpuszczone) ST3 bêdzie posiada³o ¿±dane przez nas w³asno¶ci mechaniczne - w przypadku broni bia³ej bêdzie to na pewno twardo¶æ i udarno¶æ. A stal ST3 nie ma ani jednego ani drugiego jako¶ szczególnie dobrego.
Wiêkszym nak³adem finansowym - stal± chocia¿by 50HS (sprê¿ynowa) mo¿na osi±gn±æ o wiele lepsze w³asno¶ci pod k±tem zrobienia sobie broni.
Zgadzam sie ze Stogonowem ka¿d± stal da rady zahartowaæ i ulepszyæ , pytanie co chcecie rekonstuowaæ XX wiek czy ¶rednowiecze , pamietajcie o jednej rzeczy wtedy przekuwano rude ¿elaza nawegal±c ja w palenisku ! NIE ZNANO ¯ADNYCH KOSMICZNYCH (wspólczesnych gatunków , które charakteryzuj± siê dodatkami:Manganu , niklu , chromu , molibdenu ,Vanadu itp.Ca³± technologi± by³o palenisko :odpuszczanie nawêglanie i hartowanie.Tak ¿e jezeli zrobicie miecz z resora to macie sprzêt du¿o lepszy ni¿ w epoce.TKZ Stal Damaceñska to juz inna historia by³ to gatunek rudy wydobywany we 2 miejscach na ¶wiecie i posiada³ pewne zanieszczyszenia w postaci pierwiastków stopowych to+ odpowiednia obróbka cieplo-plastyczna = super ostrze , ale nie by³o tego az tak wiele nieliczni mogli sobie na to pozwolic.I nie oszukujmy sie do zwyk³ego boju tego nie uzywano bo by³o zbyt cenne, jedynie do pojedynków a wiekszosci by³ to symbol zamozno¶ci .
A teraz troche teorii Stal po procesie piecowym ma budowê dendrytyczn± i gruboziarnist± co jest wynikiem krzepniecia .D³ugie przetrzymywanie stali lanej wwysokiej temperaturze powoduje ujednorodnienie grubosci ziaren ( lecz nie likwiduje budowy dendrytycznej ) .Natomiast przeróbka plastyczna kucie , wlacowanie, prasowanie niszy budowe dendrytyczn± daj±c strukture drobnoziarnist±.
Na ch³opski rozum podczas kucia dendryty zostaj± rozciagniete wzd³u¿ kierunku obróbki (tak ¿e bardzo istotne jest walenie m³otkiem w jednym kierunku
.Podobnie zachwuja sie wtr±cenia niemetaliczne , co w efekcje prowadzi do budowy w³oknistej. I tu nastêpuje kolejna sztuczka jezeli chcesz wyci±æ pasek np. na zrobienie miecza no¿a musisz braæ materia³wzd³u¿ w³okien ( podobnie jak drzewo
, taki paserk charakteryzuje sie lepsza wytrzyma³osci± wyd³uzeniem i ma ogólnie lepsze w³asciwosci. Nastepnie to juz typowa kowalska robota odpuszczanie , naweglanie hartowanie.
Ogólnie dobijaja mnie spiskowe teorie na temat sredniowiecznej metalurgii , wszystko to co potrafi³ kowal to by³a ca³a sztuka i tajemnica stali .A stal ogólnie by³a do **** pe³na zanieczyszczeñ wtracen itp. pozdrawiam
Czytam, ¿e wiecie trochê o hartowaniu, wiêc mo¿e mogli by¶ ciê podaæ jak± stal w jakim momencie hartujecie (jak rozpoznajecie jak± temp uzyska³a
)
By siê dowiedzieæ jak± stal w jakiej temp. i w jakim momencie siê hartuje, to trzeba pogrzebaæ w poradniku o metaloznastwie, Tam jest duuu¿o tabelek króre to wszystko podaj±. Jednak tam nie znajdziesz sposobu hartowania historycznej stali skuwanej. Tu niech siê wypowiedz± kowale, co klepi± damast skuwany.
Zgadnijcie co znalaz³em?
Ksi±¿kê pt. "Kowalstwo" podrêcznik do szkolenia zawodowego napisany przez R. Sypniewskiego z 1950r.
Mam podane w niej jaki kolor ma stal w danej temp. i w jakiej temp. powinno siê kuæ.
Mogê je podaæ, lecz najpierw muszê wiedzieæ ¿e nikomu to nie bêdzie przeszkadzaæ
, i prosi³bym o pozwolenie admina
.
Barwa ¿aru:
pocz±tek ciemnoczerwonego - 650C
ciemnoczerwony - 700C
wi¶niowy - 800C
jasnoczerwony - 900C
¿ó³to czerwony - 1000C
pomarañczowy - 1100C
cytrynowy - 1200C
bia³y - 1300C
W przybli¿eniu!
C - Temp. Celsjusza
Temperatury Kucia:
C-wêgiel
stal wêglowa -0,1%C Normalny zakres kucia- 900-1200 Celsjusza.Przepalenie stali-1490Celsjusz.
stal wêglowa -0,3%C " " " - 820-1150 Celsjusza. " " -1450cel.
stal wêglowa -0,5%C " " " - 800-1100 cel. " " - 1310cel.
stal wêglowa -0,7%C " " " - 800-1050 cel. " " - 1280cel.
stal wêglowa -0,9%C " " " - 800-1000 cel. " " - 1220cel.
stal wêglowa -1,1%C " " " - 800-1000 cel. " " - 1180cel.
stal wêglowa -1,3%C " " " - 800-950 cel. " " - 1140cel.
To chyba mo¿e pomóc m³odym kowalom
.
Je¿eli gdzie¶ jest b³±d
to proszê poprawiæ
.
Witam!
Mam do dyspozycji trochê drutu zbrojeniowego ¿ebrowanego w jode³kê. Chcia³bym siê dowiedzieæ z jakiej stali jest ten drut i czy nadaje siê do kucia dobrych ostrzy do no¿y.
Stal 34GS, (0,34%C; ~1,6%Mn), do kucia siê nadaje ale wysokiej jako¶ci ostrza raczej nie da siê z niej wykuæ.
Jaka stal by siê nadawa³a i gdzie j± mo¿na dostaæ?
Tak na pocz±tek: resory, sprê¿yny samochodowe, potem pilniki.
To wszystko mo¿na uzyskaæ z odzysku, wiêc je¶li zmarnuje siê materia³ podczas kucia to niewielka strata.
CYTAT(karendt1 @ 12:22 02.10.2007)
Tak na pocz±tek: resory, sprê¿yny samochodowe, potem pilniki.
To wszystko mo¿na uzyskaæ z odzysku, wiêc je¶li zmarnuje siê materia³ podczas kucia to niewielka strata.
do kucia na poczatek to resor najlepszy pod sloncem i pieknie sie hartuje.
Z odzysku proponuje jeszcze bie¿nie ³o¿ysk. Po hartowaniu w oleju wychodz± bardzo twarde ostrza, które robi± piêkne szczerby w ostrzach z 34GS
Lecz przy kuciu tych obrêczy trzeba uwa¿aæ.
Do¶æ szybko robi± siê kruche.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.